Kokemuksia II-kilpisistä

Kysyvä ei ...

Onko ihmisillä/muilla motoristeilla kokemuksia kerran kipatuista ja lunastetuista pyöristä (itsellä kiikarissa kyseisen kaltainen siisti ja hyväkuntoinen päällisin puolin oleva pyörä). Onko uudelleen katsastus ja rekisteröinti liikenteeseen tae pyörän kunnsossa olemisesta, vai voiko tulla ylläreitä seuraaville omistajalle? Vaikuuttaako uudelleen rekisteröinti kertaalleen lunastetulla pyörällä vakuutusmaksuihin? Mikä on todellinen arvoa-alentava suuruus II-kilpiselle (ts. paljonko tinkaisen em. pyörästä).

9

1035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi..

      ylläreitä tulle... siis tulee ja on tullut. Tuo katsastus on paikasta riippuen ihan läpihuutojuttu.

      Kaikki nuo ruttuvehkeet ovat yksilöitä ja kahta samanlaista ei ole.

      Moni niistä rempataan myyntiin ja ymmärtäähän sen että jos myytäväksi tehdään niin kuluissa pyritään säästämään.

      No pitäähän sen alennuksen olla tuntuva... jos ei ole niin miksi ostaa rutattu "paska" kun markkinat ovat pullollaan yksikilpisiä. Sitä kun myyt myöhemmin niin selittelet myös sitä kilpitsydeemiä uteliaille ostajaehdokkaille.

    • tosiaan moneen kertaan:

      kysyä vahingon laajuus, sekä miten on korjattu, puhumattakaan mahdollisen runkovaurion korjaus. Ja varsinkin miten rungon suoruus on todettu.

      Käsitykseni mukaan vakuutusmaksuissa ei saa mitään alennuksia tai seuraavassa korvaustapahtumassa sen alentavana.

      Mitä hintaan tulee, kysynnän ja tarjonnan lakihan siinä toimii.

    • Kra

      .....Ja varsinkin miten rungon suoruus on todettu....

      Useimmissa tapauksissa (ehdollinen korjaus) katsastuksessa vaaditaan mittaustodistus rungosta. Hyväksyttävän todistuksen voi tehdä vain siihen valtuutettu korjaamo/henkilö.

      Kun pyörä on mällin jälkeen poistettu rekisteristä, niin pyörän/vaurioiden tiedot on samalla syötetty ajoneuvotiedostoihin. Rekisteröintikatsastuksen yhteydessä katsastaja täydentää kyseiseen tiedostoon katsastuksen tiedot.

      Omassa pyörässäni oli teräsputkirunko pikkusen nitkahtanut, oli kuitenkin mitat tehtaan antamien toleranssien sisällä. Tuttu kaveri joka oikoo/mittailee runkoja työkseen, palautti rungon alkuperäisiin mittoihinsa. Ja vakuutteli, että se on nyt ihan yhtä luja/jäykkä kuin ennen mälliäkin.

      Ei se rekisteröintikatsastus ihan mikään läpihuutojuttu ole, riippuu tietysti vähän katsastajasta. Oman pyöräni katastukseen meni noin tunnin verran työaikaa, siltikin vaikka mitään huomautettavaa ei löytynyt. Kuskasin korjatun pyörän romut osat trailerilla konttorille nähtäväksi.

      No kannattaako homma?

      Jo alusta asti oli selvää, että rakennan pyörän omaan käyttööni, elikkä tein kaikki tarpeelliset paikat jokseenkin "viimeisen päälle" kuntoon. Kun ynnäilin kaikki kuitit/kulut mitä rempasta kertyi, niin jos nyt myisin "markkinahintaan" pyöräni pois. Niin ei jäisi työpalkkoja hommasta ollenkaan. Mutta toisaalta minulla on nyt sellainen pyörä allani, jonka tunnen kohtuullisen hyvin läpikotaisin.

      Olis sen saanut hyväksyttävään kuntoon pienemmälläkin rahalla, mutta onhan niitä hullumpiakin harrastuksia ihmisillä. Tuskimpa enää alan toista samanlaista projektia edes vakavasti harkitsemaan.

      Kyllä saa olla aika fakiiri jos lunastuspyörien rakentelulla tiliä aikoo tehdä. Houkutus "suden tekemiseen" saattaa olla ylivoimainen. Mutta ainahan voi pyörästä tehdä sellaisen riisutun version, josta jätetään iso osa "tupperwareosista" kokonaan pois. Niissä osissa asuu yllättävn paljon euroja. Siinä yksi syy miksi vanhempi pyörä saattaa joutua lunastukseen mitättömän näköisestä vauriosta.

      Mutta jos tykkää rakennella ja on siihen kunnolliset tilat, niin mikä ettei siitä vaan.

      Ostajana tutkisin kyllä pyörän todella tarkkaan ja selvittäisin itselleni, että mikä on rakennustyön laatutaso ja tekijän ammattitaito. Jos joku asia jää epäilyttämään, niin unohda koko tapaus. Joskus on sekin riski, että uudelleen rakennettu pyörä on parempi kuin mitä se oli ennen mälliä.

      Tarkkana kannattaa olla! Hyvästä kannattaa vähän maksaakin, mutta huonoa ei kannata ostaa edes halvalla.

    • kaketsu

      Nykyään pyörä menee lunastukseen aika helposti, koska katteet maksaa maltaita. Pyörän rungon ei tarvitse välttämättä olla kierossa. Rungon tarkastuksen tekee esim. vakuutusyhtiöiden autovahinkojen torjuntapalvelut oy. Ilman tuota hyväksyttävää tarkastusta pyörää ei saa kilpiin.
      Pyörä saattaa olla lipattu muutenkin, kuin kakkoskilpisenä, ei vaan ole laitettu vakuutukseen. Ei kakkoskilpisessä ole mitään sen kummempaa, hinta yleensä pari tonttua halvempi, kuin tavallinen. Maalaisjärki käteen.

      • nape

        Itse ostin ja möin myöhemmin hyvällä voitolla.


    • .ORG

      2-kilpisyyteen on n. 5 muutakin eri syytä kuin lunastus. Ei pitäisi olla arvoa alentavaa vaikutusta. Luehan .ORG:sta jos et keksi muita syitä itse.

    • totta puhuen

      Onhan se arvoa alentava tekijä ilman muuta. Ne muut syyt kuten kadonnut kilpi ovat vähän tekosyynomaisia. Jos kilpi putoaa, niin siihen voi edelleenkin tilata ihan saman kilven, se vaan vie kk:n päivät. ;-)

      Tuontipyöräkin on kaksikilpinen, ei siinä mitään. Valitettavasti vaan se tieto, että se on jo esim. kolaroinnin jälkeen korjattu 2-kilpinen jo alkuperäisessä ensirekisteröintimaassaan, häviää siinä paperisodassa.

      Motolehtien käytetyiden koeajoissa on joskus osunut kaksikilpisiäkin mukaan. Lähes aina ne ovat olleet huonosti korjattuja kolaripyöriä.

      Tekniikan Maailma tutki vuosi sitten n. 20 kolarikorjattua autoa. Niistä vain kaksi oli tyydyttävästi korjattuja. Loput ala-arvoisia.

      Pitkän ajoneuvohistoriani aikana olen ostanut kaksi kaksikilpistä. Kumpikin paljastui merkkiliikkeiden todisteluista ja vakuutteluista aivan romuiksi. Ja sen sai tuta kun niistä halusi eroon.

      Jos minulle tyrkytetään kaksikilpistä, sanon näillä kokemuksilla jyrkästi EI.

      • En alenna

        Poliisi on lukuisissa tapauksissa suositellut tunnuksen vaihtamista em. katoamistapauksissa.

        Monet vaihtavat "huvin vuoksi" esim. EU-kilpiä tai vanhanmallisia tilatessaan.

        Toiset vaihtavat, kun eivät ole tyytyväisiä entiseen tunnukseen.

        Saksan ym. tuontien yhteydessä on monelle tullut myös toinen suomalainen kilpi.

        Ei vaikuta pätkääkään meikäläisen ostoksiin eikä myynteihin, olkoon vaikka nelikilpinen. Ostin juuri vaihtopyörän isosta liikkeestä, eivät edes maininneet, että on 2-kilpinen. Kotona huomasin.


      • totta puhuen
        En alenna kirjoitti:

        Poliisi on lukuisissa tapauksissa suositellut tunnuksen vaihtamista em. katoamistapauksissa.

        Monet vaihtavat "huvin vuoksi" esim. EU-kilpiä tai vanhanmallisia tilatessaan.

        Toiset vaihtavat, kun eivät ole tyytyväisiä entiseen tunnukseen.

        Saksan ym. tuontien yhteydessä on monelle tullut myös toinen suomalainen kilpi.

        Ei vaikuta pätkääkään meikäläisen ostoksiin eikä myynteihin, olkoon vaikka nelikilpinen. Ostin juuri vaihtopyörän isosta liikkeestä, eivät edes maininneet, että on 2-kilpinen. Kotona huomasin.

        Vanhan mallisen kilven saa samoin tilattua EU-kilpenä.

        Moottoripyöriin tilattuja maksullisia erikoiskilpiä on tilaston mukaan tilattu vain muutama.

        Tuonnin yhteydessä tulee AINA toinen tunnus.

        Melko hyvä selitys kolarilinttaa myydessä kertoa vaihtaneensa tunnuksen "huvin vuoksi". No kirjaimellisesti kolari on luultavasti tapahtunut "huvin" vuoksi...

        Onneksi nuo kelpaavat joillekin. Tarkastipa tutkit ostamasi pyörän jos vasta kotona huomasit kaksikilpisyyden. Tuossa tilanteessa onkin ymmärrettävää uskotella itsellesi sen olevan hyvä.

        Vielä kerran; jos kyse on tuoreesta tuonti- tai muuttopyörästä niin se voi olla kaksikilpisyydestä huolimatta todella uuttavastaava ja hyvä mutta alunperin suomipyörä kaksikilpisenä on varmasti yli 90% todennäköisyydellä vaurioiden takia ollut poistettuna rekisteristä.

        Ja jos sen haluaa varmistaa niin AKE:n asiakaspalvelusta voi omalla sotulla tilata oman ajoneuvonsa ajoneuvohistorian. Se voi olla karvasta luettavaa ja kannattaa varata tuolia alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe