Tiedot työkkärissä

Robottio

Miten työkkärin virkailijat näkevät tietojani tietokannastaan? Näkevätkö ihan kaiken, saman kuin minä, tai samanlaisesti kun kirjaudun heidän palveluun?

Aloin miettimään, ku kävin viimeksi työkkärin juttusilla nii virkailija tokas "sait sitten karenssin". Aloin miettimää jälkeenpäin että saako hän tommosia tietoja katsella selkäni takana kun ei edes sitä karenssipäätöstä tehnyt? Ku eri yksikkö sen päätöksen tekee eikä virkailija nii saako hän sitte niitä katsella selkäni takana? Tuntuu että mun yksityisyyttä ois loukattu kurkkimalla tietojani joka ei mielestä hälle kuulu.

29

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8943758437

      Luulusi että näkevät sen mitä sinä itsekin sieltä, mutta näkevätkö missä määrin enemmän on asia erikseen ja viimeksi kun asia selvittelin, niin sen laajuuden joutuu etsimään työkkärin toimistosta saatavilla olevasta rekisteriselosteesta, siis ainakaan silloin ei ollut netissä niitä.

    • 824

      Kaikenlaisia idiootteja täällä. Mitähän siitä tulisi jos työvoimavirkailija ei tiedä onko hänen luonaan olevalle työttömälle työnhakijalle määrätty mahdollisesti karenssi.
      Jäänemme odottamaan palstan "lakitieteen tohtorien" asiantuntevia? lausuntoja asiasta tyyliin "siis nythän on niin että työvoimavirkailijalla on vain oikeus plaaplaaplaa...."

      • 8943758437

        Mikä tuossa nyt nyppii, ihan asiallinen kysymys ja pitää muistaa että näissä toisella puolella on jonkin organisaation nimissä toimiva, joko työnantaja tai työvoimaviranomainen, joten vuorovaikutussuhde on lähtökohtaisesti epätasapainoinen ja vaikka siihen olemassa työntekijää suojelevia elementtejä, mutta silti luonnonllinen henkilö jää altavastaajan asemaan, koska ei organisaatioilla ole mitään traumatisoituvaa identideettiä, riittää kunhan pysyvät lain sallimissa rajoissa.


      • 824

        Nimimerkin "8943758437" hieman sekavaan kommenttiin; Oli siinä muutakin kuin kysymyksiä eli aloittajan mielestä työvoimavirkailija on loukannut hänen yksityisyyttään kun on tiennyt karenssista jota tietoa hänen ei pitäisi aloittajan mielestä tietää.


      • 8943758437
        824 kirjoitti:

        Nimimerkin "8943758437" hieman sekavaan kommenttiin; Oli siinä muutakin kuin kysymyksiä eli aloittajan mielestä työvoimavirkailija on loukannut hänen yksityisyyttään kun on tiennyt karenssista jota tietoa hänen ei pitäisi aloittajan mielestä tietää.

        Juuri niin, siinä on voinut olla vallankäytöstä kyse ja tarpeetonta alistamista silläkeinoin. On näitä tilanteita nähty ja tietysti siihen voi yrittää suhtautua, mutta aina ei osaa varautua ennakolta.


      • supisipi
        8943758437 kirjoitti:

        Mikä tuossa nyt nyppii, ihan asiallinen kysymys ja pitää muistaa että näissä toisella puolella on jonkin organisaation nimissä toimiva, joko työnantaja tai työvoimaviranomainen, joten vuorovaikutussuhde on lähtökohtaisesti epätasapainoinen ja vaikka siihen olemassa työntekijää suojelevia elementtejä, mutta silti luonnonllinen henkilö jää altavastaajan asemaan, koska ei organisaatioilla ole mitään traumatisoituvaa identideettiä, riittää kunhan pysyvät lain sallimissa rajoissa.

        ? työntekijää? Työkkäriasiakas, ei ole työntekijä.
        Minä tulin perjantain vuorosta. en tarvitse käydä työkkärissä, vaikken ole ns täysaikainen, vaan tuntilainen. Ottavat yhteyttä joskus. Verkkopalvelun kautta katsottaessa, ei toimenpiteitä, tms teksti. Monta vuotta näin. Karenssinhan saa jos ei a)ole työssä, hae työtä. b)Ei osallistu työvoimatoimiston tarjoamiin juttuihin, tai kun työtarjous sieltä tulee, ei osaa edes hakea siihen.
        Tai, jos ottaa loparit itse. Kun ta irtisanoo vaikka tutasyillä, karensseja ei tule.
        Kun konkka tulee ja toiminta loppuu yllättäen ja tekijät jää tyhjän päälle, ei siitäkään saa karenssia- usein vitutuksen, ja palkkaturvaan joutuu jotkut turvautumaan.

        Ihme ketju. Miksi osa kansasta tekee töitä, ja maksaa veroja? Siksikö että joku kehtaa vielä valittaa että karenssin näkee koneelta kuka tahansa työvoimavirkailija? Aivan ihana juttu että kuka tahansa minunkin työyhteisön jäsen tietää miten monta tuntia, ja missä päin, olen kk tai vk aikana tehnyt. Aivan yksi lysti, tietääkö minkä värisiä sukkia pidän lauantai-iltanakin, tai monta minkä ikäistä lasta.
        senkin missä kaupungissa siippani asuu, ja mitä muuta? Paljon muutakin.

        Yksityiselämän suoja on vastassa silloin jos työnantaja esimerkiksi jakelisi puhelinnumeroani ympäriinsä, tai ainoastaan hänen tiedossaan oleva arkaluontoisempi asia lähtisi kylille elämään omaa siivekästä elämäänsä, paisuen mahdollisesti vielä huhuna mittavaksi kuin hyvin syönyt lemmikki.


      • 8943758437
        supisipi kirjoitti:

        ? työntekijää? Työkkäriasiakas, ei ole työntekijä.
        Minä tulin perjantain vuorosta. en tarvitse käydä työkkärissä, vaikken ole ns täysaikainen, vaan tuntilainen. Ottavat yhteyttä joskus. Verkkopalvelun kautta katsottaessa, ei toimenpiteitä, tms teksti. Monta vuotta näin. Karenssinhan saa jos ei a)ole työssä, hae työtä. b)Ei osallistu työvoimatoimiston tarjoamiin juttuihin, tai kun työtarjous sieltä tulee, ei osaa edes hakea siihen.
        Tai, jos ottaa loparit itse. Kun ta irtisanoo vaikka tutasyillä, karensseja ei tule.
        Kun konkka tulee ja toiminta loppuu yllättäen ja tekijät jää tyhjän päälle, ei siitäkään saa karenssia- usein vitutuksen, ja palkkaturvaan joutuu jotkut turvautumaan.

        Ihme ketju. Miksi osa kansasta tekee töitä, ja maksaa veroja? Siksikö että joku kehtaa vielä valittaa että karenssin näkee koneelta kuka tahansa työvoimavirkailija? Aivan ihana juttu että kuka tahansa minunkin työyhteisön jäsen tietää miten monta tuntia, ja missä päin, olen kk tai vk aikana tehnyt. Aivan yksi lysti, tietääkö minkä värisiä sukkia pidän lauantai-iltanakin, tai monta minkä ikäistä lasta.
        senkin missä kaupungissa siippani asuu, ja mitä muuta? Paljon muutakin.

        Yksityiselämän suoja on vastassa silloin jos työnantaja esimerkiksi jakelisi puhelinnumeroani ympäriinsä, tai ainoastaan hänen tiedossaan oleva arkaluontoisempi asia lähtisi kylille elämään omaa siivekästä elämäänsä, paisuen mahdollisesti vielä huhuna mittavaksi kuin hyvin syönyt lemmikki.

        "? työntekijää? Työkkäriasiakas, ei ole työntekijä."
        Nimenomaan se on epäkohta, että työnhakija on jätetty pitkälti oman onnensa varaan ja esimerkiksi työhaastatteluista ei ole mitään kattavaa normistoa edes olemassa, ja voidaan pallotella sinne tänne niin kauan kuin lystää.


      • errtty

        te toimistot kyykyttävät työttömiä itsetuhoon mielivaltaisesti työttömän mieli tulee järkkymään kovasti asumistukia tullaan leikkaamaan rajusti pitää muuttaa pienempiin asuntoihin eikä kalliissa elää


      • Robottio

        Se miksi musta tuntui että yksityisyyttä olisi loukattu on, että MITEN se työkkärin virkailija sen sanoi. Oli enemmä hyvillää, kui pahoillaan kuin sain karenssin. Tämä virkailijs muutenki kohteli minua kuin olisin ollut alempaa kastia ja hän jumala. Hän olisi pakottanut minut sellaiseen mihen minulla on oikeus kieltäytyä ilman karenssia. Ja siitähä soppa syntyi ku en tanssinu hänen pillinsä mukaan. Sain siis karenssin ku en allekirjoittanut työllistymissuunnitelmaa sillä virkailija päätti sen sisällöstä yksin. Ja yritin muokata sitä sisältöö virkailijan kans ja sit hänen esimiehensä kanssa. Kummatkaa eivät suostuneet korjaamaan vaikka esimies kysyi mitä haluan sitä sopimusta muokattavaks. Joten siksipä tuntui siltä että yksityisyyttä olisi loukattu ku virkailija oli mitä oli. Minulle jopa luvattii virkailijan vaihdosta mut jouduin kuitenki asioimaa samaisella virkailijalla viimeksi ja sitte hän mainitsi tuon mun karenssini. Vähemmästäki tuntuu kuin tuntuu ku työkkäri kiusaa.


    • AlamaisenTiedotKaikki

      Niillä on aivan kaikki tiedot.

      • 498

        Ihanko kaikki tiedot. Äkkiä tekemään kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle.


      • ValtionOikeus

        turha on kannella, kun niillä on oikeus kaikkiin tietoihin...


    • uuyuyuy

      Työkkärin täti näkee kaikki tietosi ja edellisten virkailijoiden kirjoittamat kommentit...

      työkkärissä ei ole samanlaista rajoitusta katsoa vain tarpeellisia tietoja kuin terveydenhuollossa.

    • työtön_reppana

      Työkkärin täti näkee:

      -Henkilötietosi ja osoitteesi.
      -Puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, jos olet ne antanut.
      -Koulutushistoriasi.
      -Työhistoriasi.
      -Suoritetun ase- tai siviilipalveluksen.
      -Mahdolliset vapausrangaistukset työttömyysaikanasi.
      -Työllistymissuunnitelmasi samassa muodossa kuin näet sen itsekin Oma asiointi-palvelusta.
      -CV:si, jos olet ottanut CV-netin käyttöön.
      -Sinulle lähetetyt työ- ja koulutustarjoukset tietyltä ajalta.
      -Hakemuksesi työvoimakoulutukseen.
      -Oma asiointi-palvelussa näkyvät kuitatut ja kuittamattomat avoimet tehtävät.
      -Oikeutesi työttömyysturvaan (työvoimapoliittinen lausunto).
      -Aikaisemmat päätökset ja lausunnot tietyltä ajalta.
      -Mahdollisen oikeutesi palkkatukeen.
      -Osallistumisesi aktivointitoimiin.
      -Muut työkkärille itse ilmoittamasi tiedot, kuten mahdolliset lääkärinlausunnot ym. työllistymistä rajoittavat tekijät.

      • VandaVantaa

        "
        9 §
        Yhteiseen käyttöön talletettavat työtöntä koskevat tiedot ja niiden käsittely

        Työ- ja elinkeinotoimisto ylläpitää monialaisen yhteispalvelun toteuttamiseksi rekisteriä, joka on julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 13 luvun 1 §:ssä tarkoitetun työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmän henkilöasiakasrekisterin osarekisteri (monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteri).

        Monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin talletetaan:

        1) työttömän yksilöinti- ja yhteystiedot;

        2) monialaisen yhteispalvelun asiakkuuteen ja asiointiin sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin liittyvät tiedot;

        3) työttömän ammatillista osaamista koskevat tiedot;

        4) sellaiset työttömän sosiaalista tilannetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä;

        5) sellaiset työttömän terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot, joilla on vaikutusta työttömän työllistymiseen ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi työttömälle;

        6) työttömän palvelutarvetta koskevat tiedot; sekä

        7) monialainen työllistymissuunnitelma ja sen toteutumista, seurantaa ja tarkistamista koskevat tiedot.

        Työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan tai Kansaneläkelaitoksen palveluksessa oleva, jolle on myönnetty käyttöoikeus monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin tässä laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi ja palvelun tarjoamiseksi työttömälle, voi saada ja käyttää monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin talletettuja tietoja sekä tehdä siihen merkintöjä. Tietoja tallettanut vastaa tekemiensä tietojen virheettömyydestä.
        "

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141369

        Aika stasimaisia asioitakin (sosiaalinen tilanne, työ- ja toimintakyky) nykyisin kunnan mopatyp-täti kirjaa ylös urajärjestelmän osareksisteriin. Minun mopatyp-täti oli koulutukseltaan apuhoitajan/perushoitajan/lähihoitajan tasoinen, että voin vain kuvitella millaisia asioista naisihminen kykenee naisen logiikalla miehestä kirjaamaan.


      • työtön_luuseri

        1) Työkkärin on pakko tietää, kuka asiakas on. Ilman yhteystietoja ei voi lähettää työtarjouskia eikä etuuden maksajalle tietoa henkilön oikeudesta työttömyysturvaan.

        2) Vain pieni osa työttömistä on monialaisen yhteispalvelun asiakkaita, ts. saa toimeentulotukea, on TYP:n asiakas, jne...

        3) Luonnollista, että työkkärin pitää tietää. Ilman koulutus- ja ammattitaitotietoja ei voi tarjota työpaikkoja.

        4) Tietää vain, jos asiakkaalle on tehty aktivointisuunnitelma sossun kanssa, eli kyseessä on hankalasti työllistyvä tapaus. "Tavallisen" työttömän kohdalla ei tiedä, eikä ole kiinnostunut.

        5) Mielestäni työkkärin pitääkin tietää työnhakijan työkyky.

        6) No siksihän työkkärissä ollaan asiakkaana, että löytyisi työpaikka.

        7) Olisi outoa, jos työkkärin tädillä ei olisi pääsyä asiakkaan työllistymissuunnitelmaan.

        Olisiko nyt niin, että täällä kirjoittelevat lähinnä pitkaikaistyöttömät lusmut, joilla ei edes ole todellista kiinnostusta mennä töihin?


      • 453

        Tämähän onkin "Yhteiskunnan tuet ja avustukset".


    • 57923

      Työkkäri tietää kaiken. Sinne on tallennettu tiedot siitäkin, miten usein runkkaat. Alistu suosiolla.

      • tietävä1

        Mihin aikaan runkkaat jne...mihin aikaan avaat karjala 3 pullon....Kumma juttu kun ei oo sieltä koskaan sanottu että pitäs asua esimerkiks jossain muualla vai onko tuokin vaan älyyttömyyksien propagandaa...Tätä sontaa kuulee lähinnä vain toisilta ihmisiltä. Toisekseen ei sieltä ole mitään kirjeitä tullut vuosikausiin.


      • 57923
        tietävä1 kirjoitti:

        Mihin aikaan runkkaat jne...mihin aikaan avaat karjala 3 pullon....Kumma juttu kun ei oo sieltä koskaan sanottu että pitäs asua esimerkiks jossain muualla vai onko tuokin vaan älyyttömyyksien propagandaa...Tätä sontaa kuulee lähinnä vain toisilta ihmisiltä. Toisekseen ei sieltä ole mitään kirjeitä tullut vuosikausiin.

        Onneksi hallinto-oikeuden professorit ovat kieltäneet Kelaa tallentamaan tietoa siitä, milloin Karjalan ykkönen on avattu. Siksi uskallan korkata niitä joskus myös viikolla!


      • menisitte_töihin
        tietävä1 kirjoitti:

        Mihin aikaan runkkaat jne...mihin aikaan avaat karjala 3 pullon....Kumma juttu kun ei oo sieltä koskaan sanottu että pitäs asua esimerkiks jossain muualla vai onko tuokin vaan älyyttömyyksien propagandaa...Tätä sontaa kuulee lähinnä vain toisilta ihmisiltä. Toisekseen ei sieltä ole mitään kirjeitä tullut vuosikausiin.

        Tuollaista sontaa siitä kuinka työkkäri kyykyttää ja kerää tietoja vaikka mistä levittelevät lähinnä katkeroituneet elämäntapatyöttömät, joita ei saa menemään töihin edes kirveellä uhkaamalla.

        Jokaisella on oikeus tarkistaa, mitä tietoja te-toimisto tai joku muu valtion virasto on hänestä tallentanut.


      • 8943758437
        menisitte_töihin kirjoitti:

        Tuollaista sontaa siitä kuinka työkkäri kyykyttää ja kerää tietoja vaikka mistä levittelevät lähinnä katkeroituneet elämäntapatyöttömät, joita ei saa menemään töihin edes kirveellä uhkaamalla.

        Jokaisella on oikeus tarkistaa, mitä tietoja te-toimisto tai joku muu valtion virasto on hänestä tallentanut.

        Nythän ne on edistyneet, sillä rekisteriselosteet on laitettu nettiin, kun aiemmin ne oli vain Kelan toimistossa nähtävillä.

        http://www.kela.fi/tietosuoja


    • jfapjwög

      Työkkäri tietää vain sen, minkä olet itse heille kertonut. Työkkäri ei saa edes muuttuneita osoitetietoja suoraan väestöreksiteristä.

      • ValtioTietää

        - te tietää kaiken,,, mitä sinusta on valtion, yhteiskunnan, vero yms. tiedoissa, velkatietoja myöten......
        - tuossa edellä, yllä on laaja lista asioista, lue ne.
        - Tem on kuin stasi !


      • sdfffgge
        ValtioTietää kirjoitti:

        - te tietää kaiken,,, mitä sinusta on valtion, yhteiskunnan, vero yms. tiedoissa, velkatietoja myöten......
        - tuossa edellä, yllä on laaja lista asioista, lue ne.
        - Tem on kuin stasi !

        Mene töihin, sitten ei tarvitse olla työkkärin asiakkaana.


    • hehehehee

      Tietääks ne montaks pikavippiä oot ottanu ;))) Hehee.....Noita jos menee nykimään sitten on kyllä hommat ryssiny ja komeesti. Ei paljo maksele sossun rahalla.

    • kimmastuttaa

      Jostain syystä ei julkaistu vastaustani...??
      Käykää kommentoimassa ja lukemassa iltsikan juttu jossa kerrotaan J.S terv.tiet.urkinnasta. Kommentointini löytyy 8.58.

    • mumskis

      Pääministerin terveystietoja yritetty urkkia..Pääministeri voisikin nyt vastata julkisesti tähän epäkohtaan, sillä kansanedustajat eivät ole lupauksistaan huolimatta vastanneet, olette säätäneet kyseisen lain, tässä ote laki kuntouttavasta työtoiminnasta:
      12 § (28.12.2012/937)
      Oikeus salassa pidettäviin tietoihin ja aktivointisuunnitelman tallentaminen

      Aktivointisuunnitelman laatimiseen 5 §:n 1 momentin mukaisesti osallistuvilla ja suunnitelmaa laadittaessa asiantuntijoina 8 §:n 4 momentin mukaisesti käytettävillä henkilöillä on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen aktivointisuunnitelman laatimiseksi henkilöä koskevat välttämättömät tiedot. Aktivointisuunnitelma talletetaan kunnan sosiaalihuollon henkilörekisteriin ja työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmän henkilöasiakasrekisteriin". Siis salassapitosäännösten estämättä!! Omakanta.fi jää jälki kuka katsonut tietoja, näkyy te-tsto käyneen, mitä sanoo perustuslaki?!
      Olen kahdelta kansanedustajalta kysynyt sähköpostitse, toinen ei vastannut, toinen lupasi viedä lakivaliokuntaan heti asian ja vastata minulle, eipä ole kuulunut kuukausiin mitään vastausta!
      Nyt mahdollisuus käydä kommentoimassa minun kommenttiini, nimimerkillä "julkinen laki" klo. 8.58, ensimmäistä kertaa iltis julkaisi kommenttini koskien asiaa!
      Vaikuttakaa, nyt siihen on tilaisuus tuoda julki, että oikein laki säädetty jotta terveystietosi päästään kielloistasi huolimatta katsomaan ja jakamaan! Perustuslain vastausta satavarmasti! Omakanta.fi esim. minun kaikki terveystietoni katsottu/ jaettu kenties Kelan/sos.viraston kesken ja tiesm missä muualla, siksi olen nostanut tämän esiin!

      • 84785734

        Perustuslaki hyväksyy tämän, koska poikkeuksesta on säädetty lailla.

        linkissä hallituksen esityksen perusteluja poikkeusäännökselle:
        http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2000/20000184

        "Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi aktivointisuunnitelman laatimiseen osallistuvien henkilöiden tietojensaannista ja tietojen luovuttamisesta. Laatimiseen osallistuu henkilön itsensä lisäksi työvoimatoimisto ja kunnan sosiaalitoimi. Asiantuntijana laatimiseen voi osallistua myös esimerkiksi lääkäri. Kun henkilö itse on mukana laatimisprosessissa, ei eri tahojen välisessä tietojenvaihdossa yhteisen aktivointisuunnitelman aikaansaamiseksi pitäisi olla ongelmia. Asiakas pääsääntöisesti kertoo itse tarvittavat tiedot.

        Lakiin ehdotetaan kuitenkin säännöstä, jonka mukaan aktivointisuunnitelman laatimiseksi tarvittavat välttämättömät tiedot saadaan luovuttaa salassapitosäännösten estämättä. Näin sen vuoksi, ettei aktivointisuunnitelman laatimisen osalta synny vaikeuksia, jos henkilö ei halua tai tiedä kertoa seikkoja, jotka vaikuttavat aktivointisuunnitelman sisältöön. Säännös helpottaa myös laatimiseen osallistuvien henkilöiden välistä tietojenvaihtoa silloin, kun kyse on arkaluonteisten ja salassa pidettävien tietojen ilmaisemisesta tehtäessä arvioita niistä toimenpiteistä, joihin henkilö voisi osallistua."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1652
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      723
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe