Liian tummat tai vaaleat kuvat

Canon7d

Eli mulla vähän vanhmepi Canonin 7d järjestelmäkamera ja TV asetuksella kuvista tulee aina joko liian tummia tai liian vaaleita (käytännössä ihan mustia tai valkosia) riippuen miten oon asetukset säätänyt. En tiedä enää että mitä pitäisi säätää/ mitä teen väärin?

9

847

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elikkätota

      Yli- tai alivalottuu rajusti... Katoppa varsin muutamasta esimerkkikuvasta valotusarvot, aukko, suljinaika, ISO.

      Onko ISO autolla vai kiinteä arvo? Jos kiinteä, niin silloin voisi herkemmin päästä yli/ali valottumaan, jos suljinaikaa säädetään niin paljon että pelkkä aukon säätöalue ei riittäisi saamaan valotusta kohdalleen. Mutta pitäisi siitä väliltä kyllä löytyä laaja alue, jossa toimiikin...

      Objektiivi kuitenkin ehjä, aukon säätö toimii? Tuleeko toisella obiskalla sama vika vai toimiiko paremmin?

      No eipä tässä oikein osannut muuta kun arvailla.

      • Canon7d

        Tummissa kuvissa iso vaihtelee 3200-6400, muistaakseni tossa kohtaa oli Auto päällä.
        Suljinaika 1/8000 ja aukko 6.3. Tuota valotusarvoa en osaa katsoa. :/
        ISO:a oon koittanu säätää ja automaattiakin oon koittanu. Objektiivi on ihan ehjä ja uusi, joten siinä ei pitäisi mitään vikaa olla. Kamera tosin on vanhempi, mutta kaikki muu kuitenkin toimii siinäkin ihan moiteettomasti.


      • Elikkätota

        Noiden arvojen perusteella vaikuttaisi siltä, että valo ei vaan riitä kuvan ottamiseen noin nopealla suljinajalla.


      • caaron
        Canon7d kirjoitti:

        Tummissa kuvissa iso vaihtelee 3200-6400, muistaakseni tossa kohtaa oli Auto päällä.
        Suljinaika 1/8000 ja aukko 6.3. Tuota valotusarvoa en osaa katsoa. :/
        ISO:a oon koittanu säätää ja automaattiakin oon koittanu. Objektiivi on ihan ehjä ja uusi, joten siinä ei pitäisi mitään vikaa olla. Kamera tosin on vanhempi, mutta kaikki muu kuitenkin toimii siinäkin ihan moiteettomasti.

        Olet valinnut aivan liian lyhyen valotusajan, automatiikan säätövara on loppunut. Kokeile vaikka aluksi jotain 1/500 s. nyt ulkona.


      • Elikkätota

        Elikkä käytännön neuvoksi voisi koittaa suljinajan pitämistä kohtuullisemmissa arvoissa, sanoisiko vaikka noin välillä 1/100 - 1/500 sekuntia. Toki noista rajoista voi tarpeen tullen mennä ylikin molempiin suuntiin. Sopivaa suuruusluokkaa eri valaistusoloihin voi hakea esim. käyttämällä kameraa P-asennossa ja katsomalla, mihin arvoihin kameran automatiikka päätyy.

        Tuon Tv tilan käyttöhän toki tulee kyseeseen enimmäkseen silloin, kun halutaan käyttää erilaista suljinaikaa kuin automatiikalla, esim. pysäyttää liikkuvan kohteen liike tai pehmentää virtaavaa vettä tms. Silloin pitää kuitenkin olla muissa valotusarvoissa (aukko, ISO) vielä sen verran säätövaraa jäljellä, että niillä on mahdollista kompensoida valotusajan muutos. Muuten pitää joko järjestää lisää valoa, esim. salamalla, tai pimentää suotimella sen mukaan pyrkiikö kuva jäämään yli- vai alivalotetuksi.


      • Altekamerade

        Tietysti valokuvauksen perusteiden tunteminen olisi hyödyksi...
        Canon 7d on hieno kamera ja se yleensä tekee juuri sitä mitä käsket sen tehdä.
        Minä olen tehny sillä ammattitöitäkin hyvin tuloksin ilman ongelmia.
        Siis tässä starttipaketti:
        -kokeile Av.asentoa. ota ensin selvää mitä aukko tarkoittaa ja mitä se vaikuttaa kuvaustulokseen = syväterävyys
        - hyvä aloitus ISO on 400 , se yleensä riittää eikä yleensä ylivalota ja kuvan laatukin on hyvä
        - oikealla etusormella sitten pyöritellään sitä kameran päällä olevaa ratasta ja valitaan sopiva aukko niin että aika pysyy nopeampana kuin 1/60 ( pieni luku 2,8 = isoaukko - iso luku 22 = pini aukko)
        -valotuksen korjauksen voi pyöräyttää peukalolla miinus yhteen, jos kuvataan kirkkaita kohteita. yhden pykälän alivalotus on helppo korjata kuvankäsittelyssä mutta ylivalotus on vaikeampi
        - nyt voi ottaa kuvan ja katsoa tulosta; näillä ohjeilla se on hyvä. paina sitten vasemmalla peukalolla ensin nuolinäppäintä, kuva tulee uudestaan näkyviin , ja sitten INFO-näppäintä ; näkyy histogrammi, jos se on enimmäkseen keskellä mutta päät tavoittavat molemmat reunat ,niin kuva on teoriassakin oikein valotettu.

        Jos kuitenkin haluat käyttää ajan esivalintaa Tv niin junttaa se aluksi tuohon 100-500 välille,
        8000 et tarvitse mininkään. Mutta Av on parempi, sillä kuvaaja voi hallita lopputulosta paremmin. AV on minulla ollu päällä niin kauan kun se on ollut olemassa ( 30 vuotta ? )

        Äläkä vaihda kameraa kalliimpaan. Opettele ensin kuvaamaan 7D ;llä
        Kamerasi on todennäköisesti kunnossa. Älä anna sen sekoittaa sinua vaan pane se tekemään mitä haluat
        Hyvät kuvat syntyvät kameran takana. Tekniikka on sivuseikka. Se vaan pitää olla hallussa.
        Lue edes se Canonin "Parempia kuvia " kirjanen

        Mitenkähän eksyinkään tälle sivulle ja sitten olikin jo pakko ruveta saarnaamaan.
        Anteeksi saarnaava tyyli, mutta melkein 60 vuotta kameran takana antanevat siihen
        oikeutuksen. Valokuvauksen perusasiat eivät ole muuttuneet mihinkään vaikka laitteet ovat toisesta maailmasta kuin 60-luvulla. Nyt on liian helppoa ja sitten ei viitsitä opetella perusasioita . Opiskelemaan ja kokeilemaan siitä...! Imekää päähänne näkemystä mestarien kuvista1
        Tällaiset terveiset sinulle 7D ja muillekin kiinnostuneille

        PS. Hyviä neuvoja kommentteja on muissakin vastauksissa


      • Altekamerade
        Altekamerade kirjoitti:

        Tietysti valokuvauksen perusteiden tunteminen olisi hyödyksi...
        Canon 7d on hieno kamera ja se yleensä tekee juuri sitä mitä käsket sen tehdä.
        Minä olen tehny sillä ammattitöitäkin hyvin tuloksin ilman ongelmia.
        Siis tässä starttipaketti:
        -kokeile Av.asentoa. ota ensin selvää mitä aukko tarkoittaa ja mitä se vaikuttaa kuvaustulokseen = syväterävyys
        - hyvä aloitus ISO on 400 , se yleensä riittää eikä yleensä ylivalota ja kuvan laatukin on hyvä
        - oikealla etusormella sitten pyöritellään sitä kameran päällä olevaa ratasta ja valitaan sopiva aukko niin että aika pysyy nopeampana kuin 1/60 ( pieni luku 2,8 = isoaukko - iso luku 22 = pini aukko)
        -valotuksen korjauksen voi pyöräyttää peukalolla miinus yhteen, jos kuvataan kirkkaita kohteita. yhden pykälän alivalotus on helppo korjata kuvankäsittelyssä mutta ylivalotus on vaikeampi
        - nyt voi ottaa kuvan ja katsoa tulosta; näillä ohjeilla se on hyvä. paina sitten vasemmalla peukalolla ensin nuolinäppäintä, kuva tulee uudestaan näkyviin , ja sitten INFO-näppäintä ; näkyy histogrammi, jos se on enimmäkseen keskellä mutta päät tavoittavat molemmat reunat ,niin kuva on teoriassakin oikein valotettu.

        Jos kuitenkin haluat käyttää ajan esivalintaa Tv niin junttaa se aluksi tuohon 100-500 välille,
        8000 et tarvitse mininkään. Mutta Av on parempi, sillä kuvaaja voi hallita lopputulosta paremmin. AV on minulla ollu päällä niin kauan kun se on ollut olemassa ( 30 vuotta ? )

        Äläkä vaihda kameraa kalliimpaan. Opettele ensin kuvaamaan 7D ;llä
        Kamerasi on todennäköisesti kunnossa. Älä anna sen sekoittaa sinua vaan pane se tekemään mitä haluat
        Hyvät kuvat syntyvät kameran takana. Tekniikka on sivuseikka. Se vaan pitää olla hallussa.
        Lue edes se Canonin "Parempia kuvia " kirjanen

        Mitenkähän eksyinkään tälle sivulle ja sitten olikin jo pakko ruveta saarnaamaan.
        Anteeksi saarnaava tyyli, mutta melkein 60 vuotta kameran takana antanevat siihen
        oikeutuksen. Valokuvauksen perusasiat eivät ole muuttuneet mihinkään vaikka laitteet ovat toisesta maailmasta kuin 60-luvulla. Nyt on liian helppoa ja sitten ei viitsitä opetella perusasioita . Opiskelemaan ja kokeilemaan siitä...! Imekää päähänne näkemystä mestarien kuvista1
        Tällaiset terveiset sinulle 7D ja muillekin kiinnostuneille

        PS. Hyviä neuvoja kommentteja on muissakin vastauksissa

        Lieneekö tarpeen vielä mainita, että Av ei tarkoita automaattia vaan A on kai Aperture, suomeksi vaikkapa Aukko. T vastaavasti Time. Täysautomaattiasentoja ovat ne kaksi laitimmaista , vihreä ja CA . Niitä en ole käyttänyt koskaan, P on joskus käytössä, esim salamalla kuvattaessa.
        Ja Evellikölle repliikki: tottakai valotusarvojen merkitys täytyy tietää jotta ymmärtää aukon ja suljinajan "summan" mutta miksi ihmeessä nykyaikana pitäisi ottaa kuvia ilman valotusmittaria? Toista oli ennen....


    • EVellikö
      • Canon7d

        Kiitos neuvoista. Oon sinänsä vasta alottelija joten osa noista termeistä ja luvuista on ihan hepreaa ja en tosiaan oo perehtynyt vielä niin paljoa noihin suljin- & valotusaikoihin, kun yleensä oon kuvaillu vaan Av:llä, mutta nyt kun vaihdettiin isompaan putkeen niin käsi tuntuu tärähtävän sen verran, että oli pakko vaihtaa asetusta kun eläimiä kuvailen ja yleensä saattaa olla jo jonkin verran hämärämpää. Jostain sitten bongasin et suljinaikaa säätämällä kuvan saisi pysäytettyä paremmin, mut ei sitten kuitenkaan ois pitäny ihan tappiin sitä laittaa(?) 😅 Mutta joo lukaisen nyt tuon linkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe