Velkainen mies

seonniin

Olemme olleet naimisissa 26 vuotta ja miehelläni ja meillä
on avio-oikeus (valitettavasti).Olen miestäni varakkaampi ja
niinpä olen antanut vuosien aikana hänelle rahaa hänen yrityksen menoihin n.80 th.euroa josta tehtiin velkakirja ja lisäksi ottanut
pankista lainaa useita kymppitonneja....ei suostu lyhentämään
velkaansa sittenkään kun kun saa rahaa myytyään tappiollisen
yrityksen....Miten minulle käy jos miehelle sattuu jotain?
Joudunko vastuuseen hänen veloistaan?Asumme erillään ja välit
ovat riitaisat

9

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hfdd

      Avioliitossa molemmat vastaavat omista veloistaan. Mutta käytännössähän se menee niin, jos netto-omaisuutesi on esim. 300000e ja miehesi netto-omaisuus 0e (omaisuus - velat = 0), niin eron sattuessa joutuisit maksamaan tuosta omaisuudestasi miehelle 150000e. Miehesi kuollessa taas velkojat perisivät velkansa yrityksestä, miehen osuudesta. Samoin sinäkin voisit periä tuon lainaamasi summan. Mikäli yritys ei ole yhtä arvokas kuin velat, niin sitten niitä ei tietenkään voi periä.

    • katoavat_rahat

      Jos sulla on ne velkakirjat niin voisit laittaa perintätoimistolle, siinä ei kestä kuin 3kk, siitä kuitenkin tarkemmat ohjeet muualta. Suosittelen jos välit ovat riitaisat mutta vielä on rahat jossain lähistöllä ennen kuin ne katoavat, ja ne katoavat.

    • tietääkö

      Ystävän neuvona, hanki hyvä juristi keskustelukumppaniksesi. Me emme tiedä, täällä palstalla ei ole yhtään lainoppinutta paitsi jos nix_nax sattuu pistäytymään.

      • kukaon__

        Nix_nax? XD


    • mekkk

      Avioehtoa äkkiä tekemään ettet joudu mahdollisessa erossa tasinkoa maksamaan miehellesi niin helpottaa huomattavasti kun velat otetaan huomioon osituksessa ja sen voi poistaa avioehdolla että omaisuus on sen kenen nimissä se on ja se siitä. Miehesi voi myös varmistaa tasinndon suuruutta ettei lyhentele velkojan nollenkaan.

      • Mahdoton.mies

        Avioehto on sopimus kahden riidattoman ja toisiaan rakastavan henkilön välillä. Ap. lopettaa viestinsä: "asumme erillään ja välit ovat riitaisat"... Ei se mies välttämättä tyhmä ole vaikka onkin hulttio.


      • mekkk
        Mahdoton.mies kirjoitti:

        Avioehto on sopimus kahden riidattoman ja toisiaan rakastavan henkilön välillä. Ap. lopettaa viestinsä: "asumme erillään ja välit ovat riitaisat"... Ei se mies välttämättä tyhmä ole vaikka onkin hulttio.

        Tässä tapuksessa sen varakkaamman eli naisen kannattaa nostaa rahat pankista jos on koska se mikä ei näy missään virallisesti niin sitä ei ole olemassa.


    • crr

      Sama tilanne meillä. Ositus menossa, miehellä velkaa rutkasti. talo myytiin , maksettiin yhteiset velat pois ja puolitettiin loput. Luulin asian olevan selvä. Kunnes tuli kirje oikeusaputoimistosta ja minulta vaadittiin tasinkoa, miehelläni olikin velkaa tuplasti enemmän kuin mitä hänelle jäi ja nyt sitten minä joudun maksamaan hänelle tasinkoa. Reilua (?), mutta laillista.
      Ota ihmeessä yhteyttä lakimieheen ja saat hyviä neuvoja, mutta omaisuuden hukkaaminen ei kannata.

      • gdhg

        " talo myytiin , maksettiin yhteiset velat pois ja puolitettiin loput. Luulin asian olevan selvä. "

        Eihän ositus noin yksinkertaista ole. Molempien netto-omaisuus lasketaan (= omaisuus vähennettynä kumpaisenkin veloista). Jos toisella on enemmän velkaa kuin omaisuutta hänen netto-omaisuus on 0e. Eli miehelle maksamasi tasinko menee hänen velkojen maksuun, eikä riitäkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1772
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1224
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      72
      901
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      233
      872
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      855
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe