Digikamera maisema/eläin/yö kuvaukseen

amatöörinä

Onko olemassa hyvää digikameraa maisemakuvaukseen, luonnossa eläinten kuvaukseen kun kohde on korkeintaan 200 m päässä ja näiden lisäksi vielä pitäisi saada hyviä kuvia illan hämärässä/yöllä?

Olen valokuvauksessa ja kameroiden suhteen amatööri, mutta olen ymmärtänyt, että valotusaukon olisi hyvä olla F/2 ja zoomin suht. iso kaukana olevien kohteiden kuvaamiseen.

24

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuon tapaiseen kuvaukseen harkitsisin järjestelmää ihan oikealla etsimellä.

      200 m on pitkä matka jopa karhua ja sutta varten, siksi on niitä kuvauskoppeja joita saa vuokrata. Jos taas haluat varpusen kuvata noin kaukaa niin tähtikaukoputki lienee paras valinta optiikaksi.

      Iltahämärässä kuvaaminen vaatii sitä valovoimaa runsaasti varsinkin jos kohde liikkuu. Onneksi nykyjärkkäreissä voi käyttää aika suuria ISO arvoja ja se hieman parantaa mahdollisuuksia.

      Mieti missä kulmassa näet kohteen kun se on vaikka 100 m päässä niin voit sitten katsella optiikoiden datoista mitkä niiden kuvakulmat ovat milläkin rungolla.

      Itse olen kuvannut eläimiäkin mutta päivisin enkä yleensä ole lähtenyt minkään harvinaisuuden perään viikoiksi vaan kuvattavat ovat tulleet joko sattumalta tai niin että olen osannut odottaa niitä. Esim. kattohaikarat viime kesänä Koski TL kirkolla tai Lunnit Hornöylla Norjassa.

      Kaukaa kuvatessa ilmakehä saattaa aiheuttaa virheitä koska se usein väreilee ja jota ei silmä näe ennen kuin sitä katsoo kuvassa. Tämä ainakin jos ilman ja maan lämpötilat poikkeavat suuresti toisistaan.

      Kun et sano mitä aiot kuvata, hirviä vai Afrikan norsuja niin en oikein osaa neuvoa sinua.

    • epärealismia

      Oletetaan, että kuvaat 200 metrin päästä hirveä - "Hirvi on yhdessä amerikkalaisen lähilajinsa kanssa suurin nykyisin elävistä hirvieläimistä, aikuinen painaa 200–825 kilogrammaa. Ruumis voi olla kolme metriä pitkä ja hartioiden kohdalta 2,3 metriä korkea."

      kennon koko on 36 mm x 24 mm, joten laskemalla saadaan suurennos -0,01

      sitten kun kaavasta M = f / (f-d0) ratkaisee, miten polttoväli lasketaan ja sen laskee, saa tulokseksi: 1,98 metriä.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Magnification

      Niin jo nähdään, että kysymys on täysin epärealistinen - kaupasta kun ei voi ostaa 1980 mm polttovälin objektiivia.

      Sun täytyy mennä lähemmäs, tai kuvata mieluummin suuria eläinlaumoja, ei yksittäistä eläintä.

      • Helppo on laskea, että jos kenno 22,3 mm leveä, 223 mm polttovälillä 100 metristä kuvaan tulee 10 leveä alue. Koska kuvaan usein haluaa muutakin kuin itse eläimen, ei tuo ole niin mahdoton.

        Tässä olisi objektiivi, jolla pääsisi aika pitkälle. Ihan halpa se ei tosin ole.

        http://www.bhphotovideo.com/c/product/801201815-USE/canon_2527a001_super_telephoto_1200mm_f_5_6l.html

        Valovoima voi hämärässä olla hieman liian pieni. Siis se pilkku luvun 180 perässä ei ole desimaalipilkku vaan tuhaterotin.


      • supertelefoto
        okaro kirjoitti:

        Helppo on laskea, että jos kenno 22,3 mm leveä, 223 mm polttovälillä 100 metristä kuvaan tulee 10 leveä alue. Koska kuvaan usein haluaa muutakin kuin itse eläimen, ei tuo ole niin mahdoton.

        Tässä olisi objektiivi, jolla pääsisi aika pitkälle. Ihan halpa se ei tosin ole.

        http://www.bhphotovideo.com/c/product/801201815-USE/canon_2527a001_super_telephoto_1200mm_f_5_6l.html

        Valovoima voi hämärässä olla hieman liian pieni. Siis se pilkku luvun 180 perässä ei ole desimaalipilkku vaan tuhaterotin.

        Uskaltaako tuollaista käytettyä objektiivia (1200mm f/5.6L) ostaa B&H:sta. Ilmeisesti niissä ei ole mitään takuuta. Eikö olisi viisaampaa ostaa uusi vastaava.
        Toimiiko autofocus hämärässä kun valovoima on vain f/5,6?
        Käykö tuohon telejatke?
        Paino 16,5 kg mikä olisi hyvä jalusta?
        Luuleeko aloittaja keksineensä hienon trollin?


    • nikonilla

      Periaatteessa iso pikselimäärä tuottaa hyviä ja laadukkaista maisemakuvia. Ehkäpä juuri Nikon D810 olisi silloin hyvä vaihtoehto. Elukkakuvauksiin ja hämärähommiin taas pienempi pikselimäärä kennon kokoon suhteutettuna tuottaa ylivoimaisesti parempaa laatua, johtuen kohinan huomattavasti pienemmästä määrästä. Myös sarjakuvanopeus on tällöin vilkkaampaa. Tällöin siis Nikon D4.

    • Prokuristi

      Enemmälti viisastelematta voisin sanoa, että aloittelijalla / amatöörillä on usein väärä käsitys teleobjektiivien "tehokkuudesta". Jos halutaan kunnollisia kuvia miltei eläimestä kuin eläimestä (puhutaan nyt linnusta ja nisäkkäistä), en ensimmäinen ehto päästä kyllin lähelle kohdetta. Vasta sen jälkeen otetaan käyttöön pitkää putkea tarpeen mukaan. Tavallisesti puhutaan täysikennoisella digikameralla 300-600mm optiikoista. Näillä pitää suurta eläintä päästä 50-100m päähän, pikku tirppaa kuvatessa noin viiteen metriin.

      Sitten tämä hämärä/yökuvaus: suuri valovoima on tavattoman hyödyllinen, mutta maksaa maltaita. Suurivalovoimaiset 300-400mm optiikat maksavat 6000-10000€, pidemmät jopa 15000€. Toisin sanoen tuskin ihan ensimmäinen aloittelijan valinta. Halvempia teleputkia, usein zoomeja, saa parilla tonnilla ja alle, mutta valovoima on sitten vain neljännes tai vähemmän, joten yökuvaukset voi paljolti unohtaa.

      Herkimmät "yökuvaukseen" kelpaavat kameratkin ovat ns. täyskennoisia, ja kalliita nekin, muutaman tonnin kappale tai enemmän.

    • epärealismia

      Niin ja vielä tuohon aloitukseen vastausta

      "maisemakuvaukseen, luonnossa eläinten kuvaukseen"

      Nämä eivät mahdu valokuvauksessa samaan lauseeseen.

      Perustelu: maisemakuvausobjektiivit ovat niitä laajakulmaisia, esim. Leica Super-Elmar-M 21mm f/3.4 ASPH.
      http://blog.leica-camera.com/2014/11/03/michael-agel-welcome-to-the-highlands-with-the-leica-super-elmar-m-21-mm-f3-4-asph/

      Objektiivivalitsimen avulla taas kun haet objektiivia luontokuvaukseen, saat tulokseksi jotain Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x, Canon EF 500mm f/4L IS II USM ja Canon EF 600mm f/4L IS II USM

      Puhutaan täysin erilaisista valokuvausvälineistä. Minä en edes yrittäisi ottaa maisemakuvaa ja luontokuvaa samalla objektiivilla.

    • epärealismia

      "Sitten tämä hämärä/yökuvaus: suuri valovoima on tavattoman hyödyllinen, mutta maksaa maltaita. Suurivalovoimaiset 300-400mm optiikat maksavat 6000-10000€, pidemmät jopa 15000€."
      Prokuristille vastaus, että luit sen aloituksin huolimattomasti - siinä puhuttiin kolmesta ERI asiasta:
      1. maisemakuvaukseen
      2. luonnossa eläinten kuvaukseen kun kohde on korkeintaan 200 m päässä
      3. ja näiden lisäksi vielä pitäisi saada hyviä kuvia illan hämärässä/yöllä

      ei siis ollut tarkoitus kuvata maisemia illan hämärässä/yöllä
      ei ollu tarkoitus kuvata eläimiä illan hämärässä/yöllä

      Valovoimaiset objektiivit ovat oikeastaan täysin oma ryhmänsä täällä jo mainittujen maisemakuvausobjektiivien ja luontokuvausobjektiivien lisäksi. Maisemakuvaukseen riittää mainiosti f/4 valovoima ja luontokuvausobjektiiveissa ei taas ole tarjolla kuin max f/4 valovoimaa.

      Tässä esimerkkejä hyvistä ja laadukkaista Nikonin valovoimaisista objektiiveista:
      AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED
      AF-S NIKKOR 35mm F1.4G
      AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
      AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

      Vertailun vuoksi vielä Leican valovoimainen ja laadukas objektiivi peilittömään:
      Leica Noctilux-M 50mm f/0.95 ASPH. "Edition 0.95"

      Tuossa Edition 0.95 mallissa on valkoisella maalattu tuo f-luku 0.95, joten muistaisi olla himmentämättä. Meinasin laittaa jo esimerkkikuvan tuolla objektiivilla otetutusta kuvasta revontulista kunnes huomasin, että siinä oli käytetty aukkoa f/4... pöljät eivät ymmärrä, ettei valovoimaisuudesta ole mitään iloa, jos himmentää.

      • Himmentämälläkin valovoimaisuudesta on iloa sillä näkee tarkentaa paremmin mutta himmentäminen lisää terävyysaluetta. Tuo nyt ehkä ei ole ratkaisevaa juuri revontulien kohdalla kun terävyysalue sillä etäisyydellä lienee joka tapauksessa mahtavan levyinen. Hämäräkuvauksissa kuitenkin!

        Noissa valovoimaisissa laseissa ei se terävyyden huippu koko kentässä liene parhaimmillaan juuri tuolla suurimmalla aukolla vaan himmennettynä. Silloinkin tarkennus toimii paremmin täydellä aukolla, arvelisin!


      • mitaniin
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Himmentämälläkin valovoimaisuudesta on iloa sillä näkee tarkentaa paremmin mutta himmentäminen lisää terävyysaluetta. Tuo nyt ehkä ei ole ratkaisevaa juuri revontulien kohdalla kun terävyysalue sillä etäisyydellä lienee joka tapauksessa mahtavan levyinen. Hämäräkuvauksissa kuitenkin!

        Noissa valovoimaisissa laseissa ei se terävyyden huippu koko kentässä liene parhaimmillaan juuri tuolla suurimmalla aukolla vaan himmennettynä. Silloinkin tarkennus toimii paremmin täydellä aukolla, arvelisin!

        Jaa kun himmentää niin tarkennus toimii paremmin täydellä aukolla. Voiko käytössä olla täysi aukko jos himmentää. Käsittääkseni ei voi. Olen joskus kuvannut hämärissä salamalaitteella 70-200 f/2.8 valovoimaisella objektiivilla ja silloinkin oli pysyttävä täydellä aukolla, jotta suljinaika pysyi 1/125 kieppeillä. Muutoin olisi tullut liikkuvista kohteista aikamoista mössöö.


      • mitaniin kirjoitti:

        Jaa kun himmentää niin tarkennus toimii paremmin täydellä aukolla. Voiko käytössä olla täysi aukko jos himmentää. Käsittääkseni ei voi. Olen joskus kuvannut hämärissä salamalaitteella 70-200 f/2.8 valovoimaisella objektiivilla ja silloinkin oli pysyttävä täydellä aukolla, jotta suljinaika pysyi 1/125 kieppeillä. Muutoin olisi tullut liikkuvista kohteista aikamoista mössöö.

        Täytyy tunnustaa jotta hämärässä en lähtisi liikkuvaa kohdetta kuvaamaan kovinkaan helposti. Voihan sillä täydellä aukolla kuvata mutta sen antama terävä alue on yleensä varsin pieni joten kannattaa himmantää jos vain mahdollista,

        Onneksi uusilla rungoilla voi käyttää varsin suuria ISO lukuja kohinan liikaa häiritsemättä. Jo D90 salli ISO3200 joka oli siinä rajalla jotta kelpasi mutta nyt tuo on jo ihan hyvää laatua.

        Ääriolosuhteissa oli sitten kyse pimeästä tai lämpötilasta tai muusta haitasta on aina mentävä tilanteen mukaan. Ei se monesti ole valokuvauksellisesti ihanteellista mutta jos haluaa kuvata niin tilanteiden ehdoilla on mentävä.


      • lkjkjtyyrfrede

      • tietystitäysillä
        lkjkjtyyrfrede kirjoitti:

        Suurivalovoimaisia linssejä kannattaa harvoin käyttää suurimmalla aukolla.
        Keskusta on usein hyvä, mutta reunoilla heikkenee. Riippuu kohteesta, miten paljon haittaa.
        http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=732&Camera=614&FLI=0&API=0&LensComp=397&Sample=0&CameraComp=453&FLIComp=0&APIComp=0

        Jos on ostanut kalliin valovoimaisen objektiivin, niin tietysti kannattaa hyödyntää sitä suurinta aukkoa. Se että reunoilla himmenee on niin minimaalista, että saadut hyödyt valovoimasta kannattaa käyttää maksimaalisesti. Kuaheampaa jälkeä se ISO:n nosto tuottaa, oli kamera sitten kuinka hyvä tahansa.


      • Noctilux

        "Suurivalovoimaisia linssejä kannattaa harvoin käyttää suurimmalla aukolla."

        Tässä ajatuksessa ei ole tasan mitään järkeä... jos vertaa esim. parhaiten piirtäviä objektiiveja peilittömään 50 mm polttovälillä.. niin parhaiten piirtävät menee järjestyksessä:

        1. LEICA APO-SUMMICRON-M 2,0/50mm ASPH.
        2. Summilux 1,4/50mm ASPH.
        3. Noctilux-M 0,95/50mm ASPH.

        Eli valovoimaisin piirtää huonoiten. Hinnat taas menee näin

        kallein: Noctilux-M 0,95/50mm ASPH. - 9 550,00 €
        toinen: LEICA APO-SUMMICRON-M 2,0/50mm ASPH. 6 950,00 €
        edullisin: Summilux 1,4/50mm ASPH. 3 430,00 €

        Joten voit laskea, että ostamalla suoraan tuon edullisimman, säästät reilut 6 000 euroa verrattuna siihen että ostaa huonommin piirtävän ja himmentää sitä aukon.

        kyllä kun tätä pohtii edes vähän, ymmärtää, kuinka pimeää porukkaa kaikki himmentäjät on


    • Prokuristi

      Niin tai näin, suurivalovoimaset optiikat maksavat melkoisesti, lyhyetkin sellaiset.

      Mitä tuohon edelliseen Nikkorlistaan tulee, niin ovathan ne kelpo kakkuloita, mutta itse olen valinnut SIgman Art -sarjan 35 ja 50 milliset, ovat selkeästi terävämpiä ja HALVEMPIA kuin Nikkorin vastaavat. Käytössäni on myös tyo 58mm Nikkor, mutta se on kyllä enemmänkin potrettilasi kuin mikään luonto-objektiivi, on sen verran hauska "bokeh" vai mikä hitto se onkaan. 85mm f/1,8 taas on yhtä skarppi kuin f/1,4, mutta maksaa vain kolmanneksen.

      Hupaisaa tämä aloittelijan neuvominen, aina joku tulee ehdottamaan f/0,95 Leicoja...

      • uuttapukkaa

        Sigman ART- sarjaan olen itsekin tyytyväinen. Myös Tamron 24-70 f/2.8 on todella hyvä. Pitemmistä Tamron SP 70-200 f/2.8 on myös hyvä. Näistä "piraateista" tulee aina vain parempia, joskus parempia kuin merkkien omat, nythän myös Tamron julkaisee uutta sarjaa kiinteisiin laajakulmaobiskoihin oikein sääsuojauksella.


    • epärealismia

      "Hupaisaa tämä aloittelijan neuvominen, aina joku tulee ehdottamaan f/0,95 Leicoja..."

      Aloitelijat ne silläkin kuvaa - rikkaat aloittelijat ;)

      Ei tuota Leicaa kukaan ammattilainen tarvi

    • Aloittajan_kysykyksiin

      ”Onko olemassa hyvää digikameraa maisemakuvaukseen,
      > On

      … luonnossa eläinten kuvaukseen kun kohde on korkeintaan 200 m päässä
      > Ihan kaikilla digikameroilla voi kuvata eläimiä korkeintaan 200 m päässä ja kauempanakin

      … ja näiden lisäksi vielä pitäisi saada hyviä kuvia illan hämärässä/yöllä?”
      > Jos kohde ei liiku niin saat ihan kaikilla kameroilla kunhan käytät jalustaa. Liikkuvien kohteiden kuvaamiseen tarvitset lisää valoa (salamalaite tms) tai kuvasta tulee ”taidekuva”.

      • sassiss

        Salamalaite silloin kun kohteena on ihminen, mutta lähdeppä kuvaamaan elukoita luontoon salamalaite välähdellen. Se on ensimmäinen ja viimeinen välähdys sinä iltana ja yönä. Silloin ainoa oikea vaihtoehto on ottaa lasista kaikki valovoima ja rukata ISO niin tappiin kuin kehtaa ja uskaltaa.


      • lasistako
        sassiss kirjoitti:

        Salamalaite silloin kun kohteena on ihminen, mutta lähdeppä kuvaamaan elukoita luontoon salamalaite välähdellen. Se on ensimmäinen ja viimeinen välähdys sinä iltana ja yönä. Silloin ainoa oikea vaihtoehto on ottaa lasista kaikki valovoima ja rukata ISO niin tappiin kuin kehtaa ja uskaltaa.

        Satuilet mistään mitään ymmärtämättä. Aloittaja ei kysynyt eläinten yökuvauksesta. Useimmat eläimet ei välitä mitää salaman välähdyksestä.
        Lasista (t. pullosta) ei kannata yleensä ottaa kaikkea yöllä kuvatessa, siitä saattaa sammua jo ennen viimeistä välähdystä.


      • älynväläyskö
        sassiss kirjoitti:

        Salamalaite silloin kun kohteena on ihminen, mutta lähdeppä kuvaamaan elukoita luontoon salamalaite välähdellen. Se on ensimmäinen ja viimeinen välähdys sinä iltana ja yönä. Silloin ainoa oikea vaihtoehto on ottaa lasista kaikki valovoima ja rukata ISO niin tappiin kuin kehtaa ja uskaltaa.

        Viimeinen älynväläys?
        Eikö salamalaitteella voi kuvata muuta kuin ihmisiä? Miksi?
        Olen käyttänyt paljon mm. rengassalamaa hyönteisten ja kasvien kuvaamiseen kun en ole tiennyt, että se on ”viimeinen välähdys”


      • sassiss

        Luonnossa eläinten kuvaukseen kun kohde on korkeintaan 200metrin päässä. Niinhän se aloittaja satuilee. Luontoa hämärässä kuvattaessa kukaan tuskin käyttää salamaa, ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole. Makrokuvaus on asia erikseen.

        Pysyn edelleen kannassani. Kotieläin ei ehkä ole moksiskaan välähdyksistä. Villieläimet pelvästyy niin pahoin, että yhtään ei tule lähimaillekkaan samana iltana tai yönä.


      • älynväläyskö
        sassiss kirjoitti:

        Luonnossa eläinten kuvaukseen kun kohde on korkeintaan 200metrin päässä. Niinhän se aloittaja satuilee. Luontoa hämärässä kuvattaessa kukaan tuskin käyttää salamaa, ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole. Makrokuvaus on asia erikseen.

        Pysyn edelleen kannassani. Kotieläin ei ehkä ole moksiskaan välähdyksistä. Villieläimet pelvästyy niin pahoin, että yhtään ei tule lähimaillekkaan samana iltana tai yönä.

        Mistä sait päähäsi, että aloittaja kuvaa eläimiä yöllä. Onko esim perhosen toukka villieläin? Kuinka kauas se pakenee jos salama välähtää? Onko linnut ja oravat villieläimiä? Miksi ne eivät reagoi salaman välähdykseen?
        Miten kuvataan pimeässä metsässä eläin joka on 200 m päässä eikä tule lähimaillekaan?
        Entä jos aloittaja kuvaa maisemia yöllä? Pelästyykö se pahoin jos käyttää salamaa?


      • tosihelppoa
        älynväläyskö kirjoitti:

        Mistä sait päähäsi, että aloittaja kuvaa eläimiä yöllä. Onko esim perhosen toukka villieläin? Kuinka kauas se pakenee jos salama välähtää? Onko linnut ja oravat villieläimiä? Miksi ne eivät reagoi salaman välähdykseen?
        Miten kuvataan pimeässä metsässä eläin joka on 200 m päässä eikä tule lähimaillekaan?
        Entä jos aloittaja kuvaa maisemia yöllä? Pelästyykö se pahoin jos käyttää salamaa?

        " Miten kuvataan pimeässä metsässä eläin joka on 200 m päässä eikä tule lähimaillekaan? "

        Onnistuu helposti. 200 metrin päässä pimeässä metsässä oleva eläin tuottaa valokuvattuna totuuden mukaisen mustan kuvan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe