Koiranomistajat tänne!

Koirastahaaveilija

Olen 14 vuotias tyttö, ja haluaisin oman koiran. Vielä se ei ole mahdollista, koska vanhempi koiramme tulee mustasukkaiseksi tai ei oikeen pidä siitä jos on toinen koira huomion keskipisteenä:(. Tottakai kunnioitan rakasta koiraamme jonka rinnalla olen kasvanut lähes koko elämäni, mutta saahan sitä unelmoida ja miettiä tulevaa:)

Eli siis olen lukenut paljon koirakirjoja ja ylipäätään perehtynyt miltei kaikkeen mahdolliseen tietoon koiriin liittyen. Mutta minua mietityttää vielä se että miten pentua kannattaa sosiaalista? Minun lähipiirissä ei ole oikein koiria joita käyttää apuna sosiaalistamisessa. Ja ei kai pennun kanssa voi mennä silloin vielä missään koirapuistoissa tms. Koska se ei ole saanut kaikkia rokotuksia? Sitten vielä se että milloin pentua voi alkaa viemään pidemmille lenkille? Ja miten opettaa pennulle sen ettei se syö esimerkiksi tuolin jalkoja?

Omia kokemuksia ja lisävinkkejä saa kertoa!:)

10

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vailvein

      Hei! :)

      Itsekin olen 14 vuotta, ja sain tuossa pari kuukautta sitten onan pennun jonka ostin itse.

      Meillä on myös toinen koira, uros ja päälle 7 vuotta. Hyvin on tullut toimeen tämän urospennun kanssa mikä otettiin meille. On loistavaa, jos olet jo tietoinen siitä, että minkälaista aktiviteettia koira tarvitsee, sekä tietoinen siitä, että pennun kanssa lopulta ei ole helppoa ja vaikka pentukin osaa olla söpö ja ihana, se on oikeasti hankalaa välillä elää sen kanssa :D

      Ja tuosta pennun sosiaalistamisesta on niin paljon erilaisia mielipiteitä, mutta mielestäni se tärkein on se fakta.

      Pennun tärkein sosialistusmiskausi on 8-12 viikon ikäisenä, jolloin sen saa tutustuttaa valmiiksi rokotettuihin, omistajille tuttuihin ja mukavaluonteisille koirille, mutta ei mitään syytä huoleen jos lähipiirissäsi ei ole toista koiraa, taikka pentua johon tutustuttaa pentusi. 12 viikon rokotuksen jälkeen on hyvä odotella ainakin viikko, että lääke vaikuttaa, jos aiot tutustuttaa koiran itsellesikin uusiin koiriin.

      Mielestäni on turvatonta mennä koirapuistoon, kun pentu ei ole vielä rokotettu. Monet tuntemani kokeneet kasvattajat ja eläinlääkäritkin sanovat ehdottoman ein koirapuistossa käymiselle rokottamattoman pennun kanssa.

      Jos pentu syö kalusteita, anna sille aktiviteettia, luu, pallo tai vastaava ja leiki sen kanssa. Kannattaa käyttää koiran innokas hetki kouluttamiseen, perus luoksetuloa, istumista, paikallaan oloa jne. Sen jälkeen kun pentu onkin jo väsähtänyt, se jaksaa nukkua taas reippaan tunnin.

      Tärkeintä on muistaa olla kärsivällinen, muista se jos olet edes aikeissa hankkia pentua.

      Ja mitä siihen toiseen koiraan tulee, koirilla on luontainen laumajärjestys, ja jos toinen koira tulee taloon, vanhempi koira yleensä näyttää olevansa penkille se korkea-arvoisempi hahmo.
      Ja kyllä ne koirat toisiinsa oppii, kun antaa niille aikaa.

      Pentua ei kannata viedä pitkille lenkille vielä alle 16 viikon ikäisenä. Lenkkiä saa aina pidentää, kun pentu kasvaa, mutta kovin pitkiä lenkkejä ek suosittelisi menemään, koira vaan väsyy ja jalat saattavat alkaa särkemään, ja pentu saattaa saada huonoja kokemuksia lenkeistä. Kun näyttää siltä että koira on jo valmis energiansa kanssa menemään pidempiä lenkkejä, silloin kannattaa mennäkin. Mitä rotua haluaisit? Noutajat tarvitsevat paljon liikuntaa ja muutkin isot koirat, kun taas pienemmät koirat rasittuu luonnollisesti pienemmästäkin määrästä, joten niitä ei viedä niin pitkille lenkeille. Pentua en suosittelisi kuljettamaan kauheasti asfaltilla pienessä iässä, sen tassujen vielä pehmeä iho vain repeytyisi.

      Pentua voi sosiaalistaa sitten 12 viikon rokotusten jälkeen jos et tiedä mitään valmiiksi sinulle tuttua koiraa, jonka tiedät olevan ystävällinen ja hyväluonteinen.
      Pentutapaamisia järjestetään yksityisestikin sekä julkisesti. Musti & Mirri- kauppa järjestää myös pentutapaamisia, kannattaa käydä katsomassa niiden nettisivu.

      Onnea haaveesi kanssa! :)

      • Maalaisjärkeävoikäyttää

        Ihan ok. vaikka on kopsattu melko suoraan koiraoppaista.


      • touholiini

        Sen verran korjaisin edellisen kirjoittajan tekstiä, Kyllä ne pikkukoirat tarvitsevat paljon liikuntaa. Esimerkiksi, et itse jaksa, sitä mitä tarvitsevat mäyräkoirat. Siltä varalta, että ottaa koiran on hyvä valmiiksi katsoa ulkoilupaikat.
        Chihuahuakin tarvitsee paljon liikuntaa, sanoisin ett n.3 tunnin lenkin päivässä, plus pissalenkit


      • Lwlwlwlele

        Ei chihuahua tarvitse mitään 3h:n lenkkejä jollet sitä siihen totuta. Esimerkiksi hirvikoiria ja vetokoiria voi hyvin lenkeilyttää pyörälläkin ton 3h, mutta silloin alustallakin on jo merkitystä jos matkat kasvaa 40-60km väliin. Kävellessä 3tunnissa matka jää monesti noin 20kilometrin molemminpuolin eli noin 140km/viikko, mutta onko siinä mitään järkeä. Jos tavoitteena on saada koiran kunto nousemaan kannattaa ottaa avuksi juoksumatto, auto, pyörä, sukset tai mönkijä. Tuttu juoksuttaa jämptejä mönkijällä aina niin sanotun esilenkin ennen varsinaista noin tunnin kävelylenkkiä, eli ajaa mönkijällä 12km:n lenkin 20-30km/h ja koirat seuraa vapaana perässä, kasvattaa määrää ennen jahtikautta noin 40-50km:n väliin/päivä, 4päivänä viikossa. Mutta niin kuin aikaisemmin totesin koirat eivät tarvitse noin valtavia määriä liikuntaa voidakseen hyvin, enemmän ne tarvitsee aikaa omistajalta. Lenkeilyyn riittää melko aktiivisenkin puudelin kohdalla komeasti 2h/päivä jos pääsee olemaan irti. Monikaan koiraihminen ei omilla kävelymäärillä saa mitenkään kuormitettua koiraa väsymykseen asti, huippu työkoirat pystyvät terveinä helpostikkin yli 100km:n päiväsiirtymiin. Itse kuormitan koiran fysiikkaa mieluummin pyörällä tai talvella suksilla ja haistelulenkit erikseen. Hommasin omalle pittimixille valjaat ja se on kiskonut minua viime talvina jäällä järkyttäviä matkoja, helppoa hiihtämistä seisoskelet suksilla, kattelet maisemia muutaman tunnin ja matkaakin taittuu siinä ajassa noin 30kilometriä.


    • Koirastahaaveilija

      Kiitos vastauksesta!<3

      Haluaisin pitkäkarvaisen collien koska vanhempi meidän koira on myös pk collie. Tiedän sen että koirat kyllä tottuvat toisiinsa mutta meidän koiramme ei nauti siitä yhtään ja en haluaisi sitä enempää rasittaa kun se on jo päälle 13 vuotias ja minulla on aikaa ottaa koira myöhemminkin:)

      Minkä rotuinen koira sinulla on? Miten sinulla on mennyt sen kanssa?

      • Itselläni on labradorinnoutajia, mustia molemmat. Pennun kanssa on mennyt hyvin ja noutotreenejä sekä seisomista ollaan sen kanssa tehty. Täytyy kouluttaa tästä hyvä, sillä sen vanhemmat on niin hyviä että olisi ihan hukkaanheittoa jos tätä ei saisi nyt näyttelyihin ja taippareihin.

        Tää ja meidän vanhempi joitain olemmat uroksia niin näinkin pienestä iästä tää jo pöyhkeilee vanhemmalle :D

        Haluatko jutella sähköpostissa lisää? Olisi varmaankin helpompaa. Sähköpostini on [email protected]


    • Enhaluajutella

      En halua.

    • Okei :D

    • Koirastahaaveilija

      Toi en ollut mä jos luulit!! Kato sun sähköposti:)

    • Kirjoitustyylin äkillisestä muutoksesta arvelinkin näin :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3209
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2822
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2638
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1763
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1717
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1580
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1436
    Aihe