Miten teillä riittää rahat toimeentulotuella?

miksi_on_niin_tiukkaa

Minulla on tosi tiukkaa. Vaatteita ostan joskus honkkarista muutamalla kympillä...siis alusvaatteita...farkkuja ja takkeja en ole ostanu vuosiin...ei oo rahaa!

Ruoka on suurin menoerä.

Miten muilla?
Edes alkoholiin minulla ei mene mitään ja liikun kävelemällä päivittäin ;)

27

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 44664433534435

      Miten sinulla voi mennä kuukaudessa yli 400e ruokaan?

      Kannattaisi ehkä vähän katsoa mitä ostaa, tehdä itse ruokaa eikä ostaa eineksiä niin tuo toimeentulotuen perusosa riittäisi myös muuhunkin kuin vain ruokaan ja pariin laskuun.

      Luovu niistä kalliista osamaksulaskuistasi, älä hommaa uutta kallista älypuhelinta osamaksulla, lue lehdet kirjastossa äläkä tilaa niitä kotiisi, vaatteita saa myös kirpputorilta, ei kaikkea pidä aina uutena ostaa.

      Itse olen ollut toimeentulotuen saajana siitä saakka kun ansiosidonnainen loppui vuonna 2011 ja siitä saakka elänyt toimeentulotuen perusosalla joka kuu ihan hyvin, joskus siitä on jopa säästöönkin jäänyt sen verran että kerran vuodessa olen päässyt viikon äkkilähdöllä kanarialla tai kreetalla käymään loppusyksystä :)

    • Raitis81

      Huonosti riittää, etenkin kun sossu suostuu laskemaan 800e vuokrastani menoiksi vain 650e. Joten siitä mikä normaalisti jää useimmalle käteen, minulle jää ~150e vielä vähemmän.

    • Petu_

      Koko vuokra pitää ottaa menona huomioon jos tuen saajalla ei ole mahdollisuutta saada edullisempaa tyydyttävän asumistason asuntoa samalta paikkakunnalta.

      http://www.toimeentulotuki.net

      • Raitis81

        Aina on mahdollisuus muuttaa puolet pienempään kämppään kaupungin laidalle ja säästää satanen. En tahdo sitä tehdä joten valinta on omani.


      • jaahas_
        Raitis81 kirjoitti:

        Aina on mahdollisuus muuttaa puolet pienempään kämppään kaupungin laidalle ja säästää satanen. En tahdo sitä tehdä joten valinta on omani.

        Ensinnäkään ne puolet pienemmät asunnot eivät välttämättä ole halvempia, ei edes siellä kaupungin laidoilla. Voi olla, että yksiö on kalliimpi kuin kaksio. Itsekin olen laittanut hakuun kaikki halvimmat yksiöt ja ihan kaikkialta, mutta kappas kappas minulle ei tarjota sitä halvinta mahdollista laisinkaan. Asunnot jaetaan tiskin alta ja suhteilla ihan niin kuin työpaikatkin.


      • MitähänTästäSeuraa

        Pitää ja pitää.... Oulussa sossu on itkenyt jo kohta kaksi vuotta ylikalliista vuokrasta ja kehottanut muuttamaan halvempaan. Kuntakohtaisen maksimin ylittävää osaa ei huomioida ollenkaan. Halvempia olis toki kaukana kaupungin laitamilla, mutta sillon tulis päivittäiset bussikulut koulumatkoihin. Bussikulut olisivat enemmän kuin tuo "ylikallis osuus" vuokrasta, mutta sehän ei sossulle passaa. Nyt vuokrasin halvemman asunnon lähistöltä, vuokra 5€/kk "ylikallis", mutta vuokra vesi pitäisi jäädä yhteissummaltaan alle kaupungin maksimin (525€ 18€/hlo/kkx2hlöä = 561€/kk). Mielenkiinnolla ootan minkä paskahalvauksen sossu tällä kertaa saa... perustelen tuon asunnon järkevyyttä just koulumatkojen takia (ei tule bussikuluja) ja tuon yhteissumman jäämisellä alle 561€/kk. Pitäisi riittää mun maalaisjärjellä, sossun tuntien ei riitä... poiskaan ne ei voi pakottaa, koska meillä on vuoden määräaikaisuus...


    • näin_on_närhen

      Jos ostaa esim. vaatteita niin 100 eurolla ei montaa ryysyä saa!!!
      Haloo!
      Jos joku sanoo, että tt- tuki on iso, tervetuloa kokeilemaan. Uskon että ei montaa kuukautta pärjää!!!

      Suurin osa jotka puhuu, että tt tuella pärjää on itse hyväpalkkaisessa työssä!!!

      • reipastyöntekijä

        Emme me ahkerat ja älykkäät ihmiset tarvitse mitään kunnan elättirahoja. Ne ovat näiden renttujen ja laiskojen kouluttautumattomien almuja.


      • ettänäin_
        reipastyöntekijä kirjoitti:

        Emme me ahkerat ja älykkäät ihmiset tarvitse mitään kunnan elättirahoja. Ne ovat näiden renttujen ja laiskojen kouluttautumattomien almuja.

        Jeps, jeps. Et taida ihan olla perillä maailman menosta? Tiedätkö paljonko esimerkiksi koulutettuja (esim. maisterit, tohtorit) tällä hetkellä työttömänä? Työttöminä on niin juristia, biologia, kauppatieteiden maisteria, tohtoritutkinnon suorittaneita on ennätysmäärä työttöminä, on työttömiä amk-tutkinnon suorittaineita, tradenomeja ja merkonomeja on pilvin pimein työttöminä, onpa niitä työttöminä ammattikoululaisiakin. Tilanne on lähinnä juuri niin päin, että mitä koulutetumpi ja älykkäämpi, sitä vaikeampi on saada töitä. Useimmiten ne työpaikat muutenkin menevät suhteilla eikä suinkaa sen perusteella kuka on ahkerin tai pätevin. Ehei. Suomessa pitää olla sopivin, ei suinkaan pätevin. Sopivin tarkoittaa useimmiten ihan muuta kuten suhteita, sopivaa ulkonäköä, sopivaa taustaa, sopivaa ikää jne. Eihän kukaan halua palkata itseään etevämpää, vai mitä? Tiedätkö, että osa opiskelee samalla uutta tutkintoa tai ammattia kun nostaa elättirahoja tai lukee vaikkapa Lääketieteelliseen? Vai luuletko tosiaan, että arvostettua tutkintoa pääsee opiskelemaan niin, että ei lue pääsykokeisiin ja on kaiken aikaa vain aamusta iltaan töissä?


      • toim.johtaja

        Fiksut saavat aina mieleistään työtä. Toisin käy työhaluttomien ja laiskureiden. En ymmärrä tuollaista jatkuvaa kitinää ja palstoilla valittamista. Tuonkin energian voisit käyttää vaikka työnhakuun kuin täällä ruikuttamiseen. Ja vertaatko nyt jo itseäsi maistereihin? Hohohohohoo just joo niin varmaan.
        Häivy jo täältä sinne korttelipubiis siellä sun lajitoverisi jo odottelee.


      • Joopajooo1
        toim.johtaja kirjoitti:

        Fiksut saavat aina mieleistään työtä. Toisin käy työhaluttomien ja laiskureiden. En ymmärrä tuollaista jatkuvaa kitinää ja palstoilla valittamista. Tuonkin energian voisit käyttää vaikka työnhakuun kuin täällä ruikuttamiseen. Ja vertaatko nyt jo itseäsi maistereihin? Hohohohohoo just joo niin varmaan.
        Häivy jo täältä sinne korttelipubiis siellä sun lajitoverisi jo odottelee.

        Kuka haluaa palkata fiksun mielenterveysongelmaisen?


      • Peutu

        "Jos ostaa esim. vaatteita niin 100 eurolla ei montaa ryysyä saa!!!

        Haloo!"

        Haloo otsellesi, kyllä 100 eurolla jo paljon saa vaatteita kun katsoo tarjouksia.

        Tokmanni, miesten tai naisten toppahousut 12,95 (norm. 19,95-39,95)
        Tokmanni, miesten tai naisten kerrasto 9,99 (norm. 19,95)
        Tokmanni, miesten tai naisten poolopaidat 7,99 2 kpl (norm. 7,99-9,99 kpl)

        Farkkuja saa kympillä tai kahdella ja sukkia euron pari tai alushousuja muutamalla eurolla tokmannilta ja lidlistä. Anttilassa ja citymarketistakin saa välillä halpoja vaatteita.

        Ja sitten on vielä kirpparitkin.


      • Lidlin.mannekiini
        Peutu kirjoitti:

        "Jos ostaa esim. vaatteita niin 100 eurolla ei montaa ryysyä saa!!!

        Haloo!"

        Haloo otsellesi, kyllä 100 eurolla jo paljon saa vaatteita kun katsoo tarjouksia.

        Tokmanni, miesten tai naisten toppahousut 12,95 (norm. 19,95-39,95)
        Tokmanni, miesten tai naisten kerrasto 9,99 (norm. 19,95)
        Tokmanni, miesten tai naisten poolopaidat 7,99 2 kpl (norm. 7,99-9,99 kpl)

        Farkkuja saa kympillä tai kahdella ja sukkia euron pari tai alushousuja muutamalla eurolla tokmannilta ja lidlistä. Anttilassa ja citymarketistakin saa välillä halpoja vaatteita.

        Ja sitten on vielä kirpparitkin.

        Tokmannilta saa halvalla vaatteita, farkutkin joskus tarjouksessa kympillä. Lidlissä kivoja ja aika hyvälaatuisia naisten puseroita ja tunikoita usein tarjouksessa n. 5-6 euroa kpl. Sittarin löytötangoista tekee hyviä löytöjä, neulepuseron saattaa löytää jopa 2 eurolla ja joskus niissä löytönurkkauksissa on 1 euron t-paitojakin. Kirppareilta ei kannata ostaa käytettyjä, nuhruisia ja ylihintaisia rytkyjä, kun halpakaupoista saa uusia vaatteita niin edullisesti.


    • adafaetfrewqr

      Vastaus: ihan hyvin riittää, kiitos kysymästä. Ruokaa tarjouksesta vähän jemmaankin, muutoinkin toki hintoja tarkkaillen eikä ota sitä kalleinta juustoa ja härän sisäfilepihviä joka päivälle. Vaatteita ja kenkiä löytänyt kirppareilta, alusvaatteet ja sukat sitä halvinta sorttia ja tarpeelliset kirppareilta löytymättömät asusteet tarjouksesta. Talvivaatteita kun saa kevättalven poistomyynneissä ennakoiden kummasti halvemmalla. Matkat pääosin jalan tai fillarilla. Ja harrastuksia löytyy myös ilmaisia, esim. kirjastoista löytää lukemista jne. Ja jos mahdollista, niin metsiin hakemaan sieniä ja marjoja talveksi pakkaseen, niin johan on höystettä talven murkinoihin.

    • siinähänse

      Tavallista ruokaa. Halvempaakin voisin ostaa, mutta olen todella monelle ruoka-aineelle allerginen ja lisäksi todella helposti saan vatsataudin jo jostain päiväysvanhasta tuotteestakin. Ikinä mitään fileitä muutenkaan osta enkä pidä niistä muutenkaan. Huonona tapana on, että eineksiä silloin tällöin ostan ja sorrun makeisiin sun muihin, jos tekisin kotiruokaa ja pakastaisin, säästyisi monta euroa.

      Vaatteet alennuksista, henkkamaukasta tms. Ikinä en kirppareilta osta yhtään mitään, mutta koskaan ei myöskään ole ollut tarvis ostella ja braassailla jollain merkkivaatteilla. En ole koskaan sitä harrastanut muutenkaan enkä tekisi niin myöskään silloin jos olisin rikkaampi. Osaan ostaa vaatteita ja kenkiä halvalla tarjouksista ja oikeista kaupoista. Eihän ne näy onko merkkituote vai ei. Samanlaisen mekon saan toisesta paikkaa kympillä ja toisesta kahdella sadalla. Hinnalla ei välttämättä saa yhtään enempää laatua tai tyyliä. Muutenkin minulla on 10-20 vuotta vanhoja vaatteita, ostettu suhteellisen halvalla, mutta laatu säilynyt todella hyvin ja ajattomia, joten aina muodissa. Talvitakki on jo monta vuotta ollut sama, sekin henkkamaukkaa, todella hyvin säilynyt vuosia ja täysin ajaton. Kannattaa ostaa ajattomia, klassisia vaatteita esim. suorat housut, klassinen takki jne. ei mene pois muodista koskaan. Kuukausimatkakorttia en ole ostanut vuosiin, tosin en kovin paljoa missään käykään. Mitään lehtiä ei ole ollut vuosiin, kaikki nykyään muutenkin voi lukea netistä ilmaiseksi.

    • Marcus__-__-__

      Ihan hyvin riittää 480€ perusosa ruokaan ja muuhun joka kuu. Ruokaan ja perustarvikkeisiin menee näin 55-vuotiaalla yksin asuvalla miehellä kuussa n. 150-200€, peruslaskuihin (puhelin, netti jne.)n. 50€, bussilippuun toiset 50€ ja loput jääkin sitten säästöön tai johonkin erikoisempaan kuten vaatteisiin yms. joita ei joka kuu tarvitse ostaa.

      Kyllähän sitä työssäkäyvänä eli paljon leveämmin, mutta kun olen ollut työtön jo yli vuosikymmenen, niin menotkin on oppinut hiljalleen säätämään niin ettei mitään ongelmia rahan kanssa tule. Pesukoneen sain sosiaalitoimistosta kuten myös kuntosalikortinkin kun vain kävin niitä pyytämässä, joten niihinkään ei mennyt yhtään omaa rahaa.

      • VähänOutoa

        Miten sossu maksoi kuntosalikortin?? Vai oliko sulla lääkärintodistus jostain vaivasta johon tarvitaan ns. kuntouttavaa harjoittelua salilla? Yleensä sinkuille ei makseta edes pesukonetta sossutuella, perheelliselle kyllä, ei perheellisellekään silloin jos asuintalossa on pesutupa. Eli melkoista vaihtelua näköjään näiden sossutukien saamisessa on!


      • Marcus__-__-__
        VähänOutoa kirjoitti:

        Miten sossu maksoi kuntosalikortin?? Vai oliko sulla lääkärintodistus jostain vaivasta johon tarvitaan ns. kuntouttavaa harjoittelua salilla? Yleensä sinkuille ei makseta edes pesukonetta sossutuella, perheelliselle kyllä, ei perheellisellekään silloin jos asuintalossa on pesutupa. Eli melkoista vaihtelua näköjään näiden sossutukien saamisessa on!

        Ainakin täälläpäin saa pyykinpesukoneeseen tukea vaikka asuisikin yksin jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa, sillä ei täälläpäin ole pesuloitakaan.

        Olen saanut toimeentulotukea yhtäjaksoisesti vuodesta 2003 saakka ja se riittää usein perusteluksi jos haen jotain täydentävää tukea. Tosin tuohon kuntosalikorttiin minulla on ollut aikoinaan ekalla kerralla tukea hakiessani ihan lääkärinkin lausunto. Nykyään käyn 1-2 vuoden välein sosiaalityöntekijää tapaamassa ja suunnitelmaani päivittelemässä niin sen yhteydessä on usein helppo samalla hakea myös tuota harkinnanvaraista tukea.

        Asun yli 100 000 asukkaan kaupungissa.


    • sossun_tuella_eielä

      Ei riitä kuin viikon kaksi...

      Sitten pitää keksiä jotain miten tehdään rahaa....kai immeiset sen ymmärtää...

    • Nimimerkkiiii

      No tiukkaahan se kokoajan tekee, mutta kyllähän tuolla elää ja vaatteitakin ostelee.

      Minulla on pakastin ja teen sinne itse usein ruokaa varastoon, niin ruokalaskutkin on vain jotain 150 - 200 euroa kuussa. Minulla ei ole muita pakollisia laskuja maksettavana kuin puhelin/nettilasku 30 euroa kuussa ja kuntosalikortti 10 euroa. Mutta kyllähän sitä rahaa aina muuhunkin menee kuin vain laskuihin ja ruokaan, viimeksi meni yli 100 euroa polkupyörän kunnostukseen ja varaosiin ja syyskuussa kävin Tukholmassa veljen luona lomailemassa, eikä sekään ilmaista ollut.

      Saan toimeentulotukea yli 250 euroa joka kuu, muuten minulla on tulona työttömyyskorvaus ja asumistuki, joten en kyllä millään ilman toimeentulotukea pärjäisi. Sosiaalitoimisto maksaa lääkärilaskuni ja sähkölaskuni, joten niihin ei mene yhtään rahaa ja ne muutamat tarvitsemani lääkkeetkin saan apteekista ilmaiseksi maksusitoumuksella.

      • Nimimerkkiiii

        Niin ja haen pyörällä kerran viikossa myös ilmaisen ruoka-apukassin jos on hyvä sää, joten sekin säästää aika paljon kuukausittaisissa ruokamenoissa.


    • kuiviajauhoja

      Nuo ruokakassit ovat ruoan irvikuva sellaiselle joka ei voi viljaa syödä.

    • ttkkl

      Vaaterahaa saa 100 euroa vuodessa anomalla!

    • kuutamourakoitsija

      Riittää oikein hyvin, kun ruokaan menee keskimäärin 170 € / kk ja ns. pimeät työt päälle, jotka tuottavat rahamäärältään yhdeksänkertaisen tulon toimeentulon lisäksi nettomäärään kaikkinensa.

      Suomen toimeentulotuki on niin olematon Suomen kustannustasoon nähden, että ei sillä voi pärjätä mitenkään, kuten kirjoitit.

      Säästöönkin jää vielä rahaa kohtalaisesti, mutta se on laitettava melko lähellä olevaan ulkomaiseen pankkiin ja sitä ei viranomaiset kovin helposti löydä.

    • mitähän.tekisin

      Ikävä kuulla, että on niin tiukkaa. Onhan se uutta ajattelua tietenkin, että katselee tarkkaan, mitä ostaa ja mitä ei. Mistä voisi saada pieniä lisätuloja? Voiko auttaa iäkkäitä kaupassa käynnissä ( ilmoitus jonnekin), siivoilla nyt syksyllä lehdistä pihoja, talvella lumitöitä tai jotain? Pestä ikkunoita, vaatteita, siivoilla asuntoja?? En tiedä mitä itse tekisin tilanteessa. Jotain yrittäisin kuitenkin. Ehkä syksyllä sieniä kerätä, marjoja ? Käpyjä (joku ostaa niitäkin)? Maalailla tauluja ja nettiin myyntiin?

    • ei_saa_ei_kannata

      Voishan tehdä mitä vaan....mutta heti tippuu tuet...ei kannata tehdä 1 viikon keikkaa!!

    • EiMitäänOngelmia

      Hyvin riittää, kun osaa laskea budjettinsa ja myös pysyä siinä. Ryyppääminen on varma tapa sotkea muhkeampikin budjetti, joten rahanpuutetta ruikuttavat kalkasiepot voi katsella ihan rauhassa peiliin...!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1980
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1397
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1067
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      120
      968
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      787
    Aihe