mitä mieltä olitte rollon pääsykokeesta?

rollotteluu

Mitä tykkäsitte oliko helppo vai vaikea ja yllättikö joku kysymys?

65

2848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jhhjwalokd

      Tuntui aluks helpolta mutta sitten tajusin ettei se ihan niin helppo ollutkaan kun ensivaikutelma antoi ymmärtää. Hirvittävän isoja pistemääriä per tehtävä.

      • potkurilakki

        joku ylioppilas kirjotti 12 ällää, , no mä kirjotan väh 200 LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL , , ja 1 ällä vielä ihan huvin vuoksi. L


    • oikkari

      Voisiko joku kertoa kysymykset?

      • meigggis

        1 a)-e) (sähköinen asiointi artikkelista) aiheena pääosin sähköisestä viestinnästä annetun lain pykäliä..
        1f) aukkotehtävä OIF:sta,
        2. Kerro arvonlisäverotuksen yleisestä neutraliteettiperiaatteesta ja sen sisällöstä sekä mitä muita neutraliteetin lajeja on ja mikä niiden sisältö.
        3. a ) selitä perusteettoman edun palautusoppi
        3.b) velvoiteoikeuden aukkotehtävä
        4. sosiaalihuollosta jotain tehtäviä (en muista)
        5. a) mikä on panttioikeus b) miten sitä hyödynnetään c) millä menettelyllä panttioikeudesta voidaan saada suoritus


      • hyvinmeni
        meigggis kirjoitti:

        1 a)-e) (sähköinen asiointi artikkelista) aiheena pääosin sähköisestä viestinnästä annetun lain pykäliä..
        1f) aukkotehtävä OIF:sta,
        2. Kerro arvonlisäverotuksen yleisestä neutraliteettiperiaatteesta ja sen sisällöstä sekä mitä muita neutraliteetin lajeja on ja mikä niiden sisältö.
        3. a ) selitä perusteettoman edun palautusoppi
        3.b) velvoiteoikeuden aukkotehtävä
        4. sosiaalihuollosta jotain tehtäviä (en muista)
        5. a) mikä on panttioikeus b) miten sitä hyödynnetään c) millä menettelyllä panttioikeudesta voidaan saada suoritus

        4. sosiaalihuollosta jotain tehtäviä (en muista)
        Siinä oli sosiaaliapumiehen tehtävät, päätöksen täytäntöönpanon edellytykset ja sitte vielä joku..


    • tulinjustkokeesta

      Mitä neutraliteetteja mainitsitte? Huomasin, että kirjassa oli mainittu useampiakin kuin yleisestä neutraliteettiperiaattesta kertovan kappaleen alla. Kyseessähän oli 15 pistettä!

      • meigggis

        kilpailuneutraliteetti, jakelutieneutraliteetti, yritysmuotoneutraliteetti, yrityskokoneutraliteetti, hankintaneutraalisuus jne
        ên muistanu enempää :D


      • Nääviel
        meigggis kirjoitti:

        kilpailuneutraliteetti, jakelutieneutraliteetti, yritysmuotoneutraliteetti, yrityskokoneutraliteetti, hankintaneutraalisuus jne
        ên muistanu enempää :D

        Kulutusneutraliteetti ja kilpailuneutraliteetti oli kans


      • 7714

        omistuspohjaneutraliteetin laitoin vielä noiden lisäks


    • joominävaan

      Sitten siittä viranomaisen velvolllisuuksista Tarviiko sähköisestä hakemuksesta saada vastaanottokuittaus? Muka?

      • meigggis

        Viranomaisella on velvollisuus ilmoittaa sähköisen viestin perillemenosta :). Mutta ei koske telekopiona tai vastaavalla tavalla lähetettyjä.. ja sit se ilmoitustapa on jätetty viranomaisen harkintaan ja suositeltavaa ois automaattinen vastaustoiminto..


    • ettänäintälläkertaa

      Omat aukotbmeni päin... kun en olu kerrannu ko alueita . Esseisinbosasin vastata kaikkiin ja melko kattavastikin kun tarkistin. Että jos esseistä tulee selaista 8-12 ja aukiäoista muutama hassu..

    • oikkkari

      Koe oli aika helppo, 1.f) aukkotehtävästä tuli 9/10 ja velvoite-oikeuden 3.b) aukkotehtävästä tuli 5/5.. 1. tehtävän a)-e) sähköisestä asioinnista meni todella hyvin omasta mielestäni! Panttioikeus kysymys nro 5. oli mielestäni vaikein, vaikka asian osaankin hyvin, mutta kysymysasettelut olivat hieman hankalia, en ole varma vastasinko oikein kohtiin, vaikka kattavasti yritin vastata. Kokeesta jäi kyllä tosi hyvä mieli ja kertaakaan ei tullut sellainen olo etteikö osaisi. Tuntuu jo aika varmalta pääsy sisään. Valmennuskurssin harjoituskokeista olen saanut 50/80.. Miten muilla?

      • Ohion

        Oon aika samoilla linjoilla sun kanssa! Panttioikeuden kertasin hyvin ku veikkailinki että siitä vois tulla kysymystä, mutta oli tosiaa aika hankala tietää mitä a) ja varsinki b) kohissa haettiin... Mä sain kenraalikokeesta 62,75/80, mutta siinä sattuki jotenki itelle tosi sopivat kysymykset, en todellakaa oota samanlaista tulosta valintakokeesta :D Siitä olin ilonen ettei oikeusinformatiikasta tullu kauheen vaikeeta tehtävää, toisaalta kv rikosoikeudesta oisin toivonu jotain.


      • tiesitköhän

        No kerrohan sitte aukkoihin kaikki oikeet vastaukset, jos kerran tiesit!


      • noinniinkuomastamielestä

        No mitä laitoitte noihin pantti-kysymyksiin?
        Eikö b:ssä haettu sitä, että kohde myydään ja sillä kuitataan velat ja sitte että siihen tarvitaan tuomioistuimen päätös ja ulosottomiehen työapu :) mutta käteispanttauksessa pantinhaltija voi ite myydä kohteen.
        Mitä sitte C:hen? ja A:han?


      • Ohion

        Mä laitoin b) kohtaan kans just ton että pantilla velkoja turvaa saatavansa ja ja velallinen voi käyttää vakuutena, sit selitin jotai erilaisista panttikohteista... Tuon tuomioistuimen ja ulosottomiehen käteispanttauksen laitoin ite sit c:hen. Siihen laitoin kans et miten maksukyvyttömyysmenettelyssä.

        En tiiä, aika hankalalta tuntu :s


    • Entuupääsee

      Huonosti meni.

    • Ggggggjjlll

      Mikä oli vastaus vaikeasti löydettävään oikeuslähdemateriaaliin? Aukkotehtävä...

      • Ehkäs

        Salainen lainsäädäntö


    • Mattimuratti

      Mitä veikkaatte tämän vuosen pisterajaksi?

      Minkälaisia pisteitä olette itsellenne arvioineet?

      Ite arvioin n. 48, saa nää riittääkö mihinkään..

    • Joskusvieläoikikseen

      Mitä veikkaatte pisterajaks? Ite sanoisin 50 (koepisteillä pelkästään siis)

    • Oiskivapäästä

      Aukot oli suht helpot, mut mikä se toinen kaksiosainen oikeusinformatiikan tehtävässä oli?! Ei siis tuo salainen lainsäädäntö. En oikein tiedä, et tuleeko panttioikeudesta pisteitä, tuntui vaikealta sijoittaa oikeisiin kohtiin asioita ja aikakin alkoi loppumaan. Toivon, että pisterajat laskee, tänä vuonnahan ei enää lisäpisteet vaikuta niihin..Itsellä aika loppui muutenkin kesken ja esseet tuli hutastua, jäi kyllä harmittamaan, kun muutama varmasti pisteiden arvoinen asia olis vielä irronnut, mutta käsky lopettaa kirjoittaminen keskeytti tosiaan homman

      • E.Dommering

        Toinen kaksiosainen oli mahdollisesti oikeudellinen tietohuolto.


    • Joskusehkaminakin

      Ihmeellinen koe. Ei siinä muuta.

      • E.Dommering

        Mitkä ne kaksi toiseksi vikaa kohtaa oli ykköstehtävän aukko-osiossa? Siis oliko nyt kohdat 10 ja 11 ennen tietoyhteiskuntakaarta.


      • aimitenniin

        No?


    • tietääkökukeen

      Millon tai mistä noihin saa niitä hyvän vastauksen piirteitä?

    • Mitähänsitänyt

      Itkettää. Tyrin muutaman helpon kohdan nollille, joista olisi kyllä pisteitä pitänyt kerryttää. Koe vaikutti tosi helpolta ja luulen että pisterajat nousee rajusti. Siksi tämä onkin niin musertavaa kun en millään usko, että muut tehtävät olis voinu mennä niiin hyvin että antais anteeksi 10 pisteen menetyksen plus muut virheet, joista en tiedä vielä. Pisterajaksi koepistekiintiössä veikkaan 55.

      • Samahomma

        Joo mulla ihan sama juttu... Mä ite mokasin ihan totaalisesti sen koko 4 tehtävän ja siinä meni 15 pistettä ja vero essees muistin niit neutraliteettei vaa 4/7 joten se oli siinä :((( koko kevään työ nyt sit viemäristä alas


      • Mitähänsitänyt

        Tää on niin uskomatonta. Oon panostanu tähän kevääseen kaikkeni ja nyt käy näin! :( Ainoa toivonkipinä on se, että muutkin olis hämääntyny "helposta" kokeesta..Mutta aika epätoivoiselta ja kaukaa haetulta sisäänpääsy vaikuttaa. Tsemppiä sullekki!


    • Valmennuskurssipriimus

      Meni kyllä todella hyvin. Olin lukenut niin hyvin ja osasin vastata kaikkeen mielestäni niin, että ihmettelen jos ei sisäänpääsykirjettä postiluukusta kolahda. Olin vieläpä Tampereella Artiklan valmennuskurssin priimus. Hyvää kesän jatkoa, ja nähdään teidän muiden onnekkaiden kanssa syksyllä Rovaniemellä! :)

    • timosoin1

      Oliko koe tosiaan enemmistön mielestä helppo? Mielestäni koe oli suhteellisen haastava. Paljon pidempiä vastauksia vaadittiin, kuin vaikkapa vuonna 2015. Vastausten kunnolliseen luonnostelemiseen ei ainakaan itselleni jäänyt kunnolla aikaa. Toivoisin/veikkaisin pisterajan olevan samaa tasoa, kuin viime vuonna.
      Mikä fiilis muilla pisterajoista ja ylipäänsä kokeesta?

      • Valmennuskurssipriimus

        Kun oli kunnolla lukenut, niin helppohan se oli... Miten itsellä, luitko samalla tavalla kuin minä, eli noin 9h aktiivista lukua per päivä alusta alkaen? Aluksi toki sunnuntait vapaapäiviä.


    • toivotontollo

      Sinänsä ihan järkevät kysymykset, en vaan osannu tarpeeksi hyvin ja kämmäilin jotain ihan just mitä osaan varmasti ja osannu jo ennen pääsykoekirjojen ilmestymistä, sanat vaan katos mielestä. Esim tietoyhteiskuntakaari - laiton jotain informaatiokaari ja maakaari piti olla laiton kiinteistökauppalaki. Hävettää! Mutta ne sanat vaan katos kokonaan sanavarastosta.

    • timosoin11

      Viimesen kuukauden luin käytännössä 8-17. Sitä ennen n. 4-5h per päivä, joskus myös viikonloppuina. Itse en ollut juuri kysyttyihin kohtiin kiinnittänyt erityistä huomiota, oletin kysymyksien tulevan muista kohdista ja kv rikosoikeus ois sitten tietenkin ollut se kaikista vahvin osaamisalue. Valmennuskurssillakaan ei kyllä kiinnitetty mitenkään erityistä huomiota kysyttyihin seikkoihin. Tasan ei käy onnen lahjat. En kuitenkaan pidä sisäänpääsyä mahdottoma. Oma arvio pisteistäni on n. 50

    • tahtoonkova

      Miten teillä meni perusteettoman edun palautusoppi tehtävä?

      • Kkii

        Mitäköhän pointteja siinä olisi pitänyt tuoda esiin?


      • 242424242442442

        hmm mä kirjotin ainakin vaan suoraan kirjasta sen pari sivuu mitä siitä oli juttua.. Mainitsin aluks kyllä et epäasianmukaiseen hyötymiseen voidaan puuttua myös erityissääntöjen tai puuttumisperiaatteen pohjalta, mut sit vaan latasin sen mitä kirjassa oli enkä sen kummemmin pohtinu.. Nyt tuli sellanen fiilis et olisko pitäny jotain muutaki sit tajuta siihen laittaa/yhdistää jostain muualta..


    • Kkii

      Kävikö joku viime vuonna kokeessa? Oliko tämän vuoden koe hurjasti helpompi? Tuleeko pisterajat nousemaan/laskemaan? Kylläpä jännittää!

      • Jospaonnistais

        No ei mun mielestä ollut helpompi. Aika samaa tasoa. Itsellä jäi 2 pisteestä viime vuonna, toivottavasti nyt ei tullu yhtä paljon sössittyä. Veikkaan, että rajat pysyy suunnilleen samalla tasolla!


    • ellisalex

      Onks Rollon vastaukset tulleet yleensä etu ajassa? Mitä veikkaatte realistisesti pisterajoiksi?

      • Korkeintotuusvarmaan

        Koepistejonossa raja tulee olemaan 47 pistettä.


    • Tepuli123

      Koe piste jonon raja tulee olemaan 62,75. Helppo koe.

      : D

      • Lolloollkj

        Höpö höpö


      • mitäporukkaa

        Voisitteko opetella kirjoittamaan yhdyssanat ennen kuin haette oikeustieteelliseen?


    • Sakkepakkepapatipapa

      Luin materiaalit 3 kertaa läpi, mutta tein melko kattavat muistiinpanot.

      Lukutunteja tuli kokonaisuudessaan noin 150.

      Sen verran hyvin meni, että uskon pääseväni kyllä sisälle.

      Olen hyvin tyytyväinen.

    • Täytyyarvostaa

      Kuulostaa uskomattomalta, kävi sulla mieletön tuuri. Itse luin huolella sen reilu 2 kk noin 8 tuntia päivässä, eikä olo ole yhtään itsevarma.

      • Sakkepakkepapatipapa

        Luin toki muistiinpanojani selaillen läpi lisäksi mm. matkojen aikana jne.

        Ei mielestäni kyse sinänsä ole siitä, lukeeko kirjat 5 vai 50 kertaa läpi. Lulemisessa ei ole järkeä jos oppimista ei tapahdu. Ei tuhannetkaan lukutunni auta, jos asiaa ei sisäistä.

        Mielestäni yliopisto-opintojen yksi keskeinen ajatus on, että suuresta tietomäärästä osaa poimia oleellisen. Avainsanat ja -aiheet. Tukilukemisena käytin useita kirjoja mm. EU-oikeudesta, rikosoikeusdesta jne., vaikka nyt menikin vähän ohi. Myös valtiosääntöoikeuteen, kauppaoikeuteen jne liittyvää oheislukemistoa käytin ihan kirjaston palveluiden rajoissa.

        Luin siis paljon muutakin, kuin oikeus tänään -kirjoja. Niistäkin vain oleelliset kappaleet.

        Toki en vielä tiedä miten menestyin mutta aika näyttää. Mutta hyvältä tuntuu nyt.

        Tsemppiä kaikille!


    • kärsivällisyyseioleparas

      Tää on kyl koko pääsykoe kevään tuskallisin vaihe! Tähän mennessä on voinut vaikuttaa mut nyt ei voi muuta ku odottaa kiltisti ja yrittää olla miettimättä koetta. Itse en ole avannut kirjoja tarkistaakseni vastauksieni tarkkuutta. Toivoisin vastauksien tulevan ennen juhannusta

      • Niintotta

        Niin totta!


    • eijumalauta

      vittu mulla meni kuus pongoa siitä neloskohdan sossutehtävästä, kun aloin a-kohtaan selittämään jotain SHL:n yleisistä sosiaalipalveluista ja erityislainsäädännön mukaisista erityispalveluista, kyse oli subjektiivisista ja määrärahasidonnaisista oikeuksista!!! Hyvin menee...

      • ettäsilleen

        Siis sosiaaliturvajärjestelmähän koostuu toimeentuloturvasta ja sosiaalihuollosta Näitä käsitteitä siinä tuli avata.


      • Pieleenmeni

        Kysyttiin jaottelusta: oikeudet sosiaalihuollon palveluihin tai muihin tukitoimiin: ne on subjektiiviset ja määrärahasidonnaiset. Muistan nuo tukitoimet tehtävästä. Kts vaikka sivu 391 kirjasta, samalla tavalla oli tehtävässä asia ilmaistu.


      • Oliskivapäästä
        Pieleenmeni kirjoitti:

        Kysyttiin jaottelusta: oikeudet sosiaalihuollon palveluihin tai muihin tukitoimiin: ne on subjektiiviset ja määrärahasidonnaiset. Muistan nuo tukitoimet tehtävästä. Kts vaikka sivu 391 kirjasta, samalla tavalla oli tehtävässä asia ilmaistu.

        Ei vittu..en taida edes katsoa tuloksia opintopolusta..odottelen ohutta kirjettä.


      • jjjuuuu

        Jaa.. musta tuntuu et se ois just se sosiaaliturvajärjestelmä. Pisteitä tehtävästä olisi saanut 6 ja tuntuu oudolta että kahden pkäsitteen määrittelemisestä sen saisi kun vertaa saman tehtävän muiden kohti pistemäärää


      • Sehännähdään
        jjjuuuu kirjoitti:

        Jaa.. musta tuntuu et se ois just se sosiaaliturvajärjestelmä. Pisteitä tehtävästä olisi saanut 6 ja tuntuu oudolta että kahden pkäsitteen määrittelemisestä sen saisi kun vertaa saman tehtävän muiden kohti pistemäärää

        Tulet vielä hämmästymään. Tehtävässä kysyttiin sosiaalihuollon palveluista ja tukitoiminnoista. Siihen ei toimeentuloturva osana sosiaaliturvajärjestelmää liity millään tavalla.


      • Vadelmaveneessä

        Samassa veneessä kellutaan. Toisaalta, olin niin varma siitä että siinä haettiin sitä toimeentuloturvaa ja sosiaalihuoltoa, että vaikka olisin nähnyt jonkun muun paperista sen määrärahasidonnaisen ja subjektiivisen niin olisin varmaan vaan miettinyt, että heheee eikö tuo tajua.. Että sinänsä oma moka. :D Uskon silti sisäänpääsyyn! Muutamaan virheeseen on varaa.


    • jillre

      Mikä oli vaikein tehtävä teijän mielestä? Ite tykkäsin että vero-oikeuden tehtävä yllätti eniten, mut onneks siihenkin sain vastattua.

      • JuriKariOikkari

        Pantti


      • 666666666666666

        pantti oli itelle haastavin, kummallisesti muotoillut kysymykset


    • Mattujahshbf

      Kyllä se vero-oikeus oli haastavin

    • Oikikseen

      Mitä vastaisitte panttioikeustehtävän B)- kohtaan? Eli miten panttioikeutta voi hyödyntää

      • greyyere

        Kirjotin siihen ainakin separistin eri oikeudesta ja muutenkin rahaksi muutto-oikeudesta ennen muita velkojia sekä pidätys oikeudesta.


      • Sekava

        Ite laitoin et velkoja voi viime kädessä periä saatavansa, sit siitä kohteen myyntioikeudesta ja etusijasta saada suoritus tietystä kohteesta ennen muita velkojia.. Oli mun mielestä tosi sekava kysymys, ei oikein tienny olisko toi pitäny sijoittaa a:n vai b: n... Noh saa nähdä miten käy


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe