Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi pilkkaatte psykiatrisia sairaaloita?

Normaaleja_asioita

Sanotaan hullujen huoneeksi ja mielisairaalaksi. Haloo ei ne enää ole mitään sellasia. Ihan tavallista olla psykiatrisessakin sairaalassa, jos sellasta tarvii. Sehän kertoo vaan siitä, että on tunteva ihminen, jos henkinen terveys heittelee kovan stressin, paineen ja muiden ongelmien takia. Ei se ole mitään heikkoutta vaan normaalia ihmisen mielen toimintaa reagoida ikäviin asioihin kun niitä kasaantuu liikaa. Sairautta on se, että ei reagoisi mihinkään enää mitenkään. Itse ainakin käytän psykiatrista apua aina hyödyksi, kun on tarvetta ja siinä ei ole mitään hävettävää.

50

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaveee

      Totta, muta kun hullu tykkää puurosta. Hulluus on pelottavaa..

    • Normaaleja_asioita

      Ja esim. täälläkin puhun ihan tarkoituksella ja tosi avoimesti omista mielen ongelmista siksi, että haluaisin, että näistä jutuista tulisi yhä normaalimpi asia ihmisille. Jotkut varmaan kauhistelee, että miten se kehtaa, tai onkohan tuo vähän yksinkertainen kun noin avoimesti lörpöttelee yksityisasioistaan. Mutta samalla tavallahan ihmiset jakaa kokemuksia muistakin sairauksista, niin miksei sitten psykiatrisista saisi.

      • etmuuta

        Luuletko sä olevas jotenkin rohkee? Puhut nimettömänä, kasvottomana asioista jotka ei ehkä edes sinun kokemaa. Vau mitä rohkeutta onkaa piilosta huudella ilman henkilöllisyyttä. Rohkeampia on nuo julkisuuden henkilöt jotka lehdissä omalla nimellään tuo julki esim. kaksisuuntaisen mielialahäiriön tai masennuksen.

        Tavallisia tallukoita on menneet dokumentteihin kertomaan omilla kasvoilla millaista on elää sen oman sairauden kanssa. Sinä olet vain yksi pelkuri piilossa anonyymiyden takana.


      • oikoen

        Koska hullu tykkää puurosta ja vaanii sinua pusikossa.

        Haluaa tulehduttaa mielesi pelottavilla asioilla. yms.


      • etmuuta
        oikoen kirjoitti:

        Koska hullu tykkää puurosta ja vaanii sinua pusikossa.

        Haluaa tulehduttaa mielesi pelottavilla asioilla. yms.

        Siinäpä siinä oikeasti rohkeita, jotka ei anonyymiuden taakse piiloudu vaan tulee esiin omilla kasvoilla ja uskaltaa puhua kipeistä asioista. Sinä aloittaja et siihen pysty.

        http://areena.yle.fi/1-2595306


      • sivullinenhuomautus
        etmuuta kirjoitti:

        Siinäpä siinä oikeasti rohkeita, jotka ei anonyymiuden taakse piiloudu vaan tulee esiin omilla kasvoilla ja uskaltaa puhua kipeistä asioista. Sinä aloittaja et siihen pysty.

        http://areena.yle.fi/1-2595306

        Pitääkö olla noin aggressiivinen? Ei kaikilla ole edes mahdollisuutta johonkin talk showhun tai iltapäivälehteen mietteitään pistää.


      • Normaaleja_asioita
        etmuuta kirjoitti:

        Luuletko sä olevas jotenkin rohkee? Puhut nimettömänä, kasvottomana asioista jotka ei ehkä edes sinun kokemaa. Vau mitä rohkeutta onkaa piilosta huudella ilman henkilöllisyyttä. Rohkeampia on nuo julkisuuden henkilöt jotka lehdissä omalla nimellään tuo julki esim. kaksisuuntaisen mielialahäiriön tai masennuksen.

        Tavallisia tallukoita on menneet dokumentteihin kertomaan omilla kasvoilla millaista on elää sen oman sairauden kanssa. Sinä olet vain yksi pelkuri piilossa anonyymiyden takana.

        Tässä ei ollut pointti siinä, että ihmiset tietää keltä se juttu on vaan se, että niistä asioista on yleensä puhetta. Tajusitko?


      • Normaaleja_asioita
        etmuuta kirjoitti:

        Luuletko sä olevas jotenkin rohkee? Puhut nimettömänä, kasvottomana asioista jotka ei ehkä edes sinun kokemaa. Vau mitä rohkeutta onkaa piilosta huudella ilman henkilöllisyyttä. Rohkeampia on nuo julkisuuden henkilöt jotka lehdissä omalla nimellään tuo julki esim. kaksisuuntaisen mielialahäiriön tai masennuksen.

        Tavallisia tallukoita on menneet dokumentteihin kertomaan omilla kasvoilla millaista on elää sen oman sairauden kanssa. Sinä olet vain yksi pelkuri piilossa anonyymiyden takana.

        Ja mitä tuo tarkoitti "jotka ei edes ehkä sinun kokemaa" Mikä sulla on oikeen ongelmana? Oletko jotenkin kateellinen vai? Koska en tajua miksi muuten tuollaista kirjoittaisit.


      • Miksijokaisen
        etmuuta kirjoitti:

        Siinäpä siinä oikeasti rohkeita, jotka ei anonyymiuden taakse piiloudu vaan tulee esiin omilla kasvoilla ja uskaltaa puhua kipeistä asioista. Sinä aloittaja et siihen pysty.

        http://areena.yle.fi/1-2595306

        tarvitsisi tulla ongelmansa kanssa julkisuuteen siitä kertomaan? Eihän siihen riittäisi mitkään mediat satojen tuhansien ihmisten tilityksiin siitä, kuinka on käynyt ja miten kukin on siitä selvinnyt ja onko selvinnyt koskaan.

        Mitä se haittaa kertoa asioistaan täällä rehdisti, vaikka anonyyminä? Mikä häpeä se on? Onko pakko soittaa lehteen ja kertoa siellä se tarinansa? Miksi ei yhtä hyvin täällä. Miksi se tarina täällä kerrottuna on halveksittavaa ja siitä saa vain paskaa niskaan ja räkäiset naurut ja luuseriksi haukkumiset?

        Onko se niin tärkeää olla kansikuvassa, että itse tarina ja se tuskallinen kokemus, mitä on läpi käynyt, se on yhtä tyhjän kanssa. Että on koko pointti missä tahansa selviytymistarinassa omasta helvetistään on tehdä se tilityksensä siitä julkisuuteen. Julkisuus.
        Tuntemattomia ne julkkiksetkin tavallaan on tavalliselle tallustajalle. Yhtä tyhjän kanssa. Pelkkiä kuvia.


      • bittiavaruus_olio
        Miksijokaisen kirjoitti:

        tarvitsisi tulla ongelmansa kanssa julkisuuteen siitä kertomaan? Eihän siihen riittäisi mitkään mediat satojen tuhansien ihmisten tilityksiin siitä, kuinka on käynyt ja miten kukin on siitä selvinnyt ja onko selvinnyt koskaan.

        Mitä se haittaa kertoa asioistaan täällä rehdisti, vaikka anonyyminä? Mikä häpeä se on? Onko pakko soittaa lehteen ja kertoa siellä se tarinansa? Miksi ei yhtä hyvin täällä. Miksi se tarina täällä kerrottuna on halveksittavaa ja siitä saa vain paskaa niskaan ja räkäiset naurut ja luuseriksi haukkumiset?

        Onko se niin tärkeää olla kansikuvassa, että itse tarina ja se tuskallinen kokemus, mitä on läpi käynyt, se on yhtä tyhjän kanssa. Että on koko pointti missä tahansa selviytymistarinassa omasta helvetistään on tehdä se tilityksensä siitä julkisuuteen. Julkisuus.
        Tuntemattomia ne julkkiksetkin tavallaan on tavalliselle tallustajalle. Yhtä tyhjän kanssa. Pelkkiä kuvia.

        Yhdyn edelliseen kirjoittajaan (korj. tekstiin). Itseäni ei kiinnosta julkisuus pätkänkään vertaa, joten ei tulisi pieneen mieleenikään soitella jonnekin Eeva-lehteen (tämä ei sitten ollut mainos!) ja vuodattaa, että olenpas tässä kahden pienen lapsen äitinä ottanut ja mennyt korviani myöten rakastumaan mieheen, jota en voi koskaan saada jne. Mieluummin raapustan tänne bittiavaruuteen anonyymisti omaa ahdistavaa tarinaani lukien muiden vastaavia, kuin olen naamatauluni kanssa jonkun mummonmökin saunankiukaan sytykkeenä. Ei mulla muuta. Hyvää illanjatkoa.


      • lapsellinen

        Kannattaako niitäsuhteita alkaa ja kakaroita vääntää ihan mistä syystä vaan. Pullauta tuollaisia mötiköitä maailmaan kun rakastat. Suhteisiin mennään rakkaudesta ei mistään yksinäisyydetä tai seksistä.


      • jasinäyleistät

        Totean tähän vain, että a) kommenttisi on lapsellinen, b) tilanne on tämä vaikka perustin aikoinani perheen elämäni rakkauden kanssa tarkkaan harkiten, c) kaikki ei ole aina itsestä riippuvaista ja tahtomisellakin on rajansa, d) en ole rikkomassa kenenkään toisen perhettä, e) eipä mulla muuta.


      • penikkatauti
        jasinäyleistät kirjoitti:

        Totean tähän vain, että a) kommenttisi on lapsellinen, b) tilanne on tämä vaikka perustin aikoinani perheen elämäni rakkauden kanssa tarkkaan harkiten, c) kaikki ei ole aina itsestä riippuvaista ja tahtomisellakin on rajansa, d) en ole rikkomassa kenenkään toisen perhettä, e) eipä mulla muuta.

        Tyhmät ne nai ja kakaroi ennen ku tietää mitä haluu.


      • hyvää_illanjatkoa

        Sulla on joku muukin ongelma kuin penikkatauti, aggressiivisesta tyylistä päätellen.


      • efrtyh
        etmuuta kirjoitti:

        Luuletko sä olevas jotenkin rohkee? Puhut nimettömänä, kasvottomana asioista jotka ei ehkä edes sinun kokemaa. Vau mitä rohkeutta onkaa piilosta huudella ilman henkilöllisyyttä. Rohkeampia on nuo julkisuuden henkilöt jotka lehdissä omalla nimellään tuo julki esim. kaksisuuntaisen mielialahäiriön tai masennuksen.

        Tavallisia tallukoita on menneet dokumentteihin kertomaan omilla kasvoilla millaista on elää sen oman sairauden kanssa. Sinä olet vain yksi pelkuri piilossa anonyymiyden takana.

        Julkisuuden henkilöt jotka puhuvat asioistaan eivät ole sen rohkeampia. Useinhan tarkoituksena on vain julkisuuden haku. Tottakai julkisuuden henkilöt puhuvat koska he olivat julkisuudessa jo ennen ongelmiaan. Se kuuluu työnkuvaan.


      • BaddAss
        etmuuta kirjoitti:

        Luuletko sä olevas jotenkin rohkee? Puhut nimettömänä, kasvottomana asioista jotka ei ehkä edes sinun kokemaa. Vau mitä rohkeutta onkaa piilosta huudella ilman henkilöllisyyttä. Rohkeampia on nuo julkisuuden henkilöt jotka lehdissä omalla nimellään tuo julki esim. kaksisuuntaisen mielialahäiriön tai masennuksen.

        Tavallisia tallukoita on menneet dokumentteihin kertomaan omilla kasvoilla millaista on elää sen oman sairauden kanssa. Sinä olet vain yksi pelkuri piilossa anonyymiyden takana.

        Hän luultavasti puhuu täällä nimettömänä juurikin yksilön oikeuksien ja suojan takia ?

        Mutta vastakysymyksenä oletko itse rohkea ja kova jätkä, kun tulet tänne nimettömänä kohottamaan omaa omatuntoasi solvaamalla muita?


      • Hullujaonmonenlaisia
        Normaaleja_asioita kirjoitti:

        Ja mitä tuo tarkoitti "jotka ei edes ehkä sinun kokemaa" Mikä sulla on oikeen ongelmana? Oletko jotenkin kateellinen vai? Koska en tajua miksi muuten tuollaista kirjoittaisit.

        Niin, valitettavasti monen ns.hullun persoona ja käytös kertoo jo psykiatrisista ongelmista. Hienoa toki, että ihminen osaa hakea hoitoa. :)

        Mutta.. ketään ei silti pidä pakottaa liikaa ymmärtämään tai väen väkisin hyväksymään esim.kumppanikseen mielenterv.ongelmista nauttivaa ihmistä. Huom.en kirjoittanut "kärsivää" ettet vedä sitäkin kuvitelmissasi heh, kateudeksi..

        Eiköhän toisia hulluja löydy seurustelukumppaniksi ja samalla saa vertaistukea.
        Miksiköhän usein mt-potilas haluaa ehdoin tahdoin mieleltää vahvan ja terveen ihmisen kumppanikseen ja närkästyy jos ei ns.kelpaakaan ? Sitten puolustellaan omia ongelmia..
        En minäkään näitä fyysisiä sairauksiani halua kellekään vaivoiksi väkisin parisuhteeseen vaan etsin ennemmin samoja kokenutta jne.. ;)

        Tuskin kukaan Sinulle on kateellinen mutta toki hullu niin haluaa ajatella.
        On muuten aivan eri asia olla hyvällä tapaa höpsö, "hullu" kuin vakavisa mt-ongelmista nauttiva ihminen... kokemust on omassa suvussa ja on hyvin raskasta, jos mt-potilaa vetoaa kaiken tekemänsä tai tekemättä jättämisensä hulluuden syyksi. Mitään vastuuta ei muka tarvitse ottaa itse elämästään jos on mt-potilas. :(
        Voi sanoa ja tehdä mitä lystää kunhan muistaa mainita olevansa psykiatrisen asiakas. Se on karua. Sairauksille ei mahda mitään mutta en arvosta ketään, joka niiden avulla lekottelee ja kaltoinkohtelee muita, väen väkisin tyrkyttää omia hulluuksiaan muille.


      • nti_
        etmuuta kirjoitti:

        Luuletko sä olevas jotenkin rohkee? Puhut nimettömänä, kasvottomana asioista jotka ei ehkä edes sinun kokemaa. Vau mitä rohkeutta onkaa piilosta huudella ilman henkilöllisyyttä. Rohkeampia on nuo julkisuuden henkilöt jotka lehdissä omalla nimellään tuo julki esim. kaksisuuntaisen mielialahäiriön tai masennuksen.

        Tavallisia tallukoita on menneet dokumentteihin kertomaan omilla kasvoilla millaista on elää sen oman sairauden kanssa. Sinä olet vain yksi pelkuri piilossa anonyymiyden takana.

        Jo on negatiivinen kommentti!

        Ihminenhän saa luulla ja uskoa mitä haluaa, eikä sen pitäisi olla sulta pois? Elä omaa elämääsi niin sulle ei jää aikaa yrittää nujertaa muita laukomisillasi.


    • enoleitseollut

      Kyllähän ihmiset häpeävät sitä jos joutuvat osastolla olemaan, eivätkä puhu siitä kuin ehkä muutamalle hyvälle ystävälle. Siitä tulee leima, että se on hullu. Vaikka olisi jo paremmassakin kunnossa eikä tarvitse lääkkeitä. Aivan normaalia nykypäiväna käydä lataamassa akkuja jos romahdus tulee.

    • Nimeni on Risto.........
      Olen ollut kahdesti lataamossa...
      <3

      • senhuomaa

        kyllä lol.


    • SyyllisyysköVaivaa

      Voihan olla, että syyllisyys vaivaa. Eli on osavastuussa siihen, että ajoi henkilön huonoon tilaan ja psykiatriseen sairaalaan.

    • pikkusenontuulogiikkasi

      Sellainen olotila ettei reagoisi mitenkään on erittäin harvinaista. Suurin osa ihmisistä käsittelevät elämän vastoinkäymiset jollain tavalla, toiset selviävät kovistakin kolhuista omin neuvoin ihan hyvin ja toiset tarvitsevat apua.
      Ap:n logiikalla itse selviytyvä ihminen on jotenkin sairas ellei hae psykalta apua, ei se nyt ihan niin mene.

      • samoja_ajatuksia

        Tämäkin on totta. Jos on vahva ihminen ja ei hätkähdä asioista, niin sinua aletaan pitää kummajaisena. Jopa psykopaattina. Tyyliin miksi et itkenyt hautajaisissa tms. Kuolema on aivan normaalia ja tulee meille kaikille. Kun asioita pohtii paljon ja on skeptinen, niin harvemmin yllättyy mistään.


      • eptj

        Ongelmiakin on erilaisia eri ihmisillä, eihän kaikki välttämättä koe edes elämässään yhtä paljon. Eihän sullakaan ole välttämättä ollut yhtä rankkaa, kuin jollain joka on joutunut sairaalaan. Otitko jotenkin itseesi tuon aloituksen.


      • samoja_ajatuksia
        eptj kirjoitti:

        Ongelmiakin on erilaisia eri ihmisillä, eihän kaikki välttämättä koe edes elämässään yhtä paljon. Eihän sullakaan ole välttämättä ollut yhtä rankkaa, kuin jollain joka on joutunut sairaalaan. Otitko jotenkin itseesi tuon aloituksen.

        Ihmisillä on erilaiset elämät ja toiset on vahvempia kuin toiset. Ei tarvitse ketään syytellä. Tuo kirjoittaja vain toi toista näkökulmaa keskusteluun.


      • MinäTuollainen
        eptj kirjoitti:

        Ongelmiakin on erilaisia eri ihmisillä, eihän kaikki välttämättä koe edes elämässään yhtä paljon. Eihän sullakaan ole välttämättä ollut yhtä rankkaa, kuin jollain joka on joutunut sairaalaan. Otitko jotenkin itseesi tuon aloituksen.

        Se ettei itke ei tarkoita vahvaa, se tarkoittaa ihmistä joka on mennyt lukkoon. Tunne reaktion puuttuminen tilanteessa joka on herättänyt shokin ko. ihmiselle tarkoittaa yleensä että se ihminen on vielä shokissa. Hän on tajunnut jo tapahtuneen, mutta se ei ole vielä mennyt täysin perille. Tunnereaktot tulee myöhemmin.

        Itse olen tällainen viiveellä reagoiva. Järkkyttävän asian kohdatessa saatan toimia arjen asioita tai pelastustoimia tunteettomasti ja kylmän rauhallisesti toteuttaen. Minä toimin kuin robotti,vain järjestellen kaikkea mitä tapahtuneen jälkeen pitää järjestellä. Ääneen kyllä puhun ihan tapahtuneesta tietoisena kaikesta järkevästi, mutta tunnereaktioni ovat jäässsä.

        Tapauksesta riippuen tunteet tulee mukaan 1-14 vuorokauden sisällä. Toisinaan voi mennä kuukausikin että alan osoittaan tunteilla että nyt on tapahtuma mennyt perille asti.

        Minua ex-mies syytteli paljonkin eron jälkeen tunteettomuudesta ja rakkaudettomuudesta kun pitkän avoliiton jälkeen kylmästi dumppasin sen ulos ja saman päivänä kun se oli muuttanut pois vain siivoilin asuntoa ja järjestellen tavaroita uudelleen kuin ei mitään olisi tapahtunut. Olin kuulemma täysin tunteeton ja näköjään suhteemme ei merkinnyt mitään ja erokaan ei tunnu missään.. Sain syytöksiä että haluan ain nopeasti hänet pois elämästäni ja unohtaa kokoa suhteemme.

        Hän ei ymmärtänyt että ymmärsin järjellä eron, mutta tunnetason reaktiot oli vielä jäässä. Ne oli tulossa, mutta siinä kesti hetki. Kun ne tunteet pääsi mukaan ne olikin sitten voimakkaat ja löikin sitten lamaantuneeseen tilaan.


        Se lukkoon ja tunteettomuuteen meno on mielen keino suojata ihmistä jos tapahtuma on liian raskas kerralla ottaa vastaan. Ihminen tarvitsee aikaa ja mieli suojaa ihmistä syöttämällä tiedon kunnolla tietoisuutteen hitaammin.

        Tuo tapa myös auttaa vaara/pelastus tilanteissa toimiin rationaalisesti ja muita ja itseä auttaen tilanteesta pois ilman että tunnelamaatuneisuus tai paniikki tulee tielle haittamaan


      • pikkusenontuulogiikkasi
        eptj kirjoitti:

        Ongelmiakin on erilaisia eri ihmisillä, eihän kaikki välttämättä koe edes elämässään yhtä paljon. Eihän sullakaan ole välttämättä ollut yhtä rankkaa, kuin jollain joka on joutunut sairaalaan. Otitko jotenkin itseesi tuon aloituksen.

        Minulleko kommetoit? Voi kuule, Sairaalassa on tullut vieteltyä enemmän aikaa kuin keskiverto suomalainen yleensä, moni olisi jo heittänyt lusikan nurkkaan jos joutuisi kokemaan mitä minä olen kokenut. En ottanut aloitusta itseeni, toin vain esille eri näkökulmaa. Olen itse selvinnyt ja edelleen selviän omin neuvoin, se ei tarkoita että olisin tunteeton.
        So shoot me...


      • etpj
        samoja_ajatuksia kirjoitti:

        Ihmisillä on erilaiset elämät ja toiset on vahvempia kuin toiset. Ei tarvitse ketään syytellä. Tuo kirjoittaja vain toi toista näkökulmaa keskusteluun.

        Ei tässä kukaan ketään syytellyt. Nimenomaan ihmisillä on erilaiset elämät ja kokemukset, ihmiset on erilaisia, kokee asioita erilailla, mut ei se kerro välttämättä vahvuudesta mitään joutuuko sairaalaan vai ei. Kuka tahansa voi joutua sinne sairaalaan joskus jonkun pienemmänkin asian vuoksi, vaikka olisi selvinnytkin aiemmin itse isoistakin asioista. Ei kannata käsittää tahallaan asioita väärin ja ottaa itseensä. Tehdä joku heikompi-vahvempi kilpailu. Tuskinpa ap tarkoittikaan, että on mikään psykopaatti, vaikkei koskaan sairaalaan joutuiskaan.


      • tottakertomasi
        MinäTuollainen kirjoitti:

        Se ettei itke ei tarkoita vahvaa, se tarkoittaa ihmistä joka on mennyt lukkoon. Tunne reaktion puuttuminen tilanteessa joka on herättänyt shokin ko. ihmiselle tarkoittaa yleensä että se ihminen on vielä shokissa. Hän on tajunnut jo tapahtuneen, mutta se ei ole vielä mennyt täysin perille. Tunnereaktot tulee myöhemmin.

        Itse olen tällainen viiveellä reagoiva. Järkkyttävän asian kohdatessa saatan toimia arjen asioita tai pelastustoimia tunteettomasti ja kylmän rauhallisesti toteuttaen. Minä toimin kuin robotti,vain järjestellen kaikkea mitä tapahtuneen jälkeen pitää järjestellä. Ääneen kyllä puhun ihan tapahtuneesta tietoisena kaikesta järkevästi, mutta tunnereaktioni ovat jäässsä.

        Tapauksesta riippuen tunteet tulee mukaan 1-14 vuorokauden sisällä. Toisinaan voi mennä kuukausikin että alan osoittaan tunteilla että nyt on tapahtuma mennyt perille asti.

        Minua ex-mies syytteli paljonkin eron jälkeen tunteettomuudesta ja rakkaudettomuudesta kun pitkän avoliiton jälkeen kylmästi dumppasin sen ulos ja saman päivänä kun se oli muuttanut pois vain siivoilin asuntoa ja järjestellen tavaroita uudelleen kuin ei mitään olisi tapahtunut. Olin kuulemma täysin tunteeton ja näköjään suhteemme ei merkinnyt mitään ja erokaan ei tunnu missään.. Sain syytöksiä että haluan ain nopeasti hänet pois elämästäni ja unohtaa kokoa suhteemme.

        Hän ei ymmärtänyt että ymmärsin järjellä eron, mutta tunnetason reaktiot oli vielä jäässä. Ne oli tulossa, mutta siinä kesti hetki. Kun ne tunteet pääsi mukaan ne olikin sitten voimakkaat ja löikin sitten lamaantuneeseen tilaan.


        Se lukkoon ja tunteettomuuteen meno on mielen keino suojata ihmistä jos tapahtuma on liian raskas kerralla ottaa vastaan. Ihminen tarvitsee aikaa ja mieli suojaa ihmistä syöttämällä tiedon kunnolla tietoisuutteen hitaammin.

        Tuo tapa myös auttaa vaara/pelastus tilanteissa toimiin rationaalisesti ja muita ja itseä auttaen tilanteesta pois ilman että tunnelamaatuneisuus tai paniikki tulee tielle haittamaan

        Mulla menee myös vähän noin. Pahimmassa kohdassa lukitun ja se auttaa tomimaan tilanteen ohi viemiseen. Sen jäkeen kaikessa rauhassa yksin tuleekin paha olo ja fyysinen oksetus päälle.


      • nti_
        pikkusenontuulogiikkasi kirjoitti:

        Minulleko kommetoit? Voi kuule, Sairaalassa on tullut vieteltyä enemmän aikaa kuin keskiverto suomalainen yleensä, moni olisi jo heittänyt lusikan nurkkaan jos joutuisi kokemaan mitä minä olen kokenut. En ottanut aloitusta itseeni, toin vain esille eri näkökulmaa. Olen itse selvinnyt ja edelleen selviän omin neuvoin, se ei tarkoita että olisin tunteeton.
        So shoot me...

        Noh, viestistäsi päätellen et ole kuitenkaan oppinut kaikkein oleellisinta asiaa elämässä. Sen sijaan väittelet täällä keskustelupalstalla epäolennaisista asioista. Kysy itseltäsi mitä se olennainen voisi olla.


    • onkonaurettavaa

      Miksi niitä pilkata. Ei ole kokemusta niistä, mutta ei myöskään tarvetta pilkata. Ootko vähän harhoissasi.

      • harha-hane

        siellä taas yksi tuleva palstapösilö. Piakkoin joudut lepositeisiin suljetulle, jossa hoitajat ovat iha pimeitä ja sairaampia kuin yksikään potilas eikä kukaan ei kuule kun huudat. Sinulle syötetään lääkkeitä jotta sinut saadaan aivopestyä. Aivosi pestään pesukoneessa 90 asteessa jotta ne pehmenevät ja alat uskoa joulupukkiinkin.


    • rififriiio

      Oli asioiden laita miten tahansa niin kyllähän se hullun maine on pysyvä se kestää elämän loppuun saakka. Kerran kun on sairaalassa ollut niin kyseinen henkilö ei enää muiden silmissä ole terve.

      Kaupassa voi joku perheellinen työntää lastenrattaita ja todeta suureen äänen että vaavikin ihmettelee että mikä hullu siinä menee. Edellinen möläytys on totta ja kuultua. Jokatapauksessa mikään ei ole enää ennallaan eikä elämä varmasti helpommaksi muutu koskaan.

      • VastaLause

        Aika vanhahtava ajatus tai sitten provo. Tunnen monia jotka ovat olleet murrosikäisinä nuorisopsykiatrian polilla sairaalahoidossa vakavan masennuksen ja itsemurha vaaran takia. Monet heistä ovat nyt 20 vuotta myöhemmin ihan tavallisia perheen äitejä ja isiä jotka käy töissä. Osa ovat kouluttautuneet itse lääkäreiksi tai hoitajiksi, osalla tietenkin sitten menee huonomminkin, mutta heillä on yleensä jotain vakavampia päihdeongelmia tai mielenterveyssairauksia rinnalla. Kenestäkään kuitenkaan ei ulospäin mielenterveysongelma historia näy, vaikka psykiatrisessa sairaalassa ovat olleet.

        Terapia historia saattaa näkyä suurempana avoimmuutena. Puhuu nopeammin aremmista asioistaan tuntemattomalle, koska on ehkä oppinut siihen monien terapeutti vaihdosten takia että aina pitää uudelle vieraalle pystyä avautumaan.
        Se on aika monen mieleterveyshoito taustaisen ongelma ja se tekee heistä alttiin hyväksikäytölle. Terapian ongelma kohtia, sillä kenenkään ei pitäisi oppia avautumaan ja luottamaan ihan vieraaseen, eikä terapiahoidossa olo saisi kasvattaa ihmistä sillai suojattomaksi.


        Toisaalta minusta turhaa hävetä mielenterveysongelmia koska tiede on erottanut aikanaan ihmisesta eroon tunteet ja kehon, josta tämä vieroksunta "tunteiden" sairastumiseen tulee. Keho saa mennä rikki, mutta minkään asian ei saisi vaikuttaa tunteisiin ja mielialaan, koska se on kauan ollut luonnotonta että ihminen voisi hajota muullakin tavoin kuin verta tai luita katkomalla. Ihmisen sielu ei voi vanhan tieteen mukaan mennä rikki, ei vaikka ihmistä kuinka kaltoin kohdeltaisiin tai ihminen näkisi vaikka mitä hurjaa.

        Nykyoppi kuitenkin on se että ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus.
        Mieli on yhteydessä ruumiiseen ja ruumis mieleen. Ihmisen mieli taasen yhteydessä sosiaaliseen kanssa käymiseen.

        Jos olet kuumeessa tai vatsataudissa ei yleensä se mielialakaan mikään kovin iloinen ole. Fyysinen sairastuminen vaikuttaa mieleen ja kun mieliala matala ja joka paikkaan saattuu niin haluaa ehkä vetäytyä sänkyyn sairastaan yksin.

        Jos taasen olen sairastunut vaikka masennukseen, sinulla saattaa olla vatsakipeä, päänsärkyä, niskasärkyä. unettomuutta, nivelsärkyä. Jos sinulla on diabetes tai verenpainetauti niin ne voivat pahentua sairastuessa masennukseen. Sinua ei huvita nähdä muita ihmisiä

        Psyykkinen sairaus siis vaikuttaa fyysiseen terveyteen ja sosiaalisiin suhteisiisi.

        Jos taasen sinulla ei ole mitään sosiaalista elämää. Vietät kaikki päivät yksin. Alkaa mieliala tuntua masentuneelta ja aamulla tuntuu turhalta herätä. Saattaa olla kipeä, väsynyt nuutunut olo. Se vaikuttaa siis fyysiseen ja psyykkiseen vointiin.

        Ihminen on kokonaisuus jossa mieli ja psyyke on yksi palikka jota ei sovi erottaa kokonaisuudesta. Jos mieltä ei olisi ihminen olis kone. Pelkkä kuori vailla tunteita. Tunteet voivat sairastua ja se on osa ihmistä.

        Tieteenkuvalehdestä luin joskus että kun ihmisen aivot kehittyi ja ihmisestä tuli älykkäin eläin samalla tuli ongelmaksi mielenterveydensairaudet. Ihmisen erityinen älykkyys muihin "eläimiin" nähden oli sen artikkelin mukaan liitoksissa ihmisen taipumukseen mielenterveysongelmiin. Aivoista tuli älykkäät mutta samalla hauraat.


      • khbvgtt

        Niin mikä Vastalauseen mielestä on provo?


      • VastaLause

        esimerkiksi tämä: "Kerran kun on sairaalassa ollut niin kyseinen henkilö ei enää muiden silmissä ole terve. "

        "Kaupassa voi joku perheellinen työntää lastenrattaita ja todeta suureen äänen että vaavikin ihmettelee että mikä hullu siinä menee."

        Voi päteä vanhempaan vaestöön joilla pipokireällä ja vanhoillista tietoa, joka perustuu ennen vanhaan oleviin "kylähulluihin", mutta nuoremmalla vaestöllä on yleensä jo modernimpaa tietoa siitä miten monenlaisia mielenterveydenhäiröitä ja sairauksia on.

        Ennen oli vain kylähullut. Nykyään on iso luita erilaisia häiriöitä,joihin lukeutuu esim. masennus, bulimia ja anoreksia. Näistäkin sairauksista ollaan hoidossa psykiatrisessa sairaalassa. ympärivuorokautinen hoidon tarve perustuu näillä sairauksilla usein hengissä säilymisen turvaamiseen.

        Masentunut on ehkä itsemurha vaarassa. Syömishäiriöinen taas vaarassa kuolla ravinnottomuuteensa. Molemmat tarvitsee seurantaa jotta eivät menehdy. Järjen juoksu normaalia, Ei psykoottinen tai mitenkään tärähtänyt.

        Nuorempi väestö jo tietää tämän. Vanhempi luokittelee edelleen kaikki samaan nippuun eli psykoosissa oleviin. Myös se miten selkeä ja järjellinen toinen ihmine on se saa nuoremman väestön tekeen omat päätelmät. Vanhemmat voivatkin olla kaavoihinsa kangistuneita ja haluttomia muuttamaan kantojaan.

        Minä itse tunnen erään psykiatrin, jolla itsellään mielenterveys diagnoosi, mutta tekee töitä luvan kanssa silti psykiatrina.


      • kfkfkdk

        Tuossahan oli maininta että on kuullut sanottavan. Itse olen kuullut vittuilua ja kuulen edelleen sairaalassa käynnistä on vuosikausia ja vieläkin jaksaa ihmiset huomautella.

        Töissä olen käynyt aina kaikesta huolimatta vaikka samaa paskaa tulee niskaan sielläkin.


    • eipäolekokemusta

      Luotan aloittajan asiantuntemukseen tässä asiassa.

    • SairaudenTRESSI

      Ollaan todellisuudessa. Nyky ihminen yhteiskunnan rattaissa ei kestä paineita ja psyyke pettää. Voi olla iältään alle 20v ja henkisesti ei kestä.
      Helppoa on muiden mässäillä kun ei oo tarvetta. Sitten kun mässäilijä kohtaa psyykkeensä ei kestä ja tekee itsemurhan. Se on mässäilijän kohtalo.

      Mitä tapahtuu psykiatrisissa sairaaloissa, ei kaikki ole ihan hyvin.
      Kaikki saadaan näyttämään hyvältä ja lääkkeisiin se todellisuus perustuu.
      Ihmisiä ei siellä paranneta henkisesti kun ei ole koulutettua hemkilöluntaa eri terapioihin. Luotetaan vain lääkkeiden voimaan.
      Väärällä lääkkeellä saadaan rauhallinen ihminen olemaan hirviö ja lääkkeellä se tainnutetaan.
      Se ei ole oikeata terapiaa inhimillisin keinoin.
      Psykiatriset sairaalat ovat lääkefirmojen koe kenttä jossa testataan
      monia henkisiä kestävyyksiä ja katsotaan mikä on lääkkeen annostus ennenkuin ihmisestä tulee peto ja psyyke lääke tainuttaa ihmisen.
      Kaikki on hiljaista kuin huopatossu tehtaalla.
      Kuka pitää huolta miistä ihmisistä jotka suljettujen ovien takana on ?
      Niistä ei pidä kukaan huolta. Ei ole oikeus turvaa joka sitä toimintoja valvoo.
      Kuka tahansa voi joutua lukkojen taakse määräämättömäksi ajaksi.
      Kun pitää selvittää tilannetta et saa mistään apuja.
      Ei edes sosialitoimi, vaikka se heille se kuuluisikin.
      Sosialitoimi voikin kääntää asian niin että jäät yksin.
      Et kykene puolustamaan itseäsi.
      Tämä on sitä pakkolakia johon ihmiset pakosta joutuvat aina kärsimään.
      Heitetään kadulle suljetusta ossastosta ja olet entistä sekavana yhteiskunnassa.
      Laskun joudut maksamaan kun pakko keinoin sinne ohjataan.
      Joa et ota psyyke lääkkeitä et saa mitään terapiaakaan jos
      sitä nyt edes on olemassakaan Sipilän neron leimauksia kaikki.
      Hei kanslaiset menkää hoitoo saatte lääkkeitä ja saatte hulluuden.

    • Luova-ajattelija

      On hullujen huoneessa kahdenlaisia hulluja Aspergereja ja Skitsofreenikkoja. Aspergerit on siellä, koska ajattelee omintakeisesti omilla aivoillaan.

      Skitsofreenikoilla väitetään olevan hallunisaatioita. Olen kerran nähnyt juoppohullun, joka näki pikku-ukkoja.

      Luovaa ajattelua estetään litium-mineraalilla, jota käytetään myös akuissa. Litiumilla ladataan myös aivoja. Se aiheuttaa pahoja vaivoja mm. lihomista ja sokeritautia ja ennenaikaisen kuoleman.

      Aspergeriin ei ole lääkettä, vaikka litiumiakin heillekin tyrkytetään, kun ei tyhmät ymmärä aspergerin liian nerokasta ajatusten kulkua.

      • primum_nocere

        Aivan asbergerit ei ole tyhmiä.


    • primum_nocere

      Niihin joutuu suhteellisen kevyin perustein terveetkin.ja niistä saatava "apu" tarkoittaa riippuvuutta laillisiin huumausaineisiin ja jopa pysyviä aivovaurioita.

    • primumnocere

      Niihin joutuu suhteellisin kevyin perustein täysin terveetkin.keksivät jos jonkinlaista pseudotieteellistä diagnoosia.

    • uusMarilynn

      Tiiäkkö,keskusteluapua suurkaupunkeihin on vaikee saada.Mielenterveysongelmat näin laman myötä on todella räjähtänyt käsistä.Tiiäkkö,mun exkuntani aluella teini juoksi junan alle ihan vasta.

    • nocere

      Niin voihan niihin joutua täysin tervekin ilman syytä suht kevyin perustein.

    • nocere

      Niin voihan niihin joutua täysin tervekin suht kevyin perustein.
      Ihan normaalioloissa tavallisessa
      Olotilassa.

    • uusMarilynn

      Tiiäkkö,Holiwoodissa tähdet konsanaan käy terapiassa.Se on tähden kohtalo.

    • nocere

      Niin voihan niihin täysin tervekin joutua suhteellisen normaaleissa olotilassa suht normaalisti KÄYTTÄYTYEN.

    • tviurjnl

      Mielenterveysongelma syntyy usein sosiaalisesti ja paranee avulla hoidossa tai sosiaalisesti muuten.Psykiatria nojaa evoluutiobiologiaan pitkälti.Psykologiakin joukko teorioita.Pääasia että joku kuuntelee ja saa apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe