Tekeekö superzoom kameroilla mitään?

aloittelija_kuvaaja

Eli siis, saako niillä riittävän teräviä kuvia esim. maisema, tai henkilökuvaukseen. En harrasta valokuvausta kovin aktiivisesti. Silloin tällöin napsin kuvia matkoilla tai vapaa-ajalla. Onko kellään kokemuksia esim. Canonin powershot sx, tai Nikonin coolpix P malleista.

6

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se riippuu siitä mihin kuviasi käytät. Jos kuvaat vain kymppikuviksi tai nettialbumiin niin kelpaa, kelpaavat ne vielä A4 kuviksikin mutta jos aiot isompiin niin harkitse. Nuo superzoomit ovat tapa aloittaa koska niiden käyttö on helppoa eikä tarvitse miettiä millaisia putkia raahaa mukanaan koska nykyään niissä piisaa ulottuvuutta ihan liiaksikin.

      Itse olen järkkäreiden lisäksi käyttänyt kolmea superzoomia "varakamerana", nyt ne ovat matkanneet eteenpäin joskin yksi Canon (en muista sen tarkemmin) on autokamerana jotta siellä aina olisi mahdollisuus kuvata. Olen pari kertaa törmännyt onnettomuuspaikalle ja ottamani kuvat ovat helpottaneet asian selvittelyä jälkeenpäin, muisti kun meillä useimmilla on valikoiva.

      Kun sitten huomaat mihin kuvauksesi suuntautuu voit vuoden parin päästä miettiä riittääkö se varustus joka sinulla silloin on vai pitääkö kirjoittaa Korvatunturille.

      Se mitä tarvitset tuon superin lisäksi on sopiva kotelo, matkalaturi (12V) ja vara-akku sekä pari muistikorttia riittävän kokoisina.

    • Ni_konisti

      Ainut superzoom, minkä itse kelpuuttaisin esim. kakkoskameraksi, on Panasonic Lumix DMC-FZ1000. Nuo muut pikkukennoiset järjettömillä zoomeillansa ovat enemmänkin supersuttuzoomikameroita.

    • Canonisti_minäkin

      Kyllä niillä satunnaisesti, hyvässä valossa saa kuvia. Jos hakee tuollaseen satunnaiseen käyttöön kameraa, niin zoomi on täysin tarpeeton. Pääosa kuvista tulee todellisuudessa otettua normaaliobjektiivia vastaavalla polttovälillä. Enemmän menettää superzoomilla ruutuja (pieni kenno ja huono valovoima) kuin zoomittomalla pokkarilla.

      Tämän hetken pokkareista Nikonin A ja Fujin X100T ovat parhaat. Panan LX100 kannattaa myös vilkaista, vaikka siinä onkin vähän pienempi kenno ja zoomi.

      http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_cpa&products=fujifilm_x100t&products=panasonic_dmclx100

    • Naikonilla

      Yksi parhaista superzoomeista on Nikon Coolpix P610. Sen optinen laatu ei jätä pulaan.

    • joillekin_hyvä_valinta

      Kyllä ne ilmeisesti ihan käyttökelpoisia on, jos _ensisijaisesti_ kaipaat maksimaalisen pitkää ja helposti mukana kulkevaa "superteleä" erityistarkoituksiin kuten vaikkapa lintubongaukseen, mutta pitää olla mahdollisuus myös vaivattomaan yleiskuvaukseen.

      Muutamasta rajoituksesta pitää olla tietoinen:
      - pieni kenno -> epäherkkä -> kohteen pitää olla hyvin valaistu
      - objektiivin valovoima on yleensä melko heikko -> kohteen pitää olla hyvin valaistu
      - pitkällä polttovälillä käsien vapina korostuu -> käytettävä tukea tai valittava lyhyt valotusaika -> kohteen pitää olla hyvin valaistu
      - kennon koko on tyypillisesti aivan pienimmästä päästä eli 1/2.3 tuumainen. Optiikan rajoitukset huomioiden on todennäköistä, että "normaalikameralla" digitaalisella zoomauksella tulee tarkempia kuvia kuin superzoomin (alkupään) telellä. Arkikuvauksessa harvemmin tarvitaan yli 200mm (kinovastaavaa) polttoväliä, joten suurin osa otetuista kuvista on superzoomkameralla lopulta huonompia kuin saman hintaluokan normizoomkompaktilla, jossa on herkempi kenno, valovoimaisempi objektiivi yms. Lähempänä maksimiteleä superzoomi vie voiton. Ei varmasti ole ihan noin mitä Canonisti_minäkin taas väittää.

    • superzoom

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe