avoero, sen syyt, huono itsetunto ja ystävyys

erityisherkänero

Erosin nyt syksyllä avopuolisostani. Olimme noin neljä vuotta yhdessä. Olo on aivan järkyttävä.. varsinkin kun kuulun erityisherkkien joukkoon ja tunnen kaikki tunteet hyvin voimakkaasti. Rakastin ja rakastan miestä aivan älyttömästi. Jo ensi tapaamisesta lähtien tuntui, kuin olisimme tunteneet aina.. olimme, kuin vanhoja ystäviä. Tämä oli se suhde, johon olisin halunnut panostaa ja jonka eteen olisin halunnut tehdä työtä. En usko, että tällaista sielunkumppanuutta löytää ihan milloin vain.. entiseni kuitenkin uskoo löytävänsä itselleen sopivamman naisen, vaikka myönsi itsekkin välillämme olevan jotain syvää ja aitoa sielunkumppanuutta.

Suhteemme viimeisen puoli vuotta oli tasaista hidasta laskua kohti "tuhoa." Tunsin itseni riittämättömäksi kaikinpuolin.. huonoksi ihmiseksi.. yksinäiseksi. Kumppanini ei enää panostanut meihin ja viihtyi vain omissa oloissaan, vaikka annoin hänelle tietoisesti paljon tilaa ja omaa aikaa. Ajattelin kaiken vian olevan minussa ja olevani vain vainoharhainen. Huomasinkin jossain vaiheessa pelänneeni ja miettiväni, että ennemmin tai myöhemmin pelkoni, turvattomuuden tunteeni ja huono itsetuntoni tulee kaatamaan tämän suhteen. Ja lopulta se myrskyn silmä tuli eteen.. hän vain räjähti ..ja ensimmäisiä kertoja koko suhteemme aikana hän päästi kaiken vihan ja ajatuksensa ulos.. mukaan luettuna erotoiveensa. En ollut hänen naismakuaan.. enkä tarpeeksi itsevarma ja huono itsetuntoni raivostutti häntä. Tuntui kuin matto olisi vedetty jalkojen alta, vaikka ilmapiiri olikin ollut painostava jo pidemmän aikaa.
Tätä edeltävä suhteeni (joka kesti vain vuoden) päättyi samoihin tuntemuksiin, joita koin tämänkin suhteen lopulla. Silloinen kumppanini valehdella ja vältellä minua.. Silloin olin myös hyvin surullinen ja tuskissani ja koin riittämättömyyttä ja itseinhoa.

Kysymys, joka on jäänyt leijumaan ilmaan, onkin se, että tuleeko huono itsetuntoni tuhoamaan kaikki suhteeni aina.. vai onko huono suhde se syy, joka on tuhonnut itsetuntoni.. tässä on tärkeää huomata se, että olen aina ollut parhaimmillani ja itsevarma/vahva silloin, kun olen tutustunut näihin miehiin. Eli lähtökohdat ovat olleet täysin erillaiset. Minulla on taustalla rankkaa henkistä kiusaamista peruskoulusta.. ja se trauma saattaa vaikuttaa näin aikuisiälläkin. Pelkään, että kaikki suhteeni tulevat olemaan tuomittuja jatkossakin omasta syystäni. Pelkään rakastua.. pelkään, että aito rakkaudellinen parisuhde ei ole mahdollista minun elämässäni. Pelkään, että en löydä ihmistä, joka hyväksyisi huonoja puoliani ja rakastaisi minua tällaisena.. virheellisenä.
On ehkä typerää ajatella asioita näin pitkälle.
Olen jo reippaasti yli parikymppinen nainen ja tunnen itseni jo vanhaksi ja kykenemättömäksi löytää itselleni elämänkumppania, jonka kanssa voisin rakentaa jotain aitoa ja sitoutua.. tämä nykyinen eksäni oli todella suuri rakkaus minulle. En halua menettää häntä elämästäni ja hän myös haluaa aidosti olla ystäväni, mutta en tiedä miten se on mahdollista. Hän on paras ystäväni, mutta rakastan häntä.. miten opin rakastamaan häntä vain ystävänä. Hänen puoleltaan sitä ongelmaa ei ole, mutta minun puoleltani tulee olemaan vaikeaa. Hirveän kivulias ajatus sekin, sitten kun hän löytää sen itselleen oikean ja sopivan naisen.. naisen jonka veroinen minä en ollut.
Ja muistutan vain itseäni siitä, kuinka en riittänyt ja kuinka huono naisystävä olin.. ihmiselle jota oikeasti rakastin niin syvästi.
Tällainen vuodatus. Onko kellään samantapaisia kokemuksia? Miten toimisin tämän ystävyyden kanssa?

7

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No.joo

      Uskon että syy on huonossa itsetunnossasi. Olen kolmekymppinen ja takana kaksi useamman vuoden suhdetta, jotka huono itsetuntoni tuhosi. Tunsin itseni arvottomaksi ja riittämättömäksi, vaikka mies olisi tehnyt mitä tai ollut minkälainen tahansa. Se oli kumppaneille vaan liian raskasta kannatella toista ihmistä ja lopulta he kyllästyivät. Odotin liikaa miesten tekevän minut onnelliseksi ja kokonaiseksi. Opin tämän äidiltäni joka on aivan samanlainen, edelleen yli 60-vuotiaana. Itse olen siitä päässyt ja toisen eron jälkeen pistin itseni kuntoon, itsetuntoni on nyt hyvä ja olen valmis olemaan tasa-arvoinen kumppani jollekin ihanalle miehelle, kunhan sellainen vastaan tulee :) On vain ja ainoastaan minun itseni tehtävä tehdä itseni onnelliseksi ja tyytyväiseksi!

    • terveys_ensin_kuntoon

      Jospa opettelisit ensin seisomaan omilla jaloillasi. Ei kukaan jaksa kannatella aikuista ihmistä vuodesta toiseen. Sinun tehtäväsi on ensisijaisesti pitää ensin omasta mielenterveydestäsi huolta ja vasta sitten toisista.
      Joten mitäpä jos suuntaisit mielenterveystoimistoon, hankkisit itsellesi apua sieltä ja vasta sitten miettisit parisuhteita.

    • kokemustaonkyllä

      Äärimmäisen harvoin rakastuminen kestää koko elämän. Suhde/avioliitto on pitemmän päälle älyllä jatkamista. Turha haikailla jotain "romanttista" elämä on yleensä arkea ilman suuria tunteita. Kun kerran on yhteen menty siinä pysytään, on vajaan 50-vuoden kokemus.
      No ymmärrän, että juopon, pössyttelijän ja pettäjän kanssa yhteiselämä ei onnistu.
      Heti suhteen alussa sinä näet onko toinen sekopää vai normaali hyväksyttävä ihminen. Älä kuvittele pystyväsi muuttamaan huonoilla/vahingollisilla ominaisuuksilla varustettua ihmistä paremmaksi. Yksinkertaisesti hylkää heti kättelyssä sekopäät.

    • tuo huono itsetunto on kyllä vaikea asia. Monesti ihmetellään, miksi esim lihava kumppani ei kelpaa vaikka sydän olisi kultaa.

      Fyysisen vastenmielisyyden lisäksi kuvaan voi tulla lihavan kumppanin itsetunto. Ei voi mennä uimahalliin, ei voi mennä saunomaan kavereiden luokse, ei voi mennä rannalle, ei voi katsoa missikisoja, koska toisen itsetunto on niin heikko, että pelkää vertailua itsensä ja muiden vällillä.

    • Oppeliini1

      Olet tainnut aiemminkin kertoilla täällä huonosta itsetunnostasi. Lähes kaikkien vastaukset samaa luokkaa: muuta tietoisesti ajattelutyyliäsi, kukaan ei jaksa jatkuvasti kuunnella samaa niskaan kaadettavaa negatiivisutta joka vain jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.

      Huonosta itsetunnosta VOI ja TÄYTYYKIN päästä eroon. Ikuinen itsenä alentaminen on asianomaisen harkitusti kehittävää ja ruokkivaa rikollisuutta itseään kohtaan. Me jokainen olemme saaneet lahjaksi toimin kehon, aivot ja mieli mukaanlukien.
      Elämisentarkotus EI ole halventaa ja pilata tuota arvokasta lahjaa. Sinun täytyy alkaa suuntaamaan ajatuksesi negatiivisuuden sijasta positiivisiksi.
      Mikä tahaansa ilkeä ajatus tunkeekin ajatuksiisi, käännä se HETI positiiviseksi ja kauniiksi, kiitä Luojaasi terveestä olemuksestasi, näkevistä silmistä, kuulevista korvista. Mieti miten voisit olla avuksi muille, tuossa sinä itse olisit suurin saaja, miten voisit kehittää itseäsi vielä lisää ( kurssit, koulutus, harrastukset jne) ja tee sen eteen : osallistumalla

      Treenauksen tuloksen esiin tulee auttavainen, kaunis, positiivinen henkilö tuon nykyisen itsea ja muita jatkuvalla loalla saastuttava olion sijaan.

    • Kettupolku1978

      Mulla pisti ekana silmään erityisherkkä sana. Sellaista ei olekkaan, on vain erilaisia ihmisiä! Se on vaan uusi muotisana. Eräskin tuttuni käyttää sitä herättääkseen mielenkiinnon itseensä. Ja häntä kuva parhaisten erityisen ilkeä.

      Huono itsetunto tuhoaa paljon. On kokemusta. Hankkiudu ensin siitä eroon.

    • Erityisherkänero

      Kiitos vastauksista. Ymmärrän kyllä viestinne pointin. Olin aika poissa tolaltani, kun kirjoitin kaiken tuon, eikä minulla ollut ketään kenen kanssa voisin keskustella kyseisestä asiasta. Olen pitänyt suhteeni hyvin yksityisenä loppuun asti.. En kehdannut yhtäkkiä vain avautua jollekkin tutuilleni, jotka kyselivät jatkuvasti häistä ja perheen perustamisista yms vakavasta. Tosin varmasti jotkut myös epäili, sillä kumppanini nuorempana osapuolena, oli vielä aikamoinen bilehile. Tutustuessamme hän myönsi omaavansa pelimiesmaineen menneisyydessään, mutta tulleensa sitten järkiinsä haluavansa jotain vakavempaa. Ehkä myös hänen menneisyytensä alkoi ajan kanssa vaivaamaan itsetuntoani, vaikka hän ei ollutkaan enää sama mies, kuin silloin joskus.
      Tiedän, että menneiden ei pitäisi antaa vaikuttaa, mutta se alkoi silti vaivaamaan. Mietin jatkuvasti kaupungilla liikkuessamme, että milloin vastaan tulee hänen yhdenillanjuttujaan. Ihan naurettavaa..
      Ei tämä suhde tietenkään enää tästä miksikään muutu, mutta kova ikävä jää miestä kohtaan.
      Koitan hoitaa itsetuntoni kuntoon ja unohdan parisuhteet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe