Syyttämättä jättäminen..valittaminen?

epätietoinen2

Tekemääni rikosilmoitukseen tuli poliisilta päätös: syyttämättä jättäminen. Eli asiaa ei aleta tutkimaan

ongelma on vain että perustelut olivat puutteelliset ja KAIKKEIN tärkeimmät asiat oli jätetty mainitsematta ja käsittelemättä. ei siitä enempää..

kiinnostaa mitkä ovat mahdollisuudet eteenpäin. Voiko tästä päätöksestä valittaa tai pyytää tarkempia perusteluja puutteellisiin perusteluihin vai pitääkö koko asia unohtaa? Vai voiko tehdä uuden rikosilmoituksen samasta asiasta jotta asiassa tuli huomioitua ne tärkeimmät asiat

Kiitos

7

1727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millaisesta asiasta

      on kysymys, niin ota yhteyttä lakimieheen jos voit ajaa asiaa siviilikanteella. Suomalainen oikeus toimii sen verran omituisesti, että vaikka itse ajattelisit omalla oikeudenmukaisuuden tajulla mahdollisuutesi onnistua niin sinuna en lähtisi ilman lakimiestä viemään asiaa eteenpäin.
      Kantelun voi tehdä käsittääkseni syyttäjänvirastoon. Suomessa oikeutta kannattaa käydä vain upporikkaan tai rutiköyhän. Olen kuullut tuon lauseen erään käräjätuomarin suusta!

    • Helmunt Schwein

      Syyttäminen ei kuulu poliisille, joten päätöksessä tuskin sitä mainitaan.

      Poliisilla on Esitutkintalain perusteella oikeus lopettaa esitutkinta asiaa syyttäjälle saattamatta määrätyin edellytyksin.
      Yleisin niistä on, kun rikosta ei ole tehty, koska poliisi tutkii vain rikoksia.

      Päätöksen tästä tekee tutkinnanjohtaja.
      Jos se ei tyydytä, niin ensin kannattaa ottaa yhteyttä yksin päällikköön ja pyytää häneltä kannanottoa. Sitten, jos se ei tuota tulosta, niin lääninhallituksen poliisiosastoon. Jos se ei tuota tulosta, niin Eduskunnan oikeusasiamieheen, jos se ei tuota tulosta, niin Oikeuskansleriin.

      Nämä ovat kuitenkin vain köyhää valittajaa varten, joka yrittää saada kaiken veronmaksajan piikkiin.
      ROL:n 14:nnen §:n mukaan voi syytteen nostaa oikeudessa itse silloin, jos poliisi on tehnyt asiasta tutkinnanlopettamispäätöksen. Se riski siinä kuitenkin on, että jos häviää jutun, joutuu maksumieheksi, eikä silloin voi käydä veronmaksajan kukkarolla.

      • Petu...

        Tässä vaiheessa helpointa lienee, että toimitat ko. poliisin päätöksen syyttäjälle ja mukaan kirjelmä jossa pyydät syyttäjää suorittamaa nko. syyteharkinnan.

        Syyttäjä sitten tekee syyteharkintansa ja pyytää tarvittaessa poliisia tutkimaan asiaa lisää.

        Paremmin vielä voisi neuvoa jos tuntisi jutun paremmin.

        Itselläni esim. oli joskus juttu jossa poliisi teki päätöksen tutkinnan lopettamisesta vaikka ei ollut edes selvittänyt kuka oli mahdollinen rikoksen tekijä. Syyttäjä määräsi poliisia jatkamaan tutkintaa.


      • jatkamaan...
        Petu... kirjoitti:

        Tässä vaiheessa helpointa lienee, että toimitat ko. poliisin päätöksen syyttäjälle ja mukaan kirjelmä jossa pyydät syyttäjää suorittamaa nko. syyteharkinnan.

        Syyttäjä sitten tekee syyteharkintansa ja pyytää tarvittaessa poliisia tutkimaan asiaa lisää.

        Paremmin vielä voisi neuvoa jos tuntisi jutun paremmin.

        Itselläni esim. oli joskus juttu jossa poliisi teki päätöksen tutkinnan lopettamisesta vaikka ei ollut edes selvittänyt kuka oli mahdollinen rikoksen tekijä. Syyttäjä määräsi poliisia jatkamaan tutkintaa.

        ... tutkintaa ja teki sen jälkeen syyttämättäjättämispäätöksen, eikö niin? Tällaisiahan ne, paskajutut, eivät ne mihinkään muutu, vaikka niitä kuinka tutkitaan.


    • tuollaisesta jutusta

      "Tekemääni rikosilmoitukseen tuli poliisilta päätös: syyttämättä jättäminen."

      Minun tietääkseni poliisi ei tee tuollaisia päätöksiä. Se päätös tulee syyttäjältä syyttäjänvirastosta.

      Itse sain aikoinaan vastaavanlaisen kirjeen, jossa syyttäjä perusteli asiaa sillä, että nyt on sana sanaa vastaan, eikä hän nosta syytettä. Poliisi ei ollut maininnut syyttäjälle todistajista ja siksi asia ei ollut "sana sanaa vastaan". Soitin syyttäjänvirastoon ja puhuin syyttäjän kanssa. Hän kehoitti ottamaan uudelleen yhteyttä tapausta tutkineeseen poliisiin jos mielestäni esitutkinta oli puutteellinen. Minusta oli, ja otin yhtettä poliisiin. Poliisi nyt kuulusteli yhtä todistajaa ja paperit meni uudelleen syyttäjälle, joka sitten nostikin syytteen.

      Kannattaa kirjoittaa paperille ne asiat, jotka oli jätetty mainitsematta ja antaa se poliisille liitteeksi kuulustelukertomukseen.

      • ..........

        Vähän rautalankaa. Jos kansalainen tekee itse poliisille rikosilmoituksen, niin jo ilmoitusvaiheessa poliisi kirjaa rikosilmoitukseen todistajat, jotka tietysti kuulustellaan.
        Jos joku muu sen rikosilmoituksen tekee, niin kuulustelussa pitää mainita todistajien nimet ja katsoa myös ennen allekirjoitusta, että nimet myös kuulustelukertomuksesta löytyvät.


      • epäselväksi?
        .......... kirjoitti:

        Vähän rautalankaa. Jos kansalainen tekee itse poliisille rikosilmoituksen, niin jo ilmoitusvaiheessa poliisi kirjaa rikosilmoitukseen todistajat, jotka tietysti kuulustellaan.
        Jos joku muu sen rikosilmoituksen tekee, niin kuulustelussa pitää mainita todistajien nimet ja katsoa myös ennen allekirjoitusta, että nimet myös kuulustelukertomuksesta löytyvät.

        Ihan itse tein rikosilmoituksen. Mainitsin todistajasta, mutta poliisi ei kuulustellut kyseistä henkilöä. En tiedä unohtiko vai mitä. Myöhemmin kyllä kuulusteli kun valitin esitutkinnan puutteellisuudesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe