16v, 2000-luvun pullamössökakara kysyy

NykyajanKakarra

Terve,

olen tällä hetkellä siis 16-vuotias poika. En koe itseäni mitenkään pelokkaaksi ihmiseksi, mutta olen varhais-teini-iästä ja teini-iän aikana huomannut olevani stressaantuneempi, väsyneempi ja pelokkaampi kuin kuvittelisin muiden olevan. Olen kireä, suoraan sanoen väsynyt ja tavallistakin enemmän ahdistunut.

Jostain syystä tämänkaltaisia tuntemuksia ilmaantuu vanhempieni läheisyydessä, etenkin isäni. Isäni ei ole mitenkään arvaamaton, väkivaltainen taikka aggressiivinen persoona. Näin en sitä koe. Lähimuistista viimeksi vuosi sitten tuli tukkapöllyä ja potku reisille kun opo soitti kyselläkseen poissaoloista. N. viisi vuotta sitten (silloin) 13-vuotias isoveljeni otti tietääkseni vastaan useita potkuja (ei nyt mitään raskaita, "hampaat kurkkuun"-tyylisiä mutta semmoisia että hintelälle 13-vuotiaalle tuntuu-tyylisiä) kun oli vahingossa riuhtaissut suihkuhuoneen oven saranan irti jonkin pitkän riidan päätteeksi, jota itse sängystä jouduin parisenkin tuntia kuuntelemaan. Äitiini ei isä ole kuitenkaan tietääkseni käynyt käsiksi, mutta lapsena veljeni ja minä vastaanotimme esim. äidin kasvatusmetodeineen hivenen kireältä ja vanhanaikaiselta siskolta tukkapöllyjä kun lapsena teimme jotain typerää (esim. rikkoassamme jotain tai riehuessamme ympäriinsä). Tämän lisäksi esim. lapsena itkukohtauksen tai äksyily-kohtauksen aikana äiti tapasi lukita minut vaatekaapin komeroon että rauhoittuisin (väkevä pimeänpelko "rauhoittajana", mielikuvitukseltani vilkas lapsi kun olin). Näistä huolimatta (en sitten tiedä onko jokin "ei akka mulle pärjää"-mentaliteetti ole sitten jäänyt, en koe olevani sovinisti enkä koe naisia heikommaksi tai muutenkaan) tunnen välillä itseni kireämmäksi ja ahdistuneemmaksi isäni kanssa kuin muuten. Takaraivossa hakkaa ajatus että olen taas pettänyt vanhempani jotenkin, josta saattaisi tulla sanomista ja ehkä suutakin pidempää.

Kysymys kuuluu, onko tämä sitten sitä "herran pelkoa" eli kunnioitusta vanhempia kohtaan, vai pitäisikö tässä hyväksyä ja myöntää itselleen jotain? Onko koivuherran spämmääminen kikkana vielä ihan tavallista? Tähän mennessä olen pistänyt kaikki "yhhyhyh traumat lol apua"-ulinat sen piikkiin että olisin itse vain henkisesti heikko ja että lapsen mieli näitä asioita suurentelee. Koululääkärillä käytyäni mulle kyllä tokaistiin että tossa olisi ihan sossu-raportin veroinen viesti. Kaksi ajatusta siinä kävi mielessä, toinen äänekkäämpänä ja toinen hiljempana. "Pyh, sossuraportti, vitun lussua tää nykyinen systeemi on ku lasta ei muka kurittaa enää saa", ja sitten se että "mitä jos nyt oikeasti myöntäisi ettei siitä mitään kivoja muistoja jäänyt". Mikä on se raja missä lapsi oikeasti käyttäytyy niin paskamaisesti että vyö olisi tarpeen? Tämmöiset kysymykset saavat oikeasti miettimään ja puntaroimaan omien lasten hankkimista, pelkään pahiten että itsellänikin alkaa pannu kiehumaan yli omien potentiaalisten lapsien kanssa ja sitten ei ole kaukana siitä kun nyrkki lopulta heijahtaa.

1

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päätöksissä-pysynyt

      Sujuva kynä sinulla, mutta en ihan ymmärrä, että oletko saanut selkäsaunan, pelkäätkö sitä vai odotatko sitä.

      Itse olen asunut täysin hullun kanssa sinun ikäisenä. Ei ukko minulle enää pärjännyt, se oli liian hidas ja kankea, lisäksi melkein aina humalassa. Minun tehtävä oli pelastaa pikkusisaret ja äiti sen kynsistä. En minä sitä peläännyt, yölläkin heräsin herkästi, jos se alkoi liikkumaan asunnossa. Ihan pienenä pelkäsin, että se polttaa talon, tai vahingoittaa äitiä, kun olen koulussa.

      Tympeää ja raskasta se aika oli mutta päättyi lopulta. Omia lapsiani en ole millään tavalla satuttanut, en edes ole kertonut heille siitä miten minun lapsuuteni meni.

      Et sinä ole isäsi, etkä käyttäydy kuin hän. Kun menet parisuhteeseen, niin silloin päätät mitä kuuluu viinaan ja muihin päihteisiin. Kuinka lapsia kohdellaan jne. Niissä päätöksissä on helppo pysyä. Ne ovat sinun päätöksiä, eikä niitä tarvitse kenellekään kertoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe