Rahastosi Sulavat. Sehän tietää, että...

kiemuraiseksi.menee

72

1404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fwefwfe

Huoh... Ymmärrätkö edes miten ylipäätään pankin rahastot toimivat? Pankki ei menetä euroakaan, vaikka rahaston arvo sulaisikin, vaan pankki tekee niillä voittoa täysin riippumatta siitä laskeeko vai nouseeko rahaston arvo. Pankilla ei yleensä ole rahaa rahastossa, vaan ne rahat ovat asiakkaiden rahoja ja niistä peritään aina kulut. Joten pankki ei voi tehdä tappiota.

Eikä mitään lainakorkoa lisäksi sidota rahastoihin, vaan lainakorko on lähes aina euribor kiinteä marginaali. Pankin tilanne ei näihin vaikuta mitenkään jälkikäteen.

• turha.yrittää

Ei se ymmärrä. Se on Haans, joka tunnetaan myös nimellä Hullu-Haans.

• vittu.etälysin

Helevata sentään mitä "tietäjän" puhetta. Veikkaisin amk-asuntovälittäjää:

""Pankki ei menetä euroakaan, vaikka rahaston arvo sulaisikin, vaan pankki tekee niillä voittoa täysin riippumatta siitä laskeeko vai nouseeko rahaston arvo""

Kyllä se vaan niin on, että jos rahaston arvo on nollilla niin kerroppas "tietäjä", miten pankki repii voittova ?

Toisaalta, hauska tietää myös "tietäjä"-amk:n pointti, joka paljastaa, että Moku, joka lensi pankin rahastohoukutus-ansaan, onkin se UHRI, ei pankki missään nimessä.
        Vittu mä tiesin tän juonen jo sillo ku ne n. 15v sitten jo alko tarjoo privaattiloossissa kavikupposia ja rupatteli mukavia, ett pistä rahasi aku-ankka-rahastoon. Vittu, jos olisin langennut, ei olis ny ku tuulen huuhtoma perse kuten asuntovelallisilla. Itsesuojeluvaisto pelasti kusettajilta ja on rahaa käteisenä pankissa ett ei paskalle taivu.

Mokut taistelee tosiongelmissa ny_ velekoinesa ja sen seurauksena
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14680114/psykoosi-on-kaupunkilaisten-oireyhtyma

• viekkaus.valtt
        vittu.etälysin kirjoitti:

Helevata sentään mitä "tietäjän" puhetta. Veikkaisin amk-asuntovälittäjää:

""Pankki ei menetä euroakaan, vaikka rahaston arvo sulaisikin, vaan pankki tekee niillä voittoa täysin riippumatta siitä laskeeko vai nouseeko rahaston arvo""

Kyllä se vaan niin on, että jos rahaston arvo on nollilla niin kerroppas "tietäjä", miten pankki repii voittova ?

Toisaalta, hauska tietää myös "tietäjä"-amk:n pointti, joka paljastaa, että Moku, joka lensi pankin rahastohoukutus-ansaan, onkin se UHRI, ei pankki missään nimessä.
        Vittu mä tiesin tän juonen jo sillo ku ne n. 15v sitten jo alko tarjoo privaattiloossissa kavikupposia ja rupatteli mukavia, ett pistä rahasi aku-ankka-rahastoon. Vittu, jos olisin langennut, ei olis ny ku tuulen huuhtoma perse kuten asuntovelallisilla. Itsesuojeluvaisto pelasti kusettajilta ja on rahaa käteisenä pankissa ett ei paskalle taivu.

Mokut taistelee tosiongelmissa ny_ velekoinesa ja sen seurauksena
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14680114/psykoosi-on-kaupunkilaisten-oireyhtyma

Näinköhän kohta alakaa tulla niittä hallusssapitotappioita. Mitäs luulet, kennelles niittä vois tulla, ku viekkaat jo vihjaavat iha hurrrrjia....

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalainen-sijoitusekspertti-varoittaa-valtavasta-kuplasta-en-ikina-pitaisi-rahojani-porssissa-nyt/JvV27tjv

• näin.siinkäy

• hrulmum.hei

• 555666777
        näin.siinkäy kirjoitti:

Rahastot koostuvat yritysten osakkeista jotka taas ovat puhtaita PELI-NAPPULOITA

Esimerkkejä nopeista siirroista:

1.8. Finnair -9.62% , kun osake oli noussut useina päivinä 2,5 % ja sitten äkillinen pudotus.

Kusettajien miljoonavoitot tehdään kuitenkin todellisen kähminnän vallitessa
        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/al-varma-myi-suomi-osakkeita-yli-600-miljoonan-euron-edesta/btL4ZU76

Näin Musta-Pekka voidaan pelata helposti mokun, sopulin ja velkamuulin käteen.

Näillä suursijoittajilla on yhtiöistä sisäpiiritietoa, jota piensijoittaja ei voi saada. Tämä Varman tapauskin selvästi kertoo siitä.

• historiallinen.meno
        turha.yrittää kirjoitti:

Ei se ymmärrä. Se on Haans, joka tunnetaan myös nimellä Hullu-Haans.

TÄNÄÄN 10.12.2018 KAIKKI kuppalehden listaamat pörssit olivat 1-3 % miinuksella

HISTORIALLISTA

• historiallinen.meno kirjoitti:

TÄNÄÄN 10.12.2018 KAIKKI kuppalehden listaamat pörssit olivat 1-3 % miinuksella

HISTORIALLISTA

Ei mitenkään erityisen historiallista, eikä edes merkityksellistä.

Katsos kun pörssit seurailevat toisiaan. Jos lasku jatkuu pitkään, sitten on merkityksellistä. Ei tosin vieläkään historiallista.

• svt

• sulaa.ne

• sulaa.ne kirjoitti:

Tänään aamulla KAIKKI kauppalehden listaamat pörssit olivat miinuksella. Tämä on toistunut jo useaan otteeseen, parina viime viikkona

Ja tänään yksi oli miinuksella. Entäpä sitten?

• eikonkurssi.tukeaenää
        TheRat kirjoitti:

Ja tänään yksi oli miinuksella. Entäpä sitten?

cumoon, taas valehtelet ja ne "nousijatkin" 0.01-0.05 % plussalla. Pari tällaista "nousupäivää" silmänlumeeksi ja sitte muutama, jopa 3 % laskupäivä.

Nyt kannattaa tiedostaa, että rahanjako EKP:stä pitäisi loppua vuodenvaihteessa

• eikonkurssi.tukeaenää kirjoitti:

cumoon, taas valehtelet ja ne "nousijatkin" 0.01-0.05 % plussalla. Pari tällaista "nousupäivää" silmänlumeeksi ja sitte muutama, jopa 3 % laskupäivä.

Nyt kannattaa tiedostaa, että rahanjako EKP:stä pitäisi loppua vuodenvaihteessa

Eipä ollut valhe, mutta samapa tuo minulle. Nousua on, laskua myös. Pidempään seuranneena voin todeta, että on ihan normaalia, että maailman pörssit seurailevat toisiaan.

• Mitä tarkoitat sulamisella? Taas on vuodessa tullut rahastoon yli 20% lisää arvoa.

Lainakorkoni ei myöskään ole suoraan sidottu tuohon rahastoon. Toki niin, että jos korko jossain vaiheessa pomppaa kovin korkealle, niin rahastoa myymällä voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä. Siinä mielessä jonkinnäköinen sidos voisi olla olemasas.

• rahasi.paloivat

>>Mitä tarkoitat sulamisella? Taas on...

Tarkoitan, että asunto-KEINOTTELUN pontimiksi perustetut ja velkamuulin rahoittamat asuntokeinottelurahastot ovat nyt rajusti tappiolla.

Laskijat 11:30
        Orava Asuntorahasto -11.96%

Orava taitaa olla jo käytännössä konkurssin oma. Tulisiko oikeisto-hallitus pelastamaan sitä veronmaksajien rahoilla, kuten teki talvivaarassa Kepulaisten vaatimuksesta. Olisiko Kokoomus nyt vuorostaan asialla....?

• rahasi.paloivat kirjoitti:

Tarkoitan, että asunto-KEINOTTELUN pontimiksi perustetut ja velkamuulin rahoittamat asuntokeinottelurahastot ovat nyt rajusti tappiolla.

Orava taitaa olla jo käytännössä konkurssin oma. Tulisiko oikeisto-hallitus pelastamaan sitä veronmaksajien rahoilla, kuten teki talvivaarassa Kepulaisten vaatimuksesta. Olisiko Kokoomus nyt vuorostaan asialla....?

Ei tuo Orava ole minun rahastoni. Mistä päättelit, että se olisi?

Orava oli vedätys. Olet ilmeisesti siihen hurahtanut, kun katkeruus on noin kovaa. Ehkä opit tästä, että pelkällä hypellä ei voi ratsastaa kovin pitkään.

• varokaa.niitä

>>Ei tuo Orava ole minun rahastoni. Mistä päättelit, että se olisi?

Siitä, että olen profiloinut sinut sipilän kaltaiseksi Totaali-KUSETTAJAKSI !

• varokaa.niitä kirjoitti:

>>Ei tuo Orava ole minun rahastoni. Mistä päättelit, että se olisi?

Siitä, että olen profiloinut sinut sipilän kaltaiseksi Totaali-KUSETTAJAKSI !

Ei liene yllätä ketään, että profilointisi on mennyt aika pitkälti metsään.

Sipilän kanssa meillä on yhteistä... Hmm... Sukupuoli?

• varmaako

Tässä mietimisen paikka. Mikä sitten on se "varma" rahasto
        "Pörssikevät 2017 -tilaisuudessa viime viikolla puhunut Suomen Tilintarkastajat ry:n hallituksen puheenjohtaja, KHT Petri Kettunen nosti esiin arvonalennusriskit. Syystäkin, koska pörssiyhtiöiden taseissa muhiviin liikearvoihin on vuosina 2012–2015 tehty nettona noin 7,0 miljardin euron arvonalennukset.

Räätälöidyt raportit ohjaavat sijoittajaa lukemaan tilinpäätöksen liitetietoja aiempaa tarkemmin. Voidaan myös odottaa, että kevään yhtiökokouksissa KAM-asioita puivat tilintarkastajat ovat aiempaa enemmän äänessä."

• varmaako kirjoitti:

Tässä mietimisen paikka. Mikä sitten on se "varma" rahasto
        "Pörssikevät 2017 -tilaisuudessa viime viikolla puhunut Suomen Tilintarkastajat ry:n hallituksen puheenjohtaja, KHT Petri Kettunen nosti esiin arvonalennusriskit. Syystäkin, koska pörssiyhtiöiden taseissa muhiviin liikearvoihin on vuosina 2012–2015 tehty nettona noin 7,0 miljardin euron arvonalennukset.

Räätälöidyt raportit ohjaavat sijoittajaa lukemaan tilinpäätöksen liitetietoja aiempaa tarkemmin. Voidaan myös odottaa, että kevään yhtiökokouksissa KAM-asioita puivat tilintarkastajat ovat aiempaa enemmän äänessä."

Mikään ei ole varmaa, mutta hajauttamalla saa varmuutta kasvatettua.

Itsellä tällä hetkellä asunnon ulkopuoliset sijoitukset ovat sen verran vähäisiä, että ne ovat kiinni vain kahdessa erityyppisessä rahastossa.

• oletmennyttä
        TheRat kirjoitti:

Kiitos, olen jo suojautunut. Se hajautus... Siis asunto ja pari rahastoa, jossa rahat makaavat.

Sun tapauksessa vain pankki voi voittaa :D

• oletmennyttä kirjoitti:

Sun tapauksessa vain pankki voi voittaa :D

Kuinka näin? Pankki toki ottaa Prossan tai pari vuodessa, mutta kaipa minä itsekin voitan, kun nuo jossain vaiheessa myyn? Vuodessa tulee 20-30 prossaa plussaa, mikä on oikein kiva lisä...

• kesä.lomanaikaan
        rahasi.paloivat kirjoitti:

PUHALLUS tehdään, kun moku ja sopuli ovat pahaa aavistamatta kesälomalla....

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssi-jatkaa-kesaterassa---takana-10-laskupaivaa-12-paivan-sisaan/BsSpqb2J

• oletmennyttä
        TheRat kirjoitti:

Kuinka näin? Pankki toki ottaa Prossan tai pari vuodessa, mutta kaipa minä itsekin voitan, kun nuo jossain vaiheessa myyn? Vuodessa tulee 20-30 prossaa plussaa, mikä on oikein kiva lisä...

Hah hah. Kun joku ehtii sua ennen realisoimaan rahastonsa hyvään hintaan niin arvaa, miten sulle käy? Se kyykkää heti kun kotitukset alkaa. Sä olet todennäköisesti jo nyt myöhässä.

Rahastot on muutenkin typeryksien rahastamista. Sen näyttää tietävän kaikki muut paitsi sä.

• ExGeelitukka
        oletmennyttä kirjoitti:

Hah hah. Kun joku ehtii sua ennen realisoimaan rahastonsa hyvään hintaan niin arvaa, miten sulle käy? Se kyykkää heti kun kotitukset alkaa. Sä olet todennäköisesti jo nyt myöhässä.

Rahastot on muutenkin typeryksien rahastamista. Sen näyttää tietävän kaikki muut paitsi sä.

"oletmennyttä", olet oikeassa. Itse alalla nuorena duunanneena törmäsin mitä uskomattomampiin vedätyksiin. Sekä asiakkaitten kusetuksiin. Kun ajat kovenee
        niin rahastonhoitajilla todellakin otteet rumentuvat. Itse en antaisi rahojani koskaan
        minkään geelitukan (itsekin aikoinaan :)) hoidettaviksi vaan pysyisin ja pysyn suoraan
        osakkeissa. Tai sitten välillä cashissä.

• ExGeelitukka kirjoitti:

"oletmennyttä", olet oikeassa. Itse alalla nuorena duunanneena törmäsin mitä uskomattomampiin vedätyksiin. Sekä asiakkaitten kusetuksiin. Kun ajat kovenee
        niin rahastonhoitajilla todellakin otteet rumentuvat. Itse en antaisi rahojani koskaan
        minkään geelitukan (itsekin aikoinaan :)) hoidettaviksi vaan pysyisin ja pysyn suoraan
        osakkeissa. Tai sitten välillä cashissä.

Osakkeet on ihan jees, mikäli tykkää sijoittaa pitkäaikaisesti ja lähelle. Itse taas tykkään hajauttaa sijoituksia ja pistää vähän rahaa pörssin ulkopuolellekin. Ei hirveän hyvin onnistu ilman rahastoja, tai sitten pitäisi olla seitsennumeroinen (tai isompi) pakka jolla pelaa. Ei ole.

Hyvä rahasto on hyvä. Hajauttamiseen varsinkin erittäin pätevä väline. Suoraan pörssiin sijoittaessa lähinnä köyhä antaa rahansa rikkaille, vaikka on kieltämättä sieltäkin ihan kivoja voittoja itse saanut (mutta lähinnä tuurilla).

• 555666777

• 555666777 kirjoitti:

Just tuo kurssien heilahtelu antaa mahdollisuuden piensijoittajalle kehittää voittoja, kunhan vaan tulee myytyä silloin kun voittoa on realisoitavissa ja kun kantti kestää ostaa kurssien laskiessa. Suursijoittajat ovat erikseen kun niillä on yhtiöistä sisäpiiritietoa.

Itse asiassa piensijoittajan mahdollisuudet "hakata markkinat" ovat aika minimaaliset. Joko lototaan 1-2 osakkeella ja toivotaan megavoittoja (Nokia, Sonera, yms.), tai sijoitetaan rahastoon ja päästään suursijoittajien siivellä tekemään voittoja. Miinus hallinnointipalkkiot. Päivätreidaus noin yleensä pikkusijoittajana on aika tyhmää, kun kaupankäyntikulut syövät mahdolliset voitot aika tehokkaasti.

Sisäpiiritietoa on, mutta sitä harvoin hyödynnetään. Siitä kun jää aika herkästi kiinni ja sitten sattuu...

• 555666777
        TheRat kirjoitti:

Itse asiassa piensijoittajan mahdollisuudet "hakata markkinat" ovat aika minimaaliset. Joko lototaan 1-2 osakkeella ja toivotaan megavoittoja (Nokia, Sonera, yms.), tai sijoitetaan rahastoon ja päästään suursijoittajien siivellä tekemään voittoja. Miinus hallinnointipalkkiot. Päivätreidaus noin yleensä pikkusijoittajana on aika tyhmää, kun kaupankäyntikulut syövät mahdolliset voitot aika tehokkaasti.

Sisäpiiritietoa on, mutta sitä harvoin hyödynnetään. Siitä kun jää aika herkästi kiinni ja sitten sattuu...

Ei nämä kaupankäyntikulut ainakaan nettipankissa tee kuin 8€ kauppaa kohti, Jos muutaman tonnin erissäkin kauppaa tekee, niin ei se siinä juuri missään tunnu.

• 555666777 kirjoitti:

Ei nämä kaupankäyntikulut ainakaan nettipankissa tee kuin 8€ kauppaa kohti, Jos muutaman tonnin erissäkin kauppaa tekee, niin ei se siinä juuri missään tunnu.

Jos joka päivä pelaat vaikka 5 000 euron summalla ja onnistut tekemään *todella kovaa* tulosta, sanotaanko vaikka keskimäärin 0,1% voittoa päivässä (siis järjettömän kovaa tulosta). Teet kuukaudessa noin

5000 * 1,001^21 - 8*21 - 5000 euroa voittoa. Tai siis noin 60 euroa turskaa kuussa. Jos pelaat kymppitonnilla ja olet yhtä käsittämättömän kova tuloksentekijä, pääset jo plussalle!

Päivätreidaus ei oikeasti kannata ennen kuin käytössä on vähintään kuusinumeroinen summa.

• 555666777
        TheRat kirjoitti:

Jos joka päivä pelaat vaikka 5 000 euron summalla ja onnistut tekemään *todella kovaa* tulosta, sanotaanko vaikka keskimäärin 0,1% voittoa päivässä (siis järjettömän kovaa tulosta). Teet kuukaudessa noin

5000 * 1,001^21 - 8*21 - 5000 euroa voittoa. Tai siis noin 60 euroa turskaa kuussa. Jos pelaat kymppitonnilla ja olet yhtä käsittämättömän kova tuloksentekijä, pääset jo plussalle!

Päivätreidaus ei oikeasti kannata ennen kuin käytössä on vähintään kuusinumeroinen summa.

Tarkoittamasi päivätreidaus on eri asia kuin mitä sellainen suht lyhyen ajan(se voi olla viikkoja tai kuukausia tai vaikka vuosia, mutta ei kuitenkaan miksikään pysyväisluonteiseksi tarkoitettua) kurssien heilahteluista nettoamaan pyrkiminen.

• 555666777 kirjoitti:

Tarkoittamasi päivätreidaus on eri asia kuin mitä sellainen suht lyhyen ajan(se voi olla viikkoja tai kuukausia tai vaikka vuosia, mutta ei kuitenkaan miksikään pysyväisluonteiseksi tarkoitettua) kurssien heilahteluista nettoamaan pyrkiminen.

Juu, minä taroitan päivätreidauksella päivätreidausta, jossa pyritään maksimoimaan voitto päivätasolla.

• 555666777
        TheRat kirjoitti:

Juu, minä taroitan päivätreidauksella päivätreidausta, jossa pyritään maksimoimaan voitto päivätasolla.

Minä en siis käyttänyt sanaa päivätreidaus.

Sisäpiiritiedon lisäksi suursijoittajat voivat heiluttaa kursseja laittamalla massiivisesti myyntiin ja ostamalla vähitellen taas takaisin vaikka samoja osakkeita, kun kurssit ovat laskeneet. Lisäksi suursijoittajat pääsevät mediaan puhumaan tai levittämään oman agendansa mukaista propakantaa,

Vähän vastaavaa oli markka-aikaan devalvaatio/inflaatio kierteen aikoina, jolloin suurfirmat saattoivat pakottaa devalvaatioon ja netota sillä. Alkoivat pitää tai siirtää rahojaan muihin vakaampiin valuuttoihin, jolla tempulla keskuspankki ja politikot pakotettiin devalvoimaan.
        Devalvaation jälkeen tietenkin hintojen nousu tai inflaatio kiihtyi ja taas uusi palkankorotuskierre. Mutta nämä jutut siis toteutuivat viiveellä, joka myös tässä kuviossa oleellista. Hampaaton sakki, eli tavalla tai toisella hampaattomassa asemassa tavarantuotannon suhteen olevat(siis itselleen lisää kiristämään kykenemättömät) tässä eniten takkiinsa päätyivät ottamaan. Ja tässä tärkeällä sijalla siis se viive. Inflaatiotarkistukset verotaulukoihin tehdään viiveellä, niin kuin tehdään viiveellä erilaiset indeksitarkistuksetkin(esim. kaikkiin sosiaalietuuksiin ei tehdä minkäänlaisiakaan säännönmukaisia indeksitarkistuksia). Eli myös politikoille tai julkisen talouden näkökulmasta tämä kuvio oli edullinen.
        Toki meillä nytkin on käytössä arvoaan menettävä valuutta(se 2% tavoiteinflaatio), ja sikäli vähän samatkin vaikutukset sillä. Mutta alempi tämä inflaatio nyt on ainakin toistaiseksi ollut, ja me emme yksin sen tasosta saa päättämässä olla.

• 555666777 kirjoitti:

Minä en siis käyttänyt sanaa päivätreidaus.

Sisäpiiritiedon lisäksi suursijoittajat voivat heiluttaa kursseja laittamalla massiivisesti myyntiin ja ostamalla vähitellen taas takaisin vaikka samoja osakkeita, kun kurssit ovat laskeneet. Lisäksi suursijoittajat pääsevät mediaan puhumaan tai levittämään oman agendansa mukaista propakantaa,

Vähän vastaavaa oli markka-aikaan devalvaatio/inflaatio kierteen aikoina, jolloin suurfirmat saattoivat pakottaa devalvaatioon ja netota sillä. Alkoivat pitää tai siirtää rahojaan muihin vakaampiin valuuttoihin, jolla tempulla keskuspankki ja politikot pakotettiin devalvoimaan.
        Devalvaation jälkeen tietenkin hintojen nousu tai inflaatio kiihtyi ja taas uusi palkankorotuskierre. Mutta nämä jutut siis toteutuivat viiveellä, joka myös tässä kuviossa oleellista. Hampaaton sakki, eli tavalla tai toisella hampaattomassa asemassa tavarantuotannon suhteen olevat(siis itselleen lisää kiristämään kykenemättömät) tässä eniten takkiinsa päätyivät ottamaan. Ja tässä tärkeällä sijalla siis se viive. Inflaatiotarkistukset verotaulukoihin tehdään viiveellä, niin kuin tehdään viiveellä erilaiset indeksitarkistuksetkin(esim. kaikkiin sosiaalietuuksiin ei tehdä minkäänlaisiakaan säännönmukaisia indeksitarkistuksia). Eli myös politikoille tai julkisen talouden näkökulmasta tämä kuvio oli edullinen.
        Toki meillä nytkin on käytössä arvoaan menettävä valuutta(se 2% tavoiteinflaatio), ja sikäli vähän samatkin vaikutukset sillä. Mutta alempi tämä inflaatio nyt on ainakin toistaiseksi ollut, ja me emme yksin sen tasosta saa päättämässä olla.

Et, minä käytin. Sitä aiemmin sanoin:
        > Itse asiassa piensijoittajan mahdollisuudet "hakata markkinat" ovat aika minimaaliset.
        > Joko lototaan 1-2 osakkeella ja toivotaan megavoittoja (Nokia, Sonera, yms.), tai
        > sijoitetaan rahastoon ja päästään suursijoittajien siivellä tekemään voittoja.

Nuo ovat ne kaksi tapaa, joilla piensijoittaja oikeasti pärjää. Se, että piensijoittaja hajauttaisi useaan osakkeeseen ja voittaisi markkinat on melkein mahdotonta. Parilla osakkeella se vielä onnistuu, tai sitten tulee takkiin. Keskimäärin piensijoittajat kuitenkin pärjäävät aika huonosti. Ja keskimäärin sitä huonommin, mitä aktiivisempia he ovat.

> Sisäpiiritiedon lisäksi suursijoittajat voivat heiluttaa kursseja laittamalla
        > massiivisesti myyntiin ja ostamalla vähitellen taas takaisin vaikka samoja
        > osakkeita, kun kurssit ovat laskeneet

Juu. Ja molemmista jää kiinni. Jälkimmäisestä joutuu vielä tekemään ilmoituksen finanssivalvontaankin...

> Lisäksi suursijoittajat pääsevät mediaan puhumaan tai levittämään
        > oman agendansa mukaista propakantaa,

Toki pääsevät. Ja niin pääset sinäkin. Kyse onkin siitä, minkä verran se vaikuttaa?

> suurfirmat saattoivat pakottaa devalvaatioon ja netota sillä. Alkoivat pitää tai
        > siirtää rahojaan muihin vakaampiin valuuttoihin, jolla tempulla keskuspankki ja
        > politikot pakotettiin devalvoimaan.

Tämä toimi lähinnä vientivetoisilla yrityksillä, mutta Suomessa ongelma oli pieni, koska *meillä yrityksetkin olivat köyhiä*. Lisäksi suurimman osan historiasta valuutta oli sidottu, joten devalvaatiopäätökset oli tehtävä erikseen ja niistä keskusteltiin myös talouden mahtien kanssa.

Euron inflaatiovauhtiin vaikuttaa moni asia, joista merkittävin on luottamus euroalueen talouksiin. Liian kova luottamus hillitsee inflaatiota, liian pieni luottamus voi aikaansaada hyperinflaation. Taloudesta enemmän tietävien mukaan maltillinen inflaatio olisi tavoiteltavaa. Tämä toki vaatii rahan lisäämistä markkinoille jatkuvasti.

Olemme karanneet jokseenkin kauas alkuperäisestä aiheesta, joka taisi olla jonkun rommarin itku siitä, että oli sijoittanut kaljarahansa Oravan rahastoon, jonka jokainen siihen tutustunut tunnisti kusetukseksi (mikä ei toki estä sillä nettoamista. Kyllähän kryptovaluutoillakin muutama puhallus tehtiin).

• 555666777
        TheRat kirjoitti:

Et, minä käytin. Sitä aiemmin sanoin:
        > Itse asiassa piensijoittajan mahdollisuudet "hakata markkinat" ovat aika minimaaliset.
        > Joko lototaan 1-2 osakkeella ja toivotaan megavoittoja (Nokia, Sonera, yms.), tai
        > sijoitetaan rahastoon ja päästään suursijoittajien siivellä tekemään voittoja.

Nuo ovat ne kaksi tapaa, joilla piensijoittaja oikeasti pärjää. Se, että piensijoittaja hajauttaisi useaan osakkeeseen ja voittaisi markkinat on melkein mahdotonta. Parilla osakkeella se vielä onnistuu, tai sitten tulee takkiin. Keskimäärin piensijoittajat kuitenkin pärjäävät aika huonosti. Ja keskimäärin sitä huonommin, mitä aktiivisempia he ovat.

> Sisäpiiritiedon lisäksi suursijoittajat voivat heiluttaa kursseja laittamalla
        > massiivisesti myyntiin ja ostamalla vähitellen taas takaisin vaikka samoja
        > osakkeita, kun kurssit ovat laskeneet

Juu. Ja molemmista jää kiinni. Jälkimmäisestä joutuu vielä tekemään ilmoituksen finanssivalvontaankin...

> Lisäksi suursijoittajat pääsevät mediaan puhumaan tai levittämään
        > oman agendansa mukaista propakantaa,

Toki pääsevät. Ja niin pääset sinäkin. Kyse onkin siitä, minkä verran se vaikuttaa?

> suurfirmat saattoivat pakottaa devalvaatioon ja netota sillä. Alkoivat pitää tai
        > siirtää rahojaan muihin vakaampiin valuuttoihin, jolla tempulla keskuspankki ja
        > politikot pakotettiin devalvoimaan.

Tämä toimi lähinnä vientivetoisilla yrityksillä, mutta Suomessa ongelma oli pieni, koska *meillä yrityksetkin olivat köyhiä*. Lisäksi suurimman osan historiasta valuutta oli sidottu, joten devalvaatiopäätökset oli tehtävä erikseen ja niistä keskusteltiin myös talouden mahtien kanssa.

Euron inflaatiovauhtiin vaikuttaa moni asia, joista merkittävin on luottamus euroalueen talouksiin. Liian kova luottamus hillitsee inflaatiota, liian pieni luottamus voi aikaansaada hyperinflaation. Taloudesta enemmän tietävien mukaan maltillinen inflaatio olisi tavoiteltavaa. Tämä toki vaatii rahan lisäämistä markkinoille jatkuvasti.

Olemme karanneet jokseenkin kauas alkuperäisestä aiheesta, joka taisi olla jonkun rommarin itku siitä, että oli sijoittanut kaljarahansa Oravan rahastoon, jonka jokainen siihen tutustunut tunnisti kusetukseksi (mikä ei toki estä sillä nettoamista. Kyllähän kryptovaluutoillakin muutama puhallus tehtiin).

"Tämä toimi lähinnä vientivetoisilla yrityksillä, mutta Suomessa ongelma oli pieni, koska *meillä yrityksetkin olivat köyhiä*. Lisäksi suurimman osan historiasta valuutta oli sidottu, joten devalvaatiopäätökset oli tehtävä erikseen ja niistä keskusteltiin myös talouden mahtien kanssa."

Nimenomaan vientialojen teollisuus tässä keskeisellä sijalla. Esim. nää isot paperiteollisuuden firmat ja sahateollisuus kokonaisuutena. Jo se jos pystyivät viivyttämään saataviaan vahvemmissa valuutoissa niitä pitäen loi paineita keskuspankille. Suomen keskuspankin valuuttavarat eivät nimittäin nekään mitään isoja olleet. Toki poliittisesti devalvaatiosta päätettiin, mutta siis käytännössä nämä paineet ajoivat pakostakin devalvoimaan.

• OK----Loordi

Suora osakesijoittaminen on tehokkaampaa kuin rahastot, toki riskikin on vähän (mutta ei paljon) suurempi kuin rahastoissa. Tietysti vähän harrastuneisuutta tämä vaatii, täytyy vähän lukea alan lehtiä, mutta Inderesin suositukset eivät ole pettäneet kertaakaan ja ne saa myös Nordnetin lähettämänä sähköpostiin päivittäin ilmaiseksi saatavilla olevan aamukirjeen mukana.

Tietysti jos ei huvita perehtyä itse tai ei jaksa niin voi homman ulkoistaa rahastoille. Se tietysti maksaa. Kannattaa vähän verrata rahaston arvon kehitystä indeksiin myös, yllättäen se usein häviää indeksille. ETF-rahastot ovat tässä suhteessa varmimpia ja riskittömimpiä sekä halvimpia kuluiltaan.

• korokoja.kilkutett

Nyt ilmeisesti imutetaan EKP-riihikuivaa setelipainotuotantoa parempaan talteen

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssi-helsingin-porssi-jatkoi-laskusuunnassa/3WRfY5ck

Hetkenhän tosiaan näytti, että rahastojenkin arvot kohoavat mutta nyt kesälomien kynnyksellä nimenomaan PYRAMIDIHUIJJARIT toimivat.
        Sehän on niin, että EKP:llä alkaa olla loppuruuti märkää eli tykittäminen on ehkä lopetettava kohta vai olikose vuodenvaihteessa ja niitä korkojakin pitää nostaa. Muutenhan setelin syöttä satoivain kusettajien laareihin.

• korokoja.kilkutett kirjoitti:

Nyt ilmeisesti imutetaan EKP-riihikuivaa setelipainotuotantoa parempaan talteen

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssi-helsingin-porssi-jatkoi-laskusuunnassa/3WRfY5ck

Hetkenhän tosiaan näytti, että rahastojenkin arvot kohoavat mutta nyt kesälomien kynnyksellä nimenomaan PYRAMIDIHUIJJARIT toimivat.
        Sehän on niin, että EKP:llä alkaa olla loppuruuti märkää eli tykittäminen on ehkä lopetettava kohta vai olikose vuodenvaihteessa ja niitä korkojakin pitää nostaa. Muutenhan setelin syöttä satoivain kusettajien laareihin.

Tuota... Rahastot ovat kohonneet jatkuvasti *vuosia*. Samalla kun korot ovat olleet nollassa. On ollut aika hyvää aikaa meille, jotka olemme ostaneet velalla...

Keväällä pörssissä tulee yleensä pieni notkahdus. Nihil sub sole novum.

• 555666777
        TheRat kirjoitti:

Tuota... Rahastot ovat kohonneet jatkuvasti *vuosia*. Samalla kun korot ovat olleet nollassa. On ollut aika hyvää aikaa meille, jotka olemme ostaneet velalla...

Keväällä pörssissä tulee yleensä pieni notkahdus. Nihil sub sole novum.

Tosiaankin jo pitkään olisi kannattanut velkavivullakin pörssiosakkeita haalia. Toki hajauattaen eikä mitään pellefirmojen osakkeita.

• 3kkeuribor

Euribor on tainnut olla miinuksella jo pari vuotta. Lainani on sidottu 3 kk:n euriboriin (-0,3) , tällä hetkellä kokonaiskorko on 1,1 eli pankin marginaali on turhankin suuri mutta en sitä viitsi vaihtaa/kilpailuttaa kun kuluja tulee siitäkin eikä tuo korko päätä huimaa.

• wefwfeewfw

Koko tämä ketju on naurettava. Asuntolainojen koroilla ja asuntorahastoilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Itse asiassa, asuntorahastoilla ei ole suoranaisesti mitään tekemistä edes asuntojen hintojen kanssa, vaikka se voi joillekin kuulostaa oudolta. Asuntorahastohan on vain yksityinen yritys (Orava asuntorahasto on osakeyhtiö, vaikka nimi kuulostaakin muulta). Asuntorahastossa on vain asuntorahaston itsensä ostamia sijoitusasuntoja, eikä yhdenkään asuntovelallisen lainasta ole euroakaan asuntorahastossa.

• moku.ansassa

Erittäin ovela keino vedättää hintoja VELALLISEN kustannuksella !!!

Näin se vaan on, katalimmasta katalin porrrrvarin juoni. Moku ja sopuli ovat langenneet ansaan.

• sylää.nyt

Myyräntyö tehdään juuri kesälomien aikana. Ja huomaa, mikä estää niitä siirtelemästä sijoituksiasi niin, että tappiolliset jää sinulle ja voitolliset niille...

25.7.17 : omxh -1,2 %

• Minä tietysti tuon olen huomannut, mutta koska kaikki eivät välttämättä ole, niin mekanismi johon viittaat on rahaston rakenne. Koska omistat osuuden rahastosta, ei rahaston sisällä omistuksia voi siirrellä henkilöltä toiselle.

• noordea-pahin
        TheRat kirjoitti:

Minä tietysti tuon olen huomannut, mutta koska kaikki eivät välttämättä ole, niin mekanismi johon viittaat on rahaston rakenne. Koska omistat osuuden rahastosta, ei rahaston sisällä omistuksia voi siirrellä henkilöltä toiselle.

Ei tietenkään henkilöltä toiselle. Rahaston haltija on yksi ja sama mutta se mitä PAINOPISTEMUUTOKSIA tehdään itse rahaston sisällä, siinä jää mokulle käteen se Musta-Pekka. Luultavasti juuri tällä tavoin hävisi se tanssi-tepastelija 2 miljoonaa euroa eikä saanut niitä koskaan takaisin Nordealta. Nordea on muutoinkin kunnostautunut juuri näissä vedätyshommissa

• noordea-pahin kirjoitti:

Ei tietenkään henkilöltä toiselle. Rahaston haltija on yksi ja sama mutta se mitä PAINOPISTEMUUTOKSIA tehdään itse rahaston sisällä, siinä jää mokulle käteen se Musta-Pekka. Luultavasti juuri tällä tavoin hävisi se tanssi-tepastelija 2 miljoonaa euroa eikä saanut niitä koskaan takaisin Nordealta. Nordea on muutoinkin kunnostautunut juuri näissä vedätyshommissa

Niin, painotuksia muuttamalla pyritään saamaan rahaa siirrettyä rahastoon sijoittamattomilta rahastoon.

Tanssija-tapaus hävisi paljon (joskaan ei kai kahta miljoonaa *euroa*), koska sijoitti suuren riskin rahastoon ja myi heti kun riski toteutui. Hauskaa oli, että kahden vuoden kuluttua rahasto olisi ollut jo voitolla, mutta...

• ootteli.jä
      • Eiköhän tuo pidä tätä todisteena siitä, että oli koko ajan oikeassa. Vähän kuin tuo Luki / Haans. Ei sillä väliä, että on täysin väärässä 90% ajasta ja melkein täysin väärässä 10% ajasta. Se pieni sinnepäin meno muutaman vuoden välein tarkoittaa, että koko ajan oltiin oikeassa... :)

• nyt.vwalppaana

Yli MILJARDI vedetty yhden kuukauden sisällä varoja ulos

• Olipas muuten pakko katsoa näin melkein kaksi vuotta tuon ennustuksen jälkeen, miten on rahastoille käynyt.

On ollut rahastojen kannalta huonoa aikaa. Plussaa on tullut alle 15 prosenttia melkein kahdessa vuodessa. Ja siitäkin suurin osa tuli puolen vuoden sisään siitä kun tämän järjettömyytesi heitit esille. Viimeiseen vuoteen nousua on tullut aika vähän...

• oijiojioijojij

Tosin juuri nyt näyttää olevan menossa pieni notkahdus, en tosin tiedä kuinka kauan se kestää. Ja tuo plussa riippuu tietenkin mihin on sijoittanut. Luultavasti olet sijoittanut jenkkirahastoihin, koska eurooppaan sijoittavat rahastot eivät ole pahemmin nousseet viimeisen vuoden aikana, osa jopa laskenut. Esimerkiksi DAX-indeksi on laskenut jo noin 15% huippulukemista ja näyttää laskevan edelleen.

• oijiojioijojij kirjoitti:

Tosin juuri nyt näyttää olevan menossa pieni notkahdus, en tosin tiedä kuinka kauan se kestää. Ja tuo plussa riippuu tietenkin mihin on sijoittanut. Luultavasti olet sijoittanut jenkkirahastoihin, koska eurooppaan sijoittavat rahastot eivät ole pahemmin nousseet viimeisen vuoden aikana, osa jopa laskenut. Esimerkiksi DAX-indeksi on laskenut jo noin 15% huippulukemista ja näyttää laskevan edelleen.

Kuten sanoin:
        > Viimeiseen vuoteen nousua on tullut aika vähän.
        Jenkkilässä ei ole tällä hetkellä latin latia.

• PerCent
        TheRat kirjoitti:

Kuten sanoin:
        > Viimeiseen vuoteen nousua on tullut aika vähän.
        Jenkkilässä ei ole tällä hetkellä latin latia.

Miten korkeat ovat kulut?

• PerCent kirjoitti:

Miten korkeat ovat kulut?

Mistä? Jos rahastojen arvonkehitystä seuraat, niistä on kulut siivottu pois. Niissä joissa minun rahani ovat, on hoitopalkkio alle 2%.

• fairwarning

"On ollut rahastojen kannalta huonoa aikaa. Plussaa on tullut alle 15 prosenttia melkein kahdessa vuodessa. Ja siitäkin suurin osa tuli puolen vuoden sisään siitä kun tämän järjettömyytesi heitit esille. Viimeiseen vuoteen nousua on tullut aika vähän.."

HAH HAH HAH mitä skeidaa. tää tyyppi on pelkkä mainosmies. ISO VARO! sen jutuille.

• fairwarning kirjoitti:

"On ollut rahastojen kannalta huonoa aikaa. Plussaa on tullut alle 15 prosenttia melkein kahdessa vuodessa. Ja siitäkin suurin osa tuli puolen vuoden sisään siitä kun tämän järjettömyytesi heitit esille. Viimeiseen vuoteen nousua on tullut aika vähän.."

HAH HAH HAH mitä skeidaa. tää tyyppi on pelkkä mainosmies. ISO VARO! sen jutuille.

Voi ressukkaa, oletko sijoittanut rahasi huonosti?

Mainitsemissani rahastoissa tuollainen 7% vuosituotto on historiallisen huonoa. Huonompaa oli suurin piirtein 2008. Keskimäärin nuo ovat tehneet sellaista 15-20 prossaa vuodessa, mutta viime vuosina on hidastunut.

Toinen on tainnut kasvaa liian suureksi leikkikentälleen. Ainakin tähän viittaa se, että siitä aika iso osa on käteisenä (tai siihen verrattavana), mikä toisaalta on ollut kiva puskuri näinä aikoina.

• warningwarning
        TheRat kirjoitti:

Voi ressukkaa, oletko sijoittanut rahasi huonosti?

Mainitsemissani rahastoissa tuollainen 7% vuosituotto on historiallisen huonoa. Huonompaa oli suurin piirtein 2008. Keskimäärin nuo ovat tehneet sellaista 15-20 prossaa vuodessa, mutta viime vuosina on hidastunut.

Toinen on tainnut kasvaa liian suureksi leikkikentälleen. Ainakin tähän viittaa se, että siitä aika iso osa on käteisenä (tai siihen verrattavana), mikä toisaalta on ollut kiva puskuri näinä aikoina.

Niin varmaan joo joo. Kummasti tällä yhdellä on kaikki niin hyvin.

Feikki haisee kilsan päähän. Taitaapi olla pankin tai jonkin vastaavan mainosmies.

ISO VARO tälläisten jutskille!

• warningwarning kirjoitti:

Niin varmaan joo joo. Kummasti tällä yhdellä on kaikki niin hyvin.

Feikki haisee kilsan päähän. Taitaapi olla pankin tai jonkin vastaavan mainosmies.

ISO VARO tälläisten jutskille!

Ei ole kaikki hyvin. Etkö osaa lukea? Rahastot ovat kehittyneet viime vuosina heikosti. Asuntojen hinnat toki ovat pysyneet varsin maltillisella nousulinjalla, joten siltä kannalta hommat menevät hyvin. Mistään muusta en ole tainnut tällä palstalla edes puhua.

Sinulla varmaan on tosi huono olo, kun pitää tuollla tavalla projisoida.

• wurnings
        TheRat kirjoitti:

Ei ole kaikki hyvin. Etkö osaa lukea? Rahastot ovat kehittyneet viime vuosina heikosti. Asuntojen hinnat toki ovat pysyneet varsin maltillisella nousulinjalla, joten siltä kannalta hommat menevät hyvin. Mistään muusta en ole tainnut tällä palstalla edes puhua.

Sinulla varmaan on tosi huono olo, kun pitää tuollla tavalla projisoida.

ISO VARO tälle mainosmiehelle! Pankin tai minkä lienee....!

Nyt se leikkii jo kallonkutistajaaki HAH HAH HAH!

• RommiReino
        wurnings kirjoitti:

ISO VARO tälle mainosmiehelle! Pankin tai minkä lienee....!

Nyt se leikkii jo kallonkutistajaaki HAH HAH HAH!

LKV se on. Näyttää mainostavan täällä kun firman mainosbudjetista pitää säästää. Tosin kauppa sillä ei käy kuitenkaan :D

• RommiReino kirjoitti:

LKV se on. Näyttää mainostavan täällä kun firman mainosbudjetista pitää säästää. Tosin kauppa sillä ei käy kuitenkaan :D

Mitäköhän välitysfirmaa arvelet minun mainostavan? Jos et osaa vastata, voisit vaikka perusälykkäänä ihmisenä miettiä, josko profilointisi olisi mennyt ihan pikkasen metsään...

• RommiReino
        TheRat kirjoitti:

Mitäköhän välitysfirmaa arvelet minun mainostavan? Jos et osaa vastata, voisit vaikka perusälykkäänä ihmisenä miettiä, josko profilointisi olisi mennyt ihan pikkasen metsään...

En viitsi paljastaa, ettei käy kuten sille yhdelle kuplahintanaiskirjoittajalle, joka paljastui välitysliikettä myöden välittäjäksi, pillastui siitä ja hävisi sen jälkeen palstalta kuin pieru saharaan :D

En tehnyt sitä paljastusta mutta oikeaan se paljastaja näytti osuneen .

• RommiReino kirjoitti:

En viitsi paljastaa, ettei käy kuten sille yhdelle kuplahintanaiskirjoittajalle, joka paljastui välitysliikettä myöden välittäjäksi, pillastui siitä ja hävisi sen jälkeen palstalta kuin pieru saharaan :D

En tehnyt sitä paljastusta mutta oikeaan se paljastaja näytti osuneen .

Älä pelkää. Minä olen parikymmentä vuotta täällä kestänyt, eikä yksi anonyymitrolli saa minua karkaamaan.

• RommiReino
        TheRat kirjoitti:

Älä pelkää. Minä olen parikymmentä vuotta täällä kestänyt, eikä yksi anonyymitrolli saa minua karkaamaan.

Mihinkäs sitä LKV ilmaisesta mainoskanavasta lähtisi kulumallakaan.
        Varsinkaan näin rommin aattona kun kauppa on hyytymässä syväjäähän.

Anonyymi olet itsekin ja vieläpä kuplahintaLKVtrolli :D

• Pelleily_seis_
        RommiReino kirjoitti:

Mihinkäs sitä LKV ilmaisesta mainoskanavasta lähtisi kulumallakaan.
        Varsinkaan näin rommin aattona kun kauppa on hyytymässä syväjäähän.

Anonyymi olet itsekin ja vieläpä kuplahintaLKVtrolli :D

Aika moni välittäjä tulee jäämään työttömäksi ensi vuodesta alkaen. Ehkäpä "TheRat" on yksi heistä ja siksi sillä on vähän hätä kädessä kun pomo painostaa ja kauppa ei vaan käy. Surkea tilanne kaiken kaikkiaan heillekin.

• Pelleily_seis_ kirjoitti:

Aika moni välittäjä tulee jäämään työttömäksi ensi vuodesta alkaen. Ehkäpä "TheRat" on yksi heistä ja siksi sillä on vähän hätä kädessä kun pomo painostaa ja kauppa ei vaan käy. Surkea tilanne kaiken kaikkiaan heillekin.

Enpä voi valittaa, jos välittäjien määrä vähenee.

• RommiReino
        TheRat kirjoitti:

Enpä voi valittaa, jos välittäjien määrä vähenee.

Kun kilpailu sun alalla vähenee niin voit yrittää kaapata isomman siivun rommimarkkinoista. Sun toimistohan on siirtänyt mainostuksen/manipuloinnin jo tänne joten siinä olette etulinjassa säästöpuolella :D

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      70
      2952
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1175
    Aihe