Mitä siivousvälineitä käytetään mihinkin?

Nimimsiivooja

Olin vuosi sitten eräässä siivousfirmassa, ja minulle opetettiin, että vaaleanpunaisia liinoja käytetään niin, että yhdellä puolella pyyhitään esim. peilitasot, pesualtaat, ovenkahvat jne, ja toisella puolella pönttö. Keltainen oli toimistoille, ja sininen keittiölle. Näin siis juuri vaihtunut esimies opasti. Olin ekaa kertaa siivoustöissä, ja luulin, että niin se tehdään, kunnes eräs toinen siivooja sanoi "etkai sä tolla vaaleenpunasella siivoa altaita?!" ja sanoin, että uusi esimies oli niin opastanut. Varmistin asian esimieheltä, ja hän vaan sanoi, että "no mun mielestä sillä värillä ei oo niin paljoo väliä millä siivoo, pakko kai se on tulostaa kaikille värikoodit" ja siinä kaikki. Ei ikinä niitä värikoodeja tulostanut. Nyt alkaisi työ toisessa siivousfirmassa, ja olen aivan sekaisin, että mitä rättejä nyt mihinkin kohtaan voi käyttää. Voisiko joku valaista?

8

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.on

      Keltainen ja punainen - likaiset (lattiat, lattiakaivot, saniteettitilat jne)
      Sininen - yleinen
      Vihreä - puhdas tila

      Itse olen siivonnut elintarviketiloja ja mulla häiritsee, kun punainen astiaharja on "koodattu" altaiden pesuun :D Mutta esim juuri tuolla elintarviketiloissa harjasten väri ratkaisee

    • näin.on

      Niin ja vihreä on myös mm toimistosiivoukseen JOS kohteessa on oma pyykkikone ja siellä ei ole mitään elintarvikkeiden käsittelyä tms

    • Nimimsiivooja

      Okei, eli

      Keltasella voin pyyhkiä esim. wc:n ovenkahvat, wc-altaat jne, ja käytän vaaleanpunaista wc-pönttöihin?
      Käytänkö punaista harjaa wc-altaisiin?
      Ja sinistä liinaa voin käyttää esim. keittiön ovenkahvoihin, keittiönpöytiin, keittiön altaaseen, ja toimistopöytiin? Ja käytänkö keltaista vai sinistä harjaa keittiön altaiden pesuun?

    • ei.mitään.väliä

      Joo itsekin olin joskus töissä siivousfirmassa ja jotkut näistä väreistä paasasivat, mutta mitä hevon vitun väliä sillä liinan värillä on, kun kaikki pestiin kuitenkin samalla koneellisella, niin ihan yhtä puhtaita tai likaisia ne on kaiken väriset rätit sen jälkeen :D

      Ehkä jossain siivousfirmoissa sitten harrastetaan sitä, että pestään eriväriset rätit eri koneellisissa, mutta niissä kohteissa missä on omat pyykit ja pyykit pestään paikan päällä, niin ei niissä ole tilaa eikä firmalla varaa hommata joka väriselle rätille omaa konetta, tai aikaa pestä eriväriset pyykit peräkkäin.

    • näin.on

      Todellakin pestään erikseen, varsinkin kun on kyse elintarvikehygieniasta. Sellaisissa paikoissa on tosin automaattiannostelijat ja desinfioiva pyykinpesuaine.
      Asiakkaat ovat nykyään hyvin tietoisia asioista, joten saattaa aiheuttaa pitkiä katseita jos menet sillä vessa "rätillä" pyyhkimään jonkun pöytää.

      Yleensä vessoissa on kyllä wc-harjat ihan omasta takaa. Punaisella astiaharjalla pestään altaat. Yksi tasopyyhe riittää kyllä yhteen vessaan, kääntää vain aina puhtaan puolen edellisen likaannuttua. Keltainen ja punainen ovat "likaisten" tilojen, ei siis ole väliä pyyhitkö wc-istuimen kumman värisellä.
      Ja sininen käy mainitsemiisi kohteisiin, mutta keittiöiden tiskialtaat pesen tarvittaessa sillä asiakkaan omalla astiaharjalla, joka luultavasti jokaisesta keittiöstä löytyy

      • sietäisit.hävetä

        Olet noin tietoinen hygieniasta ja tarkka minkä värisellä pyyhkeellä pyyhitään mitäkin, mutta peset tiskialtaat ASIAKKAAN ASTIAharjalla? Tiedätkö minkälainen hygieniariskipommi on käyttää samaa astianpesuharjaa astioihin ja altaaseen? Ja vieläpä asiakkaan, joka on autuaan tietämätön mitä siivooja heidän ASTIAharjallaan puuhaa. Sietäisit hävetä.


      • näin.on

        En jaksa :) Melko usein se tiskiharja lojuu joka tapauksessa siellä altaan pohjalla ja asiakkaat itsekin harjaavat sillä allasta


    • näin.on

      On kyllä sellaisiakin paikkoja, missä kaikki tasopyyhkeet pestään samassa, mutta se pesulämpötila onkin se juttu. Ammattikäyttöön tarkoitettujen mikrokuitupyyhkeiden pesulämpötila ohjelapussa on 95, Kodin terrasta saatavien pilipalien 40 astetta, miksiköhän?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe