Uusi tietokone 14v

Boyyyy14v

Morjesta! Oon siis 14v poika ja täytän ens helmikuussa 15. Olen niin kyllästynyt vanhaan koneeseen joka on jotain 2005 vuosimallia ja sammuu jatkuvasti. Olen ajattelu alkaa säästämään uuteen koneeseen ja ostaisin sen synttäri, joulu ja rippi rahoilla. En ole vielä sanonut vanhemmille mitään mutta kyllä nyt kai omilla rahoilla voisi ostaa sellaisen hyvän koneen mitä käyttää vielä opiskelussa ja mahdollisesti jopa aikuisena. Tuttavani tietää tietokoneista paljon joten siitä ei ole pulaa. Kysymys onkin että eikö voisi olla järkevää ostaa uusi kone kun sitä tarvetsen ja omilla rahoilla kaiken maksaisin? :) Sori pitkä teksti!

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikromikkoli24245

      no osta mut suosittelen kasaamaan ite ja mikä on sun budjekti

      • Aloittaja000

        Budjetti max 900€


      • yujkuhtyrgetrfg

        900 ei mihinkään äärimmäisen tehokkaaseen työasemaan riitä, mutta jos itse kasaat, niin saat helvetin tehokkaan linux koneen jolla teet kouluhommat nyt ja tulevaisuudessakin.
        Tosin jos päätä ostaa läppärin niin et todellakaan saa sillä rahalla mitään hyvää. Anttilasta jollakin paskalla amd:n prossulla varustetun muovivirityksen joka kestää kaks vuotta ja sitten joudut laittamaan uuden.
        Pöytäkonetta suosittelen jos et läppäriä tarvi.
        Miksi Linux? 1. Se on ilmainen 2. Sillä hoidat samat kouluhommat kuin jollain winpaska virus syöpöllä joka tukkii koneen heti maksat siitä winpaskasta liikaa tai jos laitat piraattiversion ni onnea sen kanssa. Nykyään alkaa olla valvonta aika tiukkaa.
        3. Surffaat sillä netissä aivan yhtä hyvin kuin millä tahansa mullakin käyttiksellä. Netfliksistä yms on ihan turha nurista koska nekin menevät linuksiin nykyään heittämällä.. puhumattakaan mitä koko Linuks on sitten kun saat koneen laitettua.
        4. Jää enemmän rahaa koneeseen kun ei tarvi maksaa käyttiksestä eikä tarvi laittaa epävakaata piraattiversiota.
        5. Se on huimasti nopeampi kuin winpaska, eikä se kerää viruksia. Minulla ei ole palomuuria eikä mitään virusohjelmia mutta ei ole pöpöjäkään koneessa.
        Suosittelen Linux Mint Cinnamonia. Helppo asentaa a helppo käyttää ja voi viritellä ihan minkälaiseksi itse haluaa. Juuri se on Linuksissa parasta.
        http://www.linuxmint.com/
        ja joo, saa sen suomenkieliseksi...


      • Jalaa

        Eri Linux distrot on sinänsä ok, kunhan konetta ei aio hankkia pelikäyttöä silmällä pitäen. Netin käyttöön, tekstinkäsittelyyn, ohjelmointiin ja HTPC:ksi se kelpaa. Tietty myös serveriksi, mutta sitä tässä ei ap. kysyjä ole hakemassa. Pelikäyttöön en ainakaan itse sitä hankkisi. Yhtenä ongelmana pelikäytön kannalta on lähinnä nVidian ja AMD:n suorituskyvyltään heikommat ajurit, kuin Windowsissa. Eikä pelitarjonta vielä ole kovinkaan laajaa, vaikka Steamin kautta pelejä onkin suht hyvin tarjolla. Monet ammattilaisohjelmat loistavat poissaolollaan, näitä ovat esim. kaikki Adoben tuotteet. Gimp on vastine Adoben Photoshopille, mutta käyttölogiikka on totaalisen erilainen. Ongelmia voi tulla myös ihan oheislaitteiden yhteensopivuuden kanssa. Itse olen kokeillut useita eri Linux distroja, ja kakkoskoneessa päätynyt käyttämään Ubuntu 14.04:sta, Mintin eri versioita olen koittanut, mutta yksikään ei vakuuttanut. Onnettomin viritelmä oli ZorinOS, ei asentunut virtuaalikoneeseen, eikä natiivisti.


      • ytgerhg

        PuuCee EI ole pelikone! Halvimmalla pelihommissa pääsee kun ostaa konsolin.
        Zorinia en ole käyttänyt, enkä edes kokeile. KDE... vittu pysykää kaukana siitä kötöstyksestä. Sen kanssa tulee hermot palamaan. Eli se siitä varoituksesta.
        Ubuntua koittanut kerran ja sain kaksi päivää tapella sen kanssa että kaiken saisi toimimaan. Hävisin taistelun. :(
        Mutta Mint on toiminut moiteettomasti alusta tähän päivään saakka.
        Printteri on toiminut linuksissa ongelmitta. Langaton hiiri ja näppis toimii ongelmitta. (Paitsi jos virta loppuu) Näyttö toimii ongelmitta. Kaksikin näyttöä toimii. Videot voin katsella telkkarista HDMI piuhan välityksellä.
        GIMP.. aivan mahtava. Voin duunata kaiken tarpeellisen. Mutta käytän Darktablea enemmän.
        Linuksissa (Mintussa) Ei ole mitään vikaa. Ne jotka näin sanoo, eivät yleensä osaa tehdä mitään vaikka tänä päivänä esim. Mint alkaa oleen aika plug n' play tavaraa (no pitää osata kirjoittaa päätteeseen sudo apt-get udpate && sudo apt-get dist-upgrade) ja kaikki kouluhommat ynnä muut hommat sillä saa hoidettua. Jopa leffa editoinnin ja spessiaalli efektit jos niikseen tulee. Ja verhoilunkin saa täysin mieleisekseen. Napit saa oikealle tai vasemmalle. Toiminnot saa mieleisekseen.... vaihtoehtoja on lukemattomia. Ja siltikin ne kouluhommat muut hommat hoituu vaikka kuinka tyhmä teinit valittaa peleistä.

        Ja mikä vittu siinä on että tyhmät teinit rupeaa aina marisemaan jostain peleistä??!! Yhyyhyyhyy ei voi pelata VITTUMÄKUOLEN teiniangstia...... syöksykää sementtiin saatana..


      • Jalaa

        Noilla muutamilla viimeisillä lauseilla teit itsestäsi täyden vammaisen, onnittelen siitä. Jos mulle raivosit, niin ainakin arvelit ikäni väärin, teiniajat on jääneet taakse kauan sitten.
        Jos ap. kysyjä on suht aloittelija koneiden kanssa, niin ehkä ei ensimmäisenä kannata kuitenkaan sitä Linuxia olla tarjoamassa. Toisekseen ei edes kertonut, mitä koneella aikoo tehdä. Linuxia olen käyttänyt suht paljon, mutta en ole sitä ensimmäisenä tyrkyttämässä muille, vaikka järjestelmällä on omat vahvuutensa. PC on pelikone siinä, missä joku konsolikin. SLI, tai CrossFire kokoonpanolla pääsee helposti 4K -resoluution tarkkuuteen, tosin tämä kysyy isoa rahatukkoa. Itsellä kokoonpanossa näytönohjaimina 2xRadeon HD 7850 CF -tilassa. Kaikki pelit, mitä tullut pelattua ovat toimineet nykimättä 1920x1200 resoluutiolla.


      • gfhdnjdsgtn

        "Toisekseen ei edes kertonut, mitä koneella aikoo tehdä."

        "En ole vielä sanonut vanhemmille mitään mutta kyllä nyt kai omilla rahoilla voisi ostaa sellaisen hyvän koneen mitä käyttää vielä opiskelussa ja mahdollisesti jopa aikuisena."

        Ai että ei kertonu.

        Ja kukaan ei vittu sun kokoonpanoista ja 4K resoluutioista ole kiinnostunut. Aloittaja ilmaisee täysin selvästi mitä koneella aikoo tehdä nyt. Tulevaisuus on sitten tulevaisuutta. Joten tunge perseeseen ne pelis ja se peliriippuvuutes.

        "Jos ap. kysyjä on suht aloittelija koneiden kanssa, niin ehkä ei ensimmäisenä kannata kuitenkaan sitä Linuxia olla tarjoamassa."

        Miksi? Youtube on ja netti on täynnä ohjeita. Mutta oletan suomen nykynuorison olevan niin tyhmää, ettei se osaa etsiä tietoa vaikka sitä on yllinkyllin saatavilla. Perustan tietoni siihen, että hoka ikisestä asiasta kysellään täältä ja kavereilta. Eli ajattelukyky on täysi nolla. Silloin en suosittelis minkään tason käyttöjärjestelmää.
        Mutta Linuks Mint alkaa olla niin paljon plug n' play, että jopa tyhmempikin osaa sitä käyttää. Kaikki paitsi peliriippuvaiset windows apinat.


    • hiirimattohukassa

      satsaa mäkin bookprohon, jos siis haluat kestävän ja tehokkaan koneen. tällä leikkaa elokuviakin premierellä

    • Jalaa
    • skalak

      No... Mun mielestä hyvä idea. Voit myös vaikka kysyä joltain sun mummolta tai papalta vähän rahaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe