polvileikkaus

eroon kepeistä

Kertokaas te polvileikkauksessa olleet, kuinka nopeasti pääsitte eroon kepeistä ja jalka alkoi taipumaan niin että kävely onnistui ja pystyitte ajamaan kuntopyörää. Itseltäni polven eturistiside ja kierukka korjattiin toukokuun puolesa välissä, vieläkään ei polvi taivu kuin 60astetta, kävelemineen ilman keppejä ei tahdo onnistua koska jalka jäykkä ja turvoksissa (polvessa oli myös murtuma)

58

29454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipiä

      Noin kaksi viikkoo kun kepit sain heittää veke. Vieläkää ei taivu 100 astetta vaikka leikattiin maaliskuun puolivälissä.Kuntopyörällä oon siis ajellu päivittäin.Sairista on vielä tän heinäkuun loppuun.

    • kohtalona.

      onnistu, kun 5vk Elmslie-Trillatista, ja ei saa ilman keppejä liikkua.Kaikinpuolin polvi jäykkä ja kipeä ja lonksuu oudosti....
      Miten nimim.kipiä sun polvi?
      ACL operaatiosta toivun reilu vuosi sitten hyvin, ja polvi taipui hietosti jo eka viikolla.

      Yksilöllistä on, ja joka kerta vielä erilainen....

      • eroon kepeistä

        Polvi kipeytyy aina iltaa kohden ja aina harjoitusten jälkeen. Nukkumaan mennessä pakko ottaa yksi panacod, muuten ei tule nukkumisesta mitään. (ja silloin tällöin myös päivällä turvauduttava buranaan)


    • Tinde

      Oikeaa polvea leikattu kolmen vuoden aikana neljä kertaa, ja ikää on vasta 18.. Edessä on vielä vasemman polven leikkaus jossain vaiheessa, aika riippuu vakuutusyhtiöstä.
      Mutta siis asiaan.. :)

      • '03 elmslie-trillat
      -kipsi 6vk, kepit ~7vk
      • '03 em. leikkauksen ruuvin poisto
      - kepit muutaman päivän
      • '05 mediaalisen plican poisto
      - ei keppejä (täysi varaus heti)
      • '06 medial release
      - ei keppejä (täysi varaus ja vapaa mobilisaatio)

      * edessä vasemman a-scopia, jossa tarvittaessa lateral release, lcl ja acl korjaus.
      Lähinnä tuo acl-rekonstruktion jälkeinen kuntoutus ja keppeily kiinnostaisi minua.. Jos jollain on tietoa, olisin kiitollinen :) Aloitin ACL-keskustelun vähän aikaa sitten, löytyy tällä hetkellä 2. sivulta. Sinne saisi tulla lisää kommentteja..

      Tsemppiä kaikille polviensa kanssa tappeleville!!

      • Abina

        Mulla leikattiin vasen polvi vuosi sitten vappuna siinä olleen Osgood-Schlatterin taudin vuoksi. Kyseessä on siis eräänlainen kasvuiässä alkava vaiva, jossa polven jänteiden kiinnittymisessä luuhun tulee ongelmia ja aivan polven alapuolelle ilmestyy usein suurehko "patti", joka on kipeä. Itselläni leikkaus ei ollut kovin suuri, polven alapuolelle tehtiin muutaman sentin viilto ja tätä luukyhmyä pienennettiin. Vaikka leikkaus ei sinällään ollut iso, polvi oli kyllä äärettömän kipeä, tosin varsin ymmärrettävästi, koska luuta oli ronkittu. Kolme viikkoa kävelin kepeillä, tosin viimeisen viikon ajan pystyin jo varaamaan jonkun verran jalalle. Kunnon urheilu ja polven taivuttelu onnistui tuskattomasti vasta noin puolitoista kuukautta leikkauksen jälkeen. Vaikka vaivan pitäisi periaatteessa olla hoidettu, on polvi edelleen arka painettaessa ja siinä on kyllä edelleen jonkinmoinen patti. Mutta on polvi nyt kuitenkin jonkin verran parempi, joten täytynee olla tyytyväinen:-)


    • *milla

      kerran polvi tähystettiin osittain revenneen kierukan takii, kepit määrättiin kahdeksi päiväksi. ilman pystyin kävelemään heti


      toisen kerran polvi leikattiin tammikuussa tehtii elmsie-trillat. kepit ja osavaraus 6vko. Tosin mie fiksuna tyttönä fuskasin ja toisella viikolla ilman keppejä jo konkkasin...
      polvi ei vieläkään suoristu ihan täysin mut koukkuun rupes taipuun kolme viikkoa leikkauksesta. ensimmäiset 3viikkoa sain taivuttaa 60 asteeseen ja sen jälkeen 90 asteeseen. nyt polvi taipuu jo liian hyvin

    • 5 kk sitten

      Eli Acl oli revennyt, ulompi kierukka kokonaan irti (se kiinnitettiin hakasella) ja myös sisempi nivelside oli revennyt (sille ei tehty mitään muuta kuin ennen leikkausta pidin saranatukea sivuttaisliikettä estämässä). Leikkauksen jälkeen kierukan kiinnityksen vuoksi osavaraus 15 kg (jalan paino) 6 vko, (eli kepit koko ajan)ja sen aikan suoristus- ja koukistusharj. operaatiopaikasta saatujen ohjeiden mukaan. Kuntopyöräluvan ilman mitään vastusta sain 5 vko leikkuusta ja liukastumisvaaran vuoksi ei uimaan voinut mennä. Rintauintipotkut kielletty muuten aika pitkään leikkauksen jälkeen jalan kiertymävaaran vuoksi. Eikä oikein vieläkään nuo onnistu. Sit 6 vko jälkeen aktiivisesti kävelyä aluksi yksi keppi sai olla mukana ulkona terveellä puolella käytettynä mutta muutamassa päivässä siitä pääsi eroon. Kaikki liikunta aluksi vaikeaa, kuntopyörää 2 min x3/vrk tuskanhien saattelemana, kävely lähti kymmenistä metraistä jne mutta nyt olen saanut kesäkuun alusta aloittaa juoksua ja tällä hetkellä menee vajaa tunti kerrallaan. Tosin koko ajan jalkaa kuunneltava ja herkästi puutuu, on välillä kipeä mutta sitten saman lenkin aikana palautuu. Ei edelleenkään koukistu normaalisti, vaan jää n. 10 cm reidestä irti. Takareisi varsinkin on heikko kuntosaliharj. huolimatta ja kaikenkaikkiaan ohuempikin kuin toinen jalka. Ei oikeastaan enää turpoa kuin äärimmäisessä rasituksessa tai jos on istuttava pitkiä aikoja paikallaan. Kipeä pidempään (esim. päivän) äärimmäisen harvoin. Extremenä olin heinäkuun alussa vaeltamassa Haltin yli n. 70 km viiden päivän aikana. Tällöin käytin polvitukea maaston kivikkoisuuden ja kovien nousujen ja varsinkin laskujen vuoksi lähinnä yliojentumista ja sivuliikettä estämään. Reissu meni hyvin eikä tuolloinkaan polvi kipeytynyt kuin pitkästä automatkasta. Alussa siis malttia ja ohjeiden noudattamista mutta sitten paljon liikuntaa fys terp. ja ortopedin ohjeiden mukaan. Itselläni sl:n aikan 3-4 h/päivä ja nyt töissä ollessa 4-6 kertaa viikossa. Mainittakoon, että operaation jälkeen 2 1/2 kk sl. työstä, jossa kok päivä jaloillaan ja nostellaan ja kannellaan.
      Onnea kaikille leikkaukseen meneville tai toipuville.

    • Maanrakentaja

      Olin helmikuussa polvileikkauksessa.
      Minulle tehtiin uusi eturistiside.
      Kepeillä kävelin noin 2 viikkoa.
      Normaali kävely onnistui puolentoista
      kuun paikkeilla leikkauksesta.
      Polveni siis leikattiin avoleikkauksella.
      3kk sain sairaslomaa ja sitten töihin ja
      hyvin on polvi näyttänyt kestävän maanrakennus
      töissä.

    • Juhabo

      Mulla meni n. 3v sitten crossissa polivi, eli kummatki suviristisiteet, eturistiside ja takaristisiteestä säikeitä (ei korjattu). Polvi on operoitu kaksi kertaa, tällä hetkellä polvi kestää urheilua, mutta siinä on liikerajoitusta, eli aivan syväkyykyt ei mene. En saa polve koukkuun kunnolla. En tiedä näin 2v. jälkeen että onko kiinnikkeitä muodostunut sen vertaa että saisiko polven hoiidettua fysioterapiassa (eli polven liikkuvuus normaaliksi).

      • Juhabo

        polvi narskuu ilkeesti.


    • jeppeman92

      niin sanokaa nyt kaikki et sattuuko selkäydinpuudutus ku mul olis leikkaus tos kuukauden päästä

      • 8 KERTAA PUUDUTUS TE

        EI SATU JOS AMMATTILAISET PISTÄÄ


    • kipsikoipi

      Vastaus tulee ehkä hieman myöhässä, mutta ei se selkäydinpuudutus tunnu missään. Sen tekee anestesiahoitaja jolla se menee ihan rutiinilla. Omasta mielestäni tipan laitto sattui enemmän kuin puudutus.

      Kävin siis maanantaina Elmsie-Trillat operaatiossa joka meni ilmeisesti ihan hyvin. Joutuivat nukuttamaan loppuvaiheessa josta seurasi huono-olo ja oksensin kotimatkalla (kuopio-mikkeli) vähintään 15 kertaa. Mikään ruoka eikä neste kestänyt sisällä, joten tiistaiaamuna ambulanssipojat tulivat hakemaan kun lähti taju vessareissulla. Kipupumppu oli mennyt tukkoon, joten en saanut myöskään tarpeeksi kipulääkettä. Olin yhden yön osastolla nesteytyksessä ja kivunlievityksessä. Nyt on perjantai ja elämä alkaa pikkuhiljaa voittaa. Ainut miinus on lähes koko jalan mittainen kipsi joka vaihdettiin ortoosin tilalle sairaalassa keskiviikkona. Omasta mielestäni kipsin kanssa hieman tukevampi kuitenkin liikkua. Tänään ei ole tarvinnut ottaa vasta kuin yksi 1g panadol, sillä kivutkin on pysyneet ihan hallinnassa. Pientä vihlomista ja paineen tunnetta sääriluussa tuntuu, mutta se lienee ihan normaalia enkä ole sen takia viitsinyt lääkkeillä itseäni turruttaa. Sain myös Oxicontin tms. lääkettä mutta sitä en aio käyttää, sillä siitä tulee niin huono olo, että ei taas ruoka kestä sisällä.

      Eiköhän tää elämä tästä alka pikkuhiljaa voittaa kun reilun parin viikon päästä saa kipsin pois ja voi aloittaa osavarauksen. Sitä odottelessa :)

      Sairaslomaa tuli siis vuoden loppuum, eli n. 8 viikkoa. Ainakin nyt aluksi..

      • hhhfgh

        Sen tekee kylläkin anestesialääkäri. Ja mulla sattu ainakin ku ei meinannu saada neulaa läpi.


      • polvirikko
        hhhfgh kirjoitti:

        Sen tekee kylläkin anestesialääkäri. Ja mulla sattu ainakin ku ei meinannu saada neulaa läpi.

        minulla oli 10.10. polvileikkaus, eturistiside oli poikki ja ulommainen kierukka melko huonossa kunnossa. Alkuun luulin, että toimenpide tehdään puudutuksessa / hoitaja myös luuli näin. Mutta tehtiinkin nukutuksessa. Tänään 3pv leikkauksen jälkeen alkaa olo olla jo hiukan normaalimpi, ensimmäinen päivä varsinkin meni aivan muissa maailmoissa. Erittäin heikko olo ja jokainen nousu tuntui sille että taju lähtee. Polvi on leikkauskohdiltaan tosi kipeä ja vessassa käyminen ei ole mitään herkkua, mutta eiköhän tämä tästä. Pitää kirjoitella lisää tänne kunhan aikaa kuluu että miten on käynyt. Minulla polvi meni sen verran pahasti syyskuussa jalkapallossa, etten saanut sitä suoristettua ennen leikkausta juurikaan. Ns. lukkopolvi oli.


      • lumpio kiristetty
        polvirikko kirjoitti:

        minulla oli 10.10. polvileikkaus, eturistiside oli poikki ja ulommainen kierukka melko huonossa kunnossa. Alkuun luulin, että toimenpide tehdään puudutuksessa / hoitaja myös luuli näin. Mutta tehtiinkin nukutuksessa. Tänään 3pv leikkauksen jälkeen alkaa olo olla jo hiukan normaalimpi, ensimmäinen päivä varsinkin meni aivan muissa maailmoissa. Erittäin heikko olo ja jokainen nousu tuntui sille että taju lähtee. Polvi on leikkauskohdiltaan tosi kipeä ja vessassa käyminen ei ole mitään herkkua, mutta eiköhän tämä tästä. Pitää kirjoitella lisää tänne kunhan aikaa kuluu että miten on käynyt. Minulla polvi meni sen verran pahasti syyskuussa jalkapallossa, etten saanut sitä suoristettua ennen leikkausta juurikaan. Ns. lukkopolvi oli.

        on tehty 3 viikkoa sitten. 2 viikkoa kepeillä ja sen jälkene ilman. Eka viikko pahinta aikaa. Tokalla viikolla alkoi jo pikku hiljaa taipumaan.

        Nyt kun huomenna tulee 3 viikkoa niin saan polven koukkuun kun istun tuolilla, rappusilla saan nostettua seuraavalle askelmalle, mutta en ole vielä astunut ylös, kun en tiedä onko sallittua.
        Turvotusta viel polven ylä ja ala puolella.

        Tikit sain 2 viikon kohdalla pois.

        Fysioterapeutilla käynti 3 viikon kohdalla, lääkärin tarkastus 6 viikon kohdalla. saikkua 6 viikkoa ainakin aluksi. Ja tosiaan 2 viikkoa keppien kanssa varaten.

        Vielä en saa nostettua jalkaa suorana makuulta ylös.

        Nukutuksessa tehtiin


      • polvirikko
        polvirikko kirjoitti:

        minulla oli 10.10. polvileikkaus, eturistiside oli poikki ja ulommainen kierukka melko huonossa kunnossa. Alkuun luulin, että toimenpide tehdään puudutuksessa / hoitaja myös luuli näin. Mutta tehtiinkin nukutuksessa. Tänään 3pv leikkauksen jälkeen alkaa olo olla jo hiukan normaalimpi, ensimmäinen päivä varsinkin meni aivan muissa maailmoissa. Erittäin heikko olo ja jokainen nousu tuntui sille että taju lähtee. Polvi on leikkauskohdiltaan tosi kipeä ja vessassa käyminen ei ole mitään herkkua, mutta eiköhän tämä tästä. Pitää kirjoitella lisää tänne kunhan aikaa kuluu että miten on käynyt. Minulla polvi meni sen verran pahasti syyskuussa jalkapallossa, etten saanut sitä suoristettua ennen leikkausta juurikaan. Ns. lukkopolvi oli.

        Eli nyt 2pv viimeisen postauksen jälkeen olo taas senkun paranee.. Isoimmassa leikkaushaavassa on vielä kipuja varsinkin silloin, kun liikun kepeillä. WC-käynnit sun muut jo paljon paremmin onnistuu mitä esim toissapäivänä vielä. Tänään ensimmäistä kertaa (5pv leikkauksesta) enemmän tuli treenattua tuota polven suoristamista ja reiden jännittämistä.. Eikun lisää pökköä pesään huomenna ja illal viel lisää treenausta, kyllä tämä tästä!


      • o
        polvirikko kirjoitti:

        Eli nyt 2pv viimeisen postauksen jälkeen olo taas senkun paranee.. Isoimmassa leikkaushaavassa on vielä kipuja varsinkin silloin, kun liikun kepeillä. WC-käynnit sun muut jo paljon paremmin onnistuu mitä esim toissapäivänä vielä. Tänään ensimmäistä kertaa (5pv leikkauksesta) enemmän tuli treenattua tuota polven suoristamista ja reiden jännittämistä.. Eikun lisää pökköä pesään huomenna ja illal viel lisää treenausta, kyllä tämä tästä!

        itsellä leikattiin tähystämällä polvi 4kk sitten. piti olla vain revennyt kierukka, mutta löytyi paljon muutakin (revennyt nivelkapseli, etu-ja takaristisiteet pelkkää arpikudosta). keppejä sai lääkärin mukaan käyttää sen mukaan miltä tuntuu (epäili, että n. 3pv), lopputuloksena en vieläkään kävele aivan normaalisti. kyykkyyn en pääse ja jatkuva särky on kaverina.

        kukaan ei vieläkään tiedä, mikä mättää. kyllähän tämän kanssa silti elää. tsemppiä kaikille muillekkin polvensa kanssa tappeleville.


      • olli43
        o kirjoitti:

        itsellä leikattiin tähystämällä polvi 4kk sitten. piti olla vain revennyt kierukka, mutta löytyi paljon muutakin (revennyt nivelkapseli, etu-ja takaristisiteet pelkkää arpikudosta). keppejä sai lääkärin mukaan käyttää sen mukaan miltä tuntuu (epäili, että n. 3pv), lopputuloksena en vieläkään kävele aivan normaalisti. kyykkyyn en pääse ja jatkuva särky on kaverina.

        kukaan ei vieläkään tiedä, mikä mättää. kyllähän tämän kanssa silti elää. tsemppiä kaikille muillekkin polvensa kanssa tappeleville.

        magneetilla ekana.Minä sain tappelun jälkeen ekaksi magneettikuvaukset jossa näkyy kyllä kaikki polven vammat.Onneksi vain kierukan roplaus edessa ja kuulemma nukutuksessa minulla.Kysyttiin kumman haluan.


      • nilkkapolvikaikkisök
        olli43 kirjoitti:

        magneetilla ekana.Minä sain tappelun jälkeen ekaksi magneettikuvaukset jossa näkyy kyllä kaikki polven vammat.Onneksi vain kierukan roplaus edessa ja kuulemma nukutuksessa minulla.Kysyttiin kumman haluan.

        Mri-kuvillakaan ei välttämättä nähdä kaikkea. Toki sen minkätyyppisistä vammoista kyse, mutta ei niiden todellisia laajuuksia pysty välttämättä näkemään. Mullakin siis just otetut magneettikuvat, mut silti lähdetään kurkistamaan tähystyksellä sisälle et mikä se tilanne todella on, puhutaan siis rustovaurioista. Vasta kun on polven sisään kurkistettu, kohdallani tehdään ne päätökset tulevista toimenpiteistä. Mri-kuvat ei sen arvioimiseen siis riitä.


      • o
        nilkkapolvikaikkisök kirjoitti:

        Mri-kuvillakaan ei välttämättä nähdä kaikkea. Toki sen minkätyyppisistä vammoista kyse, mutta ei niiden todellisia laajuuksia pysty välttämättä näkemään. Mullakin siis just otetut magneettikuvat, mut silti lähdetään kurkistamaan tähystyksellä sisälle et mikä se tilanne todella on, puhutaan siis rustovaurioista. Vasta kun on polven sisään kurkistettu, kohdallani tehdään ne päätökset tulevista toimenpiteistä. Mri-kuvat ei sen arvioimiseen siis riitä.

        ..kyllä otettiin, ja niissä ei itseasiassa näkynyt yhtään mitään. käsituntumalla vain kierukan repeämä diagnosoitiin, mutta sekään ei siis mri-kuvissa näkynyt kunnolla- vain nesteen keräytyminen alueella näkyi.

        eli eipähän se magneettikaan mikään kaikkitietävä tunnu olevan. (tullut huomattua myös muiden vammojen kohdalla)


    • mollotus

      eka polvileikkaus kepeillä 8 viikkoa ilman painoa, sen jälkeen 4 viikkoa osapainolla ja pikkuhiljaa kepeistä luopuminen jonka jälkeen vielä 4 viikkoa ilman keppejä kuntoutusta jonka jälkeen pääsin palaamaan töihin eli 12 viikkoa elelin keppien kanssa >:/

      • minä vain

        Osaisikohan joku ystävällinen kertoa sisemmän nivelkierukan irtoamasta?
        Itselläni tuo sisemmän kierukan irtoama todettiin tähystyksessä, koska mri ei vauriota näyttänyt. Nivelkierukka oli ehjä, mutta kiinnikesiteet menneet poikki ja kierukka oli irti sääriluusta. Operointi tehtiin avoleikkauksella, koska kierukkaa ei saatu kiinnitetyksi tähystyksessä...
        Nyt olen ollut sairauslomalla kohta 1½ kk, jalka kamalan jäykkä ja kävellessä polven sisäosassa melkoinen vihlonta. Töissä joudun tekemään seisomatyötä, joten hiukkasen pelottaa, mitähän tuosta seuraa...
        Onko kellään muulla kokemuksia ko asiasta? Kuinkahan kauan tulee olemaan kipeä?
        Kiitos vastauksista! :)


      • Juha_h
        minä vain kirjoitti:

        Osaisikohan joku ystävällinen kertoa sisemmän nivelkierukan irtoamasta?
        Itselläni tuo sisemmän kierukan irtoama todettiin tähystyksessä, koska mri ei vauriota näyttänyt. Nivelkierukka oli ehjä, mutta kiinnikesiteet menneet poikki ja kierukka oli irti sääriluusta. Operointi tehtiin avoleikkauksella, koska kierukkaa ei saatu kiinnitetyksi tähystyksessä...
        Nyt olen ollut sairauslomalla kohta 1½ kk, jalka kamalan jäykkä ja kävellessä polven sisäosassa melkoinen vihlonta. Töissä joudun tekemään seisomatyötä, joten hiukkasen pelottaa, mitähän tuosta seuraa...
        Onko kellään muulla kokemuksia ko asiasta? Kuinkahan kauan tulee olemaan kipeä?
        Kiitos vastauksista! :)

        Moro,
        Miten sulla onnistui toi nivelkierukan uudelleen kiinnittäminen? Ymmärtääkseni toi on ollut vaikea operaatio, eikä lopputuloksesta ole takuita. Yleinen ongelma on nivelkierukan uudelleenkiinnittäminen sääriluuhun.

        Keräsin nivelkierukan siirteestä juttua tänne -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0 . Jos leikkauksesi jostain syystä pettää niin ehkä voit käyttää siirrettä.

        Tsemiä!


      • Minä vain
        Juha_h kirjoitti:

        Moro,
        Miten sulla onnistui toi nivelkierukan uudelleen kiinnittäminen? Ymmärtääkseni toi on ollut vaikea operaatio, eikä lopputuloksesta ole takuita. Yleinen ongelma on nivelkierukan uudelleenkiinnittäminen sääriluuhun.

        Keräsin nivelkierukan siirteestä juttua tänne -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0 . Jos leikkauksesi jostain syystä pettää niin ehkä voit käyttää siirrettä.

        Tsemiä!

        Operaatio onnistui hyvin. Fysioterapia aloitettiin kuukausi operoinnin jälkeen, koska kierukan piti antaa kiinnittyä kunnolla sääriluuhun. Kuukauden verran kävin sitten fyte:ssä. Vesijuoksu on ollut mukavaa reeniä, kipuilua siinä ei pahemmin tule. Lisäksi salia ja kävelylenkkejä tehty urakalla. Hölkkä tuntuu jo aika hyvältä ja kunnolla juostakin voi melko hyvin. Salibandyä olen leppoisasti taas käynyt harrastelemassa, lähinnä normaaleita syöttä- ja vetoreenejä olen siis tehnyt. Kunnon pelitilanteet ovat vielä vähän arvoitus, sillä nopeat käännökset vihlovat vieläkin melkoisesti.

        Kävin operoineen lääkärin kontrollissa ja jalka polven pitäisi olla kunnossa. Vihlonnan hän arvioi kestävän n. ½ vuotta leikkauksen jälkeenkin, joten senkin suhteen kaikki kai ok.

        Polvi tuntuu reippaasti paremmalta kaikkinensa, kun vertaa tuntemuksiin ennen leikkausta. Polven lukkoilua ei ole ollut kertaakaan operoinnin jälkeen!


    • Outoa?

      Kuuluuko polven nivelrikkoon, ettei jalka kanna nousua rappusille? Kipua silloin ei ole, vain pelkästään lankeaminen kyykkyasentoon? Muuten kyllä särkyä on muillekin jakaa.

      • Tekonivel laitettu

        Polven nivelrikossa polvessa on kipua portaita kulkiessa, yleensä alaspäin mennessä polvi sattuu enemmän. Tuollainen lihasheikkous ilman kipua lienee jotain muuta kuin nivelrikko. Joskus minulla polvi petti alta mutta syynä oli niin kova kipukohtaus että refleksinomaisesti jalalle ei pystynytkään astumaan koko painolla.


    • mätäjalka

      Siis mähän kävin tossa joku puoli vuotta sitten polvileikkauksessa. Leikkaus meni pahasti pieleen, kun arpi tulehtui tosi pahasti -> uudestaan leikkaukseen koska se mätä oli levinnyt luuhun asti. Leikkauksessa myös huomattiin että polvi oli virheasennossa, koska ensimmäinen leikkauskin oli siis mennyt pieleen. nyt käyn ahkerasti fyssarilla ja näyttäs siltä että en kävele enää ikinä. paska homma :(

    • Mafalda MIETTINEN

      Polvileikkaus 2 kk sitten. Pelkäsin kamalsti koko toimenpidettä, mutta ,pakko mikä pakko, kun ei kävely enää sujunut ja kivut polvessa kauheat. S ain heti konsultaation jälkeen ortopedini kanssa, laikkausajan 21,8.2012. EN niten epkäsin- hah hah -epiduraalipuuutusta..mutta seh'än ei tuntunut missään, niin hienonhienot piikit on nykyään, Leikkaukseni oli ehkä vähä vaikea, koska olin antanut polven mennä niin pahaan kuntoon, ettäse vääristi jo säärtä. oka siten myös sioristettiin leikkauksessa.
      Valmistelut operatioon olivat monipuoliset , muta toki välttämättömät.Itse laikkaus kesti vain i0 minuuttia. Oikeastaan nautin kun lepäsin siinä tietämättämitä tehdään,kuuntelin vain ihanaa musiikkia ja ihettelin ono tllä jossain työmaa jossa porataan ja sahaaan.. Olin hereillä koko ajan,mutta kai jotenkin poissa, koska en voinut ymmärtää,että se "työmaa olikin minun polveni..
      Leikkaus oli i.p.-a- pahin asiassa oli kun ne kivut alkoivat illalla... en ole koskaan enen tuntenut sellaista.Mutta mikä upea palvelu ja apu mitä:sain :riittävästi kipulääkitystä ja vihdoin kuukahdin nukumaan, Seuraavina päivinä oli kipua muttei sieät'mättömiä.Nautin yli viikon Panacodia. se on tosi hyvä aine--mutta...vaarallinen-eikö se ole tavallaan huumetta < tulin niin euforiseksi, että jo parin päivän päästä luulin käveleväni sauvoilla kuin ei mitän-ja kävelinkin. Mutta sitten kotiin- ja petin pohjalla viikkoja.. olin näet niin väsynyt, etten jaksanut kissaa sanoa. Nyt on kulunut tasan 2 kk leikkaukssta.Olen sängyssä suorittanut kuuliaisesti ohjeiden mukkiset liikkeet ja polvi alkoi iaipua hyvin.

      • MAFALDA MIETTINEN

        MAFALDA KORJAA: ITS E LEIKKAUS KESTI 90 MINUUTTIA! aNT.KAIKKI VIRHEET-OLO ON VIELÄKIN EPÄTODELLIEN.mIETIN OLENKO TOIPILAS? pIT'ISIKÖ OTTAA RAUHALLISEMMIN? kAIKILLE KAIKKEA HYVÄÄ!


      • Tekonivel mallia 2014 el

        Hei itselläni on edelleen kipuja polvinivelen vaihdon jälkeen Kuinka kauan kivut kuuluu kuvaan Kävely sujuu mutta rappusia alas tultassa vaikeata Meneekö vuosi vai puoli .... Kiitos vastauksesta! Leikattu noin 3 kk sitten


    • kaatuilija

      Sain taiteltua polven johonkii ihmeelliseen asentoon kaatuessani noin 3 vk sitten, jalkaa suoristaessa paukkuu kummalisesti, lukkoilee ja oli kipeä n. 2 viikkoa tapahtuman jälkeen. Magneettikuvat otettiin kun epäiltiin kierukan repeämää . Kuvissa ei kumminkaan näkynyt mitään repeämää mutta lääkäri haluaa silti tähystää varmistaakseen ettei ole repeämiä, nestettä on kuulemma hiukan polvessa. Onko muilla käynyt niin että magneetti kuvissa ei näkynyt repeämää vaan vasta tähystyksessä huomattiin?

    • Pinttu

      Itselläni meni polvi lukkoon toukokuussa ja nyt sit tähystettiin 2pv sitten. Röntgenissä ja magneetissa ei kummassakaan näkynyt yhtikäs mitään, mutta ortopedi oli kuitenkin sitä mieltä että tähystetään kun polvi kipuili ja välillä tuli ns. Lukittumisen oireita vaikkei uudelleen lukkoon asti mennytkään.
      Perjantaina sain vielä jutella kirurgin kanssa ennen operaatiota joka oli itse sitä mieltä että tähystys olisi turha koska yleensä magneetti kertoo onko vikaa vai ei mutta olin tiukkana ja vaadin toimenpidettä sillä olinhan jo saapunut ja henkisesti valmistautunut tulevaan koitokseen!
      Vihdoin sitten pääsin leikkaussaliin ja kun puudutus rupesi tehoomaan, kirurgi tunki tarvittavat kojeet polveen ja yllätys yllätys kierukka oli osittain irti ja kapseli oli melko kaukana kierukasta. Kyseiset osat ommeltiin kiinni ja nyt sit vaan odotellaan kiinnittyykö ne kunnolla vai ei. Sairaslomaa tuli näin aluksi ainakin 6vko josta ekat 3vko jalalle puolipainovaraus ja viimenen 3vko täyspainolla, kuitenkin kokoajan keppejä käyttäen.
      Tässä vaiheessa polvi on niin turvoksissa etten saa jalkaa kunnolla edes suoraksi saatika pystyisin sillä astumaan ollenkaan. Reisilihas jumppa on ihan onnetonta kun jalka ei nouse senttiäkään, mutta täytyy vaan yrittää jotta sais edes jännitystä lihakseen aikaiseksi. Panacodi on paras ystävä tällä hetkellä, pitää kivut hyvin loitolla, myöskin kylmägeelipakkaukset polvessa auttaa kipuun ja toivottavasti laskee turvotustakin pian jotta pystyis alottaa lihastreenin kunnolla. Melko avuton olo siis vielä mutta eiköhän se tästä pikkuhljaa! :)

    • Minä en niinkään urheile eli en ole mikään koripalloilija, juoksika tms.., vaan lenkkeilen normaalisti kävellen.

      Omatarinani polven sijoiltaan menemisestä:

      Seurustelin vuonna 2011 yhden miehen kanssa ja omistan 2 koiraa.

      Olin koirieni kanssa tavan mukaan ulkona ja pelasin ns jalkapalloa eli siis potkin puolityhjää koripalloa koirilleni, kun yks kaks vasemmasta polvesta meni polvilumpio pois paikoiltaan (mennyt monta vuotta sitten, ennen tätä tapahtumaa ja nivelkierukka löystynyt sitä mukaan) ja samaan läjään murtui sitten vasemmasta jalasta nilkka.

      Pääsin leikkaukseen 13.03.2012 eli tasan 9kk sitten.

      Leikkaus onnistui erittäin hyvin, mutta siltikään en uskalla juosta, vaikka lääkärit sanoivat, että voin juosta viimeistään toukokuussa 2012.

      Polveni kuitenkin naksahtelee vielä, vaikka se on leikattu ja nivelkierukka vai mikä nyt lie nimeltään onkaan, niin on kiinnitetty oikeaan kohtaan 3 ruuvilla kiinni.

      En tiedä sitten että onko leikkaus loppujen lopuksi onnistunut, koska se kuitenkin naksuu aina välillä ja kipuaaltoja tulee jonkin verran.

      En ole käynyt lääkärissä näyttämässä polvea ja tiedän että pitäisi.

      Onneksi pystyn kuitenkin normaalisti kävelemään ja toivuin leikkauksesta erittäin nopeasti.

      Aloin kävelemään jo 14.03.2012 pieniä matkoja sisällä ilman kyynärsauvoja ja pikkuhiljaa jätin ne pois.

      Nyt kaikki on muuten hyvin, mutta kuten jo pariin kertaan jo mainitsinkin, niin polvi naksahtelee välillä ja kipuaaltoja tulee jonkin verran, jotka kyllä särkylääkkeellä menee ohi.

      Yhteydenotot: [email protected]

    • Uh.huh

      Jotkut tarvitsee leikkauksen jälkeen virtsakatetria . Onko se loppuiäksi ?

      • Ei ongelmaa

        Katetrin käyttö on aika harvinaista polvileikkauksissa, vaikka kysessä olisi spinaalipuudutuskin (nukutuksessa ei tarvita virtsakatetria). Polveeni laitettiin tekonivel spinaalipuudutuksessa ja riitti kun kävin vessassa juuri ennen leikkaussaliin menoa ja puudutus ehti hävitä ja pystyin kävelemään kun tuli ensimmäisen kerran asiaa vessaan. Ellei jalat kanna vielä kun tuleee hätä, tarjolla on sukupuolesta riippuen joko "sorsa" tai alusastia, katetria ei käytetä.

        Yleensäkin katetrin käyttö on lyhytaikaista mikäli se on jouduttu laittamaan jossain leikkauksessa. "Loppuiäksi" laitettavaa kestokatetrointia tarvitaan hyvin harvoissa tilanteissa joten sinun ei tarvitse murehtia asiaa mitenkään.


    • koripalloilia

      Minulla meni polvi ja se murtui ja eturistiside meni poikkki rustovaurio. Ei leikattu heti kasvun takia sain acl polvituen. n 4kk myöhemmin polvi pettti alta ja kierukka irtosi (tosin sitä luultiin ensi luusirpaleeksi) kepit n2vk ja sen jälkeen sai astua. Leikkaussallissa kävi ilmi että se oli kierukka eikä luunsirpale. Kierukka oli murskaantunu ja sitä ei voinut enään pelastaaa. kyseissessä leikkauksessa korjattiin myös acl. Leikkauksesta 2vk kävelin yhdellä kepillä ja melkein heti ilman. Polvi kuntoutui hyvin ja on parempi kuin ei leikattupolvi

    • Lumber

      Vaimoni polvinivel vaihdettiin keinotekoiseen 5 päivää sitten.
      Jalka on kovasti turvoksessa ja viime yönä haava vuoti hieman siteen alle. Hän syö Panadolia ja jotakin muuta lipulääkettä. On monesti ollut oksettava olo ja tänään pn pyörryttänyt. Kävelee kyynärsauvojen avulla syömään ja vessaan. Jumppaa ei ole vielä kipujen vuoksi juurikaan tehnyt.
      Voiko joku kommentoida tilannetta, onko OK?

      • Lääkäriin!!!

        Jos tekonivelen leikkaushaava erittää, pitää ottaa pikaisesti yhteyttä leikanneeseen sairaalaan. Tulehdus voi aiheuttaa jopa polvinivelen poistotarpeen. Itselläni jopa hammaslääkäri oli tarkkana että polvileikkauksesta oli kulunut yli puoli vuotta ennen kuin uskalsi tehdä paikkauksen joka rikkoi hieman ientä (muotti).


      • polvitar

        itseltä leikattu lokakuussa2013 ja olihan polvi turvoksissa ja kipeä,mutta minulle varattiin heti fysioterapia 3 päivän päästä kun tulin kotia
        lääkkeitä on pakko ottaa että jalka taipuisi ite heitin kepakon menee jo 3 viikkoa leikkauksesta enkä ole käyttänyt enään jälkitarkastuksesa polvi taipui 120 astetta eli on kuulemma tosi hyvä kohta alkaa duuni ja työmatkat taitan pyörällä edestakais matka 14 km,mutta kesällä osti itselleni sähköpyörän ja on elämäni parhain ostos pahoja särkyjä jalassa ei ole olut enen eikä jälkeen leikkauksen ja voihan se johtu tuosta kovasta pyörälystäni (reidet on vahvat) kun köyhä ei autoa omista minulla Panagod poretabletti ja burana, neuvoksi vaimolle,että jumppaamaan vikka silmät vettä vuotaisi;) muuten sinä et saa sitä koskaan taipumaan
        Iloista uuttvuotta2014 missä leikkaut


    • 177

      Kivussa ei edes kannata tehdä mitään kuntoutusta, vain kivun sallimissa rajoissa. Mitä se muu kipulääke on. Panocod tms voi aiheuttaa pahoinvointia. Tästä kannattaa kysyä lääkäriltä tai apteekista. Myös kipulääkkeeseen voi saada pahoinvointi lääkkeen rinnalle, mikä auttaa tuon tuomaan pahoinvointiin.

      Se miten sitä vuotoa on, jos runsasta ehdottomasti yhteys leikkanneeseen lääkäriin. Ja kyllä tietoa ja neuvoja kannattaa kysyä myös leikanneesta sairaalasta. Paremmin saatte neuvoa sieltä, jos polvinivel mm. Tulehtuu on kiire jo hoitoon.

    • Opettelua seurannut

      Kalsi viikkoa sitten polvinivelleikkaus (keinonivel laitettiin). Neljäntenä päivänä kotiin. Tästä 11 pv kuluttua ommelten poisto.

      Kotona ei ollut osaamista polven jälkitilan arviointiin. Turvotusta oli ja ompeluhakasten sei´istä tihkutti puolikuivaa vertä. Taivutus ei onnistunut juurikaan. Pyörrytti, heikotti, oksetti, maha sekaisin... lähes kaikki lääkkeen "yhdelle kymmenestätuhannesta" tulevat haitat kasautuivat. Kyynärsauvoilla pystyi käymään vessassa.

      Hakasten poistossa hoitaja huolestui osin avoimesta haavasta ja kutsui lääkärin. Pitkään miettivät ja puristelivat. Puolikuivaa vertä vaikutti riittävän. Vuodot poistavaa putkea ei oltu asennettu. Päättivät katsoa huomiseen. Huomenissa, hoitajan johdattelemana, lääkäri laittoi heti sairaalaan, jossa kohta todettiin alhainen hemoglobiini. (Kipulääke ilmeisesti aiheuttanut suoleen verenvuotoa, jota ripuloiva ja paljon paperia käyttävä potilas ei huomannut.)
      Haavasta kaivettiin sormin kahvikupillinen hyytynyttä verä ja valmisteltiin potilas puhdistusleikkaukseen. Leikkaussalissa oli pätkä vapaata n. 9 tunnin kuluttua. Leikkaus keskeutyi iltayöllä ensiapuun tulleen tappeluvamman vuoksi, puudutus lakkasi vaikuttamasta...jne. Aamulla potilas pyörtyi lattialle. Odotettavissa lienee hyvin pitkäaikaiset komplikaatiot.

      Polvileikkaus edellyttää potilaalta vankkaa ja pitkäaikaista kokemusta. Ettei näin olisi, tulee sairaalamaailman ottaa oppia konetehtaista. Alkuun sopisi tutustua höyrykoneen käyttöohjeisiin.
      "Jos tulee tällainen häiriö tai näyttää tältä..., on tehtävä tuo säätö tai kutsuttava tehtaan edustaja välittömästi paikalle."

      Potilasohjeisiin on saatava tyypilliset mallikuvat hyvin ja huonosti paranemisen aloittaneesta polvesta.

      • Opettelua seurannut

        Tuli sitten kuulemma vuotava mahahaavakin kipulääkkeistä, vaikka etukäteishaastatteluissa potilas oli maininnut huonosti sietävänsä niitä. Mahan suojalääkettä ei annettu ennen kuin haavan vuoksi oli erikseen sairaalassa ja leikkausvalmiudessa syömättä ja kaksi kanyyliä kädessä.. Potilas taas ei ollut tietoinen suojalääkkeen olemassa olosta etukäteen.

        Polvi taipuu n. 50 astetta, kahdesti käynyt fysioterapiassa. 90:n asteen taipuma mahdollistaisi kuulemma portaissa kävelyn.


    • N. 90 uusiksi vuodes

      60 % tekonivelen uusintaleikkauksista aiheutuu virheasennoista.
      "Uusi Signature™-leikkausmenetelmä mahdollistaa polven tekonivelen optimaalisen asemoinnin magneettikuvien perusteella. Potilaalle tehdään ennen leikkausta magneettikuvaus lonkasta, polvesta ja nilkasta. Näiden kuvien perusteella pystytään tietokoneen avulla etukäteen suunnittelemaan ja leikkauksen yhteydessä myös tarkasti toteuttamaan potilaan polveen parhaiten soveltuva tekonivelen asemointi. Signature™-leikkausmenetelmällä on mahdollista palauttaa potilaan alaraajan suuntalinja kaikissa kolmessa avaruudellisessa suunnassa samaksi, mitä alaraajan linjaus oli ennen polven nivelrikon alkua."

      "Opettelua seurannut" lienee kirjoittanut vanhemman menetelmän tuloksesta.

    • Kustik

      Minulta leikattiin oikeapolvi kolme viikkoa sitten. Koko jalka on vielä turvoksissa. voiko joku sanoa kuinka kauan saa kärsiä turvotuksesta. Pitäisikö mennä näyttämään lääkärille? Voisiko joku vastata mahdollisesti nopeasti k. vaivaan.

      • polvi tähystys

        Kävin tällä viikolla polvileikkauksessa. Kirurgi sano, että tämmösten leikkausten jälkeen on veritulppa riski joten työnsivät vertaohentavia piikkejä mahaan ja sanoivat, että pitää liikuttaa jalkaa ettei pääse tulppaa nuodostumaan. Olen nyt vispannu viikon hulluna jalkaa ehkä vähän turhankin paljon. Kotia en saannut vertaohentavia ollenkaan vaan käytän omega3 vähän runsaammin. Antoiko lääkärit teille minkälaisia ohjeita kyseisestä asiasta ja kuinka pitkään tätä jalan vispaamista pitää jatkaa? Kiitos.


      • Leikkaus vaikuttaa
        polvi tähystys kirjoitti:

        Kävin tällä viikolla polvileikkauksessa. Kirurgi sano, että tämmösten leikkausten jälkeen on veritulppa riski joten työnsivät vertaohentavia piikkejä mahaan ja sanoivat, että pitää liikuttaa jalkaa ettei pääse tulppaa nuodostumaan. Olen nyt vispannu viikon hulluna jalkaa ehkä vähän turhankin paljon. Kotia en saannut vertaohentavia ollenkaan vaan käytän omega3 vähän runsaammin. Antoiko lääkärit teille minkälaisia ohjeita kyseisestä asiasta ja kuinka pitkään tätä jalan vispaamista pitää jatkaa? Kiitos.

        Minulle annettiin tekonivelleikkauksen jälkeen resepti verta ohentaviin pistoksiin. Pistin piikkejä kotona navan ympärille pari viikkoa. Aiemmin tehdyn tähystyksen jälkeen en saanut piikkejä kotiin.

        Aspiriinipohjaiset 100 mg depottabletit ohentaa myös verta, samoin E-vitamiini.


      • 36545
        Leikkaus vaikuttaa kirjoitti:

        Minulle annettiin tekonivelleikkauksen jälkeen resepti verta ohentaviin pistoksiin. Pistin piikkejä kotona navan ympärille pari viikkoa. Aiemmin tehdyn tähystyksen jälkeen en saanut piikkejä kotiin.

        Aspiriinipohjaiset 100 mg depottabletit ohentaa myös verta, samoin E-vitamiini.

        Okei kiitos vastauksesta. Kuinka pitkään jouduit olemaan sairaalassa leikkauksen jälkeen ja kuinka kauan leikkaus kesti?


      • polvinivel vaihdettu 3kk

        Multa likattiin kolme kk sitten ja vieläkin turvoksissa mutta laskenut kyllä paljon Itse ihmettelen kuinka kauan kipu kestää Lääkäri kertoi toipumiseen menevän puolikin vuotta


      • Leikkaus vaikuttaa
        36545 kirjoitti:

        Okei kiitos vastauksesta. Kuinka pitkään jouduit olemaan sairaalassa leikkauksen jälkeen ja kuinka kauan leikkaus kesti?

        Olin sairaalassa maanantaista torstaihin (kävelykyky kepeillä ratkaisee kotiuttamisen). Leikkausaikaa en muista mutta se ei kestä kovin pitkään. Tekonivelleikkaus tehdään yleensä spinaalipuudutuksessa.


    • ???

      Kuinka kalliita nämä polvi leikkaukset on? Itselläni on vasen polvi sijoiltaan ja kipuillu yms. Ehkä joutuisi leikkauttamaan polven.

    • sattuu

      itsellä leikattiin polvi vuonna 2003 tyksissä ja vielläkin helvetilliset kivut, en voi kävellä ollenkaan ikää 28v en ole ylipainoinen

    • eturistisideleikkaus

      itelläni leikattiin oikean polven eturistiside ja kierukassa oli jtn hommaa kans tässä 4 pv sitten ja ihan hyvin saa suoristettua ja koukisteltua eikä kipuja ole kuin aamuisin pahimmat. sitten onko kellään ollu säären puutumista eturistiside leikkauksen jälkeen mulla se on ollut tunnoton ainakin tässä pari päivää ja vasemmalle puolelle polvesta on tullut mustelma ja sittenkun siitä vähän painaa eli mustelmasta ni sit ottaa tohon sääreen eli onko se ihan normi homma vai oisko jtn hermo ongelmaa yms?!

    • ACL-leikattu

      Hei,

      omakohtainen kokemus tuosta turvotuksesta, että sain apua kipuun ja turvotukseen käyttämällä Game Ready-nimistä laitetta.. Sain sen mukaani Dextrasta ja pidin sitä kaksi viikkoa. Vei kivun ja pystyin nukkumaan yöllä... Suosittelen kyllä.. Muistaakseni joku grhealth tai jotain...

    • ehkätämätästä

      Hei! Polvilumpioni meni pois paikoiltaan liukastuessani ja kaatuessani maahan, myös sen jälkeen useita kertoja...neljä päivää sitten pääsin leikkaukseen jossa polven kudokset kiinnitettiin uudestaan metallilangoilla tms, koska lumpio ei enää pysynyt ollenkaan paikoillaan. En ajatellut leikkauksesta toipumisen olevan näin raskasta. Tähän mennessä en ole voinut kuntouttaa tätä jalkaa paljoakaan, ja pelkkä vessassa käynti on kovan työn takana. Peruskuntoni on suht hyvä, olen monia vuosia harrastanut nopeatempoista liikuntaa ja lihaskuntoa. Polvea kiristää paljon liikkuessani sekä tulee paineen tunne. Haavahakaset poistetaan tämän kuun lopussa sekä sitä ennen alan käyttämään ortoosia. Ehkä tämä kuitenkin tästä alkaa parantua viikkojen kuluessa :) ketään, kenellä samanlainen tilanne?

    • peltipolvi

      Mun polvi hajos n. 30 v. sitten, reisiluun päästä paloja pois tapaturmaisesti, samalla sijoiltaanmeno. Uusi sijoiltaanmeno parin vuoden päästä korjausleikkaus, sitten 5-7 v. välein kierukkaa ja nivelhiiriä pikkuhiljaa tähystyksillä pois. Tekonivel helmikuun alussa (2 kk sitten), ennen sitä 3 kk tiukkaa punttisalitreeniä kipulääkkeiden kanssa, 3 viikkoa leikkauksesta kuntosalille varovasti alkaen, kepit pois 4 vk leikkauksesta, lääkkeet pääosin pois 5 vk leikkauksesta, töihin (toimisto) 6 vk leikkauksesta, nyt kävelylenkkejä (n. 2 km) töissä vaihtelevia matkoja turvakengissä, varovasti kuntopyörällä lyhyitä matkoja, satunnaisesti joku Voltaren tai Panadol (ei Panacod) iltaisin tiukemman päivän jälkeen. Taipuu saman verran kuin terve polvikin ja joka asennossa; voi nostaa ja varata täysin, portaiden kulkeminen vielä vaikeaa. Parin viikon päästä kun sairausloma loppuu oikea pyörä ja pidemmät lenkit varovasti alken, portaat alkanevat sen jälkeen onnistua paremmin. Eli hyvä fyssari ja oikeat lihakset etukäteen kuntoon. Leikkausta ei kannata lykätä minkään tekosyyn varjolla, kuten ite tein lukiessani näitä palstoja; onnistuneista leikkauksista ei juuri kirjoitella.

    • artroosi

      heissan! kysyisin polven liukuproteesista kokemuksia, onko jollain. olen menossa sellaiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe