Hanskojen käyttö kotisiivouksessa

koti

Käytettekö hanskoja kun luuttuatte kotona lattioita tai pesette kylpyhuonetta.

Itse käytän aina märkäsiivouksessa/tiskauksessa muovihansikkaita, en kumisia jotta en altistu kumiallergialle. Harmi vaan että kaupoissa on vielä vähän valinnanvaraa muovihanskojen suhteen.

Oikeastaan siivoaminen tuntuu mahdottomalta ajatukselta ilman hanskoja.

Silti osa tuttavapiiristä siivoaa ja käyttää koviakin pesuaineita ilman hanskoja. Kumpi on yleisempää hanskojen kanssa vai ilman, kertokaa mielipiteitänne.

39

17095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suti

      Hanskat tuntuvat niin inhokeilta kädessä, kostuvat, hikoavat ja takertuvat ihoon ja niiden pois kuoriminen on hankalaa.

      Paljain käsin vaan rempseästi, hyvä käsien pesu ja kunnon rasvaus päälle.

    • Qini

      Tiskatessa käytän aina valkoisia Star-muovihanskoja. Vessaa pestessä käytän ohuita kertakäyttöhanskoja (Famoflex, istuu hyvin). Muussa siivouksessa en käytä juurikaan, vaikka minun atopiani vuoksi pitäisi niitä käyttää kaikissa märissä töissä...

    • Lattiakaivo

      Hanskoja pitää käyttää ehdottomasti, kun puhdistat lattiakaivon vesilukkoa. Yleensä bakteerit eivät ole ihmisille vaarallisia, mutta heti kun mennään vesilukon toiselle puolelle, eli viemärin puolelle, niin bakteerit muuttuvat todella vaarallisiksi. Jos saat nihrauman käteesi ja siihen bakteereita vesilukosta, niin voit saada käteen vakavan verenmytkytyksen, joka voi johtaa käden amputointiin.

      Lattiakaivo pitäisi puhdistaa noin kerran kuussa. Ja jos siellä on pitkiä hiuksia, niin useammin. Eli ritilä ylös ja vettä suihkutetaan/ja/tai ainoastaan tähän tarkoitukseen varatulla tiskiharjalla putsataan lattiakaivo.

    • Atopia

      Joudun pakosti käyttämään koska minulla on atooppinen iho ja olen pesuaineille allerginen. Eihän ne siivotessa mukavat ole, vaikka alla käytän puuvillahanskoja, kädet hikoaa aikalailla. Luonnonkumihanskat ovat parhaita käyttää, koska ne menevät hyvin käteen. Sama juttu tiskatessa ja myös itseni pesemisessä, ei voi ilman hanskoja käsitellä mitään pesuaineita.

      • Tuurisiivooja

        Pakko käyttää, muuten on kädet heti puhki. Eihän ne tietty mukavilta tunnu, mutta ei se "ändi-vesikään". On oltava useammat suojakäsineet, ja vaihdeltava, jos kamalasti hiostuu. Rasvaista käsivoidetta on hyvä laittaa alle.


    • Sentti

      Niin monta kertaa olen alkanut poimia särkynyttä lasia paljain käsin, ja aina on tullut joku haava käteen, että olen oppinut aina vetämään ahnskat käteen. Ihan kumihanskatkin suojaa.

      • Bee

        Käytän hanskoja vain kun siivoan lattiakaivoja ta i käytän kloriittia yms. tujua ainetta. Normaaliin kotisiivoukseen ei tarvitse niin vahvoja aineita että ei kestä paljain käsin käyttää.


    • n20

      Käytän melkeimpä aina. Paitsi jos pyyhin pölyjä pelkästään vedellä kostutetulla rätillä. Pesuaineet kuivattavat käsiä todella paljon. EN ymmärrä, miten jotkut pystyvät esim. tiskaamaan ilman hanskoja.

    • Satu

      Ja sitten on vielä tärkeää käyttää mikrokuituliinojen kanssa hanskoja,imevät kaiken rasvan käsistä,siihen käy myöskin näppylähanskat..Ja muistakaa,että mikrokuituliinat eivät sovellu nahkakalusteiden pyyhintään,imevät rasvan niistäkin.

    • Nina75

      Vedän aina kumihanskat käsiini jos lotraan vedellä tai käsittelen pesuaineita. Minäkään en käsitä miten joku voi esim. tiskata tai siivota ilman kumihanskoja. Kumihanskoja kannattaa käyttää todellakin myös silloin jos käyttää mikrokuituliinoja. Moni ei varmaan tiedä että mikrokuituliinat imee rasvaa käsistä. Sama juttu on myös kukkienlaitossa ja pihatöissä, kumihanskat olla pitää.

      • m...

        hei niina75 sinulla on oikea asenne niin pitääkin olla keltaset kumihanskat kädessä, minkä merkisiä kumihanskoja ja kokosia hanskoja käytät


    • kun siivoan

      Siivoan sen verran usein että en tarvitse hanskoja.Kun ei kotona ole paska päässy pinttymään niin en tarvi hanskoja.Miksi kotona tehtävän siivouksen aikana pitäisi olla hanskat?
      Ei meillä ainakaan,koska päivitäinen siivous pitää jo valmiiksi paikat siistinä.

    • krooninen.sairastelija

      ...vessan ja kylpyhuoneen siivouksessa, muuten en. Töissäkään (siivoustyö) en käytä hanskoja, kuin ns. likaisilla alueilla (vessat, suihkut, saunat, roskikset yms).

      • tomutiina

        teillä siivojilla on kuin ns.likaiset?
        (Tarkoitukseni ei ole muuten leikkiä nokkelaa vaan olen oikeasti utelias.)


      • krooninen.sairastelija
        tomutiina kirjoitti:

        teillä siivojilla on kuin ns.likaiset?
        (Tarkoitukseni ei ole muuten leikkiä nokkelaa vaan olen oikeasti utelias.)

        ...virallisia nimityksiä nämä puhtaat ja likaiset alueet. Tarkoitin siis sitä, että esim. toimistohuoneita, kahvitiloja yms. siivotessa en käytä kumihanskoja.


    • LTA

      Käytän kumi- tai muovihanskoja tiskatessa, lattioita pestessä, ikkunoiden pesussa, nyrkkipyykin pesussa, wc:tä pestessä jne. eli aina, kun on vettä ja/tai pesuaineita mukana.

      Kun valitsee oikean kokoiset hanskat, käyttää aluskäsineitä ja vaihtaa kuiviin hanskoihin riittävän usein, ei ongelmia ole ja kädet tulevat suojatuksi.

      • cats

        minä käytän aina kumihanskoja.

        Muuten sopiiko miesten yleens pitä kumihanskoja?


      • hyvinkin
        cats kirjoitti:

        minä käytän aina kumihanskoja.

        Muuten sopiiko miesten yleens pitä kumihanskoja?

        Tottahan mies saa käyttää hanskoja, olen itse joutunut allergiani takia opettelemaan hanskojen käyttäjäksi. Allergiselle on tosin tarkkaa myös se, millaisia hanskoja voi käyttää. Mustat tuntuisi miehekkäämmiltä kuin kirkkaan keltaiset, mistähän saisi ohuita mustia kumihanskoja. Nitriilikäsineet on liian paksut ja kankeat moniin hommiin, esim. laatoitustöihin.


      • nobody
        hyvinkin kirjoitti:

        Tottahan mies saa käyttää hanskoja, olen itse joutunut allergiani takia opettelemaan hanskojen käyttäjäksi. Allergiselle on tosin tarkkaa myös se, millaisia hanskoja voi käyttää. Mustat tuntuisi miehekkäämmiltä kuin kirkkaan keltaiset, mistähän saisi ohuita mustia kumihanskoja. Nitriilikäsineet on liian paksut ja kankeat moniin hommiin, esim. laatoitustöihin.

        minunkin mielestäni miehet saa käyttää, mutta moniko miespuolinen käyttää ja eritoten myöntää käyttävänsä kumihanskoja?


      • Janina
        hyvinkin kirjoitti:

        Tottahan mies saa käyttää hanskoja, olen itse joutunut allergiani takia opettelemaan hanskojen käyttäjäksi. Allergiselle on tosin tarkkaa myös se, millaisia hanskoja voi käyttää. Mustat tuntuisi miehekkäämmiltä kuin kirkkaan keltaiset, mistähän saisi ohuita mustia kumihanskoja. Nitriilikäsineet on liian paksut ja kankeat moniin hommiin, esim. laatoitustöihin.

        Ainakin minun miesystävän mielestä kumihanskojen käyttö on pelkkä vitsi. Välillä kuulen siitä itsekkin kun yritän tehdä jotain kotitaloustyötä epätoivoisesti pitkillä kynsillä ja kumihanskat käsissä.


      • mies38
        nobody kirjoitti:

        minunkin mielestäni miehet saa käyttää, mutta moniko miespuolinen käyttää ja eritoten myöntää käyttävänsä kumihanskoja?

        Aikaisemmin ei tullut käytettyä kumihanskoja. Nykyinen vaimoni kuitenkin lähes pakotti minulle hanskat käteen märkätöitä tehtäessä. Kädet kun kuulemma oli aina niin kamalassa kunnossa.Nykyään käytän kumi- tai muovihanskoja useissa töissä. Aluksi hanskojen käyttö oli outoa, mutta nyt melko luonnollista ja ihan mukavaa. Moni mies pelkää varmaan leimautuvansa naiselliseksi hienohelmaksi, jos käyttää talous- tai siivoustöissä kumihanskoja. Naiset rohkaiskaa miehiänne hanskojen käyttöön!


      • män1
        hyvinkin kirjoitti:

        Tottahan mies saa käyttää hanskoja, olen itse joutunut allergiani takia opettelemaan hanskojen käyttäjäksi. Allergiselle on tosin tarkkaa myös se, millaisia hanskoja voi käyttää. Mustat tuntuisi miehekkäämmiltä kuin kirkkaan keltaiset, mistähän saisi ohuita mustia kumihanskoja. Nitriilikäsineet on liian paksut ja kankeat moniin hommiin, esim. laatoitustöihin.

        Jos käytän pesuaineita ja lotraan vedellä yli puoli tuntia minun käteni alkavat syhyämään nopeasti. Huomasin kun käytin hanskoja että kädet eivät enään syhy paljoaä Minun mielest mehetkin voivat käyttää hanskoja siivouksessa


    • Kyllä...

      ...käytän hanskoja mielelläni, kun siivoan ja tiskaan. Asun kolmen hengen solussa ja muutkin käyttää, jotenkin olisi yököttävää siivota ilman. Eri hanskat on tietenkin siivoamiseen ja tiskaamiseen.

      Citymarketista ja monesta muustakin kaupasta löytyy kyllä muovihanskoja, jotka tuntuu ihanalta iholla. Tavallisetkaan kumihanskat ei aiheuta mulle mitään iho-ongelmia ja olen käyttänyt paljon niitäkin.

    • Janina

      Minäkin ole ihastunut sinisiin muovihanskoihin. Ovat niin helpot pukea ja riisua pitkänkin käytön jälkeen. Vaikka minulla on tiskikone, käytän hanskoja koneen täytössä. Siivouksessa käytän koko ajan hanskoja niin luutuamisessa, imuroissa ja pölyjä pyyhkiessä.

      • en ikuna

        En käytä hanskoja. Esim. kun tiskaan kädet puhdistuu siinä samalla.


      • nobody

        Haluaisin tietää miksi käytät kumihanskoja imuroimisessa? Eihän siinä kädet "hajoa"...


      • Janina
        nobody kirjoitti:

        Haluaisin tietää miksi käytät kumihanskoja imuroimisessa? Eihän siinä kädet "hajoa"...

        Minusta on jotenkin kiva vetää kumihanskat suojaksi imuroinnin ajaksi, koska olen tottunut hanskoja käyttämään. Imurin suulakeen puhdistus ja pölypussin vaihto on ainakin syytä suorittaa käsineet käsissä.


    • nobody

      Mikä vaikuttaa eniten siihen, mitkä hanskat valitsette kaupasta? Väri, mukavuus, merkki, kestävyys ym.??? Itse pidän eniten keltaisia osaksi niiden kirkkaan ja iloisen värin takia mutta myös mukavuus on erittäin tärkeä.

      • Janina

        Olen kokeillut eri merkkejä. Keltaisia kumihanskoja esimerkiksi Sini, Pirkka, Vileda ym. Muovihanskoista Famon siniset vuorelliset ja valkoiset ilman vuorta.
        Mielestäni mukavimmat ovat Famonin vuorelliset muovihanskat joita sitten varmaan pari vuotta käyttänyt. Kieltämättä keltainen on pirteä väri mutta ei osta hanskoja värin takia.


      • lapikka

        Mielestäni tärkeintä on, että hanskat ovat sopivan kokoiset, oli sitten muovi- tai kumihanskat. Koko eroja on muuten todella paljon halppis ja ns. laatutuotteiden välillä!!
        Itse käytän keltaisia kumihanskoja tiskatessa muistaakseni (sini). Siivous, autonpesu ym. töissä muovihanskat (Star) ovat mukavammat, tosin niissä on vähän liian lyhyet varret..
        Onko muita muovihanska merkkejä kuin (Star), Jos vaikka löytyisi pitempi vartiset??


      • LTA
        lapikka kirjoitti:

        Mielestäni tärkeintä on, että hanskat ovat sopivan kokoiset, oli sitten muovi- tai kumihanskat. Koko eroja on muuten todella paljon halppis ja ns. laatutuotteiden välillä!!
        Itse käytän keltaisia kumihanskoja tiskatessa muistaakseni (sini). Siivous, autonpesu ym. töissä muovihanskat (Star) ovat mukavammat, tosin niissä on vähän liian lyhyet varret..
        Onko muita muovihanska merkkejä kuin (Star), Jos vaikka löytyisi pitempi vartiset??

        Famonin valikoimissa on Se Pitkä -nimiset punasiniset muovihanskat. Itse hanskaosa on punainen ja jatkovarsi sininen. Ovat lähes olkapäihin asti varreltaan. Pitäisi löytyä ainakin rautakaupan valikoimista.


      • mukavat ois
        Janina kirjoitti:

        Olen kokeillut eri merkkejä. Keltaisia kumihanskoja esimerkiksi Sini, Pirkka, Vileda ym. Muovihanskoista Famon siniset vuorelliset ja valkoiset ilman vuorta.
        Mielestäni mukavimmat ovat Famonin vuorelliset muovihanskat joita sitten varmaan pari vuotta käyttänyt. Kieltämättä keltainen on pirteä väri mutta ei osta hanskoja värin takia.

        Mistähän löytyisi mustia kumihanskoja? Vaikka kertakäyttöisiä tai talouskäsineitä, ne olisi tyylikkäät.Telkkarissa on aina silloin tällöin näkynyt.


      • LTA
        mukavat ois kirjoitti:

        Mistähän löytyisi mustia kumihanskoja? Vaikka kertakäyttöisiä tai talouskäsineitä, ne olisi tyylikkäät.Telkkarissa on aina silloin tällöin näkynyt.

        Kyselepä mustia kertakäyttöisiä latex-hanskoja parturi-/hiustukuista. Parturi-kampaajat käyttävät usein mustia kumihanskoja värjäyksessä.


    • Mansikka

      käytän siivotessa, kun asun kolmen hengen solussa. Jotenkin tuntuu terveellisemmältä siivota vessaa ja suihkua. Muutkin kämppikset käyttää, kaikilla on omat hanskat, minulla useita eri tarkoituksiin.

      Tietysti kun kumi ja latex kiinnostaa, niin mielellänihän hanskoja käytän.. ;)

      • nobody

        taitaa mennä jo aiheen vierestä, mutta olen kuullut kumihanskafetissistä. Ihan uteliaisuudesta haluaisinkin tietää mihin muuhun hanskoja sitten käytät?

        Itselleni ne ovat vain mukavuusasia siivotessa ja tiskatessa, mutta mitään varsinaista mielihyvää ne eivät minulle tuota.


      • Roskien kerääjä.
        nobody kirjoitti:

        taitaa mennä jo aiheen vierestä, mutta olen kuullut kumihanskafetissistä. Ihan uteliaisuudesta haluaisinkin tietää mihin muuhun hanskoja sitten käytät?

        Itselleni ne ovat vain mukavuusasia siivotessa ja tiskatessa, mutta mitään varsinaista mielihyvää ne eivät minulle tuota.

        Moi! Onko teillä tiedossa mistä saisin Huumepiikkien kestäviä hanskoja? Olisi kätevät tuolla kaupungilla kun tulee joskus kerättyä roskia ja pulloja niiden ohessa


      • kota

    • Anonyymi

      Tölli vaihto koti TK väkivalta joko Anu Tölli nä kädessä valkosipuli vaihto

    • Anonyymi

      Minä käytän hitsaajan rukkasia aina kun pesen ihan mitä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2205
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1559
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1495
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      1284
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1189
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      914
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      880
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      805
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      288
      794
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      715
    Aihe