Kertokaapa miten venttiili hiotaan oikein

Wena

Niin, siis miten venttiili hiotaan oikeaoppisesti?
Entä jos kyseessä on uuden venttiilin hionta, ilman että istukkaa vaihdetaan?
"Vie korjaamolle" -viestit voitte jättää lähettämättä, koska sitä en tee.

40

32973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiomalla..

      Ei venttiileitä saa "oikeaoppisiksi", tai tarvitset sorvin.
      Venttiilin ja istukan tiivistyspinnan kulmat pitäisi olla hieman poikkeavat, ja tahnalla hiomalla se ei onnistu.

      Mutta ihan kelpo tulokseen pääsee kyllä.

      Muuta kun hiomaan. Pyöritä venttiiliä akkuporalla. Sillä imukupilla homma on tosi hidasta ja saa kämmenet rakoille.
      Ota 10cm pätkä tukevaa bensaletkua joka sopii venttiilin varren päälle. Kiristä se pienellä klemmarilla varren ympärille ja toinen pää vaikka porassa sopivan terän ympärille.
      Suojaa jollain rievulla varsi ettei hiomatahnaa pääse varren ja ohjurin väliin.
      Varteen kannattaa myös panna muutama tippa öljyä jos akkuporalla pyörittää.
      Hiomatahnaa väliin ja venttiili pyörimään, välillä pikkasen tahnaa lisäten ja suuntaa vaihtaen. Hio vain juuri senverran kun on tarpeen.
      Tärkeää on että tiivistepinta ei tule liian leveäksi.

      Venttiileihin liittyy paljon tietotaitoa mutta kyllä perusasioillakin pärjää.
      Ja varmaa saat hienompiakin ohjeita :)

      • Molli

        Kutakuinkin tällä systeemillä minäkin hion, jos ei kansipöytää ole saatavilla, ja hion ne kyllä myös lopuksi vaikka kansipöydässä seetit työstänkin. Jonkinverran vartta ahtaampi kumiletku on kätevä olemassa niin ei tarvi olla klemmaria kiristelemässä, niin ja sähköporakone niin tulee nopiampaa :)


      • Molli
        Molli kirjoitti:

        Kutakuinkin tällä systeemillä minäkin hion, jos ei kansipöytää ole saatavilla, ja hion ne kyllä myös lopuksi vaikka kansipöydässä seetit työstänkin. Jonkinverran vartta ahtaampi kumiletku on kätevä olemassa niin ei tarvi olla klemmaria kiristelemässä, niin ja sähköporakone niin tulee nopiampaa :)

        Sähköporakone! no mikäs se akkuporakone sitten on?!.. No seinästäsaatavalla "valovirralla" pyörivää porakonetta tarkoitin..


      • Wena
        Molli kirjoitti:

        Sähköporakone! no mikäs se akkuporakone sitten on?!.. No seinästäsaatavalla "valovirralla" pyörivää porakonetta tarkoitin..

        Riittääkö nippanappa yhtenäinen rengas?
        Kyseessä on siis uusi venttiili joka pitäisi saada palaneen paikalle ja tottakai kotikonstein ja halvalla. :)
        En maksa korjaamoille vanhan romun mutterinpyörittelystä maltaita, kun homman saan kyllä tehtyä itsekkin.
        Tuota venttiilin hiomista vain en ole tehnyt joten neuvot on tarpeen.

        Kiitos tähän astisista tiedoista!


      • sitroen.
        Wena kirjoitti:

        Riittääkö nippanappa yhtenäinen rengas?
        Kyseessä on siis uusi venttiili joka pitäisi saada palaneen paikalle ja tottakai kotikonstein ja halvalla. :)
        En maksa korjaamoille vanhan romun mutterinpyörittelystä maltaita, kun homman saan kyllä tehtyä itsekkin.
        Tuota venttiilin hiomista vain en ole tehnyt joten neuvot on tarpeen.

        Kiitos tähän astisista tiedoista!

        noilla opeilla, se on selvää se! Turha yrittääkään, rahasi vain hukkaat, kun uusiksi menee ja venttiili palaa.
        Vie suosiolla kunnon korjaamoon, en viitsi selittää, miten homma pitää tehdä.
        Kerro sitten, kun homman uusiksi teetit korjaamolla, sillä minuahan et usko kuitenkaan.


      • ToJota
        sitroen. kirjoitti:

        noilla opeilla, se on selvää se! Turha yrittääkään, rahasi vain hukkaat, kun uusiksi menee ja venttiili palaa.
        Vie suosiolla kunnon korjaamoon, en viitsi selittää, miten homma pitää tehdä.
        Kerro sitten, kun homman uusiksi teetit korjaamolla, sillä minuahan et usko kuitenkaan.

        Kerro ihmeessä ainoa oikea tapa hioa venttiilit, kotikonstein.


      • Topias

        Läppäämiseksi tuota ennen sanottiin, ei hiomiseksi. Venttiilin hiomista varten tarvitset ensinnäkin venttiilinhiomakoneen; kotikonstein homma ei onnistu. Istukan työstät erikseen vaikka käsi-miralla.

        Läppääminen on joka tapauksessa tehtävä, vaikka olisitkin hionut venttiilin ja työstänyt istukan oikeaoppisesti koneella ja miralla. Se on helppo homma ja sitä EI TODELLAKAAN pidä tehdä porakoneella vaan sillä tutilla pyörittämällä. Ensin kevyesti karkeammalla tahnalla, sitten hienommalla. Varo että tahnaa ei pääse venttiilin varteen.


      • omatoimiasentaja
        Wena kirjoitti:

        Riittääkö nippanappa yhtenäinen rengas?
        Kyseessä on siis uusi venttiili joka pitäisi saada palaneen paikalle ja tottakai kotikonstein ja halvalla. :)
        En maksa korjaamoille vanhan romun mutterinpyörittelystä maltaita, kun homman saan kyllä tehtyä itsekkin.
        Tuota venttiilin hiomista vain en ole tehnyt joten neuvot on tarpeen.

        Kiitos tähän astisista tiedoista!

        Venttiiliä et voi hioa ilman konetta. Palaneen venttiilin istukkapinta tulee myös työstää - se onnistuu käsityökalulla (miralla). Jos sinulla on uusi venttiili, käsittääkseni sitä ei tarvitse hioa. Työstät vain istukkapinnan ja läppäät sen venttiilin, siinä se.


    • J.O.

      Kannattaa viedä koneistamolle koska seetipinnan ja venttiilin välinen alue koneistetaan 1 asteen eroon,kotikonstein se ei ilman asianmukaisia vehkeitä onnistu.Nimittäin jos haluat kestävän tiivistealueen.

      • Topias

        Seetipinnan työstäminen kyllä onnistuu useimmissa tapauksissa kotikonsteinkin, käsi-miralla jos sattuu sellaisen omistamaan. On noita tehty...


      • käsi-mira?
        Topias kirjoitti:

        Seetipinnan työstäminen kyllä onnistuu useimmissa tapauksissa kotikonsteinkin, käsi-miralla jos sattuu sellaisen omistamaan. On noita tehty...

        kysyy epätietoinen.


      • työkalu ^

      • J.O.
        Topias kirjoitti:

        Seetipinnan työstäminen kyllä onnistuu useimmissa tapauksissa kotikonsteinkin, käsi-miralla jos sattuu sellaisen omistamaan. On noita tehty...

        Onhan noita tehty,mira tuli tuotteena jo-70 luvulla markkinoille.Taitaa olla turha hankkia moista pelkästään muutaman kansityön takia itselle,tulee edukkaammaksi teetättää liikkeessä.Varsinkin jos ei itse ole ennen käyttänyt ko.työkaluja.


      • Auto Masentaja 2

    • ei tarvitse vaihtaa, kuin siinä tapauksessa, että siinä on niin syvä kolo ettei ns. koneistusvara riitä. Koskee lähinnä autoja joissa on hydraulinen venttiivälysten tasaus. Halvimmaksi homma tulee käyttämällä kansi moottorikoneistammolla (yksi istukan koneistus noin 5€) ja vielä sen verran, että koneistamon jäljiltä ei tartte "läpätä". Tarkoitin EI SAA!

      • Wena

        Ja saako autotarvikeliikkeistä?

        Välttäväkin (=menee katsastuksesta läpi) korjaus riittää, ei tarvitse kestääkään satoja tuhansia enää.
        Jos vielä muutaman kymppitonnin pääsisi, niin korjaus on ajanut asiansa.


      • automes
        Wena kirjoitti:

        Ja saako autotarvikeliikkeistä?

        Välttäväkin (=menee katsastuksesta läpi) korjaus riittää, ei tarvitse kestääkään satoja tuhansia enää.
        Jos vielä muutaman kymppitonnin pääsisi, niin korjaus on ajanut asiansa.

        Miraa et luultavasti saa ihan mistä vain autotarvikkeesta. Sitä myy Tapio Päkki oy
        http://www.tapiopakkioy.fi/sylinterikansi.html

        Luulisin sillä olevan hintaa niin paljon että sillä rahalla teetät koneistuksen korjaamolla useamman kerran.

        Mutta jos periaate on periaate, niin...


      • Wena kirjoitti:

        Ja saako autotarvikeliikkeistä?

        Välttäväkin (=menee katsastuksesta läpi) korjaus riittää, ei tarvitse kestääkään satoja tuhansia enää.
        Jos vielä muutaman kymppitonnin pääsisi, niin korjaus on ajanut asiansa.

        riitä vaikka omistaisit "miran" ( hinta veikkaisin ns. karvalakkimalli n.170€ )ja sitä täytyy vielä osata käyttää. Olen käyttänyt kyseistä laitetta ammatikseni 33V ja vieläkin löytyy haasteita. (tunteellinen laite. Ei harrastelijoille.)


      • Wena
        hanniko kirjoitti:

        riitä vaikka omistaisit "miran" ( hinta veikkaisin ns. karvalakkimalli n.170€ )ja sitä täytyy vielä osata käyttää. Olen käyttänyt kyseistä laitetta ammatikseni 33V ja vieläkin löytyy haasteita. (tunteellinen laite. Ei harrastelijoille.)

        Ja paljon ajettukin vielä. Jos pitää paikkansa että hydraulisesti säätyvissä istukat kuluu helpommin niin voivat olla nekin aika valmiit.
        Mutta paljonko korjaamolla tulisi hintaa yhden pytyn venttiiliparin korjaamiselle?
        Tosin en sitä sinne vie jos näyttää siltä että välttävän korjauksen saa itsekkin tehdyksi tai jos valmiiksi puretunkin kannen korjaus maksaa maltaita.
        Yksinkertaisesti ei kannata vanhaan romuun enää tehdä kalliita remontteja. Ennemmin ostaa vaikka toisen samanhintaisen romun.


      • tarkastaja

        Hienolla tahnalla olen pyöräyttänyt käsin nähdäkseni kosketuspinnan oikeaksi.

        Ja hyvin on ollutkin nykyisillä työstömenetelmillä.Aivan turhaa on yrittää nysvätä itse kun on kannen irroittanut eli suorittanut kalliimman työvaiheen.


      • Automes
        hanniko kirjoitti:

        riitä vaikka omistaisit "miran" ( hinta veikkaisin ns. karvalakkimalli n.170€ )ja sitä täytyy vielä osata käyttää. Olen käyttänyt kyseistä laitetta ammatikseni 33V ja vieläkin löytyy haasteita. (tunteellinen laite. Ei harrastelijoille.)

        Tuli vain vielä mieleeni - onhan niitä olemassa käsikäyttöisiä istukan jyrsimiäkin. Sellainen ei paljon maksa, mutta ei lopputuloskaan ole kovin kummoinen. Tavallisesti se keskitetään venttiilin ohjuriin ja T-kahvalla tai kammella kierretään.

        Venttiilien hiomiseen ei kyllä ole kotikonsteista.


      • mäntä hukassa

        tietäisitkö männänrekaista? ylemmässä on sisäpuolessa viiste kummin laita ylöspäin viisteen vai alas, tarvike osa, männäm ura tasainen pohjalta


      • kuvasta
        mäntä hukassa kirjoitti:

        tietäisitkö männänrekaista? ylemmässä on sisäpuolessa viiste kummin laita ylöspäin viisteen vai alas, tarvike osa, männäm ura tasainen pohjalta

        tässä:
        http://www.grantpistonrings.com/rings3.htm


      • mäntä hukassa
        kuvasta kirjoitti:

        tässä:
        http://www.grantpistonrings.com/rings3.htm

        kiitos viestistä, sinulta sain tarvittavan tiedon mitä olen hakenut , yksinkertaisesti selkein tieto, tarjoisin kahvin ja pullan tiedostasi mielelläni, toivotan sinulle hyvää vappua ,itse laitan moottorin kasaan , kyseisestä autosta tulee pieni töinen kesä auto ,kiitos


    • erez

      Venttiilit kannattaa työstää ensin Miralla. Tulee varmasti hyvä.

      • 12

        työstetään istukoita.


      • 13
        12 kirjoitti:

        työstetään istukoita.

        lienee aloittajalle jo selväksi tässä vajaan neljän vuoden aikana. Mielenkiintoista olisi tietää kuinka tuo lopulta onnistui, vieläkö laite toimii.


    • KansiKiiOmaisetNähny

      Jokkisporukan kekseliäisyyttä voi oikeastaan ihailla, kun kaikki pitää saada tehtyä suurinpiirtein ilmaseksi, ja riittää kun kestää yhdet kisat.

      Eräällä oli Miran käsikäyttöinen härveli, teki mulle halvalla monet kannet katukäyttöön, ja jollakin vanhalla venttiilihiomakoneella hioi venttiilit. Ne ei falskannut. Pieni pyöräytys käsin hiomatahnan kans, ja jonkun kannen kanssa jätin senkin operaation väliin.

      Itellä on pikkuinen sorvi/jyrsin yhdistelmäkone nykyään, niin mitkäs terät tai kivet tai menetelmät olisi parhaat sen kanssa venttiilien hiontaan ja seeteihin? Olen portannut lukuisia kansia, joten tiedän enemmänkin kuin perusteet venttiileistä ja seeteistä kulmineen ja tiivistyspinnan leveydet yms, mutta en ole vielä kokeillut tehdä venttiilityötä alusta alkaen. Mulla on monia korjauskelvottomia kansia (halki, venttiililautanen pystyssä palotilassa, tms vaurioita), niin niillä voisi ainakin huoletta harjoitella, kun tietäisi että millä lähtee liikkeelle.

      Venttiilin hiominen on helppoa ku kahvin keitto, mutta seeti vaatisi varmaan jyrsimessäkin jonkin ohjuriin menevän tapin. En usko että kääntöpöytäni on niin tarkka että sillä voisi seetiä isontaessa ajaa jyrsimellä ympyrän, ja että se on sen jälkeen vielä hiomalla saatavissa riittäviin tarkkuuksiin läppäystävarten. Siinä olisi varmaan se Miran seetityökalu paikallaan, mutta ottaapi päähän, kun ei löydy kun yksi myyjä ja nettisivuilta ei löydy hintoja. Pistäisin samantien tilaukseen jos olis mahdollista.

      Kansien viritystyöt maksaa sellaisia summia, että omalla kokemuksella pitää se viimeinenkin omavaraisuus saada käyttöön. Se että voi sovitella itse suurempia venttiileitä.
      Radikaaleja kansijuttuja on tullut tehtyä 11500 kiekuviin koneisiin, eli virheisiin ei ole paljon varaa.

    • kjhgf

      No käsimira maksaa noin 5000e alv. Viekää koneistamoon.

    • MIRA VG-91

      Noi ei ny ihan nuin paljoo. Part number: MIRA VG-91, Price: starting at EUR 1.950,- net plus V.A.T. and shipping. Siitä vain tilamaan.

    • Wane

      Kerropa sinä aloittaja ensin, miten umpisuoli leikataan itse oikeaoppisesti. Sitten minä kerron sen venttiilijutun. Tai opastan kirjaston hyllylle.

    • Anonyymi

      Kylläpä saadaan vaikeaksi pikku homma. Tottakai tulee hyvä jos koneistetaan ja kulmat on hieman eri.
      Mutta kun ei tarvitse
      Jos karkealla tahnalla hioo 10 15 kertaa edestakaisin kääntelemällä ja pinnat näyttää tasaisen matalta. Muutama kerta hienolla ja se on siinä. Sitten kansi ylösalaisin ja petroolia siihen venttiilin päälle. Katsoo vuotaako,jos ei niin Ok.
      Jos vuotaa voi vielä yrittää uudestaan.
      Laivalla olen vuosikymmenet konemestarina ollut ja kyllä ne venttiilin aina koneistuksen jälkeen hiotaan.

      • Anonyymi

        Tarkennus: se 10 15 kertaa tarkoittaa,että niin monesti vaihdetaan uusi tahna.


    • Anonyymi

      Sitä karkeaa tahnaa ei pidä koskaan käyttää. Sillä tuhoaa sekä venttiilin että istukan.
      Oikein koneistettu istukka ei koskaan tarvitse läppäystä. Onko kukaan kuullut siitä siniväristä millä voi tarkisttaa istukan tiiviyden? Sitä laitetaan sitten tosi ohut kerros.
      Voi teitä koneen tuhoajia.

      • Anonyymi

        Nimenomaan karkealla aloitetaan. Monet lopettaakin,se karkea pintaan on muutaman käyttötunnin jälkeen takoontunut täydellisen sileäksi peilipinnaksi. Laivallahan se normi auton 100000 km:n käyttötunnit ajetaan kolmessa kuukaudessa. Näin olen päässyt näkemään alkutilanteen ja lopun satoja kertoja myös venttiilipintojen osalta. Palanutta venttiiliä en ole siellä nähnyt joten on se kohtuudella onnistunut.
        Hiottaessa kun muistaa vaihtaa tahnan kun rahina lakkaa ei kiillotu pinta. Ja edestakaisin ,ei ikinä millään porakoneella.


    • Anonyymi

      Hionta tehdään todellakin edestakaisin. Ehkä se laivakoneissa toimii tuo karkea tanha kun mittasuhteet ovat vähän toiset kuin auton moottoreissa. Pienemmissa koneissa sillä saadaan tuhottua istukkapinta ja hiottua venttiili urille. Vähänkään uudemmissa moottoreissa (yli 60-luku) on tiivistyspinta kapea 1,5-2 mm riippuen moottorin koosta. Runsaalla läppäämisellä tuhotaan myös venttiilin ja istukan välinen kulmaero.

      Koneistaminen on ainoa oikea ja toimiva ratkaisu. Jos sen jälkeen tarvitsee läppäämistä on työ tehty väärin ja on parempi viedä kansi takaisin. Näin kertoivat työnsä laadusta vastaavassa moottorikoneistamossa.
      Näitä kyläseppia riittää tässä maassa kuten niihin rinnastettavia koneistamoitakin.

    • Anonyymi

      Kertokaapa, miten aorttaläppä korvataan oikeaoppisesti!

    • Anonyymi

      Miten hiotaan vuotava polkupyörän venttiili??

      • Anonyymi

        Smirgeli on kova sana tuohon...


    • Anonyymi

      Kerropa sinä, miten umpisuoli leikataan tai sydänläppä asennetaan, niin kyllä minä sen venttiilinhionnan sinulle sitten kerron.
      Autonasentaja ja ihan oikea autoteknikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      68
      831
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      770
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe