http://keskustelu.suomi24.fi/t/14727308/ns-jumalan-olemassaolon-todistustaakasta-yms
jonka mukaan vapaa-ajattelijoiden tukemaan näkemykseen ateismista, joka perustuu Michael Scrivenin tietoteoreettiseen määritelmään ateismista, perustuu todistustaakka siitä, että jumalia ei ole. :
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2003_04/ateismin_maaritelma.html
""Ymmärrän kyllä miksi olet enemmän hänen määrittelytapoihinsa mieltynyt."
Niinkö? Kerroppa sitten mistä se johtuu.
Yksi syy on todennäköisesti se, että ateistit saattavat kokea (kuten usein on kirjoituksissa lukenut), että sillä sinun ja monen muun ateistin suosimalla ateismin määritelmällä teille ei lankeaisi ns aktiivisen väitteen todistustaakkaa, mutta toisella tavalla määritellen mahdollisesti lankeaakin."
Saisimmeko kommenttia tähän
2
<50
Vastaukset
- HetkonenVaan
Huomautan heti, että tuossa on jo alkuunsa ainakin yksi väärä väittämä. Nimittäin tuossa ketjun keskustelussa ei ole väittetty, että vapaa-ajattelijat (esim jotenkin virallisesti) tukevat tuota määritelmää ja näkemystä ateismista (tai ateisteista). Ketjussa tuotiin vain esiin, että tuo määritelmä oli sillä tietyllä kyseisellä sivulla vapaa-ajattelijoiden julkaisussa esillä ja sitä ei ainakaan siinä yhteydessä, sillä sivulla vapaa-ajattelijoiden toimesta mitenkään kiistetty tai kritisoitu, tuotiinpahan vain esiin ihan asiallisesti.
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2003_04/ateismin_maaritelma.html
Tuo määritelmä kelpasi esiteltäväksi siis sekä vapaa-ajattelijoiden julkaisussa että kristittyjen Apowikissä ja se onkin tunnettu ja kuuluisa määritelmätapa.
Ei nyt kuitenkaan pidä tuohon tyyliin mennä rakentelemaan olkinukkeja kuten heti jo alkuunsa aloituksessasi teit.- tsktskkkk
Jos nyt kuitekin tarkastelemme valhettasi löydämme seuraavat kommentit, jotka lienevät ihan sinulta peräisin:
"Eli tuo sama tietoteoreettinen ateismin määritelmä löytyi sekä kristittyjen Apowikistä että ateistien Vapaa-ajattelijoiden sivuilta. Minusta se on mainio tapa määritellä ateismi, teismi ja aste-erot siltä väliltä. Samoin tuo ateistisen Vapaa-ajattelijoiden sivulta löytynyt ontologinen ateismin määritelmä on osuva mielestäni."
"Minä kuitenkin pidän syvällisempänä ja loogisempana Michael Scrivenin ateistien ja ateismin määrittelytapaa ja kirjoitustyyliä kuin tuon Vilkan. Ymmärrän kyllä miksi olet enemmän hänen määrittelytapoihinsa mieltynyt."
Kun sinulta sitten kysytään mitä kuvittelet ymmärtäväsi viimeiseen virkkeeseen liittyen, vastasit näin:
"SInä ja monet muut ateistit haluatte jostain syystä väittää kiven kovaan, että teillä ei ole mitään väitettä Jumalasta/jumalista , teillä on muka vain uskon puute."
"Yksi syy on todennäköisesti se, että ateistit saattavat kokea (kuten usein on kirjoituksissa lukenut), että sillä sinun ja monen muun ateistin suosimalla ateismin määritelmällä teille ei lankeaisi ns aktiivisen väitteen todistustaakkaa, mutta toisella tavalla määritellen mahdollisesti lankeaakin."
Yritit vielä esittää, että joku on väittänyt puheena olevaa ateismin määritelmää vääräksi. Perusteluja et siihen ymmärrettävästi löytänyt, koska siitä ei tietenkään ole ollut kyse.
Ja taas kerran sinulta tuota samaa jauhamista:
"Filosofisestikin ajatellen Filosofi Michael Scrivenin määrittelemä tietoteoreettinen käsitys ateismista on looginen ja hyvin perusteltu,
samoin George H. Smithin ontologinen ateismin määritelmä:
"ateismin mukaan jumalaa ei ole olemassa
teismin mukaan jumala on olemassa""
Lisäksi halveerasit muita aloituksessa esitettyjä ateismin määritelmiä. Syy on tietysti selvä, takertumalla tähän Scrivenin määritelmään katsot vapautuvasi jumalan olemassaoloa koskevasta todistustaakasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329