Mikrofoneista

Ongelmia

Hei palstalaiset. Pitäs kuvata pari dokumenttia halvoin keinoin. Ääni on ongelma. Miten saada paras mahdollinen ääni halvoilla keinoilla. Ei ole rahaa laittaa kun joku n 200-400 mikrofoniin ja mikä nyt olisi paras tapa tallentaa videoon puhetta? Eikä videokamerakaan voi olla kuin samaa hintaluokkaa. Mitään neuvoa?

27

999

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti_______minäkin

      Minkälaista ääntä tallennat? Erilaisen äänen tallennukseen tarvitset hyvinkin erilaisia ratkaisuja. Tuolla 400 € saa jo hyvinkin harrastuskäyttöön kelpaavat mikrofonit. Rødellä on esimerkiksi kohtuuhintaisia vaihtoehtoja niin puheen kuin ympäristönkin äänien tallennukseen. Haarukkaan menee myös erilliset tallentimet, kuten Zoomin pari edullisinta mallia.

      Neljäsataa videokameraan sen sijaan on kyllä vähän. Periaatteessa joku käytetty Canonin satasarjalainen siihen joko f/1.8 50 mm STM tai f/2.8 24 mm STM voisi tulla kysymykseen. Jälleen kuvauksen kohde pitäisi olla tiedossa.

      Minulla oli videokuvauksessa jonkin aikaa Fujin X20 pokkari, koska siihen sai liitettyä mikrofonin. Kelpasi ihan satunnaiseen käyttöön, mutta annoin vaihdossa pois. Panasonicin LX100:ssa olisi hyvä video, mutta mikkiliitin puuttuu.

    • PuhuvaKuva

      Tuo Zoomin härpäke on ilmeisesti kiinteällä 160 asteen mulkosilmällä varustettu vekotin, jolla ei kyllä mitää järkeviä dokumetteja tehdä, vaikka siinä keskimääräistä parempi äänipuoli olisikin actionkameraksi.

      Kummallista, että ensimmäinen vastaaja ehdottaa still-kameroita, on niitä oikeita videokameroitakin olemassa aika paljonkin alle 400€ hintaan. Niissä on jonkinlaiset mikrofonitkin vakiona.

      Alkuperäinen Kysyjä on jossain määrin oikeassa siinä, että kuva on helpompi kuin ääni. Laadultaan nykyisiä kameroita vastaava äänikalusto maksaa paljon enemmän kuin kamera, ja äänittäminen on monella tapaa abstraktimpaa touhua (vaatii kokemusta ja tietoa) kuin kuvaaminen. Kuvasta näkee maallikkokin onko se hyvää, oiken rajattua ja terävää, mutta äänestä ei sitä tinakorva kuule. Äänen ongelma on se, että se pitää äänittää mahdollisimman läheltä. Elokuvissa ja suuren rahan dokumenteissa (lähes) KAIKKI ääni on tehty jälkikäteen ns fooleyna, ja tyypillissä leffoissa suurin osa puheestakin on jälkiäänitettyä. Toisin sanoen kunnollisen äänen saanti on niin vaikeaa, että ammattituotannoissa sitä ei edes yritetä, vaan äänet tehdään jälestäpäin.

      Vaikka se ei ihan ammattimainen konsti olekaan, ehdotan seuraavaa:

      jotain 200€ luokkaa maksava äänitallennin (ei sanelukone!), vaikkapa Zoom tai Olympus, jolla voi äänittää kamerasta irrallaan tai sen voi laitaa kiinni kameran lisävarustekenkään. Kuvatessa pitää joka otoksen alkuun laittaa klaffi (eli vähintään läpsäyttää käsiä kuvassa) jotta editointivaiheessa on helpompaa synkata kuva ja ääni kohdalleen. Jos kamera tallentaa edes jonkinlaista ääntä videon kylkeen, voidaan tämä synkkaus hoitaa automaatisesti Plural Eyes -plugarilla videoedittorissa.

      • Vgtm

        Voisko tolla Zoomin Q8 saada jonkun haastattelun aikaiseksi kohtuulaadulla. Osaatko sanoa?


      • Canonisti______minäkin
        Vgtm kirjoitti:

        Voisko tolla Zoomin Q8 saada jonkun haastattelun aikaiseksi kohtuulaadulla. Osaatko sanoa?

        Voi hyvinkin, mutta tuo laajakulma on kyllä aika huima. Kameran eteen et saa sitten yhtään naista, tai jos saat, niin nähtyään videon, todennäköisesti kieltävät sen käytön..


      • Canonisti______minäkin

        Edullisissa videokameroissa ei tietääkseni ole mikkiliittimiä pl. eräät actionkamerat. Noissa actionkameroissa taas on laajakulmaiset objektiivin, joka on yllensä huono valinta haastattelujen taltioimiseen. Jos on olemassa edullinen videokamera mikkiliittimellä, niin ilman muuta kannattaa harkita sellaista. Videokameroiden omat minkit ovat yhtä huonoja kuin järjestelmärunkojenkin.


      • Nkia
        Canonisti______minäkin kirjoitti:

        Edullisissa videokameroissa ei tietääkseni ole mikkiliittimiä pl. eräät actionkamerat. Noissa actionkameroissa taas on laajakulmaiset objektiivin, joka on yllensä huono valinta haastattelujen taltioimiseen. Jos on olemassa edullinen videokamera mikkiliittimellä, niin ilman muuta kannattaa harkita sellaista. Videokameroiden omat minkit ovat yhtä huonoja kuin järjestelmärunkojenkin.

        Ei toi Zoom8 ole hyvä. Miten itse kuvaisit ja millä kameralla, jos haluaisit hyvää kuvaa ja hyvää ääntä.?


      • Canonisti_______minäkin
        Nkia kirjoitti:

        Ei toi Zoom8 ole hyvä. Miten itse kuvaisit ja millä kameralla, jos haluaisit hyvää kuvaa ja hyvää ääntä.?

        Itse kuvaan tällä hetkellä vähät videoni joko Fujin X70:llä tai X Pro2:lla. X Pro2:ssa on objektiivina useimmiten 23 tai 56 mm. Mikrofoni vaihtelee, mutta yleensä käytän Fujin omaa ST1:stä, koska molemmissa käyttämissäni kameroissa on typerä epästandardi liitin ja selviän ilman ylimääräistä välipalikkaa. Aikaisemmin käytin X 20 pokkaria. Jalustaa on Velbon Siruin videopäällä ja videovaloja en omista. Kuten huomaat, kalusto on optimoitu valokuvaukseen, ei leffantekoon. Fujilla X T2 on varsinaisesti videokuvaukseen soveltuva runko.

        Maaritellään hyvä kuva ja hyvä ääni sellaiseksi tuotantokalustoksi, jolla pystyy tekemään YouTube kanavaa. Siis ei kuitenkaan mitään varsinaista leffatuotantoon sopivaa kalustoa.

        Vaihtoehto 1) ei ihan halpa 4K
        - Canon XC15
        - joku herttakuvioinen yleismikki
        - langaton haastattelumikki
        - äänentallennin erikseen taustaääniä varten (vaikka Zoom H4n)
        - raskas videojalusta
        - pari led-valoa jalustoineen ja akkuineen

        Vaihtoehto 2) optimoitu HD
        - Canon 80
        - objektiiveiksi f/2.8 24 mm STM ja f/1.8 50 mm STM, ensinmainittu yleiskuviin ja jälkimmäinen mm. noiden haastattelupätkien kuvaamiseen
        - Rødelta videomic ja langallinen reportterimikki

        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29542/gxtkd/R-de-Microphones-Reporter-haastattelukitti-videokameralle

        - Siruin videojalusta
        - yksi led-paneeli valaistukseen

        Vastaavan paketin voi tehdä myös Panasonicin runkoon, mutta tunnen huonosti MFT objektiiveja, joten joku muu optimoikoon sen. Sonykin kävisi runkona, mutta siihen ei saa objektiiveja.

        Vaihtoehto 3) halpa
        - Panasonic LX100
        - tuo edellä mainittu reportteri mikkisetti ja äänen tallennus puhelimeen, mikä aiheuttaa vähän jälkitöitä ja täytyy muistaa aina lyödä klaffi
        - Siruin kevyempi videojalusta
        - halpa led-paneli apuvaloksi


      • PuhuvaKuva
        Canonisti______minäkin kirjoitti:

        Edullisissa videokameroissa ei tietääkseni ole mikkiliittimiä pl. eräät actionkamerat. Noissa actionkameroissa taas on laajakulmaiset objektiivin, joka on yllensä huono valinta haastattelujen taltioimiseen. Jos on olemassa edullinen videokamera mikkiliittimellä, niin ilman muuta kannattaa harkita sellaista. Videokameroiden omat minkit ovat yhtä huonoja kuin järjestelmärunkojenkin.

        Järkkäreissä "mikit" ovat rungon sisällä pienen reijän tai ritilän takana. Joissain videokameroissa on aivan kohtuullisen kokoiset hyperkardioidit jousitetun lisukkeen nokalla pois runkoäänistä, ja ovat ihan kohtuullisia. Ainakin käyttämässäni kamerassa Canon XF305. Joten eipäs tehdä virheellisiä yleistyksiä perustuen muutaman satkun vekottimiin. Tosin tuon Canonin hinnalla saa kolmisenkymmentä halpiskameraa ja lähemmäs sata e-bayn actionkameraa.


      • Nkia
        Canonisti_______minäkin kirjoitti:

        Itse kuvaan tällä hetkellä vähät videoni joko Fujin X70:llä tai X Pro2:lla. X Pro2:ssa on objektiivina useimmiten 23 tai 56 mm. Mikrofoni vaihtelee, mutta yleensä käytän Fujin omaa ST1:stä, koska molemmissa käyttämissäni kameroissa on typerä epästandardi liitin ja selviän ilman ylimääräistä välipalikkaa. Aikaisemmin käytin X 20 pokkaria. Jalustaa on Velbon Siruin videopäällä ja videovaloja en omista. Kuten huomaat, kalusto on optimoitu valokuvaukseen, ei leffantekoon. Fujilla X T2 on varsinaisesti videokuvaukseen soveltuva runko.

        Maaritellään hyvä kuva ja hyvä ääni sellaiseksi tuotantokalustoksi, jolla pystyy tekemään YouTube kanavaa. Siis ei kuitenkaan mitään varsinaista leffatuotantoon sopivaa kalustoa.

        Vaihtoehto 1) ei ihan halpa 4K
        - Canon XC15
        - joku herttakuvioinen yleismikki
        - langaton haastattelumikki
        - äänentallennin erikseen taustaääniä varten (vaikka Zoom H4n)
        - raskas videojalusta
        - pari led-valoa jalustoineen ja akkuineen

        Vaihtoehto 2) optimoitu HD
        - Canon 80
        - objektiiveiksi f/2.8 24 mm STM ja f/1.8 50 mm STM, ensinmainittu yleiskuviin ja jälkimmäinen mm. noiden haastattelupätkien kuvaamiseen
        - Rødelta videomic ja langallinen reportterimikki

        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29542/gxtkd/R-de-Microphones-Reporter-haastattelukitti-videokameralle

        - Siruin videojalusta
        - yksi led-paneeli valaistukseen

        Vastaavan paketin voi tehdä myös Panasonicin runkoon, mutta tunnen huonosti MFT objektiiveja, joten joku muu optimoikoon sen. Sonykin kävisi runkona, mutta siihen ei saa objektiiveja.

        Vaihtoehto 3) halpa
        - Panasonic LX100
        - tuo edellä mainittu reportteri mikkisetti ja äänen tallennus puhelimeen, mikä aiheuttaa vähän jälkitöitä ja täytyy muistaa aina lyödä klaffi
        - Siruin kevyempi videojalusta
        - halpa led-paneli apuvaloksi

        Kiitos paljon, tätä pureskelen ja puntaroin. Ei ihan helppo asia. Teki niin tai näin aina voi parantaa tai joku asia jää vaivaamaan.


      • Canonisti______minäkin
        PuhuvaKuva kirjoitti:

        Järkkäreissä "mikit" ovat rungon sisällä pienen reijän tai ritilän takana. Joissain videokameroissa on aivan kohtuullisen kokoiset hyperkardioidit jousitetun lisukkeen nokalla pois runkoäänistä, ja ovat ihan kohtuullisia. Ainakin käyttämässäni kamerassa Canon XF305. Joten eipäs tehdä virheellisiä yleistyksiä perustuen muutaman satkun vekottimiin. Tosin tuon Canonin hinnalla saa kolmisenkymmentä halpiskameraa ja lähemmäs sata e-bayn actionkameraa.

        Juuri noin. On videokameroita, joissa on aidosti käyttökelpoiset mikrofonit, mutta nyt keskustelun alla olleessa 400€ hintaluokassa ei näin ole.


      • PuhuvaKuva
        Canonisti______minäkin kirjoitti:

        Juuri noin. On videokameroita, joissa on aidosti käyttökelpoiset mikrofonit, mutta nyt keskustelun alla olleessa 400€ hintaluokassa ei näin ole.

        Tarkkuutta kuitenkin peräänkuulutan. Kirjoitit "Videokameroiden omat mikit ovat yhtä huonoja kuin järjestelmärunkojenkin." Et "Alle 400€ videokameroiden omat mikit ovat yhtä huonoja kuin järjestelmärunkojenkin." (tosin puhuit "minkeistä", mutta kuitenkin).

        Ihan vain triviatietona, että sekä edellisestä XH-A1 että tästä XF305 kamerastani olen mitannut yli 90dB häiriöetäisyydet kameran äänipuolelta (toisin erillisellä lyhyellä haulikolla). Eli AD-muutinmissakaan ei ole suuresti moittimista. 60-80 -lukujen leffat äänitettiin kelanauhurella (Urei, Nagra jne), joitten kohinaetäisyydet olivat 60 dB:n luokkaa. Eli halvatkin nykyvehkeet hakkaavat laadultaan edellisen sukupolven Pro-vekottimet suhteessa 1:1000. Jos ei pysty näillä samaan laatuun kuin Spartacusta tehneet, vika on miehissä.


      • Canonisti______minäkin
        PuhuvaKuva kirjoitti:

        Tarkkuutta kuitenkin peräänkuulutan. Kirjoitit "Videokameroiden omat mikit ovat yhtä huonoja kuin järjestelmärunkojenkin." Et "Alle 400€ videokameroiden omat mikit ovat yhtä huonoja kuin järjestelmärunkojenkin." (tosin puhuit "minkeistä", mutta kuitenkin).

        Ihan vain triviatietona, että sekä edellisestä XH-A1 että tästä XF305 kamerastani olen mitannut yli 90dB häiriöetäisyydet kameran äänipuolelta (toisin erillisellä lyhyellä haulikolla). Eli AD-muutinmissakaan ei ole suuresti moittimista. 60-80 -lukujen leffat äänitettiin kelanauhurella (Urei, Nagra jne), joitten kohinaetäisyydet olivat 60 dB:n luokkaa. Eli halvatkin nykyvehkeet hakkaavat laadultaan edellisen sukupolven Pro-vekottimet suhteessa 1:1000. Jos ei pysty näillä samaan laatuun kuin Spartacusta tehneet, vika on miehissä.

        En usko, että hintaluokan 10 000 euroa kamerat ovat vaihtoehto aloittajalle. Etsin joku aika sitten edullista vaihtoehtoa kuvaukseen ja kaikki varsinaiset videokamerat olivat lopulta liian kalliita. Päädyin lopulta hankkimaan pokkariin ulkoisen mikin. Eli kävin markkinoita läpi vähän samoilla perusteilla kuin kysyjä.

        Jos nimimerkki PuhuvaKuva, joka kaikesta päätellen tuntee videokuvausta syvällisemmin, tietää jonkun sellaisen kohtuuhintaisen videokameran, jossa on hyvä ääni tai mahdollisuus ulkoiseen mikkiin (ei minkkiin) niin uskoisin aika monen olevan kiinnostunut. Kun katsoo YouTube kanavilla käytettäviä kalustoja, niin aika pitkälti näyttää käytössä olevan järkkärirunko, johon saa ulkoisen mikrofonin.

        Uskoisin tilanteen johtuvan yksinkertaisesti siitä, että järkkärirunkoja myydään enemmän kuin videokameroita. Massatuotte on halvempi kuin pienissä määrin tuotettu. Kun järkkärit ja jotkin pokkaritkin tuottavat nykyään tyydyttävää videokuvaa, kohtuuhintaista ja siedettävää jälkeä hakeva ostaa järjestelmäkameran. Kun halutaan oikeasti hyvää jälkeä, hankitaan oikea videokamera.


      • Regiks

        Sitä vaan, et jos ei ole varaa 7 tonnin kameraan, niin miten saman saa ( sinnepäin edes) halvemmin keinoin. Ulkoinen hyvä mikki on ihan must mutta pitäskö ääni tallentaa erikseen ? Painajaista koko homma, koska oikeasti parhaat mikitkin maksaa myös tonneja.


      • PuhuvaKuva

        Monet nykyiset still-kamerat tuottavat varsin käyttökelpoista videokuvaa, jotkut aivan erinomaistakin (tosin "rolling shutter" saattaa häiritä panoroinnissa). Tietyntyyppiseen kuvaukseen ne kelpaavat hienosti, leffojakin niillä tehdään. Ei parane väheksyä yhtään. Monelta kannalta katsottuna oikea videokamera kuitenkin on edelleen lyömätön peli, etenkin kunnollinen (ja kallis) sellainen. Unohdetaan ne hetkeksi. Mutta siitä äänestä:

        Paras konsti saada kunnon ääntä mikkiliittimellä varustettuun pokkariin on käyttää vaikkapa Tascam DR60mkII http://tascam.com/product/dr-60dmkii/ joka maksaa muutaman satasen.

        Siihen saa kiinni 4 mikrofonia, se antaa Phantom-virtaa "ammattimikkeihin", sillä voi äänittää kahdella eri tasolla varmuuden vuoksi (kanaviin 3-4 -12dB back-up -raidat), se on ammattiominaisuuksilla (limitterit, stereokytkennät, ylipäästösuotimet) varustettu harrastajalaite, mutta hyvä ja halpa.

        Toisin sanoen vekotin sekä äänittää äänet hyvällä laadulla sisäiselle SD-kortille, mutta päästää signaalin läpi myös kameraan. Editissä sitten voi käyttää joko kameran muuntamaa signaalia (tasot pitää osata säätää tietysti), tai sitten sitä todennäköisesti parempaa Tascamin tallentamaa signaalia. Se pitää tietysti synkata videon kanssa joko käsipelillä (klaffi) tai automaatilla (Plural Eyes). Laitetta voi tietysti käyttää ihna vain irrallisena tallentimena myöskin, olen käyttänyt sellaista konserttiäänitysten varmistimena, kun päätallennin on ollut jotain 10 kertaa kalliimpaa. Ihan hyvä peli, siis.

        Mikrofonit: tärkein on lyhyt haulikko (käytännössä Röde). Edes kameran päälle laitettava, mutta Tascamin kanssa voi käyttää myös Phantom-haulikkoa puomissa. Sitten pari kaulusmikkiä, ilman radiohömpötyksiä aluksi, halvempi, helpompi käyttää ja aina parempi laatu. Ei tietysti voi juoksennella niityllä.

        Ääni on hankala, kannattaa yrittää opiskella mistä oikein on kysymys. Äänitä läheltä, aina.


      • Äänetön

        Jaa a , mitäs tää Tascam DR60 sitten maksaa. Ja oppisiko tumpelokin käyttämään, niin että sen mukanaan tuomat hienoudet voisi hyödyntää? Onko kovinkin vaikeaa?


      • PuhuvaKuva
        Äänetön kirjoitti:

        Jaa a , mitäs tää Tascam DR60 sitten maksaa. Ja oppisiko tumpelokin käyttämään, niin että sen mukanaan tuomat hienoudet voisi hyödyntää? Onko kovinkin vaikeaa?

        Yllä mainitsin että pari sataa. Thommanilla näkyy olevan 188€.

        Jos on tarvis saada kunnon ääntä, pitää hieman vaivautua. Toki manuaali saattaa olla hepreaa, jos ei mitään äänittämisestä ja äänestä tajua.


    • Mielipidettä

      Eikös äänen editointiohjelmalla laatua voida parantaa kovasti. Mitään mahdollisuuksia kalliisiin vehkeisiin ei tavallisella viedokuvaajalla ole. Onhan nuo jotkut dokumentit tv ssäkin kuvattu juuri go pro kameroilla. Miten ääni on saatu hyväksi en tiedä.

      • Canonisti______minäkin

        Ei voi. Lähinnä voi leikata jotain taajuuksia pois, mutta huono ääni on huonoa ääntä, vaikka kuinka suodattaisi.

        Parhaat actionkamerat antavat ihan hyvän kuvan ainakin hyvässä valaistuksessa ja joihinkin saa myös ulkoisen mikin. Minusta haastattelu kannattaa kuvata kuitenkin lyhyellä telellä. Hinta/laatu suhteeltaan monella merkillä f/1.8 50 mm on lyömätön vaihtoehto lyhyeksi teleksi croppirungossa.

        Melko edullisissakin rungoisaa on ollut jo jonkin aikaa mikrofoniliitin, mitä ei ole saman hintaluokan videokameroissa. Tai ainakaan en itse löytänyt, kun kuolisin markkinoita joku aika sitten. Halvin olisi ollut Canonin 100D. Parilla sataa saa esimerkiksi Rødelta hyviä mikrofoneja.


    • Freds

      Laatu on vaikea asia. Vahoilla filmikameroilla kuvatut valokuvat ovat mielestäni parempia kuin nykykuvat. Hyvin halvoilla laitteilla on kuvattu esim Bresson ym hyvää kuvaa. Äänessä täytyy saada se äänen väri taltioitua, enkä tiedä onko se pakko tehdä kallein laittein vai voisiko se onnistua nk kuvaus melkein kotikonstein? Sitä hakiessa ja miettiessä.
      Tosiaankaan ainakaan hyvään kuvaan tarvita tuhanisien laitteita, ellei juri virheetön laatu ole se dokumentin clue.

      • jokuTykkääÄitestä

        Laatu on yksinkertainen asia: tuotteen tuoma lisäarvo asiakkaalle.
        Muoti on se viheliäinen, jonka arvosta kukaan ei ota selvää: Petzval ja lomot kameroissa ja vinyylit äänessä.


    • Sitäkin

      Sitten tietysti, kun menee leffaan ja näkee todella hienosti ja virheettömästi kuvatun leffan, kaikilla äänitehosteilla maustettuna, katoaa kaikki omat teoriat halvoin keinoin tuotetusta kuvasta ja äänestä. Joku Chaplinin effakin kalpenee tekniikassa mutta ei kuitenkaan sisällössä toisin kuin nykyleffat joissa tekniikka voittaa sisällön. Juonta tuskin muistaa, mutta upea tekniikka porautuu takaraivoon.
      Sanoisin, että pieneen kokoon kuvatessa n.500 euron kamerat on ok. Ja ääni samaa luokkaa riittää. Hyvä mikki tarvitaan. Riittää, että ääni erottuu ja on selkeää. Ehkä useampikin mikki. Ja valaistukseen, kuvakulmaan., ym.

    • Canonisti_____minäkin

      Onko "Ongelmia" päässyt projektissaan eteenpäin? Olisi kiva kuulla, mihin ratkaisuun päädyttiin ja ollaanko siihen tyytyväisiä.

    • TämäRiittänee
      • Canonisti_____minäkin

        Käytettäessä erillistä äänentallenninta, tulee muistaa lyödä klaffi kaikkien otosten alkuun. Muuten äänen synkkaus on kovin haasteellista.


      • Nikon_Kamera
        Canonisti_____minäkin kirjoitti:

        Käytettäessä erillistä äänentallenninta, tulee muistaa lyödä klaffi kaikkien otosten alkuun. Muuten äänen synkkaus on kovin haasteellista.

        Uusimmissa edittisoftissa (Premiere esimerkiksi) on automaattinen äänen synkkaus vakiona, eli videotiedoston kehnoa ääniraitaa käyttäen softa osaa synkata paremmilla vehkeillä tehdyn kunnollisen äänityksen oikaan kohtaan. Jos tätä ei ole Plural Eyes -plugari tekee saman. Varuilta voi tietysti läpsäyttää klaffinkin, mutta ei enää välttämätöntä uusimmilla softilla.


      • Canonisti_______minäkin
        Nikon_Kamera kirjoitti:

        Uusimmissa edittisoftissa (Premiere esimerkiksi) on automaattinen äänen synkkaus vakiona, eli videotiedoston kehnoa ääniraitaa käyttäen softa osaa synkata paremmilla vehkeillä tehdyn kunnollisen äänityksen oikaan kohtaan. Jos tätä ei ole Plural Eyes -plugari tekee saman. Varuilta voi tietysti läpsäyttää klaffinkin, mutta ei enää välttämätöntä uusimmilla softilla.

        Tuo helpottaa oleellisesti synkkausta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe