M/S POLLUX 1970 luvulla

keuruun junkki

Olen yrittänyt aika ajoin etsiä tietoa ko. laivasta. Kuvia löytynyt monestakin saman nimisestä, mutta ei siitä mitä etsin. Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö omisti 70-luvulla (70 - 72 ) pollux nimisen laivan, oli musta, kuten muutkin ns, sisaralukset, muistaaksen mm. kastor, hector ym, näinkin näistä useita eri satamissa, niin suomessa kuin ulkomailla.
Olin töissä pollux laivalla, muistan muutamia nimiä, penna, keminjärven junkki,päälystön messi kalle carlos, lasse? porkka taisi olla hyttikaveri.
Tietääkö kukaan tästä laivasta, mahdollisesti henkilöistä, tai mistä voisi tietoa hakea.

terv kj

54

7223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Geminimies

      Effoalla laivojen nimet menivät usein perintönä laivasukupolvesta toiseen.

      1970-luvulla Effoalla oli (vuosikymmenen alkua lukuunottamatta) tällainen valkoinen Pollux:
      http://images.tradera.com/288/41907288_1.jpg

      Sitä et kuitenkaan ilmeisestikään tarkoita?

      Edeltäjä-Pollux oli kai tällainen:

      »M/S FRUEN (I) (JXBB) (1959 – 1959)
      Bygd av Gebr. Van der Werf, Deest (# 277)
      1326/1999 brt, 568/1189 nrt, 2175/3008 t.dw. 78,67 x 12,53 x 5,05/6,05
      8cyl. 4T EV DM (NV Werkspoor, Amsterdam), 1700 bHK
      1959: Febr.: Levert som FRUEN for Sofie Helene Wigert & Olsen Daughter A/S
      (Sofie Helene Wigert), Oslo
      1959: Juli: Solgt til Finska Ångfartygs Ab – Suomen Höyrylaiva Oy, Helsingfors, SF. Omdøpt POLLUX
      1971: Mai: Solgt til Rederi-Ab Lux (Gösta Lindström), Borgå, SF
      1974: Solgt til Lian Soon Shipping Co. Pte. Ltd., Singapore.
      Omdøpt CHERRY CHANTEK
      1983: 07.01.: Sank 10 nm utf. Bombay Floating Light etter kollisjon med vraket av
      M/S SUNRIZE.»
      http://www.skipet.no/048.htm

      Ensimmäinen lyhytaikainen omistaja on siis ollut norjalaisvaristamo. Effoalla paatti on palvellut 1959-1971. Lindströmillä Porvoossa (Lux) 1971-1974, minkä jälkeen Singaporeen. Uponnut Intian rannikolla 1983.

      Kuvaa en löydä.

      Tätäkin ennen FÅA:lla on ollut Pollux-niminen paatti, valmistunut 1898. Se lienee palvellut aina tuon 1959 hankitun Polluxin tuloon asti?

      Pollux (Beta Geminorum= on Kaksosten tähdistön kirkkain tähti (beta-luokituksestaan huolimatta kirkkaampi kuin saman tähdistön alfa eli Castor) ja koko tähtitaivaan 17. kirkkain tähti. Itse olen syntynyt kaksosten merkeissä, joten tuo tähti kuuluu ”minun tähtiini”.

      Olin ahtaajana Helsingin satamassa 1970-1974. Taisinpa olla joskus lossaamassa Polluxiakin.

      • Wanha äijä

        Minulla on kuva Polluxista tulossa Turun satamaan heinäkuussa -71. Tällöin sillä oli vielä ainakin Fåa:n nälkärenkaat korsteenissa.


      • esille?
        Wanha äijä kirjoitti:

        Minulla on kuva Polluxista tulossa Turun satamaan heinäkuussa -71. Tällöin sillä oli vielä ainakin Fåa:n nälkärenkaat korsteenissa.

        http://www.aijaa.com/


      • Wanha äijä
        esille? kirjoitti:

        http://www.aijaa.com/

        Wanha äijä ei juuri ole aiemmin leikkinyt näiden kuvien kanssa, mutta toivottavasti tästä nyt löytyy jotakin . Kuva on otettu 19.07.1971. Jos haluat vähän parempaa (isompaa) versiota, voisin koittaa lähettää sitä sähköpostilla. Tämä aijaa kun ei huolinut, oli kuulemma liian iso.

        http://www.aijaa.com/viewer.php?id=245053


      • Geminimies
        Wanha äijä kirjoitti:

        Wanha äijä ei juuri ole aiemmin leikkinyt näiden kuvien kanssa, mutta toivottavasti tästä nyt löytyy jotakin . Kuva on otettu 19.07.1971. Jos haluat vähän parempaa (isompaa) versiota, voisin koittaa lähettää sitä sähköpostilla. Tämä aijaa kun ei huolinut, oli kuulemma liian iso.

        http://www.aijaa.com/viewer.php?id=245053

        Uskoisinpa todellakin olleeni ahtaustöissä tuossa(kin) FÅA:n paatissa. Sisaraluksissa ainakin.

        Ensimmäisen keikkani tilapäisahtaajana/jalkamiehenä tein Katajanokalla FÅA:n Fenniassa joulukuun alkupäivinä 1970. Kappaletavaraa maailmalta Suomeen. Viimeiseksi laivakseni jäi jokin Finnlinesin Amerikan-linjan ”superlinereista” (ehkä Finnbuilder?) Jätkäsaaressa toukokuun lopulla 1974. Sen päivän ajelin trukkipiikeillä varustettua Volvo BM -pyöräkuormaajaa. Vanerinippuja vientiin.

        Aloittaessani (1970 siis) oli ahtaajan takuutuntipalkka 4,71 mk ja tuollaisissa kappaletavaran lossauksissa päästiin tyypillisesti 6–7 markan tuntipalkoille. Kiinteä tuntipalkka tuli pari vuotta myöhemmin; ensimmäinen noteeraus oli 8,02 mk (1970-luku oli tosi nopean inflaation aikaa).

        Jos ahtaustöistä jotain halusi saada, oli puskettava pirusti yö- ja viikonlopputöitä, ”prosenttitunteja”.

        Heti ensimmäisenä työpäivänäni 1970 onnistuin saamaan kappaletavaroiden ”nostopöydän” (sellaisen lankkurakenteisen, raudoitetun, ehkä satakiloisen) jalalleni kohtuukorkealta. Ei puhettakaan sairastuvalle menosta, vaan työvuoro loppuun, vaikka kuinka kipeää teki! Kotiin päästyä diagnoosi: sukka aivan veressä, isonvarpaan kynsi irti. Seuraavana aamuna samalla jalalla töihin. Tervettä kynttä ei tuohon varpaaseen ole kasvanut vieläkään, vaikka on ollut yli 36 vuotta aikaa parantua. Mutta onneksi tuo 1. päivän haaveri jäi koko ahtaajanurani pahimmaksi työtapaturmaksi!


      • Kiitos minunkin puolesta
        Wanha äijä kirjoitti:

        Wanha äijä ei juuri ole aiemmin leikkinyt näiden kuvien kanssa, mutta toivottavasti tästä nyt löytyy jotakin . Kuva on otettu 19.07.1971. Jos haluat vähän parempaa (isompaa) versiota, voisin koittaa lähettää sitä sähköpostilla. Tämä aijaa kun ei huolinut, oli kuulemma liian iso.

        http://www.aijaa.com/viewer.php?id=245053

        laivan tunnistaa.


      • Pliis

        Kun sulla on noin hyvät laivaluettelot ja kuviakin niin löytyskö tietoja/kuvaa norjalaisesta ss. Mauritasta? Rakennettu ennen sotaa mutta seilasi vielä sodan jälkeenkin luullakseni 1950-luvun loppupuolelle. Oli saattueissakin, niistä löytyy tietoja.


      • Pliis kirjoitti:

        Kun sulla on noin hyvät laivaluettelot ja kuviakin niin löytyskö tietoja/kuvaa norjalaisesta ss. Mauritasta? Rakennettu ennen sotaa mutta seilasi vielä sodan jälkeenkin luullakseni 1950-luvun loppupuolelle. Oli saattueissakin, niistä löytyy tietoja.

        Valitettavasti kuvaa ei ole.
        D/S Maurita
        J. M. Johannesens Rederi A/S, Bergen

        1569 gt
        Built in Bergen 1925.

        There's a ship by this name listed in Convoy HN 6 from Norway to the U.K. in Dec.-1939/Jan.-1940, but no nationality is given in the original document. In March-1940 she's listed as sailing in Convoy HN 17, bound for Blyth in ballast - several Norwegian ships took part in both these convoys.


      • juuri tätä
        styyri kirjoitti:

        Valitettavasti kuvaa ei ole.
        D/S Maurita
        J. M. Johannesens Rederi A/S, Bergen

        1569 gt
        Built in Bergen 1925.

        There's a ship by this name listed in Convoy HN 6 from Norway to the U.K. in Dec.-1939/Jan.-1940, but no nationality is given in the original document. In March-1940 she's listed as sailing in Convoy HN 17, bound for Blyth in ballast - several Norwegian ships took part in both these convoys.

        Nimenomaan tästä Mauritasta olen yrittänyt kaivella kissojen ja koirien kanssa kuvaa, mutta en ole löytänyt. Maurita seilasi sodan jälkeen 1940-luvun lopulla Suomenkin vesillä. Tuolloin ei tainnut olla laivaharrastaja jotka olisivat sen kuvanneet, eikä ollut paljon kameroitakaan. Mutta etsiskelen edelleen, jospa löytyisi.


      • keuruun junkki
        Wanha äijä kirjoitti:

        Wanha äijä ei juuri ole aiemmin leikkinyt näiden kuvien kanssa, mutta toivottavasti tästä nyt löytyy jotakin . Kuva on otettu 19.07.1971. Jos haluat vähän parempaa (isompaa) versiota, voisin koittaa lähettää sitä sähköpostilla. Tämä aijaa kun ei huolinut, oli kuulemma liian iso.

        http://www.aijaa.com/viewer.php?id=245053

        Terve! Kiitos tiedoista, jos oikein muistan, sain laivalla työskennelleiltä postikortteja, joissa kertoivat laivan myydyn johonkin lämpösiin maihin??.
        Kertomasi tiedot ovat parhaat muruset mitä olen vuosien varrella saanut, se valkoinen "pollux" on kyllä uudempi versio.
        Jos sinulla on valokuva, olisin siitä kyllä kiitollinen, voisi jo aikuisille lapsilleni näyttää iskä yhtä työ paikka.

        edelleen jos joku asiasta tietää, edes murusen, kaikki otetaan vastaan


      • juuri tätä kirjoitti:

        Nimenomaan tästä Mauritasta olen yrittänyt kaivella kissojen ja koirien kanssa kuvaa, mutta en ole löytänyt. Maurita seilasi sodan jälkeen 1940-luvun lopulla Suomenkin vesillä. Tuolloin ei tainnut olla laivaharrastaja jotka olisivat sen kuvanneet, eikä ollut paljon kameroitakaan. Mutta etsiskelen edelleen, jospa löytyisi.

        Skipet.com kertoo laivan histosiasta:

        D/S MAURITA (LELN/LKFD) (1936 – 1950)

        FORTUN (LKFD) (1950 – 1954)

        Bygd av Bergens mek. Verksted, Bergen (# 208)

        1595 brt, 893 nrt, 2350 t.dw. 244.9 x 37.7 x 15.6

        3Exp. (BMV), 161 NHK


        1925: Sept.: Levert som MAURITA for A/S D/S Belita (Sigmund Sunde), Bergen

        1936: Jan.: Disp. overtatt av F. Walter-Johannessen, Bergen

        1939: Aug.: Overtatt av J. M. Johannessens Rederi A/S, Bergen

        1940: April: Hjemmeflåten

        1950: Omdøpt FORTUN

        1954: Des.: Solgt til G. Ursino fu Francesco, Napoli, It. Omdøpt MARIS FORTUNA

        1955: Omdøpt GENTIL MAR

        1963: Juli: Solgt for hogging i Italia.

        Jos joku jaksaa kaivella noilla nimillä kuvaa netistä, niin ollos hyvä.


      • laskuvesi
        juuri tätä kirjoitti:

        Nimenomaan tästä Mauritasta olen yrittänyt kaivella kissojen ja koirien kanssa kuvaa, mutta en ole löytänyt. Maurita seilasi sodan jälkeen 1940-luvun lopulla Suomenkin vesillä. Tuolloin ei tainnut olla laivaharrastaja jotka olisivat sen kuvanneet, eikä ollut paljon kameroitakaan. Mutta etsiskelen edelleen, jospa löytyisi.

        etu sivulla kuva Mauritasta....otsikolla tässä sulle p


      • olenko väärässä

        Nämä tiedot eivät vastaa hakemaanne Pollukseen---nämä ovat Höegh transporter II tiedot

        M/S FRUEN (I) (JXBB) (1959 – 1959)
        Bygd av Gebr. Van der Werf, Deest (# 277)
        1326/1999 brt, 568/1189 nrt, 2175/3008 t.dw. 78,67 x 12,53 x 5,05/6,05
        8cyl. 4T EV DM (NV Werkspoor, Amsterdam), 1700 bHK
        1959: Febr.: Levert som FRUEN for Sofie Helene Wigert & Olsen Daughter A/S
        (Sofie Helene Wigert), Oslo
        1959: Juli: Solgt til Finska Ångfartygs Ab – Suomen Höyrylaiva Oy, Helsingfors, SF. Omdøpt POLLUX
        1971: Mai: Solgt til Rederi-Ab Lux (Gösta Lindström), Borgå, SF
        1974: Solgt til Lian Soon Shipping Co. Pte. Ltd., Singapore.


      • merivesi/laskuvesi
        styyri kirjoitti:

        Valitettavasti kuvaa ei ole.
        D/S Maurita
        J. M. Johannesens Rederi A/S, Bergen

        1569 gt
        Built in Bergen 1925.

        There's a ship by this name listed in Convoy HN 6 from Norway to the U.K. in Dec.-1939/Jan.-1940, but no nationality is given in the original document. In March-1940 she's listed as sailing in Convoy HN 17, bound for Blyth in ballast - several Norwegian ships took part in both these convoys.

        Nimimerkeille, Styyri-Sparks-Pliis



        http://www.sjohistorie.no/skip/1285525387.87



    • Base

      TÄSSÄ

    • Base

      KEURUUN JUNKKI MOI kyllä olin hyttikaverisi.Seilaan edelleen.

      • keuruun...

        Hitsi, ei olisi uskonut näin monen vuoden jälkeen.
        Voitko antaa yhteystietosi, olisi mukava saada kuulla/nähdä kuulumisia.

        mun sähköposti on petrivheinonen(ät)luukku.com

        terv ph


      • Anonyymi

        vieläkö Base on linjoilla, pistä viestiä peeveeheinonen(at)gmail.com


    • Opis

      Olin opiksena ja moottorimehenä Polluxsessa keväästä 1970 kevääseen 1973. Ensiksi vuosi SHO:lla ja laivan myynnin mukana siirryin porvoolaisille.
      SHO:n aikana dunkkina seilasi Sauli Heijari Kotkasta, moottorimiehinä Osmo Keltalahti Orimattilasta ja Teemu Ahlaisista. Matruuseina oli Veikko Pohjola Merikarvialta ja Leo Virola.
      Keuruun junkin nimellä en muista
      kaveria.Satiaiseksi kutsuttiin yhtä puolikasta
      Tatu oli SHO:n aikana kokkina. Paljon ehti kolmen vuoden aikana porukka vaihtuakin. Terveisiä vaan kaikille.Ensimmäinen matkani oli Helsingistä telakalta Valkoon lastaamaan paperia ja se vietiin Tanskaan Randersiin. Porvoolaisilla oli hyvä olla hommissa. Ei ollut sotalaiva. Minulla on laivasta parempi kuva.

    • mustaksi
      • seilori70

        vanha fåan pollux. Kyseessä joku isompi kanootti.


      • laskuvesi

      • seilori70


      • Raste

      • kuvassa

      • Raste

      • Junk
        Raste kirjoitti:

        ei ole sama Pinja joka hakusessa on kai uudempi,pitäis olla 1962 rakennettu,tunnus OGGM,pituus suurin 85,85m,lev 12,84m, oli Nielsenin laiva on melko mysteeri kuvan suhteen,hyvää kesän jatkoo sin.

        Olin talven ms Granvikissa .Tiedän mitä pinjaa tarkoitat, Tämä kaksikorsteeninen laiva ei ole kyseessä .60 luvun pinja oli aikalailla Granvikin näkoinen parituhattonninen perätuuppari jossa oli yksi korsteeni. Näin usein saaristo väylillä.


      • laskuvesi
        Junk kirjoitti:

        Olin talven ms Granvikissa .Tiedän mitä pinjaa tarkoitat, Tämä kaksikorsteeninen laiva ei ole kyseessä .60 luvun pinja oli aikalailla Granvikin näkoinen parituhattonninen perätuuppari jossa oli yksi korsteeni. Näin usein saaristo väylillä.

        Alkaa minullakin usko loppua pikku hiljaa, tämän Pinjan suhteen. ei löydy sitten mistään. samoin tämän Maurita....ei edes norjan laiva sivut tunteneet kyseistä laivaa, hyvää loppu kesää...


      • seilori70
        laskuvesi kirjoitti:

        Alkaa minullakin usko loppua pikku hiljaa, tämän Pinjan suhteen. ei löydy sitten mistään. samoin tämän Maurita....ei edes norjan laiva sivut tunteneet kyseistä laivaa, hyvää loppu kesää...

        laivaa ei löydy Suomen kauppalaivastontietokannasta muuta, kuin yllämainittu
        kuvaliitteen kera oleva. En kyllä itsekään muista, että olisi ollut toista Pinjaa.
        Hyvää kesää vaan kaikille etsijöille.


      • seilori70 kirjoitti:

        laivaa ei löydy Suomen kauppalaivastontietokannasta muuta, kuin yllämainittu
        kuvaliitteen kera oleva. En kyllä itsekään muista, että olisi ollut toista Pinjaa.
        Hyvää kesää vaan kaikille etsijöille.

        Niin, tuo kaksikorsteeninen oli uudempi Pinja, ex-Esso Finlandia, myöhemmin Sirri. Tietoa mm. http://www.wellandcanal.ca/salties/e/essofinlandia/finlandia.htm
        Tuo etsitty vanhempi Nielsenin Pinja oli IMO 5278729. Myytiin 1973 Kreikkaan Latsis.varustamolle ja nimenä oli Petrola XV ja Petrola 15. Romutettiin 1996. Pikaisella googlauksella en löytänyt netistä kuvaa.


      • minullakin
        Sparks kirjoitti:

        Niin, tuo kaksikorsteeninen oli uudempi Pinja, ex-Esso Finlandia, myöhemmin Sirri. Tietoa mm. http://www.wellandcanal.ca/salties/e/essofinlandia/finlandia.htm
        Tuo etsitty vanhempi Nielsenin Pinja oli IMO 5278729. Myytiin 1973 Kreikkaan Latsis.varustamolle ja nimenä oli Petrola XV ja Petrola 15. Romutettiin 1996. Pikaisella googlauksella en löytänyt netistä kuvaa.

        Eikö Nielsenillä ollut kolme pikku tankkeria:Pinja, Piccolo ja Pinoccio?Muistaakseni
        vielä maalattu vihreiksi.Muistelot tuolta -50-60-luvulta,joten saattaa vähän päkiäkin.


      • myöskin hata
        minullakin kirjoitti:

        Eikö Nielsenillä ollut kolme pikku tankkeria:Pinja, Piccolo ja Pinoccio?Muistaakseni
        vielä maalattu vihreiksi.Muistelot tuolta -50-60-luvulta,joten saattaa vähän päkiäkin.

        on vähän samanlaiset, mietteet, että nämä kyseiset laivat olisivat olleet vihreän puoleisia väriltänsä. Miramar Ship Index...sivuilta löytää lähes laivan kuin laivan tiedot...IMO ym..tietoineen.. pinja paattejakin oli kaksittain...ovat niistäkin kirjoitelleet....näillä sivuilla....


      • Raste
        myöskin hata kirjoitti:

        on vähän samanlaiset, mietteet, että nämä kyseiset laivat olisivat olleet vihreän puoleisia väriltänsä. Miramar Ship Index...sivuilta löytää lähes laivan kuin laivan tiedot...IMO ym..tietoineen.. pinja paattejakin oli kaksittain...ovat niistäkin kirjoitelleet....näillä sivuilla....

        värit,et oikees olette.


      • Raste
        Junk kirjoitti:

        Olin talven ms Granvikissa .Tiedän mitä pinjaa tarkoitat, Tämä kaksikorsteeninen laiva ei ole kyseessä .60 luvun pinja oli aikalailla Granvikin näkoinen parituhattonninen perätuuppari jossa oli yksi korsteeni. Näin usein saaristo väylillä.

        nähtiin usein,oli nää linjat samallaisia villejä-linjoja kai molemmilla.terveisii sin ja hyvii kesän jatkoja.


      • nilkkukustaa
        Raste kirjoitti:

        nähtiin usein,oli nää linjat samallaisia villejä-linjoja kai molemmilla.terveisii sin ja hyvii kesän jatkoja.

        Pinjasta löytyy kuva Vapalahden opuksesta "Suomalaiset rahtilaivat 1970-80".


      • Raste
        nilkkukustaa kirjoitti:

        Pinjasta löytyy kuva Vapalahden opuksesta "Suomalaiset rahtilaivat 1970-80".

        Googlasin Vapalahti on kustantaja Kotkassa kai sieltä saa tilata kirjan,huomenna soitto. Kiitos sul!


      • on hyviä
        minullakin kirjoitti:

        Eikö Nielsenillä ollut kolme pikku tankkeria:Pinja, Piccolo ja Pinoccio?Muistaakseni
        vielä maalattu vihreiksi.Muistelot tuolta -50-60-luvulta,joten saattaa vähän päkiäkin.

        muistikuvia m/t Pinjasta jossa olin konekakkosena -68 kesällä. Kipparina Arne Etholen jne. Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä. Pinjalla oli periaatteessa sisarlaiva, oli kuitenkin rakennettu kuivalastialukseksi muuten samoilla piirustuksilla. Laivan nimi oli Pirjo.


      • vuosiluku edelliseen
        on hyviä kirjoitti:

        muistikuvia m/t Pinjasta jossa olin konekakkosena -68 kesällä. Kipparina Arne Etholen jne. Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä. Pinjalla oli periaatteessa sisarlaiva, oli kuitenkin rakennettu kuivalastialukseksi muuten samoilla piirustuksilla. Laivan nimi oli Pirjo.

        olinkin Pinjassa jo vuonna 1967.


      • on hyviä kirjoitti:

        muistikuvia m/t Pinjasta jossa olin konekakkosena -68 kesällä. Kipparina Arne Etholen jne. Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä. Pinjalla oli periaatteessa sisarlaiva, oli kuitenkin rakennettu kuivalastialukseksi muuten samoilla piirustuksilla. Laivan nimi oli Pirjo.

        "Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä."
        Tämä on askarruttanut minua pitkään. Jos puhutaan normaaleista henkilökuvista, ei mistään pornojutuista, milloin on oikeus laittaa nettiin näitä laivakuvia? Jokaiselle on selvää, ettei vuosikymmenien jälkeen pysty hakemaan kultakin henkilöltä kuvan julkaisulupaa. Onko olemassa joku laki, joka rajaa kuvan julkaisun - joku vuosimäärä kuvan oton jälkeen? Netissä löytyy vanhoja (siis wanhoja) kuvia suomalaisista merimiehistä laivoillaan. Missä kulkee raja? Minullakin on vino pino kuvia seilaamieni laivojen porukoista, mutta mitä sanoo laki noiden kuvien julkaisemisesta? Nimim. "No more Folsom"


      • Raste
        Sparks kirjoitti:

        "Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä."
        Tämä on askarruttanut minua pitkään. Jos puhutaan normaaleista henkilökuvista, ei mistään pornojutuista, milloin on oikeus laittaa nettiin näitä laivakuvia? Jokaiselle on selvää, ettei vuosikymmenien jälkeen pysty hakemaan kultakin henkilöltä kuvan julkaisulupaa. Onko olemassa joku laki, joka rajaa kuvan julkaisun - joku vuosimäärä kuvan oton jälkeen? Netissä löytyy vanhoja (siis wanhoja) kuvia suomalaisista merimiehistä laivoillaan. Missä kulkee raja? Minullakin on vino pino kuvia seilaamieni laivojen porukoista, mutta mitä sanoo laki noiden kuvien julkaisemisesta? Nimim. "No more Folsom"

        jos vaikka tekee kotisivut,niin eikö niihin voisi näitä kuvia laittaa? On kertynyt näitä henkilökuvia laivois otettuja.
        Olisko tämä mahdollista? On ollut mietinnässä mut jos joku kuvis olevista ei pidä tästä miten käy?


      • ei estettä
        Raste kirjoitti:

        jos vaikka tekee kotisivut,niin eikö niihin voisi näitä kuvia laittaa? On kertynyt näitä henkilökuvia laivois otettuja.
        Olisko tämä mahdollista? On ollut mietinnässä mut jos joku kuvis olevista ei pidä tästä miten käy?

        Katsellaan yhdessä.


      • KapteeniMeri
        Sparks kirjoitti:

        Niin, tuo kaksikorsteeninen oli uudempi Pinja, ex-Esso Finlandia, myöhemmin Sirri. Tietoa mm. http://www.wellandcanal.ca/salties/e/essofinlandia/finlandia.htm
        Tuo etsitty vanhempi Nielsenin Pinja oli IMO 5278729. Myytiin 1973 Kreikkaan Latsis.varustamolle ja nimenä oli Petrola XV ja Petrola 15. Romutettiin 1996. Pikaisella googlauksella en löytänyt netistä kuvaa.

        Olin kesalla 1973 Nilsun Mini'ssa ja jaimme ylosmakaamaan Helsinkiin. Saimme yhden takkikaverin kanssa homman maalata Mini'n ulkosivuja. Yhtena kauniina kesapaivana tuli Nilsulta kasky menna viemaan Pinja'a Teijon telakalle luovutustelakointiin.
        Nain tehtiin, parin paivan reissu ja tultiin komeasti taksilla takaisiin Helsinkiin ulkosivujen maalaushommiin.
        En kuolemaksenikaan muista keita oli silla reissulla mukana, kuitenkin vain ehka kuusi ukkoa.


    • ehvooaastako
    • jenkki-junkki

      ihan mielenkiinnosta kysyisin oliko toi messikalle Carlos Alejandrido Chilestä oli vielä -70luvun
      loppupuolella Ilmari Tuulella

      • äänekosken puolikas

        carlos oli 74 ilmari tuulen somerissa


    • vemalle

      Katso merikuvista siinä on hesarinkuva osa jalkapallojoukueen osaanottajista

      • topreemi

        kuvassa näkyy olevan Pollu kymppi


    • kauris 55

      löytyy sivukuva laivasta

      • v.... v......

        löytyy fåa:nkuva galleria


    • Kemijärven junkki.

      Moro. Tunnistin itseni näiltä sivuilta. Olen Kemijärven junkki, eli Jussi Erkkilä. Muistan muutamia ihmisiä sieltä. Pemma, Veijo Järvensivu, Petri Heinonen, Riitta kokki, Jokke raumalta, Jokke raumalta, Lasse Porkka. Jos jollakin kiinnostaa ottaa yhteyttä, niin ottakaapa yhteyttä. [email protected]

    • Kallena svanössä

      Hei. Muistaako kukaan sellaista laivva kuin Svanö. Oli Finlinesin entinen Varjakka. Porvoolaiset osti sen keväällä 1974. Olin siinä uffari kallena. Olen kemijärveltä ja nimi on Jussi Erkkilä. Olin saman yhtiön Polluxsessa aiemmin. Myytiin saman vuoden alkupuolella Singaporeen. Romuutettiin intiassa vuonna 1983. Jos tulee jotain mieleen tai tunnistat, ota ihmeessä yhteyttä: [email protected]

    • selailijatar

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      63
      2011
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      178
      1648
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1221
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1168
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      155
      1131
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      859
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      40
      852
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      58
      710
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      692
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      648
    Aihe