Mikä olisi hyvä pokkari hintaluokassa 500-1000 eur

suosituksia

Kysymys olikin jo otsikossa.

41

768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • suosituksia

        On kokeiltu, kokemuksia ja suosituksia kaivataan ihan suomeksi.


    • RX100

      Jos tarkoitat pokkarilla taskuun mahtuvaa niin Panasonic LF1 on hinta-laatusuhteeltaan paras. Jos hinta ja koko ei haittaa niin valintani olisi Sony RX100.

    • Siitäkinhän voidaan olla montaa mieltä mikä on hyvä pokkari. Kerro mitä ominaisuuksia asetat ehdoksi hyvälle pokkarille. Yksi kun tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

      Millaiseen kuvaukseen olet sitä ajatellut sekin vaikuttaa hyvyyteen, mihin aiot kuvia käyttää silläkin on merkitystä hyvyyteen jne.

      Nettikuvat eivät paljoa vaadi täysHD riittää nykyisin 2Mpix mutta jos teet vaikka niistä tauluja A2 kokoon niin pikseleitä saa olla paljon enemmän, jos tavis pokkarista edes löytyy.

      Minä valitsisin isokennoisen koska se antaa enemmän mahdollisuuksia kuvan käytössä joskaan niissä ei ole sitä 1000 mm vastaavaa kuvakulmaa saatavilla.

      • 1000mmvastaavaa

        Yksi kun tykkää äidistä ja toinen tyttärestä mutta työeläkeläinen ei tiedä mikä on hänen mielestään hyvä pokkari?


      • 1000mmvastaavaa kirjoitti:

        Yksi kun tykkää äidistä ja toinen tyttärestä mutta työeläkeläinen ei tiedä mikä on hänen mielestään hyvä pokkari?

        Vaikka minulla pokkarikin on niin se mikä on hyvä pokkari on erittäin henkilökohtainen asia ja kun kysyjä ei edes ole kertonut millainen kuvaaja hän nyt aikoo olla niin sen suositteleminen on vaikeaa. Yksi kun tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

        Jonkun mielestähän aina mikä hyvänsä pokkari on hyvä ja hyvä niin, se kuitenkin on pitkälti kiinni siitä mitkä ovat kenenkin mieltymykset.


    • fotototo

      "On kokeiltu, kokemuksia ja suosituksia kaivataan ihan suomeksi."

      Samalla tavalla ne eri kameramallit toimii, oli käyttäjä sitten suomalainen tai ulkomaalainen.

    • Canonisti_minäkin

      Itse ostaisin tällä hetkellä Fujin X100T:n tonnin hintaluokassa. Se tekee hyvä jälkeä ja ergonomia on hyvä. Jos kuvaisin paljon videota, niin sitten Panan LX100, vaikka jostain kumman syystä Pana jätti juuri tästä kamerasta mikkiportin pois. Leicakin olisi harkinnasssa, jos rahaa olisi määrättömästi. Neljäs vaihtoehto on sitten Ricohin GR II.

      http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=fujifilm_x100t&products=panasonic_dmclx100&products=leica_q116&products=ricoh_grii

      Tuossa ne suurin piirtein ovat. Vaihtoehtona pokkarille käytän itse tällä hetkellä paljon Fujin X Pro1:stä f/2.8 27 mm objektiivilla. Noita X Pro1:ä tulee kohta käytettynä suuria määrä markkinoille, mikä painaa hinnan alas, koska aika moni tulee vaihtamaan runkonsa tulevaan X Pro2 malliin alkuvuodesta.

      • vertailua

        Paljon käyttökelpoisempi kamera tuo Panasonic 24-75 mm:n objektiivilla on kuin Fuji 35 millinen.


      • Canonisti_minäkin
        vertailua kirjoitti:

        Paljon käyttökelpoisempi kamera tuo Panasonic 24-75 mm:n objektiivilla on kuin Fuji 35 millinen.

        Miten niin? Fujin 35 mm kinovastaava on laadukkaampi objektiivi kuin Panan 24 - 75 zoomi. Monet kuvaavat reissussa juuri 35 mm objektiivilla. Fujin X100T on voittanut juuri parikin vuoden matkakamera titteliä. Ei reissukamerassa(kaan) tarvita zoomia.

        Jos haluaa useampia polttovälejä, niin silloin kannattaa katsella pienikokoisia järjestelmäkameroita ja niihin konovastaavuudeltaan 35 75 mm objektiiviparia. Fujilla, Panalla ja Olympuksella on toimivia vaihtoehtoja. Kennon koossa toki on pieni ero ja itse valitsin APS-C:n. Canonin 100D:kään ei ole poissuljettu. Nyt Canoniin saa edullisesti ihan ok f/2.8 24 mm STM ja f/1.8 50 mm STM objektiivit yleensä tyrkytetyn suttuzoomin tilalle.

        Minulla on yleis-/taskunpohjapokkarina tällä hetkellä Fujin X20, joka vastaa monessa mielessä tuota Panaa. LX100 siis ei ole huono kamera, mutta valokuvaajalle Fujia huonompi vaihtoehto. En kuitenkaan ehdottanut X30 mallia tuohon tarkoitukseen, koska kenno on mielestäni liian pieni matkakameraan. Panassakin on muuten vain 4/3 kenno.

        http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=fujifilm_x100t&products=panasonic_dmclx100&products=fujifilm_x30&sortDir=ascending

        Yleiskuvaukseen minusta Fujin X100T on tällä hetkellä lyömätön, jos kallis Leica jätetään pois laskuista. Panan osaaminen on taas videopuolella.


      • esimerkiksi
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Miten niin? Fujin 35 mm kinovastaava on laadukkaampi objektiivi kuin Panan 24 - 75 zoomi. Monet kuvaavat reissussa juuri 35 mm objektiivilla. Fujin X100T on voittanut juuri parikin vuoden matkakamera titteliä. Ei reissukamerassa(kaan) tarvita zoomia.

        Jos haluaa useampia polttovälejä, niin silloin kannattaa katsella pienikokoisia järjestelmäkameroita ja niihin konovastaavuudeltaan 35 75 mm objektiiviparia. Fujilla, Panalla ja Olympuksella on toimivia vaihtoehtoja. Kennon koossa toki on pieni ero ja itse valitsin APS-C:n. Canonin 100D:kään ei ole poissuljettu. Nyt Canoniin saa edullisesti ihan ok f/2.8 24 mm STM ja f/1.8 50 mm STM objektiivit yleensä tyrkytetyn suttuzoomin tilalle.

        Minulla on yleis-/taskunpohjapokkarina tällä hetkellä Fujin X20, joka vastaa monessa mielessä tuota Panaa. LX100 siis ei ole huono kamera, mutta valokuvaajalle Fujia huonompi vaihtoehto. En kuitenkaan ehdottanut X30 mallia tuohon tarkoitukseen, koska kenno on mielestäni liian pieni matkakameraan. Panassakin on muuten vain 4/3 kenno.

        http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=fujifilm_x100t&products=panasonic_dmclx100&products=fujifilm_x30&sortDir=ascending

        Yleiskuvaukseen minusta Fujin X100T on tällä hetkellä lyömätön, jos kallis Leica jätetään pois laskuista. Panan osaaminen on taas videopuolella.

        "Miten niin?"
        Tämä jo pelkästään riittää vastaukseksi: Valovoimaisessa Leica-objektiivissa on polttovälit 24-75 mm verrattuna pelkkään vajavaiseen ja vähälle käytölle jäävään 35 mm polttoväliin.


      • Canonisti_minäkin
        esimerkiksi kirjoitti:

        "Miten niin?"
        Tämä jo pelkästään riittää vastaukseksi: Valovoimaisessa Leica-objektiivissa on polttovälit 24-75 mm verrattuna pelkkään vajavaiseen ja vähälle käytölle jäävään 35 mm polttoväliin.

        Ei valokuvaaja tarvitse zoomia. Oli minullakin joskus nuorena zoomobjektiiveja, kun en vielä osannut kuvata kovin hyvin, mutta ei niitä käytännössä tarvinnut mihinkään. Nyt ei ole vähään aikaan ollut ja ainoa joka saattaisi jossain genressä olla fiksu ostos on kinovastaavuudeltaan 70 - 200 mm.

        Joidenkin huippukuvaajien, kuten Ansel Adamsin, ihminen pystyy hahmottamaan kerralla vain kaksi polttoväliä. Tuo saattaa hyvin pitää paikkansa. Ainakin itse olen aina kun kuvaaminen takkuaa, vähentänyt käytettävien objektiivien (prime) määrää ja saanut kuvien laadun paranemaan. Mihin tarvitset zoomia?

        Valinta järjestelmäkameran normaali- tai pokkariobjektiivin osalta tehdään käytännössä kinovastaavuudeltaan 35 mm ja 50 mm välillä. Hyvälaatuinen 35 mm tai 50 mm on huimasti monipuolisempi kuin keskinkertainen saati huono zoomi. Jotkut arkkitehtuurikuvaajat pitävät 28 mm objektiivia parhaana omaan genreensä.

        Useat huippukuvaajat käyttävät 35 mm objektiivia, mutta itse olen pääsääntoisest tähän asti käyttänyt viisikymppistä. Yhden rungon mukana tuleen sutun heitin roskikseen muutaman koekuvan jälkeen. Se oli täysin hyödytön kapine.


    • FujiX100

      Fujifilm X100T!!!

    • vastataanpa

      Infoa "huippukuvaaja" Canonisti_minäkille

      "Mihin tarvitset zoomia?"

      Riittävästi syitä tarpeeseen: Kuvien rajaaminen kuvausvaiheessa ja turhien kiinteäpolttovälisten objektiivien pois jättäminen järjestelmäkamerassa. Kennokin pysyy puhtaana objektiivien vaihtojen jäädessä pois tai ainakin hyvin vähälle.

      Pelkällä kiinteällä normaaliobjektiivilla n. 30 tai 50 mm varustettu kamera on tosi ikävä kapistus valokuvaamisen kannalta. Sisätiloissa laajakulmakin on välttämätön, koska seinät tulevat vastaan rajaamisessa. Lyhyttä teleä tarvitaan taas ehdottomasti potreteissa. Laajakulmaa ja lyhyttä teleä, joskus pitkääkin, tarvitaan myös ulkona yhtä lailla. Ns. jalkazoomin käyttö ei ole aina mahdollista ulkonakaan. Onhan esim. 24-75 millisessä se normaalikin mukana jos sitä joku välttämättä kaipaa.

      • Canonisti_minäkin

        Tuota tuota. Monet maailman huippukuvaajista, mukaan lukien Henri Cartier-Bresson, Ansel Adams ja Annie Leibovitz ovat siis aivan väärässä? Käytin itsekin junnuna zoomeja, kun en vielä hirveästi ymmärtänyt valokuvauksesta.

        Riittävän iso kenno ja hyvä objektiivi ovat paljon parempi yhdistelmä, kuin pieni kenno ja zoomi. Enemmän valokuvia jää ottamatta huonon/heikko valovoimaisen objektiivin kuin puuttuvan polttovälin takia.

        Jos tarvitsee reissuun useampia polttovälejä, kuten minä, niin sitten valitsee reissukameraksi järjestelmäkameran kahdella tai kolmella objektiivilla. Markkinoilla on hyvälaatuisia ja pienikokoisia vaihtoehtoja. Juuri nyt ostaisin tuollaiseen käyttöön poistomyynnistä Fuji X Pro1:n ja siihen objektiiveiksi f/1.4 23 mm ja f/1.2 56 mm. X Pro1:stä on ollut paketoituna niin, että mukana on tullut 23 mm lisäksi 27 mm pannari. Silloin saa sen aloittajan haluaman pokkarinkin, koska X Pro1 menee hyvin taskuun tuon pannarin kanssa.


      • alapääjutut

        Itsellä on tuo sigun 18-35 zuumi ajamassa tuon normi zuumin virkaa.
        Se on mun turisti zuumi, jolla saan omasta mielestäni noin 90% halutuista kuvista otettua.
        Luulisin kiinteä polttovälisillä saavan tuolle polttoväli alueelle paremman, mutta hiukan heikkoa on kiinteän saanti tuonne alapäähän.


    • alkup.kyselijä

      Päädyin sitten tähän kameraan Leica D-LUX (Typ 109) ja ostinkin sellaisen. Halvemmalla olisin saanut Panasonic Lumix DMC-LX100:n, mutta brändistähän sitä maksetaan usein muissakin tuotteissa.

      • Canonisti_minäkin

        Varmasti hyvä valinta. Kamera ei ole muuten sama kuin vastaava Pana. Mm softissa on eroja.

        http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=leica_dlux109&products=panasonic_dmclx100&products=fujifilm_x30&products=fujifilm_x100t&products=leica_q116&sortDir=ascending

        Pidän valintaa parempana kuin esimerkiksi Fujin X30, joka on tehty samaan markkinasegmenttiin pienemmällä kennolla. Itse olisin Leicoista valinnut Typ 116:n. Omaa kokemusta digiajan Leicasta ei ole, mutta pari kaveria ovat olleet tyytyväisiä.


      • nisti_minäkin
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Varmasti hyvä valinta. Kamera ei ole muuten sama kuin vastaava Pana. Mm softissa on eroja.

        http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=leica_dlux109&products=panasonic_dmclx100&products=fujifilm_x30&products=fujifilm_x100t&products=leica_q116&sortDir=ascending

        Pidän valintaa parempana kuin esimerkiksi Fujin X30, joka on tehty samaan markkinasegmenttiin pienemmällä kennolla. Itse olisin Leicoista valinnut Typ 116:n. Omaa kokemusta digiajan Leicasta ei ole, mutta pari kaveria ovat olleet tyytyväisiä.

        Parempi tuo Leica D-LUX on jo pelkästään objektiivinsa puolesta kuin tuo toinenkaan Fuji, eli X100. Eihän siinä Fujissa ole kuin pelkkä normaaliobjektiivin polttoväli käytettävissä.


      • Canonisti_minäkin
        nisti_minäkin kirjoitti:

        Parempi tuo Leica D-LUX on jo pelkästään objektiivinsa puolesta kuin tuo toinenkaan Fuji, eli X100. Eihän siinä Fujissa ole kuin pelkkä normaaliobjektiivin polttoväli käytettävissä.

        Niin?

        http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x100t

        Itse asiassa kaikkien Fuji X100 sarjalaisten objektiivi on tähän asti ollut kinovastaavuudeltaan 35 mm f/2.0. Objektiivia pidetään erittäin hyvänä, joku voi tietysti kaivata hieman lisää valovoimaa. Zoomi tuon tyyppisessä kamerassa on tarpeeton.


      • Canonisti_minäkin
        nisti_minäkin kirjoitti:

        Parempi tuo Leica D-LUX on jo pelkästään objektiivinsa puolesta kuin tuo toinenkaan Fuji, eli X100. Eihän siinä Fujissa ole kuin pelkkä normaaliobjektiivin polttoväli käytettävissä.

        Tarkennan vielä nimimerkille nisti_minäkin, että normaaliobjektiivin polttoväli kinokoossa on 50 mm eikä 35 mm. Kolmevitosta taas pidetään yleisesti hyvänä valintana, jos kuvaa vain yhdellä polttovälillä. Sillä pärjää niin maisemakuvissa kuin miljööpotreteissakin. Eli se on erittäin sopiva matkakameran objektiiviksi.


      • ei.ei.ei
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Tarkennan vielä nimimerkille nisti_minäkin, että normaaliobjektiivin polttoväli kinokoossa on 50 mm eikä 35 mm. Kolmevitosta taas pidetään yleisesti hyvänä valintana, jos kuvaa vain yhdellä polttovälillä. Sillä pärjää niin maisemakuvissa kuin miljööpotreteissakin. Eli se on erittäin sopiva matkakameran objektiiviksi.

        35 mm objektiivi on erittäin huono nimenomaan matkakameran objektiiviksi ja vielä huonompi potrettikuvaukseen. Matkakamerassa ei yksi polttoväli riitä ja potrettikuvaukseen 35 mm on aivan liian lyhyt polttoväli. Sopiva potretteihin on 70-100 mm.


      • epänormaalia
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Tarkennan vielä nimimerkille nisti_minäkin, että normaaliobjektiivin polttoväli kinokoossa on 50 mm eikä 35 mm. Kolmevitosta taas pidetään yleisesti hyvänä valintana, jos kuvaa vain yhdellä polttovälillä. Sillä pärjää niin maisemakuvissa kuin miljööpotreteissakin. Eli se on erittäin sopiva matkakameran objektiiviksi.

        Ihan aikuisten oikeasti ”normaali” ei ole 35 eikä 50 mm. Normaalipolttovälillä tarkoitetaan sitä, että polttoväli on sama kuin kuvapinnan lävistäjä. Huom polttoväli muuttuu tarkennettaessa! Jos kuvapinta on 36x24 mm niin ”normaali”on noin 43.3 mm. ja esim 23,4 x 15,6 mm kuvapinnan normaaliobjektiivin polttoväli on n. 28 mm


      • FujiX100
        ei.ei.ei kirjoitti:

        35 mm objektiivi on erittäin huono nimenomaan matkakameran objektiiviksi ja vielä huonompi potrettikuvaukseen. Matkakamerassa ei yksi polttoväli riitä ja potrettikuvaukseen 35 mm on aivan liian lyhyt polttoväli. Sopiva potretteihin on 70-100 mm.

        Paskapuhetta.


      • Canonisti_minäkin
        ei.ei.ei kirjoitti:

        35 mm objektiivi on erittäin huono nimenomaan matkakameran objektiiviksi ja vielä huonompi potrettikuvaukseen. Matkakamerassa ei yksi polttoväli riitä ja potrettikuvaukseen 35 mm on aivan liian lyhyt polttoväli. Sopiva potretteihin on 70-100 mm.

        Käy tuo kertomassa monelle maailman huippukuvaajista, jotka siis käyttävät aivan väärää polttoväliä. Kolmevitonen on oikein hyvä matkalasi, jos mukana on vain yksi objektiivi. Jotkut arkkitehtuurikuvaajat käyttävät kaks'kasia.


      • Canonisti_minäkin
        epänormaalia kirjoitti:

        Ihan aikuisten oikeasti ”normaali” ei ole 35 eikä 50 mm. Normaalipolttovälillä tarkoitetaan sitä, että polttoväli on sama kuin kuvapinnan lävistäjä. Huom polttoväli muuttuu tarkennettaessa! Jos kuvapinta on 36x24 mm niin ”normaali”on noin 43.3 mm. ja esim 23,4 x 15,6 mm kuvapinnan normaaliobjektiivin polttoväli on n. 28 mm

        Periaatteessa tarkasti ottaen juuri melkein noin. Normaaliobjektiivi on objektiivi, joka antaa saman kuvakulman kuin silmä. Kuva-alan diagonaali on melko lähellä sitä, joten diagonaalia käytetään yleisesti normaaliobjektiivin määrittelemiseen.


      • epänormaalia
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Periaatteessa tarkasti ottaen juuri melkein noin. Normaaliobjektiivi on objektiivi, joka antaa saman kuvakulman kuin silmä. Kuva-alan diagonaali on melko lähellä sitä, joten diagonaalia käytetään yleisesti normaaliobjektiivin määrittelemiseen.

        Periaatteessa tarkasti ottaen juuri melkein Ihmissilmän kuvakulma on noin 180°. Yksi silmä näkee noin 155°. Sillä ei ole mitään tekemistä normaaliobjektiivin kanssa. Näkemämme kuvan muodostaa kaksi silmää ja ne ”skannaavat” kohdetta. Näkökuva ei ole pysyvä, vaan se syntyy aivoissa aina uudelleen. Silmän on zoom objektiivi jonka polttoväli riippuu siitä mille etäisyydelle katsotaan. Äärettömän kauas katsottaessa silmän kuvakulma vastaa noin 22 mm/35 objektiivia. Silmän tarkan osan (fovea) kuvakulma vastaa noin 2 asteen kuvakulmaa jos silmää estetään ”skannaamasta”.

        ”Normaali” tulee objektiivin rakenteesta, ei polttovälistä. Perinteinen normaaliobjektiivi on lyhin polttoväli joka voidaan rakentaa normaalirakenteella (ilman retrofocus-rakennetta). Perimmäinen syys siihen on peilikoneiston vaatima tila onjektiivin ja kuvapinnan välissä. Oscal Barnack, Leica-kinofilmikameran kehittäjä valitsi kameraansa ensimmäisiksi linsseiksi juuri 50 mm objektiivit. Silloinen linssitekniikka mahdollisti juuri 50 mm objektiivit helpoimmin valmistettavaksi.

        Peilittömässä kamerasssa tuollaista rakenneongelmaa ei ole ja normaalirakenteisen objektiivin polttoväli voi olla lyhyempi kuin kuvapinnan lävistäjä. Siksi peilittömän laajakulma on parempi ja yksinkertaisempi kuin vastaava peilinheiluttimen laajakulma.


      • Canonisti_minäkin
        epänormaalia kirjoitti:

        Periaatteessa tarkasti ottaen juuri melkein Ihmissilmän kuvakulma on noin 180°. Yksi silmä näkee noin 155°. Sillä ei ole mitään tekemistä normaaliobjektiivin kanssa. Näkemämme kuvan muodostaa kaksi silmää ja ne ”skannaavat” kohdetta. Näkökuva ei ole pysyvä, vaan se syntyy aivoissa aina uudelleen. Silmän on zoom objektiivi jonka polttoväli riippuu siitä mille etäisyydelle katsotaan. Äärettömän kauas katsottaessa silmän kuvakulma vastaa noin 22 mm/35 objektiivia. Silmän tarkan osan (fovea) kuvakulma vastaa noin 2 asteen kuvakulmaa jos silmää estetään ”skannaamasta”.

        ”Normaali” tulee objektiivin rakenteesta, ei polttovälistä. Perinteinen normaaliobjektiivi on lyhin polttoväli joka voidaan rakentaa normaalirakenteella (ilman retrofocus-rakennetta). Perimmäinen syys siihen on peilikoneiston vaatima tila onjektiivin ja kuvapinnan välissä. Oscal Barnack, Leica-kinofilmikameran kehittäjä valitsi kameraansa ensimmäisiksi linsseiksi juuri 50 mm objektiivit. Silloinen linssitekniikka mahdollisti juuri 50 mm objektiivit helpoimmin valmistettavaksi.

        Peilittömässä kamerasssa tuollaista rakenneongelmaa ei ole ja normaalirakenteisen objektiivin polttoväli voi olla lyhyempi kuin kuvapinnan lävistäjä. Siksi peilittömän laajakulma on parempi ja yksinkertaisempi kuin vastaava peilinheiluttimen laajakulma.

        Objektiivi on siis edullisempaa rakentaa peilittömään kuin peililliseen kameraan. Hyvin usein tämä etu käytetään rakentamalla halvemmalla yhtä huono objektiivi kuin kilpailijalla. Jotkin merkit, kuten Fuji varsinkin aluksi, käytti etua rakentamalla samaan hintaluokkaan parempia objektiiveja. Nykyäänhän myös Fujiin saa huonojakin objektiiveja, joten senkin kanssa pitää olla tarkkana, mitä ostaa.


      • epänormaalia
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Objektiivi on siis edullisempaa rakentaa peilittömään kuin peililliseen kameraan. Hyvin usein tämä etu käytetään rakentamalla halvemmalla yhtä huono objektiivi kuin kilpailijalla. Jotkin merkit, kuten Fuji varsinkin aluksi, käytti etua rakentamalla samaan hintaluokkaan parempia objektiiveja. Nykyäänhän myös Fujiin saa huonojakin objektiiveja, joten senkin kanssa pitää olla tarkkana, mitä ostaa.

        Peilittömään suunniteltu laajakulma on rakenteensa takia myös parempi kuin vastaava peilinheiluttimen laajakulma.
        Tuo helpompi ja edullisempi valmistaa koskee vain laajakulmaobjektiiveja. Normaali ja sitä pidemmät polttovälit eivät edellytä erikoisrakennetta peilikoneiston vaatiman tilan takia.

        Pukki kävi jo


      • Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Niin?

        http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x100t

        Itse asiassa kaikkien Fuji X100 sarjalaisten objektiivi on tähän asti ollut kinovastaavuudeltaan 35 mm f/2.0. Objektiivia pidetään erittäin hyvänä, joku voi tietysti kaivata hieman lisää valovoimaa. Zoomi tuon tyyppisessä kamerassa on tarpeeton.

        Ei vaan kinovastaavuudeltaan 35 mm f/3,0.


      • epänormaalia kirjoitti:

        Periaatteessa tarkasti ottaen juuri melkein Ihmissilmän kuvakulma on noin 180°. Yksi silmä näkee noin 155°. Sillä ei ole mitään tekemistä normaaliobjektiivin kanssa. Näkemämme kuvan muodostaa kaksi silmää ja ne ”skannaavat” kohdetta. Näkökuva ei ole pysyvä, vaan se syntyy aivoissa aina uudelleen. Silmän on zoom objektiivi jonka polttoväli riippuu siitä mille etäisyydelle katsotaan. Äärettömän kauas katsottaessa silmän kuvakulma vastaa noin 22 mm/35 objektiivia. Silmän tarkan osan (fovea) kuvakulma vastaa noin 2 asteen kuvakulmaa jos silmää estetään ”skannaamasta”.

        ”Normaali” tulee objektiivin rakenteesta, ei polttovälistä. Perinteinen normaaliobjektiivi on lyhin polttoväli joka voidaan rakentaa normaalirakenteella (ilman retrofocus-rakennetta). Perimmäinen syys siihen on peilikoneiston vaatima tila onjektiivin ja kuvapinnan välissä. Oscal Barnack, Leica-kinofilmikameran kehittäjä valitsi kameraansa ensimmäisiksi linsseiksi juuri 50 mm objektiivit. Silloinen linssitekniikka mahdollisti juuri 50 mm objektiivit helpoimmin valmistettavaksi.

        Peilittömässä kamerasssa tuollaista rakenneongelmaa ei ole ja normaalirakenteisen objektiivin polttoväli voi olla lyhyempi kuin kuvapinnan lävistäjä. Siksi peilittömän laajakulma on parempi ja yksinkertaisempi kuin vastaava peilinheiluttimen laajakulma.

        Taas tulee jotain aivan outoa. Normaaliobjektiiviksi valokuvauksessa usein katsotaan objektiivia, jonka polttoväli on lävistäjä. Tämä perustuu ajatukseen, että kuvaa katsotaan lävistäjän etäisyydeltä. Kinokoossa tosin on yleensä normaalina pidetty hieman pidempää: 45-55 mm ja tyypillisimmin juuri 50 mm:ää. Näin oli jo mittaetsinkameroissa, joten peilikoneistolla ei ole merkitystä asiassa.

        Periaatteessa normaaliobjektiivin polttovälin voi määritellä kaavalla: katseluetäisyys/kuvakoko * kennokoko. Toki yhtenevyyden vuoksi on syytä pitää sitä 50 mm vastaavuutta normaalina. Elokuvissa katseluetäisyys on suurempi, joten sielläkin 50 mm on normaali, vaikka filmiruutu on pienempi.

        Normaali sinänsä ei ole mikään ideaali ainoaksi objektiiviksi. Se on helposti joko liian kapea tai liian laaja. Etenkin sisällä se on turhan kapea. Siksi esimerkiksi 1970 luvulla kompakteissa yleisin polttoväli oli 38 mm. Nykyään pidetään n. 35 mm vastaavuutta. Tosin myös 28 mm vastaavuutta on käytetty. Digiaikana säännöt ovat hieman erilaiset, koska rajaus on helpompaa.


      • epänormaalia kirjoitti:

        Ihan aikuisten oikeasti ”normaali” ei ole 35 eikä 50 mm. Normaalipolttovälillä tarkoitetaan sitä, että polttoväli on sama kuin kuvapinnan lävistäjä. Huom polttoväli muuttuu tarkennettaessa! Jos kuvapinta on 36x24 mm niin ”normaali”on noin 43.3 mm. ja esim 23,4 x 15,6 mm kuvapinnan normaaliobjektiivin polttoväli on n. 28 mm

        Kinofilmillä yleisesti normaaliksi katsotaan 50 mm polttoväliä. Näin se vain on. Ehkä ideana on, että printtikoot olivat pienempiä kuin isommilla formaateilla, jossa tuota lävistäjäsääntöä on käytetty.


    • FujiX100

      35mm on varsin käyttökelpoinen. Fujilta saa myös laajakulmalisäkkeen, jonka kinovastaavuus 28mm sekä telelisäkkeen, jonka kinovastaavuus 50mm. Itse pärjäsin matkoilla vallan mainiosti tuon laajakulman kanssa :)

      • niinpä_niin

        Eli 35 millisestä saa varsin käyttökelpoisen vasta muuttamalla sen 28, 35 ja 50 milliseksi lisäkkeiden virittelyillä.


      • oletpelle
        niinpä_niin kirjoitti:

        Eli 35 millisestä saa varsin käyttökelpoisen vasta muuttamalla sen 28, 35 ja 50 milliseksi lisäkkeiden virittelyillä.

        Älä vääristele sanomisiani.


    • Tonttuselähtipiiriin

      Pärjäät hyvin sillä fujin kameralla. Hyvä joulua.

      • aloituksen_tehnyt

        Kenelle tuo hyvän joulun toivotus oli tarkoitettu, minulle aloittajalle vai Canonisti_minäkille?
        Pärjäisin varmaan Fujillakin vaikka Leican hankinkin. Hyvää ja valovoimaista joulua.


      • Profoto_D1_Air_1000
        aloituksen_tehnyt kirjoitti:

        Kenelle tuo hyvän joulun toivotus oli tarkoitettu, minulle aloittajalle vai Canonisti_minäkille?
        Pärjäisin varmaan Fujillakin vaikka Leican hankinkin. Hyvää ja valovoimaista joulua.

        Leica porttiteorian mukaan Leica D-LUX (Typ 109) kameran hankkiminen toimii porttina parempiin kameroihin Leica X Vario (Type 107), Leica SL (Typ 601) ja Leica S (Typ 007) sekä lopulta kaikkien rahojensa sijoittamista valokuvausvälineisiin.


      • superzoomi
        Profoto_D1_Air_1000 kirjoitti:

        Leica porttiteorian mukaan Leica D-LUX (Typ 109) kameran hankkiminen toimii porttina parempiin kameroihin Leica X Vario (Type 107), Leica SL (Typ 601) ja Leica S (Typ 007) sekä lopulta kaikkien rahojensa sijoittamista valokuvausvälineisiin.

        Minkä merkkisiin valokuvausvälineisiin kannattaisi sijoittaa kaikki rahansa?


      • Canonisti_minäkin
        superzoomi kirjoitti:

        Minkä merkkisiin valokuvausvälineisiin kannattaisi sijoittaa kaikki rahansa?

        Leicaan varmaan? Niissä arvo ainakin pysyy paremmin kuin muissa merkeissä. Tätä uutta SL:ää en ole kokeillut, mutta vanhemmat järkkärit ovat kyllä jämäköitä kädessä.


    • ddfghhhj

      Rajalalla Leica D-LUXin hinta nyt on 899 € ja Panan LX100:n 649 €. Ainakin ulkomaisten nettisivujen mukaan Leican mukana tulee Lightroom ja siinä on kolmen vuoden takuu, ei tarvitse vedota virhevastuuseen vuoden jälkeen takuuasioissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe