Sanasta irtautuva on saatanasta

iktys

Joillekin separatisteille ei ole vieläkään kirkastunut, että kun Raamattu puhuu kirjaimesta, se tarkoittaa lakia. Hengellä tarkoitetaan taas evankelimia. Sen valheen kumoamiseksi, että Jumalan sana kuolettaa ota esille Hebrealaiskirjeen sanat; "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka..." Heb. 4:12. Sen lisäksi Raamattu puhuu elämän sanasta. Mistä siis väite, että kirjain kuolettaa? Jumalan sanan korostaminen ei tietenkään kuoleta, koska Jumalan sanaa ei tietenkään voi samaistaa lakiin.

Lapsentietä on myös kaupiteltu tienä pelastukseen. Oikea nöyryys ja tärkein nöyryyden laji on nöyrtymistä Jumalan sanan edessä.

Lutherin koko oppi perustui Jumalan sanaan. Se selviää kun laulaa Lutherin virttä 170. "Ne yksi sana kaataa". Separatistit ovat kiivenneet tässä sakramenttiasiassa Jumalan sanan yläpuolelle ja sitten kerskuvat Pyhästä Hengestä, kun puhuvat omiaan. Luterilaisuudessa uskotaan ja opetetaan, että kirkko on sanan kirkko ja kristinusko ilmoitususko. Luterilaisuudessa on opetettu, että Jumala ei ole meidän kanssa tekemisissä muun kuin sanan kanssa.

"Meidän täytyy siis pitää lujasti kiinni siitä, että Jumala ei tahdo olla tekemisissä ihmisten kanssa millään muulla tavalla kuin sanan ja sakramenttien välityksellä. Kaikki se, mitä ilman sanaa ja sakramentteja Henkenä ylistetään, on itse Perkeleestä." (Luther Schmalkaldenin opinkohdissa (III:8).

Me emme saa emmekä voi tietää Jumalan tahdosta mistään muualta kuin vain ja ainoastaan Jumalan sanasta. Yksinäisyydessä sitä viisautta ei saada, ei kahden eikä monien kesken suoraan Jumalan tai Pyhän Hengen kanssa. Esikoisissa on opetettu aivan oikein tätä pelastuksen asiassa, mutta tässä sakramenttikysymyksessä sanasta irrottautuminen on tehty luvalliseksi.

Minun täytyy valitettavasti todeta, että separatistit eivät usko niin kuin luterilaisuudessa on opetettu ja uskottu. He ovat irtautuneet ilmoitususkosta hurmahenkisyyteen. Eikä tässä auta kerskua Pyhästä Hengestä tai yhdestä ainoasta oikeasta laumasta, koska ne ovat pelkkää tyhjiä hokemia, jos ei niiden takana ole Jumalan sanaa. Kun sana puuttuu, puuttuu kaikki. Kristustakin sanottiin Sanaksi, joka kuvaa sitä suunnatonta arvostusta, minkä Jumala sanalle antaa, toisin kuin hurmahenget, jotka etsivät viisautta omasta sydämestään.

17

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iktys

      Tässäkin opin kohdassa separatistit seuraavat katolilaisuutta, kuten alla olevasta Tunnustuskirjojen sitaatista selviää. Niin, miksi hengellinen hallitus täyttää seurakunnan omilla sanallisilla neuvoillaan, jos kerta sana kuolettaa? Olen ollut ja olen edelleen sitä mieltä, että separatistit eivät tiedä mitä puhuvat.

      "Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. Siten suojaudumme hurmahengiltä, jotka kerskuvat saaneensa Hengen ilman sanaa ja ennen sanaa ja jotka siksi mielensä mukaan arvostelevat, tulkitsevat ja venyttävät Raamattua ja suullista sanaa. Niin teki Müntzer, 27 ja niin tekevät yhä tänä päivänä monet, jotka tahtovat tehdä tarkan eron hengen ja kirjaimen välillä, mutta eivät tiedä mitä puhuvat tai opettavat. Paaviuskin on näet pelkkää hurmahenkisyyttä, paavi kun kerskuu, että "kaikki lait ovat hänen sydämensä lippaassa" ja että kaikki mitä hän kirkossaan päättää ja käskee on oleva henkeä ja oikeutta, vaikka se menee ohi Raamatun ja suullisen sanan ja on ristiriidassa sen kanssa. Tässä kaikessa vaikuttaa se vanha Perkele, se vanha käärme, joka teki jo Aadamista ja Eevastakin hurmahenkiä, kun johdatti heidät Jumalan ulkonaisesta sanasta hurmahenkisyyteen ja omiin mielipiteisiin. Silti sekin vaikutti ulkonaisin sanoin, aivan samoin kuin meidän hurmahenkemme kyllä hylkäävät ulkonaisen sanan mutta eivät kumminkaan itse vaikene vaan lavertelevat ja kynäilevät omia sanojaan maailman täyteen. On kuin Henki ei voisi ensinkään tulla apostolien kirjoittaman tai puhuman sanan välityksellä vaan yksinomaan hurmahenkien oman tekstin ja sanan kautta. Miksi he eivät jätä sikseen myös omaa saarnaamistaan ja kirjoitteluaan ja jää odottamaan, että Henki itse tulisi ihmisiin ilman ja ennen heidän kirjoittamistaan, kuten he kerskuvat hänen tulleen heihin ilman Raamatun sanan saarnaa?"

      Luther Schmalkaldenin opinkohdissa s. 275-276 (Tunnustuskirjat).

    • iktys

      Voisivatko separatistit kommentoida omaa uskoaan. Tahdotteko pysyä sanassa, vai sanan ulkopuolella?

    • joshua22

      Kovia sanoja. Tosin en noin pitkää tarinaa jaksanut lukea. Uskon yksinkertaisesti Herraan Jeesukseen. Uskon kurjana ja köyhänä, että syntini on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä. Ja siinä uskossa tahdon pysyä Jeesuksen suuren armon avulla.

      • äänitakapenkistä

        Kristitylle riittää tuo, mitä kirjoitat.
        Mutta jos lähtee ohjailemaan ja parantelemaan kristillisyyttä, siihen ei riitä mutu tuntuma eikä pelkät tuntemiset vaan sen pitää olla yhtenevää sanan kanssa. Pienintäkään muutosta tai ristiriitaa ei saa olla sanan kanssa.


    • ääniylhäältä

      En todellakaan voi mennä rakkaaseen kirkkoomme jossa hetken päästä on mahdollista saada ehtoollisen sakramentti julkisesti homoksi tai lesboksi tunnustautuvalta papiksi virallisesti kouluttautuneelta ihmiseltä.Ei siis miltään maallikolta eikä sakramenttejä sekoittavilta.Sanasta irtautuva on perkeleestä.Amen

      • enkumarra

        Sakramentit on sivuseikka. Lapin uskossa opilliset asiat ovat pahasti pielessä. Nyt tällä sakramentti jupakalla saadaan vain erotella ne jotka eivät lappiin ja ihmisoppiin kumarra.


      • homo.sapiensko

        Kysytkö ennen ehtoollista papilta hänen sukupuolista suuntautumistaan?


    • Kirjainvshenki

      Pidämme sekä kirjoitettua, että Pyhän Hengen saaneen ihmisen saarnaamaa sanaa Jumalan sanana. Tottakai ymmärrämme sen, että saarnoissa voi välillä olla mukana astian eli inhimillisyyden makua. Joko siten, että sanotaan liikaa tai jätetään jotain sanomatta.

      "Mitä sitte, jos te näette Ihmisen Pojan sinne menevän ylös, kussa hän ennen oli?
      Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä."

      "Simon Pietari vastasi häntä: Herra, kenenkäs tykö me menemme? sinulla on ijankaikkisen elämän sanat,
      Ja me uskomme ja olemme ymmärtäneet, että sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika?"

      Eli: ei auta mitään vailla lihan puolesta osaamme vaikkapa koko raamatun ulkoa ja vaikka näkisimme lihan puolesta jopa Kristuksen astuvan taivaaseen.

      Ei, kuten Jeesus todistaa, siihen vaaditaan pyhän hengen kautta puhuttu sana, kuten Jeesus itse todistaa. Ne sanat, jotka hän pyhässä hengessä puhuu ovat henki ja elämä.

      "Ja te olette ilmoitetut, että te Kristuksen lähetyskirja olette, meidän palveluksemme kautta valmistettu, ei pläkillä kirjoitettu, vaan elävän Jumalan hengellä, ei kivisiin tauluihin, vaan lihallisiin sydämen tauluihin.
      Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,
      Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi."

      Myös tässä Paavali osoittaa saman asian: ei auta vaikka kuinka kirjoituksia tai lakia tutkimme lihallisuuden kautta, vaan se pitää hengen kautta sydämessä olla kirjoitettuna. Uuden testamentin aika on Pyhän Hengen aikaa. Henki ilmoittaa ja tekee eläväksi sanan kautta. Uudessa testamentissa ei enää pitäysdytä kuolleissa kirjaimissa, vaan siinä mitä henki vaikuttaa. Kyllä silloin vielä Mooseksen lakia palvelee, jos ainoastaan lihan puolesta (fyysisesti) tutkii Jumalan sanaa, mutta Jumalan henki ei ole sydämeen kirjottamassa.

      "Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille."

      Uskallan väittää että näin ajatellaan yleisesti Esikoisissa, sillä näin minä ilen saanut tuntea/kokea.

      • iktys

        "Myös tässä Paavali osoittaa saman asian: ei auta vaikka kuinka kirjoituksia tai lakia tutkimme lihallisuuden kautta, vaan se pitää hengen kautta sydämessä olla kirjoitettuna."

        Tässä asiassa on niin kuin vanhurskauttamisen ja hyvien hedelmien kohdalla. Hevonen on laitettava kärryjen eteen, eikä kärryä hevosen eteen.

        Ensin on usko Kristukseen, sitä seuraavat hedelmät.

        Jumalan sanan kohdalla:

        Ensin on Raamattu, Kristuksen sana, evankeliumin sana, joka julistetaan, sitten seuraa Pyhä Henki ja sen antama ymmärrys. Jumalan sana, Raamattu, Tunnustuskirjat, Lutherin, Laestadiuksen ja Raattamaan kirjoitukset kirjoissa ovat TÄYSIN riippumattomia meistä, meidän uskostamme, uudestisyntymisestämme tai siitä onko meillä Pyhää Henkeä vai ei. Ne opettavat myös oikein täysin riippumatta meidän ymmärryksestämme. Samalla tavalla Jumala on totuudellinen ja olemassa, vaikka meistä kirjoittelijoista yksikään ei olisi olemassa.

        Kärryjen laitto hevosen eteen on sitä, että vasta kun olet uskossa, USKOVAINEN ymmärtää ja todistaa Jumalan sanan ja Raamatun oikeaksi. Pyhä Henki ei tee sanaa oikeaksi, vaan opettaa ymmärtämään sitä oikein. Siinä on suuri ero.

        Separatistit hämmentävät tätä Jumalan sanan selvyyttä. Pitää erottaa henkilökohtaiselle pelastukselle välttämätön evankeliumin kirkastuminen Pyhässä Hengessä siitä Jumalan sanasta, joka on kirjoitettuna ja joka on mustaa valkoisella kansien välissä. Raamatun täydellistä ymmärtämistä ei voi edellyttää yhdellekään yksittäiselle henkilölle pelastuksen ehdoksi. On täysin naurettavaa väittää jotakin sellaista, että Pyhä Henki automaattisesti valaisisi kaikki uskovat ymmärtämään kaikki kijoitukset oikein, lapset, dementikot vammaiset mukaan luettuna.

        Lampaiden ruokkimista ja kaitsentaa ei saa sekoittaa keskenään, kuten ei yksittäisten ihmisten henkilökohtaisia pelastumisen edellytyksiä koko seurakuntaa ja ehkä koko maailmaa koskevaan Jumalan ilmoituksen rikkauteen.

        Raamattu kokonaisuudessaan ei ole tenttikirja pelastuksen saavuttamiseksi, vaan kaikkien oppien ja opettajien tuomari. Siksi Luther puhui Raamatun ulkonaisesta selvyydestä ja sanoo näin:

        "Sitä me käytämme vahvistaessamme uskossa heikkoja ja osoittaessamme vastustajien olevan väärässä. Tätä me yllä sanoimme Pyhän Raamatun ulkonaiseksi selvyydeksi. Me selitämme siis, että kaikki henget ovat seurakunnan edessä koeteltava Raamatun mittapuulla. Kristittyjen keskuudessa näet täytyy olla pätevää ja varmaakin varmempaa, että Pyhä Raamattu on hengellinen valkeus, aurinkoakin kirkkaampi, varsinkin niissä asioissa, jotka kuuluvat autuuden asiaan tai jotka ovat tärkeitä tietää."

        Sidottu ratkaisuvalta s. 79-80.

        Raamatussa vanhurskauttamisoppi on selitetty niin kirkkaasti, että sen ymmärtävät kaikki. Omalle kohdalle uskominen on toinen asia. Samoin on laita Jumalan kymmenen käskyn, luomiskertomuksen, Kristuksen sovitushistorian, ylösnousemuskertomuksen, sekä käskyn kastaa ja toimittaa sakramentteja ja julistaa evankeliumia ym. keskeisten opinkappaleiden. Joka näitä auringon kirkkaita kohtia vastaan nousee, hän ei tee sitä Pyhän Hengen vaikutuksesta.


      • kirjainvshenki
        iktys kirjoitti:

        "Myös tässä Paavali osoittaa saman asian: ei auta vaikka kuinka kirjoituksia tai lakia tutkimme lihallisuuden kautta, vaan se pitää hengen kautta sydämessä olla kirjoitettuna."

        Tässä asiassa on niin kuin vanhurskauttamisen ja hyvien hedelmien kohdalla. Hevonen on laitettava kärryjen eteen, eikä kärryä hevosen eteen.

        Ensin on usko Kristukseen, sitä seuraavat hedelmät.

        Jumalan sanan kohdalla:

        Ensin on Raamattu, Kristuksen sana, evankeliumin sana, joka julistetaan, sitten seuraa Pyhä Henki ja sen antama ymmärrys. Jumalan sana, Raamattu, Tunnustuskirjat, Lutherin, Laestadiuksen ja Raattamaan kirjoitukset kirjoissa ovat TÄYSIN riippumattomia meistä, meidän uskostamme, uudestisyntymisestämme tai siitä onko meillä Pyhää Henkeä vai ei. Ne opettavat myös oikein täysin riippumatta meidän ymmärryksestämme. Samalla tavalla Jumala on totuudellinen ja olemassa, vaikka meistä kirjoittelijoista yksikään ei olisi olemassa.

        Kärryjen laitto hevosen eteen on sitä, että vasta kun olet uskossa, USKOVAINEN ymmärtää ja todistaa Jumalan sanan ja Raamatun oikeaksi. Pyhä Henki ei tee sanaa oikeaksi, vaan opettaa ymmärtämään sitä oikein. Siinä on suuri ero.

        Separatistit hämmentävät tätä Jumalan sanan selvyyttä. Pitää erottaa henkilökohtaiselle pelastukselle välttämätön evankeliumin kirkastuminen Pyhässä Hengessä siitä Jumalan sanasta, joka on kirjoitettuna ja joka on mustaa valkoisella kansien välissä. Raamatun täydellistä ymmärtämistä ei voi edellyttää yhdellekään yksittäiselle henkilölle pelastuksen ehdoksi. On täysin naurettavaa väittää jotakin sellaista, että Pyhä Henki automaattisesti valaisisi kaikki uskovat ymmärtämään kaikki kijoitukset oikein, lapset, dementikot vammaiset mukaan luettuna.

        Lampaiden ruokkimista ja kaitsentaa ei saa sekoittaa keskenään, kuten ei yksittäisten ihmisten henkilökohtaisia pelastumisen edellytyksiä koko seurakuntaa ja ehkä koko maailmaa koskevaan Jumalan ilmoituksen rikkauteen.

        Raamattu kokonaisuudessaan ei ole tenttikirja pelastuksen saavuttamiseksi, vaan kaikkien oppien ja opettajien tuomari. Siksi Luther puhui Raamatun ulkonaisesta selvyydestä ja sanoo näin:

        "Sitä me käytämme vahvistaessamme uskossa heikkoja ja osoittaessamme vastustajien olevan väärässä. Tätä me yllä sanoimme Pyhän Raamatun ulkonaiseksi selvyydeksi. Me selitämme siis, että kaikki henget ovat seurakunnan edessä koeteltava Raamatun mittapuulla. Kristittyjen keskuudessa näet täytyy olla pätevää ja varmaakin varmempaa, että Pyhä Raamattu on hengellinen valkeus, aurinkoakin kirkkaampi, varsinkin niissä asioissa, jotka kuuluvat autuuden asiaan tai jotka ovat tärkeitä tietää."

        Sidottu ratkaisuvalta s. 79-80.

        Raamatussa vanhurskauttamisoppi on selitetty niin kirkkaasti, että sen ymmärtävät kaikki. Omalle kohdalle uskominen on toinen asia. Samoin on laita Jumalan kymmenen käskyn, luomiskertomuksen, Kristuksen sovitushistorian, ylösnousemuskertomuksen, sekä käskyn kastaa ja toimittaa sakramentteja ja julistaa evankeliumia ym. keskeisten opinkappaleiden. Joka näitä auringon kirkkaita kohtia vastaan nousee, hän ei tee sitä Pyhän Hengen vaikutuksesta.

        "Ensin on Raamattu, Kristuksen sana, evankeliumin sana, joka julistetaan, sitten seuraa Pyhä Henki ja sen antama ymmärrys."

        Tämä kaikki pitää tapahtua Hengen johdatuksessa. Vai löydätkö raamatusta todisteita väitteillesi, ettei tarvita pyhän hengen johdatusta alusta asti. Löydätkö myöskään yhden yhtä esimerkkiä raamatusta, jossa ihminen olisi kirjoituksia lukiessaan saanut elävän uskon ja Pyhän Hengen? Ihmisten välityksellä tapahtuneista elävän uskon saanneista voin halutessasi antaa esimerkkejä pilvin pimein.

        Asuvainen Pyhä Henki tulee ihmiseen vasta elävän uskon jälkeen. Siinä asiassa olen eri mieltä, että Raamattu tarvittaisiin aina aluksi. Et myöskään ota esiin Jumalan lain saarnaamista ihmisille herätykseksi. Voi toki pelkästään raamattua tutkimallakin saada heräyksen, jos Jumalan Henki sen vaikuttaa.

        Väitän myös, että kirjoitusten ymmärtäminen ON täysin riippuvainen siitä, olemmeko uskossa ja vaikuttaako meissä Jumalan Henki.


      • iktys
        kirjainvshenki kirjoitti:

        "Ensin on Raamattu, Kristuksen sana, evankeliumin sana, joka julistetaan, sitten seuraa Pyhä Henki ja sen antama ymmärrys."

        Tämä kaikki pitää tapahtua Hengen johdatuksessa. Vai löydätkö raamatusta todisteita väitteillesi, ettei tarvita pyhän hengen johdatusta alusta asti. Löydätkö myöskään yhden yhtä esimerkkiä raamatusta, jossa ihminen olisi kirjoituksia lukiessaan saanut elävän uskon ja Pyhän Hengen? Ihmisten välityksellä tapahtuneista elävän uskon saanneista voin halutessasi antaa esimerkkejä pilvin pimein.

        Asuvainen Pyhä Henki tulee ihmiseen vasta elävän uskon jälkeen. Siinä asiassa olen eri mieltä, että Raamattu tarvittaisiin aina aluksi. Et myöskään ota esiin Jumalan lain saarnaamista ihmisille herätykseksi. Voi toki pelkästään raamattua tutkimallakin saada heräyksen, jos Jumalan Henki sen vaikuttaa.

        Väitän myös, että kirjoitusten ymmärtäminen ON täysin riippuvainen siitä, olemmeko uskossa ja vaikuttaako meissä Jumalan Henki.

        Asian pihvi ei ole se, että vain Pyhän Hengen omaava ymmärtää Raamattua, vaan että Raamatussa on kaikki vastaukset selvinä kaikkien oppikiistojen ratkaisemiseksi. Pihvi ei ollut myöskään siinä, että uskoon saattamaiseksi tarvitaan uskova ihminen, vaan se, että riittääkö Jumalan sana todistukseksi oikeasta käsityksestä vai tarvitaanko siihen vielä todistusta ihmisessä olevsta Pyhästä Hengestä. Pihvi on siinä, että Pyhä Henki on siellä, missä on oikein julistettu Jumalan sana.

        Siitähän tässä on kysymys. On kaksi tahoa ja molemmat väittävät omaavansa Pyhän Hengen. Miten sinä voit päästä varmuuteen siitä että kummalla on Pyhä Henki? Silläkö tavalla, että sinä näet kenellä se Pyhä Henki on? Vai sillä, että väität itselläsi olevan Pyhä Henki? Miten sinä tunnistat Pyhä Hengen? Ja jos vielä itse voisit olla valuukutettu omasta Hengestäsi, miten saat vakuutettua toiset samasta asiasta. Tästä syystä Jumala ei ole käskenyt julistamaan ihmisiä, joissa on Pyhä Henki, vaan evankeliumia. Pyhä Henki ei osoita iteensä, vaan Kristukseen ja hänen sanaansa.

        Sitä paitsi seurakunnassa tapahtuu paljon erimielisyyksiä sellaisten henkilöiden kesken, joilla on Pyhä Henki. Miten sellaisissa tapauksissa ratkaistaan kuka on oikeassa? Mittaamalla kenellä sitä Henkeä on eniten, niinkö?

        Ei sitä Pyhää Henkeä tunnisteta muuten kuin siitä, että Pyhä Henki pysyy Jumalan sanassa.

        Nyt sinä kirjanvshenki asetat sellaisen lähtökohdan, että me tupsahdamme maailmaan, jossa sitä uskoa ja Henkeä ei olisikaan missään ja nyt jos tulee ongelmatilanne minun tulisi kääntyä niiden puoleen, joilla ainoastaan väitetään olevan PH. Näinhän ei ole, vaan seurakunnalla on jo Pyhä Henki, kaikilla Kristukseen uskovilla on Henki, lapsuuden uskon säilyttäneillä on ollut koko ajan Pyhä Henki. Meille julistetaan ja opetetaan Jumalan sanaa. Meillä on Laestadiuksen saarnat ja Lutherin Pyhän hengen ohjaamina kirjoitetut saarnat, ja ennen kaikkea tunnustuskirjat, joista voimme tarkistaa, myös epäuskoinen, julistaako saarnaaja tunnustuskirjojen opetusta vastaan vai sen mukaisesti. Hyvä ystäväni, Pyhä Henki on jo puhunut valtavan määrän Jumalan sanaa aivan oikein. Eikä tämän Päivän Pyhä Henki, olkoon sitä kuinka paljon tahansa, koskaan tule kumoamaan omia puheitaan.

        Kun saarnaaja julistaa tänä päivänä Pyhässä Hengessä Jumalan sanaa ja se nauhoitetaan tai kirjoitetaan paperille, miten se eroaa siitä sanasta, mitä minä luen tunnustuskirjoista? Ei mitenkään. Niillä ei ole mitään eroa, ellei sitten saarnaaja ole opettanut omiaan. Minä saan sen selville tutkimalla tunnustuskirjoja, ja minulla on Pyhä Henki, jos minä uskon Kristukseen ja niin kuin Raamattu ja tunnustukirjat opettavat.


    • iktys

      Vielä ei tämä avaus ole aiheuttanut separatistien keskuudessa suurta mielenkiintoa. Jos omallatunnolla ei ole mitään piilotettavaa, voi totuutta katsoa silmiin avoimin ja pelottomin mielin. Jumalakin tahtoo totuutta salatuimpaan saakka.

      Tämä Jumalan sanan asia on kuin vanhan liiton kaikkein pyhin. Siellä oli pimeää, mutta silti se oli kaikkein pyhin. Me kaikki, kristitytkin olemme pimeässä ilman Jumalan sanaa maailmassa. Kaikki ympärillämme on täysin pimeää, mistään ei saa kiinnekohtaa kun ei näe, ja tämä tila on päällä silloinkin kun meillä on Pyhä Henki. Miksi? Siksi, koska meihin jää ja meillä on uskovinakin ahkera neuvonantaja, synnin ruumis ja ihmisen itsensä pyhittämä järki, joka ei uudestisyntynyt eikä ole koskaan uudestisyntynyt.

      Pyhä Henkikään ei toimi ilman Jumalan sanaa, joten myös siinä tapauksessa että lyöttäydymme Pyhän Hengen seuraan ja sen kanssa jättäydymme tietoisesti ilmoituksesta pois me jäämme pimeyteen. Nimittäin sellaisessa tapauksessa PH ei ollut se, joka opetti jättäytymään Jumalan sanan ulkopuolelle. Teoriassa PH voisi toimia ilman Jumalan sanaa, mutta Jumala on järjestänyt niin ettei toimi. Miksi? Siksi, että Pyhän Hengen tehtävä on johdattaa sanan äärelle eikä siitä pois. Pelastuksessa ja kaikissa kiistoissa ainoa varmuutemme ja valomme on Jumalan sanassa. Niin on Jumala säätänyt ja sellaisena se pysyy maailman loppuun asti.

    • iktys

      Apostoli Jaakob kirjoitti eksytyksen lähteestä. Ei siitä eksytyksen lähteestä, joka on epäuskoisissa, vaan siitä, mikä on kristityissä.

      "Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman. Älkää eksykö, rakkaat veljeni. Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa. Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset." Jaak. 1:13-18.

      Edellä apostoli on kuvannut eksytystä erikoisella tavalla. Hän on imeisesti huomannut, että kun kristityt ovat eksyneet lihallisiin synteihin (miehen viha, henkilönn katominen, köyhän ylenkatsominen, kielen synnit, katkeruus, riitaisuus ja epäjärjestys). Mutta sillä tavalla, että uskoivat saaneensa aiheen synteihinsä Jumalalta. Kristityn kiusaus on uskovaksi tultuaan käsittää kaikki itsessään olevat sisäiset vaikutteet Pyhän Hengen ääneksi. Ja sitten kun hän joutuu houkutuksesta lankeemukseen ja kurjuuteen hän syyttää Jumalaa. Mutta Jaakob sanoo tässä, älkää eksykö. Älkää lukeko kiusauksissa sitä Jumalan vaikutukseksi, että teitä omasta lihastanne käsin houkutellaan menettelemään Jumalan sanaa vastaan. Ei kristityissä kaikki ole Pyhästä Hengestä vaan kristittyä kiusaa hänen oma himonsa, joka sitten lopulta tuottaa kuoleman.

      Jumalalta ei tule kiusaus pahaan eli houkutus Jumalan ilmoituksessa osoittaman tahdon hylkäämiseen, vaan Jumala ja hänen sanansa on muuttumaton. Ei se vaihtele suhdanteiden eikä sydämen tuntemusten mukaan, eikä sen mukaan, kuinka kukin sen ymmärtää tai siitä opettaa. Eksytys tulee siis teistä itsestänne, mutta hyvä anti ja täydellinen lahja Jumalalta. Vaihtelun ja vaihtelevan ymmärryksen maailma kuuluu oikeamielisenkin Pyhän Hengen omaavan kristityn maailmaan, ei Jumalan ja hänen sanansa maailmaan. Sekin voi eksyä, jolla PH:ä on eniten. Kristityt, te voitte himojenne eksyttäminä synnyttää kuoleman, mutta minä Jumala olen synnyttänyt teidät totuuden sanalla.

      Siinä on suuri ero. Jumalan päätös ei ole eikä lähde eksytyksestä eikä kristityn lihasta. Ei yhdenkään miehen tahdosta, vaan luodun ensihedelmät eli esikoiset syntyvät Jumalan tahdosta, ne saavat alkunsa Jumalan sanasta. Kaikki nämä ovat esikoisille mahdottomia, synnyttää itseään, synnyttää Jumalan sanaa tai synnyttää sen oikeellisuutta. Siinä on suuri ero.

    • mielenkiinoista

      kun se nyt on niin kauhea tarve kirjoittaa metrikaupalla, niin ehtiikö siinä välissä vastata mikä henki johti lutterianne hänen vainopuuhissaan, vastatkaa siihen kunhan kerkiätte!

      • Täältätähän

        Olisiko jopa sama henki joka johtaa "hengellisen hallituksen" puuhia tässä sakramenttiasiassa?


      • pullon.henki

        Se oli pullon henki, marttihan nakkas mustepullolla pirua ja henki karkas.


      • MisterPaholainen

        Lutherin kirjoitus juutalaisista oli tosi paha kun eivät suostuneet kääntymään.
        Lutherhan ei ollut Jeesus,täydellisyys.
        Mutta mahtuuhan syntejä oppineillekkin.
        Varsinkin meikäläisissä.
        Synnittä et voi elää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      4135
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      81
      1494
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1393
    4. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      36
      1327
    5. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1312
    6. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      36
      1272
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      67
      1248
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      68
      1081
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      55
      990
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      962
    Aihe