Harkkotyövinkkejä kaivataan !

M100/500

Harkkosokkelin muuraus olisi alkamassa (RUH-290), mutta pari käytännön juttua askarruttaa:

1. Miten alimman harkkokerroksen saa parhaiten oikeaan tasakorkoon silloin, kun antura on suurelta osalta hieman liian korkea ? Tällöinhän ei voi käyttää laastikerrosta anturan korkeuserojen tasaamiseen. Pitäisikö alimman kerroksen harkkojen alareunasta viistää sentti-pari esim. sahaamalla vai piikata liikaa tavaraa pois anturan pinnasta ? Kyse on koko anturan mitalla n. 30 millin vaihteluista.

2. Miten kätevimmin mitataan 1000 kg:n suursäkistä harkkolaastin ja veden suhde betonimyllyyn ? Ohjeet lähtevät aina 25kg:n säkistä, johon sitten 3-3.5 l vettä perään. Ei sitä kuivalaastia kai nyt kukaan vaa'alla ala punnita, joten joku tilavuuteen perustuva suhteutusvinkki olisi tervetullut.

9

7849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korkkomerkki

      Laitat joka nurkkaan linjatolpat ja merkkaa korkko merkki esimerkiksi vesiletkulla jos ei ole laaseria käytös,sitten mittaat korkeuden anturapinnasta korkkomerkkiin,voit myös mitata tolppien välistä mutta sitten pitää linjanaru olla vedettynä korkomerkistä korkomerkkiin.siinä kohtaa mikä on mitas vähiten cm anturasta linjanaruun on anturan korkein kohta,siitä korkeimmasta kohdasta sinun pitäisi päästä muuramaan harkot kokonaisina yli ilman mitään harkon vuolemisia,näin sinulla on vähiten lastia harkon alla siinä kohtaa ja muualla menee sitten sen mukaan mikä anturas on sitä heittoa.Esim. korkein kohta näytää linjanaruun 97cm jos on laitettu merkki metriin,laitat niiden tolppien kohdalle anturasta merkki 20 cm,siitä merkistä jää 77 cm korkomerkkiin,nyt laitat joka tolppaan merkin korkomerkistä alaspäin 77 cm kohdalle näin sinulla on ensimmäisen harkko kerros vaakatasos.Ja lastin sekoituksen näet kokelemalla,ei voida sanoa mikä on oikea määrä vettä 16 lapion myllys kun toisilla on lapio kukkuralla ja toisilla ne on vajaita lapiollisia,rohkeesti vain tekemään,lykkyä tykö.

    • korkomerkki

      Laitat joka nurkkaan linjatolpat ja merkkaa korko merkki esimerkiksi vesiletkulla jos ei ole laaseria käytös,sitten mittaat korkeuden anturapinnasta korkomerkkiin,voit myös mitata tolppien välistä mutta sitten pitää linjanaru olla vedettynä korkomerkistä korkomerkkiin.siinä kohtaa mikä on mitas vähiten cm anturasta linjanaruun on anturan korkein kohta,siitä korkeimmasta kohdasta sinun pitäisi päästä muuramaan harkot kokonaisina yli ilman mitään harkon vuolemisia,näin sinulla on vähiten lastia harkon alla siinä kohtaa ja muualla menee sitten sen mukaan mikä anturas on sitä heittoa.Esim. korkein kohta näytää linjanaruun 97cm jos on laitettu merkki metriin,laitat niiden tolppien kohdalle anturasta merkki 20 cm,siitä merkistä jää 77 cm korkomerkkiin,nyt laitat joka tolppaan merkin korkomerkistä alaspäin 77 cm kohdalle näin sinulla on ensimmäisen harkko kerros vaakatasos.Ja lastin sekoituksen näet kokelemalla,ei voida sanoa mikä on oikea määrä vettä 16 lapion myllys kun toisilla on lapio kukkuralla ja toisilla ne on vajaita lapiollisia,rohkeesti vain tekemään,lykkyä tykö.

    • korosta

      Tuossa annetun ohjeen mukaan muurataan kokonaisilla harkoilla anturasta lähtien ja siihen ylimpänäkin olevan harkon alle voi laittaa laastia.

      Idea on siinä että korko saa olla /- 200 mm annetusta korosta ja se on silti vielä luvan mukaisessa korossa.

      Jos teillä olisi vastaava mestari niin hänen pitäisi tämä tietää.

      Eli jois lopullinen anturan pinta on vaikka 100 mm ylempänä annettua korkoa, niin hyvä vain talon kannalta että näin päin.

      Laastin notkeus myllyssä katsotaan silmällä ja sen oppii näkemään muutaman myllyllisen jälkeen sokea reettakin.

      • M100/500

        "Idea on siinä että korko saa olla /- 200 mm annetusta korosta ja se on silti vielä luvan mukaisessa korossa. Jos teillä olisi vastaava mestari niin hänen pitäisi tämä tietää. Eli jos lopullinen anturan pinta on vaikka 100 mm ylempänä annettua korkoa, niin hyvä vain talon kannalta että näin päin."

        Joo, tässä ei kyllä ole mitään uutta. Näinhän asia yleensä ratkaistaan. Itse haluaisin vain pitää lattiakoron siinä tasossa mihin se on työmaalla merkattu.

        Saattaa kyllä olla niin, ettei tuo harkkojen vuoleminen ole kovinkaan kustannustehokasta, joten pohdin vielä ehdotettua menettelyä tai jotain sekamallia.


      • todellinen syy
        M100/500 kirjoitti:

        "Idea on siinä että korko saa olla /- 200 mm annetusta korosta ja se on silti vielä luvan mukaisessa korossa. Jos teillä olisi vastaava mestari niin hänen pitäisi tämä tietää. Eli jos lopullinen anturan pinta on vaikka 100 mm ylempänä annettua korkoa, niin hyvä vain talon kannalta että näin päin."

        Joo, tässä ei kyllä ole mitään uutta. Näinhän asia yleensä ratkaistaan. Itse haluaisin vain pitää lattiakoron siinä tasossa mihin se on työmaalla merkattu.

        Saattaa kyllä olla niin, ettei tuo harkkojen vuoleminen ole kovinkaan kustannustehokasta, joten pohdin vielä ehdotettua menettelyä tai jotain sekamallia.

        ja se olisi pitänyt huomioida jo anturan valuvaiheessa, jos se jostain syytä sattuisi olemaan tärkeää.

        Joku 30 - 50 mm heitto ylöspäin ei tosiaan näy missään, täyttömaata menee ehken kuorma enemmän jos pitää pysyä julkisivukuvien mukaisessa maanpinnan tarkassa korossa.


      • ammattilainen
        M100/500 kirjoitti:

        "Idea on siinä että korko saa olla /- 200 mm annetusta korosta ja se on silti vielä luvan mukaisessa korossa. Jos teillä olisi vastaava mestari niin hänen pitäisi tämä tietää. Eli jos lopullinen anturan pinta on vaikka 100 mm ylempänä annettua korkoa, niin hyvä vain talon kannalta että näin päin."

        Joo, tässä ei kyllä ole mitään uutta. Näinhän asia yleensä ratkaistaan. Itse haluaisin vain pitää lattiakoron siinä tasossa mihin se on työmaalla merkattu.

        Saattaa kyllä olla niin, ettei tuo harkkojen vuoleminen ole kovinkaan kustannustehokasta, joten pohdin vielä ehdotettua menettelyä tai jotain sekamallia.

        taitamattomuutta, pätee tässäkin tapauksessa.


    • hidas.

      panet notkokohtiin laastia paksummalti (jäykkää) niin seuraava kerros on helppo muurata tasaiselle alustalle.

    • peukku68

      se kura josta kukaan ei ole neuvoa antanut; pysäytä mylly ja kokeile jos saat siitä pallon nyrkissä niin se on sopivaa: löysä valuu sormista ja kuiva ei muotoudu. parin myllyn jälkeen alat erottaa jo kuran valumisesta myllyssä onko se sopivaa.. ja pese se mylly joka välissä niin ei tarvii vasaralla hakata pilalle - pikku juttu mutta jälkeenpäin huomaat sen kannattavan. eli vettä myllyyn ja reunan suihkutus samalla.

    • kaipaani

      Morro!

      Vai tuli antura liian ylös,helpoimmalla pääset harkkoja leikkaamalla,leikkaa riittävästi että mahtuu kuraa myös(rälläkällä jossa timanttiterä),laastin seossuhde ei ole kuivalaastin kanssa mitään ydinfysiikkaa,nakkaa puol ämpäriä vettä myllyyn ja noin 7-9 normaalia leveäkärkisellä lapiolla jauhoa sisään,kyttää myllyyn ja anna sekoittua n.6:nen lapiollisen kohilla jos satsi seisoo liki paikoillaan myllyn pohjalla lisää jauhoa,jos taasen satsi pyörii myllyn mukana keskipakoisvoiman vaikutuksesta ja näyttää rutikuivalta mullinpaskalta lisää varovastai vettä pienillä lirauksilla,älä anna myllyn pyöriä koko päivää laasti notkeentuu turhainpäiten.Kun satsi seuraa myllyn reunaaa noin klo 22.00 ja lumpsahtaa niiltä kohin alas ja näyttää sopivan muurattavalta niin eikuin muuraamaan,ensimmäisen varvin alla voi kura olla vaikka vähän jäykempää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2377
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2275
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1759
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1299
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe