Miten ymmärtää toista paremmin riitatilanteissa?

saaam

Olemme hyvin erilaisia riitelijöitä, jonka takia varmasti minun on hyvin vaikea ymmärtää kumppaniani riitatilanteissa. Miten voisin kehittyä siinä? Kun olemme sovussa, olen todella onnnellinen hänen kanssaan ja voisin sekä haluaisin nähdä meidät yhdessä koko loppuelämämme. Mutta riitamme ovat välillä pahoja, ne ovat kuluttavia ja suoraan sanoen silloin koen hänet välillä ihan hirveäksi ihmiseksi. Kun emme ole riidoissa, en näin kuitenkaan koe. Uskon, että se johtuu siitä, että olemme niin kovin erilaisia riitelijöitä. Voiko siinä kehittyä, että ymmärtäisi täysin erilaista riitelijää paremmin?

Olen todella sovitteleva luonne. Vihaisenakin haluan keskustella, kuulla toisen ajatusmaailmaa, jotta ymmärtäisin paremmin häntä. Yritän kertoa tunteistani haukkumatta toista ja vihaisenakin usein sanon, että haluan tietää, mitä teen väärin, jotta voisin välttää huonoja toimintamalleja jatkossa. Kumppanini sanoo aina vihaisena, että hän ei tuu tästä mihenkään koskaan muuttumaan ja jos ei kelpaa ni etsi sopivampi. Hän ei koskaan sano edes yrittävänsä muuttua. Siis hänen luonteenpiirteitänsä en toki yritäkään muuttaa, enkä haluaisikaan ikinä muuttaa, mutta käytöstä joskus. Jos esim kerron, että joku hänen sanomisensa loukkasi ja pyydän ettei hän enää puhuisi minulle niin, ni sanoo, että ei hän pysty tai haluakaan puhetapaansa muuttaa. Jos en kestä, etsi joku joka ei puhu niin. Olen yrittänyt sanoa, että ehkä olen yliherkkä jne, mutta toivon että hän edes yrittäisi olla sanomatta asioita, jotka loukkaa minua, vaikka ei siihen pystyisikään, pelkkä yritys merkitsisi jo todella paljon. Hän vain ärsyyntyy tällaisesta puheesta ja yleensä vaihtaa huonetta. Hän yleensäkin loukkaantuu kaikesta kritiikistä ja pakenee paikalta. Kun taas itse haluan kuullakin kritiikkiä, jotta voin kehittyä kumppanina. Kun menen perässä puhumaan, hän selaa kännykkää, enkä usein edes tiedä kuunteleeko hän. Jos yritän sanoa, että joku esim hänen sanoista satutti minua, niin aina syytän häntä, vaikka en sitä niin tarkoita. Jos yritän selittää miksi se loukkasi, esim että joku muu on loukannut minua samalla tavalla ja olen asiasta ehkä vähän liiankin epävarma, niin hän huutaa, ettei jaksa kuunnella ja että tyyliin pilasin hänen tv-hetkensä. Silloin minusta tuntuu, ettei häntä paskaaka kiinnosta minun tunteeni. vaikka varmasti eri tilanteessa kiinnostaisikin, mutta riitatilanteissa koen itseni niin hylätyksi ja epäarvostetuksi, että unohdan millainen hän on, kun emme riitele.

Kun hän suuttuu, ei kuulma pääse ärsytyksestä helposti yli ja haluaisi, että antaisin hänen vain olla. Ymmärtäisin, jos toinen haluaisi tunnin kaksi olla rauhassa, mutta usein hänen vihaisuutensa kestää tunti/päivätolkulla. Jos esim annan hänen olla 5 tuntia yksikseen ja sitten yritän tulla puhumaan ni kauhea riita siitä syntyy, kun ei jaksaisi vielä puhua kanssani ja mun sovitteleva luonne kuulma ärsyttää häntä vain enemmän. Hän myös suuttuu minulle mun mielestä täysin kohtuuttomista asioista. Hän esimerkiksi järjesti minulle yksi ilta todella ihanan yllätyksen. Olimme sopineet, että tulen kotiin yhdeksäksi. Myöhästyin 12 minuuttia ja sen takia hän ei halunnut enää viettää yllätystä kanssani ja on ilmoittanut, ettei järjestä minulle enää koskaan yhtäkään yllätystä, koska rahat vain menee muhun hukkaan ja aina tulee paha mieli, kun mulle yrittää jotain järkätä. Kerran aikaisemmin oli kokkaillut yllätykseksi mulle kaikkea hyvää ja koska asiasta en tiennyt ja söin 1/3 patonkia vähän ennen hänen luokse tulemista niin pilasin koko senkin yllätyksen. En edes maininnut patongista ja söin kaikkia hänen leipomuksiaan, mutta jälkeenpäin huomasi lopun patongista jääkaapissa. Musta toi tuntuu pahalta. No kai sit vain pitää tyytyä siihen, ettei yhtäkään yllätystä tule enää ikinä, koska pilaan vahingossa kaikki. Onhan se mulle ihan ok, voin jatkossa järjestää kaikki yllätykset itse, mua ei haittaa, vaikka hän olisi myöhässä vähän tai syönyt ennen tai jotain ni helpommallla pääsee, silti vaan loukkaa, ei voi mitään.

6

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hellitähetkeksi

      Eikös tähän yksinkertainen ohje ole, että halutko olla mieluummin onnellinen vaiko haluatko olla oikeassa?

    • Hei saaam


      Kerrot suhteestanne, jossa riitojen aikainen mielipaha vaikeuttaa hyvinvointiasi.
      Ihmisillä toki on erilaiset tavat riidellä, mutta riidassa ei saa sallia mitä tahansa vain siihen vedoten, että ollaan erilaisia. Riidelläkin voi reilusti, niin, ettei kohtuuttomasti kuormita toista.

      Näihin asioihin tarvitaan taitoa ja opettelua, harjoittelua. Yleensä kaikkien parisuhteiden kompastuskivi on viestintä, kommunikaatio. Mitä enemmän tunteita pelissä, kuten vaikkapa riidoissa on, sitä enemmän pitäisi viestintätaitoja opetella. Parisuhdekursseja järjestää esim. parisuhde Kataja ry (googlaa verkkosivut) ja joillain paikkakunnilla myös seurakunnat ja perheasiain neuvottelukeskukset. Perheneuvontaan kannattaa myös ottaa yhteyttä, jos suhteen tila tuntuu sellaiselta, että omat konstit ei riitä. Mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Mitä aikaisemmin tilanteeseen puututaan, sitä parempi ennuste suhteen toipumiselle


      Merja, diakoni

    • oodia

      Varmaan molemmissa vikaa ja hyvää. Voin kuitenkin samaistua sikäliiehesi tunnelmiin, että muakin ärsyttäisi tosi paljon, jos mun kumppani käyttäytyisi, niinkuin sinä. Tuntuu olevan sulla huono itsetunto ja hirveä valitus päällänsä. Ärsyttävää jos toinen jatkuvasti marisee kuinka häntä on loukattu ja vielä koittaa muuttua muiden mukaan kokoajan.

      Sellainen ylikiltteys ja halu olla täydellinen on tosi ärsyttävää. Huuda mieluummin joskus vaikka korvat pääst mutta älä jatkuvasti marise jä jäkätä että sua on loukattu. Hanki vähän panssaria ja pidä omat rajat napakasti, sano ja ilmoita että näin on. Tekee toinen mitä tekee. Jos sä syöt patonkii samaan aikaan kun toinen järkkää ylläriä, niin mistä tommosen voi tietää. Miehelle voi sitte nauraa, että sorge nyt män patonki mut järkkää ylläri uudestaan! Hei vähän huumorii ja suoruutta peliin.

      Miehes vaikuttaa myös aika penskalle.

    • kkkkgg

      Kuulostaa tutulle..

    • Tuttujuttu85

      Hei, itselläni on samanlaisia kokemuksia. Mieheni on hyvin tarkka siitä miten hänelle puhutaan (esim. kerran sanoin hyväntuulisesti että ois semmonen työnjako, että kumman haluat tehdä, paistaa kanan vai käyttää koiran) ja hän suuttui ja nimenomaan siitä sanasta työnjako että se kuulemma tarkoittaa että hän ei ole tehnyt täällä mitään. Itse hän saattaa mulle vain tokaista vaikka lakanoita taiteltaessa, että "hei, tule tänne" ja minun pitäisi kaikki lauseet punoa ruusunpunaisiin säveliin.
      Tunnistan tuon saman asian meissä, että itse koittaa sovitella ja toinen vaan painuu toiseen huoneeseen ja sanoo juuri tuon että "sinä syytät minua". Noh, jos hän on vaikka pahoittanut mieleni tiuskimalla mulle vieraiden kuullen (mitä hän ei itsekään sietäisi) niin olen sanonut että no en voi oikein naapurin Erkkiäkään syyttää jos sinä käyttäydyit tökerösti.
      Ompa se aihe mikä hyvänsä niin hän ei haluaisi millään sovitella ja jos on niin että minun tekemisistäni/sanomisistani hän on loukkaantunut niin vaikka miten vilpittömästi pyytäisin anteeksi ja koittaisin selittää niin hän oikein "mässäilee" sillä että kun häntä on nyt loukattu ja saattaa mököttää koko päivän. MUTTA hän itse pyytää anteeksi todella vihaisesti (huikkaa vaikka tosi ärtyneesti että " no anteeks" ja vilpittömyys on kaukana eikä selittele tekemisiään niin sen pitäisi riittää ja ihmettelee jos se ei riitä.
      Meillä on usein tuosta puhetavasta puhetta ja mielestäni ei ole liikaa vaadittu että normiarjessa ollaan mukavia, ystävällisiä eikä puhuta töykeästi ja varsinkin kun hän ei itsekään kestä esim. neuvomista vaikka se tulisi miten hyväntahtoisesti tahansa. Lisäksi, pienetkin asiat sitten paisuu, jos toinen on sillä asenteella että hänessä ei ole mitään vikaa. Tuttu tunne! Tsemppiä!

    • kasvamisenpaikka

      Juttusi oli hirveän pitkä, en yhtään ihmettele jos mies lähtee nostelemaan.
      Ensin pyydät miestä olemaan sanomatta sinulle jostain, sitten sanot, että haluat kuulla kritiikkiä. Sekavaa, ristiriitaista.

      En minäkään jaksaisi kuunnella yksinpuheluasi kymmeniä minuutteja, etenkin kun juttusi on valittamista toisen tästä tuosta ja jostain kolmannesta ominaisuudesta.

      Opettele tiivistämään sanomasi muutamaan riviin niin arkipuheessa kuin myös riidellessäsi.

      Opettele olemaan hiljaa edes joskus, anna toisen tehdä aloite sovintoon, edes joskus.
      Parisuhteessa ja arjessa tulee vastaan joka ikinen päivä monia eroavaisuuksia ihmisten käyttäytymisten välillä. Ristiriidat voi myös ohittaa olan kohautuksella ja todeta, että eipä tuo niin vakavaa ollut ja ei kun eteenpäin. Ei niistä tarvitse kohtausta ja analysointisessiota järjestää, eikä edes miettiä tuntuuko itsestä pahalta tai ei. Päätät että pikkujuttu, ei hetkauta suuntaan eikä toiseen meidän suhdetta. Ei ole pakko ruotia joka ikistä juttua pohjamutia myöden.

      Relaa, anna toisen katsoa televisiota, murjottaa vaikka viikko putkeen, ei siihen kumpikaan teistä kuole, eikä parisuhteenne tai koko maailma kaadu yhden murjottamiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe