Yurki1000js:n epämiellyttävä totuus

kreationismi_on_sairaus

Missä on Jyrki arkeologiset ja historialliset todisteet israelilaisten orjuudesta Egyptissä ja exoduksesta? Mikseivät kristityt ja juutalaiset arkeologit ja historijoitsijat ole löytäneet mitään todisteita vaikka varmasti ovat halunneet löytää? Miksi he yksimielisesti uskovat nykyään, että kyse oli vain tarinoista, jolla oli poliittinen tehtävä.

Sinullehan Israelin ystävänä tämä fakta on varmasti epämiellyttävä totuus ja musertaa uskosi, koska se osoittaa että Raamattusi kertomukset ovat keksittyjä tarinoita.

Vastaukseksi yurki1000js ei ole kyennyt muuta kuin aivopieraisemaan sen tyypillisen paapatuksessa hörhösivustojen ja -videoiden linkkien kera. Paapatuksen joka ei kiinnosta ketään.

Tässä sen sijaan kylmää faktaa Jyrkille:

"Professor of Ancient History and Archaeology Eric H. Cline[wp] also summarizes the scholarly consensus in his book Biblical Archaeology: A Very Short Introduction (published by Oxford University Press and winner of the 2011 Biblical Archaeology Society's "Best Popular Book on Archaeology");[7]

Despite attempts by a number of biblical archaeologists — and an even larger number of amateur enthusiasts — over the years, credible direct archaeological evidence for the Exodus has yet to be found.
While it can be argued that such evidence would be difficult to find, since nomads generally do not leave behind permanent installations, archaeologists have discovered and excavated nomadic emplacements from other periods in the Sinai desert.

So if there were archaeological remains to be found from the Exodus, one would have expected them to be found by now. And yet, thus far there is no trace of the biblical "600,000 men on foot, besides children" plus "a mixed crowd...and live stock in great numbers" (Exod. 12:37-38) who wandered for forty years in the desert."

http://rationalwiki.org/wiki/Evidence_for_the_Exodus

"A century of research by archaeologists and Egyptologists has found no evidence which can be directly related to the Exodus captivity and the escape and travels through the wilderness,[30] and archaeologists generally agree that the Israelites had Canaanite origins.[31] The culture of the earliest Israelite settlements is Canaanite, their cult-objects are those of the Canaanite god El, the pottery remains are in the Canaanite tradition, and the alphabet used is early Canaanite.[32] Almost the sole marker distinguishing the "Israelite" villages from Canaanite sites is an absence of pig bones, although whether even this is an ethnic marker or is due to other factors remains a matter of dispute.[32]"

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Exodus#Archaeology

""Archaeology certainly doesn't prove literal readings of the Bible...It calls them into question, and that's what bothers some people. Most people really think that archaeology is out there to prove the Bible. No archaeologist thinks so."[27] From the beginnings of what we call biblical archaeology, perhaps 150 years ago, scholars, mostly western scholars, have attempted to use archaeological data to prove the Bible. And for a long time it was thought to work. William Albright, the great father of our discipline, often spoke of the "archaeological revolution." Well, the revolution has come but not in the way that Albright thought. The truth of the matter today is that archaeology raises more questions about the historicity of the Hebrew Bible and even the New Testament than it provides answers, and that's very disturbing to some people.[28]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_archaeology

109

412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytytrytyty

Miksi Venäjällä ei puhuta talvisodan tappioista? Siksi, koska he eivät halua kirjoittaa muistiin nöyryytyksiään.

• kreationismi_on_sairaus

Meinaatko että vastaavanlaisesta syystä Egyptiläiset eivät kirjoittaneet muistiin mitään juutalaisten orjuudesta?

Ovathan Venäläiset kuitenkin kirjoittaneet vaikka mitä talvisodasta. Löytyy kirjoja, dokumentteja, elokuvia, muistopatsaita, sankarihautoja jne. Maastosta löytyy jäännöksiä taisteluista.

Eqyptistä ja Siinain erämaasta puolestaan ei ole löytynyt yhtään mitään mikä tukisi Raamatun tarinoita orjuudesta ja exoduksesta.

Tutkijat ovat yhtämieltä siitä että ne ovat vain keksittyjä tarinoita.

Oliko tuo sitten kreationistien paras seli-seli?

Onhan se tietenkin ikävää kun objektiivinen todellisuus lyö märän rätin päin kreationistien satuja.

• Analyysiateistista
        kreationismi_on_sairaus kirjoitti:

Meinaatko että vastaavanlaisesta syystä Egyptiläiset eivät kirjoittaneet muistiin mitään juutalaisten orjuudesta?

Ovathan Venäläiset kuitenkin kirjoittaneet vaikka mitä talvisodasta. Löytyy kirjoja, dokumentteja, elokuvia, muistopatsaita, sankarihautoja jne. Maastosta löytyy jäännöksiä taisteluista.

Eqyptistä ja Siinain erämaasta puolestaan ei ole löytynyt yhtään mitään mikä tukisi Raamatun tarinoita orjuudesta ja exoduksesta.

Tutkijat ovat yhtämieltä siitä että ne ovat vain keksittyjä tarinoita.

Oliko tuo sitten kreationistien paras seli-seli?

Onhan se tietenkin ikävää kun objektiivinen todellisuus lyö märän rätin päin kreationistien satuja.

Tyhmä, etkös ole sattunut koskaan huomaamaan että muinoin oli olemassa arkeologienkin mukaan Isrelin kansa joka tuli Kanaaniin edeltävien kansojen tilalle.

Sano sinä että mistä se tuli jos ei kerran Egypti kelpaa????

Mutta eikös se olekin attemaailmassa niin että vaikka Isrelin saapuminen Kanaanin maahan Egyptistä on erinomaisen täsmällisesti dokkumentoitu niin evokkiateistille kelpaa ihan mikä tahansa täysin tuulesta temmattu Raamatun kertomusta vastaan oleva väite!!! Ateistin ei vaan yksinkertaisesti sovi tunnustaa sitä mikä tässä kuitenkin on parhaiten dokumentoitu selitys. Kun ei vaan voi niin ei voi. Ei vaikka pää vietäisiin. Jokainen keksitty valhe sensijaan otetaan iloiten vastaan.

Mutta tätähän se on ateismi, kaukana todellisesta tieteestä ja se on todistettu mainiosti myös sillä että nuo pitävät anusta sukupuolielimenä vaikka tietokirjat ovat toista mieltä, ja siksi noille on luonnollista pökkiä miehiä anukseen. Siis kun kieroutumat viiraavat päässä niin ne viiraavat sitten sivussa todellisuudesta vähän joka asiassa.
        Tämä on nähty.

• Kreationismi_on_sairaus
        Analyysiateistista kirjoitti:

Tyhmä, etkös ole sattunut koskaan huomaamaan että muinoin oli olemassa arkeologienkin mukaan Isrelin kansa joka tuli Kanaaniin edeltävien kansojen tilalle.

Mutta eikös se olekin attemaailmassa niin että vaikka Isrelin saapuminen Kanaanin maahan Egyptistä on erinomaisen täsmällisesti dokkumentoitu niin evokkiateistille kelpaa ihan mikä tahansa täysin tuulesta temmattu Raamatun kertomusta vastaan oleva väite!!! Ateistin ei vaan yksinkertaisesti sovi tunnustaa sitä mikä tässä kuitenkin on parhaiten dokumentoitu selitys. Kun ei vaan voi niin ei voi. Ei vaikka pää vietäisiin. Jokainen keksitty valhe sensijaan otetaan iloiten vastaan.

Mutta tätähän se on ateismi, kaukana todellisesta tieteestä ja se on todistettu mainiosti myös sillä että nuo pitävät anusta sukupuolielimenä vaikka tietokirjat ovat toista mieltä, ja siksi noille on luonnollista pökkiä miehiä anukseen. Siis kun kieroutumat viiraavat päässä niin ne viiraavat sitten sivussa todellisuudesta vähän joka asiassa.
        Tämä on nähty.

Huomaamme kyllä Jyrbä että käytit kommenttiasi tekosyynä päästäksesi puhumaan lempiaiheestasi anus ja sen pökkiminen. Mutta ei sitten sinultakaan löydy niitä arkeologisia ja historiallisia todisteita juutalaisten orjuudesta Egyptissä ja Exoduksesta kun et niitä esittänyt.

Mitä jos Jyri avattaisiin sinulle ihan ikioma keskustelu aiheena "Jyriä kiinnostaa anus ja sen pökkiminen". Voit siellä kieroutuneen sielusi kyllyydestä paapattaa tuosta teemasta joka on sinulle ah niin rakas.

• Fiksu_Kreationisti2

Tämä on nähty.

Anus ja homoseksualismifantasiat eivät kuulu palstan aihepiiriin.

Ilmoitettu poistoon.

• Fiksu_evokki
        Fiksu_Kreationisti2 kirjoitti:

Anus ja homoseksualismifantasiat eivät kuulu palstan aihepiiriin.

Ilmoitettu poistoon.

Miksi sitten kreationistit Jyrbä etunenässä haluatte sitten keskustella anuksesta ja homoista. Avaaja eikä kukaan mukaan evoista ei tuonut tuota kreationistien lempiaihetta tähän keskusteluun. Uskonsisaresi Jyrbä sen taas tunki tähänkin keskusteluun.

• madam-and-pete

Tämä on nähty.

Lankeemus tuotti mm. Jumalan/totuuden välttelyn.

1Moos. 3:10 Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin."

madam-and-pete kirjoitti:

Lankeemus tuotti mm. Jumalan/totuuden välttelyn.

1Moos. 3:10 Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin."

Totta on ainoastaan se, että kuviteltu, luomissadussa kuvailtu syntiinlankeemus on kreationistien ja lahkouskovaisten joukossa aiheuttanut kiivaan totuuden välttelyn, valehtelun ja monimuotoisen epärehellisyyden. Näkyy oikein hyvin sinunkin kohdallasi.

• Juutalaiset heittäytyvät marttyyrin asemaan myötätuntoa kerjätäkseen?

• madam-and-zeke
        ravenlored kirjoitti:

Juutalaiset heittäytyvät marttyyrin asemaan myötätuntoa kerjätäkseen?

Luojamme kurittaa rakkaitaan.

Jer:
        30:7 Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
        30:8 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
        30:9 vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa, jonka minä heille herätän.
        30:10 Mutta sinä, minun palvelijani Jaakob, älä pelkää, sanoo Herra, älä säiky, Israel. Sillä katso, minä pelastan sinut kaukaisesta maasta, sinun jälkeläisesi heidän vankeutensa maasta. Ja Jaakob on palajava, elävä rauhassa ja turvassa, kenenkään peljättämättä.
        30:11 Sillä minä olen sinun kanssasi, sanoo Herra, ja pelastan sinut. Minä teen lopun kaikista kansoista, joiden sekaan minä olen sinut hajottanut; ainoastaan sinusta minä en loppua tee: minä kuritan sinua kohtuudella, mutta rankaisematta minä en sinua jätä.

• madam-and-zeke
        Kreationismi_on_sairaus kirjoitti:

Totta on ainoastaan se, että kuviteltu, luomissadussa kuvailtu syntiinlankeemus on kreationistien ja lahkouskovaisten joukossa aiheuttanut kiivaan totuuden välttelyn, valehtelun ja monimuotoisen epärehellisyyden. Näkyy oikein hyvin sinunkin kohdallasi.

OPPIA TÄSTÄ

1Kor:
        1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";

2Pt:
        3:3 Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan
        3:4 ja sanovat: "Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niinkuin se on ollut luomakunnan alusta."
        3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
        3:6 ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen.
        3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.
        3:8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä."
        3:9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
        3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.

2Tim:
        3:1 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
        3:2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
        3:3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
        3:4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
        3:5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
        3:6 Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
        3:7 jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.
        3:8 Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä.
        3:9 Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niinkuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi.
        3:10 Mutta sinä olet seurannut minun opetustani, vaellustani, aivoitustani, uskoani, pitkämielisyyttäni, rakkauttani, kärsivällisyyttäni,
        3:11 vainoissa ja kärsimyksissä, samanlaisissa kuin minun osakseni tuli Antiokiassa, Ikonionissa ja Lystrassa. Mimmoisia vainoja olenkaan kärsinyt, ja kaikista Herra on minut pelastanut!
        3:12 Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.
        3:13 Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen.

• madam-and-zeke kirjoitti:

Luojamme kurittaa rakkaitaan.

Jer:
        30:7 Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
        30:8 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
        30:9 vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa, jonka minä heille herätän.
        30:10 Mutta sinä, minun palvelijani Jaakob, älä pelkää, sanoo Herra, älä säiky, Israel. Sillä katso, minä pelastan sinut kaukaisesta maasta, sinun jälkeläisesi heidän vankeutensa maasta. Ja Jaakob on palajava, elävä rauhassa ja turvassa, kenenkään peljättämättä.
        30:11 Sillä minä olen sinun kanssasi, sanoo Herra, ja pelastan sinut. Minä teen lopun kaikista kansoista, joiden sekaan minä olen sinut hajottanut; ainoastaan sinusta minä en loppua tee: minä kuritan sinua kohtuudella, mutta rankaisematta minä en sinua jätä.

Ja tämä oikeuttaa siirtikuntien yms. laittoman toiminnan palestiinassa?

• madam-and-zeke
        ravenlored kirjoitti:

Ja tämä oikeuttaa siirtikuntien yms. laittoman toiminnan palestiinassa?

Sinua on informoitu. Jeesus/Sana/Luoja on tie ja totuus ja elämä. Itse en siunaa valtioita enkä kirkkoja enkä muitakaan laitoksia. Siunaan Jaakobin sukua, josta pelastus on lähtöisin.

Biblia (1776)
        Ja sinun siemenes pitää oleman niinkuin maan tomu, ja sinun pitää leviämän länteen ja itään, pohjaan ja etelään päin. Ja sinussa pitää kaikki sukukunnat maan päällä siunatuksi tuleman, ja sinun siemenessäs.

Kreationistin säälittävää huuhaata ja epätoivoista selittelyä. Antamassasi linkissä keskeinen seli-seli oli että Egyptologien kronologia olisi 200-500 vuotta väärässä. Niinpä niin. Missä tieteelliset todisteet siitä että kronologiassa olisi virhe? Ei missään.

fhdfhdfhfdh kirjoitti:

http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnish
        .

Lisää kreationistien huuhaata, preudotieteellistä arkeologiaa ja lainauslouhintaa Missä tieteellisesti hyväksytyt arkeologiset ja historialliset todisteet?

Valitse tuosta linkittämästäsi kreationisti-sivuston huuhaasta yksi "todiste", jota alamme yhdessä käymään tarkasti läpi. Käydään kaikki väitetyt "todisteet" yksitellen lävitse ja osoitetaan kaikille millaiseen huuhaaseen uskot.

Anna palaa - valitse nyt yksi "todiste".

• fhdfhdfhfdh

Lisää kreationistien huuhaata, preudotieteellistä arkeologiaa ja lainauslouhintaa Missä tieteellisesti hyväksytyt arkeologiset ja historialliset todisteet?

Valitse tuosta linkittämästäsi kreationisti-sivuston huuhaasta yksi "todiste", jota alamme yhdessä käymään tarkasti läpi. Käydään kaikki väitetyt "todisteet" yksitellen lävitse ja osoitetaan kaikille millaiseen huuhaaseen uskot.

Anna palaa - valitse nyt yksi "todiste".

Siinä linkissähän niitä todisteita riittää. Ne voivat tietenkin olla erehtyviä, mutta Raamattu on erehtymätön. Jos Jeesus uskoi Moosekseen, uskon minäkin, koska uskon häneen. Amen.

• fhdfhdfhfdh kirjoitti:

Siinä linkissähän niitä todisteita riittää. Ne voivat tietenkin olla erehtyviä, mutta Raamattu on erehtymätön. Jos Jeesus uskoi Moosekseen, uskon minäkin, koska uskon häneen. Amen.

"Jos Jeesus uskoi Moosekseen"

Jos taruolento uskoi toiseen. Sehän onkin yhtä hyvä peruste kuin että Aku Ankka uskoi Roope Ankkaan.

Taidat itsekin ymmärtää linkkisi heikon laadun, kun päädyit heti selittelemään erehtymisen mahdollisuutta, etkä kyennyt nimeämään sitä yhtä pyydettyä "todistetta". Säälittävää.

fhdfhdfhfdh kirjoitti:

Valitse nyt yksi "todiste".

Onko uskosi noin heikko?

Tyypillistä kreationistin pelkuruutta ja epärehellisyyttä. Et tohdi ryhtyä kriittiseen ja objektiivisen kreationisten väitteiden tarkasteluun.

" Jos Jeesus uskoi Moosekseen, uskon minäkin, koska uskon häneen. Amen"

Siis jos mielikuvitukseen pohjautuva hahmo kuvitellusti uskoi toisen mielikuvitukseen perustuvaan hahmoon, niin sinäkin uskot jälkimmäiseen mielikuvitushahmoon, koska uskot ensin mainittuun mielikuvitushahmoon?

Kertakaikkisen herkkäuskoista hölmöyttä. Amen.

• Ateisti1000.js
        fhdfhdfhfdh kirjoitti:

Kommentointisi täällä on selkeä osoitus siitä että kreationistit itsekään eivät todellisuudessa usko kreationistisiin väitteisiin. Ei riitä rohkeus niiden puolustamiseen kun tietävät että perinpohjaisesta ja objektiivisessa tarkastelussa ne aina lopulta paljastuvat vääriksi väittelisi tai suorastaan valheiksi.

Eikä tähän keskusteluun ole uskaltanut kuin yksi kretardi kertisnikeillä.

• Ristiriitaistahommaa

Kreationistin säälittävää huuhaata ja epätoivoista selittelyä. Antamassasi linkissä keskeinen seli-seli oli että Egyptologien kronologia olisi 200-500 vuotta väärässä. Niinpä niin. Missä tieteelliset todisteet siitä että kronologiassa olisi virhe? Ei missään.

Haha, mistään muusta kuin egyptin historian kronologiasta ei olla niin eripuraisia kuin siitä ollaan.
        Jokainen egyptologi myöntää tämän satavarmasti ja sen että koulukirjojen kronologiat ovat sovittuja kompromisseja, eivät täsmätodellisuutta.

Sikäli tässä on hauska juonne se että tuolla lähes sateettomassa maassa kuivassa hiekassa tuhansia vuosia maanneet esineet eivät ole nykyisin iänmääritysmenetelmien keinoin ajoitettavissa alkuunkaan luotettavasti, ja siksi sotkua on yllin kyllin siinä lajissa.

Ristiriitaistahommaa kirjoitti:

Haha, mistään muusta kuin egyptin historian kronologiasta ei olla niin eripuraisia kuin siitä ollaan.
        Jokainen egyptologi myöntää tämän satavarmasti ja sen että koulukirjojen kronologiat ovat sovittuja kompromisseja, eivät täsmätodellisuutta.

Sikäli tässä on hauska juonne se että tuolla lähes sateettomassa maassa kuivassa hiekassa tuhansia vuosia maanneet esineet eivät ole nykyisin iänmääritysmenetelmien keinoin ajoitettavissa alkuunkaan luotettavasti, ja siksi sotkua on yllin kyllin siinä lajissa.

"Jokainen egyptologi ...."

Kirjoittaisitko meille listan niistä egyptologeista, jotka ovat sitä mieltä että kronologiat heittävät niin pahasti, että se todistaa juutalaisten olleen orjina Egyptissä kuten Raamatussa satuillaan.

On se vaan kumma että riippumatta siitä, että heittääkö kronologia 200-500 vuotta tai ei niin mitään arkeologisia tai historiallisia todisteita ei ole.

Ja sitten ne tieteelliset todisteet siitä että mainitsemasi kuivat olosuhteet vaikuttaisivat ajoituksiin.

Sitten on vielä sellainen pointti että kuvitellun juutalaisten orjuuden ja exoduksen jäljiltä ei ole arkeologien toimesta löytynyt mitään ajoitettavaa.

Seli-seliä näyttää kyllä löytyvän kreationisteilta.

• tieteenharrastaja
        Ristiriitaistahommaa kirjoitti:

Esittelet toiveunia:

"Sikäli tässä on hauska juonne se että tuolla lähes sateettomassa maassa kuivassa hiekassa tuhansia vuosia maanneet esineet eivät ole nykyisin iänmääritysmenetelmien keinoin ajoitettavissa.."

Yksikin esineen kanssa samassa kerroksessa makaava kuollut kasvinosa voi antaa ihan pätevän radiohiiliajoituksen.

• madam-and-pete
        utti kirjoitti:

"Jos Jeesus uskoi Moosekseen"

Jos taruolento uskoi toiseen. Sehän onkin yhtä hyvä peruste kuin että Aku Ankka uskoi Roope Ankkaan.

Taidat itsekin ymmärtää linkkisi heikon laadun, kun päädyit heti selittelemään erehtymisen mahdollisuutta, etkä kyennyt nimeämään sitä yhtä pyydettyä "todistetta". Säälittävää.

Utti. Eks aio toeta? Evoluutiota ei ole.

• magyar1000

Utti. Eks aio toeta? Evoluutiota ei ole.

höps

• madam-and-zeke
        Ateisti1000.js kirjoitti:

Kommentointisi täällä on selkeä osoitus siitä että kreationistit itsekään eivät todellisuudessa usko kreationistisiin väitteisiin. Ei riitä rohkeus niiden puolustamiseen kun tietävät että perinpohjaisesta ja objektiivisessa tarkastelussa ne aina lopulta paljastuvat vääriksi väittelisi tai suorastaan valheiksi.

Eikä tähän keskusteluun ole uskaltanut kuin yksi kretardi kertisnikeillä.

OPPIA TÄSTÄ
        http://www.finbible.fi/jakeittain/VT/1Moos_1.htm

madam-and-zeke kirjoitti:

OPPIA TÄSTÄ
        http://www.finbible.fi/jakeittain/VT/1Moos_1.htm

Missä on Jyrki arkeologiset ja historialliset todisteet israelilaisten orjuudesta Egyptissä ja exoduksesta?

Paskanjauhantaan ja hörhöilyyn kykenet - et muuhun.

• jeesuksenvalehtelijat
        fhdfhdfhfdh kirjoitti:

http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnish
        .

Luepa tuon sivun About Us -> What We Believe

"Facts are always subject to interpretation by fallible people who do not possess all information. By definition, therefore, no interpretation of facts in any field, including history and chronology, can be valid if it contradicts the scriptural record."

Eli mikään todiste ei kelpaa jos se on ristiriidassa Raamatun kanssa. Tämä jo itsessään tekee koko sivuston äärimmäisen puolueelliseksi ja antaa motivaation valehdella ja vääristellä.

He eivät edes tiedä mitä fakta on.

"Tosiasia (tosiseikka, fakta) on yksilöllisestä käsityksestä tai tulkinnasta riippumaton asia"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tosiasia

• madam-and-zeke

Pseudo-arkeologit, kuten Ron Wyat ovat tietenkin yrittäneet - kreationisteille tyypilliseen tapaan - vääristellä todisteita:

"Ron Wyatt was a self‐proclaimed "archaeologist" with no formal training in the subject who time and time again presented "evidence" for various aspects of the Exodus tale.

The "ancient" fortress of Nuweiba

Wyatt’s Exodus “proof” also rested on a supposedly "ancient" fort at Nuweiba, which blocked the Hebrews in on the beach‐head, leaving the sea as their only exit. The fort is, in fact, Ottoman, not Pharaonic, as a glance at Wyatt’s own photo clearly shows.

Solomon’s pillar

Wyatt also claimed to have found a "Solomonic" column lying on the beach at Nuweiba in 1978, complete with a partially erased inscription by Solomon.[20] No publication of the inscription has ever been made, despite the granite column being accessible to anyone, standing on a concrete base in Nuweiba. It is, in fact, totally bare, with no evidence at all to support the idea it was made by Solomon. However, the architecture of the Levant of the time Solomon is claimed to have existed used individual square blocks, forming rectangular columns, completely unlike the round column of a single piece of stone Wyatt shows us.[21]

Another pillar that Wyatt claimed to have discovered in Saudi Arabia, on the opposite side of the crossing, has mysteriously vanished off the face of the earth, with no records of it by the Saudi or any other antiquities authorities."

http://rationalwiki.org/wiki/Evidence_for_the_Exodus#cite_note-P.26T-0

Kreationismi on sairaus, joka perustuu valehteluun ja vääristelyyn.

• madam-and-pete

• magyar1000

höps

• Kirjakääröt

2Moos.15:21. Biblia (1776). Ja MirJam vastasi heitä: Veisatkaat Herralle, sillä hän on sangen jalon työn tehtyt, hevosen ja miehen hän mereen syöksi.

• että.mitä.täh

Hahhahaaa. Tässäkö keskustelun avaajan kysymä todiste?

• ParasYstäväsiJyri

Kas Genesiksessähän se on tuo historiallinen kertomus ihan Mooseksen itsensä kirjoittamana, tyhmä, etkös osaa lukea.

--- Vai onko se vain tarua? Milloin ja miten se on taruksi muuttunut? Silloinko kun joku keksi niin sanoa, vai? Hä?

Todellisuudessa kenelläkään ei ole yhtään mitään todellista sitä vastaan että israelilaisten orjuus Egyptissä olisi todellisuutta. Pelkät eipäs-oo väitteet kun eivät ole kovinkaan tieteellisiä.

Jopa Israelin poikien isoisä Aabraham mainitaan vanhoissa egyptiläisissä kirjoituksissa Karnakissa, niin että todellisuudessa kenelläkään ei ole mitään syytä epäillä Genesiksen kertomaa.
      Se, että joku ei halua uskoa niitä todeksi jääköön hänen omaksi murheekseen.
      ---Muuten, mitäs luulet, kuinkahan innokkaasti kukaan faaroista olisi ollut piirtelemään seiniin että muuan heprealainen orjakansa karkasi ja karatessaan tuhosi sen armeijan viimeiseen mieheen, hehehhe, tyhmä.

Luehan tuosta ja kalpene:
      https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Abraham Karnak

Ei muuten ole kuin kymmenisen v. siitä kun kaikki raamatunkriitikot väittivät että Daavid oli taruolento, hehehe. Miksiköhän ei enää?

Ja miksiköhän finnteologi-raamatunkriitikko-kakkiaiset ovat jo sata v. väittäneet ihan jokaista Raamatun sanaa jota ei ole muista lähteistä löydetty, keksityksi tarinaksi?
      --No, nenillehön heille on tullut niin Daavidin kuin Aabrahamin kuin heettiläistenkin kohdallla mutta eiväthän ne tuosta ole viisastuneet ja syitä siihen on tasan yksi, eli he haluavat olla jumalia Jumalan tilalla kun haluavat vetää kansan moraalin saatanalliselle tasolle ja hyvinhän se on homofanittajaevokkien kohdalla toiminut, vai mitä? Etkös sinäkin fanita homoutta vaikka Raamattu sanoo asiasta 7 kertaa että se on kuolemansynti ja että sen hyväksyjät eivät saa ikuista elämää? Heheh.

Kas tässä: 8 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
      19 sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
      20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
      21 koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
      22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
      23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
      24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
      25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
      26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
      27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
      28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
      29 He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
      30 ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
      31 vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
      32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Ystävämme Jyri esitti huvittavan kehäpäätelmä : Mielikuvitusolennosta kertovan tarinan täytyy olla tosi kun mielikuvitusolento on sen itse kirjoittanut.

Hehe. Olet tosiaan tyhmä.

Relevantti tieteelliset tutkijat, kuten Raamatun tutkijat ja arkeologit ovat yksimielisiä siitä että Mooses on keksitty hahmo.

Ja malttaisit nyt Jyri sen aikaa että saan avattua sinulle sen ikioman anus-homostelu-ja-kaikki-muu-niihin-liittyvä-Jyriä-kiinnosta -keskustelun. Homostelu ei liity tämän keskustelun aiheeseen eikä minua muutenkaan kiinnosta aiheesta keskustelu varsinkaan sinua kanssa vaikka kuinka epätoivoisesti vonkaat.

• Aitoarkeologi

Miksi ihmeessä Siinain erämaasta olisi pitänyt löytyä israelilaisten sinne jättämiä tavaroita?
      Hehän vaelsivat siellä 40 v. ja tarvitsivat kaikki Egyptistä mukaan ottamansa tavarat, ei niitä kannattanut hukata.

EIkä taas Egyptissä orjilla hirveästi omaisuutta ollut hukattavaksi arkeologeja varten, vai mitä luulet?

• Eikö Raamatun mukaan israelilaiset saaneet egyptiläisiltä hirvittävät määrät kultaa ja onyks-kiveä ynnä muuta kimaltelevaa taakakseen 40-v. erämaataipaleelleen...

• Onyks-kivi
        kekek-kekek kirjoitti:

Eikö Raamatun mukaan israelilaiset saaneet egyptiläisiltä hirvittävät määrät kultaa ja onyks-kiveä ynnä muuta kimaltelevaa taakakseen 40-v. erämaataipaleelleen...

Toki saivat rikkauksia mukaansa lähtiessään ja veivät ne perille Kanaanin maahan. Sieltä niitä sitten löytyykin kasapäin.

Keräsivätkö israelilaiset nuotionsa jäänteet, kaikki jätteensä ja väliaikaiset rakennelmaksi aina mukaansa? Myös vainajasta? Eivätkä vahingossakaan pudottaneet mitään tai jättäneet jälkeensä mitään? Vaeltajia kuitenkin väitetään olleen satoja tuhansia ja vaellus kesti vuosikymmeniä?

Ja miksi Egyptistä ei ole löytynyt mitään juutalaisiin orjiin viittaavaa?

Säälittävää seli-seliä.

• Aitotsykoloki

Olikohan tuo "aitoargeologi" tuntemamme kreationistinen yleisnero, joka kreationistisen "argeologian" lisäksi "aitobiolokina" hallitsee "reaalimaailman" biolokian?

• madam-and-zeke
        kekek-kekek kirjoitti:

Eikö Raamatun mukaan israelilaiset saaneet egyptiläisiltä hirvittävät määrät kultaa ja onyks-kiveä ynnä muuta kimaltelevaa taakakseen 40-v. erämaataipaleelleen...

Taakka?

- Sinun vaatteesi eivät kuluneet yltäsi, eivätkä sinun jalkasi ajettuneet näinä neljänäkymmenenä vuotena.

http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=5mo 8

• madam-and-zeke

Keräsivätkö israelilaiset nuotionsa jäänteet, kaikki jätteensä ja väliaikaiset rakennelmaksi aina mukaansa? Myös vainajasta? Eivätkä vahingossakaan pudottaneet mitään tai jättäneet jälkeensä mitään? Vaeltajia kuitenkin väitetään olleen satoja tuhansia ja vaellus kesti vuosikymmeniä?

Ja miksi Egyptistä ei ole löytynyt mitään juutalaisiin orjiin viittaavaa?

Säälittävää seli-seliä.

activoidu

aloita vaikka omaksumalla dumaroinnin periaatteet

https://www.google.fi/#q=audi alteram partem

activoidu

aloita vaikka omaksumalla dumaroinnin periaatteet

Jyrkiä selvästikin pahoin häiritsee että hänen valheellisen taikauskonsa pohjana olevat Raamatun tekstit on osoitettu saduiksi.

Geologit todistivat että Raamatun tulvaa on mahdoton eikä sitä koskaan ole tapahtunut. Biologit, paleontologit ja muut tieteilijät osoittivat että eläinlajit ovat kehittyneet eikä niitä ole luotu kuten Raamatussa satuillaan. Arkeologit ja historioitsijat ovat yksimielisiä siitä Mooses ja exodus ovat vain poliittinen satu. Sitten on näitä Jyrkin kaltaisia herkkäuskoisia ja hölmöjä hörhöjä, jotka yhä uskovat Raamatun satuihin.

• madam-and-zeke

Jyrkiä selvästikin pahoin häiritsee että hänen valheellisen taikauskonsa pohjana olevat Raamatun tekstit on osoitettu saduiksi.

Geologit todistivat että Raamatun tulvaa on mahdoton eikä sitä koskaan ole tapahtunut. Biologit, paleontologit ja muut tieteilijät osoittivat että eläinlajit ovat kehittyneet eikä niitä ole luotu kuten Raamatussa satuillaan. Arkeologit ja historioitsijat ovat yksimielisiä siitä Mooses ja exodus ovat vain poliittinen satu. Sitten on näitä Jyrkin kaltaisia herkkäuskoisia ja hölmöjä hörhöjä, jotka yhä uskovat Raamatun satuihin.

USKOMASI evoluutio on skitso. Se loi uskonnot ja niiden vastustajat. Onko muuten evoluutio paljastanut sinulle miksi se loi jumalat ja demonit? Logiikkaa voi harjoittaa. Olemattomuus ei luo. Nothing creates nothing - no thing - not a thing - not one single thing.

"NOTHING"
        https://www.youtube.com/watch?v=1PoJm4KFovY

• Positiivarix

Positiivista on se ettei Jyrki ole ilmestynyt aivopieraisemaan vakio paapatustaan tähän keskusteluun. Tajuaa kai itsekin lopulta sen, että juurikin se paapatuksensa alleviivaa ja korostaa ettei hänellä ole ollut koskaan mitään järkevää kommenttia täällä palstalla.

• madam-and-zeke

Oikeaa positiivista:

Joh. 3:16
        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

• tämäntakia

"Mikseivät kristityt ja juutalaiset arkeologit ja historijoitsijat ole löytäneet mitään todisteita vaikka varmasti ovat halunneet löytää?"

No ei ne niitä ole halunneet löytää, he ovat tieteilijöitä, eivät satukirjaan uskovia.

• madam-and-pete

OPPIA TÄSTÄ

2Moos:

12:29 Ja puoliyön aikana tapahtui, että Herra surmasi kaikki Egyptin maan esikoiset, valtaistuimellaan istuvan faraon esikoisesta vankikuopassa olevan vangin esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset.
        12:30 Niin farao nousi sinä yönä ja kaikki hänen palvelijansa ynnä kaikki egyptiläiset, ja kova valitus oli Egyptissä; sillä ei ollut yhtään taloa, jossa ei ollut kuollutta.
        12:31 Ja hän kutsutti yöllä Mooseksen ja Aaronin ja sanoi: "Nouskaa ja menkää pois minun kansani joukosta, sekä te että israelilaiset; menkää ja palvelkaa Herraa, niinkuin olette puhuneet.
        12:32 Ottakaa myös lampaanne ja karjanne mukaanne, niinkuin olette puhuneet, ja menkää ja rukoilkaa minullekin siunausta."
        12:33 Ja egyptiläiset ahdistivat kansaa jouduttaaksensa heidän lähtöänsä maasta pois, sillä he ajattelivat: "Me kuolemme kaikki."
        12:34 Ja kansa otti taikinansa, ennenkuin se oli hapannut, ja kantoi taikinakaukalonsa vaippoihin käärittynä olkapäillään.
        12:35 Ja israelilaiset olivat tehneet Mooseksen sanan mukaan: he olivat pyytäneet egyptiläisiltä hopea- ja kultakaluja sekä vaatteita.
        12:36 Ja Herra oli antanut kansan päästä egyptiläisten suosioon, niin että nämä suostuivat heidän pyyntöönsä; ja niin he veivät saalista egyptiläisiltä.
        12:37 Ja israelilaiset lähtivät liikkeelle ja kulkivat Ramseksesta Sukkotiin; heitä oli noin kuusisataa tuhatta jalkamiestä, paitsi vaimoja ja lapsia.
        12:38 Ja myös paljon sekakansaa meni heidän kanssansa, sekä lampaita ja raavaskarjaa suuret laumat.
        12:39 Ja he leipoivat siitä taikinasta, jonka olivat tuoneet Egyptistä, happamattomia leipiä; sillä se ei ollut hapannut, kun heidät karkoitettiin Egyptistä. He eivät olleet saaneet viipyä, eivätkä he myöskään olleet valmistaneet itsellensä evästä.
        12:40 Mutta aika, jonka israelilaiset olivat asuneet Egyptissä, oli neljäsataa kolmekymmentä vuotta.
        12:41 Kun ne neljäsataa kolmekymmentä vuotta olivat kuluneet, niin juuri sinä päivänä kaikki Herran joukot lähtivät Egyptin maasta.
        12:42 Valvontayö Herran kunniaksi on tämä yö, koska hän silloin vei heidät pois Egyptin maasta; tämän yön kaikki israelilaiset valvokoot Herran kunniaksi, sukupolvesta sukupolveen.
        12:43 Ja Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Tämä on säädös pääsiäislampaasta: Kukaan muukalainen älköön siitä syökö;
        12:44 mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet.
        12:45 Loinen ja päiväpalkkalainen älkööt siitä syökö.
        12:46 Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko.
        12:47 Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa.
        12:48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
        12:49 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne."
        12:50 Ja kaikki israelilaiset tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle ja Aaronille käskyn antanut; niin he tekivät. Ja juuri sinä päivänä Herra vei israelilaiset joukkoinensa pois Egyptin maasta.

• magyar1000

olipas tieteellistä

eks aio toeta ?

• Yurki1000.hörhö
        magyar1000 kirjoitti:

olipas tieteellistä

eks aio toeta ?

Ei Jyrki halua oteta. Jyrki halua dorkentaa itseään entisestään. Jyrki haluaa olla hörhö.

OPPIA TÄSTÄ

2Moos:

12:29 Ja puoliyön aikana tapahtui, että Herra surmasi kaikki Egyptin maan esikoiset, valtaistuimellaan istuvan faraon esikoisesta vankikuopassa olevan vangin esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset.
        12:30 Niin farao nousi sinä yönä ja kaikki hänen palvelijansa ynnä kaikki egyptiläiset, ja kova valitus oli Egyptissä; sillä ei ollut yhtään taloa, jossa ei ollut kuollutta.
        12:31 Ja hän kutsutti yöllä Mooseksen ja Aaronin ja sanoi: "Nouskaa ja menkää pois minun kansani joukosta, sekä te että israelilaiset; menkää ja palvelkaa Herraa, niinkuin olette puhuneet.
        12:32 Ottakaa myös lampaanne ja karjanne mukaanne, niinkuin olette puhuneet, ja menkää ja rukoilkaa minullekin siunausta."
        12:33 Ja egyptiläiset ahdistivat kansaa jouduttaaksensa heidän lähtöänsä maasta pois, sillä he ajattelivat: "Me kuolemme kaikki."
        12:34 Ja kansa otti taikinansa, ennenkuin se oli hapannut, ja kantoi taikinakaukalonsa vaippoihin käärittynä olkapäillään.
        12:35 Ja israelilaiset olivat tehneet Mooseksen sanan mukaan: he olivat pyytäneet egyptiläisiltä hopea- ja kultakaluja sekä vaatteita.
        12:36 Ja Herra oli antanut kansan päästä egyptiläisten suosioon, niin että nämä suostuivat heidän pyyntöönsä; ja niin he veivät saalista egyptiläisiltä.
        12:37 Ja israelilaiset lähtivät liikkeelle ja kulkivat Ramseksesta Sukkotiin; heitä oli noin kuusisataa tuhatta jalkamiestä, paitsi vaimoja ja lapsia.
        12:38 Ja myös paljon sekakansaa meni heidän kanssansa, sekä lampaita ja raavaskarjaa suuret laumat.
        12:39 Ja he leipoivat siitä taikinasta, jonka olivat tuoneet Egyptistä, happamattomia leipiä; sillä se ei ollut hapannut, kun heidät karkoitettiin Egyptistä. He eivät olleet saaneet viipyä, eivätkä he myöskään olleet valmistaneet itsellensä evästä.
        12:40 Mutta aika, jonka israelilaiset olivat asuneet Egyptissä, oli neljäsataa kolmekymmentä vuotta.
        12:41 Kun ne neljäsataa kolmekymmentä vuotta olivat kuluneet, niin juuri sinä päivänä kaikki Herran joukot lähtivät Egyptin maasta.
        12:42 Valvontayö Herran kunniaksi on tämä yö, koska hän silloin vei heidät pois Egyptin maasta; tämän yön kaikki israelilaiset valvokoot Herran kunniaksi, sukupolvesta sukupolveen.
        12:43 Ja Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Tämä on säädös pääsiäislampaasta: Kukaan muukalainen älköön siitä syökö;
        12:44 mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet.
        12:45 Loinen ja päiväpalkkalainen älkööt siitä syökö.
        12:46 Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko.
        12:47 Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa.
        12:48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
        12:49 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne."
        12:50 Ja kaikki israelilaiset tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle ja Aaronille käskyn antanut; niin he tekivät. Ja juuri sinä päivänä Herra vei israelilaiset joukkoinensa pois Egyptin maasta.

Vastasit sitten kysymykseeni lainaamalla satukirjasi tekstejä.

Raamattuun viittaaminen yrittäessäsi todistaa Raamatun tarinoita todeksi ei toimi kuin kaltaistesi typerysten kohdalla.

Mahtaa Jyrki olla ahdistavaa kun Raamatun saduille ei löydy mitään todisteita objektiivisesta todellisuudesta.

• i-will-survive
    • Kuka perkeleen satuilija meni varastamaan vakionikkini?

• magyar1000

miks dorkensit itses ?

• Tämä liittyy hiukan tuohon aloittajan lauselmaan. Tämä sivusto paljastaa tutkijoiden suuret virheet, jotka liittyvät Egyptin kronologiaan sekä Assyrian kuningasluetteloon:
      https://sites.google.com/view/djoserismi

• nojatuoli.tutkijat

Esitäppä näitä väitettyjä suuria virheitä alan tutkijoille ja korjauksesi heille sen sijaan, että huitaiset jonkun hemmetin sivun google siteen. Antaa koko touhusta erittäin amatöörimäisen kuvan.

• nojatuoli.tutkijat kirjoitti:

Esitäppä näitä väitettyjä suuria virheitä alan tutkijoille ja korjauksesi heille sen sijaan, että huitaiset jonkun hemmetin sivun google siteen. Antaa koko touhusta erittäin amatöörimäisen kuvan.

Eipä taida tutkijoille maistua järkipuhe. Heille Egyptolin kronologain kyseenalaistaminen on järkyttävä kunnianloukkaus:) Vaikka se, että he ovat siitä pitäneet kiinni, on aiheuttanut ylipääsemättömiä virheitä Assyrian kuningasluetteloon. Voi tarkistaa tuolta luvusta "Muutokset Egyptin naapurikansoihin".

• Egyptiä on yritetty hakata Raamatun aikamääreisiin kretujen toimesta: https://legacy-cdn-assets.answersingenesis.org/contents/379/arj/v4/egyptian_chronology_genesis.pdf
        Aika tragikoomista.
        Rationalwikissä vähän ihmetellään motiiveja ja perusteita: "Wait a sec. Is reducing the time periods the goal, or is finding an accurate value a goal?
        One has to wonder why the Egyptian chronologies can be questioned, but the Biblical ones cannot." http://rationalwiki.org/wiki/Answers_Research_Journal_volume_4#Ancient_Egyptian_Chronology_and_the_Book_of_Genesis

Lisäämpä tähän pari pikku juttua:
        Assyrian historia kertoo: Salmanessar III sai veroja Israelin kuninkaalta Jeehulta 18. hallitusvuotenaan.
        Israelin historian mukaan Jeehu oli kuninkaana vuosina 904-877 eaa.
        Salmanessar III:n ensimmäinen hallitusvuosi oli viimeistään 894 eaa.
        Salmanessar I:n hallitusvuosi päättyi viimeistään 1280 eaa.
        Heettiläisten kuninkaan Hattushili III:n (joka joutui kokemaan Salmanessar I:n painostuksen) halituskausi alkoi vasta vuonna 1267 eaa. yleisesti hyväksytyn Egyptin kronologian mukaan.
        :)

• nojatuoli.tutkijat
        djoser_hotep kirjoitti:

Eipä taida tutkijoille maistua järkipuhe. Heille Egyptolin kronologain kyseenalaistaminen on järkyttävä kunnianloukkaus:) Vaikka se, että he ovat siitä pitäneet kiinni, on aiheuttanut ylipääsemättömiä virheitä Assyrian kuningasluetteloon. Voi tarkistaa tuolta luvusta "Muutokset Egyptin naapurikansoihin".

Eipä taida tutkijoille maistua järkipuhe.

Jos et ole edes vaivautunut, niin se kertoo ettet edes luota omaan määritykseesi itsekään.

"Heille Egyptolin kronologain kyseenalaistaminen on järkyttävä kunnianloukkaus:)"

No enpä tiedä. Esim. Eric H. Cline kirjassaan From Eden to Exile käsittelee näitä eri vaihtoehto kronologeja ja niiden ongelmia Raamatun tarinan kannalta.

Eipä taida tutkijoille maistua järkipuhe.

Jos et ole edes vaivautunut, niin se kertoo ettet edes luota omaan määritykseesi itsekään.

"Heille Egyptolin kronologain kyseenalaistaminen on järkyttävä kunnianloukkaus:)"

No enpä tiedä. Esim. Eric H. Cline kirjassaan From Eden to Exile käsittelee näitä eri vaihtoehto kronologeja ja niiden ongelmia Raamatun tarinan kannalta.

Voin tässä antaa yhden suuntaviivan: minun tekemäni kronologia ei tarkastele aihetta pääosin "Raamatun tarinan kannalta" vaan siitä näkökulmasta, että Raamattu sisältää tältäosin luotettavaa historiankirjoitusta. Tässä siis sisällytetään raamatun sivuilta löytyvä ajanlasku historian luotettavimmaksi lajissaan.

• nojatuoli.tutkijat
        djoser_hotep kirjoitti:

Voin tässä antaa yhden suuntaviivan: minun tekemäni kronologia ei tarkastele aihetta pääosin "Raamatun tarinan kannalta" vaan siitä näkökulmasta, että Raamattu sisältää tältäosin luotettavaa historiankirjoitusta. Tässä siis sisällytetään raamatun sivuilta löytyvä ajanlasku historian luotettavimmaksi lajissaan.

"Tässä siis sisällytetään raamatun sivuilta löytyvä ajanlasku historian luotettavimmaksi lajissaan."

Millä perustelet tämän? Kai tiedät että tuo Exoduskin on kirjoitettu useita satoja vuosia väitettyjen tapahtumien jälkeen?

"Tässä siis sisällytetään raamatun sivuilta löytyvä ajanlasku historian luotettavimmaksi lajissaan."

Millä perustelet tämän? Kai tiedät että tuo Exoduskin on kirjoitettu useita satoja vuosia väitettyjen tapahtumien jälkeen?

Kyllähän se kirjoitettiin. Siis jälkeenpäin. Mutta kyllä argeologia on vahnvistanut sen, että ihmisillä oli tapana tehdä kirjallisia muistiinmerkitöjä jo hyvi, hyvin varhaisessa vaiheessa. Monet Exoduksen teksteistä voi olla suoraan jäljennöksiä vanhemmista savi- tai kivitauluista. Sen kieliasukin on huomattavasti erilainen kuin 2. Mooseksen kirjan, jota yleensä pidetään Mooseksen kirjallisena tuotantona.

No joo. Mulla meni kirjat sekaisin:)
        Tuo Exodus on siis se 2. Mooseksen kirja. Sitä ei kirjoitettu jälkeenpäin, se kirjoitettiin samojen kuukausien aikana kun ne tapahtuivat.

• djoser_hotep kirjoitti:

No joo. Mulla meni kirjat sekaisin:)
        Tuo Exodus on siis se 2. Mooseksen kirja. Sitä ei kirjoitettu jälkeenpäin, se kirjoitettiin samojen kuukausien aikana kun ne tapahtuivat.

2. Mooses 24:4: "Niin Mooses kirjoitti muistiin kaikki sanat...."

• nojatuoli.tutkijat
        djoser_hotep kirjoitti:

Kyllähän se kirjoitettiin. Siis jälkeenpäin. Mutta kyllä argeologia on vahnvistanut sen, että ihmisillä oli tapana tehdä kirjallisia muistiinmerkitöjä jo hyvi, hyvin varhaisessa vaiheessa. Monet Exoduksen teksteistä voi olla suoraan jäljennöksiä vanhemmista savi- tai kivitauluista. Sen kieliasukin on huomattavasti erilainen kuin 2. Mooseksen kirjan, jota yleensä pidetään Mooseksen kirjallisena tuotantona.

"Monet Exoduksen teksteistä voi olla suoraan jäljennöksiä vanhemmista savi- tai kivitauluista."

Onko sinulla esittää tästä esimerkkejä, vai onko kyseessä spekulointia?

"Tuo Exodus on siis se 2. Mooseksen kirja. Sitä ei kirjoitettu jälkeenpäin, se kirjoitettiin samojen kuukausien aikana kun ne tapahtuivat."

Ja todisteet tälle?

• nojatuoli.tutkijat
        djoser_hotep kirjoitti:

2. Mooses 24:4: "Niin Mooses kirjoitti muistiin kaikki sanat...."

Ja tuo on sinusta peruste että 2. Mooseksen kirja on kirjoitettu samojen kuukausien aikana?....vau. Uskottavuutesi tippui nollan alapuolelle.

Samalla logiikalla Abgarin kirje ja Paavalin kirjeenvaihto erään tunnetun filosofin kanssa (nimi ei nyt muistu mieleen) ovat aitoja ja kirjoitettu heidän elinaikanaan :D

Ja tuo on sinusta peruste että 2. Mooseksen kirja on kirjoitettu samojen kuukausien aikana?....vau. Uskottavuutesi tippui nollan alapuolelle.

Samalla logiikalla Abgarin kirje ja Paavalin kirjeenvaihto erään tunnetun filosofin kanssa (nimi ei nyt muistu mieleen) ovat aitoja ja kirjoitettu heidän elinaikanaan :D

"Ja tuo on sinusta peruste että 2. Mooseksen kirja on kirjoitettu samojen kuukausien aikana?....vau. Uskottavuutesi tippui nollan alapuolelle."
        Sinulla on aika outo kuvitelma. Nykyaikana tosin on profiilivarkauksia netissä, ne ovat aika vakavia rikoksia. Tarkoitatko, että uskot jonkun jo tuhansia, tuhansia vuosia väittänyt olleensa väittänyt kirjoitamaansa tekstiä "pyhänä pidetyn" Mooseksen kirjoittamaksi? Aika kaukaa haettu perustelu tuolle epäilykselle.

• nojatuoli.tutkijat
        djoser_hotep kirjoitti:

"Ja tuo on sinusta peruste että 2. Mooseksen kirja on kirjoitettu samojen kuukausien aikana?....vau. Uskottavuutesi tippui nollan alapuolelle."
        Sinulla on aika outo kuvitelma. Nykyaikana tosin on profiilivarkauksia netissä, ne ovat aika vakavia rikoksia. Tarkoitatko, että uskot jonkun jo tuhansia, tuhansia vuosia väittänyt olleensa väittänyt kirjoitamaansa tekstiä "pyhänä pidetyn" Mooseksen kirjoittamaksi? Aika kaukaa haettu perustelu tuolle epäilykselle.

Se on yleis "tietoa" uskovaisten keskuudessa että Moosesta pidetään Mooseksen kirjojen kirjoittajana. Itsekin näytät uskovan noin vastauksesta päätellen, joten miksi sysäät sen minun ongelmaksi?

Joka tapauksessa, oli kirjoittaja Mooses tai ei, et ole vieläkään esittänyt todisteita, että 2. Moos oli kirjoitettu samojen kuukausien aikana kuin ne tapahtumat siinä kirjassa ovat.

Se on yleis "tietoa" uskovaisten keskuudessa että Moosesta pidetään Mooseksen kirjojen kirjoittajana. Itsekin näytät uskovan noin vastauksesta päätellen, joten miksi sysäät sen minun ongelmaksi?

Joka tapauksessa, oli kirjoittaja Mooses tai ei, et ole vieläkään esittänyt todisteita, että 2. Moos oli kirjoitettu samojen kuukausien aikana kuin ne tapahtumat siinä kirjassa ovat.

Kuten edellä mainitsin, 2. Mooseksen kirja sanoo niin tapahtuneen, siinä sana 'kirjoittaa' on aikamuodossa, joka osoittaa sen tapahtuneen silloin heti, ei pitkän ajan kuluttua.

djoser_hotep kirjoitti:

Kuten edellä mainitsin, 2. Mooseksen kirja sanoo niin tapahtuneen, siinä sana 'kirjoittaa' on aikamuodossa, joka osoittaa sen tapahtuneen silloin heti, ei pitkän ajan kuluttua.

Sehän on nyt herttisen yhdentekevää missä aikamuodossa, jokin yksittäinen sana on Raamatussa, kun sen keskeisimmät tarinat on todistetusti sepitettyjä myyttejä.

Sinun "teoriasi" Egyptin kronologiasta ovat naiiveja typeröintejä, joilla tuet lähinnä omia uskonnollisia kuvitelmiasi. Vaatii melkoista omahyväistä typeryyttä kuvitella, että uskonnollisten uskomusten lähtökohdista ponnistava amatöörimäinen "tutkimus" olisi millään tavalla merkityksellistä.

Saahan sitä puuhastella ja rakentaa hörhöileviä "teorioita", mutta sinulla raukalla ei selvästikään ole mitään ymmärrystä sen suhteen miten tieteellinen menetelmä toimii ja erityisesti miksi se toimii.

Sinulta on muutamassa kommentissa tässä keskustelussa pyydetty tieteellisesti päteviä todisteita väitteillesi, mutta selväähän on että niitä ei tulla koskaan näkemään.

Edustamasi pseudotieteellisen pöhköilyn ja todelliseen tieteen välinen ero on se, että siinä missä tieteen väitteet perustuvat falsifioitavissa oleville väitteille, jotka alistetaan tiedeyhteisön arvioitavaksi niin pseudotieteilijöiden väitteet ovat subjektiivisia aivopieruja, jotka haihtuvat kun kamelin pieru Saharaan kun objektiivisesti verifioitavissa perusteluja väitteille aletaan vaatimaan esitettäviksi.

nojatuoli.tutkijat kirjoitti:

"Monet Exoduksen teksteistä voi olla suoraan jäljennöksiä vanhemmista savi- tai kivitauluista."

Onko sinulla esittää tästä esimerkkejä, vai onko kyseessä spekulointia?

"Tuo Exodus on siis se 2. Mooseksen kirja. Sitä ei kirjoitettu jälkeenpäin, se kirjoitettiin samojen kuukausien aikana kun ne tapahtuivat."

Ja todisteet tälle?

Ja noita vaatimiasi todisteita ei tulla koskaan näkemään. Nimimerkki "djoser_hotep" edustaa tyypillistä omahyväistä ja suuruudenhullua hörhöä, joka kuvittelee pseudotieteellisillä ja subjektiivisilla typeröinneillään kumoavansa tiedeyhteisön vuosikymmeniä käynnissä olleen tutkimustyön tulokset.

"Mooseksen kirjan, jota yleensä pidetään Mooseksen kirjallisena tuotantona."

Moosesta pidetään yleisesti taruolentona, joten on järjetöntä väittää että jotain pidettäisiin yleisesti taruolennon kirjallisena tuotantona.

• nojatuoli.tutkijat
        djoser_hotep kirjoitti:

Ja kuten aiemmin mainitsin, samalla logiikalla esim. Abgrarin kirje on Jeesukselta.

Tartut yhteen sanaan (ja lauseeseen) ja jätät huomiotta kaikki muut ympäröivät asiat koko kirjassa, jotka puhuvat vahvasti vastaan että 2. Moos on kirjoitettu lyhyen aikaa noiden väitettyjen tapahtumien takia. Tartut oljenkorsiin. Logiikkasi ei toimi.

nojatuoli.tutkijat kirjoitti:

Ja kuten aiemmin mainitsin, samalla logiikalla esim. Abgrarin kirje on Jeesukselta.

Tartut yhteen sanaan (ja lauseeseen) ja jätät huomiotta kaikki muut ympäröivät asiat koko kirjassa, jotka puhuvat vahvasti vastaan että 2. Moos on kirjoitettu lyhyen aikaa noiden väitettyjen tapahtumien takia. Tartut oljenkorsiin. Logiikkasi ei toimi.

"Tartut yhteen sanaan (ja lauseeseen) ja jätät huomiotta kaikki muut ympäröivät asiat koko kirjassa, ..."

Normaalia hihuille ...

".. jotka puhuvat vahvasti vastaan että 2. Moos on kirjoitettu lyhyen aikaa noiden väitettyjen tapahtumien takia."

Hihut yrittävät epätoivoisesti väistää kaikki ne ikävät tosiasiat, jotka objektiivisessa todellisuudessa ovat ristiriidassa heidän uskonnollisten uskomustensa kanssa.

"Tartut oljenkorsiin. Logiikkasi ei toimi."

Normaalia hihuille ja kretuille.

En toki. Otetaampa ainoastaan yksi esimerkki. Israelin historian ajanlaskua seuraamalla päädytään siihen lukemaan, että tuo Egyptistä lähtö tapahtui vuonna 1513 eaa. (lisätietona siinä kerrotaan tulloin hallinneen faaraon kuolleen tuona samana vuonna). Tähtititieteelliset havainnot vahnvistavat sen, että Thutmosis I:n hallitusvuosi päättyi vuonna 1513 eaa. ETC, ETC.

• kreationismi_on_sairaus kirjoitti:

Ja noita vaatimiasi todisteita ei tulla koskaan näkemään. Nimimerkki "djoser_hotep" edustaa tyypillistä omahyväistä ja suuruudenhullua hörhöä, joka kuvittelee pseudotieteellisillä ja subjektiivisilla typeröinneillään kumoavansa tiedeyhteisön vuosikymmeniä käynnissä olleen tutkimustyön tulokset.

"Nimimerkki "djoser_hotep" edustaa tyypillistä omahyväistä ja suuruudenhullua hörhöä, joka kuvittelee pseudotieteellisillä ja subjektiivisilla typeröinneillään kumoavansa tiedeyhteisön vuosikymmeniä käynnissä olleen tutkimustyön tulokset."

Kiitos mielipiteestäsi :)
        Eipä tähän minkäänläista huullutta tarvitse, paitsi sen verran että uskallan tuoda tutkimuskeni muitten luettavaksi.
        Olen tosiaan vahvasti sitä mieltä, että ei ole minkääläisia tieteellisiä perusteita hylätä ajanlaskua, joka Raamatuksi nimitetyn kirjan sivulta löytyy. Perustelut saattanevat olla pikemminkin tyyliä "en halua, että raamatusta löytyvä ajanlasku pitää paikkaansa".

"Nimimerkki "djoser_hotep" edustaa tyypillistä omahyväistä ja suuruudenhullua hörhöä, joka kuvittelee pseudotieteellisillä ja subjektiivisilla typeröinneillään kumoavansa tiedeyhteisön vuosikymmeniä käynnissä olleen tutkimustyön tulokset."

Eipä tähän minkäänläista huullutta tarvitse, paitsi sen verran että uskallan tuoda tutkimuskeni muitten luettavaksi.
        Olen tosiaan vahvasti sitä mieltä, että ei ole minkääläisia tieteellisiä perusteita hylätä ajanlaskua, joka Raamatuksi nimitetyn kirjan sivulta löytyy. Perustelut saattanevat olla pikemminkin tyyliä "en halua, että raamatusta löytyvä ajanlasku pitää paikkaansa".

Ps. Olen nyt lisännyt Ramses II:n hallitusaikaan liittyen molemmat näkökulmat esille sivuilleni ja siihen molemmille vaihtoehdoille puolesta ja vastaan puhuvat asiat.

Laitetaampa tässä jotakin pureskeltavaa.
        "Tähtititieteelliset havainnot

Tutkijat käyttävät Assyrian kronologian tutkimisessa apuna ns. eponyymi-luetteloita. Monista Assyrian historiaan littyvistä puutteista huolimatta Kronikoitsijat ovat yleensä sitä mieltä, että eponyymi- eli limmu-luettelot jollakin tavoin välttyivät turmelukselta ja ovat käytännöllisesti katsoen virheettömiä.Nämä eponyymiluettelot ovat yksinkertaisesti virkamiesten nimien ja arvojen luetteloita tai luetteloita, joissa tällaisten nimien ohella mainitaan lyhyesti jokin sotaretki tai muu huomattava tapahtuma. Näistä luetteloista voi huomata, että mitään varsinaisia aikamääriä ei esitetä, mutta kunkin nimen ajatellaan edustavan vuotta.
        Esimerkkinä tästä on auringonpimennys, jonka avulla historioitsijat yhdistävät Assyrian ajanlaskun ja Raamatun ajanlaskun toisiinsa. Assyrialaisissa eponyymiluetteloissa sen mainitaan sattuneen kolmannessa kuussa (keväästä laskettuna) Bur-Sagalen eponyymin aikana. Nykyajan kronikoitsijat laskevat sen olleen pimennys, joka sattui 15. kesäkuuta 763 eaa. He laskevat tästä ajankohdasta 96 vuotta (eli 96 nimeä eponyymiluetteloissa) taaksepäin ja saavat Salmanassar III:n 1. hallitusvuoden ajankohdaksi vuoden 859 eaa. ( tämä vuosiluku ei tule kysymykseen Israelin historian perusteella)
        Ensinnäkin vaikka tutkijat olettavat, että auringonpimennys oli täydellinen, eponyymiluettelossa ei sanota niin. Ja vaikka useimmat historioitsijat pitävät nykyään tätä viittauksena vuoden 763 eaa. pimennykseen, kaikki tutkijat eivät ole sitä mieltä; jotkut ajattelevat, että kyseessä on ennemminkin vuonna 809 eaa. sattunut pimennys, joka olisi näkynyt ainakin osittain Assyriassa (kuten tapahtui myös 857 ja 817 eaa. jne.) (Theodor v. Oppolzer, Canon der Finsternisse, taulukot 17, 19, 21). Vaikka nykyhistorioitsijat vastustavatkin vuoden 763 eaa. auringonpimennyksen vaihtamista johonkin muuhun sillä perusteella, että se ’sekoittaisi Assyrian historiaa’, olemme jo nähneet, että assyrialaiset itse sekoittivat omaa historiaansa melkoisesti.
        Niimpä kun otamme tämän huomioon ja jos tutkijat ovat tulkinneet eponyymiluetteloita oikein, Salmanassar III:n 1. hallitusvuosi oli joko 905 eaa. Tai vuosi 911 eaa. Nämä molemmat vuosiluvut vaikuttavat siihen, että Ramses II ei voinut olla faarona 1200-luvulla eaa."

Ps. Olen nyt lisännyt Ramses II:n hallitusaikaan liittyen molemmat näkökulmat esille sivuilleni ja siihen molemmille vaihtoehdoille puolesta ja vastaan puhuvat asiat.

Havainnot jatkuu......... :)
        "Jerusalemin hävitys 607 eaa. vai 587 eaa?

Tämä on monille tutkijoille kynnyskysymys, sillä he tukevat varauksetta vuotta 587 eaa., joka perustuu pääosin babylonialaisen papin Berossoksen historiankirjoitukseen. Jostakin kumman syystä jotkut tutkijat ovat tehneet tästä asiasta lähes uskonnollisen kiistakysymyksen. Suurin osa tutkijoista on sitä mieltä, että menneisyyden tähtitieteiljät 500-luvulla eaa. alkua ovat tehneet virheellisen merkinnän havaitsemastaan tähtitieteellisestä ilmiöstä.
        Mutta tarkstellaan tätä eri näkökulmasta. Minkä vaihtoehdon puolesta muinaisten kansakuntien historiankirjoitus kertoo?
        Isarelin ja Juudan kuningasluettelot siirtyisivät 20 vuota myöhemmäksi. Jeehu olisi ollut Israelin kuninkaana vuosina 884-857 eaa. Myöhäisinkin arvio Salmanassar III:n hallitusvuodesta törmää suureen ristiriitaan: jos hänen kunikuutensa alkoi 859 eaa, hänen 18. hallitusvuotensa oli vuonna 842 eaa, jolloin Jeehun kuninkuus oli jo ajat sitten päättynyt.
        Toisaaalta jos Jerusalem hävitettiin vuonna 607 eaa., Jeehu hallitsi 904-877 eaa. Tässä tapauksessa Jeehun kunikuus ei ollut edes alkanut, mikäli pidetään kiinni Assyrian historian nykyisestä tulkinnasta. Selvästikin myöhempi tulkinta, vuosi 905 eaa. tai 911 eaa. Salmanassar III:n 1. hallitusvuotena on historiallisesti selkeämpi. Näin ollen Assyrian historia, noiden tähtitieteelisten havaintojen perusteella, jotka liittyvät Salmanassar III:n, tukevat sitä, että Jerusalem hävitettiin vuonna 607 eaa. Tätä tukee myös tähtitieteeliset havainnot, jotka tukee sitä, että Egyptin faaraon Thutmosis I:n hallituskausi päättyi vuonna 1513 eaa."

• Varmaan_aloittajankin

kirjahyllyssä on Raamattu ja todistus Jumalan ihmisten ilmoituksena Israelista ja Egyptistä lähdöstä, mutta eihän tyhmä sitä tajua vaan esiintyy kuin tyhjä tynnyri tälläkin palstalla ja toki lähtee sanoja mutta eivät ole viisautta vaan tyhmyyttä.

• Fiksu_Kreationisti2

Tyhmyys ei kuulu palstan aihepiiriin.

Ilmoitettu poistoon.

• Fiksu_evokki
        Fiksu_Kreationisti2 kirjoitti:

Tyhmyys ei kuulu palstan aihepiiriin.

Ilmoitettu poistoon.

Kreationistien ja muiden hihujen tyhmyys nimeenomaan kuuluu palstan aihepiiriin.

Peruin ilmoituksesi. Aller oli samaa mieltä kanssani.

• Läpi_historian

valheen isän lapset ovat pyrkineet tekemään Raamatun ilmoituksesta totuudesta poikkeavaa, mutta todellisuudessa hedelmänsä kertovat vain sen valheen isän lapseuden ja sitten käyttävät myös toisten valheen isän lasten valheita pyrkiäkseen vahvistumaan valheissaan. Totuus on tietysti se mitä on tapahtunut, ja Raamatussa totuus tietysti Mooseksesta ja Jumalan laista Raamatun alussa ja Jeesus sen todistanut ja 1500 vuotta oli heidän välissään se aika. Myös me nykyajassa Pyhän Hengen voitelussa todistamme Raamatun totuudellisuuden ja Jeesuksen todellisuuden Totuutena, ja todistuksemme on pätevä varmuudella, amen, halleluja! Kukaan tyhmä valheellinen ihminen ei voi riistää Jumalan antamaa todistusta eikä voi myöskään Raamattuja poistaa vaikka ihmiset ovat siihen pyrkineet mielettömyydessään ja samoin mielettömät pyrkivät epäuskottaviksi tekemään Raamatun ilmoitusta, mutta tunnustavat vielä itse tuomiolla olleensa väärässä siinä. Viisaat pääsevät Jeesuksen tuhatvuotiseen valtakuntaan ja kiitos siitä Isälle Jeesuksen nimessä ja toivottavasti pelastuvat kaikki nekin, jotka eivät vielä tunne totuutta näistä asioista.

• pelkäät.totuutta

Tulipa taas kauheat defenssit päälle kun pikkuisen Raamattua kritisoitiin. Onpa uskosi heikko :)

• madam-and-zeke
        pelkäät.totuutta kirjoitti:

Tulipa taas kauheat defenssit päälle kun pikkuisen Raamattua kritisoitiin. Onpa uskosi heikko :)

Mielestäni on parempi uskoa heikosti totuuteen kuin uskoa vahvasti valheeseen. Miksi luottaisimme maallistuneeseen tiedemaailmaan?

http://www.evoluutio.com/?o=0&a=0&st=0

• Tulevasta_jotain

valheen isän lapset tuovat pedon merkin, ja se kaupankäynnin ainoa maksuväline ja pannaan joko oikeaan käteen tai otsaan, ja siinä on joko antikristuksen nimi tai sen nimen luku 666, ja niitä jotka eivät sitä merkkiä ota vainotaan ankarasti ja monia murhataan sillä valheen isä on myös murhan isä ja petollisesti pyrkii tämän tekemään ja hävityksen kauhistuksesta on kerrottu ja kuvapatsas Israelin Jerusalemiin pystytetään pyhälle paikalle Moorian vuorella missä on islamin moskeij nykyään, sillä kymmenen kansakuntaa 200 miljoonaisen armeijan avulla on sinne hyökännyt ja tallaavat sitä kaupunkia 3,5 vuotta ja sitten Jeesus palaa ja tuhoaa pahat, jotka Saatanaa ovat seuranneet ja eksyneet laittomuuden salaisuuteen.

• elät.menneisyydessä

Jeesuksen piti palata takaisin jo sen aikaisen sukupolven aikana, mitä ei tapahtunut. Tällä diipadaapalla ei ole enää vitunkaan väliä.

• madam-and-zeke
        elät.menneisyydessä kirjoitti:

Jeesuksen piti palata takaisin jo sen aikaisen sukupolven aikana, mitä ei tapahtunut. Tällä diipadaapalla ei ole enää vitunkaan väliä.

Jos olisit ollut aktiivinen, tietäisit, että Raamattu on historia- ja ennustuskrja. Tapahtuu pian:

RAPTURE (tempaus)

1Tess. 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

https://www.google.fi/#q=rapture of the church

TRIBULATION (vaivanaika)

Mark. 13:19 Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.

https://www.google.fi/#q=great tribulation

PEACE (maailmanrauha)

Ilm. 20:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi

https://www.google.fi/#q=kingdom of god on earth

Nämä asiat ovat meille tuttuja, koska Raamattu tuli Suomeen kauan sitten.

• 1234567---

Jos olisit ollut aktiivinen, tietäisit, että Raamattu on historia- ja ennustuskrja. Tapahtuu pian:

RAPTURE (tempaus)

1Tess. 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

https://www.google.fi/#q=rapture of the church

TRIBULATION (vaivanaika)

Mark. 13:19 Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.

PEACE (maailmanrauha)

Ilm. 20:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi

https://www.google.fi/#q=kingdom of god on earth

Nämä asiat ovat meille tuttuja, koska Raamattu tuli Suomeen kauan sitten.

yurkki sitä vaan jatkaa tempausoppiaan, joka ei mene sinnepäinkään.

• madam-and-zeke

Aloittaja. Kohteletko tutkimuslähteitäsi tasapuolisesti? Oletko omaksunut tuomaroinnin periaatteen "kuuntele toistakin puolta"?

> "The film is very, very convincing because we give both sides of it," he said. "We let you hear from archaeologists who say there is no evidence, and why, and we let you hear from these archaeologists and Egyptologists who say there is." <

http://www1.cbn.com/cbnnews/insideisrael/2015/February/Exodus-Documentary-Evidence-that-Demands-a-Verdict

Miksi sellaisia hörhöjä paapattajia kuten sinä pitäisi kuunnella? Eihän sinulla ole mitään mielekästä kommenttia. Ulostat tuota samaa turhanpäiväistä paapatustasi Jyrki toistuvasti. Ketään ei kiinnosta eikä kukaan lue niitä.

Noinko ahdistaa kun jälleen kerran sinulle esitettiin epämiellyttäviä faktoja.

• madam-and-zeke

Miksi sellaisia hörhöjä paapattajia kuten sinä pitäisi kuunnella? Eihän sinulla ole mitään mielekästä kommenttia. Ulostat tuota samaa turhanpäiväistä paapatustasi Jyrki toistuvasti. Ketään ei kiinnosta eikä kukaan lue niitä.

Noinko ahdistaa kun jälleen kerran sinulle esitettiin epämiellyttäviä faktoja.

Krea. Käsi sydämelle. Missä ja milloin USKOMASI evoluutio paljasti sinulle kaiken kaikesta olevaisesta?

Krea. Käsi sydämelle. Missä ja milloin USKOMASI evoluutio paljasti sinulle kaiken kaikesta olevaisesta?

Oletko oikeasti noin tyhmä? Uskon kyllä että olet. Ei evoluutio ole uskon kysymys. Evoluutio on luonnossa objektiivisesti havaittavissa oleva prosessi ja tieteellinen fakta. Tiede on myös todistanut Raamatun kertomukset, kuten luomisen ja exoduksen saduiksi. Mutta sinä sekopäinen hörhö vain uskot niihin. Onko kuvittelemasi luoja paljastanut sinulle jotain? Kuuletko ääniä? Ystävällinen neuvo: Tarkistuta mielenterveytesi.

Miltä tuntuu olla bannattu häirikkö?

• madam-and-zeke

Aivan. Ja tuomme esille faktat siitä kuinka kuvitellun luojan kansan historiasta kertovat tarinat ovat satuja silti sinä herkkäuskoisena hörhönä perustarpeet elämäsi noiden satujen varaan valehdeltuun uskomusjärjestelmään. Olet tehnyt itsestäsi dorkan.

• madam-and-zeke

Aivan. Ja tuomme esille faktat siitä kuinka kuvitellun luojan kansan historiasta kertovat tarinat ovat satuja silti sinä herkkäuskoisena hörhönä perustarpeet elämäsi noiden satujen varaan valehdeltuun uskomusjärjestelmään. Olet tehnyt itsestäsi dorkan.

USKOMASI evoluutio on skitso. Se loi uskonnot ja niiden vastustajat.

MUUTEN

Joko uskomasi evoluutio on kertonut sinulle miksi se loi jumalat ja demonit?

• olet-itsekäs-häirikkö

MUUTEN

Sait jo bannin häiriköinnin takia ja jatkat ihan samaa käytöstä. Etkö kunnioita sääntöjä ja toisia keskustelijoita? Taidat olla tyypillinen minäminäminä-sukupolven edustaja, joka haistattelee peet säännöille ja ottaa itselleen oikeuden tehdä mitä tahansa.

MUUTEN

Jyrki olet bannattu häirikkö ja sekopäinen hörhö. Ketään ei kiinnosta hörhön paapatuksesi.

Eikö olekin ahdistavaa kun tiede on todistanut että uskot satuihin?

• olet-itsekäs-häirikkö

Sinut on todettu ylläpidon ja lukijoiden toimesta häiriköksi. Asia on ihan selvä: vika on sinussa, ei meissä muissa. Ymmärrätkö? Sinun käytöstäsi ei pidä ymmärtää tai "suvaita. Sinä toimit väärin ja olet häirikkö. Et ole oikeutettu mihinkään poikkeussääntöihin etkä ole mikään ainutlaatuinen herkkä kukkanen, jolla on eri oikeudet kuin muilla.

Häirikkö on häirikkö, ihan riippumatta siitä mihin hän uskoo tai on uskomatta. Ei kyse ole edes juttujesi sisällöstä vaan siitä, että häiriköit palstaa. Katso peiliin äläkä uhriudu ja syytä muita/yhteisöä/väääräuskoisia/koko maailmaa huonosta käytöksestäsi.

• madam-and-zeke
        olet-itsekäs-häirikkö kirjoitti:

Sait jo bannin häiriköinnin takia ja jatkat ihan samaa käytöstä. Etkö kunnioita sääntöjä ja toisia keskustelijoita? Taidat olla tyypillinen minäminäminä-sukupolven edustaja, joka haistattelee peet säännöille ja ottaa itselleen oikeuden tehdä mitä tahansa.

Odotan kaikenteoriaasi. Siihen saakka Raamattu seisoo. Se on hyvä asia, koska Kristuksen sana kertoo meille mistä tulemme ja minne menemme. Voimme ankkuroitua Luojamme ilmoitukseen ja saada hyvän tulevaisuuden.

TÄRKEÄÄ YMMÄRTÄÄ

Maailmaa ei voi ymmärtää, ellei noteraa henkimaailmaa. Langennut maailma on sokea. Se eksyy ja eksyttää. Se ei voi kiinnostua pelastuksesta ilman kutsua.

http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

Uskon maailmanlaajan kutsun alkavan pian. Sitä kutsutaan vaivanajaksi.

! HERÄÄ SUOMI !

• madam-and-zeke

Raamattua ei kannata missään nimessä tuomita ennakolta. Kehoitan sinua tutkimaan maailman ilmiöitä OIKEAN tuomarin asenteella.

• olet-itsekäs-häirikkö

Odotan kaikenteoriaasi. Siihen saakka Raamattu seisoo. Se on hyvä asia, koska Kristuksen sana kertoo meille mistä tulemme ja minne menemme. Voimme ankkuroitua Luojamme ilmoitukseen ja saada hyvän tulevaisuuden.

TÄRKEÄÄ YMMÄRTÄÄ

Maailmaa ei voi ymmärtää, ellei noteraa henkimaailmaa. Langennut maailma on sokea. Se eksyy ja eksyttää. Se ei voi kiinnostua pelastuksesta ilman kutsua.

http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

Uskon maailmanlaajan kutsun alkavan pian. Sitä kutsutaan vaivanajaksi.

! HERÄÄ SUOMI !

Olet aika uskomaton venkula. Sinun häiriköksi toteamiseen ei kuule tarvita mitään kaikenteoriaa tai Raamatun lukemista.
        Copy-pastetat samoja viestejä kymmenittäin, jopa samaan ketjuun useamman kerran. Sekoitat keskustelua tunkemalla joka väliin typeriä "valita evoluutiolle" ja "kuuntele regeetä" tyylisiä yhden rivin heittoja.

Olet häirikkö. Se ei ole kenenkään muun vika kuin sinun oma vikasi. Sinun on turha selitellä tai esittää jotain uskonnollista marttyyria. Mieti sitä, että sait ihan oikeasti bannit Suomi24-palstalle!
        Miltä tahansa moderoidulta keskustelupalstalta olisit lentänyt jo ajat sitten kokonaan pihalle. Käytät hyväksesi sitä, että tätä palstaa ei juuri moderoida. Et kunnioita palstan sääntöjä etkä toisia ihmisiä.

• Evotonääliöitä

Karnakista löytyi eilen seinäkirjoitus jossa faarao Imphotens kertoi että häneltä pääsi karkuun miljoona orjaa ja hän tuli hukuttaneeksi satatuhantisen armeijan punaiseen mereen. Heheh.

Vitsi että avaaja on tyhmä. Oikea aivopiepieruevokki.

Kylläpä sinua mooseksenmorsian nyt risoo kun sinut on todistettu taikauskoisiin satuihin uskovaksi herkkäuskoiseksi hölmöksi. Jyri ja Jyrki ovat palstan kaksi herkkäuskoisinta hölmöä. Hehe.

Ei kai sinua vain ole potkittu ulos Jehovan todistajista luopiona seksuaalisten taipumustesi vuoksi ...? Se selittäisi katkeruutesi.

• kjgkhffj

Kylläpä sinua mooseksenmorsian nyt risoo kun sinut on todistettu taikauskoisiin satuihin uskovaksi herkkäuskoiseksi hölmöksi. Jyri ja Jyrki ovat palstan kaksi herkkäuskoisinta hölmöä. Hehe.

Ei kai sinua vain ole potkittu ulos Jehovan todistajista luopiona seksuaalisten taipumustesi vuoksi ...? Se selittäisi katkeruutesi.

JT:t taitavat tosiaankin potkia pellolle kaikki konnat. Hyvä niin että edes joku muukin kuin minä tykkää Mooseksesta.

Mutta kun kerran avaaja ei halua uskoa historiallista kertomusta Isrelin muinaisuudesta, niin nyt hänellä onkin sitten kiva tehtävä selittää että mistä se isralilainen kansa tuonne palestiinaan aikanaa ilmaantui? Ei muuta kuin vilkas mielikuvitus pörräämään.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6705
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2303
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1055
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      89
      953
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe