Oletteko huomanneet että..

Luuserix

Oletteko huomanneet että narsistin väheättelu ja mitätöinti uhrissa alkasi toteuttaa itseään eli uhrista todella tulisi oikeasti huono ja epäonnistuja ja lannistuja ja luuseri?

60

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asffsafsafsa

      Kyllä, näin kävi valitettavasti omalla kohdallani.

      • fghbbc

        Sama täällä.


      • tottatosiaan

        Kyllä.


    • Liipadaaba

      Täytyy kai olla melko monta vuotta välissä. Ja riippuu varmasti muutenkin siitä kuinka kestää lokaa niskassaan. Mutta onko tuo vähätelty sitten yrittäjäainesta?

      • Ehkä_on

        Ehkä on, ehkä ei. Mutta eikö se ole niin, että kukin nauttii omasta elämästään ja löytää onnen vaikka ihan arjesta. Saa olla tyytyväinen omiin saavutuksiinsa, vaikka ne eivät tv-ohjelmiin nousisikaan.
        Narsisti tekee tyhmiä vertauksia ihmisten sellaisiin ihmisiin, jotka eivät voisi vähempää uhria kiinnostaa. Usein vertailut ovat läpinäkyviä ja niistä paistaa narsistin oma epävarmuus ja kyky ottaa vastuuta omista ratkaisuistaan. Hän siirtää omat ongelmansa uhrin kannettavaksi.
        Narsisti keksii tavan loukata uhria, jos vertailu ei tuota tulosta, panokset kasvavat ja ilkeys nousee huippuunsa. Hän iskee urhin tunnepuoleen jos muu ei auta, ja esittää käsittämättömän törkeitä loukkauksia. Jos mikään muu ei laita uhria haukkomaan henkeään niin narsistin typeryys viimeistään laittaa.


      • Nitistetty

        Kyllä. Varsinkin jos olet ollut lapsiuhri. Maailmaa ei kiinnosta lapsiuhrit, kaikki pyrkivät hiljentämään heidät ja lakaisemaan totuuden maton alle. Sitä ahkerammin mitä aktiivisemmin uhri koettaa tuoda asiaansa yleisille areenoille. Typeryys, torjunta, kieltäminen ja itsekkyys vallitsee näissä lapsiin kohdistuneissa tapauksissa mitä järkyttävimmillä tavoilla. Aikuiset ja erityisesti naiset hallitsevat väkivaltauhriareenoita. Ei ne halua kilpailijota. Resurssien jaosta kait on kyse.


      • Kidsoftheworld
        Nitistetty kirjoitti:

        Kyllä. Varsinkin jos olet ollut lapsiuhri. Maailmaa ei kiinnosta lapsiuhrit, kaikki pyrkivät hiljentämään heidät ja lakaisemaan totuuden maton alle. Sitä ahkerammin mitä aktiivisemmin uhri koettaa tuoda asiaansa yleisille areenoille. Typeryys, torjunta, kieltäminen ja itsekkyys vallitsee näissä lapsiin kohdistuneissa tapauksissa mitä järkyttävimmillä tavoilla. Aikuiset ja erityisesti naiset hallitsevat väkivaltauhriareenoita. Ei ne halua kilpailijota. Resurssien jaosta kait on kyse.

        Tiedätkö, tämä asia on korostettuna vuoden alusta voimaan tulleen sosiaalihuoltolain sovellusoppaassa. Mun mielestä sinne on myös korostettu sossin velvollisuutta puuttua kun jotain on. Esim.tapaamisia tulee seurata ja puuttua kun tökkii sekä selvittää syy,neuvotella,tarjota apua ym. Se on iso asia oppaassa kirjattuna kun aikaisemmin apu on ollut lause "sun täytyy viedä juttu oikeuteen" .

        Lapsen oikeudet tulisi jokaisen vanhemman hallita ja opettaa ne myös lapsille. Valitettavan usein lastensuojelukaan ei ole sisäistänyt noita.

        Mun mielestä sen kun vanhemmat eroaa ei pitäisi näkyä isommin kuin siinä että lapsi ei ole molempien vanhempien huollossa yhtäaikaa. Ja että vanhemmat asuvat eri katon alla. Sen ei tarvitsev muuttaa vanhojen muistelemishetkiä,parhaimmasa tapauksessa kaveripiirejä,sitä että lapsi puhuu kumnan tahansa suvusta ja omista suunnitelmistaan jos tahtoo. Jos lapsi kokee muuttuneeksi vain ylhäällä mainitut asiat,saa ikävöidä ja se otetaan myös huomioon positiivisesti.saa avoimesti purkaa ajatuksiaan ym.niin lapsella on eron osalta menty minimivahingoilla ja mahdollisesti jopa positiivisesti vanhemmuudet korostuneet.
        Vanhempien uusista suhteista täytyy ajatella positiivisesti. Parhaassa tapauksessa lapsi on erosta "hyvitetty" välittävilä ihmisillä. Niele kaikki paha mikä meinaa tulla ulos,jos haluat luoda ja ylläpitää luottamussuhdetta.


      • Kyllä_nyt
        Nitistetty kirjoitti:

        Kyllä. Varsinkin jos olet ollut lapsiuhri. Maailmaa ei kiinnosta lapsiuhrit, kaikki pyrkivät hiljentämään heidät ja lakaisemaan totuuden maton alle. Sitä ahkerammin mitä aktiivisemmin uhri koettaa tuoda asiaansa yleisille areenoille. Typeryys, torjunta, kieltäminen ja itsekkyys vallitsee näissä lapsiin kohdistuneissa tapauksissa mitä järkyttävimmillä tavoilla. Aikuiset ja erityisesti naiset hallitsevat väkivaltauhriareenoita. Ei ne halua kilpailijota. Resurssien jaosta kait on kyse.

        "Maailmaa ei kiinnosta lapsiuhrit, kaikki pyrkivät hiljentämään heidät ja lakaisemaan totuuden maton alle."
        Kyllä nyt heität melkoista hetulaa.


      • "Maailmaa ei kiinnosta lapsiuhrit, kaikki pyrkivät hiljentämään heidät ja lakaisemaan totuuden maton alle."

        Niin miten ny itsekukin asiaa ajattelee, periaatteessa moni aikuinen narsisti saattaa olla lapsiuhri jos pitäydytään niissä asioissa/teorioissa mitä tiedetään nph:n taustalla olevista asioista, että kun vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus häirityy pahasti niin sen yhtenä seuraksena saattaa olla narsismi


      • Koskaan_ei
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Maailmaa ei kiinnosta lapsiuhrit, kaikki pyrkivät hiljentämään heidät ja lakaisemaan totuuden maton alle."

        Niin miten ny itsekukin asiaa ajattelee, periaatteessa moni aikuinen narsisti saattaa olla lapsiuhri jos pitäydytään niissä asioissa/teorioissa mitä tiedetään nph:n taustalla olevista asioista, että kun vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus häirityy pahasti niin sen yhtenä seuraksena saattaa olla narsismi

        Koskaan ei voi tähdentää liikaa, että minkäänlainen "lapsiuhrius" ei oikeuta loukkaamaan ketään tai polkemaan kenenkään oikeuksia.


      • Koskaan_ei kirjoitti:

        Koskaan ei voi tähdentää liikaa, että minkäänlainen "lapsiuhrius" ei oikeuta loukkaamaan ketään tai polkemaan kenenkään oikeuksia.

        Kyllä olen periaatteessa samaa mieltä, mutta voiko "sairastakaan" loputtomiin syyttää siitä että hän on sairas ja vaatia häntä olemaan/käyttäytymään terveen tavalla.

        Kysymys miksi narsisti käyttätyy niinkuin käyttätyy loukkaa ja polkee toisen oikeuksia sisältää jo itsessään vastauksen, koska hän on narsisti...

        Kokonaisuudessaan olen sitä mieltä, että itsekunkin pitäisi enemmänkin aikuisena katsoa siihen omaan peiliin ja pohtia esim. miten tähän "lapsiuhriuteen" liittyvät asiat/tapahtumat/koettu kaltoinkohtelu ovat vaikuttaneet siihen millainen aikuinen hänestä itsestään on kasvanut ettei tahtomattaan jatka samaa perinnettä sukupolvesta toiseen...

        Mutta on hyväksyttävä sekin tosiasia, että jotkut ovat tulleet lapsena niin rikotuiksi ja kasvaneet sellaisissa oloissa joissa väkivalta, rikollisuus, valhtelu, toisten hyväksikäyttö yms. on kuulunut kokoaikaisesti elämään ja sitä myöden ovat joko oppineet sellaisen elämäntavan, sairastuneet/traumatisoituneet itsekin ettei heillä ole voimavaroja/resusseja sellaiseen


      • gkyoy
        Koskaan_ei kirjoitti:

        Koskaan ei voi tähdentää liikaa, että minkäänlainen "lapsiuhrius" ei oikeuta loukkaamaan ketään tai polkemaan kenenkään oikeuksia.

        Minä ainakaan en muuta kuin ole etsinyt vikoja itsestäni peiliin tuijottelemalla, kunnes hyväksyin että olin tullut todella kammottavasti kohdelluksi. Narsismi ei ole diagnoosini. Kaltoinkohtelijani (monet ja moninaiset) olivat itse pääosin syntyneet varsin kiitettäviin oloihin, joskin ehkä ylisuojelevuutta oli ollut. Ts. ei puutetta muusta kuin perspektiivistä, pettymyksien käsittelykyvyistä ja elämänkokemuksesta yhdistettynä yhteiskunnan tarjoamaan tiukkaan käsikirjoitukseen oikeanlaisesta keskiluokkaisesta elämästä.


      • Entä_mihin
        gkyoy kirjoitti:

        Minä ainakaan en muuta kuin ole etsinyt vikoja itsestäni peiliin tuijottelemalla, kunnes hyväksyin että olin tullut todella kammottavasti kohdelluksi. Narsismi ei ole diagnoosini. Kaltoinkohtelijani (monet ja moninaiset) olivat itse pääosin syntyneet varsin kiitettäviin oloihin, joskin ehkä ylisuojelevuutta oli ollut. Ts. ei puutetta muusta kuin perspektiivistä, pettymyksien käsittelykyvyistä ja elämänkokemuksesta yhdistettynä yhteiskunnan tarjoamaan tiukkaan käsikirjoitukseen oikeanlaisesta keskiluokkaisesta elämästä.

        Entä mihin tulokseen tulit?
        Jäitkö syyttelemään yhteiskuntaa vai lähditkö korjaustoimiin itsesi suhteen. Vai pidätkö yhteiskuntaa niin huonona, että sinun ei kannata lähteä korjaustoimiin itsesi suhteen?
        Minustakin yhteiskunnassa on vikaa, mutta en tohtisi pilata kenenkään elämää sen takia. Elämä on kuitenkin ainutkertaista kullekin yksilölle.


      • Kunhan_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Kyllä olen periaatteessa samaa mieltä, mutta voiko "sairastakaan" loputtomiin syyttää siitä että hän on sairas ja vaatia häntä olemaan/käyttäytymään terveen tavalla.

        Kysymys miksi narsisti käyttätyy niinkuin käyttätyy loukkaa ja polkee toisen oikeuksia sisältää jo itsessään vastauksen, koska hän on narsisti...

        Kokonaisuudessaan olen sitä mieltä, että itsekunkin pitäisi enemmänkin aikuisena katsoa siihen omaan peiliin ja pohtia esim. miten tähän "lapsiuhriuteen" liittyvät asiat/tapahtumat/koettu kaltoinkohtelu ovat vaikuttaneet siihen millainen aikuinen hänestä itsestään on kasvanut ettei tahtomattaan jatka samaa perinnettä sukupolvesta toiseen...

        Mutta on hyväksyttävä sekin tosiasia, että jotkut ovat tulleet lapsena niin rikotuiksi ja kasvaneet sellaisissa oloissa joissa väkivalta, rikollisuus, valhtelu, toisten hyväksikäyttö yms. on kuulunut kokoaikaisesti elämään ja sitä myöden ovat joko oppineet sellaisen elämäntavan, sairastuneet/traumatisoituneet itsekin ettei heillä ole voimavaroja/resusseja sellaiseen

        "Kyllä olen periaatteessa samaa mieltä, mutta voiko "sairastakaan" loputtomiin syyttää siitä että hän on sairas ja vaatia häntä olemaan/käyttäytymään terveen tavalla."
        Kunhan myöntyy ja lukeutuu "sairaaksi".
        Syyttää "sairasta" voi mielestäni silloin, jos hän lukeutuu "sairaasksi", mutta käyttää "sairauttaan" tietoisesti hyväkseen päästäkseen toisten kustannuksella "sairauttaan" tukeviin päämääriin.
        Erittäin julmaksi kaiken tekee se, että muut vahingoittuvat siinä "sairaan" casessa, usein hyvin vakavastikin.

        Narsisteillahan on tapana myhäillä "olevansa sellaisia kuin ovat"... Jossain pinnan alla ennemminkin aavistavat olevansa jotenkin erikoisia, eivätkä pelkästään hyvällä tavalla. Minusta tuo ei käy puolustuksesta kuitenkaan.


      • "Minusta tuo ei käy puolustuksesta kuitenkaan."

        No se ei ollut sellaiseksi tarkoitettukkaan vaan enemmänkin ny tosiaan tarkoitin että sairaan/narsistinkaan syytteleminen loputtomiin, ei auta/johda mihinkään, hän ei muutu, mutta sinä voit muuttua/muuttaa elämäsi tai ainakin pyrkiä korjaamaan niitä narsistin sinulle aiheuttamia vahinkoja...

        Lueskelin hetken taas tuossa ketjussa mainittua blogia, tähänkin aiheeseen liitten siellä on paljon hyvää luettavaa...


      • Humaine
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Kyllä olen periaatteessa samaa mieltä, mutta voiko "sairastakaan" loputtomiin syyttää siitä että hän on sairas ja vaatia häntä olemaan/käyttäytymään terveen tavalla.

        Kysymys miksi narsisti käyttätyy niinkuin käyttätyy loukkaa ja polkee toisen oikeuksia sisältää jo itsessään vastauksen, koska hän on narsisti...

        Kokonaisuudessaan olen sitä mieltä, että itsekunkin pitäisi enemmänkin aikuisena katsoa siihen omaan peiliin ja pohtia esim. miten tähän "lapsiuhriuteen" liittyvät asiat/tapahtumat/koettu kaltoinkohtelu ovat vaikuttaneet siihen millainen aikuinen hänestä itsestään on kasvanut ettei tahtomattaan jatka samaa perinnettä sukupolvesta toiseen...

        Mutta on hyväksyttävä sekin tosiasia, että jotkut ovat tulleet lapsena niin rikotuiksi ja kasvaneet sellaisissa oloissa joissa väkivalta, rikollisuus, valhtelu, toisten hyväksikäyttö yms. on kuulunut kokoaikaisesti elämään ja sitä myöden ovat joko oppineet sellaisen elämäntavan, sairastuneet/traumatisoituneet itsekin ettei heillä ole voimavaroja/resusseja sellaiseen

        Tuo on tärkeä ymmärtää joko vaihtoehtona tai ihan totena, että se narsisti voi olla tosiaan lapsiuhri. Mieluiten tulkitsisin jo pienestä lapsuudessaan olevasta merkistä toteennäytetyksi. Se helpottaa valtavasti asian käsittelyä ja pyrkimyksiä saada parannus tilanteeseen,mikäli lapsia narsistin takana. Kun miettii omaa jaksamista etenkin, niin tuon lapsiuhriuden kautta aukesi uusi vihko, johon asiat jäsentyivät ilman vihan,kostonhimon tai muun ei-toivotun tunteen väritystä. Tietenkään ketään lapsia saa jättää kärsimään silti, mutta se inhimillinen lähestymiskulma voi muuttaa paljon.


      • Lapsiuhri_
        Humaine kirjoitti:

        Tuo on tärkeä ymmärtää joko vaihtoehtona tai ihan totena, että se narsisti voi olla tosiaan lapsiuhri. Mieluiten tulkitsisin jo pienestä lapsuudessaan olevasta merkistä toteennäytetyksi. Se helpottaa valtavasti asian käsittelyä ja pyrkimyksiä saada parannus tilanteeseen,mikäli lapsia narsistin takana. Kun miettii omaa jaksamista etenkin, niin tuon lapsiuhriuden kautta aukesi uusi vihko, johon asiat jäsentyivät ilman vihan,kostonhimon tai muun ei-toivotun tunteen väritystä. Tietenkään ketään lapsia saa jättää kärsimään silti, mutta se inhimillinen lähestymiskulma voi muuttaa paljon.

        Lapsiuhri näkökulma voi muuttaa narsistista kärsivän näkökulmaa, mutta rinnalle ei saa missään nimessä jäädä kärsimään sympatisoiden sitä aikuista narsistia. Ei tuota hedelmää, vaan viimeisetkin homehtuvat.
        Lapsiuhrius ei oikeuta narsistia kostamaan aikuisena kokemaansa vääryyttä. Myöskään lapsen vääriä tekoja ei pidä katsoa läpi sormien.


    • jghfgthrtgh

      Riippuu paljon siitä kuinka kauan on ollut narsistin vaikutuspiirissä ja mikä on vaikutuksen voimakkuus. Jos on ollut narsimin ytimessä eli kahdestaan narsistin kanssa ja pitkän ajan on se mitätöinti varmaan syöpynyt sieluun kovasti. Mitä kauempana ytimestä on ollut sen vähemmällä pääsee. Ytimen ympärillä uhri saa jatkuvaa vaheksyntää ja mitätöintiä ja mitä ulommas ytimestä mennään sitä satunnaisemmin joutuu väheksytyksi.

      Kyllä se, etten ole kelvannut äidilleni on vaikuttanut ja vaikuttaa edelleen koko elämän ajan, olin 10 vuotta narsimin ytimessä, äitini kanssa kahden, enkä kelvannut hänelle mihinkään sellaiseen, johon minun kykyni olisivat oikeasti riittäneet. Tottakai alkaa ajatella olen huonompi kuin kaikki muut, koska muiden äidit hyväksyivät omat lapsensa. Ne lapset ovat onnistuneet myöhemmin minua huimasti paremmin. He ovat uskaltaneet tehdä sellaista jota minä en. Minulta puuttuu osittain luottamuksen tunnustus, siis juuri tämän vanhemman osalta. Huonouden tunne ei ole kannustanut yrittämään vaan päinvastoin se tekee juuri luuseriksi. Mutta ulkopuolisille minä olen aina kelvannut ja minua on pyydetty tekemään juuri niitä asioita joita en äidilleni kelvannut tekemään lainkaan. Siitä aloinkin ajatella että tässä ei jokin täsmää, koska kotona et kelpaa ikinä mutta muualle pyydetään.

      Mutta se vanhemmalta tuleva hyväksyntä on painoarvoltaan suurin. Jos sieltä ei tule hyväksyntää kantaa sisimmässään huonoutta läpi koko elämänsä. Kaikkien muiden hyväksyntä minulla on mutta oman vanhemman hyväksyntä puuttuu, joten en saa siitä sitä tarvittavaa sertifikaattia, joka todistaisi minulle itselleni jotain. Siis sitä että olisin omana ihmisenä "täydellinen" kaikkine puutteineni.

      • tytär-

        Etkä myöskään tule tuon vanhemman hyväksyntää koskaan saamaankaan.

        Mutta, minusta asiassa auttaa paljon jo se, että ne *muut*, hyväksyvät minut juuri sellaisena, kun olen. Tietenkin tämä ärsyttää narsistivanhempaa entistä enemmän, kun hän tavallaan tietää olevansa väärässä ja se näin hänelle todistetaan. Ja tämän ärsykkeen seurauksena narsisti yrittää entistä innokkaammin mitätöidä ja mustamaalata uhriaan. Koska ei voi sietää sitä, että joku saa hänen ohitseen positiivista palautetta, joka ei kohdistu häneen.

        Kun todellisuudessa narsisti kokee koko elämän kilpailuna paremmuudesta ja häntä parempaa/taitavaa ihmistä ei saa olla hänen hallintoalueellaan.
        Tästä hyvänä esimerkkinä se, että narsistivanhempani neuvoi minua koko ajan verhonompelussa ja kaalikääryleidenteossa, vaikka hän miespuoleisena narsistivanhempana ei taatusti ole ikipäivänä ommellut itse verhoja, tai tehnyt kaalikääryleitä. Mutta, hän TIETÄÄ osaavansa tämän paremmin, kuin tuo mitätön, joka sen työn tekee :DDDD


      • vähännuorempitytäru

        Olen vahingossa joutunut takaisin vanhempieni henkiseen vaikutuspiiriin ja olo aika hirvittävä.
        Nyt pitäisi löytää voima ja kyvyt etääntyä uudelleen.
        Kuten ennenkin keneltäkään ei kuitenkaan saa tähän mitään tukea, niin pitäisi vain tajuta, että pitäisi taas yksin irrottautua uudelleen, mutta se on vaikeaa kun on saatu takaisin kummalliseen oloon ja tilanteeseen.

        Tämä vahinko sattui, koska päädyin soittelemaan hyviä uutisia, koska kaikki luulevat, että vanhemmat ovat väsyneet minuun surkeuteni takia ja siksi kohtelevat kamalalla tavalla, mutta kyllä nuo hyvät uutiset vielä rankempi juttu oli, toinen vanhempani menetti niistä hermonsa täysin.


    • jhukjg

      Ei minulle ainakaan käynyt niin. Päinvastoin mitä enemmän haukkui minun ulkonäköäni sitä paremmalta aloin näyttää ja sen huomasi muutkin ja aloin saada ihmisiltä kehuja ja ihailuja siitä kuinka kaunis olen ja kun hän teki jotain niin minä tein jotain erikoisempaa ja hienompaa ja taas tuli ylistystä. Sanomattakin on selvää, että hän tuhosi kaiken ympäriltäni ja masentui. Sitten erottiin. Eronkin jälkeen vielä yritti matkia ja jäljitellä ja lahjoa. Hän masentuu minusta jostain syystä. Mahtaakohan johtua siitä, että muistutan että tiedän mikä hän on eikä hänen puheensa tehoa minuun vaikka sumuttaa kaikki muita. Olen leimannut hänen hovinsa typeryksiksi, että sellaisen ihmisjoukon omaamisessa ei ole mitään hienoa jotka rakastaa jotain epäaitoa mitä ei ole edes. En halua luopua hänestä. Hänen omistamisensa on eräänlainen huvitus. Kunhan muistaa pitää hyvän matkan päässä hänet ja hovinsa niin pysyy itse turvassa.

      • gfgvbbb

        Kirjoitat kuin narsisti.


      • Siitäkö_hän

        "hän tuhosi kaiken ympäriltäni ja masentui. "
        Siitäkö hän masentui, että tuhosi kaiken sinun ympäriltäsi?
        Eikö sinua sitten hetkauta vähääkään että hän tuhosi kaiken sinun ympäriltäsi? Nyt ei ihan välähdä täällä.


    • jhukjg

      Ei tarvitse olla narsisti pelatakseen narsistia. Minua on niin monessa liemessä keitetty elämäni aikana, että kun näen ja koen ihmisen joka aikoo painaa minut pinnan alle niin minä näytän, että että ei edes kulmakarvat kastu. Tämä suhde ei ollut elämäni ensimmäinen narsisti ja olin jo vannonut, että ikinä en enää anna yhdenkään miehen tehdä minulle enää niin mitä minulle oli jo tehty. Sattuipa huonoon saumaan hän sitten kun minut löysi. Minä olin jo ehtinyt rakentaa itseni eikä tässä iässä enää miehet tule sanomaan miltä minä näytän tai mitä minä osaan. Ne on pikkutyttöjen juttuja ne kun hakee hyväksyntää. Miksi sitten haluaa pitää hänet elämässäni? Koska hän pitää minulla mielessä miten kauniita käärmeet on. En tarvitse uutta jännittävää käärmettä elämääni kun minulla on hänet.

      • Saisikos_kysyä

        "Sattuipa huonoon saumaan hän sitten kun minut löysi."
        Saisikos kysyä mitä tuolla tarkoitat?


      • tuntuukuinolisinäytelmäs

        "Ne on pikkutyttöjen juttuja ne" kun hakee hyväksyntää yrittäen miellyttää niin kovin esittelemällä timmiyttään/ punaamalla huuliaan/ pukeutumalla häntä varten seksikkäästi tms. ainoana tavoitteenaan saada huomiota, lähdettä. Tiristettyä tippa ihailua.

        Jos on pikkutyttöjen juttuja, niin miksi käyttäytyy kuin pikkutyttö? Isotyttö jo tietää jutun juonen, leikin ja pelin.

        "En tarvitse uutta jännittävää käärmettä elämääni kun minulla on hänet."

        Huh, huh. Ilman hänen käärme-esityksiäänkö, hankkisit uuden? Ihan pakko kysyä, miten te eroatte toisistanne, kun menee kylmät väreet selkäpiissä, että onko käärmeesi ehkä sittenkin uhrisi? Tietääkö hän oman roolinsa?


      • pikkutytöt
        tuntuukuinolisinäytelmäs kirjoitti:

        "Ne on pikkutyttöjen juttuja ne" kun hakee hyväksyntää yrittäen miellyttää niin kovin esittelemällä timmiyttään/ punaamalla huuliaan/ pukeutumalla häntä varten seksikkäästi tms. ainoana tavoitteenaan saada huomiota, lähdettä. Tiristettyä tippa ihailua.

        Jos on pikkutyttöjen juttuja, niin miksi käyttäytyy kuin pikkutyttö? Isotyttö jo tietää jutun juonen, leikin ja pelin.

        "En tarvitse uutta jännittävää käärmettä elämääni kun minulla on hänet."

        Huh, huh. Ilman hänen käärme-esityksiäänkö, hankkisit uuden? Ihan pakko kysyä, miten te eroatte toisistanne, kun menee kylmät väreet selkäpiissä, että onko käärmeesi ehkä sittenkin uhrisi? Tietääkö hän oman roolinsa?

        En usko että on uhri, vaan pikkutyttö jonka kasvu on pahasti kesken. Pikkutyttömäisyydellä on monet kasvot. Hänen ideansa kasvusta on negatiio. En ole sellainen pikkutyttö jota kuvailen, vaan toisenlainen pikkutyttö.


      • pikkutytöt
        pikkutytöt kirjoitti:

        En usko että on uhri, vaan pikkutyttö jonka kasvu on pahasti kesken. Pikkutyttömäisyydellä on monet kasvot. Hänen ideansa kasvusta on negatiio. En ole sellainen pikkutyttö jota kuvailen, vaan toisenlainen pikkutyttö.

        Tarkoitin että en usko käärmeen olevan uhri. Pikkutyttö on uhri edelleen. On uhonnut että edes kulmakarvat eivät kastu. Hukkuminenhan tapahtuu viimeistään kun nenä on veden alla.
        Tytöt tahtoo pitää hauskaa, ei ne puuroja keittele, sanoo Alatalokin laulussaan.


    • Narsistinuhrit

      Tahdon kertoa teille oman tarinani Narsistin haukkumisesta ,raivoamisesta,vähättelystä. Tämä tapahtui aivan muutama päivä sitten kun lähdin omaa poikaani viemään armeijan linja-autolle.Pojalle oli tiedoitettu väärä paikka linja-auton saapumiselle ja niin hän jäi linkusta. Ilmoitin Narsistille miten on käynyt ja että lähden 600km mutkan viemään pojan varuskuntaan. Muutakaan ei tehtävissä ollut.Armeijassa ei lomilta myöhästytä ja siitä olisi koko oasato joutunut kärsimään. Poika ei ole Narsistin,vaan omani. Enkä asu Narsistin kanssa.Tämän väärin käsityksen linkun tulo paikasta ja siitä,että lähden pojan viemään kun Narsisti kuuli,niin ette voi uskoa sitä huutoa ja raivoamista mikä alkoi. Sanoinkin hänelle että siellähän on nyt hyvä haukkua. Siinä ajaessani en jaksanut kuunnella häntä ja annoin pojalleni puhelimen. Narsisti oli hänellekin raivonnut.Narsistilla itsellään ei ole yhtään lasta,eikä ymmärrä ollenkaan,että lasten kanssa tulee joskus juttuja ja vanhempien täytyy olla tukena ja auttamassa. Tämän tapauksen jälkeen on taas Narsisti tympässyt niin paljon ettei tiedä mitä sen kans tekis. Seuraavana aamuna kun olin viiden aikaan töihin lähdössä hän soitti ja vielä jatkoi haukkumista,että sinähän voit poikaa kyydittää kahden viikon välein lomilta armeijaan tästä eteenkin päin.

      • tryyyityu

        Kysyn vaan, että miksi? Miksi, kun poika on omasi, ette asu yhdessä? Miksi annoit puhelimen lapsellesi ja annoit tilanteen jatkua?

        Vielä tämän voisi ymmärtää, jos narsisti olisi isäsi ja olisit hänelle vielä aikuisenakin tilitysvelvollinen.

        Olen huomannut, että useat asiat voi kirjoittaa siten, että lukijalle ei anneta koko kukaan, vaan kuvaus vain yhdestä perspektiivistä ja sen johdosta kysyn edelleen, että miksi?


    • Narsistinuhrit--

      Siksi annoin puhelimen pojalleni koska tämä Narsisti käski guuglettaa linja-auto yhtiön tiedot että sais kuskiin yhteyden ja kuski saatas kiinni ja poika kyytiin.Mutta sellainen ei ole mahdollista koska sillon voisi myöhästyä koko linkku porukka.Annoin pojalleni puhelimen että saa Narsistin rauhoittumaan ja ymmärtämään,ettei ole muuta mahdollisuutta kun kyydittää poika varuskuntaan.Minun itseni täytyi ajaa autoa eteenpäin,muuten ei olisi keretty aikanaan määrän päähän.Kaikki päättyi pojan ja muiden poikijen osalta hyvin,eikä siellä tarvinnut kenenkään joutua kärsimään.
      Omalla tarinallani halusin kertoa minkälaisia raivopäitä nämä Narsistit ovat.Terve ihminen olisi tuollaisenki asian osannut ottaa niin ettei siinä olisi tarvinnut raivota.Itselläni ei ollut asian kans mitään ongelmaa.Tankki polttoainetta ja menoksi.Pojan viennin jälkeen pari tuntia kerkesin vielä nukkuakin ennen töihin lähtöä.
      Yksinäiset Narsistit ovat ,niin ihtiään.Varmasti paljon pahempia kun sellaiset joilla sattuu perhettä olemaan.Kyllä se tuoki on niin läpesä näkyvä että aivan puistattaa.

      • Miksi_olet

        Miksi olet narsistin kanssa, kun olet vielä huomannut että hän on narsisti?
        Oletko itse niin vailla kaikkea huomiota, että olet päättänyt saada sitä vaikka kertoilemalla noita "mitä se nyt taas teki" juttuja?


    • höaöjaföfaöjfaööfaö

      Ei tarvitse tulla epäonnistuja ja luuseri, jos narsisti vähättelee...mutta onhan se mahdollista ja usein käy niin. Pitää vain tunnistaa se narsisti, mihin hän pyrkii..Naristi vähättelee toista tai kehuu, jos haluaa hyötyä siitä toisesta, tilanteen mukaan siis...mielistellen ja kehuen, miten milloinkin, jotta narsisti saa toteuttaa tavoitteensa...

      • opippoip

        Eikä sitä tarvitse olla epäonnistuja, niin totta. Yhä enemmin nykymaailmassa kahdenvälisessä kanssakäymisessä pyritään johonkin, joissaikin tapauksissa varsin selkeästi. Ettekö nyt muista itse sitä tehneenne? Tai niin, että sitä on tehty teille? Saadakseen toisen huomion ja jotakin, mitä toiselta haluaa, niin pitää vaan "mielistellä". Toisia piti jallittaa enemmän kuin toisia tai mielistellä enemmän kuin toisia ja mitä haluttiin, aluksi karvanoppacorollan kyytiin ja sitten jotain muuta takapenkillä.
        Mitä se vähättely varsinaisesti sitten on? Olis kiva, jos sull olis isommat dösät, toteamus menee vähättelyn puolelle vai ei. Yhtä lailla, aina sulla on toi sama ruutupaita tai risat farkut. Väitän, että riippuu aika paljon siitä kommunikointi kaverista, että miten hyvin vähättely tai mielistely onnistuu. Avain asemassa on itsetunto. On ymmärrettävää, että jos on aina elämässä ollut jonkun kommenneltavana, ei tunne oloaan kotoisaksi ellei pääse komenneltavaksi.
        Se jokin siellä sisällä panee ajautumaan tilanteisiin, joissa todellisuudessa ei haluaisi olla. Mutta miten tunnistaa tuo itsessä?


    • tähänloppu

      Siinä vaiheessa kun ette enään pysty kirjoittaan ettei ole Narsisti.Te alattekin uhria sanomaan Narsistksi.Tunnen sinut jo MIKSI-OLET.Sinä jankkaat ja jauhat niin kauan että saat kohta haukkua mielin määrin.Sulla on loukkaava ja hyvin ilkeä kirjoitus tyyli.Onko sulla muuten nykyäänkin kiire.En ala sinun kanssa jauhamaan aiheesta yhtään tämän enempää.Eikä minun tarvitse sulle alkaa selvittään miksi olen missäkin ja kenen kans.Ei täällä tartte keneltäkään alkaa kyselemään yhtään enempää kun kukaan haluaa itsestään kertoa.

      • Mitä_tulee

        Mitä tulee kyselemiseen, kysellä voi aina. On eri asia, saako vastauksia. Esitän kysymykseni ehdottomasti toisen anonymiteettiä kunniottaen. Ei tarvitse vastata mitään, jos ei tahdo, se on aivan selvä.
        "Ei täällä tartte keneltäkään alkaa kyselemään yhtään enempää kun kukaan haluaa itsestään kertoa."
        Tuohon sanoisin kyllä, että ei täällä tarvitse alkaa tukemaankaan kenenkään uhrin narsistisuhdetta, eikä täällä sitä yleensä tehdäkään. Ennemminkin pyritään tukemaan irtautumista. Näin menee.

        Kirjoitan tunnistettavalla nikillä juuri siksi, että minut voi tunnistaa. En kuitenkaan rekatulla, joten vaikkapa trolli voi joskus sitä lainata.

        Kaikki mikä voi tuntua ilkeältä, ei sitä välttämättä edes ole.


      • jmgffghgkbv
        Mitä_tulee kirjoitti:

        Mitä tulee kyselemiseen, kysellä voi aina. On eri asia, saako vastauksia. Esitän kysymykseni ehdottomasti toisen anonymiteettiä kunniottaen. Ei tarvitse vastata mitään, jos ei tahdo, se on aivan selvä.
        "Ei täällä tartte keneltäkään alkaa kyselemään yhtään enempää kun kukaan haluaa itsestään kertoa."
        Tuohon sanoisin kyllä, että ei täällä tarvitse alkaa tukemaankaan kenenkään uhrin narsistisuhdetta, eikä täällä sitä yleensä tehdäkään. Ennemminkin pyritään tukemaan irtautumista. Näin menee.

        Kirjoitan tunnistettavalla nikillä juuri siksi, että minut voi tunnistaa. En kuitenkaan rekatulla, joten vaikkapa trolli voi joskus sitä lainata.

        Kaikki mikä voi tuntua ilkeältä, ei sitä välttämättä edes ole.

        Jauha paskaa mennen tullen.Narsismista et ainakaan tiedä yhtään mitään.


      • Omakohtainen_
        jmgffghgkbv kirjoitti:

        Jauha paskaa mennen tullen.Narsismista et ainakaan tiedä yhtään mitään.

        Omakohtainen kokemus puuttuu... siis että itse en ole narsisti.
        Narsistin mielestä jauhankin paskaa, tottakai, muuta en odotakaan.
        Tuollakaan ei vaan ole mitään merkitystä, koska narsistilla ei ole toimivaa mieltä.
        Enkä ole sitäpaitsi mielistelijä. Voit haukkua kuinka paljon ikinä tahdot.
        Jossain kohtaa haukkuminen menee vain palstan pilaamiseksi.
        Minulla ei ole myöskään ole vuosikausien kokemusta narsistin rinnalla elämisestä "aviossa" tai muussa vastaavassa, koska minä en alistu.


      • Toisaalta_
        jmgffghgkbv kirjoitti:

        Jauha paskaa mennen tullen.Narsismista et ainakaan tiedä yhtään mitään.

        Toisaalta, narsistin kuristusotteessa elävältäkin puuttuu kaiken järjen mukaan näkökulmia.
        En tietenkään yhdy näkemymseesi, että "en tiedä narsismista yhtään mitään".
        Jos itse elät partsina moisen kanssa, niin epäilen, että kumppanisi on ns. ohutnahkainen narsisti, eli LR, ei paksunahkainen klassinen.

        Käy nyt sitten kinaamaan oikein kunnolla, äläkä vain huutele puskista hävyttömyyksiä.


      • jfgykkgfsf
        Toisaalta_ kirjoitti:

        Toisaalta, narsistin kuristusotteessa elävältäkin puuttuu kaiken järjen mukaan näkökulmia.
        En tietenkään yhdy näkemymseesi, että "en tiedä narsismista yhtään mitään".
        Jos itse elät partsina moisen kanssa, niin epäilen, että kumppanisi on ns. ohutnahkainen narsisti, eli LR, ei paksunahkainen klassinen.

        Käy nyt sitten kinaamaan oikein kunnolla, äläkä vain huutele puskista hävyttömyyksiä.

        Mitä sinä täällä roikut ,jos sulla ei ole edes omakohtaista kokemusta narsistista,eihän sulla ole mitään annettavaa tänne.Kyseenalaistat vaan jokaisen ketjun ja sotket hyvät aloitukset.


      • Voi_herran
        jfgykkgfsf kirjoitti:

        Mitä sinä täällä roikut ,jos sulla ei ole edes omakohtaista kokemusta narsistista,eihän sulla ole mitään annettavaa tänne.Kyseenalaistat vaan jokaisen ketjun ja sotket hyvät aloitukset.

        Voi herran pieksut. Sinä et ole edes lukutaitoinen, joten se siitä.


      • näinsemenee
        Voi_herran kirjoitti:

        Voi herran pieksut. Sinä et ole edes lukutaitoinen, joten se siitä.

        Revippä tästä..."Minulla ei ole myöskään ole vuosikausien kokemusta narsistin rinnalla elämisestä "aviossa" tai muussa vastaavassa, koska minä en alistu."
        Myös tästä,kuinka oikeassa olin ,kun kirjoitin ,että kohta alat haukkumaan narsistiksi,mitäpä sinä muutakaan voit."Narsistin mielestä jauhankin paskaa, tottakai, muuta en odotakaan."
        Sinulla ei todellakaan ole tietoa narsismista,koska kirjoitusteni perusteella luulet minun olevan narsisti.Mutta sinun tietämättömyys ei minua haittaa,se on pää asia että itse tiedän mistä täällä kirjoitan.


      • näinsemenee-
        Voi_herran kirjoitti:

        Voi herran pieksut. Sinä et ole edes lukutaitoinen, joten se siitä.

        Tästä eteenpäin kun näet kirjoituksiani,älä enään koskaan vaivaudu vastaamaan.Minä en kaipaa yhtään näitä "rakentavia" keskusteluja.


      • Lupaan_Lupaan
        näinsemenee- kirjoitti:

        Tästä eteenpäin kun näet kirjoituksiani,älä enään koskaan vaivaudu vastaamaan.Minä en kaipaa yhtään näitä "rakentavia" keskusteluja.

        Lupaan. Lupaan pyhästi olla vastaamatta ainoaankaan kirjoitukseen, joka ei näy minun residenssissäni.


    • jhgfdfhjkjgfff

      Ketjun aloittajan kysymykseen.
      Kyllä mielestäni narsisti suggeroi kaikkeen epäonnistumiseen.
      Olen juuri oivaltanut, että siitä nimenomaankin on kyse.

      • 3444

        Suggeroi uhrin lisäksi varsinkin ympäristön. Lisäksi järjestää tilanteita, joissa uhri voi ainoastaan mokata.


      • Todella_Minulla

        Todella. Minulla kerran aivan järjetön tilanne sekä hullun narsisti-psykopaattini että hänen hullujen hovilaistensa kanssa. Siitä voisi sanoa, että kaikki oli vähintäänkin heikun keikun, vaikka minä olen sinänsä rauhallinen ja tasapainoinen henkilö.


      • näin
        3444 kirjoitti:

        Suggeroi uhrin lisäksi varsinkin ympäristön. Lisäksi järjestää tilanteita, joissa uhri voi ainoastaan mokata.

        Ainakin työelämässä narsisti suggeroi ensiksi ympäristön. Kun mahdollisimman moni näkee uhrin kielteisessä valossa, käy hänen lannistamisensa joukkovoimalla leikiten. Narsistin ei tarvitse muuta kuin heilautella tahtipuikkoa kuoronsa edessä. Sellaisen edessä vahvempikin uhri taipuu uskomaan olevansa huono ihminen.


      • tytär-

        No näinhän se on. Tuolla ylempänä todettiin, että sairas narsisti ei muutu koskaan. Sekä kehoitettiin uhria muuttumaan? Siis narsisti voi jatkaa vanhaan malliin ja kiusatun uhrin pitäisi muuttu jotenkin, siis MITEN?

        Kun ihan tämä sama juttu se on tuossa *kotinarsismissakin*. Narsisti ei muutu koskaan. Niin, uhrin siellä kotona pitäisi muuttua jotenkin muuksi vai? Sekö helpottaisi tilannetta narsistin uhrin osalta kotioloissa?

        Siis asiathan hieman muuttuvat silloin, kun uhri muuttaa pois kotoa.
        Mutta periaatteessa ne kotiolot jatkuvat ihan samana, kuin ennenkin.
        Eli, ei narsismi helpota työpaikalla, eikä kotona uhrin muuttumisen kautta.

        Kyllä sieltä pitäisi pyrkiä se perimmäinen ongelma jotenkin poistamaan. Ennen kuin tilanne rauhottuu kummassakaan tapauksessa.


      • maatiaisjärkikäyttöön

        Mielestäni tuo, että henkisen väkivallan uhria käsketään - häntä ja tilannetta tuntematta - muuttamaan itseään, on nykyisen pikapsykologian höpinöitä. Itsensä muuttaminen on eräänlainen patenttivastaus kaikkeen, kuten että jokainen on oman onnensa seppä ja kaikki on asenteesta kiinni. Tuollainen suhtautuminen sisältää olettamuksen, että täytyyhän ihmisessä olla jotain vialla, jos hän noin kovin herättää närää kanssaihmisisä. Useimmiten kai ajatellaan, että uhri kuvittelee eli sekoilee, hänen todellisuudentajussaan on vikaa.

        Monellakaan psykologilla ei ole kokemusta narsismista, sekopaatin ja hänen johtamansa ryhmän toiminnasta. On vain teoreettista tietoa, eikä muuta kerrykään, ellei haluta edes kuunnella ihmisiä, jotka ovat joutuneet rankkoihin vaikeuksiin narsistin vuoksi. Toisaalta näin jälkikäteen ymmärrän itsekin, että juuri kukaan sivullinen ei olisi voinut uskoa minua, mikäli olisin päässyt avautumaan kokemuksistani. Olisi vaatinut kuulijalta avarakatseisuutta uskoa, millaisiin tekoihin aikuiset ja vaikutusvaltaiset ihmiset työelämässä voivat käyttää aikaa ja energiaa.

        Näistä syistä vertaistuki on narsistin uhrille parasta tukea. On vaiheita jolloin hän itsekin epäilee omaa järkeään. Silloin syyllistävä "auttaja" saa aikaan vain lisää tuhoa.


      • En_myöskään
        maatiaisjärkikäyttöön kirjoitti:

        Mielestäni tuo, että henkisen väkivallan uhria käsketään - häntä ja tilannetta tuntematta - muuttamaan itseään, on nykyisen pikapsykologian höpinöitä. Itsensä muuttaminen on eräänlainen patenttivastaus kaikkeen, kuten että jokainen on oman onnensa seppä ja kaikki on asenteesta kiinni. Tuollainen suhtautuminen sisältää olettamuksen, että täytyyhän ihmisessä olla jotain vialla, jos hän noin kovin herättää närää kanssaihmisisä. Useimmiten kai ajatellaan, että uhri kuvittelee eli sekoilee, hänen todellisuudentajussaan on vikaa.

        Monellakaan psykologilla ei ole kokemusta narsismista, sekopaatin ja hänen johtamansa ryhmän toiminnasta. On vain teoreettista tietoa, eikä muuta kerrykään, ellei haluta edes kuunnella ihmisiä, jotka ovat joutuneet rankkoihin vaikeuksiin narsistin vuoksi. Toisaalta näin jälkikäteen ymmärrän itsekin, että juuri kukaan sivullinen ei olisi voinut uskoa minua, mikäli olisin päässyt avautumaan kokemuksistani. Olisi vaatinut kuulijalta avarakatseisuutta uskoa, millaisiin tekoihin aikuiset ja vaikutusvaltaiset ihmiset työelämässä voivat käyttää aikaa ja energiaa.

        Näistä syistä vertaistuki on narsistin uhrille parasta tukea. On vaiheita jolloin hän itsekin epäilee omaa järkeään. Silloin syyllistävä "auttaja" saa aikaan vain lisää tuhoa.

        En myöskään yleensä pidä yleisneuvosta, mutta toisinaan se on hyvin perusteltu. Silloin kun uhri on jotenkin vapaaehtoisesti kärsinyt eikä ymmärrä lähteä narsistin sairaan vallan alta, vaikka hänellä olisi siihen mahdollisuus.
        Tietenkin sitä voi miettiä joka kantilta, mitä ne asiat ovat mitä itsessä voi muuttaa. Yleensä muuttuminen tässä taitaa tarkoittaa oman elämän syvemmän merkityksen etsimistä. Oman itsen syvempää etsimistä. Niin että nousisi uhriudesta ja vapauttaisi itsensä narsistista. Niin että uhri alkaisi totetuttaa elmäänsä sellaisena, kuin hän narsistia terveempänä ihmisenä haluaa elämäänsä toteuttaa.
        Tietenkin tuo on usein vaikeaa, mutta kannattaa aloittaa prosessi aina.


      • Eli_narsisti
        tytär- kirjoitti:

        No näinhän se on. Tuolla ylempänä todettiin, että sairas narsisti ei muutu koskaan. Sekä kehoitettiin uhria muuttumaan? Siis narsisti voi jatkaa vanhaan malliin ja kiusatun uhrin pitäisi muuttu jotenkin, siis MITEN?

        Kun ihan tämä sama juttu se on tuossa *kotinarsismissakin*. Narsisti ei muutu koskaan. Niin, uhrin siellä kotona pitäisi muuttua jotenkin muuksi vai? Sekö helpottaisi tilannetta narsistin uhrin osalta kotioloissa?

        Siis asiathan hieman muuttuvat silloin, kun uhri muuttaa pois kotoa.
        Mutta periaatteessa ne kotiolot jatkuvat ihan samana, kuin ennenkin.
        Eli, ei narsismi helpota työpaikalla, eikä kotona uhrin muuttumisen kautta.

        Kyllä sieltä pitäisi pyrkiä se perimmäinen ongelma jotenkin poistamaan. Ennen kuin tilanne rauhottuu kummassakaan tapauksessa.

        "Kyllä sieltä pitäisi pyrkiä se perimmäinen ongelma jotenkin poistamaan. Ennen kuin tilanne rauhottuu kummassakaan tapauksessa."
        Eli narsisti pitäisi poistaa kotoa ja työpaikalta?
        Loistava tulema, mutta miten?


      • "Kyllä sieltä pitäisi pyrkiä se perimmäinen ongelma jotenkin poistamaan. Ennen kuin tilanne rauhottuu kummassakaan tapauksessa."

        Niin narsistihan se perimmäinen ongelma on, mutta hän ei muutu, ongelma/narsisti on ja pysyy, mun mielestä narsistin kanssa taistelu on kuin tuulimyllyä vastaan taistelisi yhtä tyhjän kanssa, siinä saa muuta kuin itselleen pahan olon ja pahimmassa tapauksessa tulee itse katkeraksi...

        Mutta voihan siihenkin toki käyttää koko elämänsä niin halutessaan, valinta kysymys sekin. Narsistia harvemmin pystyy parantamaan joten narsistin poistumista joutuu odottelemaan hyvin pitkään jos sattuu että hän on vielä pitkäikäistä sukua, muistaakseni tyttärenkin narsisti on jo ysikymppinen...

        Joten mun mielestä ny ainut järkevä toimi on ottaa etäisyyttä tai katkaista välit kokonaan ts. poistua itse ja opetella elämään ilman sitä narsistia, mikä toki saattaa olla vaikeaa sekin jos se narsisti on ollut koko elämän ajan ainakin ajatuksen tasolla ollut osa jokapäivästä elämää jolloin hänen myötään häviäisi iso osa elämää...


      • tytär-
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Kyllä sieltä pitäisi pyrkiä se perimmäinen ongelma jotenkin poistamaan. Ennen kuin tilanne rauhottuu kummassakaan tapauksessa."

        Niin narsistihan se perimmäinen ongelma on, mutta hän ei muutu, ongelma/narsisti on ja pysyy, mun mielestä narsistin kanssa taistelu on kuin tuulimyllyä vastaan taistelisi yhtä tyhjän kanssa, siinä saa muuta kuin itselleen pahan olon ja pahimmassa tapauksessa tulee itse katkeraksi...

        Mutta voihan siihenkin toki käyttää koko elämänsä niin halutessaan, valinta kysymys sekin. Narsistia harvemmin pystyy parantamaan joten narsistin poistumista joutuu odottelemaan hyvin pitkään jos sattuu että hän on vielä pitkäikäistä sukua, muistaakseni tyttärenkin narsisti on jo ysikymppinen...

        Joten mun mielestä ny ainut järkevä toimi on ottaa etäisyyttä tai katkaista välit kokonaan ts. poistua itse ja opetella elämään ilman sitä narsistia, mikä toki saattaa olla vaikeaa sekin jos se narsisti on ollut koko elämän ajan ainakin ajatuksen tasolla ollut osa jokapäivästä elämää jolloin hänen myötään häviäisi iso osa elämää...

        No joo, kun tässä ollaan jo aikuisia, tottakai ollaan sieltä lapsuudenkodista lähdetty jo yli 40 vuotta sitten pois. Ja asutaan mahdollisemman kaukana toisistamme.

        Mutta, kun sukua satumme kuitenkin olemaan keskenämme, niin tietenkin joskus joudumme toistemme kanssa pakoitetusti tekemisiin. On hautajaisia ja syntymäpäiviä yms. Ja tästä tiedän, että narsisti ei muutu koskaan. Hän jatkaa aina siitä, mihin jäi. Oli ikää vaikka sata vuotta ja tapaamisten väli, vaikka kuinka pitkä. Hänen itsesuggeroimasa viha on leppymätöntä.

        Ja tässä on todella ikävää se, miten narsistivanhempi jatkaa samaa *peliä* minun aikuisten lasteni kanssa. Hän edelleen valehtelee ja mustamaalaa minua, selkäni takana lapsilleni, milloin mistäkin. Ja välithän siinä meni poikki narsistivanhemman kanssa, kun yksi lapsistani ilmoitti isovanhemmalleen, että hän ei suostu enää tuota paskaa kuuntelemaan. Kun ei ole koskaan mitään hyvää sanottavaa, niin kait on parempi olla hiljaa.

        Narsistivanhempani tietysti loukkaantui tästä *verisesti* ja alkoi uhota, kuinka olen lapseni käännyttänyt häntä vastaan. Mutta kyllä narsistivanhempi on ihan itse huolenpitänyt tästä ilkeämielisestä kierosta käytöksestään, mitä hän harrastaa meitä kohtaan.
        Sitä vain emme ole koskaan ymmärtäneet, mitä hän tällä käytöksellä kuvittelee saavuttavansa.


      • nasseongelma
        En_myöskään kirjoitti:

        En myöskään yleensä pidä yleisneuvosta, mutta toisinaan se on hyvin perusteltu. Silloin kun uhri on jotenkin vapaaehtoisesti kärsinyt eikä ymmärrä lähteä narsistin sairaan vallan alta, vaikka hänellä olisi siihen mahdollisuus.
        Tietenkin sitä voi miettiä joka kantilta, mitä ne asiat ovat mitä itsessä voi muuttaa. Yleensä muuttuminen tässä taitaa tarkoittaa oman elämän syvemmän merkityksen etsimistä. Oman itsen syvempää etsimistä. Niin että nousisi uhriudesta ja vapauttaisi itsensä narsistista. Niin että uhri alkaisi totetuttaa elmäänsä sellaisena, kuin hän narsistia terveempänä ihmisenä haluaa elämäänsä toteuttaa.
        Tietenkin tuo on usein vaikeaa, mutta kannattaa aloittaa prosessi aina.

        Nasseongelmasta kärsivä lähteköön siis lätkimään kodista, suvusta, työpaikasta? Elettäköön sekopäiden ehdoilla? Ei taida sellainenkaan maailma täysin toimia. Periksi antaminen ei ole vastaus. Vain narsistipuolison luota on pyrittävä lähtemään mahdollisimman pian.

        Jokainen narsistin uhri varmasti harkitsee mielessään erilaisia vaihtoehtoja. Ihmisten elämäntilanteet ja realistiset mahdollisuudet ovat hyvin kirjavia niin, että hyvin harva voi suoraan soveltaa patenttiratkaisuja. Ikä, koulutus, raha-asiat, perhe ja muut ihmissuhteet,.. lukemattomat asiat vaikuttavat valintoihin.

        Myös vastapuolella eli narsistin elämässä on yhtälailla tekijöitä, jotka uhrin kannattaa kartoittaa ennen kuin lähtee mullistamaan omaa elämäänsä. Esim. mitkä seikat enteilevät muutosta sekopaatin ja hovin kuvioissa? Ihmisen pitää laittaa järkensä ja mielikuvituksensa peliin, kun taistelee omasta paikastaan sekopaattia vastaan. Tässä projektissa ammattiauttajien yleisohjeista ei, ikävä kyllä, ole juurikaan apua. Paremminkin kannattaa jututtaa tavallisia ihmisiä, jotka ovat selviytyneet vastaavista koettelemuksista.


      • tytär- kirjoitti:

        No joo, kun tässä ollaan jo aikuisia, tottakai ollaan sieltä lapsuudenkodista lähdetty jo yli 40 vuotta sitten pois. Ja asutaan mahdollisemman kaukana toisistamme.

        Mutta, kun sukua satumme kuitenkin olemaan keskenämme, niin tietenkin joskus joudumme toistemme kanssa pakoitetusti tekemisiin. On hautajaisia ja syntymäpäiviä yms. Ja tästä tiedän, että narsisti ei muutu koskaan. Hän jatkaa aina siitä, mihin jäi. Oli ikää vaikka sata vuotta ja tapaamisten väli, vaikka kuinka pitkä. Hänen itsesuggeroimasa viha on leppymätöntä.

        Ja tässä on todella ikävää se, miten narsistivanhempi jatkaa samaa *peliä* minun aikuisten lasteni kanssa. Hän edelleen valehtelee ja mustamaalaa minua, selkäni takana lapsilleni, milloin mistäkin. Ja välithän siinä meni poikki narsistivanhemman kanssa, kun yksi lapsistani ilmoitti isovanhemmalleen, että hän ei suostu enää tuota paskaa kuuntelemaan. Kun ei ole koskaan mitään hyvää sanottavaa, niin kait on parempi olla hiljaa.

        Narsistivanhempani tietysti loukkaantui tästä *verisesti* ja alkoi uhota, kuinka olen lapseni käännyttänyt häntä vastaan. Mutta kyllä narsistivanhempi on ihan itse huolenpitänyt tästä ilkeämielisestä kierosta käytöksestään, mitä hän harrastaa meitä kohtaan.
        Sitä vain emme ole koskaan ymmärtäneet, mitä hän tällä käytöksellä kuvittelee saavuttavansa.

        "Ja tässä on todella ikävää se, miten narsistivanhempi jatkaa samaa *peliä* minun aikuisten lasteni kanssa. Hän edelleen valehtelee ja mustamaalaa minua, selkäni takana lapsilleni, milloin mistäkin."

        Niin kovin ikävältä kyllä kuullostaa, että narsisti yrittää valjastaa muita ihmisiä osallistumaan noihin "peleihinsä" sinun termiäsi käyttääkseni, heidän osansa on sitten toimia viestinviejinä ja sanansaattajina ts. he tuovat tietoa sinulle miten milloinkin se narsisti sinua mustamaalaa silloinkin kun et itse ole paikalla kuulemassa...

        Omaakin kokemusta minulla on , minullekkin on joskus muinoin tuotu tuollaista tietoa, mitä joku kolmas henkilö oli minusta puhunut. Siinäkin vaan on se mahdollisuus, että myös viestintuoja haluaa että minulle tulee paha olo, saattaa jopa viedä viestiä alkuperäiselle tiedon esittäjälle takaisin siitä miten reagoin...

        Noiden omien kokemusten perusteella olen itse päättänyt, etten mielelläni levitä tuollaista ikävää tietoa asiansosaiselle itselleen ts. aiheuta "toisen paskapuheilla" kuulijalle pahaa mieltä varsinkaan kun ei tiedä mitä milloinkin on "paskapuheiden" takana.

        Niin tuotakin sitten itsekukin voi toki tykönään miettiä, että jos kuulee toisesta ikäviä asioita niin onko välttämättä tarpeen viedä ne asianosaisen tietoon. Hyvin useinhan esim. eroperheissä lapset valjastetaan tuollaisiki viestinviejiksi ja heiltä saatetaan jopa kysellä, että haukkuiko se äiti/isä minua, mitä se sanoi jne...

        Mutta luin että sinun lapsesi ny oli järkevä ja katkaisi välit, että siltä osin ikävät viestit eivät sitten enää hänen kauttaan kulje. On yksi kanava vähemmän vaikuttaa sinuun matkojenkin päästä...


    • Pokkapitää111

      Narsistin selän takana kaikessa rauhassa toimiminen on hyvä keino luoda toivoa ja tehdä lopulta valmiiksi varmistettu irtaantuminen.

      • Irlibbrazil

        Toiseen avaukseen kirjoitin tuosta avun saannista ja valmistelusta. Siihen on olemassa oikean elämän esimerkki Brasiliasta. Siinä tarinassa on jotain mystistä,empaattista,jotain..
        Lapsi pelkäsi puhua kellekään. Iltaisin hän itki hiljaa itsekseen, rukoili ja mietti mitä voisi tehdä,silloin kun jaksoi miettiä. Hän ei missään nimessä halunnut jäädä kiinni mistään. Toisen vanhemman kanssa hän sai illalla vaihtaa hyvänyöntoivotukset narsistin yleensä vieressä ollen. Hänellä oli täti, jolle usein tekstaili. Täti ja tuo toinen vanhempi olivat eri sukua,mutta puheväleissä. Hän alkoi tekstiviestejä kirjoittamaan niin että saattoi olla iso kirjain ihme paikassa,tai väärä kirjain. Aluksi näytti että ei tule onnistumaan. Hän koitti vanhemmalleen puhelimessa vihjata että katsovat tätinsä kanssa viestit tarkkaan. Narsistin läsnäolo pelotti niin paljon että ei voinut selittää tarkkaan. Kunnes koitti se ilta kun narsisti joutui itse vastaamaan puhelimeen samaan aikaan ja se oli alakerrassa. Narsistin uusi suhde oli niin tuore vielä että hän ryntäsi puhelimeen. Ja lapsi pääsi sanomaan tarkkaan että lukevat viesteistä väärät ja väärässä paikassa olevat isot kirjaimet.

        Siitä lähti. Lapsi myöhemmin kertoi että ei ollut ikinä ollut sellaisessa niin monen ero tunteen yhtäaikaisessa myllerryksessä jota toivo piti koossa. Hän viestitti myös viranomaiselle tätinsä puhelimen kautta. En muista miksikä tuota viranomaista siinä englanninkielisessä tarinassa tituuleerattiin. Viranomainen luotti heihin jo siksikin koska täti oli narsistin sukua. Brasiliassa tuo koko ilmiö myös osataan tunnistaa hyvin,joten siellä ei ihmetelty vaikka lapsen asiat oli ulospäin kunnossa. Netissä lapsi ei kotonaan saanut olla,joka heti herättää väitteiden lisänä epäilyksen.


      • Notgoodeither

        Tässä casessa oli se ikävä juttu että narsistinen vanhempi ei suostunut aluksi mihinkään terapiaan tai yhteistyöhön. Lopulta hän suostui keskustelemaan samalla kun keskustelivat lapsesta. Narsisti uskoi itseensä vielä ja yritti puhua asiat puolelleen. Kun mitään edistystä ei tullut, joutui oikeus poistamaan häneltä huollon ja tapaamiset. Lapsi sai samaan aikaan tehostetusti apua,koska se oli hänelle raskas isku. Miten narsistin kävi, sitä lukemani tarina ei kertonut.


    • Voit_lukea

      Voit lukea vaikka tästä linkistä asiaa lastensuojelusta ja lastensuojeluilmoituksen tekemisestä.
      http://www.lastensuojelu.info/sf/palvelut.html
      "Kunnan sosiaalipäivystys vastaa kiireelliseen avuntarpeeseen kaikkina viikonpäivinä ympäri vuorokauden. Sosiaalipäivystyksen yhteystiedot löytyvät puhelinluettelosta, oman kotikunnan internetsivulta, hätänumerosta 112, sairaaloista tai poliisilta."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe