Ubuntu ongelma

hmhmhmhmhm

Mistähän johtuu, että ubuntu yllättäen hidastuu todella hitaaksi muutamaksi minuutiksi, niin hitaaksi, että hädin tuskin hiiri liikkuu?

Toinen kysyms, miten tuota syytä voi tutkia jälkikäteen?

Ubuntun versio on 14.04, käytössä on gnome 3 työpöytä.

Yksi vaihtoehto tietysti olisi puhdas asennus, jos on tullut sössittyä tämä jotenkin.

13

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihateubuntu

      Minä avaisin valmiiksi toiselle työpöydälle järjestelmän valvonnan josta näkisi hidastumisen aikana mitä tapahtuu.

    • hgfdsah

      Koneen tiedot, prosessori ja nopeus, muistin määrä ja nopeus? Jos muisti swappaa (liian vähän muistia), se hidastaa konetta selvästi.
      Näytönohjain ja onko sille asennettu suljettu driveri?
      Liittymän nopeus ja lanka vai mobiili?

      Mitä teet kun kone hidastuu, esim. flash-video on resurssisyöppö. Tai mainokset, jolloin adblock plus auttaa (poistaa turhan extra kuorman).

      Komento top näyttää miten koneen resurssit riittää (tai tuo järjestelmänvalvonta).

      Ubuntu voi olla vanhaan koneeseen liian raskas pyörittää, silloin voi olla tarpeen vaihtaa siihen UbuntuMate, Xubuntu tai Lubuntu tai joku muu kevyempi jakelu.

      • hmhmhmhmhm

        Koneen prosessori on Intel Pentium E5200, nopeus 2,5 GHz ja 2 ydintä. Muistia on 4GB ja muistin nopeus on muistaakseni 800MHz. Näytönohjain on ATI HD4670, en ole tietääkseni asentanut driveria erikseen. Liittymä on tv-kaapeli, nopeus 100 mb.

        No minulla oli useita ohjelmia auki, ainakin inkscape, sublime text, selain. Olin siis piirtämässä inkscapella.

        Selvä, pitääpä seurata tuota resurssien käyttöä.

        Normaalisti kyllä pyörii erinomaisesti tällä koneella ubuntu.


      • hgfdsah

        Joo, rauta riittää hyvin: prosessori, muisti, näytönohjain: asennuksessa tuleva avoin ajuri tukee täysin HD6470-piiriä: https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver ja liittymäkin on nopea.

        Oma kone ehkä puolet tuosta, 2.8 GHz 1-ydin, 1 GB, ja 14.04 toimii tässäkin ok, gnome-classic työpöytä unityn sijasta ('sudo apt-get install gnome-panel' ja siitä valittu metacity), näyttö 1280x1024. Tähän voisi asentaa kevyemmänkin jakelun, mutta ei tämäkään juuri hidastele (tosin yle ja mtv3 on aika rajalla..).


    • dww

      apt-xapian indeksoi tiedostoja. Ei mitenkään välttämätön prosessi, joten tuon apt-xapian-index paketin voi poistaa, niin turha indeksointi jää pois.

    • Kokeilestätä

      Jaa, johtuskohan tosta Gnomesta??? en ole huomannut moista, mutta win tekee kyllä selatessa, siihen auttaa jos ottaa selaimmesta pois latteistokiihdytyksen.
      Kokei sitä!

    • paremmin_näin
    • tarkasta___

      Liekkö vain asentaa tietoturvapäivitykset taustalla ja heikompi kone hieman hyytyy. Ainakin uusimmassa Ubuntussa lataa ja asentaa tietoturvapäivitykset taustalla.

      • subundU

        Ubuntun tietoturvapäivitykset=imuroi koneeltasi sen mitä haluaa (vakoilua parhaimillaan,tiesitkö kenties tämän)


      • trollille
        subundU kirjoitti:

        Ubuntun tietoturvapäivitykset=imuroi koneeltasi sen mitä haluaa (vakoilua parhaimillaan,tiesitkö kenties tämän)

        Toi vakoilu liittyy Windowsiin, ei Ubuntuun!


      • tarkasta___
        subundU kirjoitti:

        Ubuntun tietoturvapäivitykset=imuroi koneeltasi sen mitä haluaa (vakoilua parhaimillaan,tiesitkö kenties tämän)

        Ubuntussa päivitys tapahtuu avoimen lähdekoodin ohjelmilla, joiden lähdekoodin voi kuka tahansa lukea, joten tuo mielipuolinen valheesi ei ole mitenkään uskottava. Windows vakoilee kaiken ja se on fakta, eikä vakoilua saa edes pois.


    • 8plu6

      Avaa pääte, ja käynnistä top. Eiköhän silloin selviä, mitä prosesseja koneessa on käynnissä. Joskus minulla oli taustalla varmuuskopiointiohjelma, joka kyykytti koneen varsin totaalisesti.
      Selain ja flash saa hyvinkin aikaa mainitsemasi efektin :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe