Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Virtuaali-laatikko, miten toimii?

VirtuaaliBox

Virtuaalilaatokon toiminta on hieman hakusessa, eli miten isäntäkoneen kovo bootteineen ja VB:n toiminnot ja niihin lataukset pidetään toisistaan erillään.

Kun VitualBoxin https://www.virtualbox.org/ lataa koneelle, niin sen jälkeen vaikkapa Extension Packin ladatessaan, niin meneekö se suoran VB:n vai koneelle?

Tai miten haluamansa Linux-jakelun saa asennettua suoraan VB:n ilman riskiä, että lataus aiheuttaa murheita isäntäkoneelle?

Tuon VB:n avatessaan sen valmiissa valikoissa on yksi 64 bittinen Ubuntu ja muut ovat 32 bittisiä.

Sitten taas jos tuosta Oraclen listasta lataa jonkin jakelun, niin meneekö se asennsuaplikastaan suoraan VB:n vai tuleeko sen asennusvalikoissa vastaan kohta jossa voi valita sen sentumaan VB:n, ei C:/lle?

- http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/virtualbox/downloads/index.html#extpack

Tosin tuossakaan listassa ei ole Ubuntu Mate 64b jota haluaisin kokeilla VB:ssa.

42

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VirtuaaliBox

      Kokeeksi aloitin VB omassa liukuvalikossa olevan Ubuntu 64B:n asennuksen, mutta en vienyt sitä loppuun.

      * Oletuksellisesti se ottaisi tilaa 8GB (luki 8Gio)

      * Sitten se antoi oletuksellisesti valmiilla täpillä vaihtoehdon VB _VDI_, joka alla oli vielä VDH ja WMDK jossa jomman kumman niistä olisi halunnut valita tuon VDI:n sijaan.

      En laita niiden englanninkielisia selventäviä lisäyksiä, sillä tämä helkutin s24 riskeeraa poistaa viestin, s24 kannustaa puutteelliseen kommunikointiin, hienoa :/

      * Oletuksellisesti se olis tehnyt fyysiselle kovolle dynaamisen osion.

      * Koneen 4GB muistista se olisi ottanut oletuksellisesti puolet.

      En muista oliko siellä vielä joitan muitakin oletuksellisa aetuksia.

      Ilmeisestikin testatakseen voi rauhassa asentaa noilla oletusasetuksilla (?), tosi halaisin Ubuntu Maten VB:n, joskaan ne vielä tiedä miten se siihen asennetaan kun se tilisi vielä toisaalta hakea.

      • Anonyymi

        päivitä rammi 16GB


    • VirtuaaliBox

      Tuossa on varsin hyvä aapinen etappi etapilta kuvien kera selitettynä, eli jos toisiakin virtuaalikoneen asentaminen kiinnostaa, niin tuolla pitäisi homman onnistua.

      * https://psychocats.net/ubuntu/virtualbox

      Siellä on lopussa etappi jossa valittu Linux-jakelu tulisi joko polttaa levylle tai ladata sen .iso-kuva koneelle.

      Oletan, että pelkkä vaikka Ubuntu Maten .iso-kuvan Windows-koneelle lataminen ei riskeeraa aiheuttaa murheita bootin kanssa.

      • VirtuaaliBox

        Tuossa hyvässä aapisessa jäi kuitekin yksi asia auki, jakelun valinta.

        Suoraan VB:n vetovalikossa on saatavilla "perus" - Ubuntu 64b ja jos sitä käyttäen tekee uuden virtuaalikoneen, niin voiko tuossa prosessin loppuetapissa käyttää Ubuntu Mate 64b:n .iso-kuvaa?


    • Ei-kannata

      Älä kehtaa vielä tässä vaiheessa ruveta VB:n kanssa touhuamaan, ei siitä tule mitään. Sinun kielitaitosi ei riittänyt eroittamaan VB:n alustaa, alustalla testattavasta jakelusta.
      Viittaan tuohon sanomaasi:

      ("Tosin tuossakaan listassa ei ole Ubuntu Mate 64b jota haluaisin kokeilla VB:ssa")

      Esittämäsi lista ei sisältänyt yhtään alustalle asennettavaa jakelua, vaan VB:n alustaa eri käyttöympäristöihin. Muutenkaan tuo virtuaali ympäristyössä testaaminen ei anna todellista kuvaa testattavasta, vaikka taidot olisikin huippuluokkaa. VB on vain leikkimistä varten.


      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

      • VirtuaaliBox

        Onko sinulla jostakin syystä perjantai totaalisesti pesiillään kun lataat noin vahvasti pelkkää nega-energiaa, vai onko se ihan geeneissäsi?

        Ranska taipuu itselläni vieläkin paremmin kuin englanti: http://bot.fi/1t11

        Ps. Toivottavasti kataisellasi mega-nega-petterillä ei ole koskaan lapsia ja jos, niin sääli lapsi-parkoja.


      • mega-nega-petteri
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        Onko sinulla jostakin syystä perjantai totaalisesti pesiillään kun lataat noin vahvasti pelkkää nega-energiaa, vai onko se ihan geeneissäsi?

        Ranska taipuu itselläni vieläkin paremmin kuin englanti: http://bot.fi/1t11

        Ps. Toivottavasti kataisellasi mega-nega-petterillä ei ole koskaan lapsia ja jos, niin sääli lapsi-parkoja.

        Sori, olisin tuon voinut fiksumminkin kertoa, ehkä ne mega-negat on nyt pinnalla, mutta mennä nyt aloittamaan tutustuminen kaikkein vaikeimman kautta, tuntu ajatukselta joka ei voi onnistua, ja saat täysin väärän kuvan tosi hienosta käyttöympäristöstä.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Sori, olisin tuon voinut fiksumminkin kertoa, ehkä ne mega-negat on nyt pinnalla, mutta mennä nyt aloittamaan tutustuminen kaikkein vaikeimman kautta, tuntu ajatukselta joka ei voi onnistua, ja saat täysin väärän kuvan tosi hienosta käyttöympäristöstä.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Miksi sinä sitten tulet tähän ketjuun kun ja jos sinulla ei ole mitään rakentavaa ja asiaa eteenpäin vievää annettavaa siihen?

        Tutustuminen vaikeimmamman kautta?

        Päinvastoin, useinhan nimeomaan suositellaan VB:a ja siihen jonkin itseään kiinnostavan jakelun aasentamista tai useammankin, jotta voi rauhassa testailla / tutustua ja tämä millään tavoin Windowsin toimintaa riskeeraamatta.

        Toisillekin hyödyllisen linkittämäni ja selkeästi kuvitetun aapisen jälkeen avoin kysymys on edelleen ohessa.

        Suoraan VB:n vetovalikossa on saatavilla "perus" - Ubuntu 64b ja jos sitä käyttäen tekee uuden virtuaalikoneen, niin voiko tuossa prosessin loppuetapissa käyttää Ubuntu Mate 64b:n .iso-kuvaa? Jos ei, niin miten Ubuntu Mate 64b:n VirtualiBoxiin saa asennettua?

        Ps. Oraclen VB on koneelle ladattuna. BIOSissa oli kaksi vaihtoehtoa, aktivoin molemmat kun en tiedä olisiko tuo VT-d yksin riittänyt:

        * Intel Virtualization Technology

        * Intel VT-d

        VB:n Extension Packia en ole vielä ladannut ja sekin on himan hämärä juttu, eli asentuuko ilman eri metodeja suoraan VB:n kylkeen.


      • mega-nega-petteri
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        Miksi sinä sitten tulet tähän ketjuun kun ja jos sinulla ei ole mitään rakentavaa ja asiaa eteenpäin vievää annettavaa siihen?

        Tutustuminen vaikeimmamman kautta?

        Päinvastoin, useinhan nimeomaan suositellaan VB:a ja siihen jonkin itseään kiinnostavan jakelun aasentamista tai useammankin, jotta voi rauhassa testailla / tutustua ja tämä millään tavoin Windowsin toimintaa riskeeraamatta.

        Toisillekin hyödyllisen linkittämäni ja selkeästi kuvitetun aapisen jälkeen avoin kysymys on edelleen ohessa.

        Suoraan VB:n vetovalikossa on saatavilla "perus" - Ubuntu 64b ja jos sitä käyttäen tekee uuden virtuaalikoneen, niin voiko tuossa prosessin loppuetapissa käyttää Ubuntu Mate 64b:n .iso-kuvaa? Jos ei, niin miten Ubuntu Mate 64b:n VirtualiBoxiin saa asennettua?

        Ps. Oraclen VB on koneelle ladattuna. BIOSissa oli kaksi vaihtoehtoa, aktivoin molemmat kun en tiedä olisiko tuo VT-d yksin riittänyt:

        * Intel Virtualization Technology

        * Intel VT-d

        VB:n Extension Packia en ole vielä ladannut ja sekin on himan hämärä juttu, eli asentuuko ilman eri metodeja suoraan VB:n kylkeen.

        Tee nyt ainakin järjestelmän palautuspiste, että saat kaiken ennalleen.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • mega-nega-petteri
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Tee nyt ainakin järjestelmän palautuspiste, että saat kaiken ennalleen.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Lisätään vielä syy miksi palautuspiste on hyvä tehdä.

        Sinä voit tietysti myös poistaa VB:n ja oheishärpäkkeet, mutta poistosta huolimatta windowsin rekisteriin jää tuhansia turhia merkintöjä, ja jos noita sitten siivoat joillakin ccleanereilla, tuloksena on varmasti ontuva windows.

        Palautus piste palauttaa myös windowsin vanhan rekisterin, ja näin ollen windows pysyy virkeänä kokeilusta huolimatta.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Tee nyt ainakin järjestelmän palautuspiste, että saat kaiken ennalleen.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Palautuspisteen teosta muistuttaminen on toki ihan asiaa.

        Mutta se ei nyt kuitenkaan vastaa viimeisimmäksi ketjussa jo kahteenkin kertaan esittämääni kysymykseen ..... eli natsaako VB:n vetovaliosta valitulla Ubuntu 64b:lla aloitettu virtuaalikoneen teko (linkittämäni aapisen ohjeita seuraten) Ubuntu Mate 64b:n .iso-kuvan kanssa, jota sitten prosessin loppuvaiheessa tarvitaan, koska nimeomaan tuota versiota haluaisin kokeilla?


      • mega-nega-petteri
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        Palautuspisteen teosta muistuttaminen on toki ihan asiaa.

        Mutta se ei nyt kuitenkaan vastaa viimeisimmäksi ketjussa jo kahteenkin kertaan esittämääni kysymykseen ..... eli natsaako VB:n vetovaliosta valitulla Ubuntu 64b:lla aloitettu virtuaalikoneen teko (linkittämäni aapisen ohjeita seuraten) Ubuntu Mate 64b:n .iso-kuvan kanssa, jota sitten prosessin loppuvaiheessa tarvitaan, koska nimeomaan tuota versiota haluaisin kokeilla?

        Minä testasin tämän 32bit version, ja tälle tuon alustan UBUNTU esiasetukset paranneltuna ainakin toimii. Liitin alustaan suoraan *.ISO tiedostona, ja muistiavaruutta nostin 2Gt.

        Levy kuvan lataus vei 35min, asennus alustalle 48min, ensimmäinen iso päivitys 34min. Eli kaikki tapahtuu kuin täi tervassa. Et tule tykkäämään yhtään.

        http://ubuntu-mate.org/trusty/ubuntu-mate-14.04.2-LTS-desktop-i386.iso


        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • Eitehdäväärin
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Minä testasin tämän 32bit version, ja tälle tuon alustan UBUNTU esiasetukset paranneltuna ainakin toimii. Liitin alustaan suoraan *.ISO tiedostona, ja muistiavaruutta nostin 2Gt.

        Levy kuvan lataus vei 35min, asennus alustalle 48min, ensimmäinen iso päivitys 34min. Eli kaikki tapahtuu kuin täi tervassa. Et tule tykkäämään yhtään.

        http://ubuntu-mate.org/trusty/ubuntu-mate-14.04.2-LTS-desktop-i386.iso


        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Hitaus sulla johtuu:
        1) liian hidas kone
        2) liian vähän muistia, 2Gt ei riitä
        3) ubuntu on paljon hitaampi kuin vaikkapa ubuntu mate tai xubuntu

        Mulla virtuaalikoneet toimii sutjakasti, koska on hyvä kone ja paljon muistia.


      • mega-nega-petteri
        Eitehdäväärin kirjoitti:

        Hitaus sulla johtuu:
        1) liian hidas kone
        2) liian vähän muistia, 2Gt ei riitä
        3) ubuntu on paljon hitaampi kuin vaikkapa ubuntu mate tai xubuntu

        Mulla virtuaalikoneet toimii sutjakasti, koska on hyvä kone ja paljon muistia.

        Joo, minä luovutin alustan käyttöön enemän, hitaus ei poistunut, mutta Yle Arena ja Youtube näkyvät nyt pätkimättä, enempää ei kai voi toivoakkaan. Ihmetyttää nuo jutut kun joillakin firefox ei noita medioita näytä, ja tässä se hoituu pelkästään sillä että menee sinne sivulle ja katsoo.


        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • inuhgrdedfr
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Joo, minä luovutin alustan käyttöön enemän, hitaus ei poistunut, mutta Yle Arena ja Youtube näkyvät nyt pätkimättä, enempää ei kai voi toivoakkaan. Ihmetyttää nuo jutut kun joillakin firefox ei noita medioita näytä, ja tässä se hoituu pelkästään sillä että menee sinne sivulle ja katsoo.


        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Olisko vaikka xubuntulla tai lubuntulla nopeampi?
        Saahan nuo firefoxit yms. toimimaan kunhan järjestelmällisesti asentaa juuri sen mitä pitää. Ei ole mitään rakettitiedettä.


      • mega-nega-petteri

        Saatan kokeilla, mutta ubun lataukset vie pitkään, koitan myöhemmällä. No ei todellakaan mitään rakettitiedettä ole, mutta perusasiat tulee tuntea.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Minä testasin tämän 32bit version, ja tälle tuon alustan UBUNTU esiasetukset paranneltuna ainakin toimii. Liitin alustaan suoraan *.ISO tiedostona, ja muistiavaruutta nostin 2Gt.

        Levy kuvan lataus vei 35min, asennus alustalle 48min, ensimmäinen iso päivitys 34min. Eli kaikki tapahtuu kuin täi tervassa. Et tule tykkäämään yhtään.

        http://ubuntu-mate.org/trusty/ubuntu-mate-14.04.2-LTS-desktop-i386.iso


        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Miksi helvetissä ei voida vastata siihen mitä kysytään, vaan jaaritellaan kaiken aikaa aasian vierestä?

        Alla toistamiseen linkki aapiseen jossa asennus / virtuaalikoneen teko selitetään etappi etapilta ihan kuvakaappausten kera.

        Homma aloitetaan VB alasvetovalikosta Ubuntu valitsemalla...ect. Nykyisessä VB:ssä tuossa kohdassa on saatavilla Ubuntu 64b.

        * https://psychocats.net/ubuntu/virtualbox

        Sitten prosessin loppuvaiheessa tulee ladata virtuaali-CD:hen Ubuntun .iso-kuva, jok atietty täytyy edeltä koneelle ladata.

        Toistetaan tämä peruskysymys kolmannen kerran.

        Voiko tuossa käyttää Ubuntu Mate 64b: .iso-kuvaa?

        Jos ei, niin miten VB:iin virtuaalikoneeksi saa haluamansa Ubuntu Mate 64b:n?

        Miksi helvetissä tähän vaikuttaa olevan mahdoton vastata?

        Ps. Hitaudesta puhuttaessa, rautana on i5 jossa 4GB muistia, josta siis puolet tulee virtuaalikoneelle. Lähiaikoina on ajatus ostaa toinen 4GB:n kampa rinnalle, eli 8GB jatkossa.


      • mega-nega-petteri
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        Miksi helvetissä ei voida vastata siihen mitä kysytään, vaan jaaritellaan kaiken aikaa aasian vierestä?

        Alla toistamiseen linkki aapiseen jossa asennus / virtuaalikoneen teko selitetään etappi etapilta ihan kuvakaappausten kera.

        Homma aloitetaan VB alasvetovalikosta Ubuntu valitsemalla...ect. Nykyisessä VB:ssä tuossa kohdassa on saatavilla Ubuntu 64b.

        * https://psychocats.net/ubuntu/virtualbox

        Sitten prosessin loppuvaiheessa tulee ladata virtuaali-CD:hen Ubuntun .iso-kuva, jok atietty täytyy edeltä koneelle ladata.

        Toistetaan tämä peruskysymys kolmannen kerran.

        Voiko tuossa käyttää Ubuntu Mate 64b: .iso-kuvaa?

        Jos ei, niin miten VB:iin virtuaalikoneeksi saa haluamansa Ubuntu Mate 64b:n?

        Miksi helvetissä tähän vaikuttaa olevan mahdoton vastata?

        Ps. Hitaudesta puhuttaessa, rautana on i5 jossa 4GB muistia, josta siis puolet tulee virtuaalikoneelle. Lähiaikoina on ajatus ostaa toinen 4GB:n kampa rinnalle, eli 8GB jatkossa.

        Minä käytin VHD ISO kuvan sisään ottoon. VHD = Virtual Hard Disk
        Minulla tuo VB on versio 5.1 jossa ei mainitsemaasi kohtaa ole.

        Nuohan on vain esiasetuksia, sinun tulee itse säätää ne kohdilleen. tuskin se toimii kunnolla jos noilla vähimmäis asetuksilla yrittää. Noista esi asetuksista ei voi mennä enään alaspäin, mutta ylös päin niin paljon kuin koneessasi on resusseja vapauttaa VB alustan käyttöön.


        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Minä käytin VHD ISO kuvan sisään ottoon. VHD = Virtual Hard Disk
        Minulla tuo VB on versio 5.1 jossa ei mainitsemaasi kohtaa ole.

        Nuohan on vain esiasetuksia, sinun tulee itse säätää ne kohdilleen. tuskin se toimii kunnolla jos noilla vähimmäis asetuksilla yrittää. Noista esi asetuksista ei voi mennä enään alaspäin, mutta ylös päin niin paljon kuin koneessasi on resusseja vapauttaa VB alustan käyttöön.


        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        "Minä käytin VHD ISO kuvan sisään ottoon. VHD = Virtual Hard Disk"

        Mutta kun noiden aapisten mukaan VHD:tä ei edes ole ennenkuin luo virtuaalikoneen ja virtuaalikoneen luodakseen pitää ensin valita mille Linux-jakelulle sitä on luomassa.

        "Minulla tuo VB on versio 5.1 jossa ei mainitsemaasi kohtaa ole."

        Sama. Itse vasta latasin eilen VB:n https://www.virtualbox.org/ ja se on juurikin tuo viimeisin 5.1 josta alla kuvat, jossa ainoa 64b on "perus" Ubuntu.

        Ranskankielisessä aapisessa on kuvat tuosta VB:n 5.1-versiosta: http://bot.fi/1t11

        Edelleenkään en sisäistä miten Ubuntu Mate 64b:n saa virtuaalikoneeksi.


      • 76ur67uir67
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        "Minä käytin VHD ISO kuvan sisään ottoon. VHD = Virtual Hard Disk"

        Mutta kun noiden aapisten mukaan VHD:tä ei edes ole ennenkuin luo virtuaalikoneen ja virtuaalikoneen luodakseen pitää ensin valita mille Linux-jakelulle sitä on luomassa.

        "Minulla tuo VB on versio 5.1 jossa ei mainitsemaasi kohtaa ole."

        Sama. Itse vasta latasin eilen VB:n https://www.virtualbox.org/ ja se on juurikin tuo viimeisin 5.1 josta alla kuvat, jossa ainoa 64b on "perus" Ubuntu.

        Ranskankielisessä aapisessa on kuvat tuosta VB:n 5.1-versiosta: http://bot.fi/1t11

        Edelleenkään en sisäistä miten Ubuntu Mate 64b:n saa virtuaalikoneeksi.

        Käy kato nopeesti ennen kuin poistaa

        http://aijaa.com/Kcedwf


      • VirtuaaliBox
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        "Minä käytin VHD ISO kuvan sisään ottoon. VHD = Virtual Hard Disk"

        Mutta kun noiden aapisten mukaan VHD:tä ei edes ole ennenkuin luo virtuaalikoneen ja virtuaalikoneen luodakseen pitää ensin valita mille Linux-jakelulle sitä on luomassa.

        "Minulla tuo VB on versio 5.1 jossa ei mainitsemaasi kohtaa ole."

        Sama. Itse vasta latasin eilen VB:n https://www.virtualbox.org/ ja se on juurikin tuo viimeisin 5.1 josta alla kuvat, jossa ainoa 64b on "perus" Ubuntu.

        Ranskankielisessä aapisessa on kuvat tuosta VB:n 5.1-versiosta: http://bot.fi/1t11

        Edelleenkään en sisäistä miten Ubuntu Mate 64b:n saa virtuaalikoneeksi.

        Korjaus ja pahoitteluni edelliseen. Nyt taisi brobleemi selvitä.

        Kuten jo mainitsin, kun tässä W7 Pro 64b koneessa aktivoin BIOSissa alla olevat molemmat kohdat, niin tuohon VB:n alavetovalikkoon tuli joukko 64-bittisiä Linux-jakeluita (eli nyt VB tunnistaa isäntäkoneen), mutta Ubuntu Matea siellä ei ole.

        En tosin saanut vastausta tarvitseeko BIOSissa myös tuon kohdan 1) olla aktivoitu 2:n lisäksi.

        1) Intel Virtualization Technology

        2) Intel VT-d

        Sitten tuossa VB-alasvetovalikosa virtuaalikonetta luodakseen kohta "Other Linux 64-bit" joka varmastikin tulee valita.

        Eli ensin tulee hakea Ubuntu Mate 64b:n .iso-kuva j alladata koneelle.

        Tämän jalkeen aapisen neuvoja seuraten luoda virtuaalikone ja ladata tuo Maten .iso-kuva kun sen hetki tulee.

        Oletusasetuksilla on tarkoitus mennä, joista ketjun toisessa viestissä. Josskain vaiheessa huomena olisi ajatus hommaan alkaa.


      • VirtuaaliBox
        76ur67uir67 kirjoitti:

        Käy kato nopeesti ennen kuin poistaa

        http://aijaa.com/Kcedwf

        Sulla taitaa olla 32-bittinen kone vrt. edellinen viestini ' VirtuaaliBox - 11.2.2017 0:07'


      • mega-nega-petteri
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        "Minä käytin VHD ISO kuvan sisään ottoon. VHD = Virtual Hard Disk"

        Mutta kun noiden aapisten mukaan VHD:tä ei edes ole ennenkuin luo virtuaalikoneen ja virtuaalikoneen luodakseen pitää ensin valita mille Linux-jakelulle sitä on luomassa.

        "Minulla tuo VB on versio 5.1 jossa ei mainitsemaasi kohtaa ole."

        Sama. Itse vasta latasin eilen VB:n https://www.virtualbox.org/ ja se on juurikin tuo viimeisin 5.1 josta alla kuvat, jossa ainoa 64b on "perus" Ubuntu.

        Ranskankielisessä aapisessa on kuvat tuosta VB:n 5.1-versiosta: http://bot.fi/1t11

        Edelleenkään en sisäistä miten Ubuntu Mate 64b:n saa virtuaalikoneeksi.

        ("Mutta kun noiden aapisten mukaan VHD:tä ei edes ole ennenkuin luo virtuaalikoneen ja virtuaalikoneen luodakseen pitää ensin valita mille Linux-jakelulle sitä on luomassa."*)

        Ei ole, ole ei, käyttöjärjestelmällä on vähimmäisvaatimukset ympäristön suhteen, jos ympäristö ei täytä niitä, ei käyttöjärjestelmää voi asentaa siihen koneeseen, olipa se virtuaalinen tai normaali tietokone.

        Vähimmäisasetukset annetaan hyvin usein aivan liian alas, jotta järjestelmä toimisi tyydyttävästi. Kun katsot niitä VB:n valikoita jossa valitset Linux --> Ubuntu, se tarkoittaa että pelkästään sillä valinnalla on viruaalikoneessa Ununtun vähimmäis asetukset. Sinä annat jos mahdollista resusseja lisää, varmistaaksesi riittävän toiminnan.

        VHD ei tosiaankaan ole, se tulee valittavaksi kun luot sen virtuaali ympäristön. En tiedä VB:n eroja Windows ja Linux versiossa. Mutta lirtuaali ympäristön teko tapahtuu ihan samalla periaatteella.

        Jos kerkisit nähdä kuvan minä käytin kuvan osoittamaa valintaa Ubuntu Mate 32bit ympäristön asentamiseen. Lisäsin muistia kuvaruudun ja järjestelmän käyttöön.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • mega-nega-petteri
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        Sulla taitaa olla 32-bittinen kone vrt. edellinen viestini ' VirtuaaliBox - 11.2.2017 0:07'

        Ei ole, Ubuntu on 32bit


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Ei ole, Ubuntu on 32bit

        Voisitko ilmaista itseäsi hieman selvemmin. Missä on Ubuntu 32b ja miksi?

        Luitko edes viestiäni juuri tuossa edellä: 11.2.2017 0:07


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        ("Mutta kun noiden aapisten mukaan VHD:tä ei edes ole ennenkuin luo virtuaalikoneen ja virtuaalikoneen luodakseen pitää ensin valita mille Linux-jakelulle sitä on luomassa."*)

        Ei ole, ole ei, käyttöjärjestelmällä on vähimmäisvaatimukset ympäristön suhteen, jos ympäristö ei täytä niitä, ei käyttöjärjestelmää voi asentaa siihen koneeseen, olipa se virtuaalinen tai normaali tietokone.

        Vähimmäisasetukset annetaan hyvin usein aivan liian alas, jotta järjestelmä toimisi tyydyttävästi. Kun katsot niitä VB:n valikoita jossa valitset Linux --> Ubuntu, se tarkoittaa että pelkästään sillä valinnalla on viruaalikoneessa Ununtun vähimmäis asetukset. Sinä annat jos mahdollista resusseja lisää, varmistaaksesi riittävän toiminnan.

        VHD ei tosiaankaan ole, se tulee valittavaksi kun luot sen virtuaali ympäristön. En tiedä VB:n eroja Windows ja Linux versiossa. Mutta lirtuaali ympäristön teko tapahtuu ihan samalla periaatteella.

        Jos kerkisit nähdä kuvan minä käytin kuvan osoittamaa valintaa Ubuntu Mate 32bit ympäristön asentamiseen. Lisäsin muistia kuvaruudun ja järjestelmän käyttöön.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        "Sinä annat jos mahdollista resusseja lisää, varmistaaksesi riittävän toiminnan."

        Niin, muistia en voi mieluusti antaa enempää kuin puolet 4GB:stä, dynaaminen kovohan siellä on jo oletuksellisesti valittuna jne. kuten ketjun toisessa viestissä jo kerroin. Enpä juuri voi mitään tasoja nostella.

        Edelleenkin: Ubuntu Mate 64b on se, jota olen virtulaakikonneeksi valitsemassa.

        Jos ruokahalu herää, niin täytyy sitten myöhemmin kokeilla lisä-virtuaalikoneina jotain muutakin.


      • mega-nega-petteri
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        Voisitko ilmaista itseäsi hieman selvemmin. Missä on Ubuntu 32b ja miksi?

        Luitko edes viestiäni juuri tuossa edellä: 11.2.2017 0:07

        Joo, kirjotettiin yhtä aikaa, vastasin edelliseen. Eli ei ole kone 32bit vaan 64bit johon asensin VB:n 64bit ja Ubuntu Maten 32bittisenä. Tuo minun puumerkki kertoo käyttöjärjestelmäni, kun vaan sen laittaa mukaan.

        Enpä minä muuta osaa kuin toivottaa onnea, en ole varma ymmärsitkö kaiken, mutta kyllä se työ tekijäänsä opettaa. Loppu toloksesta olen varma kun uhkailet minimillä pärjätä, et tule olemaan tyytyväinen.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Joo, kirjotettiin yhtä aikaa, vastasin edelliseen. Eli ei ole kone 32bit vaan 64bit johon asensin VB:n 64bit ja Ubuntu Maten 32bittisenä. Tuo minun puumerkki kertoo käyttöjärjestelmäni, kun vaan sen laittaa mukaan.

        Enpä minä muuta osaa kuin toivottaa onnea, en ole varma ymmärsitkö kaiken, mutta kyllä se työ tekijäänsä opettaa. Loppu toloksesta olen varma kun uhkailet minimillä pärjätä, et tule olemaan tyytyväinen.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        "Eli ei ole kone 32bit vaan 64bit johon asensin VB:n 64bit ja Ubuntu Maten 32bittisenä."

        Miksi Ubuntu Mate 32 bittisenä 64 bittiseen koneeseen? Oliko Ubuntu Mate hidas raudassasi? Millainen rauta? Paljonko määrittelit muistia virtuaalikoneelle?

        "Enpä minä muuta osaa kuin toivottaa onnea, en ole varma ymmärsitkö kaiken, mutta kyllä se työ tekijäänsä opettaa."

        Eikös tuo toimintamalli ole viimein ihan pulkassa.

        1) Ubuntu Mate 64b:n .iso-kuva koneelle.

        2) Sitten seurataan linkittämäni aapisen neuvoja, jossa aluksi VB:n vetovalikosta valitaan "Other Linux 64 bit" ja loppusuoralla aapisen ohjeen mukaan ladataan VB:n virtuaali-CD:n tuo Ubuntu Maten .iso-kuva.

        "Loppu toloksesta olen varma kun uhkailet minimillä pärjätä, et tule olemaan tyytyväinen."

        Kun en nyt näe missä kohtaa voisin nostaa ja mitä tasoja oletuksellisiin nähden tällä raudalla: W7 Pro 64b & i5 & 4GB muistia (myöhemmin yksi 4GB:n kampa lisää) & 320 Gt:n kovalevy.

        Millä ja minkä asteisilla oletusasetuksien muutoksilla voisin parantaa virtuaalikoneen sujuvuutta ilman, että se isäntäkonettaa häiritsee?

        Ps. Mutta nyt pitää painua hirsiä vetämään, öitä sinnekin ;-)


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        Joo, kirjotettiin yhtä aikaa, vastasin edelliseen. Eli ei ole kone 32bit vaan 64bit johon asensin VB:n 64bit ja Ubuntu Maten 32bittisenä. Tuo minun puumerkki kertoo käyttöjärjestelmäni, kun vaan sen laittaa mukaan.

        Enpä minä muuta osaa kuin toivottaa onnea, en ole varma ymmärsitkö kaiken, mutta kyllä se työ tekijäänsä opettaa. Loppu toloksesta olen varma kun uhkailet minimillä pärjätä, et tule olemaan tyytyväinen.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        "Loppu toloksesta olen varma kun uhkailet minimillä pärjätä, et tule olemaan tyytyväinen."

        Niin, mitä oletusasetuksia ja missä määrin voisi nostaa virtuaalikonetta nopeuttaakseen ilman, että isäntäkone ottaa onkeensa?

        W7 Pro 64b & i5 & 4GB muistia (myöhemmin yksi 4GB:n kampa lisää) & 320 Gt:n kovalevy.

        Muistiakin annetaan virtuaalikoneelle jo oletuksellisesti puolet 4GB:stä, eli Windowsille jää käyttöön vain 2GB niin kauan kuin virtuaalikone on käynnissä.

        - http://www.upubuntu.com/2011/07/how-to-install-ubuntu-1104-natty.html

        Itse en oikein näe mitä tasoja voisi nostaa, sillä pelkkä lisätilan antaminen ei nopeuteen vaikuta, ellei myöhemmin tule ahtaksi.

        Ps. Keroit oman testisi hidastelusta, mutta et edes kertonut millaiseen rautaan ja millä asetuksilla virtuaalikoneen loit, paljonko annoit sille muistia jne. Eihän tuollaisten epämääräisyyksien pohjalta voi luoda mitään mielikuvaa.


      • Vituks-meni-taas

        64bit & i7 & 6GB & 120GB SSD

        Muistia on lohkastu ramdiskin käyttöön, noeuttamaan verkkoselailua, ja kehitysympäristöä, joten VB saa tyytyä 2GB.

        Tein muuten KDE työpöytä testin tänään ja sain huomata että kokoruudussa hiirikin liikkuu kuin täi super tahmeassa tervassa, eli täysin käyttö kelvoton, pienellä 640x480 ehkä jotain voi hyvä hermoinen tehdä. En tiedä kumman VBn vai KDEn vika että meni koko ruutu asenukseksi, vaikka olin VB:n asetuksiin laittanut ruudun maksimi kooksi 1280 x 1024. Luultavasti KDE oli syy pää, koska se ei toimi oikein missään Linux jakelussa.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • VirtuaaliBox
        Vituks-meni-taas kirjoitti:

        64bit & i7 & 6GB & 120GB SSD

        Muistia on lohkastu ramdiskin käyttöön, noeuttamaan verkkoselailua, ja kehitysympäristöä, joten VB saa tyytyä 2GB.

        Tein muuten KDE työpöytä testin tänään ja sain huomata että kokoruudussa hiirikin liikkuu kuin täi super tahmeassa tervassa, eli täysin käyttö kelvoton, pienellä 640x480 ehkä jotain voi hyvä hermoinen tehdä. En tiedä kumman VBn vai KDEn vika että meni koko ruutu asenukseksi, vaikka olin VB:n asetuksiin laittanut ruudun maksimi kooksi 1280 x 1024. Luultavasti KDE oli syy pää, koska se ei toimi oikein missään Linux jakelussa.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Hhmm, mutta olettaisi tuolla raudalla Ubuntu Maten http://mate-desktop.org/ toimivan ihan sujuvasti virtuaaliboksissa 2GB:n muistillakin ja olen siksi yllättynyt miksi tuo tahmaa. Mikäli on muistista kiinni, niin motivoin itselläni muistin liäykseen.

        En ehtinyt tänään testaamaan, mutta koetan huomena ehtiä.

        Tässä kannetavassa on ruudun reso 1366 x 768.


      • mega-nega-petteri
        VirtuaaliBox kirjoitti:

        Hhmm, mutta olettaisi tuolla raudalla Ubuntu Maten http://mate-desktop.org/ toimivan ihan sujuvasti virtuaaliboksissa 2GB:n muistillakin ja olen siksi yllättynyt miksi tuo tahmaa. Mikäli on muistista kiinni, niin motivoin itselläni muistin liäykseen.

        En ehtinyt tänään testaamaan, mutta koetan huomena ehtiä.

        Tässä kannetavassa on ruudun reso 1366 x 768.

        VMwaren asennus on helppo Linux ympäristössä, kun olet ladannut tuon bundle - tiedoston ajat vain

        https://my.vmware.com/en/web/vmware/free#desktop_end_user_computing/vmware_workstation_player/12_0

        sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r`
        cd ~/Lataukset
        gksudo bash ./VMware-Player-12.5.2-4638234.x86_64.bundle

        tämän jälkee löytyy jostain valikosta alustan kännistyskuvake. Ensi käynistyksen yhteydessä joudut antamaan s-posti osoitteesi, tai vaihtoehtoisesti syötät serialin jos haluat lunastaa maksullisen version.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/VMware

        Mielestäni alusta on jonkin verran parempi ja äkkinäisen helpompi hallita asetuksia , mutta ei tehokkaampi. Jos oikein haluaa itseään rääkätä niin sopii testata kumpi sinulle sopii paremin.

        -

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • VirtuaaliBox
        mega-nega-petteri kirjoitti:

        VMwaren asennus on helppo Linux ympäristössä, kun olet ladannut tuon bundle - tiedoston ajat vain

        https://my.vmware.com/en/web/vmware/free#desktop_end_user_computing/vmware_workstation_player/12_0

        sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r`
        cd ~/Lataukset
        gksudo bash ./VMware-Player-12.5.2-4638234.x86_64.bundle

        tämän jälkee löytyy jostain valikosta alustan kännistyskuvake. Ensi käynistyksen yhteydessä joudut antamaan s-posti osoitteesi, tai vaihtoehtoisesti syötät serialin jos haluat lunastaa maksullisen version.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/VMware

        Mielestäni alusta on jonkin verran parempi ja äkkinäisen helpompi hallita asetuksia , mutta ei tehokkaampi. Jos oikein haluaa itseään rääkätä niin sopii testata kumpi sinulle sopii paremin.

        -

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Tuosta mainitsemastasi hiiren hitaudesta tuli mieleen josko olet asentanut VB:n sen Extension Packin, jossa on mm. tukin USB2 & 3:lle. Taisi siellä olla erikseenkin jokin USB Pack, mutta lieneekö sama kuin tuon ensin manitun mukan atuleva.

        Oli hieman ärsyttävää kun sen asennus vaatia Admia, mutta systeemi ei antanut tällä rajatulla tilillä sitä tavanomaista pop upia jossa voi Admon oikeidet lataukselle antaa ja piti erikeen skipata Admin tilille. Normaalisi en ole yhtäkään ylimääräistä / turhaa minuuttia Admin tilillä.

        Toistaiseksi VB:ssa ei tuo lataamani Extension Pack näy ... oletin sen luovan jonkin lisänamiskan tai maninnan siitä jonnekin valikkoon ymv. josta sen erottaa.

        - http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/virtualbox/downloads/index.html#extpack

        Aika hurjan ajatuksen sisältävä nimi tuolla "VMwaren" ohjelmalla. Äkiseen luulin, että jotakin warretusta ehdotetaan. Mutta nyt alkuun pitäydyn tuossa Oraclen VB:n käytössä, kunhan nyt ehdin Ubuntu Mate 64b:n siihen ladata.

        Ps. Nyt katson Ruotsin rallia hiema, sillä Neuvillen eilisen erehdyksen seurauksena Latvala on hyvissä asemissa pikkipaikalle lopputuloksissa.


    • vastaAlkaja

      Virtuaalikone tässä tapauksessa on sananmukaisesti "virtuaalinen tietokone".

      Eli ei se vaikuta isäntäkoneen boottaukseen mitenkään, koska se ei suoraan käytä isäntäkoneen rautaa (paitsi rajoitetuilta osin), vaan virtuaalikoneessa oleva käyttöjärjestelmä käyttää rautaa joka on virtuaalikoneen softassa.

      Tietokonehan on pohjimmiltaan vain muistia ja keskusyksikkö/prosessori. Eli voidaan tehdä softa, joka jäljittelee prosessorin toimintaa. Siinä softassa voidaan tulkita ja suorittaa käskyjä, sen sijaan, että ne suoritettaisiin suoraan oikealla raudalla kuten normaalisti. Eli tehdään ohjelma, joka tulkitsee ja suorittaa ne käskyt, jotka tietokoneen rauta tulkitsee ja suorittaa normaalisti.

      Nykyään tosin on rauta tukeakin virtualisoinnille.

      Virtuaalikone ja kaikki sen tiedostot kyllä sijaitsevat tietokoneesi kiintolevyllä, mutta ne ovat siellä oma tiedostonsa, ja näkyvät isäntäkoneelle kuten mikä tahansa tietokoneella oleva tiedosto.

    • OnkoJärkeeVaiEi-

      Oikeesti ne virtualisointi käyttökohteet on vähän jo niinkuin vanhentuneita!
      Kannataa pikkusen miettiä mitä sillä saavuttaa! Ja voisiko asian hoitaa toisin!

      • vastaAlkaja

        Päinvastoin, niiden käyttö yleistyy kokoajan.


      • VirtuaaliBox

        "Oikeesti ne virtualisointi käyttökohteet on vähän jo niinkuin vanhentuneita!"

        Tasan päinvastoin!

        Virtualisointi on nimeomaan tulevaisuutta ja verkkovalmistajat kuten Nokia virtualisoivat verkkoja ja satsaavat siihen yhä massiivisemmin ja siksi Nokia on tehnyt ostotarjousen Coptelista entisestään vain vahvistamaan virtualisoinnin teknologiaansa.

        China Mobile on todella suuri kala verkkovalmistajalle.

        *

        "Nokia kehittää verkon virtualisointia China Mobilen kanssa"

        - http://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/nokia-kehittaa-verkon-virtualisointia-china-mobilen-kanssa-6562256

        *

        "FIM uskoo, että Nokian kiinnostus Comptelia kohtaan johtuu etenkin ohjelmistoyhtiön uudesta FlowOne V -tuotteesta, joka ”Radcomin ohjelmistotuotteiden tapaan virtualisoi (kannibalisoi) verkkovalmistajien laiteliiketoimintaa”. "

        - http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005080808.html

        *

        Tietystikin yksityskäytössä PC:n virtuaalilaatikkon käyttö ei ole pölyhiukkasiakaan verkkotoimijohin nähden ;-)


    • VirtualboxUbuntu
      • Fbca7TI1aY

        Ei kai nyt kellään mitään Windows kymppiä ole!


      • qwxxcs

        Kohta lähes kaikilla


      • trullitunnistus
        Fbca7TI1aY kirjoitti:

        Ei kai nyt kellään mitään Windows kymppiä ole!

        Trullipelle keskittyy aina olennaiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe