Missä on uudestikastajien todisteet?

kysynvaanveljet

Olen miettinyt pitkään, missä ovat uudestikastajien todisteet siitä, että alkuperäinen kastekäytäntö kastaa vain uskovia olisi jossakin kohdissa muuttunut myös pieniä lapsia koskevaksi kastekäytännöksi? Koska vauvoja kastettiin todistetusti jo ensimmäisillä vuosisadoilla, on pakko kysyä: eikö tällaisesta opin muutoksesta olisi pitänyt jäädä todisteita? Eikö olisi pitänyt olla suuri kastekeskustelu, jossa sitten "väärä osapuoli" voitti? Eikö olisi pitänyt olla edes keskustelua asiasta? Eikö joidenkin olisi pitänyt vedota apostolien opettamaan "uskovien kasteeseen" jos sellainen olisi ollut? Eikö olisi pitänyt löytyä soraääniä joiden mukaan Raamatussa kastettiin vain uskovia?

Ensimmäisinä vuosisatoina keskusteltiin monesta opillisesta kysymyksestä, mutta miksi historia ei tunne ainoatakaan tapausta, jossa olisi keskusteltu siitä, saako vauvoja kastaa? Siitä on keskusteltu, pitäisikö kastetta VIIVYTTÄÄ mahdollisimman lähelle kuolemaa. Mutta mistään en ole löytänyt minkäänlaista viitettäkään siitä että olisi keskustelut siitä onko vauvan kaste oikea kaste tai saako heitä kasteelle tuoda? Silti heitä kuitenkin kastettiin. Miksei ensimmäisen 1000 vuoden aikana keskusteltu ollenkaan siitä, että saako vauvoja kastaa? Tällainen olisi ollut välttämätöntä, jos alkuperäinen "uskovien kaste" muuttui lapsikasteeksi. Miksei vanhimmat seurakunnat, luterilainen, ortodoksinen ja katolinen kirkko, koskaan taistelleet siitä, saako vauvoja kastaa, tai siitä, mikä on kasteen merkitys, vaikka erimielisyyksiä muuten riitti?

Monet kirkkoisät kastettiin vasta vanhoina, joten eikö ole outoa, että jos "uskovien kaste" olisi ollut oikea kaste, niin heidän olisi pitänyt mennä kasteelle heti uskoon tultuaan??? Eikö ole jännää, että KAIKKI kirkkoisät pitävät pienten lasten kastamista apostolisena tapana ja täysin oikeana eikä KUKAAN koskaan kyseenalaistanut sitä, saako lasta kastaa. Eräs kirkkoisä kyllä suositteli viivyttämään kastetta, mutta ei sanallakaan vedonnut siihen, että pienten lasten kastaminen olisi epäraamatullista tai myöhempää keksintöä? Miksei kukaan tuominnut pienen lapsen kastetta apostolisen ajan jälkeen tulleeva harhana, jos asia näin olisi?

Jos katsotaan kasteen merkitystä, niin miksi kukaan alkukirkon opettaja ei ymmärtänyt kastetta uskoon tulleen ihmisen kuuliaisuuden teoksi tai julkiseksi uskontunnustukseksi? Miksi tällaista opetusta ei löydy vanhan kirkon ajalta? Kaikki yksimielisesti puhuivat kasteesta uudestisyntymisen pesona, jossa saadaan synnit anteeksi ja Pyhä Henki, ja jossa liitetään Kristukseen ja uudestisynnytään vedestä ja Hengestä. Miksi kukaan alkukirkon opettaja ei väitä että Jeesus tarkoitti vedellä Sanaa (Joh. 3:5), vaan kaikki yhtenä miehenä uskoivat Jeesuksen tarkoittaneen vettä ja Henkeä eli kastetta. Kaikkien todistus vanhojen kirkkojen kastenäkemyksen puolesta on ilmeinen!

Eikö ole outoa, vai mitä uudestikastajat?

54

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.vastoin.Raamattua

      " Eikö ole outoa, vai mitä uudestikastajat? "

      - ensinnäkin, uudestikastetta ei harrasteta uskoontulleitten piireissä, eikä valheellista lapsikastetta.

      Uudestikastetta ja lapsikastetta ei Raamattu tunne, se tuntee ja opettaa vain ja ainoastaan, että Jeesukseen uskoontulleet, evankeliumin kuulleet ja uskoneet, ymmärtäneet kastetaan / ottivat kasteen Jeesuksen nimeen.

      Ei meinaa mitään, että jotkut harhaiset kirkkoisät jotain ovat opettaneet, kun se on ollut vastoin Jumalan ilmoitusta, Raamattua.

      • tiedäntänveljet

        "ensinnäkin, uudestikastetta ei harrasteta uskoontulleitten piireissä"

        Kyllä harrstetaan. Tiedossa on tapauksia, joissa ko kerran aikuisena kastettu on kastettu useaan kertaan uudestaan. Jotkin lahkot kastavat jopa kuudesti.

        "Uudestikastetta ja lapsikastetta ei Raamattu tunne, se tuntee ja opettaa vain ja ainoastaan, että Jeesukseen uskoontulleet, evankeliumin kuulleet ja uskoneet, ymmärtäneet kastetaan"

        Raamattu ei todellakaan tunne erikseen lapsikasteta eikä uudestikastetta. Mutta Raamattu ei myöskään aseta uskoa kasteen ehdoksi.

        "Ei meinaa mitään, että jotkut harhaiset kirkkoisät jotain ovat opettaneet, kun se on ollut vastoin Jumalan ilmoitusta, Raamattua."

        On totta, että Raamattun on kaiken opin ydin, mutta kun kirkkoisät ovat opettaneet juuri niin kuin Raamattu sanoo: uudstisyntymistä vedestä ja Hengestä ja kastetta pelastavana Jumalan tekona. Näitä eivät opeta uudesikastajat

        Voisiko joku nyt antaa niitä todisteita. Tämä kaveri ei siihen kyennyt


      • Totuuttapeliin

        "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu" sanoo raamatun sana. Ja "mutta, joka ei usko, hänet tuomitaan kadotukseen"


    • jonglöörimme

      Kerrassaan LOISTAVA aloitus!!!! En minäkään ole nähnyt koskaan mitään siihen viittaava että alkuseurakunnassa olisi käyty lasten kastamisesta mitään keskustelua. Toivottavasti uudestikastajat pystyvät nyt asiallisesti näyttämään kysytyt todisteet. Jos eivät siihen kykene, niin sekä papparainen että etenkin tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa päästävät kyllä sisällään olevan raivon valloilleen.

      Odotellaan uudestikastajien vastauksia!

      • JustiinsaNäin

        Justiinsa näin. Aloitus oli asiallinen ja mielenkiintoinen, joten odotetaan sitten asiallisia vastauksiakin.


      • alkuseurakunta

        Alkuseuraunnassahan ei tunnettu vauvakastetta, joten ei ollut mitään, mistä olisi keskusteltu. Vauvojahan alettiin kastaa vasta 200-luvulla, jolloin alkoi muodotua jäykkä laitoskirkko, jonka tärkein agenda oli oman vallan ja vaurauden lisääminen.

        Koska jo tuo aloitus perustui väärään tietoon, niin tuollaista "keskustelua" ei ole esiintynyt, kuin vasta 200-luvulla jKr, jolloin kirkko-isä Tertullianus vastusti leviämässä olevaa tapaa kastaa lapset jo pieninä.
        Ketään ns vanhoista kirkko-isistä ei oltu kastettu vauvana. Augustinuskin, vaikka oli uskovan perheen lapsi, otti kasteen vasta aikuisena, 400-luvulla, joten vielä silloinkaan ei vauvojen kastaminen ollut yleistä.

        Tuo on väärää tietoa:
        "Eikö ole jännää, että KAIKKI kirkkoisät pitävät pienten lasten kastamista apostolisena tapana"

        Tuo ei pidä paikkaansa, vaikkakin lapsikasteen puolustajat ovat laittaneet tuonsuuntaisia sanoja joidenkin kirkko-isien lausumaksi.

        Miksihän "tiedäntäänveljet" ei tiedä, mitä Raamattuun on kirjoitettu:
        "Mutta Raamattu ei myöskään aseta uskoa kasteen ehdoksi."

        Nimenomaa se asettaa uskon ehdoksi.
        Ap 8:37
        "JOS KOKO SYDÄMESTÄSI USKOT, NIIN SE SINULLE TAPAHTUKOON."
        "Joka USKOO ja kastetaan, pelastuu"!

        Voiko tuon selvemmin asiaa sanoa?


      • mätiedänsen
        alkuseurakunta kirjoitti:

        Alkuseuraunnassahan ei tunnettu vauvakastetta, joten ei ollut mitään, mistä olisi keskusteltu. Vauvojahan alettiin kastaa vasta 200-luvulla, jolloin alkoi muodotua jäykkä laitoskirkko, jonka tärkein agenda oli oman vallan ja vaurauden lisääminen.

        Koska jo tuo aloitus perustui väärään tietoon, niin tuollaista "keskustelua" ei ole esiintynyt, kuin vasta 200-luvulla jKr, jolloin kirkko-isä Tertullianus vastusti leviämässä olevaa tapaa kastaa lapset jo pieninä.
        Ketään ns vanhoista kirkko-isistä ei oltu kastettu vauvana. Augustinuskin, vaikka oli uskovan perheen lapsi, otti kasteen vasta aikuisena, 400-luvulla, joten vielä silloinkaan ei vauvojen kastaminen ollut yleistä.

        Tuo on väärää tietoa:
        "Eikö ole jännää, että KAIKKI kirkkoisät pitävät pienten lasten kastamista apostolisena tapana"

        Tuo ei pidä paikkaansa, vaikkakin lapsikasteen puolustajat ovat laittaneet tuonsuuntaisia sanoja joidenkin kirkko-isien lausumaksi.

        Miksihän "tiedäntäänveljet" ei tiedä, mitä Raamattuun on kirjoitettu:
        "Mutta Raamattu ei myöskään aseta uskoa kasteen ehdoksi."

        Nimenomaa se asettaa uskon ehdoksi.
        Ap 8:37
        "JOS KOKO SYDÄMESTÄSI USKOT, NIIN SE SINULLE TAPAHTUKOON."
        "Joka USKOO ja kastetaan, pelastuu"!

        Voiko tuon selvemmin asiaa sanoa?

        Nyt kyllä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatusa puhuu omiaan. Korjaa hänen väärät väitteensä.

        "Koska jo tuo aloitus perustui väärään tietoon, niin tuollaista "keskustelua" ei ole esiintynyt, kuin vasta 200-luvulla jKr, jolloin kirkko-isä Tertullianus vastusti leviämässä olevaa tapaa kastaa lapset jo pieninä."

        Kirkoisä Augustinus ei vastustanut lasten kastamista, van kehoitti SIIRTÄMÄÄN kastetta. Hän ei pitänyt lasten kastamista vääränä. Jos 200-luvullaoli tällainen keskstelu, niin MISSÄ on todisteet siitä? Jos kasteoppi muuttui, niin siitä oli jäätävä valtavasti todisteta ja kiivasta keskustelua! Nyt sinulla on esittää vain yhden kirkkoisän toive siirtää kastetta. Miksei kukaan ollut sitä mieltä, että lapsikaste on väärä???

        Augustinuksen tapauskin osoittaa, että mitään "uskovien kastetta" ei ollut koska hänen kastettaan viivytettiin.

        Näytätkö YHDEN kirkkoisän kommentin, jonka mukaan lapsikaste ei ole apostolinen tapa? Kukaanhan ei kyseenalaista pienten lasten kastetta.

        Ap.8:37 ei sano, että usko on kasteen ehto. Sitä kohta ei halua sanoa.

        EDELLEEN ODOTTELEN TODISTEITA!!! Yhtään uudestikastajien suuren kastekeskustelun todistetta ja alkuseurakunnan opetusta kasteesta ihmisen kuuliaisuuden tekona ei ole kukaan kyennyt näyttämään. Sen sijaan alkukristityt puhuivt kasteesta Jumalan tekona, ja uudestisyntymisen pesona jossa tapahtuu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä!


      • esht
        mätiedänsen kirjoitti:

        Nyt kyllä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatusa puhuu omiaan. Korjaa hänen väärät väitteensä.

        "Koska jo tuo aloitus perustui väärään tietoon, niin tuollaista "keskustelua" ei ole esiintynyt, kuin vasta 200-luvulla jKr, jolloin kirkko-isä Tertullianus vastusti leviämässä olevaa tapaa kastaa lapset jo pieninä."

        Kirkoisä Augustinus ei vastustanut lasten kastamista, van kehoitti SIIRTÄMÄÄN kastetta. Hän ei pitänyt lasten kastamista vääränä. Jos 200-luvullaoli tällainen keskstelu, niin MISSÄ on todisteet siitä? Jos kasteoppi muuttui, niin siitä oli jäätävä valtavasti todisteta ja kiivasta keskustelua! Nyt sinulla on esittää vain yhden kirkkoisän toive siirtää kastetta. Miksei kukaan ollut sitä mieltä, että lapsikaste on väärä???

        Augustinuksen tapauskin osoittaa, että mitään "uskovien kastetta" ei ollut koska hänen kastettaan viivytettiin.

        Näytätkö YHDEN kirkkoisän kommentin, jonka mukaan lapsikaste ei ole apostolinen tapa? Kukaanhan ei kyseenalaista pienten lasten kastetta.

        Ap.8:37 ei sano, että usko on kasteen ehto. Sitä kohta ei halua sanoa.

        EDELLEEN ODOTTELEN TODISTEITA!!! Yhtään uudestikastajien suuren kastekeskustelun todistetta ja alkuseurakunnan opetusta kasteesta ihmisen kuuliaisuuden tekona ei ole kukaan kyennyt näyttämään. Sen sijaan alkukristityt puhuivt kasteesta Jumalan tekona, ja uudestisyntymisen pesona jossa tapahtuu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä!

        Niin, joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Tämä tarkoittaa sitä että usko ja kaste molemmta tarvitaan. Sitten vielä inttäjä-eksyttäjä täällä paasaa ettei kaste ketään pelasta eikä sitä tarvi pelastumiseen. Jeesus oli tuossa aivan eri mieltä


      • hoksaatteko
        esht kirjoitti:

        Niin, joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Tämä tarkoittaa sitä että usko ja kaste molemmta tarvitaan. Sitten vielä inttäjä-eksyttäjä täällä paasaa ettei kaste ketään pelasta eikä sitä tarvi pelastumiseen. Jeesus oli tuossa aivan eri mieltä

        Eipä kyennyt uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa antamaan YHTÄÄN todistetta historiasta uudestikasteopin tukeksi.

        Missä on todisteet käydystä kastetta koskevasta väittelystä, missä on todisteet kasteen muuttumisesta Jumalan teosta ihmisen teoksi?

        Katsokaapa tätä inttäjä-eksyttäjän perustelua: "Koska jo tuo aloitus perustui väärään tietoon, niin tuollaista "keskustelua" ei ole esiintynyt, kuin vasta 200-luvulla jKr, jolloin kirkko-isä Tertullianus vastusti leviämässä olevaa tapaa kastaa lapset jo pieninä"

        MIKÄ KESKUSTELU SELLAINEN ON JOSSA YKSI IHMINEN VAIN ON ÄÄNESSÄ? Eikö kastekeskustelun pitäisi olla koko seurakuntaa ravisuttava ja kiistatta sellaisesta pitäisi jäädä myös erittäin vahvat ja selvä todisteet! Onko se inttäjä-eksyttäjän mielestä suuri kastekeskustelu kun YKSI kirkkoisä kehottaa siirtämään kastetta????????????????????????????????????????

        Tosiasia on että kirkkoisät yksimielisesti todistavat vauvojen kastamisen apostolisuuden puolesta. Näyttää siis vahvasti siltä, että uudestikastajien oppi on historian JA Raamatun valossa tuhoon tuomittu! AUTS!


    • jonglöörimme

      Unohtuiko uudestikastajilta tämä keskustelu??

      MISSÄ ovat todisteet? Kaikki odotamme niitä!

    • fdgfhgdjdg

      Kuunnelkaa David Pawsonin youtube-puhe The Normal Christian Birth. En ole kuullut kattavampaa ja raamatullisempaa selvitystä kasteasiaan. Hänet kastettiin vauvana metodistiseurakunnan toimesta. Uskoon tultuaan hän kuitenkin tuli Raamatusta siihen tulokseen, että se ei ollut kaste. Siksi hän otti kasteen ja liittyi babtisteihin.

      Jos tiedätte muitakin Raamatun tuntijoita, jotka ovat puhuneet kasteesta, kertoisitteko. Pawson on kyllä saanut ainakin minut vakuuttumaan.

      • hetheh

        Lupepas nyt mihin kysymykseen tässä haetaan vastausta. Ei uudestikasteelle saa perusteluja Raamatusta.

        Ainakin Matti Väisänen ja Johan Hedberg ovat puhuneet ja kirjoittaneet kasteesta.


    • scxxxd

      Aloittaja vaan jankuttaa vanhaa tunnettua Sakramenttiantikristuksen palvelijoiden propagandaa. Onhan nuo asiat käsitelty täällä jo monta kertaa. Kirkkoisät olivat Sakramenttiantikristuksen palvelijoita, se selittää heidän omituiset teoriansa kasteesta.

      Uudestikastajia on vain luterilaisessa kirkossa kun siellä kastekaan vauvoja ensin antikristillisellä hätäkasteella ja myöhemmin antikristillisellä vauvakastella.

      • paukaijalle

        Omituiset teoriansa? Kirkkoisät opettavat kasteesta niin kuin Raamattu opettaa. Se on uudestisyntymisen peso. Kyllä kirkkoisät ovat paljon luotettevampia kuin 1000 vuotta riehuneet uudestikastajat.

        Hätäkastettua ei kasteta koskaa uudestikasteta, eikä vauvan kaste ole antikristillistä, vaan kristillistä. Ainoa kristillinen asia on tuo sarkamenttianikristus -paphukaija uudestikasteineen.

        Aloitus ei ole propagandaa vaan siinä tiedustellaan todisteita, joita sie näköjään sinullakaan ole. Taitaa oppisi olla nyt aika pahasti murrettu


    • Salamanderhellari

      Noloa myöntää, mutta kysymiäsi todisteita ei taida löytyä. Osa syy saattaa olla katolisen kirkon dokumenttien hävitys, mutta tämä nyt vaan on oletusta. Vapaat suunnat melko usein torjuvat historian todisteet, paitsi Tertullianuksen, joka oli vauvojen kastamista vastaan. Oli miten oli, useat vapaiden suuntien seurakunnat ovat kadottaneet alkuperäisen kasteen merkityksen, joka ainakin kirkkoisien kirjoituksissa näkyy. Armo on erotettu kasteesta, kuten pelastuskin. Vauvojen kastamisesta en tiedä.

      • hoksaatteko

        Hienoa rehellisyyttä helluntailaiselta. Kasteen merkitys ei ole muuttunut mihinkään muuta kuin uudestikastajilla. Tämän myös sisar-salamanderhellari myöntää. Hän on selvästi kristitty.

        Mahtaa nyt uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa olla raivona! Pistääkö taas käärmeissään nimimerkin "salamanderlutteri"?


      • hyiolkoonkokoroskaa
        hoksaatteko kirjoitti:

        Hienoa rehellisyyttä helluntailaiselta. Kasteen merkitys ei ole muuttunut mihinkään muuta kuin uudestikastajilla. Tämän myös sisar-salamanderhellari myöntää. Hän on selvästi kristitty.

        Mahtaa nyt uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa olla raivona! Pistääkö taas käärmeissään nimimerkin "salamanderlutteri"?

        meneppäs äitis kaapille ja kaiva vanukas esiin, se helpottaa kirkollista rituaalituskaasi muutaman tunnin!

        lutterin laitos tosiaankin näyttää Jeesuksen seuraajien joukolta ihan kaikessa, eikö näytäkkin.

        koko kansa on ripitetty ja rokotettu ja pappien palkat n ansaittuja vaikak eivät Jeesuksesta mitään tiedäkkään eivätkä halua tietää mokomat vihollisen kätyrit.

        Raamatussa kastetaan VAIN uskoon tulleita ja oman tahdon perusteella.
        kastakaa te miekalla uhaten pienet vaavinnekin isompia kun ette saa enää taikavesimenoihinne.


      • kääkkäonsairas
        hyiolkoonkokoroskaa kirjoitti:

        meneppäs äitis kaapille ja kaiva vanukas esiin, se helpottaa kirkollista rituaalituskaasi muutaman tunnin!

        lutterin laitos tosiaankin näyttää Jeesuksen seuraajien joukolta ihan kaikessa, eikö näytäkkin.

        koko kansa on ripitetty ja rokotettu ja pappien palkat n ansaittuja vaikak eivät Jeesuksesta mitään tiedäkkään eivätkä halua tietää mokomat vihollisen kätyrit.

        Raamatussa kastetaan VAIN uskoon tulleita ja oman tahdon perusteella.
        kastakaa te miekalla uhaten pienet vaavinnekin isompia kun ette saa enää taikavesimenoihinne.

        Menehän pappa sinne kantabaariisi ja kaiva vanukas esille. Baltarsen laitoksen oppi ei ole Raamatusta. Kansaa vain höynäytetään uudestikasteilla. Jeesuksen eivät usko edes olevan Jumala!! Onneksi me luterilaiset kristityt tunnustamme Jeesuksen Jumalaksi ja ainoaksi pelastuksen tuojaksi. Koko kansat rokotus te taas liity tähän asiaan mitenkään, pappa

        Raamatussa ei kasteta yhtään lasta, ei yhtään suomalaista, ei yhtään pappaa. Jeesus ei käskenyt kastaa uskoontulleita, vaan "kaikkia kansoja". Vauvamme viemme kyllä kasteessa Jeesuksen luo. Yrittäkää te vain uhata miekalla kristittyjä sinne uudestikasteellenne.

        Vittu tuo kääkkä on sairas taikavesimenoineen. Sama piru tuntuu vaivaavan pappa kuin uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollia. Molemmat ovat vedenpalvoja. Uudestiakstajien uudestikylpyihin kristitty ei alennu


      • historiatunteetapanne
        kääkkäonsairas kirjoitti:

        Menehän pappa sinne kantabaariisi ja kaiva vanukas esille. Baltarsen laitoksen oppi ei ole Raamatusta. Kansaa vain höynäytetään uudestikasteilla. Jeesuksen eivät usko edes olevan Jumala!! Onneksi me luterilaiset kristityt tunnustamme Jeesuksen Jumalaksi ja ainoaksi pelastuksen tuojaksi. Koko kansat rokotus te taas liity tähän asiaan mitenkään, pappa

        Raamatussa ei kasteta yhtään lasta, ei yhtään suomalaista, ei yhtään pappaa. Jeesus ei käskenyt kastaa uskoontulleita, vaan "kaikkia kansoja". Vauvamme viemme kyllä kasteessa Jeesuksen luo. Yrittäkää te vain uhata miekalla kristittyjä sinne uudestikasteellenne.

        Vittu tuo kääkkä on sairas taikavesimenoineen. Sama piru tuntuu vaivaavan pappa kuin uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollia. Molemmat ovat vedenpalvoja. Uudestiakstajien uudestikylpyihin kristitty ei alennu

        umpiseko ja väärä todistus kuten aina.

        ja tuollainen veetuttaja luulee olevansa jonkinsortin uskovainen....huuuh menee jo uskonnollisuuden kärkikastin sekoiluihin.
        pysykää edes hiljaa siellä urkujen takana pimeää kun rakastatte yllin kyllin.


      • kääkälle
        historiatunteetapanne kirjoitti:

        umpiseko ja väärä todistus kuten aina.

        ja tuollainen veetuttaja luulee olevansa jonkinsortin uskovainen....huuuh menee jo uskonnollisuuden kärkikastin sekoiluihin.
        pysykää edes hiljaa siellä urkujen takana pimeää kun rakastatte yllin kyllin.

        Kyllä pappa, annoit juuri väärän todistuksen kristitystä. Koita nyt jo oivaltaa, ettei ole mikään uskovainen, vaan uskonnollinen pelle.

        Pidä kääkkä turpas kiinni siellä sakastissa pallon päällä äläkä esiinny kristittynä.


      • kääkälle

        Ei vaan siinä kristitty todistaa Jeesuksesta ja Jumalan Sanan vaikuttamasta armoa tulvivasta kasteesta.

        Siinä tuo omahyvöisyyden huipentuma, sairas ja katekra sakastissa juopotteleva pappa tosídtsa omasta taikavesiuskostaan. Mekosta ja baskeista puhumattakaan! Näköjään se taika on pappaan niistä tullut


      • papalle
        kääkälle kirjoitti:

        Ei vaan siinä kristitty todistaa Jeesuksesta ja Jumalan Sanan vaikuttamasta armoa tulvivasta kasteesta.

        Siinä tuo omahyvöisyyden huipentuma, sairas ja katekra sakastissa juopotteleva pappa tosídtsa omasta taikavesiuskostaan. Mekosta ja baskeista puhumattakaan! Näköjään se taika on pappaan niistä tullut

        Kyllä tuo kääkkä on sairas noine vauvavesitippauskoineen. Täytyy korostaa että pappa pilkkaa tässä itse Kristusta ja Hänen omiaan, joten tästäkin pappa joutuu vielä vastuuseen.


      • håerh
        papalle kirjoitti:

        Kyllä tuo kääkkä on sairas noine vauvavesitippauskoineen. Täytyy korostaa että pappa pilkkaa tässä itse Kristusta ja Hänen omiaan, joten tästäkin pappa joutuu vielä vastuuseen.

        Joo, pappa on säälittävä juoppo, joka kittaa kaljaa sakastissa pallon päällä poppamiehen lapsen kanssa mekko yllä baskeri päässä lutterin patsasta välillä suudelleen.

        Papan viestit ovat mahtava todistus uudestikasteen voimasta, sairasta vihaa, katkeruutta ja pahuutta henkevästä saatanallisesta voimasta, joka tuota kääkkä pitää otteessaan.


    • missäkiltitopetuslapset

      Noin kolme väärää todistusta ihan ryhmätyönä!

      sakastisakki on nyt tosi aktiivinen, onhan joulukin lähellä ja se toki herkistää heitä yhä piristyvään toimintaan kuten yltä voimme nähdä!

      onko kirkko ihan palkannut tämän pelleporukan ikäänkuin kokokansan kummeiksi huh, onkohan kummilusikkakin suussaan kun kirjoittelevat satujaan.

      • papalle

        Kolmeko niitä papan vääriä todistuksia jo onkin? En pysy enää edes laskuissa perillä. Sakastissa se pappa tuntuu olevan aktiivinen sen viinapulonsa kanssa.

        Onkohan joku uudestikastajalajko palkannut tänne papan herjaaman kristittjä vai tekeekö kääkkä sen ilmaiseksi?


    • hwrahrwah

      MISSÄ NE TODISTEET VIIPYYY????????????

      Menikö uudestikastajilla pupu pöksyyn? :DDDDDD

      • simppavaa

        Koska todisteita ei täs asias ole, niin voidaan tehdä seuraava johtopätös:

        Sekä opetus kasteen olemuksesta että sen kohderyhmästä ovat säilyneet samoina apostolisesta ajasta lähtien. Käytännössä tää tarkottaa sitä, et uudestikastajien oppi kasteesta ihmisen kuuliaisuuden tekona/tunnustamisena on myöhempää hapatusta ja sellasenaa nharhaa. Samoin kasteen kieltäminen pieniltä lapsilta on sitä.

        Jos nää asiat olis historian satossa muuttuneet, niin pyydettyjä todisteita olis. Nyt niitä ei ole, joten tämä asia taitaa olla sitten selvä.


    • PohdiskelinVähän

      Kirkkoisien kirjoituksista käy aivan selväksi historiallinen kehitys.
      Vanhimmat kristilliset kirjoitukset ennen Tertullianuksen imeväiskastetta jarruttavaa kirjoitusta antavat sellaisia kasteohjeita, jotka sopivat vain uskoon tulleille. Muun muassa ennen kastetta piti olla rukouksessa ja paastossa (Didakhe). Ensimmäisessä Klementin kirjeessä todetaan, että ne kastettiin, jotka olivat tottelevaisia Jumalan tahdolle. Ei mainita vauvoja. Barnabaan kirjeessäkään ei puhuta vauvakasteesta. On ilmaisuja: "me menemme veteen" ja " me tulemme ylös". Hermaan paimenesta käy ilmi, että kaste seurasi Sanan kuulemista. Vielä 300-luvulla Kyrillos Jerusalemilaisella oli selkeästi vain uskovien kaste, vaikka lapsikaste olikin ilmaantunut Pohjois-Afrikassa ilmeisesti jo 100-luvun loppupuolella.

      Sakramenttikin tarkoitti sanana pyhää lupausta tai sotilasvalaa, eikä siis papin suorittamaa riittiä.

      Origeneen aikaan vauvoja jo kastettiin, mutta hän joutui kyselemään lapsikasteen rationaliteettia: mitä syntiä voi olla vauvoilla?
      Hän ei vielä opettanut perisynnin syyllisyyttä vaan tulkitsisi lapsia kastettavan samassa hengessä kuin mitä VT:ssa suoritettiin rituaalisia pesuja.
      Kaikki vanhimmat kirkkoisät sekä itäisessä että läntisessä kirkossa pitivät vauvoja viattomina, eivätkä olettaneet heidän tarvitsevan syntien anteeksiantamista kasteessa. Sellainen ajatus orasti ensimmäisenä vasta Kyprianuksella. Augustinus teki 400-luvulla siitä opin, jonka luopuva ja maallistunut katolinen kirkko otti omakseen. Vauvat piti opin mukaan kastaa, etteivät he joutuisi kuollessaan kadotukseen. Vauvojen kastamisesta tuli Rooman keisarin käskystä lopulta lakisääteinen.
      Augustinuksen ajattelu meni kirkkohistorioitsijoiden mukaan nurin päin: koska kirkko kastoi vauvoja ja kun kaste oli syntien anteeksisaamiseksi, niin silloin tietysti vauvoilla piti logiikan mukaan olla syntiä. Siten päätettiin, että heillä oli syntymästä perisynnistä seuraava kadottava syyllisyys. Se oli tosin vastoin varhaisimpien kirkkoisien oppia. Itäinen kirkko ei vieläkään ole ominut sitä oppia.

      Augustinus ei tietenkään ymmärtänyt, että imeväiskaste oli myöhäsyntyinen tulokas.
      Pieninä kuolleiden lapsien hautakivikirjoituksista on sittemmin paljastunut se kehitys, että ensimmäiset imeväiskasteet suoritettiin sellaisille sairaille vauvoille, joiden pelättin kuolevan. Hautakirjoituksista näkyy, että heitä ei ollut kastettu heti syntymän jälkeen vaan vasta vähän ennen kuin he siirtyivät iäisyyteen.
      Siitä tapa sitten lähti leviämään.
      The rest is history,

      • mätiedänton

        Opettiko joku kirkkoisistä kastetta ihmisen tunnustustekona? Eivätkö kaikki kirkkoisät opeta kastetta uudestisyntymisen pesona vedestä ja Hengestä ja korosta sen olevan Jumala nteko?

        Origenes vahvisti lasten kastamisen olleen apostolien alullepanemaa. Didakhen ohjeet koskivat kasteoppilaita, ei kristillisessä kodissa syntineitä lapsia, sillä heidät kastettiin heti.

        Vauvahan on viaton siinä mielessä ettei omaa tekosyntejä, mutta synnin tilassa ovat kaikki ihmiset.

        Edelleen, poissa ovat kaikki todisteet kastekeskustelusta, joka olisi täytynyt olla mkäli apostolien opetuksesta oli luovuttu. Kukaan kirkkoisistä ei pitänyt pienten lasten kastamista epäapostolisena.


      • PohdiskelinVähän
        mätiedänton kirjoitti:

        Opettiko joku kirkkoisistä kastetta ihmisen tunnustustekona? Eivätkö kaikki kirkkoisät opeta kastetta uudestisyntymisen pesona vedestä ja Hengestä ja korosta sen olevan Jumala nteko?

        Origenes vahvisti lasten kastamisen olleen apostolien alullepanemaa. Didakhen ohjeet koskivat kasteoppilaita, ei kristillisessä kodissa syntineitä lapsia, sillä heidät kastettiin heti.

        Vauvahan on viaton siinä mielessä ettei omaa tekosyntejä, mutta synnin tilassa ovat kaikki ihmiset.

        Edelleen, poissa ovat kaikki todisteet kastekeskustelusta, joka olisi täytynyt olla mkäli apostolien opetuksesta oli luovuttu. Kukaan kirkkoisistä ei pitänyt pienten lasten kastamista epäapostolisena.

        "Opettiko joku kirkkoisistä kastetta ihmisen tunnustustekona?"
        Osuipa tässä samalla kasteen historiasta kertovaa kirjaa selaillessani silmään 400-luvulla eläneen Makariuksen sanat englanniksi käännettynä. "In the holy mystery of baptism we piously confessed a good confession before many witnesses" (1.Tim.6:12).

        "Origenes vahvisti lasten kastamisen olleen apostolien alullepanemaa."
        Historiallisten löytöjen perusteella pitäisi olla: "Origenes erehtyi pitämään, jne."

        "Didakhen ohjeet koskivat kasteoppilaita, ei kristillisessä kodissa syntineitä lapsia, sillä heidät kastettiin heti."
        Perusteeton väite, Siitä juuri ne todisteet puuttuvat, että vauvoja olisi kahden ensimmäisen vuosisadan aikana kastettu. Ensimmäiset vauvakasteet suoritettiin kuolemansairaille vauvoille säilyneiden hautakivikirjoitusten mukaan.

        "Vauvahan on viaton siinä mielessä ettei omaa tekosyntejä, mutta synnin tilassa ovat kaikki ihmiset."
        Kaikilla on syntinen luonto, mutta koska Herra antaa kullekin tekojensa mukaan, on vauvojen kastaminen turhaa ja itse asiassa haitallista, koska se on sotkenut kasteen raamatullisen käytön.

        "Kukaan kirkkoisistä ei pitänyt pienten lasten kastamista epäapostolisena."
        Jos Tertullianus olisi pitänyt imeväiskastetta raamatullisena ja apostolisena, ei hän todellakaan olisi käskenyt jättää kastetta suoritettavaksi vasta ymmärtävässä iässä.
        On muitakin, jotka kirjoittivat, että alussa ei kastettu vauvoja. Hyllyssäni 900-sivuinen kirja kasteen historiasta. Pitää kaivaa sieltä nimiä joskus.
        Kasteesta käytiin paljon keskusteluja. Monet liittyivät siihen, että lapsikaste ei vaikuttanut toimivan. Kastetut elivät synnissä. Toinen aihe liittyi donatolaiskiistaan. Siinä kyse oli kylläkin kelvottomina pidettyjen pappien suorittamien kasteiden riittävyydestä.


      • säettiedämitään
        mätiedänton kirjoitti:

        Opettiko joku kirkkoisistä kastetta ihmisen tunnustustekona? Eivätkö kaikki kirkkoisät opeta kastetta uudestisyntymisen pesona vedestä ja Hengestä ja korosta sen olevan Jumala nteko?

        Origenes vahvisti lasten kastamisen olleen apostolien alullepanemaa. Didakhen ohjeet koskivat kasteoppilaita, ei kristillisessä kodissa syntineitä lapsia, sillä heidät kastettiin heti.

        Vauvahan on viaton siinä mielessä ettei omaa tekosyntejä, mutta synnin tilassa ovat kaikki ihmiset.

        Edelleen, poissa ovat kaikki todisteet kastekeskustelusta, joka olisi täytynyt olla mkäli apostolien opetuksesta oli luovuttu. Kukaan kirkkoisistä ei pitänyt pienten lasten kastamista epäapostolisena.

        Kukaan kirkko-isistä ei pitänyt Neitsyt Marian palvontaa epäapostolisena!!Paavin vallan hyväksyivät kaikki, joten siinä on teille esimerkkiä kirkko-isien
        apostolisuudesta.
        Miten apostolien opetuksesta olisi luovuttu, kun kukaan apostoleista ei maininnut sanaakaan vauvojen kastamisesta?


      • PohdiskelinVähän
        mätiedänton kirjoitti:

        Opettiko joku kirkkoisistä kastetta ihmisen tunnustustekona? Eivätkö kaikki kirkkoisät opeta kastetta uudestisyntymisen pesona vedestä ja Hengestä ja korosta sen olevan Jumala nteko?

        Origenes vahvisti lasten kastamisen olleen apostolien alullepanemaa. Didakhen ohjeet koskivat kasteoppilaita, ei kristillisessä kodissa syntineitä lapsia, sillä heidät kastettiin heti.

        Vauvahan on viaton siinä mielessä ettei omaa tekosyntejä, mutta synnin tilassa ovat kaikki ihmiset.

        Edelleen, poissa ovat kaikki todisteet kastekeskustelusta, joka olisi täytynyt olla mkäli apostolien opetuksesta oli luovuttu. Kukaan kirkkoisistä ei pitänyt pienten lasten kastamista epäapostolisena.

        "Eivätkö kaikki kirkkoisät opeta kastetta uudestisyntymisen pesona vedestä ja Hengestä ja korosta sen olevan Jumala nteko?"

        Tämä kohta jäikin korjaamatta.
        Kun kirjoitat: "Eivätkö kaikki kirkkoisät opeta" niin oletko perehtynyt kaikkien kirkkoisien kirjoituksiin?
        Varhaisimpien kirkkoisien lainatessa ko jakeita ja ajatuksia heillä ei ollut mielessä vauvakaste ja siinä uudestisyntyminen.
        Ajatus, että kaste on Jumalan teko, on Lutherin lanseeraama. Se ei ole varhaiskirkon ajalta. Lutherin piti kiertää ikävä ajatus, että vanhemmat ja pappi toimillaan pelastaisivat vauvan - mikä todellisuudessa kuuluu lapsikasteen teologiaan - siksi hän julisti, että kaste on Jumalan teko.


      • gånwe
        PohdiskelinVähän kirjoitti:

        "Eivätkö kaikki kirkkoisät opeta kastetta uudestisyntymisen pesona vedestä ja Hengestä ja korosta sen olevan Jumala nteko?"

        Tämä kohta jäikin korjaamatta.
        Kun kirjoitat: "Eivätkö kaikki kirkkoisät opeta" niin oletko perehtynyt kaikkien kirkkoisien kirjoituksiin?
        Varhaisimpien kirkkoisien lainatessa ko jakeita ja ajatuksia heillä ei ollut mielessä vauvakaste ja siinä uudestisyntyminen.
        Ajatus, että kaste on Jumalan teko, on Lutherin lanseeraama. Se ei ole varhaiskirkon ajalta. Lutherin piti kiertää ikävä ajatus, että vanhemmat ja pappi toimillaan pelastaisivat vauvan - mikä todellisuudessa kuuluu lapsikasteen teologiaan - siksi hän julisti, että kaste on Jumalan teko.

        "Historiallisten löytöjen perusteella pitäisi olla: "Origenes erehtyi pitämään, jne.""

        Ei, vaan hän kirjoitti selvästi, että se on apostoleilta peräisin. Ei hän tuollaista olisi kirjoittanut, jos se olisikin myöhempää keksintöä.

        "Perusteeton väite, Siitä juuri ne todisteet puuttuvat, että vauvoja olisi kahden ensimmäisen vuosisadan aikana kastettu."

        Ja juurihan todiste siitä lyöty, mutta aivopesty ihminen hylkää historian todisteet, jotka eivät itseä miellytä.

        "Kaikilla on syntinen luonto, mutta koska Herra antaa kullekin tekojensa mukaan, on vauvojen kastaminen turhaa"

        Jeesus oli tästä aivan eri mieltä. Kukaan syntisen luonnon omaava ei pääse Jumalan valtakuntaan sellaisenaan. Kaikki arvitsevat uudestisyntymisen vedestä a Hengestä.

        "Jos Tertullianus olisi pitänyt imeväiskastetta raamatullisena ja apostolisena, ei hän todellakaan olisi käskenyt jättää kastetta suoritettavaksi vasta ymmärtävässä iässä"

        Ei, vaan Jos Tertullianus olisi uskonut vauvojen kastamisen olevan epäapostolista, hän olisi vedonnut siihen! Hän olisi sanonut, että vauvojen kastaminen on vaston apostolien oppia ja se on myöhempää harhaa. Tällaista hän ei kuitenkaan sanonut. Eikähän missään kohde käske vauvana kasteen saaneita menemään uudestikasteelle. Hän pitää vauvankin kastetta kasteena, toisin kuin uudestikastajat. Missihän kohdin se oppi on muuttunut???

        "Kasteesta käytiin paljon keskusteluja"

        Olipa peruste! Mitään kirkolliskokousta ei pidetty kasteen kohdalla, eikä kaste muutenkaan ollut ensimmäisten kristittyjen kiistan aiheita, vaikka erimielisyyksiä löytyi. Donatoolaiskiista taas kertoo myös mikä oli kasteen merkitys, eli Jumalan teko. Muutenhan tuollaista kiistaa ei olisi ollutkaan.

        "Varhaisimpien kirkkoisien lainatessa ko jakeita ja ajatuksia heillä ei ollut mielessä vauvakaste ja siinä uudestisyntyminen."

        En ole snonutkaan että heillä oli mielessä vauvakaste, koska sellaista ei erikseen ole olemssa. Heillä oli mielessä KASTE ja se, että se uudestisynnyttää.

        "Ajatus, että kaste on Jumalan teko, on Lutherin lanseeraama"

        Anna mun nauraa! Raamatussa se sanotan selvästi (" Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon liiton"), ja kirkkoisät puhuvat nimenomaan Jumalan suorittamasta pesusta vedellä ja Sanalla. Kukaan kirkkoisä ei pitänyt kastetta ihmisen kuuliaisuuden tekona ja tunnustuksena. Mitään kastekeskustelua jossa kasteelle annettaisiin muuka uusi pelastava merktiys, ei ole ollut.


      • kysynvaanveljet
        gånwe kirjoitti:

        "Historiallisten löytöjen perusteella pitäisi olla: "Origenes erehtyi pitämään, jne.""

        Ei, vaan hän kirjoitti selvästi, että se on apostoleilta peräisin. Ei hän tuollaista olisi kirjoittanut, jos se olisikin myöhempää keksintöä.

        "Perusteeton väite, Siitä juuri ne todisteet puuttuvat, että vauvoja olisi kahden ensimmäisen vuosisadan aikana kastettu."

        Ja juurihan todiste siitä lyöty, mutta aivopesty ihminen hylkää historian todisteet, jotka eivät itseä miellytä.

        "Kaikilla on syntinen luonto, mutta koska Herra antaa kullekin tekojensa mukaan, on vauvojen kastaminen turhaa"

        Jeesus oli tästä aivan eri mieltä. Kukaan syntisen luonnon omaava ei pääse Jumalan valtakuntaan sellaisenaan. Kaikki arvitsevat uudestisyntymisen vedestä a Hengestä.

        "Jos Tertullianus olisi pitänyt imeväiskastetta raamatullisena ja apostolisena, ei hän todellakaan olisi käskenyt jättää kastetta suoritettavaksi vasta ymmärtävässä iässä"

        Ei, vaan Jos Tertullianus olisi uskonut vauvojen kastamisen olevan epäapostolista, hän olisi vedonnut siihen! Hän olisi sanonut, että vauvojen kastaminen on vaston apostolien oppia ja se on myöhempää harhaa. Tällaista hän ei kuitenkaan sanonut. Eikähän missään kohde käske vauvana kasteen saaneita menemään uudestikasteelle. Hän pitää vauvankin kastetta kasteena, toisin kuin uudestikastajat. Missihän kohdin se oppi on muuttunut???

        "Kasteesta käytiin paljon keskusteluja"

        Olipa peruste! Mitään kirkolliskokousta ei pidetty kasteen kohdalla, eikä kaste muutenkaan ollut ensimmäisten kristittyjen kiistan aiheita, vaikka erimielisyyksiä löytyi. Donatoolaiskiista taas kertoo myös mikä oli kasteen merkitys, eli Jumalan teko. Muutenhan tuollaista kiistaa ei olisi ollutkaan.

        "Varhaisimpien kirkkoisien lainatessa ko jakeita ja ajatuksia heillä ei ollut mielessä vauvakaste ja siinä uudestisyntyminen."

        En ole snonutkaan että heillä oli mielessä vauvakaste, koska sellaista ei erikseen ole olemssa. Heillä oli mielessä KASTE ja se, että se uudestisynnyttää.

        "Ajatus, että kaste on Jumalan teko, on Lutherin lanseeraama"

        Anna mun nauraa! Raamatussa se sanotan selvästi (" Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon liiton"), ja kirkkoisät puhuvat nimenomaan Jumalan suorittamasta pesusta vedellä ja Sanalla. Kukaan kirkkoisä ei pitänyt kastetta ihmisen kuuliaisuuden tekona ja tunnustuksena. Mitään kastekeskustelua jossa kasteelle annettaisiin muuka uusi pelastava merktiys, ei ole ollut.

        Niin olisi kyllä kiva saada todisteita siitä että alkukirkossa käyiin suuri kastekeskustelu, jossa aluperäinen kuuliaisuuden/tunnustamisen kaste muuttui Jumalan armoa tulvivaksi uudestisyntymisen pesoksi vedestä ja Hengestä. Siis hmisen teko muuttui Jumalan tekoksi. Varmaan vauvojen kastaminen sai valtavaa kritiikkiä, jos se ei ollut apostolien aloittamaa. Miksei tällaisesta ole todisteita?


      • PohdiskelinVähän
        gånwe kirjoitti:

        "Historiallisten löytöjen perusteella pitäisi olla: "Origenes erehtyi pitämään, jne.""

        Ei, vaan hän kirjoitti selvästi, että se on apostoleilta peräisin. Ei hän tuollaista olisi kirjoittanut, jos se olisikin myöhempää keksintöä.

        "Perusteeton väite, Siitä juuri ne todisteet puuttuvat, että vauvoja olisi kahden ensimmäisen vuosisadan aikana kastettu."

        Ja juurihan todiste siitä lyöty, mutta aivopesty ihminen hylkää historian todisteet, jotka eivät itseä miellytä.

        "Kaikilla on syntinen luonto, mutta koska Herra antaa kullekin tekojensa mukaan, on vauvojen kastaminen turhaa"

        Jeesus oli tästä aivan eri mieltä. Kukaan syntisen luonnon omaava ei pääse Jumalan valtakuntaan sellaisenaan. Kaikki arvitsevat uudestisyntymisen vedestä a Hengestä.

        "Jos Tertullianus olisi pitänyt imeväiskastetta raamatullisena ja apostolisena, ei hän todellakaan olisi käskenyt jättää kastetta suoritettavaksi vasta ymmärtävässä iässä"

        Ei, vaan Jos Tertullianus olisi uskonut vauvojen kastamisen olevan epäapostolista, hän olisi vedonnut siihen! Hän olisi sanonut, että vauvojen kastaminen on vaston apostolien oppia ja se on myöhempää harhaa. Tällaista hän ei kuitenkaan sanonut. Eikähän missään kohde käske vauvana kasteen saaneita menemään uudestikasteelle. Hän pitää vauvankin kastetta kasteena, toisin kuin uudestikastajat. Missihän kohdin se oppi on muuttunut???

        "Kasteesta käytiin paljon keskusteluja"

        Olipa peruste! Mitään kirkolliskokousta ei pidetty kasteen kohdalla, eikä kaste muutenkaan ollut ensimmäisten kristittyjen kiistan aiheita, vaikka erimielisyyksiä löytyi. Donatoolaiskiista taas kertoo myös mikä oli kasteen merkitys, eli Jumalan teko. Muutenhan tuollaista kiistaa ei olisi ollutkaan.

        "Varhaisimpien kirkkoisien lainatessa ko jakeita ja ajatuksia heillä ei ollut mielessä vauvakaste ja siinä uudestisyntyminen."

        En ole snonutkaan että heillä oli mielessä vauvakaste, koska sellaista ei erikseen ole olemssa. Heillä oli mielessä KASTE ja se, että se uudestisynnyttää.

        "Ajatus, että kaste on Jumalan teko, on Lutherin lanseeraama"

        Anna mun nauraa! Raamatussa se sanotan selvästi (" Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon liiton"), ja kirkkoisät puhuvat nimenomaan Jumalan suorittamasta pesusta vedellä ja Sanalla. Kukaan kirkkoisä ei pitänyt kastetta ihmisen kuuliaisuuden tekona ja tunnustuksena. Mitään kastekeskustelua jossa kasteelle annettaisiin muuka uusi pelastava merktiys, ei ole ollut.

        Sori, mutta en viitsi jankata sun kanssa. Lienet se kaveri, joka tyrkyttää perusteettomia väitteitään, eikä osoita kunnollista perehtymistä aiheeseen. Puutun vain tuohon selvään väärään käännökseen 1.Piet.3:21:stä.
        "koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon liiton".

        Professoritasolla on todettu tuo 1992 käännös huonoksi. Jumala on alkukielessä objekti ("eis theon"). Puhtaasti teologisista syistä Jumalasta on tehty suomalaisessa käännöksessä subjekti. Ihmisen osuutta ei saa luterilaisuudessa painottaa. Olen sattumoisin kuullut Raamatunkäännöskomiteassa käydyistä keskusteluista eräältä mukana olleelta. Eperoteema on luonnollisinta kääntää pyytämiseksi kuten 1933/1938 teki ja kuten monissa käännöksissä tehdään. (Liitto on mahdollinen käännös, mutta vähän kaukaa haettu. Eperotaoo-verbiä käytetään UT:ssa tarkoittaen pyytämistä.)
        Eli kaste on hyvän omantunnon pyytämistä. Esimerkiksi Pietarin helluntaisaarnan seurauksena ihmiset saivat synnintunnon ja tunnustivat syntisyytensä ottamalla Pietarin kehotuksesta kasteen ja saivat hyvän omantunnon.
        Siinä meille suomalaisille pakanoille mallia seurattavaksi.
        Toteamus, että "kaste on Jumalan teko", on todella vasta Lutherin lanseeraama. Raamatullisessa kasteessa sekä ihmisellä että Jumalalla on osuutensa.

        "Kukaan kirkkoisä ei pitänyt kastetta ihmisen kuuliaisuuden tekona ja tunnustuksena."
        Juuri siteerasin yllä erästä, joka sanoi kastetta tunnustukseksi ja silti sinä kirjoitat noin.
        Tämän tason keskustelussa ei liene mieltä.
        Lopetan siis. Jatkan korkeintaan jonkun toisen kanssa.


      • Johnnylle-songwriterille
        PohdiskelinVähän kirjoitti:

        Sori, mutta en viitsi jankata sun kanssa. Lienet se kaveri, joka tyrkyttää perusteettomia väitteitään, eikä osoita kunnollista perehtymistä aiheeseen. Puutun vain tuohon selvään väärään käännökseen 1.Piet.3:21:stä.
        "koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon liiton".

        Professoritasolla on todettu tuo 1992 käännös huonoksi. Jumala on alkukielessä objekti ("eis theon"). Puhtaasti teologisista syistä Jumalasta on tehty suomalaisessa käännöksessä subjekti. Ihmisen osuutta ei saa luterilaisuudessa painottaa. Olen sattumoisin kuullut Raamatunkäännöskomiteassa käydyistä keskusteluista eräältä mukana olleelta. Eperoteema on luonnollisinta kääntää pyytämiseksi kuten 1933/1938 teki ja kuten monissa käännöksissä tehdään. (Liitto on mahdollinen käännös, mutta vähän kaukaa haettu. Eperotaoo-verbiä käytetään UT:ssa tarkoittaen pyytämistä.)
        Eli kaste on hyvän omantunnon pyytämistä. Esimerkiksi Pietarin helluntaisaarnan seurauksena ihmiset saivat synnintunnon ja tunnustivat syntisyytensä ottamalla Pietarin kehotuksesta kasteen ja saivat hyvän omantunnon.
        Siinä meille suomalaisille pakanoille mallia seurattavaksi.
        Toteamus, että "kaste on Jumalan teko", on todella vasta Lutherin lanseeraama. Raamatullisessa kasteessa sekä ihmisellä että Jumalalla on osuutensa.

        "Kukaan kirkkoisä ei pitänyt kastetta ihmisen kuuliaisuuden tekona ja tunnustuksena."
        Juuri siteerasin yllä erästä, joka sanoi kastetta tunnustukseksi ja silti sinä kirjoitat noin.
        Tämän tason keskustelussa ei liene mieltä.
        Lopetan siis. Jatkan korkeintaan jonkun toisen kanssa.

        "Professoritasolla on todettu tuo 1992 käännös huonoksi."

        Jännä, että kun tullaan Matteuksen evankeliumissa olevaan lähetyskäksyyn, niin se tuntuu olevan tuo 1992 käännös uudestikastajien suosiossa parempi kuin uusi. Itse olen sitä mieltä, että uusi käännös on huonompi kuin vanha. Riippumatta siitä miten 1. Piet. 3:21 käännetään, ei sen ajatus muutu miksikään. Koko Raamatun punainen lanka on Jumalan tekemät liitot ja Raamatun kasteopetus kertoo, että kasteessa Kristuksen liittämienn eli liitto tapahtuu.

        "Raamatullisessa kasteessa sekä ihmisellä että Jumalalla on osuutensa"

        Niin, uudestikastajille pelastus ja syntien anteeksianto on ihmisen teko yhdessä Jumalan kanssa. Minulle se on 100% armoa.

        "Juuri siteerasin yllä erästä, joka sanoi kastetta tunnustukseksi ja silti sinä kirjoitat noin"

        Mitä oikein höpiset et siteerannut ketään sellaista!

        "Lopetan siis. Jatkan korkeintaan jonkun toisen kanssa."

        Kannattaa lopettaakin, sillä sinulla jäi täysin vastaamatta aloittajan kysymykseen. Mene vain sälvetämään niitä pilkkalauluja kristityistä, JohnnyB!


      • sokeamikäsokea
        Johnnylle-songwriterille kirjoitti:

        "Professoritasolla on todettu tuo 1992 käännös huonoksi."

        Jännä, että kun tullaan Matteuksen evankeliumissa olevaan lähetyskäksyyn, niin se tuntuu olevan tuo 1992 käännös uudestikastajien suosiossa parempi kuin uusi. Itse olen sitä mieltä, että uusi käännös on huonompi kuin vanha. Riippumatta siitä miten 1. Piet. 3:21 käännetään, ei sen ajatus muutu miksikään. Koko Raamatun punainen lanka on Jumalan tekemät liitot ja Raamatun kasteopetus kertoo, että kasteessa Kristuksen liittämienn eli liitto tapahtuu.

        "Raamatullisessa kasteessa sekä ihmisellä että Jumalalla on osuutensa"

        Niin, uudestikastajille pelastus ja syntien anteeksianto on ihmisen teko yhdessä Jumalan kanssa. Minulle se on 100% armoa.

        "Juuri siteerasin yllä erästä, joka sanoi kastetta tunnustukseksi ja silti sinä kirjoitat noin"

        Mitä oikein höpiset et siteerannut ketään sellaista!

        "Lopetan siis. Jatkan korkeintaan jonkun toisen kanssa."

        Kannattaa lopettaakin, sillä sinulla jäi täysin vastaamatta aloittajan kysymykseen. Mene vain sälvetämään niitä pilkkalauluja kristityistä, JohnnyB!

        Ovatkohan nuo vedenpalvojat täysin sokeita ja siksi he ovat kehittäneet opin, että kaste on täysin Jumalan teko:
        "Niin, uudestikastajille pelastus ja syntien anteeksianto on ihmisen teko yhdessä Jumalan kanssa. Minulle se on 100% armoa."

        Miksihän Pietari julisti Helluntaina: "TEHKÄÄ SIIS PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen.."
        Olisikohan Pietarin pitänyt julistaa: "Jumala tekee parannuksen teidän puolestanne ja kastaa teidät"????

        "Johnnylle-songwriterille" pelastus riippuu täysin hänen vanhempiensa teoista. Entäs, jos hänen vanhempansa eivät oliskaan vieneet häntä vauvana kastettavaksi. Olisiko Jumala tehnyt sen heidän puolestaan?
        Sokena hän vaan ei sitä huomaa. Tuo on kai eräänlaista itsepetosta.


      • inttäjäeksyttäjälle
        sokeamikäsokea kirjoitti:

        Ovatkohan nuo vedenpalvojat täysin sokeita ja siksi he ovat kehittäneet opin, että kaste on täysin Jumalan teko:
        "Niin, uudestikastajille pelastus ja syntien anteeksianto on ihmisen teko yhdessä Jumalan kanssa. Minulle se on 100% armoa."

        Miksihän Pietari julisti Helluntaina: "TEHKÄÄ SIIS PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen.."
        Olisikohan Pietarin pitänyt julistaa: "Jumala tekee parannuksen teidän puolestanne ja kastaa teidät"????

        "Johnnylle-songwriterille" pelastus riippuu täysin hänen vanhempiensa teoista. Entäs, jos hänen vanhempansa eivät oliskaan vieneet häntä vauvana kastettavaksi. Olisiko Jumala tehnyt sen heidän puolestaan?
        Sokena hän vaan ei sitä huomaa. Tuo on kai eräänlaista itsepetosta.

        Onko tuo vettä palvova uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa täysin sokea Jumalan armolle?

        "Miksihän Pietari julisti Helluntaina"

        Siksi kun kasteen ja parannusken kautta synnit saadaan anteeksi. Molemmat Jumalan lahjoja.

        ""Johnnylle-songwriterille" pelastus riippuu täysin hänen vanhempiensa teoista."

        Niin voi olla, mutta näköjään kaikista eniten pelastus riippuu vanhempien teoista tämän uudstikastjaa-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin kohdalla. On täysin tyhjänpäiväistä jossitella tuollaista että mitä jos ei olisi kastettu vauvana. Sitten olis varmaan kastettu isompana. Ei sillä ole pelastuksen kannalta mitään merktiystä.

        Hienoa, että uudestikastajat myöntävät, ettei pelastus ole heille armosta lahjana kuten Raamattu opettaa, vaan omien tekojen kautta. Raamatun opetus asiasta on selvä:

        "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja"

        Näin siis Jumalan Sana. Tämä ei kuitenkaan sido uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollia.


      • totuusontää
        inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:

        Onko tuo vettä palvova uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa täysin sokea Jumalan armolle?

        "Miksihän Pietari julisti Helluntaina"

        Siksi kun kasteen ja parannusken kautta synnit saadaan anteeksi. Molemmat Jumalan lahjoja.

        ""Johnnylle-songwriterille" pelastus riippuu täysin hänen vanhempiensa teoista."

        Niin voi olla, mutta näköjään kaikista eniten pelastus riippuu vanhempien teoista tämän uudstikastjaa-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin kohdalla. On täysin tyhjänpäiväistä jossitella tuollaista että mitä jos ei olisi kastettu vauvana. Sitten olis varmaan kastettu isompana. Ei sillä ole pelastuksen kannalta mitään merktiystä.

        Hienoa, että uudestikastajat myöntävät, ettei pelastus ole heille armosta lahjana kuten Raamattu opettaa, vaan omien tekojen kautta. Raamatun opetus asiasta on selvä:

        "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja"

        Näin siis Jumalan Sana. Tämä ei kuitenkaan sido uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollia.

        Puhut asiaa, veli-inttäjäeksyttäjälle! Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa ei usko että pelastus on lahja, jonka Jumala antaa, vaan hänen mukaansahan se pitää itse ansaita. Kaste ja usko ovat hänelle suorituksia, joilla ansaitaan Jumalalta jotakin.

        Onneksi me kristityt luotamme Jumaln armoon ja Hänen säätämiinsä armonvälineisiin! Hozaaaaaaaaa!!!! Ylistys Kristukselle!


      • vedenpalvojille
        inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:

        Onko tuo vettä palvova uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa täysin sokea Jumalan armolle?

        "Miksihän Pietari julisti Helluntaina"

        Siksi kun kasteen ja parannusken kautta synnit saadaan anteeksi. Molemmat Jumalan lahjoja.

        ""Johnnylle-songwriterille" pelastus riippuu täysin hänen vanhempiensa teoista."

        Niin voi olla, mutta näköjään kaikista eniten pelastus riippuu vanhempien teoista tämän uudstikastjaa-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin kohdalla. On täysin tyhjänpäiväistä jossitella tuollaista että mitä jos ei olisi kastettu vauvana. Sitten olis varmaan kastettu isompana. Ei sillä ole pelastuksen kannalta mitään merktiystä.

        Hienoa, että uudestikastajat myöntävät, ettei pelastus ole heille armosta lahjana kuten Raamattu opettaa, vaan omien tekojen kautta. Raamatun opetus asiasta on selvä:

        "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja"

        Näin siis Jumalan Sana. Tämä ei kuitenkaan sido uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollia.

        inttäjäeksyttäjävauvanvalelija jossittelee taas turhaan ja jättää sopivan kohdan Raamatusta pois, jotta saisi tukea harha-opilleen:
        ""Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon" Tuossa Efesolaiskirjeessähän painotetaan: ETTE TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi."

        Vedenpalvojat kerskaavat vanhempiensa ja kummien teoilla.

        Eli ne vanhempien teot ja yritykset pelastaa viaton vauva, olikin petosta.
        Jumalan Sana ei muutu hozaa-huudoilla eikä itsepetoksella, kuten totuussontaa kuvittelee. Mutta yritys hänellä on kova.


      • inttäjäeksyttäjälle
        vedenpalvojille kirjoitti:

        inttäjäeksyttäjävauvanvalelija jossittelee taas turhaan ja jättää sopivan kohdan Raamatusta pois, jotta saisi tukea harha-opilleen:
        ""Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon" Tuossa Efesolaiskirjeessähän painotetaan: ETTE TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi."

        Vedenpalvojat kerskaavat vanhempiensa ja kummien teoilla.

        Eli ne vanhempien teot ja yritykset pelastaa viaton vauva, olikin petosta.
        Jumalan Sana ei muutu hozaa-huudoilla eikä itsepetoksella, kuten totuussontaa kuvittelee. Mutta yritys hänellä on kova.

        Nimenomaan pelastus ei ole tekojen kautta, vaan armosta. Kukaan kristitty ei ole täällä väittänyt että pelastus tulisi vanhempien ja kummien tekojen kautta. Kaste ja usko eivät ole vanhmepien ja kummien tekoja vaan Jumalan tekoja. Ja ne pelastavat, eikä Jumala vain yritä vaan myös pelastaa. Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa ei ole totuussontaa vaan peklkää sontaa.


    • väännelkäälisää

      kysykää vaan paljon, se saattaa koitua jopa silmienne avautumiseen ennen viimeistä henkäystä, toivon kuitenkin paljon aikaisempaa hetkeä sille asialle.

      kirkkoisienne erimielisyydet eivät taida pelastaa edes kirjakaupan myyjää vaikka kuinka paksuja kirjoja vauvanakasteista kaupittelevat, kun kaikkion pelkkää roskaa ja Sanan vääntelyä lutterin baskeriin sopivaksi, numero 66 pelkään sen olleen.

      • papalle

        Niin, oikea oppi löytyy Raamatusta ja siksi uudestikastajien on niin vaikea totuutta myöntää. Raamattu sanoo että kaste pelsataa, ja pappa inisee, ettei kaste ketään pelasta. Siis pappa ei usko edes Raamattua.


    • eioleJeesusmukana

      Kohta on luterilaisten muotojumalisten suuri hetki, lauletaan kauneimmat joululaulut ja kynttelit palaa ynnä on harras henki, karvajalka laulaa mukana sakastinnurkassa taikka urkujen takana, ja kylläpä se sopii penkkiinkin ihan noin vaan!

      pappi lukee kirjoistaan kiertosaarnalistaa, törkeää on että muistaa pysytrellä kolmannella vuosikierrolla ja sekuntikellosta katsoo sanavälit, ne jumalan tekemät kuten kastemekko ja se vesikuppikin.

      kaikki on niin harrasta ja hyvää, yksi vaan puttuu ja sen mukana kaikki!

      • kääkälle

        Kaikki on harrasta ja hyvää näin jouluna. Tuskin se pitu kuitenkkaan mukana laulaa Jeesuksen syntymästä Vai taitaa papa tarkoittaa karvajalal itseään. Sakastin nurkassa pallon päällä juopotteleva roskapaskapapparainen on juuri tämän karvajalka, joka ei kestä millään kristittyjen laulua Jeesus-lapsesta.

        Kato kääkkä ettei kastemekkosi ja baskerisi purista sinua kun niin levottomia kirjoitat :D


      • hehehehekauheeta
        kääkälle kirjoitti:

        Kaikki on harrasta ja hyvää näin jouluna. Tuskin se pitu kuitenkkaan mukana laulaa Jeesuksen syntymästä Vai taitaa papa tarkoittaa karvajalal itseään. Sakastin nurkassa pallon päällä juopotteleva roskapaskapapparainen on juuri tämän karvajalka, joka ei kestä millään kristittyjen laulua Jeesus-lapsesta.

        Kato kääkkä ettei kastemekkosi ja baskerisi purista sinua kun niin levottomia kirjoitat :D

        kukas se pitu nyt sitten taas on?

        uusi naiskanttoriko huutoäänestyksellä valittu demari vaikomikä?


      • kääkälle
        hehehehekauheeta kirjoitti:

        kukas se pitu nyt sitten taas on?

        uusi naiskanttoriko huutoäänestyksellä valittu demari vaikomikä?

        Pitu on roskapaskapapparainen itse.


    • tätäseonsuomessa

      vauvojen kasteella on nollamiinusnolla merkitys eikä Raamattu kerro aiheesta yhtään sanaa.

      Kukaan Apostoli ei sellaista harrasta eikä anna pienintäkään vihjettä oisesta taikomisesta, eli repikä siitä te jotka kirkkoisänne tempaa ajallaan samaan harhakuoppaan missä itse makaavat.

      se on ihan sama vaikka riisipuurossa kastatte vauvanne vesitipan lisäksi, kohde ei asiasta tiedä hevon pascaa ja taivas vielä vähemmän.

      lutterin laitos on johtanut miljoonia kansalaisia hoovettiin laulamalla heille lutterin keksimiä tuutulauluja ihmeellisistä taikavesistä ja jumalattomista kummituksista siinä mumisemassa jotain mitä sattuvat muistamaan aihhesta ja virsikirjan takavinkeistä.

      Ensin USKO ja uudestisyntymä sitten kaste uuden elämän merkiksi ja entisen kuppaisen kompuroinnin hautaamiseksi.

      viisvuotias tajuaa asian varttitunnissa!

    • hyyvinnoutoaa

      Jos katollinen kirkko on VÄÄRENTÄNYT Raamatun ja kaikki todisteet, niin ukastajien väitteet ovat vailla pohjaa, kun ne perustuvat väärennettyihin tietoihin.

    • Sepeliittus

      Keskustelijat etsivät vähäisistä säilyneistä palasista tukea näkemykselleen. Sellaisia niin selviä rautalankamalleja ei teksteinä ole säilynyt, ei ole tarpeettomana ehkä ollutkaan, joilla tämän päivän ihminen saadaan muuttamaan kantaansa, jos hänen tendenssinsä on muuhun suuntaan.

      Itselleni se ei ole vakava aihe miten kastamisissa toimivat apostolit ja seuraavien vuosisatojen kristityt. Se ei määrää eikä merkitse minulle mitään. Kyllä silti keskustelun aiheesta, siis historiasta, johdonmukainen käsitys on .

      Vastauksissa aloittajan kaipaamaan kysymykseen katson aloittajan jääneen vaille vastausta, mitä tulee johdonmukaisiin perusteluihin sillä materiaalilla, mitä on - apostolien toiminta mukaan lukien.

      En ole aloittaja 'kysynvaanveljet' en nimimerkki 'gånwe', enkä ole tähän aloitukseen kirjoittanut.
      Muuten tyydytyksellä totean että joskus joidenkin ketjujen sekaan mahtuu perusteltuja näkemyksiä

    • mwqqa

      (cc) Naurettavaa on tuo luterilaisten sakramenttiantikristuksen palvelijoiden puhe uudestikastamisesta. He yrittävät antikristilliseltä pohjalta puuttua Jumalan seurakuntien toimintaan. He vaativat, että heidän suorittamansa antikristillinen kaste pitää muka laskea kasteeksi myös Jumalan seurakunnissa. Sakramenttiantikristuksen pitäisi siis päästä määräämään myös Jumalan seurakuntien toimintaa. Röyhkeää toimintaa, johon vain sakramenttiantikristuksen palvelijat kykenevät harhoissaan, sokeudessaan ja tyhmyydessään.

    • Vastustaja

      minä en tiedä mistään muusta kasteesta kuin uskoontulleiden kasteesta, v. 1979 olen saanut vastaanottaa jumalan armon jeesuksessa kristuksessa syntienisovittajana . Senjälkeen ottanut omasta tahdosta kasteen .sanan opetuksen mukaan .Raamattua lukeneena en ole vielä löytänyt sellaista opetusta tai raamatunpaikkaa, joka jotakin muuta olisi opettanut Kasteesta .Apostolin teot.. Luku. 2. .jakeet. 38-39 .41-42..tässä on selvä linja kasteopetukselle. Vanhassa vara parempi .on vanha sanonta. Nämä keskustelut mitä näillä palstoilla käydään ovat epäpyhiä ,niissä on väärä henkisyys. Ne eivät ole jumalan hengen eikä Jumalan tahdonmukaisia.olisi toivottavaa että kaikella kunnioituksella keskustelu pysyisi toisia kunnioittavana ja asiallisena. Erimielisyys eri näkemys ei saisi johtaa väärään käytökseen. Erimieltähän saa olla ja perustella sitä jumalan sanalla..Ellei muutokseen ole mahdollista niin olisi ehkä parempi hillitä sitä puolin ja toisin. Se ei koroita Jeesuksen kristuksen kunniaa ja herrautta .Sana opettaa että kerran meidät kaikki asetetaan kristuksen tuomioistuimien eteen ja jokaisen pitää polvistua ja jokaisen kielen pitää tunnustaman että jeesus on herra ,niidenkin jotka eivät tule pelastumaan. Vaeltakaamme herran pelossa tämä maanpäällä elettävä aika....totuus tulee pysymään aina totuutena jos totuus ei tässäajassa löydä oikeaa paikkaansa niin kerran se löytää sen aivan varmasti jumalan valtaistuimensa edessä....oikea ja väärä saa palkkansa...

      • Eenokki12

        Kirjoitustaidon puute osoittaa henkisen tason. Sellaisilta ei voida odottaa mitän. Vertaan näitä uudestikastettuja nautoihin. Nauta seuraa isäntäänsä, syö ja märehtii, kusee ja paskoo sinne tänne. Haisee ja huutaa ammuuta. Nauta sitoutuu isäntäänsä koska se on välttämätöntä että saisi jotain arvostusta ja ravinnokseen, uskovaisille kelpaamatonta lahkorehua. Näitä nautoja kömpii ovelta ovelle, laahustavat teillä ja aitovierillä. He eivä nautojen ominaisuudessa ymmärrä, että eivät ole mitään muuta kuin itse uskoisia itsensä tuomitsijoita.


      • mistähäkistätuli
        Eenokki12 kirjoitti:

        Kirjoitustaidon puute osoittaa henkisen tason. Sellaisilta ei voida odottaa mitän. Vertaan näitä uudestikastettuja nautoihin. Nauta seuraa isäntäänsä, syö ja märehtii, kusee ja paskoo sinne tänne. Haisee ja huutaa ammuuta. Nauta sitoutuu isäntäänsä koska se on välttämätöntä että saisi jotain arvostusta ja ravinnokseen, uskovaisille kelpaamatonta lahkorehua. Näitä nautoja kömpii ovelta ovelle, laahustavat teillä ja aitovierillä. He eivä nautojen ominaisuudessa ymmärrä, että eivät ole mitään muuta kuin itse uskoisia itsensä tuomitsijoita.

        Oliko edellinen korkeasaaressa kirjoitettu?!?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2826
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2130
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      914
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe