Vanha pitkään käyttämätön tietokone toimimaan

nsnsnsns

Minulla on vanha kone, jossa on XP. Tahtoisin ottaa sen käyttöön monen vuoden jälkeen, koska minulla on hyviä ohjelmia ja laitteita, jotka eivät ole uudempien versioiden kanssa yhteensopivia.

Kone käynnistyy, mutta sillä ei pääse alkua pitemmälle. En usko, että siinä on mitään varsinaista vikaa. Luin joskus, että avaamalla kopan ja vähän siirtämällä jotain pientä kytkintä - en muista mitä - koneen saa toimimaan taas. Voisiko joku auttaa?

14

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • montavuottaihansuotta

      Vaihda bios patteri ensimmäiseksi.

      • nsnsnsns

        Mistä sen patterin löytää?


    • Jotainjärkeä

      Asenna XP virtuaalikoneeksi parempaan koneeseesi. Toimii paremmin kuin vanhalla romulla.

      • nsnsnsns

        Yhden PC -firman kaveri asensi sen aiemmin uuteen koneeseeni. Siinä ei toiminut mikään, se ei tunnistanut mitään asemia eikä muita ohjelmia tai laitteitaa. Sillä ei voinut tehdä muuta kuin pelata Windowsin pelejä. Poistin sen.


    • Liian-uusi-roskiin

      Sama vika rahikaisella, minäkin päätin valjastaa vanhan HP Pavilion dv6000 Entertainment PC kannettavan takaisin käyttöön. Asensin Mintin 18.1 ja sain huomata että koneen hyvästä kunnosta huolimatta sillä ei tänäpäivänä enään tee mitään, yksin kertaisesti vain liian tehoton.

      Tuntuu ikävältä heittää roskiin, mutta näin se kehitys menee eteen päin. HP:n sivuilla näyttää siltä että sitä on joskus myyty Microsoft Windows Vista esiasennettuna, mutta minulla tuossa on Windows XP RECOVERY osiolla edelleenkin Mint osion rinnalla. Nämä Linux kuviotkin on menneet niin raskaiksi vanhalle, ettei niistä enään ole apua vanhan kanssa.

      http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01107715

      Taitaa tuntua liian ikävältä heittää, ehkä se pitää vielä palauttaa kaappiin muutamaksi vuotta. Liian uusi roskiin ja liian vanha käyttöön.

      • monta-Mintiä-asentanut

        https://www.cnet.com/products/hp-pavilion-dv6000/review/

        Jos on edes suunnilleen tuolla kokoonpanolla (prossu Core 2) niin riittää aivan hyvin nettikoneeksi Mint Maten kanssa. Muistia kannattaa laittaa vaikka 4 GB, jos kone huolii, ja todennäköisesti huolii.
        Aivan tyydyttävästi YouTube-videoitakin katsoo.

        Mint Cinnamonkaan ei useimmiten ole liian raskas Core 2 -kannettaville.


      • Liian-uusi-roskiin
        monta-Mintiä-asentanut kirjoitti:

        https://www.cnet.com/products/hp-pavilion-dv6000/review/

        Jos on edes suunnilleen tuolla kokoonpanolla (prossu Core 2) niin riittää aivan hyvin nettikoneeksi Mint Maten kanssa. Muistia kannattaa laittaa vaikka 4 GB, jos kone huolii, ja todennäköisesti huolii.
        Aivan tyydyttävästi YouTube-videoitakin katsoo.

        Mint Cinnamonkaan ei useimmiten ole liian raskas Core 2 -kannettaville.

        Mobile AMD Sempron (tm) Processor 3400
        Processor Speed 1800MHz
        Total Memory 1024MB


      • LMDE2

        Lmde2 287MiB
        FF tämä kohta auki 600MiB
        FF Ampparit toisella työpöydällä 640MiB

        Joten kyllä puutaheinääjauhanta sujuisi tuollakin ilman muistin lisäystä.


      • Sellainen Pentium-M 1,6GHz, Pentium 4 2.4GHz, Athlon XP 2400 tai vastaavan tasoinen prosessori ja 512Mt muistia on nykyään minimi graafiselle käyttöliittymälle.


      • LMDE2 kirjoitti:

        Lmde2 287MiB
        FF tämä kohta auki 600MiB
        FF Ampparit toisella työpöydällä 640MiB

        Joten kyllä puutaheinääjauhanta sujuisi tuollakin ilman muistin lisäystä.

        Selaimen muistinkulutusta voi vähentää noissa lowend vehkeissä tuntuvasti. Olen itse asentanut Debian 8 Maten sellaiseen Pentium-M 1.6GHz, 512Mt läppäriin ja toimii sujuvasti. Tuossa vieressä hyrrää Debian 8 Xfce läppärissä jossa Core 2 ja 2Gt muistia.

        En minä sitten tiedä millä te hidastatte koneenne.


      • LMDE2
        M-Kar kirjoitti:

        Selaimen muistinkulutusta voi vähentää noissa lowend vehkeissä tuntuvasti. Olen itse asentanut Debian 8 Maten sellaiseen Pentium-M 1.6GHz, 512Mt läppäriin ja toimii sujuvasti. Tuossa vieressä hyrrää Debian 8 Xfce läppärissä jossa Core 2 ja 2Gt muistia.

        En minä sitten tiedä millä te hidastatte koneenne.

        Mitä sinä selität?
        Olet tainnut itse hidastua enemmän kuin koneesi.


      • hfgfhghgfhf
        Liian-uusi-roskiin kirjoitti:

        Mobile AMD Sempron (tm) Processor 3400
        Processor Speed 1800MHz
        Total Memory 1024MB

        "Mobile AMD Sempron (tm) Processor 3400
        Processor Speed 1800MHz
        Total Memory 1024MB "

        Tuon Sempronin voi todennäköisesti helposti päivittää Turion 64 x2 TL-sarjan prosessorilla.
        Tulee tuntuva nopeuden lisäys.
        http://www.cpu-upgrade.com/mb-HP/Pavillion_dv6000_(AMD).html

        Muistia voi todennäköisesti lisätä 4 GB asti.

        Päivityksen hinnaksi tulisi ehkä 10-20 € enintään.

        Ei siitä mitään ferraria tietenkään saa mutta nettikäyttöön riittävän Mint Maten kanssa.


    • jjhdhdch

      Onkohan minun 15v pöytäkone kelvoton nykyään viimeksi talvella käytin esim nettikeskusteluissa ja pienissä peleissä .

    • Toimivalöytyy

      On mulla nyt käytössä sellanen 9v pöytäkone ja siinä on ollut XP mutta sillä on nykyään 7

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2200
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1721
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      156
      1579
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe