2-tahtinen tärpättiruisku

Onneksi_2-t_on_historiaa

Kipparilehti 25hv 4-tahti yamaha vs. 2-tahti Evinrude:

http://kipparilehti.fi/jutut/vertailussa-4-tahtinen-yamaha-f-25-ja-2-tahtinen-evinrude-e-tec-e-25

(2-tahti Evinrude) Moottorissa on ns. tuoreöljyvoitelu. Öljy on moottorikopan alla erillisessä 1,4 litran säiliössä ja sieltä se suihkutetaan voitelua vaativiin kohteisiin moottorin sisällä. Öljy riittää käytetyistä kierroksista riippuen vähintään noin 10 tunnin ajoon.”

-Automaailmassa moottoria joka kuluttaa 10-tunnissa (n. 900km) 1,4litraa öljyä (yli 1,5l/1000km) pidetään loppuun ajettuna sohlona. Käytännössä tuollainen kone savuttaa jo normaaliajossa ja kiihdytyksissä se todennäköisesti lykkää mustaa käryä.

Hyvät 2-tahtimoottoreiden puolesta puhujat; aivanko oikeasti haluat ajella tuollaisella 2-tahti tärpättiruiskulla joka läpilaskee 1,5 litraa öljyä ajettua 10-tuntia kohden??

Eipä ihme että noiden 2-tahti tärpättiruiskujen myynti on nykyään kielletty.

Tervetuloa tälle vuosituhannelle!!

32

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Audi100tfsi

      Automaailmassa tollasta öljyn kulutusta kutsutaan Audiksi tai Wolkkariksi ;)

    • kevytkaksitahti

      Jännä että Evakko on itse asiassa painavampi kuin tuo nelitahti.

      Laturissa on tehoa, mutta ilmeisesti akullinen ei aina riitä käynnistämään konetta kun tuo vetonaru on jätetty ulkopuolelle?

      • Joakim1

        No eihän se ole perinteinen 2T-kone, vaan niitä huomattavasti monimutkaisempi ja painavampi. 80-luvun 25 hv koneet painoivat 50 kg paikkeille eli valtava ero noihin 80 kg möhkäleisiin. Toki merkittävä osa painoerosta selittyy trimmillä ja sähköstartilla.

        Hölmöä jättää käsikäynnistys pois noin pienestä koneesta. Juuri viikonloppuna yksi F20:sen Yamahan omistaja kysyi apua, kun kone ei startannut. Ei ollut edes kopan alta mahdollista vetää irtonarulla, kuten vanhemmissa koneissa oli, myös käsikäynnisteisissä. Ilmeisesti akku tai akkukaapelointi vikana.


      • Ainoatsyyt

        NO mutta mitä iloa siitä kakstahdista on jos se on "huomattavasti monimutkaisempi" ja lisäksi painavampi?


    • vm41

      Ymmärrän kyllä valitukset öljyn kulutuksesta, mutta sehän on vain rahasta kiinni.
      Näin ollen "nuukaniilot" voisivat perustaa oman "ompeluseuran" rahan keruuseen.
      Ei sitä ennen valiteltu moisista pikkuasioista.
      Nykyään nämä uudet hienopierut siteeraavat vain muiden mielipiteitä, vailla mitään ymmärrystä.
      Itkevät muutaman öljytipan perään, joiden takia ei maailma pysähdy.
      Samaan aikaan muu liikenne, sekä teollisuus sylkee tuuttien täydeltä törkyä meriin, ilmaan, sekä luontoon vailla mitään valvontaa, koska kyse on yhteisestä hyvästä, eli hyödyt ylittävät haitat.

      • Avaaja

        "...mutta sehän on vain rahasta kiinni."

        -Kuka muka rahasta on jossain puhunut? No tietysti meistä jokainen peilaa maailmanmenoa omista lähtökohditaan ja tuossa edellä nimimerkki ""vm41" ottaa itselle merkittävän seikan eli rahan ja vieläpä ainoana tässä ketjussa eslle.

        -Huomaan että yrität vyöryttää keskustelua kohti epäoleellisia asioita. Lisäksi huomaan ettet lauseellakaan kykene kiistämään 1,5l/10 tuntia öljynkulutuksen karmeita öljynkatkuhaittoja. Samoin et kykene kiistämän sitä että automaailmaan verrattuna 1,5l/1000km verrannollinen öljynkulutus on kertakaikkisen posketonta ihan vaikka millä mittarilla tarkasteltuna.

        -Mmiten yipäätään kestät olla sen käryttävän kaksitahtisen tärpättiruiskusi kyydissä myötätuulella?? Tuolla öljynpolttomäärällä taatusti maisema harmaantuu?

        M.O.T. Kaksitahtikone ainakaan perämoottorina ei kestä tämän päivän kriittistä tarkastelua ja huomaan ettet oikein löydä todellista asiaa intomielisten päähänpinttymiesi tueksi. Väittämäsi on punnittu ja kevyiksi ne on havaittu.


      • Joakim1
        Avaaja kirjoitti:

        "...mutta sehän on vain rahasta kiinni."

        -Kuka muka rahasta on jossain puhunut? No tietysti meistä jokainen peilaa maailmanmenoa omista lähtökohditaan ja tuossa edellä nimimerkki ""vm41" ottaa itselle merkittävän seikan eli rahan ja vieläpä ainoana tässä ketjussa eslle.

        -Huomaan että yrität vyöryttää keskustelua kohti epäoleellisia asioita. Lisäksi huomaan ettet lauseellakaan kykene kiistämään 1,5l/10 tuntia öljynkulutuksen karmeita öljynkatkuhaittoja. Samoin et kykene kiistämän sitä että automaailmaan verrattuna 1,5l/1000km verrannollinen öljynkulutus on kertakaikkisen posketonta ihan vaikka millä mittarilla tarkasteltuna.

        -Mmiten yipäätään kestät olla sen käryttävän kaksitahtisen tärpättiruiskusi kyydissä myötätuulella?? Tuolla öljynpolttomäärällä taatusti maisema harmaantuu?

        M.O.T. Kaksitahtikone ainakaan perämoottorina ei kestä tämän päivän kriittistä tarkastelua ja huomaan ettet oikein löydä todellista asiaa intomielisten päähänpinttymiesi tueksi. Väittämäsi on punnittu ja kevyiksi ne on havaittu.

        Mikähän mahtaa olla tuon todellinen öljynkulutus? 50 hv E-tec vei Vene-lehden käyttötestissä keskimäärin 0,9-1,0% öljyä. 2,5 l öljysäiliölle oli luvattu 50 tunnin kesto, mutta kesti testissä 60 tuntia. Riippuu tietysti paljon käytetystä tehoalueesta. Öljyä siis kului 0,04 l/h eli ilmeisesti bensaa vain 4 l/h. Täydellä kaasulla kulutus oli 19,6 l/h ja tyhjäkäynnillä 0,4 l/h. Vain 1/4 ajetuista tunneista oli liukunopeusalueella.

        Samalla seossuhteella siis 25 hv koneen 1,4 l säiliö riittää 140 l bensoihin. 25 hv kone kuluttaa kaasu pohjassa n. 10 l/h eli 14 tuntia. Normaalimmassa ajossa varmasti 2-3 -kertaisesti.

        E-tecit eivät kyllä juuri haise, kuten perinteisemmät 2T-koneet.


      • Bower
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikähän mahtaa olla tuon todellinen öljynkulutus? 50 hv E-tec vei Vene-lehden käyttötestissä keskimäärin 0,9-1,0% öljyä. 2,5 l öljysäiliölle oli luvattu 50 tunnin kesto, mutta kesti testissä 60 tuntia. Riippuu tietysti paljon käytetystä tehoalueesta. Öljyä siis kului 0,04 l/h eli ilmeisesti bensaa vain 4 l/h. Täydellä kaasulla kulutus oli 19,6 l/h ja tyhjäkäynnillä 0,4 l/h. Vain 1/4 ajetuista tunneista oli liukunopeusalueella.

        Samalla seossuhteella siis 25 hv koneen 1,4 l säiliö riittää 140 l bensoihin. 25 hv kone kuluttaa kaasu pohjassa n. 10 l/h eli 14 tuntia. Normaalimmassa ajossa varmasti 2-3 -kertaisesti.

        E-tecit eivät kyllä juuri haise, kuten perinteisemmät 2T-koneet.

        E-tekit eivät haise niinkuin perinteiset.....mutta haisevat ja käryävät kumminkin. Puhdasta bensaa ja alkoholia kun polttaa niin päästört on puhtaammat.


      • NiinONjottani
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikähän mahtaa olla tuon todellinen öljynkulutus? 50 hv E-tec vei Vene-lehden käyttötestissä keskimäärin 0,9-1,0% öljyä. 2,5 l öljysäiliölle oli luvattu 50 tunnin kesto, mutta kesti testissä 60 tuntia. Riippuu tietysti paljon käytetystä tehoalueesta. Öljyä siis kului 0,04 l/h eli ilmeisesti bensaa vain 4 l/h. Täydellä kaasulla kulutus oli 19,6 l/h ja tyhjäkäynnillä 0,4 l/h. Vain 1/4 ajetuista tunneista oli liukunopeusalueella.

        Samalla seossuhteella siis 25 hv koneen 1,4 l säiliö riittää 140 l bensoihin. 25 hv kone kuluttaa kaasu pohjassa n. 10 l/h eli 14 tuntia. Normaalimmassa ajossa varmasti 2-3 -kertaisesti.

        E-tecit eivät kyllä juuri haise, kuten perinteisemmät 2T-koneet.

        Vetäkööt nelarin käyttäjät letkun sieraimiinsa nelarinsa pakoputkesta, kun väittävät niitä puhtaammaksi.
        Olisi hauska nähä, minkälainen ilme näkyy naamalla parin minuutin päästä.


      • Lopettaisitko
        Bower kirjoitti:

        E-tekit eivät haise niinkuin perinteiset.....mutta haisevat ja käryävät kumminkin. Puhdasta bensaa ja alkoholia kun polttaa niin päästört on puhtaammat.

        HORINAT ?

        PAKOPÄÄSTÖISSÄ ON KYMMENIÄ MUITAKIN PÄÄSTÖJÄ, KUIN JOKU MITÄTÖN ÖLJYN KATKU !

        JA MITTAUSTEN MUKAAN NELARIT JUST PASKANTAVAT NS.HIILIVETYJÄ, JA MUUTA SONTAA KAKSINVERROIN ENEMMÄN-KUIN E-TEC,- JOTKA JÄTTEET OVAT HUOMATTAVASTI PAHEMPIA, KUIN E-TECIN PÄÄSTÖT !


      • näytämeille
        Bower kirjoitti:

        E-tekit eivät haise niinkuin perinteiset.....mutta haisevat ja käryävät kumminkin. Puhdasta bensaa ja alkoholia kun polttaa niin päästört on puhtaammat.

        kUINKA PITKÄÄN PYSTYT NUUSKIMAAN NELITAHTISEN PAKOKAASUJA -SOPIIKO?

        JA TULE SITTEN VASTA PUHUMAAN ASIASTA -SOPIIKO-VAIKO EI SOVI ?


      • ÄLÄUNTANÄÄ
        Bower kirjoitti:

        E-tekit eivät haise niinkuin perinteiset.....mutta haisevat ja käryävät kumminkin. Puhdasta bensaa ja alkoholia kun polttaa niin päästört on puhtaammat.

        ONHAN SE NÄHTY,-ETTET SINÄ TAJUA PÄÄSTÖISTÄ YHTÄÄ MITÄÄ !


      • EläSieHuuvva

        Lopettakaa tuo huutaminen, korviin sattuu!


    • 35hv2t

      Miksi vertaat 25 hv:n (!) 2-tahti perämoottoria öljyn kulutuksen suhteen auton (!) nelitahtimoottoriin kun "oikeampi" vertaus olisi 2-tahti moottoripyörä, jos nyt tässäkään vertauksessa on mitään mieltä. Eikä kukaan varmaan ole koskaan kieltänyt sitä etteikö 2-tahti perämoottorit "savuta ihan liikaa".

    • AloittelijaRutkuttelee

      Ihan omia pierujaan. Jos evari käyttää tunnissa pienen kahvikupillisen erittäin hyvin poltettua öljyä, joka E OLE pakoputkesta tullessaan öljyä, EIKÄ SAVUA !

      Nelitahtibensan pakokaasut haisevat yhtä paljon, jos aloittelija haluaa nuuskia pakoputkia,- niin olisi hauskaa nähä, kuinka pitkään viihtyy nelarinsa pakoputkea nuuskimassa.

    • Avaaja

      "Miksi vertaat 25 hv:n (!) 2-tahti perämoottoria öljyn kulutuksen suhteen auton (!) nelitahtimoottoriin "

      -Ihan siksi että auton öljynkulutusmäärä on useimmille autoilijoille varsin tuttu käsite. Vastaavaasti esimerkkisi "2-tahti moottoripyörä" lienee useimmille hyvinkin vieras kapistus öljynkulutuksen osalta.

      "Eikä kukaan varmaan ole koskaan kieltänyt sitä etteikö 2-tahti perämoottorit "savuta ihan liikaa"

      -Yritin saada tuon yhden kaksitahtiprutkuista valaistuneen hihhulin argumentaatiopohjaiseen väittelyyn tuolla autonmoottorianalogialla vaan minne lie hävinnyt?

      • pröppröörprörprpröröp

        Eiköhän se hävinnyt historiaan niinkuin kaksitahtiset autotkin. Warre, sitkeä sissi yritti kai 80-luvulle asti...viimeiset mallit oli jo Polon koneella. Lapsuuteni sinisavuisetTrabbit, Ifat ja DKW:t, ne on olleet paalissa jo pitkään. Jossain asiassa maailma on tosiaan muuttunut paremmaksi. Itäautojahan ne röpöttimet enimmäkseen olivat jo silloin.


      • Öyh

        Höö, kaikki Detroitista itään valmistetut autot on itäautoja.....


      • ParadoksaalistaKyllä
        Öyh kirjoitti:

        Höö, kaikki Detroitista itään valmistetut autot on itäautoja.....

        Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä, mutta kun menee tarpeeksi Detroitista itään, tulee, ... , Detroitiin!


      • Itäonitä
        Öyh kirjoitti:

        Höö, kaikki Detroitista itään valmistetut autot on itäautoja.....

        Tyhmä läppä.

        Oikeasti jenkkiautot tehdään nykyään Koreassa - ne on itäautoja.

        Detroit on nykyään samanlainen kuin Suomi muutaman vuoden päästä. Köyhyyttä, työttömyyttä ja suljettuja firmoja.


    • vm41

      Näköjään onkin polttoaineen öljyinen haju joka joitakin häiritsee, eikä
      mikään tahtisuus.
      Kun jotkut EU n. viherpiipertäjät, joilla ei ole koskaan edes PM ollutkaan, yht äkkiä keksivätkin keinon saada huomion pois todellisten saastuttajien joukosta älysivät jotkut "maailman parantajat" myös vasta silloin asian.
      2T omistajana moinen asia ei juuri ole koskaan tullut mieleenikään, sillä sehän kuuluu motoristin arkipäivään, ei niinkään "miehiset" hajusteet, kuten huonot hampaat, sekä hikiset kainalot deurodantteineen.
      Nämä samat valittaja "naamat" voivat MP muissa kisoissa suut selällään vetää ilmaa keuhkoihinsa, erektioita saadakseen.
      Nämä kaksoismoralistit kuuluvat myöskin samaan katekoreaan Kettutyttöjen kanssa, jotka eivät myöskään tiedä mitä oma toinen käsi kulloinkin tekee, vaan vahtivat mitä naapurin käsi puuhaa, eivätkä todellisuudessa näe metsää puilta.

      • HehhhhhhhhHeh

        Kuten arvattavaa, mitää todellista asiaa tai argumenttia ei nimimerkillä "vm41" ole esittää. Tyhjänpäiväistä paasausta alusta loppuun.


      • EikäSEheitäEES

        Häiritse uusienkaksitahtisten pakokaasut, kunhan soittavat vaan lärviään.

        ja johtuu siitä se, että kun kaksitahtiset ovat leiponeet lättyyn nelitahtista tekniikkaa tullenmennen,- niin suorastaan nolottaa nelitahtikuskeja, ja sitä peitellessään soittavat suutaan- karkuun juostessaan,-eivät ole pystyneet millään muulla mittarilla voittamaan uusia E-teccejä, kuin tyhjäkäynnin parilla desibelillä, joka ei paljon maailman ongelmissa paina.


    • vm41

      En kyllä ihmettele, miksi en ajelisi noilla <tärpättiruiskuilla< ?
      Jos minulla on "ruisku" valmiina ja kunnossa, sekä myös tynnyri 2T öljyä tallissa, niin miksi en lähtisi vesille ?
      Mitä ihmeen muuta selventävää argumenttia vielä tarvitset, ehkäpä "kirkkoveneen" kuva selventäisi ymmärrystäsi ?

      • Käyttöävaan

        Tottakai kakstahdit ajetaan loppuun. Niiden poisheittäminen ei olisi taloudellista eikä ekologista. Ja vaikka täällä yritetään hypettää että niistä suorastaan kilpaillaan niin onhan niitä aika paljon tarjolla.

        Sitten kun se on oikeasti rikki, kannattaa vaihtaa. Siihen asti ei kun ajoa.


      • HehhhhhhhhHeh

        "En kyllä ihmettele, miksi en ajelisi noilla <tärpättiruiskuilla< ?"

        https://www.varusteleka.fi/fi/group/kaasunaamarit/196

        -Miten suojaudut siltä tärpätinkrääsältä; kaasunaamarillako??

        -Olenkin ihmetellyt mihin ihmeen markkinarakoon nuo Varustelakan poistomyyntikaasunaamarit oikein menevät. Montakos joudut vuodessa ostamaan, tuollainen määrä huonosti palanutta öljyä TAATUSTI tukkii minkä hyvänsä hengityssuojaimen suodattimen.


      • NÄYTÄMEILLE
        HehhhhhhhhHeh kirjoitti:

        "En kyllä ihmettele, miksi en ajelisi noilla <tärpättiruiskuilla< ?"

        https://www.varusteleka.fi/fi/group/kaasunaamarit/196

        -Miten suojaudut siltä tärpätinkrääsältä; kaasunaamarillako??

        -Olenkin ihmetellyt mihin ihmeen markkinarakoon nuo Varustelakan poistomyyntikaasunaamarit oikein menevät. Montakos joudut vuodessa ostamaan, tuollainen määrä huonosti palanutta öljyä TAATUSTI tukkii minkä hyvänsä hengityssuojaimen suodattimen.

        Kuinka kauan pystyt nuuskimaan nelitahtisen pakokaasuja !

        Jos ne on niin puhtaita, niin TODISTA SE, ja kuvaa siitä filmi ! -Sopiiko,-että todistat väitteesi ilman "kaasunaamaria" ?

        ME kaikki HALUAMME nähdä,-miten puhtaita, ja päästöttömiä ne ovat !


      • Hehhehhhehhehhheh

        -Huomaan ettet uskalla vastata varsinaiseen kysymyksen ja tässäkin yrität vyöryttää keskustelua aivan epäolennaiseen suuntaan. Tavataan sanoa että "off topic" kun mennaaä avauksesta muualle. Ja kuten olet huomannut kyse tässä tipicisa on ikävästi krääsyttävät kaksitahtiset joita henkeen ja vereen jostain syystä yrität puolustaa.

        -Olisikos niin että olet hölmöyksissäsi mennyt ostamaan sen mainitsemasi "tynnyrillisen" (200 litraa??) 2-tahtiöljyä ja samalla suorastaan hirttäytynyt ehtoossa olevaan tekniikkaan. Siinä onkin ainoa näkyvissä oleva motiivisi...

        Sopiikos että nauran; ihan hiukkasen vain...?

        Jätit muuten vastaamatta siihen että miten suojaudut 2-tahtisen tärpättiruiskun krääsältä?

        Ihan muistutuksena: Jos haluat keskustella nelitahtisen perämoottorin päästöistä niin voit topki avata sille oman topicin. Tämän topicin aiheena on kestämättömät 2-tahtisen kärtysongelmat ja siihen liittyvät asiat.

        (ps. eräs 2-tahtijamppa jo myönsi sen että kaksitahtiset käryttää; revi siitä)


    • vm41

      Minua ei hetkauta hölkäsen pöläystäkään mitkään päästöt, niin kuin ei monia muitakaan.
      Niitähän voi rahalla kuittailla.
      Katkuthan menevät veden alle ja nousevat ylös vasta 100 m päässä, joten minä kyllä kestän.
      Toiset vaan näköjään ovat heikompia.

    • Ikävääkeskustelua

      Kun tämä juttu on ollut koko ajan herjan heittoa ja paskan jauhamista, voisitte välillä käydä hakemassa vähän tietopohjaa väitteillenne ja jatkaa sitten taas jauhamista. Gooogle haulla "Emission of direct injection outboards" löyttyy muutama artikkeli joissa on todella yritetty asiaan pureutua. Osin jo vanhentuneita, mutta suuntaa antavia kuitenkin. Käykää hakemassa ja lukemassa.

      Noista hajuista sen verran, että tänä päivänä on vesillä epämiellyttävintä ajaa isojen diesel käyttöisten veneiden perässä. Typenoksidit haisee sen verran voimakkaasti ja usein polttoainenkin tuntuu.

      Minulla on sekä nelari että 2t di tuuppari. Kummankaan kohdalla ei todellakaan voi phua mistää tärpättiruiskusta. Kuitenkin kyllä kevyeen myötätuuleen kummankin pakokaasut haisee veneesä, vasinkin jos on hytillinen kiulu.
      Hajuttomuuteen ei pääse täysin edes katalysaattorila ainakaan kylmäkäynnistyksen jälkeen. Hiukkasia tuppaa tulemaan erityisesti suoraruiskukoneista varsinkin kiihdytysvaiheessa myös autoista.
      Vasta sähköllä päästään näistä eroon edellyttäen polttokennojen toimivan puhtaasti, sitten kun ne tulevat.

      • Hehhehhhehhehhheh

        "Ikävääkeskustelua"

        -Missä täällä on mielestäsi keskustelua ja etkö tunnista ihka aitoa *****heittämistä? Esittämäsi mielipiteet ovat kieltämättä mielenkiintoisia mutta valitettavasti tässä juonteessa ei ole sijaa asiapitoisille mielipiteille; kiitos tuon kaksitahtipellen vm41 joka asuu pikku Liisin naapurissa. Harvoin jos milloinkaan moista idioottia millään palstalla on esiintynyt. Hänen kyvyttömyytensä perustella edes alkeellisia väittämiä on varsin lapsellista, toisaalta on helppoa ymmärtää hänen haluttomuutensa heittäytyä faktapohjaiseen väittelyyn on ymmärrettävää ja syy on ilmiselvä.

        ps. tiedän faktan: "kun hullu ja normaalijärkinen kiistelevät ulkopuolisen ei ole helppo sanoa kumpi on kumpi"


      • vm41
        Hehhehhhehhehhheh kirjoitti:

        "Ikävääkeskustelua"

        -Missä täällä on mielestäsi keskustelua ja etkö tunnista ihka aitoa *****heittämistä? Esittämäsi mielipiteet ovat kieltämättä mielenkiintoisia mutta valitettavasti tässä juonteessa ei ole sijaa asiapitoisille mielipiteille; kiitos tuon kaksitahtipellen vm41 joka asuu pikku Liisin naapurissa. Harvoin jos milloinkaan moista idioottia millään palstalla on esiintynyt. Hänen kyvyttömyytensä perustella edes alkeellisia väittämiä on varsin lapsellista, toisaalta on helppoa ymmärtää hänen haluttomuutensa heittäytyä faktapohjaiseen väittelyyn on ymmärrettävää ja syy on ilmiselvä.

        ps. tiedän faktan: "kun hullu ja normaalijärkinen kiistelevät ulkopuolisen ei ole helppo sanoa kumpi on kumpi"

        Keskustelua ???
        Nimimerkistäsi päätellen voin vain sanoa >Räkänenästäkin mies tulee, mutta ei turhaan hehhettelijöistä.
        Väittämiin palatakseni, omiksi väittämiksi esittämät asiasi, ovat vain toisten siteerauksia, joten jos et superpelleksi, tyhjän naurajaksi halua rekisteröityä,
        keksi jotain omien aivojesi tuotantoa, että saamme mekin naureskella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe