BMW K100LT/-85

noviisi

Pyörällä ajettu n. 80000 km. Kardaaniakselin boorit hävisivät. Onko muita konsteja, kuin tilata uusi maahantuojalta? Kannattaako käytettyä edes etsiä?

Entäpä onko todellista tietoa, pitääkö bensiiniin lisätä lyijynkorvaavaa lisäainetta (ohjekirja mainitsee vain min 98)?

12

2795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pemu

      Jos hyvällä tuurilla löydät jostakin kolaripyörästä käytetyn, olet onnekas. Uusi maksaa 1000 e, siis koko linja. Tuon ikäisessä K-mallissa pitäisi käyttää lyijyä korvaavaa lisäainetta. Riittää n. joka kolmannessa tankissa.

    • r1150r

      Repalta Hämeenlinmnasta on saanut vaihtokartaanin vanhaan K-sarjaan alle 1000 FIM. Kyseessähän on huollon, eli juuri se poorin rasvauksen, laiminlyönti. Ko. toimenpide tosin ei ole huolto-ohjelmassa mutta käytäntö on opettanut.
      Mites se on LT kun LT esiteltiin vasta 1987. Onko kuitenkin paranneltu RT?

      • r1150r

        muistelen, että -84 ja -85 -malleissa oli vielä takimmainen poori karkeammalla hammastuksella ja -86 eli 9/85 alkaen tuli hienompi eli herkempi. Elikä tilatessa kannattaa varmistaa moniko hampainen poori on kyseessä.


      • pemu
        r1150r kirjoitti:

        muistelen, että -84 ja -85 -malleissa oli vielä takimmainen poori karkeammalla hammastuksella ja -86 eli 9/85 alkaen tuli hienompi eli herkempi. Elikä tilatessa kannattaa varmistaa moniko hampainen poori on kyseessä.

        Koneteknisessä mielessä kardaanin poorit on huoltokohde. Usein ne kuitenkin jätetään oman onnensa nojaan. Vanhoissa K- malleissa oli se huono puoli, että kardaanitunnelin ja vaihteiston välissä oleva kumitötsä rikkoontui ja päästi vettä tunneliin. Se ja ruoste teki tehtävänsä ja boorit kuluivat pilalle. Uudemmat tötsät olivat paksumpaa kumia. Pieni, sanoisinko suunnitteluvirhe kardaanissa oli vielä mielestäni poorien lyhyt mitta. Pooreja oli tuskin alle 50 millin pituudelta. Se pisti silmään vanhaa konemiestä. Mutta kuten todettua, huollettuna ja puhtaana kyllä kestää hyvin. Näin oli omassa -84 K 100 pyörässäni. Ei ole iso homma tarkastaa tötsän ja poorien voitelu ja kunto jos tietää mitä tekee.


      • r1150r
        pemu kirjoitti:

        Koneteknisessä mielessä kardaanin poorit on huoltokohde. Usein ne kuitenkin jätetään oman onnensa nojaan. Vanhoissa K- malleissa oli se huono puoli, että kardaanitunnelin ja vaihteiston välissä oleva kumitötsä rikkoontui ja päästi vettä tunneliin. Se ja ruoste teki tehtävänsä ja boorit kuluivat pilalle. Uudemmat tötsät olivat paksumpaa kumia. Pieni, sanoisinko suunnitteluvirhe kardaanissa oli vielä mielestäni poorien lyhyt mitta. Pooreja oli tuskin alle 50 millin pituudelta. Se pisti silmään vanhaa konemiestä. Mutta kuten todettua, huollettuna ja puhtaana kyllä kestää hyvin. Näin oli omassa -84 K 100 pyörässäni. Ei ole iso homma tarkastaa tötsän ja poorien voitelu ja kunto jos tietää mitä tekee.

        ... ja vaikka tötsä olisi ehjäkin niin kondenssivesi tekee tehtävänsä yllättävänkin äkkiä ja poori on kuiva vailla rasvaa. Uudemmissa Paralever-malleissa en ole ilmiötä havainnut.


      • pemu
        r1150r kirjoitti:

        ... ja vaikka tötsä olisi ehjäkin niin kondenssivesi tekee tehtävänsä yllättävänkin äkkiä ja poori on kuiva vailla rasvaa. Uudemmissa Paralever-malleissa en ole ilmiötä havainnut.

        Ostin -98 uuden R 1100 RT:n. Neljän kympin kohdalla otin kardaanin auki voidellakseni poorit. Oli turha homma, sillä poorit kiiltelivät rasvasta. No, putsasin poorit ja laitoin tuoreet metsäkonevaseliinit samon tein. Itse arvelisin, että paralevereissä homma on tarpeen vasta jossakin sadan tonnin paikkeilla.


      • noviisi

        Kiitos Sinulle ja myös kaikille muille keskusteluun osallistuneille. Tietoa tuntuu löytyvän. Malli on tosiaan RT, kuten arvelitkin.
        Kyseessä on harvahampainen poori eli 16 kpl.
        Pyörä on joskus tuotu Saksasta, joten ajomääräkin saattaa olla eri kun mittarissa. Minulla se on ollut vasta 3 vuotta.

        Pyörää ei kehtaa kauaa sivutuella seisottaa, kun lähtiessä savupilvi on mahtava, vaikka muuten öljynkulutusta ei huomaa.

        Joutokäynti on kylmänä sen verran äänekästä, että senkin vuoksi yrittää nopeasti liikkeelle. "Asiantuntija" kertoi karkean käynnin kuuluvan BMW:n ominaisuuksiin. Kuumana äänet ovat siedettäviä.

        Miten Hämeenlinnan Repaan saa yhteyden?


      • pemu
        noviisi kirjoitti:

        Kiitos Sinulle ja myös kaikille muille keskusteluun osallistuneille. Tietoa tuntuu löytyvän. Malli on tosiaan RT, kuten arvelitkin.
        Kyseessä on harvahampainen poori eli 16 kpl.
        Pyörä on joskus tuotu Saksasta, joten ajomääräkin saattaa olla eri kun mittarissa. Minulla se on ollut vasta 3 vuotta.

        Pyörää ei kehtaa kauaa sivutuella seisottaa, kun lähtiessä savupilvi on mahtava, vaikka muuten öljynkulutusta ei huomaa.

        Joutokäynti on kylmänä sen verran äänekästä, että senkin vuoksi yrittää nopeasti liikkeelle. "Asiantuntija" kertoi karkean käynnin kuuluvan BMW:n ominaisuuksiin. Kuumana äänet ovat siedettäviä.

        Miten Hämeenlinnan Repaan saa yhteyden?

        Savutuprauttelut sivujalaksella olon jälkeen ovat ikävän näköisiä mutta harmittomia. Alkupään K-malleissa venttiilinohjurit tai paremminkin kumit päästivät öljyä venttiilinvarren kautta palotilaan. Muistaakseni jo -86 loppuvuoden pyörissä asia korjattiin. Mitä tulee mekaanisiin ääniin, on otettava huomioon että RT:n n iso kate vahvistaa mekaanisia ääniä. Sillä on yllättävän suuri merkitys. Sinuna tarkastaisin vielä ns. "pässin kivekset", eli kumipalat jotka ovat laturin päässä. Kumipalojen kautta pyöritetään laturia. Jos niissä on väljää, kolina on aika kova. Ne on halvat uusia ja helppo laittaa paikalleen.


      • R80/7
        noviisi kirjoitti:

        Kiitos Sinulle ja myös kaikille muille keskusteluun osallistuneille. Tietoa tuntuu löytyvän. Malli on tosiaan RT, kuten arvelitkin.
        Kyseessä on harvahampainen poori eli 16 kpl.
        Pyörä on joskus tuotu Saksasta, joten ajomääräkin saattaa olla eri kun mittarissa. Minulla se on ollut vasta 3 vuotta.

        Pyörää ei kehtaa kauaa sivutuella seisottaa, kun lähtiessä savupilvi on mahtava, vaikka muuten öljynkulutusta ei huomaa.

        Joutokäynti on kylmänä sen verran äänekästä, että senkin vuoksi yrittää nopeasti liikkeelle. "Asiantuntija" kertoi karkean käynnin kuuluvan BMW:n ominaisuuksiin. Kuumana äänet ovat siedettäviä.

        Miten Hämeenlinnan Repaan saa yhteyden?

        Reijo Myllymaa Ky Etusilmontie ?, Hämeenlinna.
        Puh. 03 6741059
        Saattaa muuten nyt olla vielä lomalla?


      • r1150r
        pemu kirjoitti:

        Savutuprauttelut sivujalaksella olon jälkeen ovat ikävän näköisiä mutta harmittomia. Alkupään K-malleissa venttiilinohjurit tai paremminkin kumit päästivät öljyä venttiilinvarren kautta palotilaan. Muistaakseni jo -86 loppuvuoden pyörissä asia korjattiin. Mitä tulee mekaanisiin ääniin, on otettava huomioon että RT:n n iso kate vahvistaa mekaanisia ääniä. Sillä on yllättävän suuri merkitys. Sinuna tarkastaisin vielä ns. "pässin kivekset", eli kumipalat jotka ovat laturin päässä. Kumipalojen kautta pyöritetään laturia. Jos niissä on väljää, kolina on aika kova. Ne on halvat uusia ja helppo laittaa paikalleen.

        Eikös savutus johtunut männänrenkaista kun öljyrenkaan katkokset sattuivat alapuolelle niin öljyä valui männän sivuitse palotilaan pyörän ollessa sivutuella kun kansi oli sillai niinku alaspäin. Miten se öljy sieltä venttiilivarsien välistä pääsisi seistessä palotilaan.
        9/88 eli -89 -malleista eteenpäin ilmiö ei esinny ainakaan havaittavasti koska näissä öljyrenkaat on lukittu tapeilla pyörimisen estämiseksi.
        -87 75:seni savutti mutta -90 taas ei enää. Tuo -90 oli oikeasti vm. -89, valmistettu 5/89.
        Ja mitä ääniin tulee niin alkupään RT-malleissa keula oli liian tukossa. Omassa -92 100 LT:ssä oli jopa pienet kourut etuteleskooppien takapuolella ja ne ohjasivat ilmaa hyttiin ja vähensivät näin melua, näin ainakin periaatteessa. Oma LT:ni oli valmistettu 5/90 eli reilusti ylivuotinen. Sen sijaan -92 1100 LT:ni oli ihan aito -92 valmistusvuotta myöten. Eikä niitä tietty vanhempia ollutkaan.


      • Oula
        r1150r kirjoitti:

        ... ja vaikka tötsä olisi ehjäkin niin kondenssivesi tekee tehtävänsä yllättävänkin äkkiä ja poori on kuiva vailla rasvaa. Uudemmissa Paralever-malleissa en ole ilmiötä havainnut.

        -94 1100 LT:stä jouduin vaihtaan perän laakerit !!!!!!!! ihan oikeesti !!! 110000 vain mittaris .Ei muuten onnistunu iteltä , siis niitten laakereiden irrotus .
        Asiaan , siis oli kartaanin poorit ihan kuivat . Muttei ruosteessakaan mut kuivat ! Ihmetytti !
        Tekis mieli väittää että on ollut aiemminkin aukaistua mallia ja joku toheltanut .
        Nyt laitoin grafiittirasvaa !
        Liekkö hyvää !


    • Boxer

      Englannista motorworksilta kardaani K100

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      212
      34381
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      256
      22014
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      440
      11119
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      83
      7449
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6665
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      53
      5045
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4097
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      45
      1714
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      34
      1656
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1627
    Aihe