Auttakkaa Photoshopilla kuvan koon muuttaminen?

kuvankoko

Hei olisi semmoinen kysymys. Minulla on Suomenkielinen Photoshop 7.0. Pitkästä aikaa asensin sen koneelle. Taas kuin alusta alkaisi (Ihme että toimii win10:ssä vielä. Vanha ohjelma) Miten siinä saa profiilikuvan koon oikeaksi että sopii esim. Facebook aihioon tai muuhun juttuun. Aina liian iso korvat jää pois tai puoli päälakea. Olen pari iltaa yrittänyt vaikka millä lailla. Kokoa muuttaa yms. Sikäli helppo olisi vielä kun on suomenkielinen, mutta eipä vaan onnistu Auttakaa kiitos että alkuun taas pääsis. Ohjeita tähän ei ole!

18

938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 920

      Paina yhtäaikaa Ctrl alt I jolloin aukeaa ikkuna missä voi kuvan kokoa muuttaa.

    • kuvankoko

      Joo ei ainakaan tässä 7.0 auennut mitään, ja ole kyllä löytänyt sen kuvan koon muuttamisen? Ja harjoitellut Facebook kehikkoon mutta en saa mahtumaan vaikka mitkä säädöt laittaisi. Siis en osaa! Pitäisi olla helppoa kun vielä Suomenkielinen Photoshop

      • 920

        En osaa ulkoa neuvoa, koska käytän itse englanninkielistä.....
        Ylävalikosta valitset kohdan :kuva, siitä valitset :kuvan koko jolloin aukee ikkuna missä voi kokoa muuttaa. Ikkunassa on ruksattavia kohtia ja väkäset jotka näyttää mitkä asiat muuttuu yhtäaikaa. Laita ruksi niin että on vain kohdat korkeus ja leveys yhdistetty. Yksiköiksi voit valita cm, mm, px.....valitsemalla px voit vaikuttaa suoraan pikselien määrään joka nettikäytössä on oleellista.


      • bak_dat
        920 kirjoitti:

        En osaa ulkoa neuvoa, koska käytän itse englanninkielistä.....
        Ylävalikosta valitset kohdan :kuva, siitä valitset :kuvan koko jolloin aukee ikkuna missä voi kokoa muuttaa. Ikkunassa on ruksattavia kohtia ja väkäset jotka näyttää mitkä asiat muuttuu yhtäaikaa. Laita ruksi niin että on vain kohdat korkeus ja leveys yhdistetty. Yksiköiksi voit valita cm, mm, px.....valitsemalla px voit vaikuttaa suoraan pikselien määrään joka nettikäytössä on oleellista.

        Et siis halua neuvoa vaikka PS:n kielen vaihtaminen bak/dat hoituu hetkessä?


    • kuvankoko

      Jaa ei Pe***na Aina kun muokkaa vaan kasvokuva profiilin, niin eipäs mahdu ruudukkoon mutta isompi otos samasta kuvasta kyllä sopii?? Olen joskus passikuvatkin tehnyt tällä Photoshopilla. kyllä on hakuisessa nyt kaikki??

    • Win_7

      Asenna koneelle Picasa 3 (ilmainen ja suomenkielinen) niin hommat luistaa. Napsauta kuvan päällä hiiren oikealla, laita nuoli kohtaan "Avaa sovelluksessa", napsauta "Picasan kuvankatseluohjelma", napsauta kuvan päällä hiiren oikealla ja napsauta avautuvasta laatikosta "Muokkaa Picasassa". Sitten vaan harjoittelemaan. Lopuksi napsauta vasemmalla ylhäällä "Tiedosto" ja sitten "Vie kuva kansioon". Nyt aukeaa ikkuna jossa voi vielä muuttaa kuva kokoa (tavuina) tai sitten käyttää alkuperäistä kokoa, ja lopuksi napsauta "Vie". Aina ei ole syytä eikä järkevää esim. lähettää kuvaa jonnekin alkuperäisen kokoisena (alkuperäisen kuvan koko voi olla esim. 5 Megatavua) vaan pienentää sen esim. 500 kilotavuun. Kun jotain kuvaa muokkaa niin samalla siitä kyllä kannatta tehdä alkuperäisen kokoinen ja sitten pienempi koko esim. sähköpostia varten. Kun on tehty ensin alkuperäisen kokoinen niin sitten napsauta tehtäväpalkissa olevaa Picasa kuvaketta ja sitten taas "Tiedosto" ja taas "Vie kuva kansioon" ja nyt voit tehdä pienemmän kuvan. Itseasiassa Windows-koneella (on ainakin seiskassa) olevalla vanhalla kunnon Paintillakin voi muokata valokuvia, voi esim. rajata kuvaa ja tehdä valokuviin esim. puhekuplia.

    • kuvankoko

      Parempi että opettelee yhden ohjelman, mutta hakuisessa on. Olen perusasiat hallinnut joskus tällä. Nyt en tätä yksikertaista juttua saa mieleiseksi/toimivaksi. Photoshop hyvä laaja ohjelma kun sen vaan osaa :)

    • koonkoko

      Kuvan koko on kompleksinen kysymys kun sillä tarkoitetaan useita eri asioita (pikselien lukumäärä, tulosteen oletuskoko, tulosteen koko, mittasuhteet jne.

    • hmhmhmhmhmhmhmmh

      Siinä on kaksi asiaa.

      Se "kankaan koko", eli jos sitä muutat, niin kuvan koko ei muutu, mutta se rajataan vain uudelleen.

      Sitten on itse kuvan skaalaus pikseleissä.

      Minusta vaikuttaa, että olet nyt yrittänyt ensimmäistä, kuvan rajauksen muuttamita.

      Etsi jostakin sieltä valikosta kuvan skaalaus ja tee se.

      Tuo rajaus taas kannattaa asettaa saman kokoiseksi kuin itse kuva, jottei reunoille jää ylimääräisiä valkoisia palkkeja.

      Tässäpä tuo videoohje englannin kieliselle PS 7:lle:
      https://www.youtube.com/watch?v=bunhyzi2AM4

      Videosta näet missä kohtaan nappulan pitäisi sijaita, niin voit sitten päätellä mitä suomen kielistä nappia painaa . . .

    • kuvankoko

      Ensin rajasin, Sitten olen yrittänyt pienellä kokoa suunnilleen niillä mitoilla mikä minulla on eräässä toisessa kasvo kuva profiilissa, kun katsoin Photoshopilla sen mitat, mutta eipä sekään mennyt oikein. Nyt on vaiheessa että kuva sopii netissä tiettyihin raameihin mutta oma kasvokuva näyttää leveältä Elikkä kuin pilakuvaa katsoisi. Tämä on yhtä harjoittelua :)

      • 920

        Jos pienennät kuvaa kuvakoon muutuoikkunassa, katso että väkäset on korkeus/leveys lukujen välissä näkyvissä, silloin toisen arvon muuttaminen muuttaa automaattisesti toisenkin arvoa. Väkäsen saat päälle laittamalla ruksin ruutuun.


      • hmhmhmhm

        Kyllä, laita päälle tuo 920 käyttäjän kertoma asetus. Eli "lukitse kuvasuhde" tai jotakin vastaavaa. Lock aspect ratio englanniksi . . .

        Sitä kuvan leveyttä ei välttämättä voi kopioida toisesta kuvasta jos kuvien leveyden ja korkeuden suhde ei ole sama.

        Mutta voit sen myös itse helposti taskulaskimella laskea.

        Laske siitä alkuperäisestä kuvasta leveys jaettuna korkeus.

        Sitten päätä uusi korkeuden arvo, vaikka 500, ja kerro tuo 500 sillä laskemallasi suhdeluvulla, niin saat uuden leveyden. Ja näin kuvasuhde säilyy. :)

        Todennäköisesti tuolle on valmis asetus ohjelmassa olemassa, se täytyy vain löytää, muttei se koskaan ole pahitteeksi ymmärtää mitä tapahtuu ja mistä eri luvut tulevat.


    • tapaniep2
    • kuvankoko

      Ei se vaan pienennys onnistu Olen facebook ruudukkoon yrittänyt harjoitusmielessä pienentää, vaikka en facebook innokas käyttäjä olekkaan sivuilla lukee että kuvakoko 180*180 No vaikka miten yrittänyt erilaisilla kuvilla rajauksen jälkeen eri mitoilla profiilia siihen aihioon niin ei onnistu. Aina kuva jotenkin ylittää leuka tai päälaki ei mahdu siihen aihioon???On se vaikeaa :)

      • rajauksta

        Alkuperäisessä kuvassa pitää olla/lisätä leveyttä niin, että sitä on vähintään kasvojen korkeus.
        Muuta ensin kuvan koko sellaiseksi, että sen lyhyempi sivu (leveys?) on 180 pikseliä. Sitten rajaa kuvaa niin, että myös toinen mitta (korkeus) on 180 pikseliä. Tai laita e-Mail osoite tänne niin rajaan sulle kuvan.


    • kuvakoko

      Jep Tuolla ohjeella onnistui:) Ainoa vaan että kasvokuvaksi kun rajasin, niin epäselvähän/sumea siitä tuli, mutta tietenkin sen kuvan laatu heikkenee, kun pienentää, ja rajaa

      • rajauksta

        Epäilen tuota 180x180 ”sääntöä”.
        Mun fb profiilikuva on 564x564 pix.
        Fb: ”Määritä kuva” -ikkunan likusäätimellä (– ) kuvan voi rajata niin, että se sopii kokonaan profiilikuvaksi


      • hmhmhmhmhm

        Sinun täytyy tehdä se kahdessa vaiheessa, unohda ensin tuo pikselisääntö kokonaan ja suorita pelkästään kuvan rajaus.

        Sitten kun kuva on rajattu, eli mikään osa ei ole kuvan ulkopuolella, skaalaat kuvan kokoa siksi miksi sen haluat. Eli esim se 180x180.

        Mutta muista se, että jos haluat sen 180x180 kokoiseksi, kuva täytyy rajata neliön muotoiseksi. Mutten kuvasuhde menee persiilleen. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe