Millä maisemakuvia

palkkikameramies

Minkä rungon ja objektiivin valitsisitte maisemakuvaukseen?

21

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miasemavlakovuuja

      Runko : sony a7r(ii) ja canon 16-35mm
      Tai nikon d800e tai d810 16mm
      Jos raha riittää: canon 5ds(r) ja joku täydellinen putki tai 50megapixelistä ei ole hyötyä

      Jos on tiukempi budjetti nii

      Ebayltä uusi nikon d610 (1000€) ja sanyan tai rokonon laaja objektiivi

      Jos on vielä tiukempi nikon d600(650€ tai sony a7(700€ käytettynä tai canon 5d mark i

      Tärkeää on että on hyvä objektiivi ja täys kenno

      • 8765434567876

        Kyllä rahan pitää myös riittää noihin a7rII ja d810. Ei ole halpoja vehkeitä.


    • 920

      Canon 5 D MK3 ja EF 24-70/2.8 II.
      Ne kun on omia ja kuvalaatu riittää mun maisemakuviin. Objektiiveja löytyy myös EF 24/1.4 II ja Sigma 50/1.4 ART jos niitä sattuis haluta käyttämään.

    • Canonisti_minäkin

      Fujin X Pro2 ja siihen objektiiveiksi f/2.8 14 mm R, f/1.4 23 mm R ja f/1.4 35 mm R. Ostin itse Fujin enkä Canikonia, koska kuvan laatu on sama (pl. aivan hämärä) mutta painoa reilusti vähemmän. Omassa käytössä on tällä hetkellä noista 14 mm ja 35 mm sekä X Pro1.

      Myös perinteistä yleissettiä 23 mm ja f/1.2 56 R kannattaa harkita. Objektiivit kattavat pääosan yleiskuvaajan tarpeista.

      Jos juuri nyt haluaa halvalla kameran maisemakuvaukseen, niin käytettyjen X Pro1:ten hinta on tällä hetkellä yleensä 399 €. Siihen 27 mm f/2.8 pannari maksaa käytettynä 350 €.

    • Uudet täyskennoiset ovat tietysti parhaita mutta itse vielä roikun D800 rungossa kuin maisemista on kyse. Lasina on useimmin laajoihin maisemiin sopiva 16 - 35 mm F4 Nikkorilta, mielestäni tässä ei tuo aukkovaatimus ole kovin suuri koska maisema muuttuu kulla vuosien mittaan mutta vaikka minuutinkin sisällä yleensä harvoin juuri lainkaan.

      Jos rahasta on tiukkaa niin D800 saanee käytettynä kohtuu hintaan mutta jos on lottovoittaja niin D810 ajaa saman asian.

      Tiedän täällä olevan innokkaita zoom vastustajia jotka kauppaavat noita primejään mutta itse olen taas zoom kannattaja koska se helpottaa niin reppua kuin kuvaajaakin kun ei tarvitse alvariinsa vaihdella laseja.

      En tiedä onko oikea mielipidettä olemassa vaan arvelen jokaiselle omansa olevan paras.

      • Canonisti_minäkin

        On parikin hyvää syytä välttää zoomeja. Ensinnäkin ihmisen on helpompi mieltää kiinteäpolttovälinen. Ansel Adams, joka kenties ymmärsi jotain maisemakuvauksesta, sanoi ihmisen kykenevän hallitsemaan vain kaksi polttoväliä. Toiseksi hyvät zoomit ovat niin kalliita, että harrastaja harvemmin ostaa sellaisia. Kolmanneksi hyvälaatuiset primet ovat paljon keveämpi ratkaisu kuin zoomit.


      • 920
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        On parikin hyvää syytä välttää zoomeja. Ensinnäkin ihmisen on helpompi mieltää kiinteäpolttovälinen. Ansel Adams, joka kenties ymmärsi jotain maisemakuvauksesta, sanoi ihmisen kykenevän hallitsemaan vain kaksi polttoväliä. Toiseksi hyvät zoomit ovat niin kalliita, että harrastaja harvemmin ostaa sellaisia. Kolmanneksi hyvälaatuiset primet ovat paljon keveämpi ratkaisu kuin zoomit.

        Maisemakuvauksessa perspektiivin hallinta on yksi tärkeimpiä perusasioita, etualan ja takaosan suhde tietysti määrätään kuvauspaikan valinnalla. Hyvällä zoomilla, esimerkiksi Canon EF 24-70/2.8 L II voidaan rajaus tehdä juuri haluamallaan tavalla, eikä tarvitse raahata repullista kiinteitä opjektiiveja.
        Canon 5D mk3 kahvalla on just sopivan kokoinen ja painoinen, sopii käteen eikä tarvitse tuskailla käteensopimattoman pikkuräpsyn kanssa.
        Kun kuvataan, niin sitten kuvataan....epävarmat kantaa kameraa mukanaan aina varmuuden vuoksi.


      • 920 kirjoitti:

        Maisemakuvauksessa perspektiivin hallinta on yksi tärkeimpiä perusasioita, etualan ja takaosan suhde tietysti määrätään kuvauspaikan valinnalla. Hyvällä zoomilla, esimerkiksi Canon EF 24-70/2.8 L II voidaan rajaus tehdä juuri haluamallaan tavalla, eikä tarvitse raahata repullista kiinteitä opjektiiveja.
        Canon 5D mk3 kahvalla on just sopivan kokoinen ja painoinen, sopii käteen eikä tarvitse tuskailla käteensopimattoman pikkuräpsyn kanssa.
        Kun kuvataan, niin sitten kuvataan....epävarmat kantaa kameraa mukanaan aina varmuuden vuoksi.

        Kyllä kiinteillä pärjää ja sellaisellahan olen joskus -60 luvun lopulla alkanut, ensin oli 50 millinen ja seuraava 135 mm. Ensimmäisen zoomin ostin -84 se oli 70 - 200 mm. Silloin tykästyin zoomeihin eikä se ole vieläkään lähtenyt.

        Minä pidän ajatuksesta rajata maisemasta sellaisen siivun kuin näen parhaaksi, siis omasta mielestäni ja muilla sallin minkä hyvänsä rajauksen. Maisemissa harvoin tarvitsee edes F2.8 aukkoa vaan pienemmätkin riittävät koska ainakin jalustaa käyttäen aika voi olla pitkäkin.

        Tuo jo aiemmin mainitsemani 16 - 35 mm ja 24 - 105 mm molemmat F4 max aukolla täyttävät maisemakaipuuni valokuvauksessa. Nuo yleensä deekasisatasen nokalla.

        Se pieni virhe mitä zoomeilla saattaa reuna ja kulma-alueille tulla verraten primeihin ei ole merkitsevä mielestäni. Harvoin maisemaa jossa on joku erityinen kohde kuvataan siten, että sen kohteen pitää olla juuri oikeassa alakulmassa vaan siihen keskialueelle se lätkäistään ehkä muistellen kultaisia leikkauslinjoja tai mitä muuta hyvänsä.


      • 920
        nikon_d90 kirjoitti:

        Kyllä kiinteillä pärjää ja sellaisellahan olen joskus -60 luvun lopulla alkanut, ensin oli 50 millinen ja seuraava 135 mm. Ensimmäisen zoomin ostin -84 se oli 70 - 200 mm. Silloin tykästyin zoomeihin eikä se ole vieläkään lähtenyt.

        Minä pidän ajatuksesta rajata maisemasta sellaisen siivun kuin näen parhaaksi, siis omasta mielestäni ja muilla sallin minkä hyvänsä rajauksen. Maisemissa harvoin tarvitsee edes F2.8 aukkoa vaan pienemmätkin riittävät koska ainakin jalustaa käyttäen aika voi olla pitkäkin.

        Tuo jo aiemmin mainitsemani 16 - 35 mm ja 24 - 105 mm molemmat F4 max aukolla täyttävät maisemakaipuuni valokuvauksessa. Nuo yleensä deekasisatasen nokalla.

        Se pieni virhe mitä zoomeilla saattaa reuna ja kulma-alueille tulla verraten primeihin ei ole merkitsevä mielestäni. Harvoin maisemaa jossa on joku erityinen kohde kuvataan siten, että sen kohteen pitää olla juuri oikeassa alakulmassa vaan siihen keskialueelle se lätkäistään ehkä muistellen kultaisia leikkauslinjoja tai mitä muuta hyvänsä.

        Kun otetaan kunnon maisemakuvia, ei sitä etualaa vain lätkäistä johonkin reunalle, vaan se sijoitetaan kuva-alalle oikean kuvauspaikan ja suunnan valinnalla. Kun perspektiivi on valittu, kuvan rajaus tehdään kuvakulmaa, polttoväliä muuttamalla. Oikea säätila, vuorokauden ja vuodenaika on tietysti tärkeä.....ja se valo. Kamera voidaan laittaa jalustalle jolloin tarkka sommittelu helpottuu ja voidaan himmentää oikean syväterävyysalueen saamiseksi.
        Maisemakuvaajan ominaisuuksiin iuuluu kiinnostus maisemasta/luonnosta, kyky olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa eikä saa olla niin laiska kuin mitä minä oon.
        Itse en ole maisema enkä luontokuvaaja.
        Polttovälin valinta voi tehdä kiinteäpolttovälisellä sinnepäin, tai sopivalla zoomilla just pilkulleen. zoomin hallinnan vaikeus on yhtä suurta potaskaa kuin se, että digillä pitää ottaa satoja kuvia räiskimällä. Päinvastoin, zoomi voidaan laittaa vaikka teipillä kiinni 24 mm asentoon ja "leikkiä"kiinteäpolttovälistä objektiivia ja voidaan mennä vaikka 10 km syvälle korpeen ja ottaa ajatuksella vain 1 kuva.

        Harrastelijoilla on monta kertaa rahaa hukattavaksi uusimpiinkin kuvausvarusteisiin mitä ammattilaisilla on.


      • Canonisti_minäkin
        920 kirjoitti:

        Maisemakuvauksessa perspektiivin hallinta on yksi tärkeimpiä perusasioita, etualan ja takaosan suhde tietysti määrätään kuvauspaikan valinnalla. Hyvällä zoomilla, esimerkiksi Canon EF 24-70/2.8 L II voidaan rajaus tehdä juuri haluamallaan tavalla, eikä tarvitse raahata repullista kiinteitä opjektiiveja.
        Canon 5D mk3 kahvalla on just sopivan kokoinen ja painoinen, sopii käteen eikä tarvitse tuskailla käteensopimattoman pikkuräpsyn kanssa.
        Kun kuvataan, niin sitten kuvataan....epävarmat kantaa kameraa mukanaan aina varmuuden vuoksi.

        Olet oikeassa sanoessasi "maisemakuvauksessa perspektiivin hallinta on yksi tärkeimpiä perusasioita", mutta juuri tuon takia zoom objektiivi on huono valinta. Kuvaaja ei hallitse kuin ne pari erilaista polttoväliä.


      • 920
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Olet oikeassa sanoessasi "maisemakuvauksessa perspektiivin hallinta on yksi tärkeimpiä perusasioita", mutta juuri tuon takia zoom objektiivi on huono valinta. Kuvaaja ei hallitse kuin ne pari erilaista polttoväliä.

        Ne kaksi kuvaajan hallitsemaa polttoväliä saattaa löytyä siitä zoomista.
        Siinä on numeroita, esim. 24-35-50-70, ne tarkoittavat polttoväliä joita siitä zoomista löytyy. Ei pitäisi olla niin vaikiaa.

        Ei kannata olla jäärä.

        Itsekkin kuvaan paljon kiinteillä, mutta hyvin monessa tapauksessa zoomilla tulee ihan yhtä hyvä lopputulos.

        Multa löytyy 12-24, 24-70, 24-105 ja 70-200 zoomit
        Ja 24, 35, 50, 85 ja 100 mm macro, kaikkia käytän tarpeen tullen, mutta 12-24 kinokennoisella on melko turha mutta sillointällöin sitäkin käytän.


    • sitku

      Valitsen yleensä Pentax K2 Samyang 16 mm, joskus Samyang 85 mm, harvoin Pentax 200 mm.
      Sitku valitsisin Sony a7s Zeiss Batis 25mm
      Mutta jos budjetilla valitsisin 8x10" palkkikamera ja objektiiviksi 150 mm

    • Terävää

      Itse kuvaan maisemia täyskennoisella Nikon D610. Useimmiten siinä on kiinni markkinoiden paras 24mm eli Sigman 24mm f1,4 ART.
      Toinen suosikki on Nikkor 50mm f1,8, joka on muuten terävämpi kuin vastaava, mutta kalliimpi Nikkor 50mm f1,4.
      Telepäässä maisemiin käytän Tamronin uudehkoa 70-200 f2,8 vakaajalla. Se on pärjännyt testeissä vastaavan Nikkorin veroisesti.

    • Prokuristi

      Jos kerran vain yksi kamera ja yksi optiikka, niin Nikon D810 ja 24-120mm Nikkor. Ja tuhti jalusta.

      Yhtä maisemapolttoväliä kun ei ole olemassa, niin yhden kiinteän valitseminen on mahdotonta. Järjestys kuitenkin: 35 - 85 - 20 - 135 Sigmalta, Nikkorilta ja Zeissiltä jos rahat piisaa.

      Käytännössä D810 hakkaa Canonin uudet pikselihirmut, koska dynamiikkaa on reilusti enemmän ja varjojen detalit ovat reilusti paremmat. Tämä tärkeämpää kuin hiukan enemmän pikseleitä. Sonyn uusi A7Rii on vielä himpun parempi ja skarpimpi, mutta optiikat ovat hieman sekalaista seurakuntaa (ainakin jos haluaa myös toimivaa automaattitarkennusta).

      • Kuten tuolta aiemmasta nähnet lienemme aika paljon samoilla linjoilla. Itselläni on runkoina D7100 ja D800 ja olen ollut aika tyytyväinen noihin. Alkuun tosin hieman mietin mihin noita 36Mpix kuvia voisi käyttää mutta se on selvinnyt jälkeenpäin.

        Niitä voi kropata kohtuudella valiten eri näkymistä kun A3 kuvaan riittää 16 Mpix erottelu ihan kohtuudella. Se maksaa hintaansa siinä takaisin kun 300mm lasi voikin antaa kropattuna kuvakulman 450 mm lasista ja silti riittävän erottelun isoonkin kuvaan.

        Itse olen uteliaisuuttani tehnyt Norjalaisesta maisemasta seinävaatteen 3m x 2m jolloin neliömillille tuli 4 pikseliä, se näyttää jo parista metristä valokuvalta mutta ihan nokikkain siinä erottaa hieman rakeisuutta. Harvasta kuvasta kuitenkaan tehdään moista ainakaan yksityiskäytössä. Mainostoimistojen kuvaajillehan nuo ovat must tuotteita. Tässä viime vuonna muistaakseni katselin yhden yrityksen messustandilla olevaa kuvaa jossa tosiaan ei ollut pikseliylitarjontaa vaan läheltä se oli minun silmääni hirveä.

        Näissä isopikselimalleissa (iso määrä) onkin seuraavana pullonkaulana sopivien lasien saanti koska mikään omista laseistani ei kaiketi testien perusteella kykene tuonne 30 Mpixn tuntumaan. Lienee kaupallisesti hyvä kuitenkin ensin testata paljonko on kiinnostusta koska isomman linssimäärän kehittely noihin tarkkuuksiin saattaa vaatia uutta suurennuslasia ja muita investointeja.


      • Teknistämoitteettomuutta

        Tuo 24-120 mm Nikkor zoomi on ihan kätevä yleisobjektiivina, mutta mikään erityisen teräväpiirtoinen se ei kyllä ole.
        Itse haluan maisemakuvieni olevan mahdollisimman hyviä tekniseltä laadultaan. Käytän siksi hyvälaatuisia kiinteäpolttovälisiä maisemakuvaukseen. Ja tietysti sitä jalustaa.


      • Prokuristi

        Tämä totta, mutta kun kysyttiin runkoa ja OBJEKTIIVIA, niin sitten mainittakoon vain yksi. Sitten toisekseen maisemakuvissa tavataan himmentää diffraktioon asti tai ohikin, jolloin kaikki kohtuullisen hyvä optiikat alkavat olla samalla viivalla. Zoomien vääristymistäkään ei maisemakuvauksessa ole paljoakaan väliksi, toisin kuin esimerkiksi arkkitehtuurissa.

        Toki eroa hyvään kiinteäpolttoväliseen on, mutta sitten ei puhutakaan enää objetiivista, vaan objektiiveista, jos vähän laaja-alaisuutta haluaa. Ja kassi alkaa painaa aika lailla. Lompsa taas on höyhenen kevyt… Onneksi firma ostaa minulle Nikkorit (14-24, 20, 85, 105, 135 makrot, jne) ja Sigmat (35, 50) niin oma lompakko ei pahasti käpristele. Silti 24-120 on ihan oiva ja helppo ratkaisu vaikkapa matkoilla. Sidettävän painoinen eikä mene pölyä kennolle.


    • jos itsellesi kuvaat ja kotitarpeiksi nii eipä siinä kallita vehkeitä tarvita.
      minulla on canonin 60D ja siihen tokinan 11-16mm ja canonin 18-55 usm stm ja 55-250 usm is.
      sitä ennen oli canonin powershot 200 mihin sai asennettua sellasia softia että sai raw kuvia sun muita juttuja.. ei siihen kameraan tietenkään mutta nuo sai toimimaan boottaavalla muistikortilla.
      ja hyvin oon pärjänny noilla.

      • Siismikä

        Mikä on boottaava muistikortti? En ole ikinä kuullutkaan.


      • Siismikä kirjoitti:

        Mikä on boottaava muistikortti? En ole ikinä kuullutkaan.

        liittyy chdk softaan minkä saa useampiin pokkareihin.
        tollasella softalla saa boottaavan muistikortin jota chdk vaatii:
        CardTricks-144-SFX
        ja tuolla chdk:lla saa pokkariin esim raw kuvaus mahkun mitä ainakaan vanhemmissa pokkareissa ei ole.


    • LarkkeParkke

      Iso kenno
      sopivasti obtiikkaa.

      Laajiksilla kuvataan paljon maisemia.
      Jotkut pitävät kiinteistä.
      Itse tykkään Tamronin 15-30/2,8.

      Myös poitempiä putkia saa olla repussa, jos haluaa kuvata tiukemmalla rajauksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      405
      4119
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      229
      2047
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1520
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      1003
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      127
      965
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      222
      906
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe