Rehellisyys pääsykokeissa?

Pääsykokeisiinkutsuttu

Hei, ajattelin kysellä mielipidettänne..

Miten toimisitte itse jos haluaisitte päästä opiskelemaan jotain tiettyä alaa esim. sosiaalialaa, mutta teillä olisi todettu esim. masennus. Lääkityksen avulla masennus pysyisi aika lailla kurissa, joten uskoisitte pystyvänne suoriutumaan opinnoista.

No kuitenkin pääsykokeissa kyseltäisiin terveydentilastanne. Koska alalle on todella paljon hakijoita, niin arvelisitte että masennuksesta ja lääkityksestä kertomisen takia saattaisitte menettää mahdollisuutenne opiskelupaikkaan hakuhaastattelussa.

Joten olisitteko rehellisiä ja kertoisitteko masennuksesta lääkityksestä kysyttäessä? Vai salaisitteko nämä asiat?

Minua ahdistaa tämä tilanne. Olen nimittäin perusluonteeltani rehellinen, eikä minun ole helppo valehdella. Mutta nyt mietin, että kannattaisiko tässä tilanteessa opiskelupaikan takia salata totuus? Tosi ärsyttävä tilanne.

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirmaavasusi

      Ei missään nimessä saa kertoa sairastavansa masennusta tai muuta mielisairautta eikä kertoa käyttävänsä lääkitystä. Nämä ovat ihan subjektiivisia asioita, joihin ei löydy ehdottomia totuuksia. Jos siis kerrot sairastavasi masennusta, se itsessään on osoitus siitä ettet ole sopiva henkilö haluamaasi paikkaan.

    • GSuhri

      Yhdyn edelliseen vastaajaan. Sekä valintakokeissa että muussa elämässä kannattaa ensisijaisesti valehdella ja salailla kaikki asiat. Hyvinvointiyhteiskuntamme perustuu valheisiin. Salailu ja valehtelu kukoistavat mm. poliittisessa päätöksenteossa. Gang stalkingin uhrina olen havainnut, että rehellisyydestä on pelkkää haittaa.

    • Mustikkattassu

      Olen itsekin viimisen päälle rehellistä sorttia, mutta huomannut kyllä, ettei heikkouksiaan missään tilanteessa kannata paljastaa.

      Jos katsot pystyväsi opiskelemaan, älä mainitse masennuksesta tai lääkityksestä, sillä ne eivät tuo lisäpisteitä tai "helpotuspisteitä". Pode masennustasi itseksesi ja suorita siinä sivussa opintojasi, jos vain omasta mielestäsi siihen kykenet! Jos taas arvelet, ettet kykenisi, niin älä suotta hae ollenkaan.

    • eikannata

      Ei todellakaan kannata olla rehellinen, se on koettu kantapään kautta. Meni opiskelupaikka sivusuun rehellisyyden takia aikanaan.

    • mor.periaatteet

      Valehteleminen on moraalisesti väärin. Itse en toimisi tavalla, joka on moraalisesti väärin. Sinusta en tiedä.

      • masennuspotilas

        Noh, masennushan on vähän niin ja näin. Jos ei itse koe sitä ongelmaksi eikä tuo sitä esiin toimissaan, onko se silloin ongelma? Mutta koska masennus yleisesti ottaen mielletään vaikeudeksi saada asioita hoidettua, pelkkä masennus-sanan kuuleminen voi joillekin muille olla heti ongelma ja leimata yksilön totaalisesti, vaikkei juuri tämä yksilö ilmentäisi masennustaan yleisesti ajatellulla tavalla.

        Kaksipiippuinen juttu, kylläkin. Valehtelu väärin, mutta rehellisyydessä taas kuulijat leimaavat saman tien ennen kuin ottavat edes selvää.


    • 1212

      Jos koet että pystyt suoriutumaan opinnoista JA alan töistä niin älä sano mitään.

    • eivaikuta

      Masennus ei ole sellainen sairaus, joka vaikuttaa sosiaalialalla työskentelyyn. Eli sinun ei tarvitse kertoa siitä. Jos sinulla on muita esim. mielialahäiriödiagnooseja, ne sen sijaan saattavat vaikuttaa alalla toimimiseen jne....

      Masennus on hyvin yleistä ja hoidettavissa oleva sairaus.

      • älä.valehtele

        Masennus nimenomaan vaikuttaa sosiaali- hoito- ja hoiva-aloilla työskentelyyn.

        Trukkikuskin, kirjanpitäjän, ravitsemusterapeutin jne. työhön ne vaikuttavat huomattavasti vähemmän.

        Pääsykoehaastattelussa kartoitetaan nimenomaan soveltuvuutta alalle. Sosiaalialalle ei saa ottaa työntekijää, jonka mieli on rikki!

        Todella itsekästä on jos valehtelee tiensä alalle, jolla on oltava mieli kunnossa. Sosiaaliala on oikeastaan ainut ammatti, johon mielenterveysongelmat suoraan vaikuttavat!

        Potilaat / asiakkaat / lapset / vammaiset jne. vaistoavat hyvin herkästi, että jotain on vialla siinä henkilössä, jonka vastuulle heidät on uskottu!

        Kokemusta asiasta on. Hoiva-alalla voidaan jopa sanoa että masennus tarttuu.


      • tjtjtjye

        Masennus ei ole sairaus ollenkaan vaan luonnollinen reaktio elämän vastoinkäymisiin.


      • älä.liioittele
        älä.valehtele kirjoitti:

        Masennus nimenomaan vaikuttaa sosiaali- hoito- ja hoiva-aloilla työskentelyyn.

        Trukkikuskin, kirjanpitäjän, ravitsemusterapeutin jne. työhön ne vaikuttavat huomattavasti vähemmän.

        Pääsykoehaastattelussa kartoitetaan nimenomaan soveltuvuutta alalle. Sosiaalialalle ei saa ottaa työntekijää, jonka mieli on rikki!

        Todella itsekästä on jos valehtelee tiensä alalle, jolla on oltava mieli kunnossa. Sosiaaliala on oikeastaan ainut ammatti, johon mielenterveysongelmat suoraan vaikuttavat!

        Potilaat / asiakkaat / lapset / vammaiset jne. vaistoavat hyvin herkästi, että jotain on vialla siinä henkilössä, jonka vastuulle heidät on uskottu!

        Kokemusta asiasta on. Hoiva-alalla voidaan jopa sanoa että masennus tarttuu.

        Masennuksen läpikäynti voi sosiaali- ja hoitoalalla olla jopa etu. Se lisää syvällistä ihmisten ja muiden kokemusten ymmärrystä. Ymmärrystä siitä, etä jokainen on haavoittuva joskus. Täysin typerää väittää, ettei masentunut voi aivan hyvin toimia alalla kuin alalla, jos masennus on hyvässä hoidossa eikä vaikuta työhön. Työkykyinen joko on tai ei (alasta ja sairaudesta riippumatta). Opiskelija ehtii hoitaa masennustaan opiskeluaikana.

        Mitä mieltä nimimerkki "älä valehtele" on siitä, että jos opiskeluaikana masentuu tai tulee masennusoireiita? Pitäisikö opiskelu lopettaa? Ei masentuminen mikään tappotuomio ole eivätkä masentuneet nyt ihan kuola poskella vaappuvia raunioita ole! Raja terveen (ketä ne on?) ja masennuksesta kärsivän välillä on niin herkkä, että en voi ymmärtää sinun ehdottomuuttasi ja tuomitsevaa asennettasi.

        Pääsykokeissa ei kannata tulla tämä asia edellä esille. Masennuksesta voi mainita korostaen sitä, että iste itseään hyvin tunnistaa, lukee ja hoitaa. Tämä on plussaa haastattelijan silmissä.


    • 1121

      Ei kannata kertoa. Itselläni on liuta erilaisia diagnooseja enkä tosiaankaan kertonut niistä ja hyvin on harjoittelut ja työt sujuneet.

      Edelliselle kommentoijalle voisi sanoa, että kun ja jos hoitaja sairastuu työssä ollessaan masennukseen niin ei häntä pois potkita vaan hän palaa normaalisti työhön kun siihen pystyy.

      • älä.valehtele

        Työehtosopimus estää sairastuneen irtisanomisen Suomessa. Siksi meillä onkin niin paljon pahoinvointia sairaaloissa ja eri muotoisissa laitoksissa. Ja siksi jo pääsykoekarsinnassa puritään kartoittamaan ominaisuuksia ja taipumuksia, jotka eivät ole sopivia alalle.

        Sillä on kuulkaa ihan oikea syy, miksi kysellään tiettyjä asioita ja miksi pääsykokeet on laadittu tietynlaisiksi asiantuntijoiden toimesta. Pääsykoehaastattelijat on usein henkilöitä, jotka itse ovat olleet alalla pitkään tai seuranneet läheltä alaa kentällä. Hakija ei saa valehdella noin tärkeissä asioissa. Itsekkäästi toimii, jos valehtelee.


      • 1491

        Pääsykokeet on yhtä pelleilyä. Psykologista hömppää millä ei ole mitään näyttöä mistään.


    • en-mainitsisi

      Masennus - niin kuin muutkin sairaudet - on sinun oma asiasi. On yksilönvapautta, että kukin saa kertoa tai olla kertomatta omista sairauksistaan. Itse teet päätökset, mutta mikäli mahdollisessa ammatissa, mihin haet, ei aseteta erityisiä kriteerejä terveydentilasta, ei terveysasioista tarvitse mainita.

      Itse en mainitsisi mitään, jos koet pystyväsi opiskelemaan, hae opiskelemaan ja suorita omassa tahdissa opintojasi.

      • gdgder

        Ennen ihmiset oli masentuneita, nykyään heillä on masennus...

        Tuon sairaus-ideologia voi vaikuttaa ensisilmäykseltä miellyttävälle masentuneesta, mutta johtaa monesti toivottomuuteen ja turhien pillereiden syömiseen.

        Asioista on opittava puhumaan niiden oikeilla nimillä.


      • älä.valehtele

        Se että "ei mainitsisi", on aivan eri asia moraalisesti kuin valehteleminen. Aloittaja kysyi, kannattaako hänen valehdella vai vastailla rehellisesti pääsykoehaastattelijan mahdollisesti esittämiin kysymyksiin masennuksesta.


    • defdcfdvcde

      "Sekä valintakokeissa että muussa elämässä kannattaa ensisijaisesti valehdella ja salailla kaikki asiat."

      Alkoi huvittaa tämä vastaus, mutta totta se on, millekään viralliselle taholle ei koskaan kannata kertoa omia psyyken mahdollisia ongelmia, ne tiedot muuten leviää muille. Pidä omana tietonasi pään sisäiset huurusi, ja jos kohdalle osuu joskus hyvä psykiatri tai sielunhoitaja niin käydä tällaisen kanssa läpi näitä, muille ei kannata kertoa.

    • Tuskin ne siitä osaavat kysyä - mistä ne voisivat tietää?

    • ovihyökkäyskopterissa

      Mitä sää ny tyhjää noin matalalle riman asetat, tavoittele samalla korkeammalle ja hae opiskelemaan lentoperämieheksi että pääset samalla mahdollisesti myöhemmin toteuttamaan itseäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1733
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1421
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      204
      806
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe