Mitä on kasteen armo?

Kyseleväinen

Yksinkertaisesti selvästi kerrottuna ja Raamatulla perusteltuna.

33

1010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taappo

      ...se ei ole mitään!

      • 1.Joh.

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?


      • sanaa, kasteen armo
        1.Joh. kirjoitti:

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        eikä ehtoollisen armoa. Ne ovat kirkkolaitoksen keksimiä sanoja, jolla koetetaan uskotella ihmi-
        sille lapsikasteen pelastavan tämän.
        "Jumalan armo on ilmestynyt meille Jeesuksessa Kris-
        tuksessa, pelastukseksi kaikille, jotka uskovat."
        Kasteesta on tehty uskomisen korvike, jolla luul-
        laan hankittavan Jumalan mielisuosio.
        Tämä vauvavalelussa väitetty armo on oikeastaan
        ARMOTTOMUUTTA, koska siinä väitetään, että lapsen
        pelastuminen olisi riippuvainen vanhempien teoista.


      • mathetes
        1.Joh. kirjoitti:

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        Tuo listako on sitä kasteen armoa?

        Olet ystävä hyvä kirkollisten korvasyyhyjen syvässä viidakossa sillä Raamattu ei tunne sellaista termiä ja oppia kuin "kasteen armo"! Sellainen on katolisen kirkon kehittämä oppi joka on peräisin kirkon omasta "sakramentti" opista, jota myöskään Raamattu sanomassaan ei tunne!
        Raamatun sana tuntee "Jumalan armon", että se on armoa, että me uskomme Jeesukseen, mutta ei tunne opetuksessaa kasteen armoa!

        Katolisessa kirkossa sakramentteja on seitsemän joista luterilainen kirkko on ominut itselleen kaksi: "lapsikaste ja ehtoollinen"!

        Koitat ilmeisesti seuraavalla laittamallasi jakeella tukea kirkollista lapsikastetta:->

        >>3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        >>Room 5:1 "Koska me siis (OLEMME USKOSTA VANHURSKAIKSI TULLEET), niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta",

        2 "jonka kautta myös (OLEMME USKOSSA SAANEET PÄÄSYN TÄHÄN ARMOON), jossa me nyt olemme",
        ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.


      • kaste ja ehtoollinen
        sanaa, kasteen armo kirjoitti:

        eikä ehtoollisen armoa. Ne ovat kirkkolaitoksen keksimiä sanoja, jolla koetetaan uskotella ihmi-
        sille lapsikasteen pelastavan tämän.
        "Jumalan armo on ilmestynyt meille Jeesuksessa Kris-
        tuksessa, pelastukseksi kaikille, jotka uskovat."
        Kasteesta on tehty uskomisen korvike, jolla luul-
        laan hankittavan Jumalan mielisuosio.
        Tämä vauvavalelussa väitetty armo on oikeastaan
        ARMOTTOMUUTTA, koska siinä väitetään, että lapsen
        pelastuminen olisi riippuvainen vanhempien teoista.

        Kristittyjen kasteessa ja ehtoollisessa on Kristuksen veren osallisuus eli armo mukana.

        Mitä henkiä teidän anabaptistien rituaaleissa on mukana, sitä ei kai varmaan kukaan osaa tarkasti sanoa,ellei ole ihan kirkaasti toimiva henkien erottamisen armolahja diakhrisis toiminnassa, mutta eivät ne henget ainakaan ole kuitenkaan Jumalasta on kyllä tullut selville.


      • kasteessa
        mathetes kirjoitti:

        Tuo listako on sitä kasteen armoa?

        Olet ystävä hyvä kirkollisten korvasyyhyjen syvässä viidakossa sillä Raamattu ei tunne sellaista termiä ja oppia kuin "kasteen armo"! Sellainen on katolisen kirkon kehittämä oppi joka on peräisin kirkon omasta "sakramentti" opista, jota myöskään Raamattu sanomassaan ei tunne!
        Raamatun sana tuntee "Jumalan armon", että se on armoa, että me uskomme Jeesukseen, mutta ei tunne opetuksessaa kasteen armoa!

        Katolisessa kirkossa sakramentteja on seitsemän joista luterilainen kirkko on ominut itselleen kaksi: "lapsikaste ja ehtoollinen"!

        Koitat ilmeisesti seuraavalla laittamallasi jakeella tukea kirkollista lapsikastetta:->

        >>3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        >>Room 5:1 "Koska me siis (OLEMME USKOSTA VANHURSKAIKSI TULLEET), niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta",

        2 "jonka kautta myös (OLEMME USKOSSA SAANEET PÄÄSYN TÄHÄN ARMOON), jossa me nyt olemme",
        ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

        (OLEMME USKOSSA SAANEET PÄÄSYN TÄHÄN ARMOON)

        perheenpäämiehen uksominen johti koko perhekunnan kastamiseen ja Pyhän Hengen lahjan saamiseen; kasteen jälkeen usko muuttuu pelastavaksi uskoksi ja siitä voi iloita, kuten vanginvartija perheeessä tehtiin

        Ristiäiset keskellä yötä! Vau!

        31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
        32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
        33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
        34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]


      • mathetes
        kasteessa kirjoitti:

        (OLEMME USKOSSA SAANEET PÄÄSYN TÄHÄN ARMOON)

        perheenpäämiehen uksominen johti koko perhekunnan kastamiseen ja Pyhän Hengen lahjan saamiseen; kasteen jälkeen usko muuttuu pelastavaksi uskoksi ja siitä voi iloita, kuten vanginvartija perheeessä tehtiin

        Ristiäiset keskellä yötä! Vau!

        31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
        32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
        33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
        34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]

        Mikä on Pyhän Hengen lahja?

        Lue siitä (1 Kor 12:1-11) ja huom! jae (9)!

        Pyhän Hengen lahja annetaan niille jotka uskovat Jeesukseen vapahtajanaan ja tulevat kastetuiksi uskovina uskonsa perusteella! He saavat Pyhän Hengen lahjan, lahjan joka vaikuttaa uskovassa moninaisia Hengen vaikuttamia asioita ja tekoja jotka Jumala hänelle hengen lahjana antaa uskon elämän voimaksi, teoiksi ja toimiksi!

        Lue sanaa rukouksessa ja hengen silmin!


        Siunausta!


      • kasteessa
        mathetes kirjoitti:

        Mikä on Pyhän Hengen lahja?

        Lue siitä (1 Kor 12:1-11) ja huom! jae (9)!

        Pyhän Hengen lahja annetaan niille jotka uskovat Jeesukseen vapahtajanaan ja tulevat kastetuiksi uskovina uskonsa perusteella! He saavat Pyhän Hengen lahjan, lahjan joka vaikuttaa uskovassa moninaisia Hengen vaikuttamia asioita ja tekoja jotka Jumala hänelle hengen lahjana antaa uskon elämän voimaksi, teoiksi ja toimiksi!

        Lue sanaa rukouksessa ja hengen silmin!


        Siunausta!

        vai meinaatko, että vanhempien pyytäessä kasteessa lapselleen Pyhän Hengen lahjaa, taivaan Isä antaisi lapsellen lahkoskorpionin?


      • mathetes
        kasteessa kirjoitti:

        vai meinaatko, että vanhempien pyytäessä kasteessa lapselleen Pyhän Hengen lahjaa, taivaan Isä antaisi lapsellen lahkoskorpionin?

        Näyttääpä siltä ettei sinulla ole oikein kykyä ymmärtää lukemaasi, siis ennenkaikkea lukemaasi Raamatun selvää tekstiä joka kirjoituksessani oli esillä. Mitä jos lukisit edelliset kirjoitukseni uudelleen!

        Siunausta :)


      • terence.hill
        mathetes kirjoitti:

        Mikä on Pyhän Hengen lahja?

        Lue siitä (1 Kor 12:1-11) ja huom! jae (9)!

        Pyhän Hengen lahja annetaan niille jotka uskovat Jeesukseen vapahtajanaan ja tulevat kastetuiksi uskovina uskonsa perusteella! He saavat Pyhän Hengen lahjan, lahjan joka vaikuttaa uskovassa moninaisia Hengen vaikuttamia asioita ja tekoja jotka Jumala hänelle hengen lahjana antaa uskon elämän voimaksi, teoiksi ja toimiksi!

        Lue sanaa rukouksessa ja hengen silmin!


        Siunausta!

        todellakin jonkin erityisen lahjan, jota me uskovat, pelkästään lapsena kastetut emme saa? Mikä ja millainen tuo lahja on?


      • RitariOlevainen
        1.Joh. kirjoitti:

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        että tuossa olisi kyse lapsikasteesta?
        Eihän siinä mitään sellaista sanota?
        Tyhmänäkö pidät lukijoita?
        Perustele Raamatulla,että on kyse lapsikasteesta?
        Älä kierrä kysymystä!


      • mathetes
        terence.hill kirjoitti:

        todellakin jonkin erityisen lahjan, jota me uskovat, pelkästään lapsena kastetut emme saa? Mikä ja millainen tuo lahja on?

        >>>1 Kor 12:1-11


      • terence.hill
        mathetes kirjoitti:

        >>>1 Kor 12:1-11

        Ei tuossa ollut mitään, mikä koskisi vain uskovana upotuskasteen ottaneita, muttei muita uskovia.


    • Kysyvä ...

      Kasteen armo on osa luterilaisuutta eikä siis kuulu kristinuskon piiriin, koska sitä ei esiinnyt Jumalan Sanassa ollenkaan.

      Kasteessa eli upotuksessa olemme vain upotettu Kristukseen eli samaistumme siinä Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja elämme sitten siinä samassa ylösnousemuksessa kuin Jeesus. Amen

      • Kysyvä ...Kasteessa... samaistumme siinä Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja elämme sitten siinä samassa ylösnousemuksessa kuin Jeesus. Amen
        ----
        Millä tavalla ihminen voi samaistua Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen?
        (vrt. Room 6:1-14)


    • terence.hill

      että kasteen saanut menisi tämän toimituksen ansiosta taivaaseen kuoltuaan, olipa hän uskonut tai elänyt miten tahansa, kunhan on kirkollisveronsa maksanut.

      Tässä nyt aluksi tämä suurimman väärinymmärryksen oikaisu. (Tästähän meitä luterilaisia uskoviakin syytetään, vaikka emme näin ajattele.)

      Palaan myöhemmin tänä viikonloppuna asiaan, että mitä se kasteen armo mielestäni on, kunhan ehdin. Nyt on kiireitä.

      • terence.hill

        evankeliumia. Evankeliumin sanallisen julistamisen lisäksi ihmiselle tarjotaan evankeliumi henkilökohtaisemmalla tavalla pyhissä toimituksissa. (Kasteessa ja ehtoollisessa.)
        Näin syntinen ihminen vakuuttuu varmemmin: "Evankeliumi todella on minuakin varten. Jumalan lupaukset Raamatussa koskevat minuakin." Konkreettinen tapahtuma auttaa uskomaan ja vahvistaa uskoa.

        Uskovien kaste korostaa ihmistä: "MINÄ OTAN kasteen, koska olen päättänyt olla Jeesuksen seuraaja ja Suuri Uskonsankari ja voin näin osoittaa kuuliaisuutta." Se on tehty samanlaisessa mielentilassa kuin Pietari oli luvatessaan, ettei kiellä Jeesusta. Oman voiman tunnossa. (Moinen uhoaminen on vanhan ihmisen ylpeyttä.) Kun vaikeuksia uskonelämässä tulee, niin tuollainen kaste ei kyllä ole avuksi vaan lisää taakkaa.

        Jumala on pyhä. Minä olen syntinen. Voin tulla Jumalan luo vain Jumalan armosta. Ansaitsematta sitä. Kristuksen ansiot luetaan minun hyväkseni. Sitä vakuuttaa minulle evankeliumi, sitä vakuuttaa minulle kasteeni. Kaste kuuluu evankeliumiin ja on evankeliumia. Ja evankeliumi on Jumalan armoa syntiselle.


      • Kyseleväinen
        terence.hill kirjoitti:

        evankeliumia. Evankeliumin sanallisen julistamisen lisäksi ihmiselle tarjotaan evankeliumi henkilökohtaisemmalla tavalla pyhissä toimituksissa. (Kasteessa ja ehtoollisessa.)
        Näin syntinen ihminen vakuuttuu varmemmin: "Evankeliumi todella on minuakin varten. Jumalan lupaukset Raamatussa koskevat minuakin." Konkreettinen tapahtuma auttaa uskomaan ja vahvistaa uskoa.

        Uskovien kaste korostaa ihmistä: "MINÄ OTAN kasteen, koska olen päättänyt olla Jeesuksen seuraaja ja Suuri Uskonsankari ja voin näin osoittaa kuuliaisuutta." Se on tehty samanlaisessa mielentilassa kuin Pietari oli luvatessaan, ettei kiellä Jeesusta. Oman voiman tunnossa. (Moinen uhoaminen on vanhan ihmisen ylpeyttä.) Kun vaikeuksia uskonelämässä tulee, niin tuollainen kaste ei kyllä ole avuksi vaan lisää taakkaa.

        Jumala on pyhä. Minä olen syntinen. Voin tulla Jumalan luo vain Jumalan armosta. Ansaitsematta sitä. Kristuksen ansiot luetaan minun hyväkseni. Sitä vakuuttaa minulle evankeliumi, sitä vakuuttaa minulle kasteeni. Kaste kuuluu evankeliumiin ja on evankeliumia. Ja evankeliumi on Jumalan armoa syntiselle.

        On varmaan melko luonnollista että omissa voimissaan sitä uhoaa vanhan ihmisen ylpeydellä. Mutta jotakin kasteen merkityksestä mielestäni puhuu se kun aikanaan Jeesus tuli Johanneksen kastettavaksi, mutta Johannes esteli ja esitti että hänen tulisi saada kaste Jeesukselta, mutta Jeesus sanoi: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Uusi käännös sanoo: ”jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon”.

        Jeesuksessa ei ollut uhoa, Jeesus ei ollut koskaan tehnyt syntiä, hänen ei tarvinnut tehdä parannusta, mutta hän halusi tulla kastetuksi, se oli jotakin enemmän, ja se enemmän oli sitä: ”jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon”. Kun Jeesus antoi lähetyskäskyn koskien koko maailmaa, hän sanoi olevansa meille esimerkkinä, eli "tie, totuus ja elämä".

        Hän varmasti tietää milloin uhoamme ylpeyttä ja milloin vilpittömästi vajavaisina ja puutteellisena haluamme seurata Kristusta. Uskoisin että hän kyllä tuntee tilanteemme paremmin, kun me jotka niin usein kuvittelemme toistemme hengellistä tilaa. Vajavaisinakin jopa iästä kovin paljon riippumatta meille voi syntyä halu seurata Jeesuksen esimerkkiä. Uskoisin myös kun ihminen on sillä paikalla että hänen vanhan ihmisen uhonsa sekä ylpeytensä ovat hetken etääntyneet, niin hän kelpaa Jeesukselle, ei oman ansionsa mukaan, vaan Jeesuksen ansion perusteella. Vajavaisena kuitenkin tiedämme kuinka se vanha ihminen usein meissä itsessämme taas yllättää. Näitä asioita emme kuitenkaan voi käsitykseni mukaan toisessa ihmisessä etukäteen tarkalleen määritellä, ja teemme oikein jos emme ottaisi tuomarin roolia itsellemme. Siihenhän itsekin aivan oikein viittasit.

        Mutta miten me voimme määritellä kulloisenkin kastettavan kohdalla kasteen armon toimivan kastettavalla henkilökohtaisesti Raamatun mukaan? Onko kaste varmasti siitä vakuutena? Moni on kuullut evankeliumin, minäkin mutta ryvin silti ”rapakossa”, vasta kun tuli ylivoimaisia vaikeuksia jaksaa elää tuli mieleen kysymys, miksi minä olen olemassa? Miksi minun pitää vielä elää?


      • mathetes
        terence.hill kirjoitti:

        evankeliumia. Evankeliumin sanallisen julistamisen lisäksi ihmiselle tarjotaan evankeliumi henkilökohtaisemmalla tavalla pyhissä toimituksissa. (Kasteessa ja ehtoollisessa.)
        Näin syntinen ihminen vakuuttuu varmemmin: "Evankeliumi todella on minuakin varten. Jumalan lupaukset Raamatussa koskevat minuakin." Konkreettinen tapahtuma auttaa uskomaan ja vahvistaa uskoa.

        Uskovien kaste korostaa ihmistä: "MINÄ OTAN kasteen, koska olen päättänyt olla Jeesuksen seuraaja ja Suuri Uskonsankari ja voin näin osoittaa kuuliaisuutta." Se on tehty samanlaisessa mielentilassa kuin Pietari oli luvatessaan, ettei kiellä Jeesusta. Oman voiman tunnossa. (Moinen uhoaminen on vanhan ihmisen ylpeyttä.) Kun vaikeuksia uskonelämässä tulee, niin tuollainen kaste ei kyllä ole avuksi vaan lisää taakkaa.

        Jumala on pyhä. Minä olen syntinen. Voin tulla Jumalan luo vain Jumalan armosta. Ansaitsematta sitä. Kristuksen ansiot luetaan minun hyväkseni. Sitä vakuuttaa minulle evankeliumi, sitä vakuuttaa minulle kasteeni. Kaste kuuluu evankeliumiin ja on evankeliumia. Ja evankeliumi on Jumalan armoa syntiselle.

        ...parannuksen teon tarvetta ja Kristuksessa syntien anteeksiantamusta, sillä vain Kristuksen veri voi puhdistaa synnistä, ei kaste!

        Raamattu julistaa, että "Jeesus on tie, totuus ja elämä", ja että "Jeesus on ovi" jonka kautta tulee käydä sisälle hengelliseen elämään ja senmyöstä taivaaseen jossa on myös syntien anteeksiantamus Hänen verensä ansiosta!

        Luterilaiset julistaa, että se "OVI" onkin lapsikaste ja näin he ohittavat Jeesuksen golgatan työn ja syntien sovituksen hänen verensä ansiossa ja tekevät Jumalan suunnitelman tyhjäksi tuolla Raamatunvastaisella sakramentaalisella ihmisopillisella lapsikasteellaan!


        -Sanot.
        -Uskovien kaste korostaa ihmistä: "MINÄ OTAN kasteen, koska olen päättänyt olla Jeesuksen seuraaja....

        -Vastaan.
        Olet väärässä!!! Juuri niin, olet väärässä!!!
        Kaste ei sellaista korosta, vaan- SINÄ korostat!

        Ei kaste mitään tuollaista korosta, vaan evankeliumin sana kehoittaa uskoontulleita menemään uskoontultuaan kasteelle, ja kaste on Raamatullisesti upottamalla suoritettava kaste kaikille niille jotka Jeesukseen uskovat!


        >>Apt 8:12 "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset"!

        >>Apt 10:44 "Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat"!

        45 "Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,

        46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa"! Silloin Pietari vastasi:

        47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

        48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen!


        Nämä saarnan kuulijat saivat kertaheitolla koko Jumalan lahjan yhdelläkertaa, sillä he tulivat uskoon ja täyttyivät Pyhällä Hengellä koska he alkoivat ylistämään Herraa ja puhumaan uusin kielin! Tämän seurauksena he saivat sitten myös kasteen uskoontulonsa jälkeen! Eikö totta!?

        Kaste on synnin, kuoleman, ja hengellisen ylösnousemuksen ulkoinen merkki, niin itselle kuin kuuliaisuuden askel Jumalaa kohti, kuin myös merkki maailmalle, että on uskon kautta kuollut synnille ja kasteessa vanha elämä haudataan ja Jumalan lahjoittama uusi hengellinen elämä alkaa nyt elämään uutta ylösnousemuselämää Kristuksessa Jeesuksessa, uudessa hengen tilassa jonka päämäärä on iankaikkinen elämä Jumalan taivaassa yhdessä Kristuksen kanssa!


        Uskova joka ei uskoontultuaan tottele Jumalan sanan kehoitusta mennä uskovien kasteelle, ei hän ole silloin uskovainen, vaan uskonnollinen, koska hän niskottelee selvää sanomaa vastaan uskovien kasteesta!


        Näin se menee! Siunausta!


      • terence.hill
        Kyseleväinen kirjoitti:

        On varmaan melko luonnollista että omissa voimissaan sitä uhoaa vanhan ihmisen ylpeydellä. Mutta jotakin kasteen merkityksestä mielestäni puhuu se kun aikanaan Jeesus tuli Johanneksen kastettavaksi, mutta Johannes esteli ja esitti että hänen tulisi saada kaste Jeesukselta, mutta Jeesus sanoi: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Uusi käännös sanoo: ”jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon”.

        Jeesuksessa ei ollut uhoa, Jeesus ei ollut koskaan tehnyt syntiä, hänen ei tarvinnut tehdä parannusta, mutta hän halusi tulla kastetuksi, se oli jotakin enemmän, ja se enemmän oli sitä: ”jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon”. Kun Jeesus antoi lähetyskäskyn koskien koko maailmaa, hän sanoi olevansa meille esimerkkinä, eli "tie, totuus ja elämä".

        Hän varmasti tietää milloin uhoamme ylpeyttä ja milloin vilpittömästi vajavaisina ja puutteellisena haluamme seurata Kristusta. Uskoisin että hän kyllä tuntee tilanteemme paremmin, kun me jotka niin usein kuvittelemme toistemme hengellistä tilaa. Vajavaisinakin jopa iästä kovin paljon riippumatta meille voi syntyä halu seurata Jeesuksen esimerkkiä. Uskoisin myös kun ihminen on sillä paikalla että hänen vanhan ihmisen uhonsa sekä ylpeytensä ovat hetken etääntyneet, niin hän kelpaa Jeesukselle, ei oman ansionsa mukaan, vaan Jeesuksen ansion perusteella. Vajavaisena kuitenkin tiedämme kuinka se vanha ihminen usein meissä itsessämme taas yllättää. Näitä asioita emme kuitenkaan voi käsitykseni mukaan toisessa ihmisessä etukäteen tarkalleen määritellä, ja teemme oikein jos emme ottaisi tuomarin roolia itsellemme. Siihenhän itsekin aivan oikein viittasit.

        Mutta miten me voimme määritellä kulloisenkin kastettavan kohdalla kasteen armon toimivan kastettavalla henkilökohtaisesti Raamatun mukaan? Onko kaste varmasti siitä vakuutena? Moni on kuullut evankeliumin, minäkin mutta ryvin silti ”rapakossa”, vasta kun tuli ylivoimaisia vaikeuksia jaksaa elää tuli mieleen kysymys, miksi minä olen olemassa? Miksi minun pitää vielä elää?

        Kirjoituksestasi aistii kristillistä nöyryyttä ja sävyisyyttä.

        Ymmärtääkseni J. Kastaja tajusi, kuka Jeesus on, ja ettei Jeesuksen tarvitsisi tulla parannuksen kasteelle. Jeesus vain halusi tulla syntisen rinnalle, alentaa itsensä tässäkin. Johannes tarvitsi mielestään (syntisenä) Jeesuksen suorittamaa puhdistusta.

        Varmasti kasteella on hengellistä identiteettiä vahvistava vaikutus. Mikä olen? Olen Jumalan lapsi. Kyllä kastekin mielestäni siitä vakuuttaa.

        Jeesus sääti kasteen opetuslapsilleen. Ei varmastikaan ihan muuten vain. Uskon, että siihen on kätketty siunauksia meille. (Samoin on ehtoolliseenkin.)

        Se on iso harmi, että kasteesta on tullut niin suuri riitojenkin aihe. Mielestäni jokaisen on kasteasiassa paras tehdä sen valon mukaan, mitä itsellä asiasta on. Saamme varmasti senkin synnin anteeksi, jos olemme 'väärin kastettuja' tai menneet 'uusimaan kasteemme.'

        Siunausta.


    • hartonen

      Kasteen armo on syntien anteeksiantamus!! Kristillisessä kasteessa kastettava liitetään Kristukseen ja siten syntien anteeksiantamukseen. Jos kastettava on vastasyntynyt kannattaa kaste tätä sen ajan kunnes hän tavallaan ei osaa hylätä Jeesusta ja kasteessa tämä vauva saa lahjana (niin kuin me kaikki muutkin) uskon ja pyhän hengen! Tämä on kasteen armo. Jos vauva myöhemmin kieltää Jeesuksen ja eikä enää usko, ei vauvana saatu kaste sinänsä pelasta häntä tällaisessa tilassa! Jos hän kuitenkin sitten palaa takaisin uskomaan hän pääsee KASTEENSA ansiosta takaisin kiinni pelastavaan uskoon ja syntienanteeksiantamukseen koska hänet on kerran liitetty Kasteessa Kristuksen ruumiin jäneneksi!

      Kasteen armo on:

      Ihminen liitetään syntienanteeksiantamukseen. Syntienanteeksiantamus ei ole kuitenkaan enää silloin voimassa jos kastettu ei enää usko. Kasteen jälkeen vain usko ratkaisee joka tosin on kasteen lahjaa ja sen vaikuttamaa. "joka ei usko se ei pelastu"

      Jos henkilöä ei ole koskaan kastettu kristillisellä kasteella ei henkilö ole koskaan tullut liitetyksi Kristukseen eikä syntien anteeksiantamukseen eikä näin ollen voi pelastua! Kasteessa siis kastettu liitetään syntienanteeksiantamukseen ja vain kasteen kautta uskomalla voi saada syntinsä anteeksi. Ilman kastetta henkilölle ei ole syntienanteeksiantamusta! Kun kasteen jälkeen tekee syntiä niin silloin kun henkilö pysyy uskossa niin tämä usko vanhurskauttaa ihmisen, koska kasteessa siis ihminen on liitetty kristukseen ja siten syntien anteeksiantamukseen ja uskomalla Jeesuksen sovitustyöhön ja liitto syntienanteeksiantamuksesta pysyy voimassa.

      • Kysyvä ...

        Kristinuskossa ihminen kohtaa Jumalan armon Jeesuksessa Kristuksessa. Amen


      • Kaste
        Kysyvä ... kirjoitti:

        Kristinuskossa ihminen kohtaa Jumalan armon Jeesuksessa Kristuksessa. Amen

        Kristinuskossa ihminen liitetään Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan kasteessa. Amen.

        Yksi ruumis, monta jäsentä (seurakunta)

        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
        Ap. t. 16:33
        Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.

        Lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu seurakuntaan, eivätkä he ole juoneet kasteessa Kristuksen Henkeä.


      • Kysyvä ...
        Kaste kirjoitti:

        Kristinuskossa ihminen liitetään Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan kasteessa. Amen.

        Yksi ruumis, monta jäsentä (seurakunta)

        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
        Ap. t. 16:33
        Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.

        Lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu seurakuntaan, eivätkä he ole juoneet kasteessa Kristuksen Henkeä.

        Tässäkin kohtaa kristinusko ja luterilaisuus eroaa toisistaan.

        Kristinuskossa ihminen liitetään Kristukseen, kun Hän avaa sydämensä oven Jeesukselle.

        Upotuksessa sitten tämä asia vahvistetaan kun uskoontullut samaistuu upotuksessa Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Amen


      • Kysyvä ...
        Kaste kirjoitti:

        Kristinuskossa ihminen liitetään Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan kasteessa. Amen.

        Yksi ruumis, monta jäsentä (seurakunta)

        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
        Ap. t. 16:33
        Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.

        Lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu seurakuntaan, eivätkä he ole juoneet kasteessa Kristuksen Henkeä.

        Voidaan katsoa että luterilaisuus on jo nyt eronnut kristinuskosta.

        Näillä foorumeilla tulee vastaan yhä enemmän kohtia joissa luterilaisuus on poispoikennut kristinuskosta ja tämä tosiasia tulee saattaa yhä laajemmin kaiken kansan tietoon tässä vuosien saatossa.

        On selvää, että tämä ero on eräs välttämätön lopunajan asioita, kun Jeesus jokatapauksessa tulee hakemaan Karitsan hääaterialle heidät, jotka aidosti ovat Hänet jo täällä vastaanottaneet. Jeesus tunnistaa omansa - ystävänsä ja meidät Hän vie pois täältä. Ja sitten luterilaiset saavat täyden vallan itse päättää miten uskontonsa asioista hoitavat, kun kristityt olemme pois "häiritsemästä". Amen


      • mathetes
        Kysyvä ... kirjoitti:

        Tässäkin kohtaa kristinusko ja luterilaisuus eroaa toisistaan.

        Kristinuskossa ihminen liitetään Kristukseen, kun Hän avaa sydämensä oven Jeesukselle.

        Upotuksessa sitten tämä asia vahvistetaan kun uskoontullut samaistuu upotuksessa Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Amen

        Näinhän se tuo asia menee kun kirjoitit!
        Kiitos Jumalalle! :)

        Saamme Jumalan Sanan ja Hengen vaikuttaman uskon perusteella kuulua Kristus ruumiiseen, joka on uskovien yhteinen seurakuntaruumis (Apt 2:40-44) jonne vain Kristuksen vapahtajakseen tunnustautuvat liitetään uudeksiluodun sydämensä uskon (Room 10:9-10) perusteella Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumalan evankeliumin Sana (Jaak 1:18) on saanut Pyhän Hengen kanssa uskoksi vaikuttaa! (1Kor 12:9)

        Kaste on ikäänkuin ulkoinen vahvistus uskon syntymisestä Jeesukseen johon uskova kastetaan synnin kuoleman ja ylösnousemuksen merkiksi, jonka vuoksi Jeesus kuoli ja ristiinnaulittiin jotta meillä olisi pääsy uskon kautta hänen veressään Jumalan taivaaseen yhdessä Hänen kanssaan uskovien yhteisessä ylösnousemuksessa!
        Tuota ylösnousemusyhteyttä ei luo kaste, vaan uskon syntyminen Jeesukseen jo täällä ajassa!

        Jeesus sanoi Juutalaisille hyvin tomerasti:

        >>Joh. 8:24 "Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne"!


      • hartonen
        Kysyvä ... kirjoitti:

        Kristinuskossa ihminen kohtaa Jumalan armon Jeesuksessa Kristuksessa. Amen

        en ole eri mieltä kanssasi


      • hartonen
        mathetes kirjoitti:

        Näinhän se tuo asia menee kun kirjoitit!
        Kiitos Jumalalle! :)

        Saamme Jumalan Sanan ja Hengen vaikuttaman uskon perusteella kuulua Kristus ruumiiseen, joka on uskovien yhteinen seurakuntaruumis (Apt 2:40-44) jonne vain Kristuksen vapahtajakseen tunnustautuvat liitetään uudeksiluodun sydämensä uskon (Room 10:9-10) perusteella Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumalan evankeliumin Sana (Jaak 1:18) on saanut Pyhän Hengen kanssa uskoksi vaikuttaa! (1Kor 12:9)

        Kaste on ikäänkuin ulkoinen vahvistus uskon syntymisestä Jeesukseen johon uskova kastetaan synnin kuoleman ja ylösnousemuksen merkiksi, jonka vuoksi Jeesus kuoli ja ristiinnaulittiin jotta meillä olisi pääsy uskon kautta hänen veressään Jumalan taivaaseen yhdessä Hänen kanssaan uskovien yhteisessä ylösnousemuksessa!
        Tuota ylösnousemusyhteyttä ei luo kaste, vaan uskon syntyminen Jeesukseen jo täällä ajassa!

        Jeesus sanoi Juutalaisille hyvin tomerasti:

        >>Joh. 8:24 "Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne"!

        Kaste ei ole mikään uskon tunnusriitti etkö millään ymmärrä! Kaste on syntienanteeksiantamiseksi! Et ilmeisesti etsi raamatusta vastauksia vaan jostakin vapaitten suuntien oppaista!


      • Kyseleväinen

        Sillä Raamattu sanoo näin: "Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä." 1 Kor. 7:14 (VKR)

        Teksti tahtoo osoittaa, että jos jompikumpi on pyhä eli uskovainen, niin lapset ovat sen kautta pyhiä. (On kysymys pikkulapsista, jotka eivät vielä pysty ratkaisemaan näitä asioita). Mutta näemme myös, että lapset voivat olla saastaisia, jos vanhemmat, tai edes toinen ei usko "Jumalattomain siemen hävitetään." Ps. 37:28.

        Vanhemmilla on suuri vastuu lastensa kohtalosta. Heidän oma jumalasuhteensa on ratkaisevaa myös heidän jälkeläistensä kohdalla. He hankkivat joko siunauksen tai kirouksen, ei vain itselleen, vaan tuleville polville. Ja vaikka lapsi voi suureksi vartuttuaan valita toisen tien kuin vanhempansa, on kuitenkin heidän esimerkkinsä ja opetuksensa määräävä tekijä ratkaisussa.


      • Kyseleväinen kirjoitti:

        Sillä Raamattu sanoo näin: "Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä." 1 Kor. 7:14 (VKR)

        Teksti tahtoo osoittaa, että jos jompikumpi on pyhä eli uskovainen, niin lapset ovat sen kautta pyhiä. (On kysymys pikkulapsista, jotka eivät vielä pysty ratkaisemaan näitä asioita). Mutta näemme myös, että lapset voivat olla saastaisia, jos vanhemmat, tai edes toinen ei usko "Jumalattomain siemen hävitetään." Ps. 37:28.

        Vanhemmilla on suuri vastuu lastensa kohtalosta. Heidän oma jumalasuhteensa on ratkaisevaa myös heidän jälkeläistensä kohdalla. He hankkivat joko siunauksen tai kirouksen, ei vain itselleen, vaan tuleville polville. Ja vaikka lapsi voi suureksi vartuttuaan valita toisen tien kuin vanhempansa, on kuitenkin heidän esimerkkinsä ja opetuksensa määräävä tekijä ratkaisussa.

        Kyseleväinen kysyy: "Eikö lapsen kastaminen ole turhaa"?
        ---
        1. Kor. 7:14-16 on ainut kohta Raamatussa, jossa ihmistä sanotaan "pyhäksi" ilman uskoa.

        1. Kor. 7. luvussa Paavali antaa neuvoja avioliittoasioissa. Uskovat pohtivat Korintossa, saiko kristitty hylätä aviopuolisonsa, jos tämä ei ollut uskossa.
        Tässä yhteydessä mainitaan, että heidän lapsensa ovat myös "pyhiä".
        Tästä monet tekevät johtopäätöksen; koska lapset ovat pyhiä, heitä ei tarvitse kastaa. He kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.

        Onkohan asia näin?
        Löytyykö Raamatusta perusteita tällaiseen tulkintaan?


    • Grown up

      En käyttäisikään sanaa "kasteen armo", vaan Jumalan armo uskossa ja kasteessa. Jumala siis valaa armoaan meihin, täyttämällä aina vajavaista ja horjuvaa uskoamme, sekä merkitsemällä meidät kasteen perusteella lapsiksensa, taivasvaltakunnan perillisiksi.

      Koska usko ja kaste on ilmoitettu pelastustieksi ja molemmat ovat lahjaa Herralta, silloin usko Jeesuksen kosketukseen kasteen kautta on samaa olemusta kuin usko Jeesukseen. Koska Jeesus on armo, Hänen asettamansa kastekin sisältää armon.

      Ps. 25:10
      Kaikki Herran polut ovat armo ja totuus niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja todistuksensa.

      Joh. 1:17
      Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

      Jes. 26:19
      Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.

      Ef. 3:6
      että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta

      Hepr. 10:
      22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
      23 pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;

      2.Kor. 1:
      21 Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät, on Jumala,
      22 joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme.

      Kol. 2:12
      ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista

      Ap. t. 2:38
      Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      • lukea

        rauhassa yhden Raamatun kohdan, jossa Jumalan armo tulee kirkkaasti esiin.
        Ef 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut, USKON
        KAUTTA, ette itsenne kautta- se on Jumalan lahja, ETTE TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi"

        Mihin se teko-lapsikaste jäi?????

        Luepas vielä uudelleen!!!!!!


      • kristinoppi
        lukea kirjoitti:

        rauhassa yhden Raamatun kohdan, jossa Jumalan armo tulee kirkkaasti esiin.
        Ef 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut, USKON
        KAUTTA, ette itsenne kautta- se on Jumalan lahja, ETTE TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi"

        Mihin se teko-lapsikaste jäi?????

        Luepas vielä uudelleen!!!!!!

        Raamattu ei puhu pelkästä uskosta, vaan uskosta ja kasteesta yhdessä, jotka pelastuvalla on lahjaksi saatuna. Jumalan armo on kasteessa ja uskossa, jota ihmisillä on erilainen määrä.

        Room. 12:3
           
        Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

        Lahkolaisille ei vain Jumalan armon vastaanottaminen kelpaa, eivätkä he vie lapsiaan kasteelle, vaan jättävät heidät maailmaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe