Kuten varmasti kaikki tietävät, ei vanha testamentti esitä kertaakaan sellaista käsitystä että sielu olisi kuolematon tai erillinen ruumiista (1). Tätä käsitystä ei kehittänytkään todellisuudessa kukaan kristitty, vaan kreikkalainen filosofi Platon joka jakoi sielun kolmeen eri kategoriaan, järkisieluun, himosieluun ja intosieluun. Tämän jaottelun hän teki teoksessaan Valtio (2).
Onkin hauska huomata miten palstan kreationistit ja kristityt yleensä uskovat selvästi pakanalliseen oppiin ja ovat muodostaneet siitä jopa uskonsa peruskiven. Tämän opin kuolemattomasta sielusta voidaan siis TODISTAA olevan selvän maallista, ei juutalaista alkuperää.
Kristityt ympäri maailman uskovatkin siis selvästi pakanalliseen oppiin.
Mikä puolestaan on huvittavaa siitä näkökulmasta, että pakanalliset opit raamatussa kielletään.
Tämä aiheuttaakin ongelmia varsinkin niille jotka väittävät raamatun olevan jumalan sanelemaa totuutta ja käyttävät sitä perusteena yrittäessään todistaa kristinuskon oikeelliseksi.
Miksi jumala olisi kertonut kristityille että pakanat ovat oikeassa, puhuessaan kuolemattomasta sielusta, kadotuksesta, tulvista? Miksi kristinusko perustuu niin selvästi pakanallisuuteen, kuolematon sieluhan ei ole ainut pakanallinen oppi jota kristinusko toistaa, vaikka se moisen väittää olevan jumalalle kauhistus? Tämähän on aivan selvä looginen ristiriita.
Kristinuskon perusta ei siis olekaan jumalallinen, vaan selvästi maallinen. Siksipä perustelu että raamattu ja sen luomiskertomus olisivat jumalallista totuutta vaikuttaa hieman naivilta ja jopa jokseenkin naurettavalta.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Soul_in_the_Bible
(2) https://fi.wikipedia.org/wiki/Platonin_teoria_sielusta
Platon keksi kuolemattoman sielun
24
143
Vastaukset
- Ateisti1000.js
Kylläpäs nyt satelee todella kiusallisia avauksia kreationistien käsiteltäviksi.
- jalkaan.ampuja
Vai että ihmisten kaikki aiemmin tekemät huomiot maailmasta ja ihmisestä itsestään pitäisi hylätä jotta uskonto voisi olla tosi. Sama toisinpäin...
- Voi.hihujen.tyhmyyttä
"... uskonto voisi olla tosi..."
Mitä sinä oikein mutuilet? Ei kai kukaan epäile sitä etteikö jaetussa todellisuudessamme ole uskontoja. Sen sijaan minkään uskonnon väitteitä ei kukaan ole kyennyt osoittamaan objektiiviseksi tosiksi.
Ja mitä objektiivisia havaintoja meillä on ihmisen sielusta? - jalkaan.ampuja
Voi.hihujen.tyhmyyttä kirjoitti:
"... uskonto voisi olla tosi..."
Mitä sinä oikein mutuilet? Ei kai kukaan epäile sitä etteikö jaetussa todellisuudessamme ole uskontoja. Sen sijaan minkään uskonnon väitteitä ei kukaan ole kyennyt osoittamaan objektiiviseksi tosiksi.
Ja mitä objektiivisia havaintoja meillä on ihmisen sielusta?Voi pyhä yksinkertaisuus taas...
"Vai että ihmisten kaikki aiemmin tekemät huomiot maailmasta ja ihmisestä itsestään pitäisi hylätä jotta uskonto(esin. juutalaisuus, kristinnusko, islam hindulaisuus, buddhalaisuus,..) voisi olla tosi(totuudenmukainen, oikea, paikkansapitävä, todellinen, totuus). Sama toisinpäin..."
Sielusta en ole puhunut mitään. - Voi.hihujen.tyhmyyttä
jalkaan.ampuja kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus taas...
"Vai että ihmisten kaikki aiemmin tekemät huomiot maailmasta ja ihmisestä itsestään pitäisi hylätä jotta uskonto(esin. juutalaisuus, kristinnusko, islam hindulaisuus, buddhalaisuus,..) voisi olla tosi(totuudenmukainen, oikea, paikkansapitävä, todellinen, totuus). Sama toisinpäin..."
Sielusta en ole puhunut mitään.Emme voi pyhälle yksinkertaisuudellesi yhtään mitään ....
Keskustelussa on kylläkin kysymys nimeenomaan sielusta.
Kertoisitko mutuilija meille sitten että mihin hylättäviin huomioihin viittaat. Konkreettisia esimerkkejä kiitos - jalkaan.ampuja
Emme voi pyhälle yksinkertaisuudellesi yhtään mitään ....
Keskustelussa on kylläkin kysymys nimeenomaan sielusta.
Kertoisitko mutuilija meille sitten että mihin hylättäviin huomioihin viittaat. Konkreettisia esimerkkejä kiitosAloituksessa on kyse sielusta, kommentissani on kaikesta vastaavasta mihin on samaa logiikkaa käytettävä. Jos uskonnossa käytetään jotain, mikä aiemmin on jo keksitty, se tuon logiikan mukaan pilaa uskonnon totuusarvon. Esimerkkejä: Kävely, vaatteet, kieli, puhe, kirjoitustaito, tuli,..
- Voi.hihujen.tyhmyyttä
Aloituksessa on kyse sielusta, kommentissani on kaikesta vastaavasta mihin on samaa logiikkaa käytettävä. Jos uskonnossa käytetään jotain, mikä aiemmin on jo keksitty, se tuon logiikan mukaan pilaa uskonnon totuusarvon. Esimerkkejä: Kävely, vaatteet, kieli, puhe, kirjoitustaito, tuli,..
Miksi kävelyyn, vaatteet, jne olisi sovellettava samaa logiikkaa? Niistä on objektiivisia havaintoja. Ne eivät ole pelkkiä ideoita ilman objektiivisia havaintoja. Sielusta ja kadotus ovat pelkkiä ideoita. Sielusta tai kadotuksesta ei ole havaintoja ihmisessä eikä maailmassa.
Missä on tehty havaintoja sielusta tai kadotuksesta?
Uskonnot ovat käyneet oman evoluutionsa läpi yhdistellen, lainaten ja muokaten näitä ideoita aiemmilta uskonnoilta. Missään uskonnossa ei ole mitään ideaa, joka ei voi olla ihmismielen keksimä vaan jonka olisi pakko olla jumalallista alkuperää. - jalkaan.ampuja
Miksi kävelyyn, vaatteet, jne olisi sovellettava samaa logiikkaa? Niistä on objektiivisia havaintoja. Ne eivät ole pelkkiä ideoita ilman objektiivisia havaintoja. Sielusta ja kadotus ovat pelkkiä ideoita. Sielusta tai kadotuksesta ei ole havaintoja ihmisessä eikä maailmassa.
Missä on tehty havaintoja sielusta tai kadotuksesta?
Uskonnot ovat käyneet oman evoluutionsa läpi yhdistellen, lainaten ja muokaten näitä ideoita aiemmilta uskonnoilta. Missään uskonnossa ei ole mitään ideaa, joka ei voi olla ihmismielen keksimä vaan jonka olisi pakko olla jumalallista alkuperää.Koska aloituksen pointti, tai ainakin yksi, nähdäkseni oli kuinka jokin asian on lainattu/otettu pakanallisuudesta(kristinuskon itsensä ulkopuolelta) siten kertoo jotain uskonnon totuusarvosta, ei, onko se lainattu objektiivisesti totta vai ei.
- Voi.hihujen.tyhmyyttä
Koska aloituksen pointti, tai ainakin yksi, nähdäkseni oli kuinka jokin asian on lainattu/otettu pakanallisuudesta(kristinuskon itsensä ulkopuolelta) siten kertoo jotain uskonnon totuusarvosta, ei, onko se lainattu objektiivisesti totta vai ei.
Jos jonkin uskonnon keskeisimmät ideat tulevat ko. uskonnon ulkopuolelta niin tokihan se tarkoittaa siitä että ne keskeisimmät ideat eivät ole jumalallista alkuperää eli ne eivät ole peräisin ko. uskonnon uskomasta jumalalta tai jumalilta kuten ko. uskonnon kannattajat yrittävät väittää. Silloin tietenkään ei pidä paikkaansa (totuusarvona on epätosi) että kyseiset ideat olisivat ko. uskonnon julistaman jumalan sanaa.
- jalkaan.ampuja
Jos jonkin uskonnon keskeisimmät ideat tulevat ko. uskonnon ulkopuolelta niin tokihan se tarkoittaa siitä että ne keskeisimmät ideat eivät ole jumalallista alkuperää eli ne eivät ole peräisin ko. uskonnon uskomasta jumalalta tai jumalilta kuten ko. uskonnon kannattajat yrittävät väittää. Silloin tietenkään ei pidä paikkaansa (totuusarvona on epätosi) että kyseiset ideat olisivat ko. uskonnon julistaman jumalan sanaa.
Platon, tai joku asiasta kuin asiasta, viisaudessaan hokannut jotain maailmasta mikä on totta, ennen kuin jumala päättää ilmoittaa samaa laajemmassa mittakaavassa joillekin, niin asian totuusarvot ei kumoudu mihinkään suuntaan. Jotain olemassaolevaa keksitty tällä suunnalla, samaa olemassa olevaa kerrottu myöhemmin auktoriteetilta, ei mitään ristiitaa missään.
- n.e.l.iö
Se ongelma tuntuu olevan Sinulla:) En ymmärrä miksi ateistit yrittävät jatkuvasti väittää uskovilla olevan jonkun ongelman Raamatun suhteen. Jos niin olisi, olisimme luopuneet siitä Kirjasta valheena.
Jos tuntisit kirjoitukset ja Jumalan voiman, niin ymmärtäisit, ettei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Se oli jo VT:n totuus. Jo se, että kerrotaan Jumalan luoneen ihmisen kuvakseen ja puhaltaneen häneen elämän hengen, toisin kuin eläimiin, kertoo siitä, että olemme iankaikkisia, kuten hänkin. Siitä saarnaja sanoo: "Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua". (Srn. 3:11) Paitsi DRHouse:DLässyn lässyn kehäpäättelijä.
"Jos niin olisi, olisimme luopuneet siitä Kirjasta valheena."
Raamattu on pelkkä sekalaisten ristiriitaisten kirjoitusten kokoelma, ja siitä on edelleenkin käytössä useita versioita, kun hihhuleilla ei ole ollut edes eväitä keksiä järjellisiä poimintaperusteita sen teksteille. Te olette valheita rakastavia valehtelijoita, ettekä selvästikään luovu valheistanne vaikka ne on moneen kertaan osoitettu.
- epiphaniuseikirj
"Kuten varmasti kaikki tietävät, ei vanha testamentti esitä kertaakaan sellaista käsitystä että sielu olisi kuolematon tai erillinen ruumiista"
"1.Kun:17
21 Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin".
22 Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin."
Läpi vanhan testamentin myös sanotaan kuolleista herran miehistä, että "he menivät lepoon isiensä tykö"
Tuon voi silti myös ymmärtää lopullisena kuolemana, eikä juutalaisetkaan ollut edes vielä Jeesuksen aikana yksimielisiä kuoleman lopullisuudesta. Saddukeukset eivät uskoneet kuolemanjälkeiseen elämään, kun taas fariseukset uskoivat. Jeesus heitä siitä opetti:
"23 Sinä päivänä tuli hänen luoksensa saddukeuksia, jotka sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ja he kysyivät häneltä
24 sanoen: "Opettaja, Mooses on sanonut: 'Jos joku kuolee lapsetonna, niin hänen veljensä naikoon hänen vaimonsa ja herättäköön siemenen veljelleen'.
25 Keskuudessamme oli seitsemän veljestä. Ensimmäinen otti vaimon ja kuoli; ja koska hänellä ei ollut jälkeläistä, jätti hän vaimonsa veljelleen.
26 Niin myös toinen ja kolmas, ja samoin kaikki seitsemän.
27 Viimeiseksi kaikista kuoli vaimo.
28 Kenen vaimo noista seitsemästä hän siis ylösnousemuksessa on oleva? Sillä kaikkien vaimona hän on ollut."
29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. (Saddukeukset osasivat kirjoitukset ulkoa, mutta eivät silti tunteneet niitä)
30 Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien.""The only Hebrew word traditionally translated "soul" (nephesh) in English language Bibles refers to a living, breathing conscious body, rather than to an immortal soul."
"The concept of an immaterial soul separate from and surviving the body is common today but according to modern scholars, it was not found in ancient Hebrew beliefs.[1] The word nephesh never means an immortal soul[27] or an incorporeal part of the human being[28] that can survive death of the body as the spirit of dead,[29]"
"The modern scholarly consensus holds that the canonical teaching of the Old Testament made no reference to an "immortal soul" independent of the body.[31][32][33][34] A wide range of scholarly reference works consistently represent this view."
https://en.wikipedia.org/wiki/Soul_in_the_Bible- Epiphaniuseikirj
utti kirjoitti:
"The only Hebrew word traditionally translated "soul" (nephesh) in English language Bibles refers to a living, breathing conscious body, rather than to an immortal soul."
"The concept of an immaterial soul separate from and surviving the body is common today but according to modern scholars, it was not found in ancient Hebrew beliefs.[1] The word nephesh never means an immortal soul[27] or an incorporeal part of the human being[28] that can survive death of the body as the spirit of dead,[29]"
"The modern scholarly consensus holds that the canonical teaching of the Old Testament made no reference to an "immortal soul" independent of the body.[31][32][33][34] A wide range of scholarly reference works consistently represent this view."
https://en.wikipedia.org/wiki/Soul_in_the_Bible"The modern scholarly consensus holds that the canonical teaching of the Old Testament made no reference to an "immortal soul" independent of the body"
Arvaappa utti kumpaa uskon ennemmin:
Nykyajan raamatuntutkijoihin jotka sanovat että vt:n mukaan kuolemanjälkeistä elämää ei ole, vai herraan Jeesukseen Kristukseen joka sanoo että vt:nkin mukaan näin on? :) Epiphaniuseikirj kirjoitti:
"The modern scholarly consensus holds that the canonical teaching of the Old Testament made no reference to an "immortal soul" independent of the body"
Arvaappa utti kumpaa uskon ennemmin:
Nykyajan raamatuntutkijoihin jotka sanovat että vt:n mukaan kuolemanjälkeistä elämää ei ole, vai herraan Jeesukseen Kristukseen joka sanoo että vt:nkin mukaan näin on? :)Et sinä mihinkään Jeesukseen usko, kun et ole Jeesusta koskaan tavannut. Uskot oikeiden asiantuntijoiden sijaan joidenkin vanhojen tekstien joihinkin käännösversioihin, joiden kirjoittajia ja muokkaajia et tiedä. Ja jostain kumman syystä uskot vain joihinkin tuollaisiin teksteihin etkä muihin vastaaviin. Ja jostain kumman syystä uskot niistäkin teksteistä mihin sanot uskovasi vain osan.
Uskosi on täysin epäloogista ja tyhjän päällä ja silti ylimielisesti arvotat omat kuvitelmasi asiantuntijoiden yläpuolelle.- Voi.hihujen.tyhmyyttä
Koskapa olet uskonnollisissa harhoissa elävä kreationisti niin arvatenkin uskot mieluummin keksittyä hahmoa nimeltä Jeesus. Uskosi vain ei muuta Raamatun satuja todellisiksi, historiallisiksi tapahtumiksi.
- Epiphaniuseikirj
utti kirjoitti:
Et sinä mihinkään Jeesukseen usko, kun et ole Jeesusta koskaan tavannut. Uskot oikeiden asiantuntijoiden sijaan joidenkin vanhojen tekstien joihinkin käännösversioihin, joiden kirjoittajia ja muokkaajia et tiedä. Ja jostain kumman syystä uskot vain joihinkin tuollaisiin teksteihin etkä muihin vastaaviin. Ja jostain kumman syystä uskot niistäkin teksteistä mihin sanot uskovasi vain osan.
Uskosi on täysin epäloogista ja tyhjän päällä ja silti ylimielisesti arvotat omat kuvitelmasi asiantuntijoiden yläpuolelle."Uskosi on täysin epäloogista ja tyhjän päällä ja silti ylimielisesti arvotat omat kuvitelmasi asiantuntijoiden yläpuolelle."
Sinä saat minun puolestani kutsua uskoani miksi tykkäät.
Minun uskoni lepää Jumalassa, ja sinun vastaväitteesi, tai muiden "asiantuntijoiden" vastaväitteet ovat kuin hyttysen ininää korvissani. Minä en ole laittanut toivoani näkyväiseen ja katoavaan, ihmisiin tai tieteen tuuliin, vaan suurimpaan mahdolliseen ajatukseen ja voimaan, joista miljardit ihmiset jo kauan ennen minua ovat todistaneet, kaikkivaltiaaseen elävään Jumalaan ja hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen jotka vaikuttavat ihmisissä uskoa, ja jotka tulevat tekemään ja ovat jo tehneet tyhjäksi kaikkien vastaanväittäjien turhat puheet.
Minun ylpeyteni ja kerskaukseni on Jumalassa. Mikään maailmassa ei tule poistamaan uskoa, ei tiede, ei sodat, ei kehitys, ei pahuus, ei kommunismi, ei ateistit, ei mikään. Sinä taistelet uskonvastaista sotaasi täysin turhaan ja vieläpä itsellesi vahingoksi. Epiphaniuseikirj kirjoitti:
"Uskosi on täysin epäloogista ja tyhjän päällä ja silti ylimielisesti arvotat omat kuvitelmasi asiantuntijoiden yläpuolelle."
Minun uskoni lepää Jumalassa, ja sinun vastaväitteesi, tai muiden "asiantuntijoiden" vastaväitteet ovat kuin hyttysen ininää korvissani. Minä en ole laittanut toivoani näkyväiseen ja katoavaan, ihmisiin tai tieteen tuuliin, vaan suurimpaan mahdolliseen ajatukseen ja voimaan, joista miljardit ihmiset jo kauan ennen minua ovat todistaneet, kaikkivaltiaaseen elävään Jumalaan ja hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen jotka vaikuttavat ihmisissä uskoa, ja jotka tulevat tekemään ja ovat jo tehneet tyhjäksi kaikkien vastaanväittäjien turhat puheet.
Minun ylpeyteni ja kerskaukseni on Jumalassa. Mikään maailmassa ei tule poistamaan uskoa, ei tiede, ei sodat, ei kehitys, ei pahuus, ei kommunismi, ei ateistit, ei mikään. Sinä taistelet uskonvastaista sotaasi täysin turhaan ja vieläpä itsellesi vahingoksi."Minä en ole laittanut toivoani näkyväiseen ja katoavaan, ihmisiin"
Vaan kun nimenomaan olet. Uskot vanhoihin sisäisesti ristiriitaisiin kirjoituksiin, joiden kirjoittajia et tiedä. Sinä nimenomaan olet laittanut kaiken toivosi ihmisiin, tuntemattomiin muinaisiin takapajuisiin sellaisiin. Jumalastasi ei ole jälkeäkään missään, se esiintyy vain tarinoissa ihmisten kirjoittamien tekstien sivuilla. Niihin sinä uskot.
Kehäpäättelyltäsi et vain kykene tajuamaan miten sotket uskosi lähteitä ja kohteita.
"Minun ylpeyteni ja kerskaukseni on Jumalassa"
Kyllä se on vain sinussa itsessäsi.
"Mikään maailmassa ei tule poistamaan uskoa"
Moni asia maailmassa on todistetusti poistanut sitä moneenkin asiaan. Minultakin monikin asia poisti kaikkki tuollaiset uskomukset. Ethän itsekään enää usko esim. littanaan maahan, vaikka Raamattusi sellaista julistaa. Kysymys on vain siitä missä järjestyksessä ja millä nopeudella mikäkin uskonpalanen poistuu yleisten uskomusten joukosta.- hehhh
Epiphaniuseikirj kirjoitti:
"Uskosi on täysin epäloogista ja tyhjän päällä ja silti ylimielisesti arvotat omat kuvitelmasi asiantuntijoiden yläpuolelle."
Minun ylpeyteni ja kerskaukseni on Jumalassa. Mikään maailmassa ei tule poistamaan uskoa, ei tiede, ei sodat, ei kehitys, ei pahuus, ei kommunismi, ei ateistit, ei mikään. Sinä taistelet uskonvastaista sotaasi täysin turhaan ja vieläpä itsellesi vahingoksi."Minun uskoni lepää Jumalassa, ja sinun vastaväitteesi, tai muiden "asiantuntijoiden" vastaväitteet ovat kuin hyttysen ininää korvissani."
Olipas ylpeä ja ylimielinen kommentti:D hehhh kirjoitti:
"Minun uskoni lepää Jumalassa, ja sinun vastaväitteesi, tai muiden "asiantuntijoiden" vastaväitteet ovat kuin hyttysen ininää korvissani."
Olipas ylpeä ja ylimielinen kommentti:DJep, siinä tohtori Dunning–Kruger taas lyttäsi raamattua työkseen tutkivien kaiken osaamisen, vuosien koulutuksen ja työnteon hyttysen ininäksi. Käytännössä koko ammattikunnan. Mitä luultavimmin suuri enemmistö noista tutkijoista on vieläpä uskovia, koska raamatuntutkimus ei nyt varsinaisesti ole mikään ateistien unelma-ammatti. Mutta ei, kaikki nuo uskovat, tietävät ja tutkivat väärin, koska tohtori Dunning–Krugerilla on jotain paljon suurempaa: luulottelua ja kepeää kehäpäättelyä. Niiden ansiosta tohtori Dunning–Kruger on kaiken yläpuolella, ihan kaiken, lähes kuvitteellisen jumalansa veroinen.
- Ev.lut.Platonevouskonto
Tyhmä, enkö minä ole monta kertaa sanonut että pappismies Darwin oli suuri typerys kun meni uskoaan samaisen Platonin koulukunnan kehittämää evoluutioajatusta ja syötti sen sitten totena itseään tyhmemmille evokeille.
DrHouse on sitten tyhmä. Ensin se morkkaa niitä uskiksia jotka uskovat joihinkin Platonin väittämiin jotka kirkko on omaksunut ja samalla hän itse uskoo toisiin Platonin väittämiin antiikinaikaisiin höpinöihin evoluutiosta. Heheh. Vitsi mikä ääliö!- hehhh
Eikö sinun Jyrbä pitänyt lopettaa palstalla? No, eihän sinuun voi luottaa. Missään.
- DRHouse
"Tyhmä, enkö minä ole monta kertaa sanonut että pappismies Darwin oli suuri typerys kun meni uskoaan samaisen Platonin koulukunnan kehittämää evoluutioajatusta ja syötti sen sitten totena itseään tyhmemmille evokeille."
Ja sitten kerrot vaan todisteet tuolle väitteellsi... Ainiin, niitä ei ole.
"DrHouse on sitten tyhmä. Ensin se morkkaa niitä uskiksia jotka uskovat joihinkin Platonin väittämiin jotka kirkko on omaksunut ja samalla hän itse uskoo toisiin Platonin väittämiin antiikinaikaisiin höpinöihin evoluutiosta. Heheh. Vitsi mikä ääliö! "
Niin, evoluutio on ihan empiirisestikin todistettu, mutta sielua ei. Muuten, onko kiva uskoa pakanaoppeihin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4684187Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181732- 1171567
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891494Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991438Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601405- 521356
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi991272- 451129
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341098