Eläkkeen hakeminen takautuvasti

Myöhässäherännyt

Työeläkettä voi kai hakea takautuvasti 3 kuukaudelta.

Jos laittaa hakemuksen eläkeyhtiölle ennen maaliskuun loppua, niin saako eläkkeen vielä joulukuulta, vaikka toimittaisi loput asiapaperit eläkeyhtiöön vasta huhtikuun puolella. Lähdetään siitä, että paperit ovat kunnossa ja oikeus eläkkeeseen on. Ainoastaan hakemuksen liitteiden toimitus viivästyy.

Mistä ja miten tuo 3 kuukautta lasketaan?

10

3328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos hakemus on vastaanotettu työeläkeyhtiössä, Kelassa tai Eläketurvakeskuksessa nyt maaliskuun aikana, niin vanhuuseläkettä voidaan maksaa takautuvasti enintään kolmelta kuukaudelta eli 1.12.2016 lähtien (enintään eläkkeen hakemiskuukautta edeltäneeltä 3 kuukaudelta).

      Liitteitä tai muita asiapapereita voit toimittaa myöhemminkin.

      • Kyse.on

        Millaisesta eläkkeestä on kyse, varhentamattomasta, varhennetusta vai mistä?


    • Kandolin123

      Vain normaalista vanhuuseläkkeestä.

    • Kolmen kuukauden takautuva myöntäminen koskee vanhuuseläkettä. Osittain varhennettua vanhuuseläkettä ei myönnetä takautuvasti. Tämä eläke voidaan myöntää aikaisintaan hakemiskuukautta seuraavan kuukauden alusta lukien.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Tuskin sentään sellainen kikka onnistuu, että esim. minä, jonka eläke alkaisi juosta 1.10. olisin töissä 3 kk tuon jälkeen, ja hakisin sitten takautuvasti eläkettä. Tätä ei ketjussa ole suoraan kerrottu.


    • Vanhuuseläkkeen takautuva myöntäminen edellyttää, että kaikki eläkkeen saamisen edellytykset takautuvasti täyttyvät. Eläkkeen maksu voi alkaa aikaisintaan työsuhteen päättymistä seuraavan kuukauden alusta lukien.

    • putkessaoleva

      Miten pitkäaikatyöttömän vähentämätön varhennetu vanhuuseläke eli olen ansiosidonnaisen lisäpäivillä ja täytän heinäkuun lopussa 62 vuotta, haen eläkettä alkaen 1.8.2017, ja aion laittaa eläkehakemuksen kesäkuussa, , kassalta saan vasta elokuussa todistuksen heinäkuussa maksetuista lisäpäivistä, vaikka haen eläkettä alkavaksi 1. 8. 2017, voniko kuitenkin toimittaa lisäpäivätodistuksen kevaan elokuussa ja saan kuitenkin eläkkeen alkamaan 1.8. 2017?
      Eläkkeen laskemiseen ei eläkeyhtössä varmaankaan aikaa mene koska olen jo nyt osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja en ole ollut työssä tuona aikan joten eläkkeeni määrä lienee selvä, mutta tuo lisäpäivätodistus asia mietityttää miten sen kanssa toimia kun minulla normi ansiosidonnaisen hakupäivä aina kuun viimeinen päivä ja todistuksen voin siis saada vasta elokuussa?

    • Pitkäaikaistyöttömälle myönnettävää vanhuuseläkettä ei myönnetä takautuvasti, vaan eläke voi alkaa aikaisintaan hakemiskuukautta seuraavan kuukauden alusta. Jos haluat eläkkeen 1.8. alkavaksi, niin jätä varsinainen eläkehakemus viimeistään heinäkuun aikana. Todistuksen lisäpäivistä voit toimittaa Kevaan sitten, kun olet sen kassaltasi saanut. Todistuksen toimittamisajankohta ei vaikuta eläkkeesi alkamiseen, kunhan hakemus on ajoissa jätetty.

    • Ei_vielä

      Eläkkeelle! HAH!

      Jatka kuule vaan työuraas. Sitku sä jäät eläkkeelle - muutaman vuoden päästä, niin saat enemmän. ;)

    • dfxbxgg

      Joo jatka siinä kun et saa lainaakaa mistää..hahaha...buhaha...hahaha...Sohvalla saa olla hahaha...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1930
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1519
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      133
      1323
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      111
      896
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe