Asperger vai lievä kehitysvamma?

huolestunut_kaveri

Minulla on diagnosoitu Asperger 90-luvulla 11-vuotiaana ja olen miettinyt, että onkohan minulla kuitenkin lievä kehitysvamma. Syynä tähän on, että en ole ollut mukana työelämässä, koska on todettu, että en tällä hetkellä pystyisi tekemään kahdeksan tunnin työpäivää viidesti viikossa. Olen lisäksi tarvinnut tukea tietyissä asioissa, kuten laskujen maksamisessa. Nykyään laskujen maksuissa ei juurikaan ole ongelmia. Ruokaa en kuitenkaan laita läheskään päivittäin, koska tuntuu rasittavalta tehdä sitä joka päivä. Kuitenkin ruoanlaiton jälkeen tulee tunne, että olen saanut jotain aikaan, eikä se nykyään tunnu niin vastenmieliseltä kuin aiemmin. Siivoaminenkin on tuntunut vastenmieliseltä, mutta viime aikoina sekään ei ole tuntunut niin vastenmieliseltä kuin ennen. Tosin olen kuullut myös, että Asperger-henkilöissäkin on kehitysvammaisia, muistaakseni 20 prosenttia eli joka viides. Asia vaivaa minua todella paljon, ja haluaisin tietää, onko minulla kehitysvamma vai ei.

16

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idiootille

      Olet saanut väärän diagnoosin, tuolloin ei vielä tiedetty aspergeriudesta yhtään mitään.. Oikea diagnoosi olisi ollut psykopatia, mitä esiintyi jo hitlerismin aikakaudella. Perustelen väittämäni näin; et muuten tulisi autismipalstalle ivaamaan autisminkirjon henkilöitä. Summa summarum; et ole Asperger, joten vaihda foorumia.

      • huolestunut_kaveri

        Miten niin ivaamaan? Olen oikeasti lukenut, että 20 prosenttia on kehitysvammaisia. Mutta ehkei tämä sitten ole luotettava lähde. Arvelinkin kyllä ettei tähän kannata luottaa. Halusin varmistua asiasta. Onkohan sinulla itselläsi vaikeuksia hyväksyä sitä, että sinulla on Asperger, siis mikäli sinulla on? Kuulostat vähän siltä, että sinua olisi isketty arkaan paikkaan.
        http://www.aspalsta.net/viewtopic.php?p=115367&sid=561e90d277d4eba4edd69f85b627abb6


      • Jennifer322

        Voit pyytää lähetettä lääkäriltäsi uusiin neuropsykologisiin tutkimuksiin. Olet oikeutettu siihen kunhan perustelet asian lääkärille hyvin. Kerro että asia vaivaa sinua miin että se jo haittaa elämääsi.


    • infolainen_vanhusprojekt

      Hehheh:). Vaikka olen saanut autisminkirjon diagnoosin sekä yksityiseltä että julkiselta, eipä tunnu missään. Aina olen ollut ja olen oleva oma itseni kaikkialla missä liikunkin. Myös silloin kun en enää pysty omin avuin liikkumaan. Joskin olen lähes 100 % varma siitä, että kävi koska vain mitä tahansa, liikun. Vaikka sitten lentäen.

    • entinenkämppis

      Huvittaa se ajatus, että kotitöiden vastenmielisyyteen liittyisi kehitysvammaisuus X) Ihan vaan sillä kokemuksella että lähes 3-kymppiseksi saakka asuin yhteiskämpissä ja asuntoloissa kymmenien (ehkä yli 50) nuorten aikuisten seassa, ja heistä ehkä 5 oli sellaisia ketkä ottivat oma-aloitteisesti vastuun yhteisen asuintilan puhtaanapidosta.
      Olen muutenkin, ihan todella siis, sitä mieltä että tuskin meistä ketään löytyy, kellä ei jonkinasteista kehitysvammaa olisi. Ei ole täydellistä ihmistä. Mutta keharius varmaan tekee meistä empaattisia ja pehmeitä ihmisiä. Olisi pelottavaa, jos näin ei olisi.

      • Aspergerinfo

        Ei se liitykään. Toisinaan jonkin diagnoosin saaneet ovat toimintakykyisempiä sekä ahkerampia ihan luonnostaan, riippuu tietysti persoonasta kuin joku "tavis", mitä nyt sitten "taviksella" tarkoitetaankin. Tällä kommentillani tahdoin vain tuoda taas kerran esiin sen, ettei kukaan ihminen diagnoosistaan huolimatta ole toista "huonompi". Jokainen ihminen on arvokas, tekipä hän mitä töitä tahansa, tosin tämä periaate ei toteudu maassamme. Sellaisia ihmisiä kohtaan, joilla ei ole kykyä puolustaa itseään tarvittaessa voidaan kohdella todella kaltoin. Puhun kokemuksesta. Sellainen esimerkiksi, jos on liian kiltti ja sosiaalisesti sokea, provosoi mielenhäiriöisiä ihmisiä, minkälaisia löytyy liikaa sellaisilla aloilla toimivilta ihmisiltä, joiden pääasiallisimpana tehtävänä olisi auttaa ihmistä.


    • autismipiirteinenadd

      90-luvulla Aspergerin syndrooma oli uusi juttu, ja sen tiedot oli heikot siihen liittyen.

      En ehkä ole paras neuvomaan, mutta yritän. Varaa aika lääkäriin ja kerro aiemmista tutkimuksista. Jos sinulla on sinua koskevia papereita, niin nekin auttaa. Kannattaa myös kysyä, että saisitko muita sinuun liittyviä papereita käsiisi.

      Onko sinulla oppimisessa ja ymmärtämisessä ongelmia? Onko mitään muita arkisia asioita, joita et osaa?

      • ihanvaankysyn

        Aspergerillä ei ole ilman kehitysvammadiagnoosia. ADHD sekä ADD -henkilöillä voi olla ilman kehitysvammadiagnoosiakin. Tämä on Asperger-henkilön ero noihin muihin verrattuna. Sellaista ei ole olemassakaan kuin autismipiirteinenadd. Tahtoisitko olla noista jompikumpi ja siksi kirjoitat tänne?


      • autismipiirteinenadd
        ihanvaankysyn kirjoitti:

        Aspergerillä ei ole ilman kehitysvammadiagnoosia. ADHD sekä ADD -henkilöillä voi olla ilman kehitysvammadiagnoosiakin. Tämä on Asperger-henkilön ero noihin muihin verrattuna. Sellaista ei ole olemassakaan kuin autismipiirteinenadd. Tahtoisitko olla noista jompikumpi ja siksi kirjoitat tänne?

        Itselläni on diagnosoitu autistiset piirteet ala-astelaisena, ja viime vuonna ollessani 19-vuotias sain ADD-diagnoosin keskittymisvaikeuksien vuoksi, myös tarkkaavaisuuttakin on minulla oireina.


    • Ihmees
    • Outoa

      Missä on sanottu, että Asperger on kehitysvamma?

    • ylioppilas
      • vast.provoon

        Dysfasia ei kuulu autisminkirjoon. Kuka tahansa voi leikkiä dysfaatikkoa.


    • Aitoimmeinen
    • autismiliitto

      Eipä vain kuulukaan, vaikka sinä tahtoisitkin sitä. Asperger-persoona poikkeaa mm. sinunlaisistasi siinä, etteivät he tulisi tänne tuonlaista kirjoittelemaan. Jos olisit aito Asperger-henkilö, toimisit toisin. Nähtävästi olet kateellinen niille, jotka ovat saaneet diagnoosin ammattitaitoisilta neuropsykiatreilta/neurologeilta, minkä johdosta yrität viedä keskustelut täällä väärille urille.

    • Uskomatonta

      Liittoko kieltää keskustelun ja omilla aivoilla ajattelun?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe