Koira astmaatikolla??

Fiina

Meillä yhdellä lapsista on astma, lääkitys ollut käytössä nyt melkein kaksi vuotta. Ihan hyvässä tasapainossa sairaus on, vaikka sitten kun sairastetaan niin sairastetaan kauan.
Mutta toiset lapset ovat alkaneet toivoa koiraa. Olen kyllä selittänyt, ettei sellaista meille voi ottaa ja tämän ovat ymmärtäneet hyvin. Eikä meille todellakaan olla ottamassa koiraa. Haluaisin kuitenkin kysyä, että onko astmaatikkoa, jolla olisi koira? Vai onko kaikki joutuneet luopumaan lemmikistään sairauden toteamisen jälkeen?

15

7140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astmaatikko

      Astma on keuhkojen krooninen tulehdussairaus, ei mikään allergia. Ellei astmaatikolla ole todettu nimenomaan koira-allergiaa, ei koiran ottamiselle ole mitään estettä.

      Olen sairastanut astmaa yli 40 vuotta ja nytkin kahden koiran omistaja. Eivät aiheuta mitään oireita. Astma ja allergia ovat kaksi eri asiaa.

    • Siru

      Mulla on vaikea astma ja kaksi isoa koiraa. en ole koirille allerginen, siis koiravasta-aineet verestä ovat negatiiviset.Testauta lapsesi.

    • kokemus

      Itselläni on monenlaisia eläimiä mm. kolme koiraa ja lintuja. "Sairastan" keskivaikeaa astmaa ja koskaan ei ole ollut vaikeuksia eläinten takia koska en ole allerginen niille. Testatkaa ihmeessä lapset ja mielellään vielä itsennekin jos harkitsette koiraa. Suosittelen myös ostamaan tehokkaan ilmanpuhdistimen kaiken varalta, pölymäärät kuitenkin nousee kun taloon tulee eläimiä. Kunnollinen hepa-suodattimella oleva pölynimuri on myös must hankinta jos ei vielä omista.
      Tsemppiä koiran hankinnalle, toivottavasti saatte oman tessun ;)

      • Astmaatikko

        Ette voi olla tosissanne.. Missään tapauksessa ei kannata harkita minkään eläimen hankintaa jos LAPSELLA on todettu astma. Sairaudella on taipumus "elää". Jotkut oireet puhkeavat myöhemmin. Aikuisella ehkä tilanne eri jos on asunut koirineen pitkään ilman oireita. Tyhmää rohkaista leikkimään lapsen terveydellä..


      • riskiä

        Jos lapsi ei ole ollut koiran kanssa aiemmin paljon tekemisissä , allergiatestit ei näytä yhtään mitään. Ei niillä voi ennustaa, herkistyykö lapsi koiralle vai ei.

        On aika tylsää, jos lapsi alkaakiin sitten puolen vuoden koirakauden jälkeen oireilla, ja se koira joudutaan luovuttamaan pois...

        Itse en ottaisi astmalapsiperheeseen koiraa...


      • ymmärtämis
        Astmaatikko kirjoitti:

        Ette voi olla tosissanne.. Missään tapauksessa ei kannata harkita minkään eläimen hankintaa jos LAPSELLA on todettu astma. Sairaudella on taipumus "elää". Jotkut oireet puhkeavat myöhemmin. Aikuisella ehkä tilanne eri jos on asunut koirineen pitkään ilman oireita. Tyhmää rohkaista leikkimään lapsen terveydellä..

        vaikeuksia? vai? Oletko joku koiravihaaja? Astma ja allergia on aivan eri sairauksia! Kannattaisiko ottaa asioista selvää ensin...


      • meet
        riskiä kirjoitti:

        Jos lapsi ei ole ollut koiran kanssa aiemmin paljon tekemisissä , allergiatestit ei näytä yhtään mitään. Ei niillä voi ennustaa, herkistyykö lapsi koiralle vai ei.

        On aika tylsää, jos lapsi alkaakiin sitten puolen vuoden koirakauden jälkeen oireilla, ja se koira joudutaan luovuttamaan pois...

        Itse en ottaisi astmalapsiperheeseen koiraa...

        kysehän oli astmaatikosta ei allergikosta... Astma ja Allergia ovat eri sairauksia. Eihän kukaan suomenmaassa voisi tuon sinun sanomasi perusteella ottaa koiraa. Jos allergia testit ei ole luotettavia niin minkä takia niitä tehdään? Siis ihan uskomattomia väitteitä joilla ei ole todellisuuspohjaa...


      • astmanen
        ymmärtämis kirjoitti:

        vaikeuksia? vai? Oletko joku koiravihaaja? Astma ja allergia on aivan eri sairauksia! Kannattaisiko ottaa asioista selvää ensin...

        Ei ole luetunymmärtämisessä mitään vikaa. Puhun vain omasta kokemuksesta. Perheessäni oli koira, joka jouduttiin antamaan pois kun sairastuin. Tietoa sairaudesta on kertynyt 30 vuotta. Astma ja allergia ikävä kyllä kulkevat käsikädessä.


      • miettiä mitä puhuu
        meet kirjoitti:

        kysehän oli astmaatikosta ei allergikosta... Astma ja Allergia ovat eri sairauksia. Eihän kukaan suomenmaassa voisi tuon sinun sanomasi perusteella ottaa koiraa. Jos allergia testit ei ole luotettavia niin minkä takia niitä tehdään? Siis ihan uskomattomia väitteitä joilla ei ole todellisuuspohjaa...

        Testitulokset muuttuvat kun sairauskin muuttuu ajan myötä. Itse en ollut kissalle ensin allerginen lainkaan vaikka astma oli jo todettu vuosia sitten. Sinun näkemykselläsi olisin siis voinut ottaa kotiini kissan?!? Myöhemmissä testeissä todettiin kissa-allergia ja paha.


      • allerginenko?
        meet kirjoitti:

        kysehän oli astmaatikosta ei allergikosta... Astma ja Allergia ovat eri sairauksia. Eihän kukaan suomenmaassa voisi tuon sinun sanomasi perusteella ottaa koiraa. Jos allergia testit ei ole luotettavia niin minkä takia niitä tehdään? Siis ihan uskomattomia väitteitä joilla ei ole todellisuuspohjaa...

        On olemassa nk. sisäsyntyistä ei-allergista astmaa, jolloin ihmisellä on astma, mutta ei allergiaa. Sitten on nk. allergista astmaa, jolloin ihmisellä on sekä allergia ja lisäksi astma. Esim. koira-allerginen voi saada astma-oireet koiran lähellä, siitepölyallerginen voi saada astmaoireet keväisin.

        Joten kyllä astma ja allergia usein kulkevat käsi kädessä.

        Allergiatestit tehdään astmaa diagnosoitaessa, koska halutaan selvittää, onko kyseessä allerginen vai sisäsyntyinen astma. Mutta allergiatestit eivät ole 100% luotettavia. Voi saada esim. koirasta oireita, mutta testi väittää toista. Tai voi testin mukaan olla koira-allerginen, vaikka koira ei aiheutakaan oireita.

        Mutta edelleenkään en ottaisi eläimiä allergiaperheisiin!


    • molemmat

      Eli astma ja koira-allergia. Koirat ovat olleet minulla jo paljon aikaisemmin kuin astma ja allergia todettiin. Saan oireita jos olen kylässä missä on kissa tai jonkun muun kuin oma koira.

      Itse en missään tapauksessa enään edes harkitsisi minkään eläimen ottamista.

      Älä siis sinäkään!

    • katti ja koiruli

      Mulla on sekä kissa ja koira.Kissa on ollut 12-vuotiaasta lähtien eli reilu 10 vuotta ja koirakin 8 vuotta.Oon sairastanut astmaa pienestä lähtien ja oon allergiatestien mukaan allerginen sekä koiralle ja kissalle. Omista elukoista ei mulle oireita tule. Oon ilmeisesti saanut niistä siedätyshoitoa ja tottunut omien elukoiden hilseisiin. Jos menen vierailulle muiden kissojen tai koirien luo, oireita välillä tulee, ennen tuli vielä enemmän.
      Voi olla vähän riski ottaa lemmikki, kun astmaatikko on lapsi. Voi olla, että allergia ja astma lievenevät tai sitten pahenevat.
      Lääkärit tosin eivät suosittele astmaatikolle koiraa tai kissaa lemmikiksi...

    • NUHANENÄT

      9-vuotiaalla tyttärelläni on astma, alkoi rasitusastmana ja ajan myötä muuttui krooniseksi. meillä on koira, joka otetiin vaikka astma oli jo todettu.uskoin juttuja, ettei astama ja koiraallergia ole sama, ei varmasti olekkaan, mutta meillä kävi niin, että jouduttiin palamaan jatkuvaan lääkitykseen ja tänä kesänä jouduttiin ottamaan astetta kovempi lääke käyttöön. tytölle tuli yskä, joka ei parantunut muuten. itse en ottaisi enään koiraa tai muutakaan lemmikkiä, mutta olevasta olisi vaikea luopuakkaan. joten nyt otetaan lääkkeet, ja toivotan ettei niiden pitkä aikaisestakaan käytösta ole haittaa ja iloitaan koirasta.

    • iskä66

      meillä ei ole lapsilla mitään allergioita mutta edellisestä avioliitosta olevallani pojalla ilmeisesti saattaa olla. Testejä on nyt tehty ja allergiatesteihin on vielä tovi aikaa. Pojallani on lemmikkinä 2 koiraa kotona, eikä poikani äitikään ole mikään järin siisti ihminen mutta nyt on sit jo tässä vaiheessa uhkailtu sieltäpäin että jollei meidän lasten kissa lähde jonnekkin muualle meiltä niin poika ei enää käy meillä viikonloppukylässä. Poika siis viettää yhden päivän viikonlopusta meillä. Kertokaapas nyt tietävät että onko tässä nyt sitten mitään järkeä. Minun käsitykseni mukaan jos kyseessä on allerginen astma on syytä katsella ensin omaa torppaa kun syytellä muita.

    • sutu & koissut

      Minulla on ollut astma nyt 7 vuotta ja minulla on ollut koiria ihan aina. Lääkärini sanoi että kun koirani joskus kuolee, niin ei kannata ottaa uutta.

      Lääkärini on sitä mieltä että vaikka on allerginen jollekkin, (esim koira) niin kun sen oman koiran kanssa on niin se menee siedätyshoidosta ja allergia oireet eivät enää tule omasta koirasta.

      Vaikka lääkärini sanoi ettei kannata ottaa enää uutta koiraa, niin otin toissa talvena uuden koiran ja hyvin olen tähän asti pärjännyt astman, koira allergian ja koirien kanssa.

      Kaikki menee niin kauan hyvin kun muistan ottaa lääkkeet, mutta jos lääke unohtuu niin sitten tulee myös oireita, mutta ei läheskään niin pahoja kuin vanhempieni koirasta. Eli ilmeisesti "siedätyshoito" systeemi toimii.

      Koulutan myös vapaa-ajalla koiraseuroissa agilityä ja vedän koira kursseja. Hyvin pärjään myös vieraiden koirien kanssa jos vaan se lääkitys on kohdallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe