Miksi eivät kirkot ja lahkot tunnusta totuutta ?

alex.kasi

Miksi eivät kirkot ja lahkot tunnusta ? sitä yksinkertaista tosiasiaa että Raamatussa ei ole kirkon opettamaa helvettiä - tai edes sanaa helvetti.

Olisihan paljon parempi (uskottavampaa) puhua Raamatun sanomasta raamatullisesti ..

Kun lukee vanhempia Raamatusta tehtyjä käännöksiä (esimerkiksi 1776) voi todeta että sana helvetti oli myös Vanhassatestamentissa - tosin sillä ei tarkoitettu Vanhassatestamentissa samaa kuin Uudessatestamentissa .. ja siksi olikin kirkoilla edessään valinnan paikka ... kumpaa helvettiä alettaisiin kannattamaan nyt kun kansa itse alkaa lukemaan Raamattuaan .

Valinnaksi jäi siis joko Vt:n tuonela tai Ut:n gehenna .. ja kirkkojen valinnat tehtiin gehennan pitämisenä helvettinä (tosin ei kaikissa Raamatuissa - esimerkiksi ruotsalainen 1917 ei sisällä sanaa helvetti lainkaan (valitettavasti on sana otettu jälkeenpäin uudelleen käyttöön myös monissa ruotsalaisissa myöhemmissä virallisissa käännöksissä) ..

Aloituksen aihe on siis: Miksi eivät kirkot ja lahkot tunnusta sitä totuutta että Raamatussa ei ole "helvetti" sanaa lainkaan. Puhutaan että Raamattu on Jumalan sanaa - mutta silti vääristellään sitä näinkin räikeällä tavalla .. eikö voimat riitä asian korjaamiseen? Itse pidän tätä jopa pahempana kuin kirkkojen polttorovioita joissa polteltiin ihmisiä elävältä (mikä on hirvittävä rikos jo sekin) .

Mitä tapahtuisi (ja ehdottomasti tulee myös tapahtumaan) kun kirkot eivät enää pidäkään kiinni ikuisen helvetin piinan opistaan ? Juu .. koko heidän entinen oppi kyhäelmänsä luhistuu ¨kuin korttitalo ..

Tämäkö on syy siihen että sitä on saarnattu kohta 2000 vuotta kansalle - on tehty oma "ansa", johon on sitten jääty kiinni .. ja kuinkas sen nyt yht'äkkiä voisi poistaa .. silloinhan tulisi selväksi että kaikki kirkon tähänastiset helvetti-opetukset olivat vain huuhaata - mitä ne tietysti ovatkin .. nytkö ajatellaan, että sen tunnustaminen olisi kirkolle katastrofi .. luotettavuus katoaisi kokonaan ..

Minusta tuntuu että asia on juuri päin vastoin .. jos ei Raamatusta puhuta rehellisesti - siis raamatullisesti .. silloin katoaa kirkon loppukin luotettavuus .. niin älytön se ikuisen piinan oppi on ..

Olen tavannut vaikka kuinka paljon ihmisiä jotka vain puistavat päätään kun puhutaan kirkon opetuksista ja siihen ei auta se että kirkko tänään yrittää itsekin "unohtaa" koko oman helvettinsä esimerkiksi sunnuntai saarnoissaan ..

Kirkkojen tulisi korjata tämä täysin väärä ja sairas oppinsa - muutoin ei kirkoista jää jäljelle kuin muistot - mikä ei tarkoita että että ihmisten uskonnollisuus vähenisi .. se vain hakeutuu uusille poluille .. mikä on nähty ..

alex

37

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tupsulapsi

Kirkoilla on erilaisia näkemyksiä monista asioista. Helvettikäsitys on yksi asia johon sinä perään kuulutat rehellisyyttä ja muutosta. Samalla voisit tasapuolisesti antaa kritiikkisi myös adventtikirkolle sen epäraamattulisista kohdista. Mm sapatti =pedonmerkki , "tutkivatuomio oppi"ja 1844 vuoden uskomus. Yhdellä lailla nekin vaatisi korjaamista adventtikirkolta.

• Kirkot ja lahkot nyt kertakaikkiaan eivät tunnusta tosiasioita. Ei tämä helvettijuttu ole erityisen poikkeuksellinen.

Ensimmäinen tosiasia, joka niiden pitäisi tunnustaa, on se, että Raamatun asema Jumalan ilmoituksena ei perustu mihinkään evidenssiin, vaan pelkästään uskoon. Valtavan paljon turhaa ohipuhumista jäisi pois, jos tuon reilusti tunnustaisi.

En tiedä kaikista kirkkokunnista ja lahkoista, mutta ainakaan katolisilla ja ortodokseilla ei ole sellaista opetusta, että kaiken opin pitää perustua Raamattuun. Heillä ei ole sanainspiraatiota eikä asiainspiraatiota, vaan yhteisöinspiraatio.

Silloin ei ole mitään periaatteellista ongelmaa siinä, että osa kirkon opeista ei perustu Raamattuun. He luottavat siihen, että Jumala ohjaa kirkkonsa löytämään totuuden eri asioista.

• Tupsulapsi

• Tupsulapsi kirjoitti:

Luterilaiset/ katolilaiset sentään tunnustaa tieteellisen tutkimuksen. Hyvä niin! http://yle.fi/uutiset/paavi_franciscus_alkurajahdys_ja_evoluutio_ovat_totta/7571791

Rooman kirkko ja Vatikaani ovat isästä perkeleestä. Ne eksyttävät ja RIISTÄVÄT.

http://www.aryanblood.org/imp/vatican-and-the-pope-wrong.jpg

Jeusiitat rulettaa.

https://www.google.fi/#q=vatican rules the world

ONE-EVIL

http://one-evil.org/content/entities_organizations_jesuits.html

Ym. Etsivä löytää.

• No sepä johtuu aika pitkälle siitä, että kun kirkot ja lahkot tietävät sen, että se tarinoiden päähenkilö, Jumala, ei korvaansa lotkauta sille, että mitä hänen nimissään opetetaan tai että mitä sanoja hänen suuhunsa laitetaan.

Jokainen näissä yhteisöissä ymmärtää, että Jumala osaa pysytellä piilossaan hyvin taitavasti ja vältellä sekaantumista mihinkään, joten jos perustaisit kirkon, joka julistaa että Jumalan mielestä varastaminen, raiskaaminen ja tappaminen on oikein, ei Jumala välittäisi siitäkään. Ai mutta sehän on jo tapahtunut vaikkapa ristiretkien aikaan, joten tässä me näemme, että Jumala ei välitä mistään mitään.

Joten tällainen helvetti/ikuinen piina/vähän kesätävä piina/tyhjiin poksahdus/pieruna saharaan tuhahdus/ tai miten kukin tämän tilanteen haluaa mielessään nähdä, on Jumalalle täysin yhdentekevä, kuten se tietenkin pitäisi olla jokaiselle.

• Näkyy (bushmanni) että olit vain lapsi kun menetit uskosi. Sinä nimittäin puhut yhä uskosta kuin kyse olisi lapsen uskosta .. jostain partasuusta joka istuu pilven reunalla .. mutta se siitä .. :)

Mutta vastauksesi voisi olla tavallaan tottakin monessa tapauksessa .. esimerkiksi siten että monet papit varmaan tajuavat että heidän oppinsa on vain kirkon oppi ja vaikka se ei totta olisikaan niin parempi pysyä kirkon opissa kuin alkaa kääntämään koko maailman uskontojen pääasiallista sisältöä - siis uskoa sielun luontaiseen kuolemattomuuteen. Sillä SIITÄ on oikeastaan kyse - ja siksi ikuisen piinan poisto (kuinka älytön oppi se sitten onkin) on lähes mahdoton tehtävä.

Taidat olla tavallaan oikeassa siinäkin että Jumala antaa ihmisten uskoa mihin uskovat - jos ei heille totuus kelpaa ....niin uskokoon vaikka että kuu on juustoa .. jos haluavat.. jos he valitsevat olla Jumalan ja totuuden vastustajia niin se on heidän valintansa .. jonka he saavat tehdä vapaudessa..

Tämä ei luonnollisesti poista Jumalan todellista olemusta millään tavalla .. tai muuta Jumalan hyvää tahtoa niille jotka sen ottavat vastaan .. Jumalaa kun ei voi valita pelon takia, usko on enemmänkin uskoa siihen että oikeudenmukaisuus ja rakkaus tulee kerran olemaan se mikä jää ... kun kaikki vajavaisuus on poissa ihmisten elämästä.

Sillä ihmiset SAAVAT uskoa ja valita - sinäkin bushmanni - mutta meidän pitäisi kuitenkin oppia ja tunnustaa ainakin sen verran, että meidän teoillamme on SEURAUKSENSA..

Sydämen kyllyydestä suukin puhuu.

alex :)

• alex.kasi kirjoitti:

Näkyy (bushmanni) että olit vain lapsi kun menetit uskosi. Sinä nimittäin puhut yhä uskosta kuin kyse olisi lapsen uskosta .. jostain partasuusta joka istuu pilven reunalla .. mutta se siitä .. :)

Mutta vastauksesi voisi olla tavallaan tottakin monessa tapauksessa .. esimerkiksi siten että monet papit varmaan tajuavat että heidän oppinsa on vain kirkon oppi ja vaikka se ei totta olisikaan niin parempi pysyä kirkon opissa kuin alkaa kääntämään koko maailman uskontojen pääasiallista sisältöä - siis uskoa sielun luontaiseen kuolemattomuuteen. Sillä SIITÄ on oikeastaan kyse - ja siksi ikuisen piinan poisto (kuinka älytön oppi se sitten onkin) on lähes mahdoton tehtävä.

Taidat olla tavallaan oikeassa siinäkin että Jumala antaa ihmisten uskoa mihin uskovat - jos ei heille totuus kelpaa ....niin uskokoon vaikka että kuu on juustoa .. jos haluavat.. jos he valitsevat olla Jumalan ja totuuden vastustajia niin se on heidän valintansa .. jonka he saavat tehdä vapaudessa..

Tämä ei luonnollisesti poista Jumalan todellista olemusta millään tavalla .. tai muuta Jumalan hyvää tahtoa niille jotka sen ottavat vastaan .. Jumalaa kun ei voi valita pelon takia, usko on enemmänkin uskoa siihen että oikeudenmukaisuus ja rakkaus tulee kerran olemaan se mikä jää ... kun kaikki vajavaisuus on poissa ihmisten elämästä.

Sillä ihmiset SAAVAT uskoa ja valita - sinäkin bushmanni - mutta meidän pitäisi kuitenkin oppia ja tunnustaa ainakin sen verran, että meidän teoillamme on SEURAUKSENSA..

Sydämen kyllyydestä suukin puhuu.

alex :)

>>> Näkyy (bushmanni) että olit vain lapsi kun menetit uskosi. Sinä nimittäin puhut yhä uskosta kuin kyse olisi lapsen uskosta .. jostain partasuusta joka istuu pilven reunalla .. mutta se siitä .. :) >>>

No raamatun mukaan sinun jumalasi on sellainen kepin kanssa köpöttelevä karvanaama, joka asustelee pilvissä ja kyttää sieltä vaikkapa sinun sukupuolista suuntautumistasi. Ja että minä päivänä keräät keppejä takkaan.

>>> Taidat olla tavallaan oikeassa siinäkin että Jumala antaa ihmisten uskoa mihin uskovat >>>

Ja sille on erittäin hyvä syy olemassa. Se on sama kuin että jos ulvot täysikuun aikaan tai puolikuun aikaan tai ihan sama minkä kuun aikaan vampyyreita, niin vaikutus on sama kuin että teet oman jumalasi nimissä ihan mitä tahansa.

Arvaatko että mikä se syy on?

>>> Sillä ihmiset SAAVAT uskoa ja valita - sinäkin bushmanni - mutta meidän pitäisi kuitenkin oppia ja tunnustaa ainakin sen verran, että meidän teoillamme on SEURAUKSENSA.. >>>

Tietenkin on ja tässä on se ero, että minä olen omista itse vastuussa ja sinä taas sysäät omien toilaulujen seuraukset erään tapetun puusepän harteille, joka kuoli noin 2000 vuotta sitten.

• bushmanni kirjoitti:

>>> Näkyy (bushmanni) että olit vain lapsi kun menetit uskosi. Sinä nimittäin puhut yhä uskosta kuin kyse olisi lapsen uskosta .. jostain partasuusta joka istuu pilven reunalla .. mutta se siitä .. :) >>>

No raamatun mukaan sinun jumalasi on sellainen kepin kanssa köpöttelevä karvanaama, joka asustelee pilvissä ja kyttää sieltä vaikkapa sinun sukupuolista suuntautumistasi. Ja että minä päivänä keräät keppejä takkaan.

>>> Taidat olla tavallaan oikeassa siinäkin että Jumala antaa ihmisten uskoa mihin uskovat >>>

Ja sille on erittäin hyvä syy olemassa. Se on sama kuin että jos ulvot täysikuun aikaan tai puolikuun aikaan tai ihan sama minkä kuun aikaan vampyyreita, niin vaikutus on sama kuin että teet oman jumalasi nimissä ihan mitä tahansa.

Arvaatko että mikä se syy on?

>>> Sillä ihmiset SAAVAT uskoa ja valita - sinäkin bushmanni - mutta meidän pitäisi kuitenkin oppia ja tunnustaa ainakin sen verran, että meidän teoillamme on SEURAUKSENSA.. >>>

Tietenkin on ja tässä on se ero, että minä olen omista itse vastuussa ja sinä taas sysäät omien toilaulujen seuraukset erään tapetun puusepän harteille, joka kuoli noin 2000 vuotta sitten.

bushmanni: «No raamatun mukaan sinun jumalasi on sellainen kepin kanssa köpöttelevä karvanaama, …»

Tässä taitaa nyt mennä Raamattu ja kirkollisen kuvaamataiteen perinne sekaisin keskenään. Jumalan naamakarvoja ja keppiä ei ymmärtääkseni "Sanasta" löydy. Mitä Raamattu sitten kertoo Jumalan olemuksesta?

Luomiskertomuksessa sanotaan, että Jumala teki ihmisen kuvakseen, kaltaisekseen. Jossakin merkityksessä siis Jumala muistuttaa ihmistä. Mutta tämä jättää paljon tulkinnan vapautta eikä ole välttämätöntä lainkaan ajatella ulkonäköä.

Raamatusta löytyy kohtia, joiden mukaan kukaan ei voi nähdä Herran kasvoja ja pysyä hengissä. Kuitenkin on myös niitä tapauksia, joissa joku on katsonut Jumalaa kasvoista kasvoihin ja jatkanut elämäänsä. Toisaalta ja toisaalta. Tai sitten yksinkertaisesti Raamattu on koottu useista eri lähteistä ja siksi tämän tapaisia ristiriitoja esiintyy.

2 Moos 33:18-23 "Silloin Mooses sanoi: 'Anna siis minun nähdä kunniasi.' Herra sanoi: 'Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen Jahve. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon.' Sitten Herra sanoi: 'Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo. Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä.'"

Jes 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuonna minä näin Herran: hän istui korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."

Hes 1:26-28 "Ja ylhäällä, niiden päällä olevan levyn yläpuolella, oli jotakin, mikä hohti kuin safiiri. Se oli valtaistuimen muotoinen, ja tällä valtaistuinta muistuttavalla istui joku ihmisen kaltainen. Minä näin kuin puhtaan kullan loisteen. Tuon ihmisen kaltaisen lanteiden kohdalta lähti ylöspäin tulinen kehä, ja lanteiden kohdalta alaspäin näin hohtavan tulikehän. Loiste ympäröi istuimen, se oli kuin sadepäivänä pilvessä näkyvä kaari. Sellainen on näöltään Herran kirkkaus."

Dan 7: 9 "Hänen pukunsa oli valkea kuin lumi ja hänen hiuksensa ja partansa kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta."

Hab 3:4 "Hän loistaa valona, hän säteilee kirkkautta, hohde verhoaa hänen suuren voimansa."

Raamatussa on tekstejä, joissa korostetaan, että Jumala on henki eikä hänellä siksi ole aineellista hahmoa. Johanneksen evankeliumin 1. luvussa jopa sanotaan, että Jumalaa ei ole kukaan koskaan nähnyt.

Kuitenkin löytyy mainintoja Jumalan kehon osista: kädet (Jes 65:2), jalat (Ps 8:6, 1938 vers), silmät (1 Kun 8:29) ja sormet (2 Moos 8:19). Nämä voidaan toki kaikki ymmärtää vertauskuvina.

Ilmestyskirja on hyvin metaforista tekstiä läpikotaisin, mutta jotakin löytyy Jumalan olemuksesta.

Ilm 1:13-15 "… ja lamppujen keskellä hahmon, joka oli ihmisen kaltainen. Hänellä oli yllään pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö. Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit. Hänen jalkansa välkehtivät kuin sulatusuunissa hehkuva pronssi, ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu."

Ilm 4:2-3 "Näin, että taivaassa oli valtaistuin ja sillä valtaistuimella istui joku, joka loisti kuin jaspis ja karneoli."

Ilm 19:12-16: "Hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit, hänellä oli päässään monta kruunua, ja häneen oli kirjoitettu nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin hän itse. Hänellä oli pukunaan vereen kastettu viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana."

Minä en tietääkseni ole koskaan nähnyt Jumalasta kaavun lievettäkään. Häikäisevää kirkkautta on kuitenkin ollut, nimittäin Aurinko. Sitä olen joskus katsellut kiinnostuneena hitsarin maskin läpi. Ja kerran pääsin katsomaan Toivonlinnan koulun kaukoputkella, jossa oli aurinkosuojalasi. Auringon pinta näytti jännän "karvaiselta" tai liekehtivältä. Muutama paikka näytti siltä, kuin pinnassa olisi repeämä, josta leiskuu kirkkaampaa tulta. Vaikuttava näky se oli.

• Hups, kas vain. Danielin kirjan tekstissä on mainittu parta eli naamakarvat. Otan siis tämän vastaväitteeni takaisin.

• v.aari kirjoitti:

bushmanni: «No raamatun mukaan sinun jumalasi on sellainen kepin kanssa köpöttelevä karvanaama, …»

Tässä taitaa nyt mennä Raamattu ja kirkollisen kuvaamataiteen perinne sekaisin keskenään. Jumalan naamakarvoja ja keppiä ei ymmärtääkseni "Sanasta" löydy. Mitä Raamattu sitten kertoo Jumalan olemuksesta?

Luomiskertomuksessa sanotaan, että Jumala teki ihmisen kuvakseen, kaltaisekseen. Jossakin merkityksessä siis Jumala muistuttaa ihmistä. Mutta tämä jättää paljon tulkinnan vapautta eikä ole välttämätöntä lainkaan ajatella ulkonäköä.

Raamatusta löytyy kohtia, joiden mukaan kukaan ei voi nähdä Herran kasvoja ja pysyä hengissä. Kuitenkin on myös niitä tapauksia, joissa joku on katsonut Jumalaa kasvoista kasvoihin ja jatkanut elämäänsä. Toisaalta ja toisaalta. Tai sitten yksinkertaisesti Raamattu on koottu useista eri lähteistä ja siksi tämän tapaisia ristiriitoja esiintyy.

2 Moos 33:18-23 "Silloin Mooses sanoi: 'Anna siis minun nähdä kunniasi.' Herra sanoi: 'Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen Jahve. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon.' Sitten Herra sanoi: 'Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo. Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä.'"

Jes 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuonna minä näin Herran: hän istui korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."

Hes 1:26-28 "Ja ylhäällä, niiden päällä olevan levyn yläpuolella, oli jotakin, mikä hohti kuin safiiri. Se oli valtaistuimen muotoinen, ja tällä valtaistuinta muistuttavalla istui joku ihmisen kaltainen. Minä näin kuin puhtaan kullan loisteen. Tuon ihmisen kaltaisen lanteiden kohdalta lähti ylöspäin tulinen kehä, ja lanteiden kohdalta alaspäin näin hohtavan tulikehän. Loiste ympäröi istuimen, se oli kuin sadepäivänä pilvessä näkyvä kaari. Sellainen on näöltään Herran kirkkaus."

Dan 7: 9 "Hänen pukunsa oli valkea kuin lumi ja hänen hiuksensa ja partansa kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta."

Hab 3:4 "Hän loistaa valona, hän säteilee kirkkautta, hohde verhoaa hänen suuren voimansa."

Raamatussa on tekstejä, joissa korostetaan, että Jumala on henki eikä hänellä siksi ole aineellista hahmoa. Johanneksen evankeliumin 1. luvussa jopa sanotaan, että Jumalaa ei ole kukaan koskaan nähnyt.

Kuitenkin löytyy mainintoja Jumalan kehon osista: kädet (Jes 65:2), jalat (Ps 8:6, 1938 vers), silmät (1 Kun 8:29) ja sormet (2 Moos 8:19). Nämä voidaan toki kaikki ymmärtää vertauskuvina.

Ilmestyskirja on hyvin metaforista tekstiä läpikotaisin, mutta jotakin löytyy Jumalan olemuksesta.

Ilm 1:13-15 "… ja lamppujen keskellä hahmon, joka oli ihmisen kaltainen. Hänellä oli yllään pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö. Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit. Hänen jalkansa välkehtivät kuin sulatusuunissa hehkuva pronssi, ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu."

Ilm 4:2-3 "Näin, että taivaassa oli valtaistuin ja sillä valtaistuimella istui joku, joka loisti kuin jaspis ja karneoli."

Ilm 19:12-16: "Hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit, hänellä oli päässään monta kruunua, ja häneen oli kirjoitettu nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin hän itse. Hänellä oli pukunaan vereen kastettu viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana."

Minä en tietääkseni ole koskaan nähnyt Jumalasta kaavun lievettäkään. Häikäisevää kirkkautta on kuitenkin ollut, nimittäin Aurinko. Sitä olen joskus katsellut kiinnostuneena hitsarin maskin läpi. Ja kerran pääsin katsomaan Toivonlinnan koulun kaukoputkella, jossa oli aurinkosuojalasi. Auringon pinta näytti jännän "karvaiselta" tai liekehtivältä. Muutama paikka näytti siltä, kuin pinnassa olisi repeämä, josta leiskuu kirkkaampaa tulta. Vaikuttava näky se oli.

>>> Tässä taitaa nyt mennä Raamattu ja kirkollisen kuvaamataiteen perinne sekaisin keskenään. Jumalan naamakarvoja ja keppiä ei ymmärtääkseni "Sanasta" löydy. >>>

On totta, että kuvaukseni jumalasta on hieman provokatiivisesti esitetty ja keppi on omaa keksintöä, joka pohjautuu sekä adventtikirkonkin jumalastaan esittämään mainosmateriaaliin sekä siihen, että lonkkavikainen Jaakob otti erään kerran painimatsin jumalan kanssa ja jumala hävisi, niin jos häviää painiottelun lonkkavikaiselle raajarikolle, niin kyllä sellainenkin "atleetti" varmaan kepin kanssa köpöttelee.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.32.html

Muutenkin tuo painiottelu on aika koominen, sillä kun jumala huomasi, että hän ei voi Jaakobia voittaa, niin se peijakkaan ketku iski Jaakobia nivusiin niin että lonkka nyrjähti.

>>> Kun mies huomasi, ettei päässyt voitolle, hän iski Jaakobia nivustaipeeseen, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen kamppaillessaan miehen kanssa. >>>

Taas voisi Alexilta kysyä, että kuinka oikeudenmukaista ja rakkaudellista on painimatsissa täräyttää toista nk. kasseille, eli munille? Onko se oikein, vaikka sen tekisi itse jumala?

Sitten kun jumala kajautti Jaakobia kasseille, niin kas kummaa, alettiin rupatella Jaakobin nimistä, jostain käsittämättömästä syystä:

>>>> "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob." Silloin mies sanoi: "Sinua ei pidä enää sanoa Jaakobiksi, vaan Israeliksi, sillä sinä olet kamppaillut* Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut." Jaakob sanoi hänelle: "Sano sinäkin nimesi." Mutta mies vastasi: "Miksi sinun pitäisi tietää minun nimeni?" Ja hän siunasi Jaakobin siellä. >>>

Ja mielenkiinoitinta on tietenkin se, että kun jumala kajautti Jaakobia munille, niin hän aiheutti hänelle elinikäsien vamman, joka vaivasi jaakobia koko hänen loppuelämänsä ajan, niin miksi ihmeessä jumala sen teki?

Miksi jumala löi hurskasta lastaan ja aiheutti hänelle elinikäisen ruumiinvamman?

Rakkaudestako?

OIkeudenmukaisuudestako?

Sadistisuudestako?

Mielenvikaisuudestako?

Joten jos häviää lonkkavikaiselle raajarikolle, niin kyllä silloin itsekin on aika heikossa hapessa, jos ei voita edes epärehellisillä keinoilla ja ajatella, että jotkut haluavat sellaisen kanssa viettää koko ikuisuuden.

• bushmanni kirjoitti:

>>> Tässä taitaa nyt mennä Raamattu ja kirkollisen kuvaamataiteen perinne sekaisin keskenään. Jumalan naamakarvoja ja keppiä ei ymmärtääkseni "Sanasta" löydy. >>>

On totta, että kuvaukseni jumalasta on hieman provokatiivisesti esitetty ja keppi on omaa keksintöä, joka pohjautuu sekä adventtikirkonkin jumalastaan esittämään mainosmateriaaliin sekä siihen, että lonkkavikainen Jaakob otti erään kerran painimatsin jumalan kanssa ja jumala hävisi, niin jos häviää painiottelun lonkkavikaiselle raajarikolle, niin kyllä sellainenkin "atleetti" varmaan kepin kanssa köpöttelee.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.32.html

Muutenkin tuo painiottelu on aika koominen, sillä kun jumala huomasi, että hän ei voi Jaakobia voittaa, niin se peijakkaan ketku iski Jaakobia nivusiin niin että lonkka nyrjähti.

>>> Kun mies huomasi, ettei päässyt voitolle, hän iski Jaakobia nivustaipeeseen, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen kamppaillessaan miehen kanssa. >>>

Taas voisi Alexilta kysyä, että kuinka oikeudenmukaista ja rakkaudellista on painimatsissa täräyttää toista nk. kasseille, eli munille? Onko se oikein, vaikka sen tekisi itse jumala?

Sitten kun jumala kajautti Jaakobia kasseille, niin kas kummaa, alettiin rupatella Jaakobin nimistä, jostain käsittämättömästä syystä:

>>>> "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob." Silloin mies sanoi: "Sinua ei pidä enää sanoa Jaakobiksi, vaan Israeliksi, sillä sinä olet kamppaillut* Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut." Jaakob sanoi hänelle: "Sano sinäkin nimesi." Mutta mies vastasi: "Miksi sinun pitäisi tietää minun nimeni?" Ja hän siunasi Jaakobin siellä. >>>

Ja mielenkiinoitinta on tietenkin se, että kun jumala kajautti Jaakobia munille, niin hän aiheutti hänelle elinikäsien vamman, joka vaivasi jaakobia koko hänen loppuelämänsä ajan, niin miksi ihmeessä jumala sen teki?

Miksi jumala löi hurskasta lastaan ja aiheutti hänelle elinikäisen ruumiinvamman?

Rakkaudestako?

OIkeudenmukaisuudestako?

Sadistisuudestako?

Mielenvikaisuudestako?

Joten jos häviää lonkkavikaiselle raajarikolle, niin kyllä silloin itsekin on aika heikossa hapessa, jos ei voita edes epärehellisillä keinoilla ja ajatella, että jotkut haluavat sellaisen kanssa viettää koko ikuisuuden.

Nämä jutut ovat niin lystikästä draamaa.

Jospa vaikka kesäteatteria tekisi, missä Jahve ja Jaakob ottavat yhteen. Tietenkin pitää olla suojukset Jaakobin roolin vetäjällä kunnossa.

Ja tämä nyt on siis sitä Jumalan sanaa? Universumin kaikkivaltias Jumala haluaa tehdä itsensä tiettäväksi tämän planeetan ihmisille ja tämmöistä legendaa pukkaa. Kyllä tämä oikeasti vankkaa uskoa vaatii, jos noin ajattelee.

• vanhalevy

Moneskohan kerta on kun alex avaa keskustelun tästä samasta aiheesta...? Järkevämpää olisi nostaa vanha lanka pystyyn jos haluaa jauhaa ja jauhaa tuota samaa asiaa. Tämä tuntuu olevan alexin lempiaihe ja on ns. jäänyt levy päälle.

• Muistin.virkistykseksi

Ohita jos et viitsi lukea. Meitä on monia, joita ei alexxin kirjoittelut häiritse. Kyllä saa kirjoittaa, sillä ikuista piinaa ei ole.

• mitä.mieltä
        Muistin.virkistykseksi kirjoitti:

Ohita jos et viitsi lukea. Meitä on monia, joita ei alexxin kirjoittelut häiritse. Kyllä saa kirjoittaa, sillä ikuista piinaa ei ole.

Saa toki eikä se minuakaan häiritse mutta onko järkevää perustaa aina uusi ketju samasta aiheesta vai kirjoittaa yhteen lankaan? Mitä olet mieltä?

• mitä.mieltä

Myöskin kun nostaa vanhan jo olemassaolevan langan pystyyn sen sijaan että aloittaa aina uuden niin on se hyvä puoli että siihen on jo tullut vastauksia eikä tarvitse kirjoittaa jokaisella kaikkea uudestaan. Kuulostaa järkevämmältä kuin aloittaa aina uusi lanka samasta aiheesta ja saman kirjoittajan toimesta, eikö?

• ei.häiritse
        mitä.mieltä kirjoitti:

Myöskin kun nostaa vanhan jo olemassaolevan langan pystyyn sen sijaan että aloittaa aina uuden niin on se hyvä puoli että siihen on jo tullut vastauksia eikä tarvitse kirjoittaa jokaisella kaikkea uudestaan. Kuulostaa järkevämmältä kuin aloittaa aina uusi lanka samasta aiheesta ja saman kirjoittajan toimesta, eikö?

Ei häiritse vaikka aloittaa samasta aiheesta uuden keskustelun.

• ei.niin.mutta
        ei.häiritse kirjoitti:

Ei häiritse vaikka aloittaa samasta aiheesta uuden keskustelun.

Mutta mitä hyviä puolia siinä että aloittaa uuden ketjun on verrattuna siihen että nostaa vanhan ketjun? Eli kumpi on järkevämpää. Kun nostaa vanhan jo olemassaolevan langan pystyyn sen sijaan että aloittaa aina uuden niin on se hyvä puoli että siihen on jo tullut vastauksia eikä tarvitse kirjoittaa jokaisella kaikkea uudestaan.

• Muistin.virkistykseksi kirjoitti:

Olen kai kovinkin häiritsevä muutamille - mikä kummastuttaa hieman ..
        Sillä asia on todella vakava .. ja että siitä kirjoitetaan pitäisi olla hyvä asia ..
        Koska ikuisen helvetin piinan oppi on selvästi maailman suurin "harha oppi" ..
        En minä ainakaan tiedä toista vastaavaa maailmassa ..

Mitä sillä on väliä jos 1000 vuotis kausi vietetään taivaassa tai maan päällä verrattuna tämänkaltaiseen maailman laajuiseen harhaoppiin..

On jopa niin että uskon ikuiseen piinaan (siis luotujaan ikuisesti piinaavaan Jumalaan) katsotaan muutamissa piireissä olevan niin tärkeä että uskotaan että jos siihen ei joku usko .. niin ei myöskään pelastu .. ja joutuu siis tämän heidän uskonsa mukaan sinne helvettiin .. Siis ?? koko homma on kuin hämähäkin seitti (jos siihen uskoo) josta ei kukaan helpolla pääse irti .. Ainoa olisi että paavi ja kaikki islamin "mullat" kertoisivat ihmisille totuuden että ... Nyt olemme tulleet huomaamaan että olemme kautta aikojen olleet väärässä - MITÄÄN IKUISTA EI OLE OLEMASSA.

Mutta sitä saadaan varmasti odottaa turhaan .. valitettavasti ..

alex

• mitä.mieltä
        alex.kasi kirjoitti:

Olen kai kovinkin häiritsevä muutamille - mikä kummastuttaa hieman ..
        Sillä asia on todella vakava .. ja että siitä kirjoitetaan pitäisi olla hyvä asia ..
        Koska ikuisen helvetin piinan oppi on selvästi maailman suurin "harha oppi" ..
        En minä ainakaan tiedä toista vastaavaa maailmassa ..

Mitä sillä on väliä jos 1000 vuotis kausi vietetään taivaassa tai maan päällä verrattuna tämänkaltaiseen maailman laajuiseen harhaoppiin..

On jopa niin että uskon ikuiseen piinaan (siis luotujaan ikuisesti piinaavaan Jumalaan) katsotaan muutamissa piireissä olevan niin tärkeä että uskotaan että jos siihen ei joku usko .. niin ei myöskään pelastu .. ja joutuu siis tämän heidän uskonsa mukaan sinne helvettiin .. Siis ?? koko homma on kuin hämähäkin seitti (jos siihen uskoo) josta ei kukaan helpolla pääse irti .. Ainoa olisi että paavi ja kaikki islamin "mullat" kertoisivat ihmisille totuuden että ... Nyt olemme tulleet huomaamaan että olemme kautta aikojen olleet väärässä - MITÄÄN IKUISTA EI OLE OLEMASSA.

Mutta sitä saadaan varmasti odottaa turhaan .. valitettavasti ..

alex

Luepa mitä tuolle nimimerkille muistin.virkistykseksi vastasin niin ymmärrät yskän. Hölmöläisten hommaa kun sama mies aloittaa aina uuden ja sen jälkeen vielä uuden ketjun samasta aiheesta josta on jo aiemmin itse pistänyt ketjun pystyyn. Kerroin myös edellä että miksi se on hölmöä. Sinunkin luulisi viisaana miehenä ymmärtävän hyödyn siitä kun kasataan piinahommat yhteen ketjuun sen sijaan että hajautetaan sama useaan eri ketjuun ja aloitetaan aina uusi samasta aiheesta.

• Virhearvio
        mitä.mieltä kirjoitti:

Luepa mitä tuolle nimimerkille muistin.virkistykseksi vastasin niin ymmärrät yskän. Hölmöläisten hommaa kun sama mies aloittaa aina uuden ja sen jälkeen vielä uuden ketjun samasta aiheesta josta on jo aiemmin itse pistänyt ketjun pystyyn. Kerroin myös edellä että miksi se on hölmöä. Sinunkin luulisi viisaana miehenä ymmärtävän hyödyn siitä kun kasataan piinahommat yhteen ketjuun sen sijaan että hajautetaan sama useaan eri ketjuun ja aloitetaan aina uusi samasta aiheesta.

Alex.kasi ei olekaan viisas mies vaan toimii toisin.

• ei.ikuista.piinaa
        mitä.mieltä kirjoitti:

Mitä ihmeen pomottelijoita tänne on nykyään pesiintynyt. Täällä saa kirjoitella mitä kukin haluaa, vaikka sata kertaa toistaisi samoja asioita. Monen tyhmän päähän ei asiat kerralla mene.

• mitä.mieltä
        ei.ikuista.piinaa kirjoitti:

Mitä ihmeen pomottelijoita tänne on nykyään pesiintynyt. Täällä saa kirjoitella mitä kukin haluaa, vaikka sata kertaa toistaisi samoja asioita. Monen tyhmän päähän ei asiat kerralla mene.

Niin mutta ihan samalla tavallahan se sama asia nousee esille kun nostaa vanhan ketjun esiin. Kerroin mitä hyviä puolia siinä on verrattuna siihen että avaa hölmöläistyyliin aina uuden ja uuden ketjun. Normaaliälyiselle ihmiselle tämän sanoo jo maalaisjärkikin. Saa toki kirjoitella ja ihmisellä on sen suhteen itsemäärämisoikeus mutta onko se järkevää? Sen sijaan että sinäkin vedit pomottelijakortin esiin niin et keksinyt yhtään perustelua sille miksi aina pitää avata uusi ja uusi keskustelu saman miehen toimesta samasta aiheesta tai että mitä hyviä puolia siinä on verrattuna siihen että nostaa vanhan jo olemassa olevan keskustelun esiin. Sanoit "Monen tyhmän päähän asiat ei kerralla mene." Minä sanon että monen tyhmän päähän tämä minun esittämäni asia ei kerralla mene ja jos on tarpeeksi tyhmä niin ei ikinä mene.

Se että nostaa aina uuden ja uuden ketjun samasta aiheesta esiin on idioottimaista jankkaamista joka pakottaa ihmiset kirjoittamaan asiat toiseen kertaan mikäli haluavat tai viitsivät edes osallistua keskusteluun kun katsovat että tuolla toisella osapuolella ei nyt ilmeisesti ole kaikki inkkarit kanootissa. Se että kirjoittaa jatkoa jo olemassa olevaan lankaan minkä on itse avannut on keskustelua. Käyttäkää nyt aivojanne, ei tämä niin monimutkainen asia ole tai ei ainakaan pitäisi olla.

• numerot.vaihtuu
        mitä.mieltä kirjoitti:

Niin mutta ihan samalla tavallahan se sama asia nousee esille kun nostaa vanhan ketjun esiin. Kerroin mitä hyviä puolia siinä on verrattuna siihen että avaa hölmöläistyyliin aina uuden ja uuden ketjun. Normaaliälyiselle ihmiselle tämän sanoo jo maalaisjärkikin. Saa toki kirjoitella ja ihmisellä on sen suhteen itsemäärämisoikeus mutta onko se järkevää? Sen sijaan että sinäkin vedit pomottelijakortin esiin niin et keksinyt yhtään perustelua sille miksi aina pitää avata uusi ja uusi keskustelu saman miehen toimesta samasta aiheesta tai että mitä hyviä puolia siinä on verrattuna siihen että nostaa vanhan jo olemassa olevan keskustelun esiin. Sanoit "Monen tyhmän päähän asiat ei kerralla mene." Minä sanon että monen tyhmän päähän tämä minun esittämäni asia ei kerralla mene ja jos on tarpeeksi tyhmä niin ei ikinä mene.

Se että nostaa aina uuden ja uuden ketjun samasta aiheesta esiin on idioottimaista jankkaamista joka pakottaa ihmiset kirjoittamaan asiat toiseen kertaan mikäli haluavat tai viitsivät edes osallistua keskusteluun kun katsovat että tuolla toisella osapuolella ei nyt ilmeisesti ole kaikki inkkarit kanootissa. Se että kirjoittaa jatkoa jo olemassa olevaan lankaan minkä on itse avannut on keskustelua. Käyttäkää nyt aivojanne, ei tämä niin monimutkainen asia ole tai ei ainakaan pitäisi olla.

2-0

• Exap
        mitä.mieltä kirjoitti:

"Se että nostaa aina uuden ja uuden ketjun samasta aiheesta esiin on idioottimaista jankkaamista joka pakottaa ihmiset kirjoittamaan asiat toiseen kertaan mikäli haluavat tai viitsivät edes osallistua keskusteluun kun katsovat että tuolla toisella osapuolella ei nyt ilmeisesti ole kaikki inkkarit kanootissa. "
        Tästä voi olla ainoastaan samaa mieltä.
        Tosin, sillä varauksella että jotkut ketjut tulevat täyteen asiatonta kommentointia, jonka jälkeen tietysti on mielekästäkin aloittaa uusi ketju, jossa voi jatkaa keskustelua.
        Toisinaan myös ketjut tulevat myös täyteen eipäs-juupas-kommentteja joissa ei ole mitään uutta sisältöä, ja vähintään 100 vastauksen jälkeen alkaa jo olla hankala seurata ketjua. Olisikin todella hienoa että keskusteluun osallistutaan vain silloin kun on oikeasti jotakin perustelua kommentoinnin tueksi, sen sijaan että lähetetään vain "olet väärässä" -viesti.

• letsagree
        Exap kirjoitti:

"Se että nostaa aina uuden ja uuden ketjun samasta aiheesta esiin on idioottimaista jankkaamista joka pakottaa ihmiset kirjoittamaan asiat toiseen kertaan mikäli haluavat tai viitsivät edes osallistua keskusteluun kun katsovat että tuolla toisella osapuolella ei nyt ilmeisesti ole kaikki inkkarit kanootissa. "
        Tästä voi olla ainoastaan samaa mieltä.
        Tosin, sillä varauksella että jotkut ketjut tulevat täyteen asiatonta kommentointia, jonka jälkeen tietysti on mielekästäkin aloittaa uusi ketju, jossa voi jatkaa keskustelua.
        Toisinaan myös ketjut tulevat myös täyteen eipäs-juupas-kommentteja joissa ei ole mitään uutta sisältöä, ja vähintään 100 vastauksen jälkeen alkaa jo olla hankala seurata ketjua. Olisikin todella hienoa että keskusteluun osallistutaan vain silloin kun on oikeasti jotakin perustelua kommentoinnin tueksi, sen sijaan että lähetetään vain "olet väärässä" -viesti.

Nimenomaan, tästäkin on helppoa olla samaa mieltä.

• JoshuanSeuraaja

Tuo "gehenna" tarkoittaa joukkohautaa ja kaatopaikkaa, ja alkuperäinen gehenna sijaitsi Ben-Hinnomin laaksossa Jerusalemin eteläpuolella ja sieltä saattoi levitä tulessa kytevien arvottomien ruumiiden rikinkatkuinen käry siityä pyhään kaupunkiin etelätuulen mukana silloin tällöin muistutuksena niiden kohtalosta jotka eivät saisi kunnioittavaa hautausta kalliohautaan. Mutta mitä sitten käy ihmisille jotka kuolevat ennen taivaanvaltakuntaa? He tyhjiin raukeavat sillä eivät ole sitä sisimmästään saavuttaneet vaan luopuneet etsinnästä. Mutta entä sitten uskonto? Voiko olla sen surrealistista uskontoa jolla olisi tätä enempää mahdollisuutta abstraktiin jumalaan, varsinkin kun raamattu ohjaa etsimään totuutta ja tieto sekä kietää taikuuden ja yliluonnollisen mahdollisuuden. Silloin silmät aukeavat sille että raamattua on tulkittava a) historian tutkimuksen kantilta b) naturalismin kantilta ja c) symbolismin kantilta. Loppu tulos on silloin sekulaarimpi kuin voisi uskoakkaan, varsinkin kun oppii erottamaan mikä on historiaa ja mikä osa traditiota, sekä kuinka se on kehittynyt ja mistä. Vielä kun vain keksisi kuinka raamatun saisi käännettyä nyky mielelle, nyky kielelle ja nyky tiedolle.

• Gehenna todella oli Jeesuksen aikoina kaatopaikka joka sijaitsi Hinnomin laaksossa Jerusalemin eteläpuolella .. ja sinne heitettiin myös esimerkiksi teloitettujen rikollisten ruumiit poltettavaksi - teloitettuja rikollisia ei siis haudattu muistohautoihin niin kuin tapana oli normaalisti, toisin sanoen heidät unohdettiin - koska heitä ei katsottu kelvolliseksi .

Kun rikollinen ristillä sanoi Jeesukselle "sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi" - oli juuri tästä kysymys.. ja Jeesus lupasi tukalasta tilanteesta huolimatta muistaa hänet : Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä (ajatus on "tässä ja nyt") sinun pitää oleman MINUN KANSSANI paratiisissa."

Mikä yksinkertaisesti tarkoittaa että ryöväri saa olla mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa ja siinä tuhat vuotisessa ajassa jolloin Jeesus hallitsee ja johdattaa omansa perille iankaikkiseen elämään .. ja jonka ajan jälkeen ..
        (1. 6: Tim. )
        .. hän AIKANANSA on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

Tai niinkuin Paavali myös kirjoittaa .. 1. Kor. 15:24 ->
        ... sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman "SIIHEN ASTI, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
        Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. (= poistetaan synti joka tuhoaa kaiken elämän) ..

Että ihmisille sanotaan että Jeesus olisi puhunut sanaakaan helvetistä - on se täysin väärää puhetta . . Jeesus ei koskaan sanonut sanaakaan - siitä niin monen kirkon opettamasta helvetistä .. ei millään tavalla .. koko homma on kirkon oppeihin jälkeenpäin tuotua harhaa niinkuin monet muutkin asiat..

alex

• JoshuanSeuraaja
        alex.kasi kirjoitti:

Gehenna todella oli Jeesuksen aikoina kaatopaikka joka sijaitsi Hinnomin laaksossa Jerusalemin eteläpuolella .. ja sinne heitettiin myös esimerkiksi teloitettujen rikollisten ruumiit poltettavaksi - teloitettuja rikollisia ei siis haudattu muistohautoihin niin kuin tapana oli normaalisti, toisin sanoen heidät unohdettiin - koska heitä ei katsottu kelvolliseksi .

Kun rikollinen ristillä sanoi Jeesukselle "sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi" - oli juuri tästä kysymys.. ja Jeesus lupasi tukalasta tilanteesta huolimatta muistaa hänet : Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä (ajatus on "tässä ja nyt") sinun pitää oleman MINUN KANSSANI paratiisissa."

Mikä yksinkertaisesti tarkoittaa että ryöväri saa olla mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa ja siinä tuhat vuotisessa ajassa jolloin Jeesus hallitsee ja johdattaa omansa perille iankaikkiseen elämään .. ja jonka ajan jälkeen ..
        (1. 6: Tim. )
        .. hän AIKANANSA on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

Tai niinkuin Paavali myös kirjoittaa .. 1. Kor. 15:24 ->
        ... sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman "SIIHEN ASTI, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
        Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. (= poistetaan synti joka tuhoaa kaiken elämän) ..

Että ihmisille sanotaan että Jeesus olisi puhunut sanaakaan helvetistä - on se täysin väärää puhetta . . Jeesus ei koskaan sanonut sanaakaan - siitä niin monen kirkon opettamasta helvetistä .. ei millään tavalla .. koko homma on kirkon oppeihin jälkeenpäin tuotua harhaa niinkuin monet muutkin asiat..

alex

Hieman lauot ohitse, mutta kyse on kuitenkin on muistamisessa ja varsinkin sanassa, mutta se muistaminen tekee Joshuasta erinlaisen kuin ne 2000 Juutalaista jotka Quinctilius Varus ristiinnaulitsi kapinasta tai ne kolme ristiinnaulittua jotka Flavius Josefus osti ristiltä alas elossa. Jos emme muistaisi Joshuaa emmekä sitä kautta mitä tämä opetti ei meillä olisi kristin usko, mutta ei meillä myöskään olisi kristinuskoa jos Joshua oli kuollut ristillä eikä virronnut haudassa takaisin eloon. Ne ovat tärkeitä ydin kohtia liikkeen synnylle, hitaasti mutta kuitenkin.
        Lisäksi kun alkaa ymmärtää sitä aikaa ja kulttuuria ja sen ajan ihmisten tajunnan virtaa alkaa moni evankeliumin kohta aueta, kuten se ettei taivaan valtakunta tule vaan se on meissä sisällä. Kuten myös sekin että Jumalattomilla on paikka kaatopaikalla mutta ne jotka ovat vanhurskaita muistetaan ja he jäävät eloon muistoissamme. Mutta kuka sitten on jumalaton? Sellainen joka on sokea ja hylkää totuuden ja lopettaa sen etsimisen. Meidän tulee etsiä totuutta ja hyväksyä totuus, mutta ei vääristää totuutta, ei ramatun sanalla, eikä edes raamatun nimessä. Mutta totisesti, muistaminen on se juttu.

• 77777

Ikuinen kadotus on pimeyttä, elämää ilman Jumalan kirkkautta-taivasta. Tulinen järvi on varattu saatanalle ja hänen enkeleilleen. Jokainen saa tekojensa mukaan joko hyvää tai pahaa.
      Taivaaseen pääsevät ne, jotka tunnustavat Jeesuksen Jumalan Pojaksi ja elävät hengen yhteydessä Häneen. Siihen elämään kuuluu rukous ja palveleminen. Omia töitä ei lueta omiksi ansioiksi, vaan kunnia annetaan sille, jolle se kuuluu, Herralle. Hän vaikuttaa omissaan sekä tekemisen, että tahtomisen.
      Turha on kiistellä jonkin sanan puuttumista tms. toissijaista asiaa. Tärkeintä on elää sovussa itsensä ja Jumalan kanssa eli uskossa.
      Kasteista myös on turha kiistellä. Ne asiat ovat ns. maitoruokaa.

• poppa.man

" Tulinen järvi on varattu saatanalle "

Juutalaisuuden ja sitä kristinuskon juuret ovat Pohjois-Afrikassa, kuten taitaa olla koko ihmiskunnankin uusimman perimäkartoituksen mukaan.
        Egyptiläisten elonolojen vastakohdat loivat perustan uskonnolle. Vuodenajat vaihtelevat kuuman ja kuivan kauden, jolloin kasvillisuus riutuu ja lauhkeamman sadekauden ja sen tuoman vehreyden välillä. Kaikelle tälle on sitten annettu uskonnollinen merkitys.

Set edusti egyptiläisille kuumuutta ja kuivuutta. Set:in tuuli, joka puhalsi etelästä, erämaa lännessä, johon aurinko "kuoli" Set:in valtakunta jne.
        Set, alunperin Sut, south, etelä.
        Set on sittemmin saanut nimekseen Sethan, Sathan, Satan...

• eivoiollatottataas

Höpönlöpön. Ikuinen kadotus ei ole elämää. Se on kuolema, josta ei ole ylösnousemusta. Jumalattomilla ei ole ikuista elämää missään muodossa.

• JoshuanSeuraaja
        poppa.man kirjoitti:

" Tulinen järvi on varattu saatanalle "

Juutalaisuuden ja sitä kristinuskon juuret ovat Pohjois-Afrikassa, kuten taitaa olla koko ihmiskunnankin uusimman perimäkartoituksen mukaan.
        Egyptiläisten elonolojen vastakohdat loivat perustan uskonnolle. Vuodenajat vaihtelevat kuuman ja kuivan kauden, jolloin kasvillisuus riutuu ja lauhkeamman sadekauden ja sen tuoman vehreyden välillä. Kaikelle tälle on sitten annettu uskonnollinen merkitys.

Set edusti egyptiläisille kuumuutta ja kuivuutta. Set:in tuuli, joka puhalsi etelästä, erämaa lännessä, johon aurinko "kuoli" Set:in valtakunta jne.
        Set, alunperin Sut, south, etelä.
        Set on sittemmin saanut nimekseen Sethan, Sathan, Satan...

Juutalaisuuden juuret kuten muunkin seemiläisen ja hedelmällisen puolikuun alueen uskonkunnan, esim mesopotamian Gilgameshin, juuret ovat Persianlahden pohjassa. Siellä oli myös se oikea ja alkuperäinen Eeden joka säilyi vain myytteinä, emmekä voi olla tarkkoja siitä mitä siellä tapahtui muuta kuin että tuli ilmaston muutos ja jääkausi loppui. Mutta raamattu kertoo kuitenkin kuinka 1) egyptin uskonnot ja kulttuuri vaikutti juutalaisuuden kehittymiseen vaikka niitä "pyrittiin" reformoimaan pois, 2) kanaanin uskonnot ja kulttuu vaikuttivat juutalaisuuden kehittymiseen vaikka niitä "pyrittiin" reformoimaan pois, 3) sekä kuinka Babylonian että Persian uskonnot ja kulttuuri vaikuttivat juutalaisuuden kehittymiseen vaikka niitä "pyrittiin" reformoimaan pois. Lisäksi raamatun ulkopuolelle jää 1) kuinka Kreikan helleeninen kulttuuri ja mytologia vaikuttivat juutalaisuuden kehitykseen, 2) sekä kuinka Rooman uskonnot ja kulttuuri vaikuttivat kristinuskon kehitykseen ja kuinka niitä sulautettiin kristinuskon oppiin ja traditioon. Suoraa kopiointia on hyvin vähän ja enemmän kyse on ollut vaikutteista joita on kulkeutunut kulttuurin vaihoisss puolin ja toisin. Alkujaan kuitenkin seemiläinen uskonto oli polyteistinen usean jumalan uskonto mutta sittemmin siitä erkani henoteistinen lahko josta kehittyi monolatrian kautta polyteistinen. Jeesus eli Joshua reformoi Jumalasta henkisen ja rakastavan objektiivin joka kuitenkin on subjektiivinen. Koko Jumalan käsite on puolestaan mutkikas ja psygolokinen että nykyään sitä parhaiten kuvaa ilmaisu abstrakti. Mutta takaisin kommenttisi aiheeseen, Juutalainen traditio tuntee Saatanan varhemmaltanimeltään Sataniel ja Samael, tämä oli arkkienkeli joka nousi kapinaan ja rangaistuksena tälle annettiin vastuu hallita maata ja kaikkea mitä sen päällä on. Tälläinen siis on alkuperäinen myytti Saatanasta jonka Joshuakin tunsi, mutta siihen oli vaikuttanut siinävaiheessa jo zarathustralaisuus jonka mytologiassa valonjumala Ahura Mazda oli karkoitti pahan Ahriman-hengen maanpäälle. Zarathustralaisuus kuitenkin vaikutti enemmän käsitykseen saatanasta ja sen luonteesta kuin että se olisi suora kopio zarathustralaisuudesta ja tätä tukee 2000-luvun eaa kaunokirjallisuutta edustava Jobin kirja (Abraham lienee nauttinut sen lukemisesta jos oli olemassa), joka kuvaa Jumalan ja Saatanan suhdetta. Itse Persialais vallan aikaa kesti juutalaisilla vuodesta 539 eaa vuoteen 312 eaa jolloin Persian valoittaneen Alexanderin suuren sotapäälikkö Ptolemaios otti komennon alueella. Saatanan etymologia taas pohjaa heprean sanaan "sãtãn" joka tarkoittaa vastustajaa na siitä se on lainautunut useasn eri kieleen juurikin Saatanaa tarkoittavana nimenä. Se että Saatana olisi väännös egyptiläisestä jumalasta puolestaan on jo pseudotiedettä ja hyvin kyseen alainen väite.

• T.mosse

" Se että Saatana olisi väännös egyptiläisestä jumalasta puolestaan on jo pseudotiedettä ja hyvin kyseen alainen väite."

Mjaa... Sut alias Set oli Egyptissä Horuksen, valon ja elämän vastustaja, Läntisen erämaan ja etelän pakahduttavan tuulen valtias. Egyptiläisille Set ei tuottanut loputonta päänvaivaa, vaan he hyväksyivät hänen vaikutuksensa osaksi elämää.
        Tottahan lienee se, että vasta zarahustralaisuuden vaikutuksen myötä syntyi tarve päästä eroon lopullisesti "vaihteen varjosta". Myöhemmät profeetat uhkuvatkin uudistetusta maasta, josta kaikkinainen muutos on eliminoitu- se ei kylläkään voi sijaita tässä nykyisessä Universumissa, jossa elämä on keksittynyt planeetalle/ planeetoille, joiden tärkeä elimellinen ominaisuus on juurikin kiertoliike ja siihen liittyvät hienot ominaisuudet, sellaiset kuin esim. planeetta Maalla on ja jotka mahdollistavat sään ja vuodenaikojen muutokset.

Nimestä puheenollen, siihen liittyy pieni hebrean sanaleikki:
        http://www.onetorahforall.com/Hebrew Word Studies/Satan or Shatan.html

• Exap

"Aloituksen aihe on siis: Miksi eivät kirkot ja lahkot tunnusta sitä totuutta että Raamatussa ei ole "helvetti" sanaa lainkaan."
      Johtuisikohan kenties siitä, ettei sillä ole mitään merkitystä vaikka tulista järveä kutsuttaisiin vaikkapa nimellä wefiouhwediugqweifdguqwae. Se kun ei muuta opinkohtia mitenkään. Se opinkohtien muuttaminen olisikin mielestäni oleellisempi taistelunaihe sinulla kuin itse sana.
      Nythän kuitenkin totuus on se, että tulinen järvi ei kertakaikkiaan ole sama kuin eräs laakso tuollapäin; koko gehenna-sana ei kirjaimellisesti viittaa fyysiseen paikkaan nykyisessä Israelissa.

• Aloittaja. Miten ao. teksti pitäisi tulkita?

Mark:
      9:43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen,
      9:44 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.
      9:45 Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin,
      9:46 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu
      9:47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
      9:48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.

Matt:
      25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
      25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

• eikössenäinole

Viellä pitäisi aloittaa uusia aloituksia että ikuista helvettiä ei raamatussa ole eikä sitä ole olemassakaan, kun muutamien kirjoittajien päähän ei ole viellä mennyt että ikuinen helvetti on vain sepitetty satu johon ihmiset ovat alkaneet uskoa, kun se tuntuu niin mukavalle että tuo toinen heitetään sinne, mutta minä pelastun, siis joka ei usko niinkuin minä niin helvettiin vain ja nopeasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      3033
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1590
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      221
      1345
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1041
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1022
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      977
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      887
    Aihe