Missä on Olavi Noronen?

hain www.scorpitosta

Siis se turkulainen epävirallinen julkkispsykoterapeutti (no, oli ainakin joskus), josta virallinen taho ei oikein ole tykännyt?---kotisivuja ei löytynyt, onko jotain tapahtunut, tietääkö joku? Toimiiko vielä virassaan?

57

28859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm....

      Näin ilmeisesti HÄNEN kuolinilmoituksensa Turun Sanomissa viime viikonloppuna. Olen kyllä yrittänyt selvittää, että voisko tällä alueella olla toinen saman niminen henkilö....

    • J.N.

      Olavi Noronen kuoli 12.11.2006 Turussa. Siunataan hiljaisuudessa.

      • A.S.

        Toivon koko sydämelläni voimia teille Julius ja Tuomo. Ollin muisto elää..


      • apap

        No, tämäpä oli yllätys:o Aika ristiriitainen persoona hän kyllä oli. Autti monia, mutta moni sai myös traumoja hänestä.

        Kiitos paljon, että kerroitte.


      • apap
        apap kirjoitti:

        No, tämäpä oli yllätys:o Aika ristiriitainen persoona hän kyllä oli. Autti monia, mutta moni sai myös traumoja hänestä.

        Kiitos paljon, että kerroitte.

        osanottoni kaipaamaan jääneille. Olin niin hämmentynyt tuosta tiedosta, että olin hieman tökerö. Viisas mies hän oli omalla alallaan ja paikallaan. Eikä sen tieto- ja kokemusmäärän omaavaa toista korvaavaa ihan heti löydykään.

        Tunsin hänet aikanaan,itse asiassa minulla olisi ollut kysyttävää häneltä, kun luotin nimenomaan Ollin arvostelukykyyn paranormaalin alueella, mutta eipä löydy toista tästä maasta, johon nojautuisin noissa asioissa:(


    • entinen asiakas

      Heissan kysyjä,

      Tällaisen löysin, kun hieman etsiskelin, tiedoksesi

      T:mi Scorpitos Om. Olavi Noronen
      Osoite
      Lipunkantajankatu 9 C 80
      20360 TURKU
      Puhelin 02-253 9650
      Toimiala
      Hyvinvointipalveluja

      • Oliko kyseessä itsemurha?

        TS:n kuolinilmoituksen perusteella herra kun kuoli täsmälleen 60-vuotispäivänään. Myös kirkollisia palstalla oli sama kuolintieto, joten mistään pilailmoituksestakaan ei ole kyse.


      • utelias2
        Oliko kyseessä itsemurha? kirjoitti:

        TS:n kuolinilmoituksen perusteella herra kun kuoli täsmälleen 60-vuotispäivänään. Myös kirkollisia palstalla oli sama kuolintieto, joten mistään pilailmoituksestakaan ei ole kyse.

        Tietäneekö kukaan kuolinsyytä?


      • Saara
        utelias2 kirjoitti:

        Tietäneekö kukaan kuolinsyytä?

        Valitettavasti erehdyin hakeutumaan Olavi Norosen asiakkaaksi noin 10 vuotta sitten. Kuolleista ei kuulemma saa puhua pahaa, mutta koska hän eläessään kovasti mainosti omaa rehellisyyttään, kerron tässä esimerkin hänen "rehellisyydestään": Hän lähetti kotiin kirjeitä, joissa purki minuun vihaansa asioista, joiden kanssa minulla ei ollut mitään tekemistä. Miten minä muka olin loukannut häntä ja miten vihainen hän oli minulle, kun joku oli hänelle sanonut sitä tai tätä. Melkoisen asiatonta käytöstä keneltä tahansa saati sitten terapeutilta ja "henkisesti kehittyneeltä ihmiseltä", jollaiseksi hän oli itsensä nimennyt.


      • hämmentävä
        utelias2 kirjoitti:

        Tietäneekö kukaan kuolinsyytä?

        tieto tuo Ollin kuolema! Hänen entinen asiakas olen minäkin aikanani ollut.

        En tiedä mihin Olli kuoli, mutta se kiinnostaisi kyllä. En olisi millään uskonut, että hän on kuollut! Ja ei vielä niin vanhanakaan..harmi vain, hän oli viisas mies ja sain häneltä apua silloin aikanani.


      • äskeiseen..
        hämmentävä kirjoitti:

        tieto tuo Ollin kuolema! Hänen entinen asiakas olen minäkin aikanani ollut.

        En tiedä mihin Olli kuoli, mutta se kiinnostaisi kyllä. En olisi millään uskonut, että hän on kuollut! Ja ei vielä niin vanhanakaan..harmi vain, hän oli viisas mies ja sain häneltä apua silloin aikanani.

        Ja mulla ei ole ainakaan Ollista mitään pahaa sanaa sanottavana, päinvastoin, niinkuin jotkut täällä Ollia moittivat!

        Eipä me ihmiset olla kukaan ihmistä kummempia, sinäkään Saara. Kaikki vain ihmisiä ollaan.


      • lulene
        äskeiseen.. kirjoitti:

        Ja mulla ei ole ainakaan Ollista mitään pahaa sanaa sanottavana, päinvastoin, niinkuin jotkut täällä Ollia moittivat!

        Eipä me ihmiset olla kukaan ihmistä kummempia, sinäkään Saara. Kaikki vain ihmisiä ollaan.

        Haluan vaan sanoa, entisenä asiakkaana, että tiedän kokemuksesta että Olli kyllä välillä käyttäytyi väärin terapiassa - esimerkiksi hän syvensi yhtä minun traumaa aika lailla. Mutta kyllä hän auttoikin ihmisiä, ja suren häntä. Ollillakaan ei ollut elämässä mitenkään helppoa. Arvostan häntä siitä että hän todella yritti löytää totuuden, niin paljon kun pystyi. Hänessä oli suuruutta sillä lailla jota ei monesta löydy. Toivon niin että hän on nyt hyvässä paikassa missä saa levätä. Vaikka Ollissa olikin huonoja puolia, joita hän ei ehkä kaikkia itse tiedosanutkaan - niin kuin kaikissa ihmisissä on mutta jotka teki enemmän haittaa koska hän oli terapeutti ja auktoriteetti - niin kyllä hän antoi lämpöäkin ja uskon että hän todella halusi auttaa muita.


      • phoolan kali
        utelias2 kirjoitti:

        Tietäneekö kukaan kuolinsyytä?

        Pikkulinnut kertoo että kyseessä olisi ollut viinalla ja lääkkeillä tehty itsemurha, omana syntymäpäivänään siis.
        Mutta miksi? Kyllähän O.N itsemurhan neuroottisen luonteen ymmärsi.
        Talokin oli jossain vaiheessa palanut, mikä ei ainakaan tehnyt hyvää ja O.N joutunut muuttamaan kerrostaloon.


      • matonenmaan
        phoolan kali kirjoitti:

        Pikkulinnut kertoo että kyseessä olisi ollut viinalla ja lääkkeillä tehty itsemurha, omana syntymäpäivänään siis.
        Mutta miksi? Kyllähän O.N itsemurhan neuroottisen luonteen ymmärsi.
        Talokin oli jossain vaiheessa palanut, mikä ei ainakaan tehnyt hyvää ja O.N joutunut muuttamaan kerrostaloon.

        Mua hiukan vaivaa ja ahdistaa tämä asia. Miten näin voi käydä? Jos kaikki muu mättäsi, oisihan se voinut tehdä jotain muutakin kuin terapiaa. Ei meinaan ihan tyhmä mies ollut kylläkään. No joo, jos väsyi niin sitten väsyi.

        Olisiko jotain perää siinä, että Ollilla oli fiksaatio tuskaan, eikä oikein osannut liikkua siitä "eteenpäin". Erään kokeneen psykologin muistan vihjanneen joskus jotain siihen suuntaan, kun siis oli ON:sta juttua. Tarkempaa sanamuotoa en kyllä muista.

        Toinen asia, olikohan siinä jotain pakkomiellettä, että yritti saada julkista "asiantuntijoiden"/ auktoriteettien (vrt. isän)hyväksyntää, mitä ei siis koskaan tullut. Ei ainakaan kovin matalaa profiilia edes yrittänyt pitää. Välillä musta tuntui, että se ihan oikeasti tykkää provosoida ja riidellä:o ...se sai siitä jotain kicksejä, huomasko joku muu?

        Hyväksynnän hakeminen ymmärrettävää praktiikan kannalta, mutta oikeasti, jos kulkee ihan omia polkujaan ristiin valtavirran kanssa, on kai selvää että sillä on hintansa.


      • Eroon ahdistuksesta
        matonenmaan kirjoitti:

        Mua hiukan vaivaa ja ahdistaa tämä asia. Miten näin voi käydä? Jos kaikki muu mättäsi, oisihan se voinut tehdä jotain muutakin kuin terapiaa. Ei meinaan ihan tyhmä mies ollut kylläkään. No joo, jos väsyi niin sitten väsyi.

        Olisiko jotain perää siinä, että Ollilla oli fiksaatio tuskaan, eikä oikein osannut liikkua siitä "eteenpäin". Erään kokeneen psykologin muistan vihjanneen joskus jotain siihen suuntaan, kun siis oli ON:sta juttua. Tarkempaa sanamuotoa en kyllä muista.

        Toinen asia, olikohan siinä jotain pakkomiellettä, että yritti saada julkista "asiantuntijoiden"/ auktoriteettien (vrt. isän)hyväksyntää, mitä ei siis koskaan tullut. Ei ainakaan kovin matalaa profiilia edes yrittänyt pitää. Välillä musta tuntui, että se ihan oikeasti tykkää provosoida ja riidellä:o ...se sai siitä jotain kicksejä, huomasko joku muu?

        Hyväksynnän hakeminen ymmärrettävää praktiikan kannalta, mutta oikeasti, jos kulkee ihan omia polkujaan ristiin valtavirran kanssa, on kai selvää että sillä on hintansa.

        Tunsin Olavin vuosien ajalta ollessani hänen asiakkaanaan. Minua kohtaan hän ei käyttäytynyt kertaakaan epäasiallisesti, vaan auttoi todella paljon. Olen hänelle todella kiitollinen siitä, että suhtaudun itseeni ja elämääni aivan eri tavalla kuin ennen. Se helvetillinen ahdistus ja paha olo, joka todella täytti elämäni aikoinaan, alkoi pikku hiljaa väistyä. Olli oli ainoa ihminen, joka minua pystyi auttamaan.


      • Asiasta tietävä
        phoolan kali kirjoitti:

        Pikkulinnut kertoo että kyseessä olisi ollut viinalla ja lääkkeillä tehty itsemurha, omana syntymäpäivänään siis.
        Mutta miksi? Kyllähän O.N itsemurhan neuroottisen luonteen ymmärsi.
        Talokin oli jossain vaiheessa palanut, mikä ei ainakaan tehnyt hyvää ja O.N joutunut muuttamaan kerrostaloon.

        Kuolin syytä ei tiedä kukaan, ei edes pikkulinnut. Mistäköhän sinä tiedät tällaisen faktan, jos edes Ollin suku ei tiedä, koska kuolinsyyn tutkinta on kesken?
        Eikä mikään talo koskaan palanut, siellä se seisoo edelleen räntämäessä.
        Jälleen kerran hienoa työtä poskettomassa tarinoinnissa.


      • lummekeiju
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Kuolin syytä ei tiedä kukaan, ei edes pikkulinnut. Mistäköhän sinä tiedät tällaisen faktan, jos edes Ollin suku ei tiedä, koska kuolinsyyn tutkinta on kesken?
        Eikä mikään talo koskaan palanut, siellä se seisoo edelleen räntämäessä.
        Jälleen kerran hienoa työtä poskettomassa tarinoinnissa.

        Olin ollin asiakas ja myöhemmin ystävä. sain vasta äsken tietää hänen kuolemastaan. en usko, että hän tahtoi pahaa kenellekään. Ristiriidat ja intohimot riivasivat häntä, kuten muitakin ihmisiä. Olli, missä oletkin, annan anteeksi ja anna sinä anteeksi minulle.


      • ollut
        Saara kirjoitti:

        Valitettavasti erehdyin hakeutumaan Olavi Norosen asiakkaaksi noin 10 vuotta sitten. Kuolleista ei kuulemma saa puhua pahaa, mutta koska hän eläessään kovasti mainosti omaa rehellisyyttään, kerron tässä esimerkin hänen "rehellisyydestään": Hän lähetti kotiin kirjeitä, joissa purki minuun vihaansa asioista, joiden kanssa minulla ei ollut mitään tekemistä. Miten minä muka olin loukannut häntä ja miten vihainen hän oli minulle, kun joku oli hänelle sanonut sitä tai tätä. Melkoisen asiatonta käytöstä keneltä tahansa saati sitten terapeutilta ja "henkisesti kehittyneeltä ihmiseltä", jollaiseksi hän oli itsensä nimennyt.

        minäkin Ollin terapiassa muistaakseni 1997-1999 (muutama henkilökohtainen terapia, ryhmäterapiaa n 20 kertaa ja yksi n. viikon intensiivikurssi).

        Olli oli ihmisenä ja terapeuttina rehellinen, älykäs ja myös inhimillinen. Voin hyvin kuvitella, että hän olisi alkanut selvittämään oman asiakkaansa mahdollisia väärinkäytöksia samalla tavalla kuin kenen tahansa järkevän ihmisen kanssa. Sellainen olisi ihan asianmukaista vastuuttamista ja pohjimmiltaan myös toisen osapuolen kunnioittamista.

        Niihin aikoihin kun kävin terapiassa, niin Olli selvitteli terapeuttina joskus tekemiään virheitään julkisesti mm. Mirja Pyykön ohjelmassa. Hän oli tehnyt julkisesti ja rehellisesti parannuksen ja oli minun mielestä ammattitaitoinen ja luotettava terapeutti.


      • 111
        ollut kirjoitti:

        minäkin Ollin terapiassa muistaakseni 1997-1999 (muutama henkilökohtainen terapia, ryhmäterapiaa n 20 kertaa ja yksi n. viikon intensiivikurssi).

        Olli oli ihmisenä ja terapeuttina rehellinen, älykäs ja myös inhimillinen. Voin hyvin kuvitella, että hän olisi alkanut selvittämään oman asiakkaansa mahdollisia väärinkäytöksia samalla tavalla kuin kenen tahansa järkevän ihmisen kanssa. Sellainen olisi ihan asianmukaista vastuuttamista ja pohjimmiltaan myös toisen osapuolen kunnioittamista.

        Niihin aikoihin kun kävin terapiassa, niin Olli selvitteli terapeuttina joskus tekemiään virheitään julkisesti mm. Mirja Pyykön ohjelmassa. Hän oli tehnyt julkisesti ja rehellisesti parannuksen ja oli minun mielestä ammattitaitoinen ja luotettava terapeutti.

        Ei hän ainakaan minulta koskaan pyytänyt anteeksi. Ja kyllä olisi ollut tarvetta.


      • arvelen
        matonenmaan kirjoitti:

        Mua hiukan vaivaa ja ahdistaa tämä asia. Miten näin voi käydä? Jos kaikki muu mättäsi, oisihan se voinut tehdä jotain muutakin kuin terapiaa. Ei meinaan ihan tyhmä mies ollut kylläkään. No joo, jos väsyi niin sitten väsyi.

        Olisiko jotain perää siinä, että Ollilla oli fiksaatio tuskaan, eikä oikein osannut liikkua siitä "eteenpäin". Erään kokeneen psykologin muistan vihjanneen joskus jotain siihen suuntaan, kun siis oli ON:sta juttua. Tarkempaa sanamuotoa en kyllä muista.

        Toinen asia, olikohan siinä jotain pakkomiellettä, että yritti saada julkista "asiantuntijoiden"/ auktoriteettien (vrt. isän)hyväksyntää, mitä ei siis koskaan tullut. Ei ainakaan kovin matalaa profiilia edes yrittänyt pitää. Välillä musta tuntui, että se ihan oikeasti tykkää provosoida ja riidellä:o ...se sai siitä jotain kicksejä, huomasko joku muu?

        Hyväksynnän hakeminen ymmärrettävää praktiikan kannalta, mutta oikeasti, jos kulkee ihan omia polkujaan ristiin valtavirran kanssa, on kai selvää että sillä on hintansa.

        Minusta Olli ei pari vuotta ennen kuin kuoli ollut enää ollenkaan tavallisen ihmisen oloinen. Osittain jossain korkeammassa maailmassa kaiketi, kun välillä kertoi siitä kuinka henkinen edistyminen tulee vain vaikeammaksi ja vaikeammaksi.

        Hän oli periksiantamaton, tavalla mihin ei kovin moni ole pystynyt minun mielestäni.


      • JK
        utelias2 kirjoitti:

        Tietäneekö kukaan kuolinsyytä?

        ENNTIEDÄ


      • Minä
        hämmentävä kirjoitti:

        tieto tuo Ollin kuolema! Hänen entinen asiakas olen minäkin aikanani ollut.

        En tiedä mihin Olli kuoli, mutta se kiinnostaisi kyllä. En olisi millään uskonut, että hän on kuollut! Ja ei vielä niin vanhanakaan..harmi vain, hän oli viisas mies ja sain häneltä apua silloin aikanani.

        Eräiden tietojen mukaan Noronen vaihtoi nimensä ja on nykyinen psykiatri Hannu Lauerma. Täysin sairas megalomaniasta kärsivä henkilö itse tätä tajuamattaan.


    • tutustuin

      Olliin ensimmäisen kerran.

      Juuri tänään muistelin häntä ja yllätyksekseni löysin tämän ketjun googlettamalla.

      Olavi oli sieluni veli, meillä oli tuttuus ja lainaan hänen omia sanojaan "Tunnen tuuttuutta sinuun. Se ei johdu minusta vaan siitä, että sinä tulit tasolleni" Olen usein ajatellut tuota. Kyllä me molemmat tultiin toistemme tasoille ja hyväksyttiin toisemme.

      Minun piti muuttaa pois, ulkomaille ja tänä pitkänä aikana en ole voinut tavata häntä, mutta hänellä oli aina koti sydämeni huoneessa.

      Olli-ystävä menneestä!
      Siunaan sinua Olli matkallasi alkukotiimme.
      Kiitän sinua ja lähetän kantavat ajatukset mukaasi.

      Kiitos, että saimme tavata ja kiitos avustasi, kun sitä tarvitsin. Toivon, että sinun sydämeesi jäi rauha ja rakkaus.

    • medicine man

      Älä minua sure, pallo pyörii eteenpäin... sanoi Olavi kerran, kun surin hänen huonoa taloudellista tilannettaan.

      Tuntui oudolta kun opettaja lähti "kesken kaiken", tai sitten ajallaan.

      En ole ennen tavannut ihmistä, jolla olisi yhtä laaja "mieli" , kuin hän.

      Jollain tavalla entiset oppilaat jatkavat eteenpäin hänen hyviä opetuksiaan.

    • yksin selvinnyt

      Hain ollilta aikoinaan apua pahoihin jännittämisongelmiin ja ahdistukseen.
      "terapiaa" hän ehti antaa n. 10 kertaa, kunnes siirryttin henkilökohtaisemmalle tasolle.
      Aloite tuli hänen puoleltaan.
      Kuvittelin (tyhmyyksissäni), että hän oikeasti välitti minusta, mutta jo sen yhden yön jälkeen hän ilmoitti, että tämä jääkin tähän.
      Siihen loppui terapia myös luonnollisesti.
      Jäin hyväksikäytettynä täysin tyhjän päälle.
      Terapeuttinikin,johon olin luottanut, petti minut.
      Onneksi ilmeiseti olen melko vahva ihminen, kun kaikesta tästä selvisin.
      Nyt olen naimisissa ja kahden lapsen äiti, mutta Ollille en voi antaa anteeksi, vaikka hän onkin kuollut.
      Terapeutti ei saisi koskaan käyttää asemaansa väärin, koska hänen asiakkaansa ovat todella heikoilla ja haavoittuvaisia.

      • Lummekeiju

        Harmittaa,kun liikaa viiniä nauttineena tulin kirjoittaneeksi tuon edellisen viestin (nimimerkillä Paha).
        En tiedä lukeeko kukaan näitä kirjoituksia -toivottavasti ei, mutta jos lukee, täytyy minun vielä kerran kirjoittaa, ettei mahdolliselle lukijalle jäisi väärää kuvaa.
        Tietysti Olli teki väärin, kun terapeuttina ryhtyi suhteisiin asiakkaansa kanssa, mutta en voi yksin häntä syyttää.
        Olinhan sentään itsekin aikuinen nainen ja suht. koht. järjissäni ja olisin voinut kieltäytyä ja häipyä tieheni saman tien.
        Mutta en kieltäytynyt, enkä häipynyt, koska olin rakastunut.
        Kun puhun yhdestä yöstä, nousee mieleen tietty kuva. Mutta voin kertoa, että silloin ei tapahtunut mitään rumaa, eikä vastenmielistä.
        Makasimme vain vierekkäin.
        Eikä kaikki ihan seinään loppunut. pidettiin vielä yhteyttä, mutta mitään seurustelusuhdetta ei syntynyt, koska hän ei halunnut.
        Olen vain ollut katkera hänelle, koska rakastin häntä, eikä hän rakastanut minua.
        Nämä asiat tapahtuivat niihin aikoihin, kun hän juuri oli eronnut. Varmasti hänkin oli sekaisin ja yksinäinen.
        Ajattelin aina, että joskus vielä, kun olen tarpeeksi vahva, puhun hänen kanssaan näistä asioista. Nyt se on liian myöhäistä.
        Olen muistellut menneitä ja tunetenut vihaa ja surua, mutta nyt käännän esiin uuden lehden ja jatkan elämääni.
        " ...and yet, until I´ll meet you again, may The God hold you in a palm of His hand..."
        -Rest in peace.
        Yours,Cathy


      • Taisha
        Lummekeiju kirjoitti:

        Harmittaa,kun liikaa viiniä nauttineena tulin kirjoittaneeksi tuon edellisen viestin (nimimerkillä Paha).
        En tiedä lukeeko kukaan näitä kirjoituksia -toivottavasti ei, mutta jos lukee, täytyy minun vielä kerran kirjoittaa, ettei mahdolliselle lukijalle jäisi väärää kuvaa.
        Tietysti Olli teki väärin, kun terapeuttina ryhtyi suhteisiin asiakkaansa kanssa, mutta en voi yksin häntä syyttää.
        Olinhan sentään itsekin aikuinen nainen ja suht. koht. järjissäni ja olisin voinut kieltäytyä ja häipyä tieheni saman tien.
        Mutta en kieltäytynyt, enkä häipynyt, koska olin rakastunut.
        Kun puhun yhdestä yöstä, nousee mieleen tietty kuva. Mutta voin kertoa, että silloin ei tapahtunut mitään rumaa, eikä vastenmielistä.
        Makasimme vain vierekkäin.
        Eikä kaikki ihan seinään loppunut. pidettiin vielä yhteyttä, mutta mitään seurustelusuhdetta ei syntynyt, koska hän ei halunnut.
        Olen vain ollut katkera hänelle, koska rakastin häntä, eikä hän rakastanut minua.
        Nämä asiat tapahtuivat niihin aikoihin, kun hän juuri oli eronnut. Varmasti hänkin oli sekaisin ja yksinäinen.
        Ajattelin aina, että joskus vielä, kun olen tarpeeksi vahva, puhun hänen kanssaan näistä asioista. Nyt se on liian myöhäistä.
        Olen muistellut menneitä ja tunetenut vihaa ja surua, mutta nyt käännän esiin uuden lehden ja jatkan elämääni.
        " ...and yet, until I´ll meet you again, may The God hold you in a palm of His hand..."
        -Rest in peace.
        Yours,Cathy

        Kiitos siitä, että kirjoitit tänne uudestaan ja tosi kauniisti. Kyllä varmaan moni meistä Ollia kaipaavista lukee tätä palstaa aina silloin tällöin. Ihanaa syksyä Sinulle!


      • helläpusku
        Taisha kirjoitti:

        Kiitos siitä, että kirjoitit tänne uudestaan ja tosi kauniisti. Kyllä varmaan moni meistä Ollia kaipaavista lukee tätä palstaa aina silloin tällöin. Ihanaa syksyä Sinulle!

        Hei kaikille jotka tunsivat Olavin ja ehkä tuntevat hänet vieläkin sydämessään!

        Kävin itse helsingin ryhmissä vuosina 96-2001 sekä Rymättylän viikon kahteen kertaan.
        Enkä tuloksetta.
        Sain sinä aikana syntymään lähes kirjaimellisesti itseni uudelleen. Ja tällä kertaa jotenkin enemmän oikeasti tunteineni ja epätäydellisyyksineni.
        Ensimmäisellä, biologisella syntymäkerralla ne jäivät ikäänkuin syntymättä...


        Aktiivikauden jälkeen elämäntilanteen muutos mahdollisti vain muutaman kesäisen käynnin.
        Ja olihan se aikakin kokeilla hiukan uusia siipiä...!

        "Siivet" ovat kantaneet nyt jo 10 vuotta!



        Niin, kuitenkin tuntuu toisinaan että yhä haluaisin antautua ryhmän vietäväksi ja hyvän Terapeutin ohjaukseen. Jos vaikka pieni osa minusta vieläkin olisi syntymättä!? :)


        Tietääkö kukaan Olavin työlle jatkajaa?

        Jos ei, haluaisin tietää onko muita jotka tarvitsisivat ryhmää?

        Lämmöllä, lempeydellä sekä elämänilolla Olavia muistaen.


      • Täällä yksi
        helläpusku kirjoitti:

        Hei kaikille jotka tunsivat Olavin ja ehkä tuntevat hänet vieläkin sydämessään!

        Kävin itse helsingin ryhmissä vuosina 96-2001 sekä Rymättylän viikon kahteen kertaan.
        Enkä tuloksetta.
        Sain sinä aikana syntymään lähes kirjaimellisesti itseni uudelleen. Ja tällä kertaa jotenkin enemmän oikeasti tunteineni ja epätäydellisyyksineni.
        Ensimmäisellä, biologisella syntymäkerralla ne jäivät ikäänkuin syntymättä...


        Aktiivikauden jälkeen elämäntilanteen muutos mahdollisti vain muutaman kesäisen käynnin.
        Ja olihan se aikakin kokeilla hiukan uusia siipiä...!

        "Siivet" ovat kantaneet nyt jo 10 vuotta!



        Niin, kuitenkin tuntuu toisinaan että yhä haluaisin antautua ryhmän vietäväksi ja hyvän Terapeutin ohjaukseen. Jos vaikka pieni osa minusta vieläkin olisi syntymättä!? :)


        Tietääkö kukaan Olavin työlle jatkajaa?

        Jos ei, haluaisin tietää onko muita jotka tarvitsisivat ryhmää?

        Lämmöllä, lempeydellä sekä elämänilolla Olavia muistaen.

        ilmoittautuu!!

        Monesti olen kaivannut takaisin ryhmään ja ajattelinkin vielä hiukan ennen Ollin kuolemaa, että soitan ja kysyn onko ryhmässä tilaa.
        Jäi sitten soittamatta, mutta kuulin sitten jälkikäteen että ryhmät olivat jo loppuneetkin.

        On ikävä Ollia. Vielä hänen kuolemansa jälkeen soitin hänen vastaajaan kuullakseni vain hänen äänensä...Ryhmässä olin Hgissä marraskuusta 2001-kesään 04.


      • helläpusku
        Täällä yksi kirjoitti:

        ilmoittautuu!!

        Monesti olen kaivannut takaisin ryhmään ja ajattelinkin vielä hiukan ennen Ollin kuolemaa, että soitan ja kysyn onko ryhmässä tilaa.
        Jäi sitten soittamatta, mutta kuulin sitten jälkikäteen että ryhmät olivat jo loppuneetkin.

        On ikävä Ollia. Vielä hänen kuolemansa jälkeen soitin hänen vastaajaan kuullakseni vain hänen äänensä...Ryhmässä olin Hgissä marraskuusta 2001-kesään 04.

        Kiitos vastauksestasi! Ja yllättävän nopeasta sellaisesta.

        Olen yrittänyt etsiä vastaavan terapian taitajaa, enkä edes kovin tiheällä seulalla. Ei silti tunnu löytyvän.

        Onko sinulla tiedossa henkilöä joka tekee vastaavaa terapiaa miel. etelä-suomessa?


        Tietysti voisi harkita jokinlaista "omatoimiryhmää" mikäli saataisiin vähintään kuuden porukka mukaan.

        Itse olen hoitoalan ammattilainen ja voisin toimia kokoonkutsujana.

        Siis ilmoita tälle palstalle mikäli haluat mukaan omatoimiryhmään. Sinulla tulee olla aikaisempaa kokemusta Norosen terapiasta.
        Kun ilmoittautuneita on vähintään kuusi itseni mukaan lukien, kerron viikon viiveellä tällä palstalla tapaamispaikan ja ajan.
        Paikka tulee olemaan helsinki tai lähiympäristö.

        Kohti aurinkoista (ja pilvistäkin) tulevaisuutta!


      • tulen
        helläpusku kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Ja yllättävän nopeasta sellaisesta.

        Olen yrittänyt etsiä vastaavan terapian taitajaa, enkä edes kovin tiheällä seulalla. Ei silti tunnu löytyvän.

        Onko sinulla tiedossa henkilöä joka tekee vastaavaa terapiaa miel. etelä-suomessa?


        Tietysti voisi harkita jokinlaista "omatoimiryhmää" mikäli saataisiin vähintään kuuden porukka mukaan.

        Itse olen hoitoalan ammattilainen ja voisin toimia kokoonkutsujana.

        Siis ilmoita tälle palstalle mikäli haluat mukaan omatoimiryhmään. Sinulla tulee olla aikaisempaa kokemusta Norosen terapiasta.
        Kun ilmoittautuneita on vähintään kuusi itseni mukaan lukien, kerron viikon viiveellä tällä palstalla tapaamispaikan ja ajan.
        Paikka tulee olemaan helsinki tai lähiympäristö.

        Kohti aurinkoista (ja pilvistäkin) tulevaisuutta!

        tulla mukaan! Voikun saataisiin porukka kasaan! Mitenkähän tätä sais vielä eteenpäin, tätä asiaa, että tulisi väkeä kasaan..

        On kokemusta Ollin ryhmistä usean vuoden ajalta. Olen joskus miettiny millasta terapiaa antaa Tommy Hellsten? Vai terapoikohan sitten ollenkaan, en tiedä.

        Hoitoalallahan se minäkin olen :)


      • Ollin oppilas
        tulen kirjoitti:

        tulla mukaan! Voikun saataisiin porukka kasaan! Mitenkähän tätä sais vielä eteenpäin, tätä asiaa, että tulisi väkeä kasaan..

        On kokemusta Ollin ryhmistä usean vuoden ajalta. Olen joskus miettiny millasta terapiaa antaa Tommy Hellsten? Vai terapoikohan sitten ollenkaan, en tiedä.

        Hoitoalallahan se minäkin olen :)

        Olli antoi minulle eväät omien tunteideni kanssa työskentelemiseen jo 1990- luuvun alkupuolella sellaisella tavalla jota en löytänyt muualta. Olen tästä hänelle syvästi kiitollinen. Luin vasta hänen kuolemastaan ja niinhän se on että aikamme täällä on rajallinen. Myös suuren ihmisen aika. Toivon ja pyydän, että jokainen joka koki Ollilta jotakin saaneensa pyrkii jatkamaan hänen tietään omissa sanoissaan ja teoissaan. Niin parhaiten kunnioitamme hänen muistoaan.


      • jousimies
        Ollin oppilas kirjoitti:

        Olli antoi minulle eväät omien tunteideni kanssa työskentelemiseen jo 1990- luuvun alkupuolella sellaisella tavalla jota en löytänyt muualta. Olen tästä hänelle syvästi kiitollinen. Luin vasta hänen kuolemastaan ja niinhän se on että aikamme täällä on rajallinen. Myös suuren ihmisen aika. Toivon ja pyydän, että jokainen joka koki Ollilta jotakin saaneensa pyrkii jatkamaan hänen tietään omissa sanoissaan ja teoissaan. Niin parhaiten kunnioitamme hänen muistoaan.

        Tänä iltana, kun mietin elämääni tullutta vaikeaa vaihetta, tuli mieleeni mitähän nyt kuuluu Olaville. Mielleyhtymä siksi, että hän neuvoi minulle tien itseni ymmärtämisen alkuun. Hän neuvoi, opasti, välillä myös tylysti ja hyvin suoraan sanoen , auttoi minua muutokseen aidommaksi ja rohkeammaksi.Sain ensimmäisen kerran mahdollisuuden purkaa traumoja, joita isäni oli aiheuttanut. Vaikeiden muistojen kohtaaminen oli tuskallista , pelottavaa ja kuitenkin hirveän helpottavaa ja eheyttävää.Pääsin eroon syyllisyydestä, häpestä ja itsetuhoisesta elämäntavastani. Häneltä sain paljon lämpöa ja kannustusta, tukea ja rohkaisua. Monesti myös ihan hyviä neuvoja ja ohjeita arkielämään. Olin tavatessamme rikki ja ahdistunut ja kasvaminen onnelliseksi ja itseäni kunnioittavaksi ihmiseksi on tapahtunut pala palalta.Vuosien mittaan, varsinkin elämän kriiseissä ja vaikeuksissa, on Olavin antama apu jatkunut ,vaikka en ole häntä enää viittentoista vuoteen tavannutkaan. Sain opetella hänen avullaan omien tunteitteni kanssa työskentelyä ja kanssaihmisten tekojen ja sanojen motiivien tunnistamista. Kasvoin itsestäni huolehtivaksi ja elämää rakastavaksi ihmiseksi. KIItos Olli , olit auttajani, mentorini, piiskurini, ystäväni, sielunkumppanini. Lepää rauhassa, rohkeutesi ja työsi elää ja tekee hedelmää.


      • jousimies
        Ollin oppilas kirjoitti:

        Olli antoi minulle eväät omien tunteideni kanssa työskentelemiseen jo 1990- luuvun alkupuolella sellaisella tavalla jota en löytänyt muualta. Olen tästä hänelle syvästi kiitollinen. Luin vasta hänen kuolemastaan ja niinhän se on että aikamme täällä on rajallinen. Myös suuren ihmisen aika. Toivon ja pyydän, että jokainen joka koki Ollilta jotakin saaneensa pyrkii jatkamaan hänen tietään omissa sanoissaan ja teoissaan. Niin parhaiten kunnioitamme hänen muistoaan.

        Tänä iltana, kun mietin elämääni tullutta vaikeaa vaihetta, tuli mieleeni mitähän nyt kuuluu Olaville. Mielleyhtymä siksi, että hän oli ihminen, joka neuvoi minulle tien itseni ymmärtämisen alkuun. Hän neuvoi, opasti, välillä myös tylysti ja hyvin suoraan sanoen , auttoi minua muutokseen aidommaksi ja rohkeammaksi.Sain ensimmäisen kerran mahdollisuuden purkaa traumoja, joita isäni oli minulle ja lapsuuden perheelleni aiheuttanut. Vaikeiden muistojen kohtaaminen oli tuskallista , pelottavaa ja kuitenkin hirveän helpottavaa ja eheyttävää. Pääsin eroon syyllisyydestä, häpestä ja itsetuhoisesta elämäntavastani. Häneltä sain paljon lämpöa ja kannustusta, tukea ja rohkaisua. Monesti myös ihan hyviä neuvoja ja ohjeita arkielämään. Olin tavatessamme rikki ja ahdistunut ja kasvaminen onnelliseksi ja itseäni kunnioittavaksi ihmiseksi on tapahtunut pala palalta.Vuosien mittaan, varsinkin elämän kriiseissä ja vaikeuksissa, on Olavin antama apu jatkunut ,vaikka en ole häntä enää viittentoista vuoteen tavannutkaan. Sain opetella hänen avullaan omien tunteitteni kanssa työskentelyä ja kanssaihmisten tekojen ja sanojen motiivien tunnistamista. Kasvoin itsestäni huolehtivaksi ja elämää rakastavaksi ihmiseksi. KIItos Olli , olit auttajani, mentorini, piiskurini, ystäväni, sielunkumppanini. Lepää rauhassa , rohkeutesi,rakkautesi ja työsi elää ja tekee hedelmää.


      • K.O
        helläpusku kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Ja yllättävän nopeasta sellaisesta.

        Olen yrittänyt etsiä vastaavan terapian taitajaa, enkä edes kovin tiheällä seulalla. Ei silti tunnu löytyvän.

        Onko sinulla tiedossa henkilöä joka tekee vastaavaa terapiaa miel. etelä-suomessa?


        Tietysti voisi harkita jokinlaista "omatoimiryhmää" mikäli saataisiin vähintään kuuden porukka mukaan.

        Itse olen hoitoalan ammattilainen ja voisin toimia kokoonkutsujana.

        Siis ilmoita tälle palstalle mikäli haluat mukaan omatoimiryhmään. Sinulla tulee olla aikaisempaa kokemusta Norosen terapiasta.
        Kun ilmoittautuneita on vähintään kuusi itseni mukaan lukien, kerron viikon viiveellä tällä palstalla tapaamispaikan ja ajan.
        Paikka tulee olemaan helsinki tai lähiympäristö.

        Kohti aurinkoista (ja pilvistäkin) tulevaisuutta!

        Hei, kävin aikoinaan Olavi Norosen Rymättylän ryhmissä ja yksityisvastaanotolla.

        Tapasin hänet viimeksi noin 3 kk ennen kuolemaansa.

        Minulla on Olavista vain positiivista sanottavaa, joten oletteko saaneet ryhmän kasaan, johon haluaisin myös osallistua.

        Yhteistyöterveisin

        Kari


    • elämäni paras opettaja

      Olipa surullinen yllätys. Vuosia -taitaa olla yli 10- on kulunut Olavin terapian jälkeen tuntevana ja toimivana naisena. Nyt alkoi jälleen Ollin sanoin "pieru kiertää suolistossa" eli joku vanha, hyvin haudattu kipu puskee esiin. Etsin puhelinnumeroa ja mikä tieto löytyikään... Muistoissa Tampereen ryhmät ja Rymättylän kevätviikonloput jostain -90-luvun alkupuolelta. Terveisiä teille kaikille, jos tätä luette... taina, irja, raimo ym!!
      Kertokaa, jos löydätte jonkun, joka tekee vastaavaa terapiaa - tehokasta oli vaikkakin ajoittain raastavaa. Mieluiten jossain muualla kuin Hesassa.

      • saaj

        moi!
        No rosenterapeutteja ainakin löytyy. itsekin Ollin terapiassa kävin noin 4.5 vuoden ajan. Porissa ainakin marjatta vehniä on erittäöin hyvä terapeutti. rosen terapiassa möykkyjen kohtaaminen onnistuu mainiosti.


    • pasimatti

      Moikka. Olen juuri lukemassa Olavin Jännittäjän kirjaa.
      ja Minä olen tyytyväinen Ollin suoruudesta.
      Ajatella että jännitämisen syy on oman häpeällisten reaktioiden peittely
      Tosi fiksusti sanottu. Yksinkertainen touus
      "totuus vapauttaa"

      Mistä löytää yhtä fiksu Ollin veroinen terapeutti
      jonka kassa voisi jutella näistä jännitäjän asioista
      jos tiedät laita viesti p. 0415347924
      t.pasi

      • jjj.l

        No mutta onhan Jännittäjän kirjankin mukaan jännittämisellä paljon muitakin syitä kuin häpeällisten reaktioiden peittely...


    • ;((((((((((

      Ikävää että terapeutti-nimikettä saa käyttää kuka tahansa.

      • kaikkeasitäon

        Samaa mieltä. En tiedä että miten saisi tämänkin asian perille ihmisille... Moni saa varmasti monenlaista traumaa erilaisissa "terapioissa"...


      • huuhaat tosi

        joo ikävää on et akateemisen koulutuksen taakse piiloutuu millon mitäkin rahantienaajia ja kypsymättömiä " kirjansa" lukeneita omituisuuksia ja harjoittavat laillista praktiikkaansa epätoivoisten, murheellisten , apua tarvitsevien kustannuksella. lääke on ensijainen droppi ja pään nyökyttely toinen ja kysymys " mitä itse olet ajatellut ja mitä nyt voisit tehdä ja aika loppu nyt ja kysy kela korvausta kun mulla ei suoraa diiliä sinne.ja jos sulta siltä tuntuu että et pysty luonani käymään kun veloitan melkoisesti niin ehdotukseni on että menet kunnallisen erikoisairaanhoitajan luo jatkossa.
        eli ojasta oikein kunnolla allikkoon. parempi vaan että omista korvien välistä löytyy niin paljon järkee ettei todellakaan tarvitse " toista" joka ilmeisesti siksi vaan lukenut.ko oppiin että oppisi muilta elämästä . rehellisesti kuinka monta viisasta psykologia, psykiatria, terapeuttia Suomessa on? mitä ovat saaneet työssään aikaiseksi?Muuta kuin erivärisiä nappeja määräilemällä.


    • JK

      ENNTIEDÄ

    • entinen tärisijä

      Löysin vasta äsken tämän ketjun. Järkytyin kovasti. Olin Ollin asiakas parikymmentä vuotta sitten. Menin hakemaan apua kohtuuttomaan jännitykseen. Ollin mielestä jännitystä ei saa peittää eikä laskea leikkiäkään siitä. On näytettävä ihmisille kuinka paljon oikeasti jännittääkään, vähitellen se kauhu sammuu.
      En uskaltanut noudattaa hänen ohjeitaan, koska ajatuksissani jo näin kuinka työkaverit ja muut sosiaalisissa tilanteissa reagoisivat, jos todella päästäisin itseni vapaasti vapisemaan. Minut sanottaisiin irti.
      Jatkoin siis jännityksen selättämistä lääkkeillä, joihin jäin koukkuun. Ajan myötä jännitys on lieventynyt suuresti ja lääkkeetkin ovat vain harvoin tarpeen.

      Varmasti Ollin kirja ja kasetti helpottivat paljonkin oloani siihen aikaan. Kiitos neuvoista hänelle.

    • terapia hyväksi

      Olavi Noronen näkyy vaikuttaneen syvästi moneen. terapiassakin kaksi aina kohtaa.omasta iästäkin on kiinni se miten ottaa terapiaa vastaan. iän myötä ihminen kun muutoinkin tasapainottuu. olavi noronen oli erikoinen ja itsekoulittunut sekä omassa lapsuudessaan joutunut alkoholisti isän kaltoin kohtelemaksi. sen voin sanoa että alkoholistin ja juopon kodista lähteneet kantavat koko ikänsä hyljeksityn lapsen traumaa ja kaikkea siihen liittyvää mukanaan , pahaa oloa olemassaolostaan, selvittämättömiä pelkotiloja, liika tunnollisuutta, katkeruutta, vihaa ..lista on pitkä.
      Olavi Noronen toi jotain uutta meille 90-luvulla. mandalat, rentoutumisharjoitukset, mielenkiintoiset ryhmäterapiat, huuto suoraan sisimmästä......hän oli rohkea ja näitä hänen tekniikoitaan ei ole monikaan virallisen tahon psykiatri, terapeutti uskaltanut ottaa koska se vaatii asiakkaan kohdalla tehovalvontaa kun asiakas-potilas alkaa näitä tunteitaan työstämään ja siihen oli Olavin resurssit joskus riittämättömät.paljon hänellä kävi asiakkaita työstämässä omaa sisintään ja mielestäni noronen antoi "työskentelyvälineet" miten itse kohtaat itsesi ja teet työtä oman persoonallisuutesi eteen. valitettavasti rinnalla pitäisi myös kulkea ymmärtävä ja tasapainossa oleva ihminen joka paneutuu terapiasi aikana kanssakulkijaksi rinnallesi työstäessäsi vaikeitakin "sisimmän sielun synkimpiä syövereitä" ehkä se kohtaaminen ei ole kaikille edes tarpeellista mutta joku itsessä määrittelee kyllä sen kuinka hulluksi heittäytyy ja selviytyykö siitä vai ei se kas arvausten varassa. toiset joutuu psykoosiin ja toiset itsariin.Olava Noroselle kiitos. Olit rohkea ja toit valistusta ja uutta näkemystä asioihin suurelle määrälle tietämättömän tien kanssakulkijoille.

    • matkaaja3

      Mielenkiintoista!

      Aina kun joku oikeasti vaikuttaa asioihin, niin on puolesta ja vastaan "todistajia".

      Voisin melkein väittää, että jos joku ei puhuisi negatiivisia asioita jostain opettajasta, niin ope ei ole saanut mitään aikaiseksikaan. Ts. kaikkia hyviä tyyppejä "haukutaan" mediassa.

      Ollihan "vittuili" asiakkailleen ja sai siitä palkkaa. Eikä tuntunut mukavalta...
      Tosin asiakkaat paranivat aivan uudella tavalla, oma kokemukseni.

    • noronen in memoriam

      no juu! Noronen kyllä Vittuili! :D nimenomaan osuva sananvalinta! :D

      mutta mutta.....hyvää se teki...

      jossain määrin tunteiden ilmaisun nimeen vannominen meni kyllä yli; sen nimeen vannottiin Ollin luona aivan liikaakin nääs.
      Arkielämän realiteetit, arjen käyttäytymistavat unohtuivat välillä kokonaan.

      mutta kokonaisuutena Homma kyllä toimi. tosin n'in jälkeenpäin on sanottava että paljon hyvää mutta hommaan olisi tarvittu enemmän rauhallisuutta! liika on liikaa tunteuden ilamisussakin jne...!

    • Minä

      Tarkastapa onko nykyinen Hannu Lauerma!

    • deeli psyke

      UUsi inkarnaatio??? Hannu setä, hahaa!!

    • 1234125545

      no kieltämättä. jotain samaa on aivan ehdottomasti norosen ja lauerman ulkonäössä ja myös tavassa puhua, äänen sävyssä puheen rytmissä ym....mut mutta ja isomutta onkin..........olavi noronen oli ystävällinen ja miellyttävä ihminen....ei kai ole oikein korrektia tai fiksua kirjoittaa näin mutta.....itse koen että hannu lauerman yllä on jokin tavattoman voimakas tumma varjo jotain kovin epämiellyttävää.....en herrraa henkilökohtaisesti tunne ollenkaan niin en osaa sen tarkemmin analysoida mistä on kysymys..mutta jotain negatiivista tuntuu leijailevan miehen yllä.....Olavissa tällaista ei ollut lainkaan....mutta juu...hämmästyttäviä samanlaisia piirteitä miehissä kyllä on!!! elämä on ihmeellistä!

      • Anonyymi

        Ugh


    • Hasvis8

      Mitään uutta tietoa Norosesta? Kävin itse yksilöterapiassa muutamia kertoja. Se ainakin on varmaa että vaikutusta hänellä on ollut minun elämääni.

      • Anonyymi

        En jatkanut terapiaa kun ehdotti seuraavalla kerralla hypnotisointia.


    • Anonyymi

      Vai on Ollista aika jättänyt. RIP. Oltiin työkavereita Postilennättimessä tosi kauan sitten. Oli hieman erikoinen kaveri ja ehdotti, että menisin psykiatrille. Ei kylläkään kertonut miksi. Kauan olivat ne hommat näköjään kiinnostaneet. Ei kyllä tarjonnut omia palvelujaan joita ei varmaan siihen aikaan vielä ollut. Työsään rauhallisesti etenevä ja tyypillinen valtion työntekijä. Ei mitään sen kummempaa negatiivista kerrottavaa jossei positiivistakaan tule mieleen. Siis ei kovin värikäs persoona ainakaan tuolloin.

    • Anonyymi

      Itse soitin lopulta Noroselle, kun lapsuuden hyväksikäyttömuisto punki mieleen ja sai kaiken sekaisin. Vuoden ajan mietin vain tapahtunutta, kunnes soitin Noroselle, koska en luota valtavirran psykiatriaan.

      Lyhyt keskustelu sai minut ottamaan yhteyttä hyväksikäyttäjääni, ja koko trauma alkoi purkautua esiin. Noronen kehotti minua siihen, koska sanoi, että siten saan käyttäjäni pois ihoni alta. Hän myös sanoi, etttä jokin osa psyykestäni oli jumittunut siihen kuusivuotiaan tasolle, minkä myöhemmin tajusin itsekin.

      Luin myös hänen kirjojaan, jotka ovat hyvin oivaltavia.
      Noronen auttoi minua ratkaisevasti rohkeilla neuvoillaan, ei epäillyt tarinaani eikä hymistellyt. Olen surullinen siitä, että hänen kaltaisensa ihminen lähti liian varhain.

      • Anonyymi

        Olavi Noronen taisi mennä itse ihan rikki , kun vaimo jätti ja otti eron Norosesta.
        Ei toipunut täysin koskaan, ei taloudellisesti eikä muutenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olavi Noronen taisi mennä itse ihan rikki , kun vaimo jätti ja otti eron Norosesta.
        Ei toipunut täysin koskaan, ei taloudellisesti eikä muutenkaan.

        Ei toipunut. Hänen valintansa ja oma heikkoutensa. Hyvää ei kyennyt enää jakamaan. Niin käy,kun astia on tyhjentynyt.
        R.I.P. Olli


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe