Moottoripyöränsatulan verhoilu

Seppo S

Löytyisikö asiantuntevaa neuvoa. Olen vaihtamassa mootoripyöränsatulan verhoilua uuteen. Materiaali on muovinen(keinonahka) joka pitäisi "pingoittaa" tiukasti satulan päälle. Olisiko jollakin kokemusta/tietoa ko asiasta, ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan.

Esim pitäisikö ensin kastella uusi verhoilu, käytetäänkö liimaa, mistä kohti kannattaa aloittaa kiristäminen/kiinnittäminen, yms???????

18

8408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiukka paikka

      oikein, niin ajattelit tehdä sen itse?
      -kysymyksistäsi päätellen et ymmärrä siitä mitään joten en kyllä suosittelisi
      -se täytyy tehdä kunnolla ja vaatii ammattitaitoa
      -anna keikka ammattiverhoilijalle

    • ole hirveän

      vaikeaa. Pitää vaan olla kunnon ompelukone. Ota vanha päällinen irti ja ompele uusi samanlainen. Samalla jos haluat muuttaa satulan muotoa, niin lisäämällä vaahtokumia tai veistämällä vanhaa pois se onnistuu. Sitten vaan pingottamaan päällistä kiinni ja niittipyssyllä alapuolelta kiinni. Tein homman viime talvena ja hyvin onnistui.

    • Rautalanka.

      Minä en ainakaan uhraisi aikaani ja rahojani jonkin muovipäälysteen asentamiseen.

      Nimim. Laatua veljet, laatua!

      • Esko 

        Pula-aikana olisi ollut kova sana kun olisi ollut muovia. Täytyi tyytyä vain nahkaan.

        Niin se maailma muuttuu.


      • pirssin kyydistä

        Onko se pula-aika kun porukat joutuu ajelemaan itse kaksipyöräisillä? Eikö se ois helpompi pirauttaa taksi?


      • päällystäjä
        pirssin kyydistä kirjoitti:

        Onko se pula-aika kun porukat joutuu ajelemaan itse kaksipyöräisillä? Eikö se ois helpompi pirauttaa taksi?

        http://www.autovi.com/ katteles tuosta mallia/kysy hintaa.


      • matula
        Esko  kirjoitti:

        Pula-aikana olisi ollut kova sana kun olisi ollut muovia. Täytyi tyytyä vain nahkaan.

        Niin se maailma muuttuu.

        ...saimme saimme sadesään. Jo lastenlaulussa sanotaan, että Suomessa voi myös sataa vettä. Keinonahka pitää veden ulkopuolella nahkaa paremmin. Siis todellakin se maailma on pula-ajoista muuttunut. Nyt löytyy eri käyttötarkoituksiin sopivampia materiaaleja.


      • Seppo S

        Kyseessä on todellakin alkuperäinen "satulan nahka" joka sattuu olemaan "kerniä". Laatutavaraa siis, jota asennusvirheellä en haluaisi pilata, siksi kaipaan vinkkejä. Tosin mikäli jollakin olisi tiedossa hyvä ja edullinen verhoaja voisin toki harkita sen käyttöä.


      • Seppo S
        Esko  kirjoitti:

        Pula-aikana olisi ollut kova sana kun olisi ollut muovia. Täytyi tyytyä vain nahkaan.

        Niin se maailma muuttuu.

        Edellinen päällinen jonka olen nyt "kuorinut" siitä pois oli nahkaa, mutta se ei käynyt museorekisteri katsastajille, tyly tuomio oli, nahka pois ja alkuperäinen kerni tilalle. Pyörä on muuten Honda CB 750 C -81, ja nyt on viimeinen hetki museorekisteröidä ko vuosimalli, koska ensi vuonna astuu voimaan uudet säännöt , nimittäin ajoneuvon pitää olla 30 vuotta vanha, nykyinen sääntö on vielä 31.12 saakka voimassa ja ikää pitää olla 25 vuotta.


      • jostain..
        Seppo S kirjoitti:

        Edellinen päällinen jonka olen nyt "kuorinut" siitä pois oli nahkaa, mutta se ei käynyt museorekisteri katsastajille, tyly tuomio oli, nahka pois ja alkuperäinen kerni tilalle. Pyörä on muuten Honda CB 750 C -81, ja nyt on viimeinen hetki museorekisteröidä ko vuosimalli, koska ensi vuonna astuu voimaan uudet säännöt , nimittäin ajoneuvon pitää olla 30 vuotta vanha, nykyinen sääntö on vielä 31.12 saakka voimassa ja ikää pitää olla 25 vuotta.

        Jostainpäin maalimaa voi löytyä alkuperäisiä päällyksiä...olisko tuolla http://216.37.204.203/Honda_OEM/HondaMC.asp


      • Seppo S
        jostain.. kirjoitti:

        Jostainpäin maalimaa voi löytyä alkuperäisiä päällyksiä...olisko tuolla http://216.37.204.203/Honda_OEM/HondaMC.asp

        Kiitti vinkistäsi, mutta olen jo ostanut uucden päällisen ja vieläpä alkuperäisen, jota nyt sitten virittelen ja siihen neuvoja kyselen.


      • Kra
        Seppo S kirjoitti:

        Kyseessä on todellakin alkuperäinen "satulan nahka" joka sattuu olemaan "kerniä". Laatutavaraa siis, jota asennusvirheellä en haluaisi pilata, siksi kaipaan vinkkejä. Tosin mikäli jollakin olisi tiedossa hyvä ja edullinen verhoaja voisin toki harkita sen käyttöä.

        Tekotavan joita ei kannata yrittää:

        - liian kapeilla hakasilla menee helposti keinonahasta läpi koko niitti

        - ekaa "paukkua" ei kannata ampua heti siihen varsinaiseen työkohteeseen, vaan tee ensin koeammunnat vaikka hukkapaloilla ja säädä iskuvoima sopivaksi kohteeseen

        - leveitä hakasia ei ihan helposti löydy, eikä varsinkaan niittipyssyä johon leveät mahtuu

        - kannattaa käyttää ruostumattomia hakasia

        - uudemmissa prätkissä on yleensä muovinen satulan pohjalevy johon hakaspyssyllä voi kokeilla ampua "tekonahkaa" kiinni

        - vanhemmissa pyörissä on teräspeltinen pohjalevy, siinä ei paljon hakaspyssyn niitit auta

        Näitä aikani kokeiltuani itse, vein penkin ja nahkat verhoilijalle. Ei maksanut kuin jotain 20,-€gee ja hyvä tuli, kun ite yritin niin siihen meni vain jotain 50,- €gee eikä tullut hommasta yhtään mitään!


      • Seppo S
        Kra kirjoitti:

        Tekotavan joita ei kannata yrittää:

        - liian kapeilla hakasilla menee helposti keinonahasta läpi koko niitti

        - ekaa "paukkua" ei kannata ampua heti siihen varsinaiseen työkohteeseen, vaan tee ensin koeammunnat vaikka hukkapaloilla ja säädä iskuvoima sopivaksi kohteeseen

        - leveitä hakasia ei ihan helposti löydy, eikä varsinkaan niittipyssyä johon leveät mahtuu

        - kannattaa käyttää ruostumattomia hakasia

        - uudemmissa prätkissä on yleensä muovinen satulan pohjalevy johon hakaspyssyllä voi kokeilla ampua "tekonahkaa" kiinni

        - vanhemmissa pyörissä on teräspeltinen pohjalevy, siinä ei paljon hakaspyssyn niitit auta

        Näitä aikani kokeiltuani itse, vein penkin ja nahkat verhoilijalle. Ei maksanut kuin jotain 20,-€gee ja hyvä tuli, kun ite yritin niin siihen meni vain jotain 50,- €gee eikä tullut hommasta yhtään mitään!

        Eipä maksanut kovin paljoa verhoilijalla. Mistä löytäisin ko verhoilijan/ vast


      • Kra
        Seppo S kirjoitti:

        Eipä maksanut kovin paljoa verhoilijalla. Mistä löytäisin ko verhoilijan/ vast

        Löydät vanhan kumitehtaan tiloista, nimeä en nyt jaksa muistaa. Hintaan vaikutti varmaankin että oli helpon mallinen penkki ja minulla oli mukana Etolasta ostettu "tekosiannahka". Verhoilijan tarvis vaan laittaa penkki nippuun, purku ym hommat olin jo tehnyt itse. Penkin auki ollessa tein samalla hiilikuituvahvistukset pohjalevyn yläpinnalle.


      • pekkavee
        Seppo S kirjoitti:

        Eipä maksanut kovin paljoa verhoilijalla. Mistä löytäisin ko verhoilijan/ vast

        Löytyy täältä.

        VerhoiluApu Oy Kerava
        Salkolantie 2 Korso, 01450 VANTAA
        Puhelin: 09 8511757

        Teki mulle BMW R1100GS satulat uusiksi kohtuulliseen hintaan.

        Pekka


      • Seppo S
        pekkavee kirjoitti:

        Löytyy täältä.

        VerhoiluApu Oy Kerava
        Salkolantie 2 Korso, 01450 VANTAA
        Puhelin: 09 8511757

        Teki mulle BMW R1100GS satulat uusiksi kohtuulliseen hintaan.

        Pekka

        Kiitos vinkeistä. Vien penkin verhoomoon.


      • sillälailla,,,
        Seppo S kirjoitti:

        Edellinen päällinen jonka olen nyt "kuorinut" siitä pois oli nahkaa, mutta se ei käynyt museorekisteri katsastajille, tyly tuomio oli, nahka pois ja alkuperäinen kerni tilalle. Pyörä on muuten Honda CB 750 C -81, ja nyt on viimeinen hetki museorekisteröidä ko vuosimalli, koska ensi vuonna astuu voimaan uudet säännöt , nimittäin ajoneuvon pitää olla 30 vuotta vanha, nykyinen sääntö on vielä 31.12 saakka voimassa ja ikää pitää olla 25 vuotta.

        ja sitten hämmästelevät nämä poliitikot ja tietävät, että miksi suomessa on euroopan vanhimpiin kuuluvaa ajoneuvo-kalustoa. Tämä se edesauttaakin sen uudistumista. Ei että tämä nyt kuuluu mitenkään satulan päällismateriaaliin, mutta keinonahka on paras, eikä ime vettä, nahalla päällystävät saavat ajella perse märkänä.


    • Ammattilaiselta

      Koska muutin takaraamin, täytyi satulan runkokin tehdä uusiksi ja halusin saumattoman istuimen.
      ammattilainen verhoilija tarjosi Ducatin 2000-luvun vinyylistä satulamateriaalia. Kaks kesää oon siinä pukamia kuluttanu ja hyvin on pysyny ryhdissä (molemmat). Olen edelleen kiitollinen huippu mestarille, ammattilaiselle: Mauri Riihiluomalle Elimäellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe