hoitovirhekö?

tässä mietin vain

Joskus ensimmäisen raskauteni neuvolakäynnin yhteydessä kokeilleeni nuorempana ja tyhmempänä "huumeita" elikkäs lähinnä tuota pilveä olin poltellut ja siis se oli tosiaankin nuorempana.

Siitä alkoi kamala rumba joka seurannut joka raskaudessa elikkäs ekassa raskaudessa minulle tehtiin keisarinleikkaus ja silloin minulle annettiin kivunlievityksenä paratabseja 500mg koska pelkäsivät että jäisin koukkuun jos saisin vahvempaa lääkitystä...Itse en siinä kiputilassa jaksanut tapella asiasta ja siis kärsin pahoista kivuista. Jotenkin tuo tuntuu niin epäreilulta että jos koko kokeilusta oli vuosia aikaa ennen raskautta niin sen takia jouduin selviämään paratabsin avulla.

Ei se keisarinleikkaus kuitenkaan mikään pieni operaatio ole ja sen lisäksi pakotettiin ylös sängystä 8h leikkauksen jälkeen,mitä olen kuullut niin monilla on kipupumppu 3pv leikkauksen jälkeen vielä.

Ekassa raskaudessa myös uhkailtiin huostaanotolla sillä perustein että olin joskus 16v kokeillut pilveä,kadun sitä päivää kun myönsin tuon asian sillä siitä ei ole seurannut muutakuin harmia.

Miehenikin on ollut aivan rikki kun ollaan saatu niin huonoa kohtelua sairaalassa tuon asian tiimoilta ja edelleenkin vaaditaan että käyn huumetesteissä nyt kun odotan toista lastani ja kaikesta tuosta on nuoruuden kokeilusta tulee pian 10v täyteen ja edelleenkin kannan "narkkarin" leimaa otsassa.

Missään ongelmissa en koskaan ole ollut ja elänyt aina ihan normaalia elämää,on asunnot ja vakituiset työt ja lapsi hyvässä tarhassa ja muutenkin asiat kunnossa niin moinen kohtelu on todella loukkaavaa. Jopa mieheni alkaa olla todella voimaton ja kyllästynyt koko tilanteeseen sillä kyllähän tuo loukkaa häntäkin että hänen lapsien äitiä epäillään epäpäteväksi äidiksi ja narkkariksi siksi että myönsi kokeilleensa 16v pilveä.

Fakta on se että ainakin 60% minun ikäluokkaan kuuluvista ihmisistä ovat kokeilleet mutta hatunnosto heille etteivät ole siitä koskaan avoimesti puhuneet eli tässä nähdään että rehellisyys ei kannata.

Itsekin asian myönsin lapsen parasta ajatellen ja pakko vielä lisätä että yhdessäkään testissä ei ole koskaan näkynyt mitään.

Onko teistä moinen kohtelu ihan oikeutettua?
Nyt minua pelottaakin kun arin pv päästä tehdään taas sektio että mitäs sitten,saanko yhtään mitään kivunlievitykseen ja millaista kohtelua sitä taas saa osakseen.
Itketty on monta kertaa tuon asian takia :(

34

3666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo on

      Minusta tuo kohtelu on törkeää ja täysin ala-arvoista, joka vie lopulta luottamuksen terveydenhoitojärjestelmäämme. Nyt kiinnitetään huomio aivan väärin asioihin. Olette siis molemmat uupuneita narkkarin otsaleimasta ja sinä pelkään synnytystä ja kenties tuleviakin saamanne kohtelun vuoksi. Kuitenkaan kukaan ei huomaa väsymystänne, johon nyt tarvitsisitte hoitoa = luottamusta, vaan enemmän vain päätä vadille. Hyvä hyvä suomalainen terveydenhoito!

      Tehdäänkö sektio vain siksi, että olet "narkkari", vai millä sitä oikein perustellaan? Sinuun ei luoteta siis edes synnyttäjänä vaan pakotetaan sektioon, jonka jälkeen et saa edes kunnon kivunlievitystä.

      Hitto että ottaa päähän puolestasi. Tuletko sitten kertomaan, miten kävi? Oliko palvelu yhtään parempaa.

      • Koulutusta_lisää

        Ihan oikein että seurataan narkkari on aina narkkari. Ei niille voi antaa opiaatteja se on käypä hoidossakin.Haava kohta voidaan puuduttaa lääkkeidenväärinkäyttäjiltä. Lastenhuostaanotto jos seuloissa on positiivisia. Paratabs ja liikunta toimii olen itse synnyttänyt alakautta enkä ole pyydelly lääkkeitä toki jos taipumus on väärinkäyttöön silloin varsinkin hyvä että ei anneta. Koska sit olisi päihdeäiti vauva huollettavana järkyttävää. Käyttäkää ehkäisyä jos ongelma. Synnyttäminen aina sattuu se hyvää kipua. T.Kätilö


    • kahden ja kohta kolmannen l...

      Onpas hienoa, että rohkeasti kerroit kokeilustasi, vaikkakin näin jälkikäteen olet pohtinut teitkö oikein. kaikkein arvokkaintahan on kuitenkin se syy miksi sen teit, tulevan lapsesi hyvinvoinnin vuoksi. Terveydenhuollon henkilökunta ajattelee myös lapsen ja sinun ja perheesi hyvinvointia. Usko pois, vaikka se ei aina siltä tunnu. Me ihmiset olemme varustettuja erilaisilla asenteilla ja ne pukka valitettavasti ammatillisuuden läpi ja näkyy puheissa, sanoissa, eleissä. Olen samaa mieltä, että teidän perheen hyvinvointia voisi tukea ja asiaaa käsitellä asiallisessa, arvostavassa ja myönteisessä ilmapiirissä. Sen olet ansainnut rehellisyydelläsi. Pääasia, että olet sinut oman asiasi kanssa. Siten jaksat kohdata myös epäasialliseksi kokemaasi käytöstä. Onnellista perhe-elämää Sinulle ja perheellesi!

    • Hele2007

      kuin kommentteihisi sektiosta, joita minulle on tehty kolme. Itse nousin ylös 6 tuntia sektion jälkeen. Mitä nopeammin pääsee ylös, sitä nopeammin paraneminen alkaa kuin jos vain makaa paikallaan. En ole ikinä kuullut tai nähnyt, että sektiopotilailla olisi ollut kipupumppuja. Itse sain ekana päivänä kipupiikin ja siitä eteenpäin mentiin Panadolilla. Joten noiden kohdalla ei kannata kovin suureen ääneen huudella hoitovirheestä.

      "Fakta on se että ainakin 60% minun ikäluokkaan kuuluvista ihmisistä ovat kokeilleet..." Mistä tämän faktan voi lukea ja mihin ikäluokkaan mahdat kuulua?

      • elikkäs

        Toi otsikko nyt oli virhe ja missään vaiheessa en tekstissä puhunut hoitovirheestä mutta olinpahan yhteydessä potilasasiamieheen tänään jolta sain hyviä neuvoja. Varsinkin tuon kätilön "huostaanotto" uhkailu on asia josta ehdottomasti teen valituksen.

        Ja mitä tulee sektioon niin riippuen sairaalasta käytetään joko pumppuja esim epiduraalipumppu tai sitten voi olla noita kipupiikkejä niinkuin itse mainitsit mutta aika harvoin olen kuullut että suoraan leikkauspöydältä annetaan paratabseja niinkuin minun kohdallani.

        Ainoa hyvä asia siinä oli se että kipuun tottui ja oli vaan pärjattävä/tsempattava ja pääsinkin 2pv leikkauksesta kotiin kun olin pärjännyt niin hyvin lapsen kanssa sekä toipuminen oli edistynyt.

        Pointtina nyt vaan oli se että jos kärsii kovista kivuista leikkauksen jälkeen niin silloin tulisi kyllä antaa asianmukaista hoitoa sillä siihenhän minulla on oikeus. Kärsin migreenistä ja siksi esim tuo paratabs ei ole mikään kivunlievitys minulle sillä olen vuosia syönyt sen verran vahvoja lääkkeitä tuohon migreeniin että käsikauppalääkkeet eivät minulla toimi.

        Normaaliahan se on että jos pystyy niin noustaan ylös jo samana päivänä tai seuraavana leikkauksesta mutta se ei ollutkaan pointtina vaan lähinnä se kivunlievitys ja kohtelu.

        Mitä tulee siihen ikäryhmään niin jos tapahtuneesta on pian 10v ja olin silloin 16v niin on helppo laskea mihin ikäryhmään kuulun,toi fakta juttu oli lähinnä heitto. Halusin nimenomaan vaan korostaa sen että en toki ole ainoa suomessa joka kokeillut pilvenpolttoa että "narkkari"kohtelun saaminen tuntuu siksikin inhottavalta kun se on ollut kokeilua,lisäksi siitä on vuosia aikaa ja vaikka kuinka olen sitä painottanut niin ei oteta kuuleviin korviin.

        Ihmiset ei aina ihan ymmärrä huumeiden käytön/bilekäytön/kokeilun eroa niissä on suurikin ero.Huumeiden käyttäjän koko elämä pyörii huumeiden ympärillä,huumeet on se elämä.
        Bilekäyttäjä käyttää huumeita aina silloin tällöin jos jossain yökerhossa esim tarjotaan etc... Kokeilu on kokeilua jossa todetaan ettei oo mun juttu ja siirrytään elämässä eteenpäin.
        En edes juo tai polta niin tuntuu uskomattomalta saada moista kohtelua kokeilun vuoksi.

        Eiköhän tuo asia kuitenkin selviä kun toimin potilasasiamiehen neuvojen mukaisesti.

        Toivon vaan että parin pv päästä kun minulle tehdään sektio niin saan asianmukaista kohtelua sillä en ole nukkunut viikkoihin kun nuo asiat pyörii vaan mielessä kokoajan.

        Lisäksi oma lääkärini ei ole koskaan asiasta edes maininnut vaikka samat tiedot hänellä siellä on edessään ollut vain noissa synnytyssairaaloissa nostetaan hirvee haloo tuosta kaikesta hysterian omaisesti. Minusta kertoo jo pelkästä ammattitaidosta hyvin paljon miten suhtautuu noihin asioihin ja myös siitä että asianmukaista tietoa/koulutusta ei asiaan aina anneta vaan lähinnä sellaista hysteriaa herättävää.


      • sektioiduilla

        on kipupumppu käytössä. itselläni se oli vuorokauden, jonka jälkeen sai kipulääkettä suun kautta. ja minä taas en päässyt sängystä pyörtymättä ylös ennen kuin oli kulunut lähes kaksi vuorokautta leikkauksesta keskimääräistä suuremman verenhukan takia. joten ehkä sinunkaan ei kannata kovin suureen ääneen huudella omia kokemuksiasi absoluuttisina totuuksina..
        aloittajan kirjoittamasta faktasta kokeilijoiden suhteen en osaa sanoa mitään, sen sijaan ikäluokka selvinnee suht helposti pienen laskutoimituksen avulla.. aloittaja oli 16 vuotias kokeillessaan pilveä ja tästä on nyt kulunut 10 vuotta..


      • tän kanssa!

        Joten pidänkin sinua patolokisena valehtelijana.

        Siitä se huono kohtelu, et ole luotettava. Maailmankuvasi on vääristynyt, muka 60% kokeillut huumeita. hyvä jos 3% on.


      • Hele2007
        elikkäs kirjoitti:

        Toi otsikko nyt oli virhe ja missään vaiheessa en tekstissä puhunut hoitovirheestä mutta olinpahan yhteydessä potilasasiamieheen tänään jolta sain hyviä neuvoja. Varsinkin tuon kätilön "huostaanotto" uhkailu on asia josta ehdottomasti teen valituksen.

        Ja mitä tulee sektioon niin riippuen sairaalasta käytetään joko pumppuja esim epiduraalipumppu tai sitten voi olla noita kipupiikkejä niinkuin itse mainitsit mutta aika harvoin olen kuullut että suoraan leikkauspöydältä annetaan paratabseja niinkuin minun kohdallani.

        Ainoa hyvä asia siinä oli se että kipuun tottui ja oli vaan pärjattävä/tsempattava ja pääsinkin 2pv leikkauksesta kotiin kun olin pärjännyt niin hyvin lapsen kanssa sekä toipuminen oli edistynyt.

        Pointtina nyt vaan oli se että jos kärsii kovista kivuista leikkauksen jälkeen niin silloin tulisi kyllä antaa asianmukaista hoitoa sillä siihenhän minulla on oikeus. Kärsin migreenistä ja siksi esim tuo paratabs ei ole mikään kivunlievitys minulle sillä olen vuosia syönyt sen verran vahvoja lääkkeitä tuohon migreeniin että käsikauppalääkkeet eivät minulla toimi.

        Normaaliahan se on että jos pystyy niin noustaan ylös jo samana päivänä tai seuraavana leikkauksesta mutta se ei ollutkaan pointtina vaan lähinnä se kivunlievitys ja kohtelu.

        Mitä tulee siihen ikäryhmään niin jos tapahtuneesta on pian 10v ja olin silloin 16v niin on helppo laskea mihin ikäryhmään kuulun,toi fakta juttu oli lähinnä heitto. Halusin nimenomaan vaan korostaa sen että en toki ole ainoa suomessa joka kokeillut pilvenpolttoa että "narkkari"kohtelun saaminen tuntuu siksikin inhottavalta kun se on ollut kokeilua,lisäksi siitä on vuosia aikaa ja vaikka kuinka olen sitä painottanut niin ei oteta kuuleviin korviin.

        Ihmiset ei aina ihan ymmärrä huumeiden käytön/bilekäytön/kokeilun eroa niissä on suurikin ero.Huumeiden käyttäjän koko elämä pyörii huumeiden ympärillä,huumeet on se elämä.
        Bilekäyttäjä käyttää huumeita aina silloin tällöin jos jossain yökerhossa esim tarjotaan etc... Kokeilu on kokeilua jossa todetaan ettei oo mun juttu ja siirrytään elämässä eteenpäin.
        En edes juo tai polta niin tuntuu uskomattomalta saada moista kohtelua kokeilun vuoksi.

        Eiköhän tuo asia kuitenkin selviä kun toimin potilasasiamiehen neuvojen mukaisesti.

        Toivon vaan että parin pv päästä kun minulle tehdään sektio niin saan asianmukaista kohtelua sillä en ole nukkunut viikkoihin kun nuo asiat pyörii vaan mielessä kokoajan.

        Lisäksi oma lääkärini ei ole koskaan asiasta edes maininnut vaikka samat tiedot hänellä siellä on edessään ollut vain noissa synnytyssairaaloissa nostetaan hirvee haloo tuosta kaikesta hysterian omaisesti. Minusta kertoo jo pelkästä ammattitaidosta hyvin paljon miten suhtautuu noihin asioihin ja myös siitä että asianmukaista tietoa/koulutusta ei asiaan aina anneta vaan lähinnä sellaista hysteriaa herättävää.

        Mitä sitten odotit? Päähäntaputtelua, hymistelyä ja ymmärtämistä? Jos omien lasteni kohdalla joku asia huolettaa, niin se on huumeiden käyttö, ja suhtautuisin siihen jokaisen kohdalla äärimmäisen vakavasti. Sinun asenteesi on ilmeisesti se tyypillinen: eihän se mitään, niin monet käyttää/kokeilee, pikku juttu, kauan sitten. 'Käytön/bilekäytön/kokeilun erot', surkuhupaisaa selittelyä.

        Sulta tulee noita heittoja ja selittelyjä näköjään aika paljon. Vaikutat kyllä nuoremmalta kuin 26-vuotiaalta.

        Olen synnyttänyt kolmessa eri sairaalassa ja missään ei ole ollut kipupumppuja, mikä ei tietenkään poissulje sitä etteikö niitä olisi muualla.

        Ihmiset kokevat kivun myös niin eri tavalla. Ennen sektioita synnytin alateitse, joten sekin on koettu. Siinä kipu oli erilaista kuin sektion kanssa ja eri aikaan. Sektion kivut kun alkavat vasta vauvan syntymän jälkeen ja kestävät päiviä, alatiesynnytyksessä selvisi vuorokaudessa, noin.

        Parempi etten sano enempää mielipiteitäni.


      • suotakoon
        Hele2007 kirjoitti:

        Mitä sitten odotit? Päähäntaputtelua, hymistelyä ja ymmärtämistä? Jos omien lasteni kohdalla joku asia huolettaa, niin se on huumeiden käyttö, ja suhtautuisin siihen jokaisen kohdalla äärimmäisen vakavasti. Sinun asenteesi on ilmeisesti se tyypillinen: eihän se mitään, niin monet käyttää/kokeilee, pikku juttu, kauan sitten. 'Käytön/bilekäytön/kokeilun erot', surkuhupaisaa selittelyä.

        Sulta tulee noita heittoja ja selittelyjä näköjään aika paljon. Vaikutat kyllä nuoremmalta kuin 26-vuotiaalta.

        Olen synnyttänyt kolmessa eri sairaalassa ja missään ei ole ollut kipupumppuja, mikä ei tietenkään poissulje sitä etteikö niitä olisi muualla.

        Ihmiset kokevat kivun myös niin eri tavalla. Ennen sektioita synnytin alateitse, joten sekin on koettu. Siinä kipu oli erilaista kuin sektion kanssa ja eri aikaan. Sektion kivut kun alkavat vasta vauvan syntymän jälkeen ja kestävät päiviä, alatiesynnytyksessä selvisi vuorokaudessa, noin.

        Parempi etten sano enempää mielipiteitäni.

        Minusta on kyllä hyvä että tämä on herättänyt keskustelua sehän olikin tarkoituksena,kuulla eri mielipiteitä.

        En todellakaan odottanut että minua onniteltaisiin mutta jos luit tarkkaan niin pointtina oli se että kannattaako rehellisyys sillä minähän asian itse mainitsin neuvolassa koska ajattelin lapseni parasta.
        Mutta tuo kääntyikin täysin minua vastaan ja siksi niin monet eivät edes asiasta puhu koska saavat leiman otsaansa ja se että "kokeilin" on sinusta selittelyä?...hmmm en nyt ihan ymmärrä sillä kyllä siinä vaan on ero jos kokeilee pilveä 3kertaa ja toteaa ettei todellakaan ole minun juttuni kuten ei ole alkoholi eikä tupakkakaan ja sillä että vetäisin pääni täyteen alkoholia ja huumeita.

        Ja mun asenne ei tosiaankaan ole se että kokeilussa ei mitään pahaa mutta kannattaa myls miettiä sitä että alkoholi on se vielä pahempi sikiölle kuin mikään muu päihde ja alkoholinkäyttöä ei kuitenkaan katsota yhtä pahalla vaan monet saattavat nauttiakin useita laisllisia raskautensa aikana.

        Itse olen valinnut absoluuttisen tien päihteiden suhteen sillä olen nähnyt niin monen ihmisen elämän tuhoutuvan joko alkoholin tai huuemiden takia,olen siis työskennellyt kyseisten ihmisten parissa vapaaehtoisena.

        Kuten jo aikaisemmin mainitsin niin ihmiset jotka tekevät töitä näiden ihmisten parissa kyllä tietävät asian laidat sillä syyttely ja muu negatiivinen asenne kyllä ajaa ne ongelmaiset tiehensä.

        Itse ainakin arvostan rehellisyyttä koski asia mitä tahansa sillä vaikka itse sanonkin niin olen loppujen lopuksi ylpeä siitä että itse puhuin avoimesti kokeiluistani enkä ajatellut sitä että mitenköhän minua nyt kohdellaan,minulla oli lapsen hyvinvointi tärkeintä. Moni tekopyhyyttään alkaa tietenkin osoittamaan sormella kun joku avautuu,näin se vaan menee.

        En ole täydellinen ja olen sinut tekemieni virheiden kanssa,on vaan ihmeellistä miten yhteiskunta leimaa nuo kokeilutkin vaikka aika paljon pahempiakin juttuja tapahtuu..raiskaajia suurinpiirtein taputetaan olalle ja saavat ehdollista jne..lista on loputon eikä asioita voi titenkään verrata toisiinsa.

        edelleekin eri sairaaloissa eri kivunlievitykset käytössä ja kipupumput on yksi niistä.

        Toivottavasti yhä useampi ihminen voisi saada positiivisia kokemuksia rehellisyydestään niin uskaltaisivat ne äidit joilla oikeasti päihteiden kanssa ongelmia saada apua kun uskaltavat asioista puhua.

        ja kiitos vielä kaikille mielipiteistä tähän mennessä :)


      • nämä superäidit
        Hele2007 kirjoitti:

        Mitä sitten odotit? Päähäntaputtelua, hymistelyä ja ymmärtämistä? Jos omien lasteni kohdalla joku asia huolettaa, niin se on huumeiden käyttö, ja suhtautuisin siihen jokaisen kohdalla äärimmäisen vakavasti. Sinun asenteesi on ilmeisesti se tyypillinen: eihän se mitään, niin monet käyttää/kokeilee, pikku juttu, kauan sitten. 'Käytön/bilekäytön/kokeilun erot', surkuhupaisaa selittelyä.

        Sulta tulee noita heittoja ja selittelyjä näköjään aika paljon. Vaikutat kyllä nuoremmalta kuin 26-vuotiaalta.

        Olen synnyttänyt kolmessa eri sairaalassa ja missään ei ole ollut kipupumppuja, mikä ei tietenkään poissulje sitä etteikö niitä olisi muualla.

        Ihmiset kokevat kivun myös niin eri tavalla. Ennen sektioita synnytin alateitse, joten sekin on koettu. Siinä kipu oli erilaista kuin sektion kanssa ja eri aikaan. Sektion kivut kun alkavat vasta vauvan syntymän jälkeen ja kestävät päiviä, alatiesynnytyksessä selvisi vuorokaudessa, noin.

        Parempi etten sano enempää mielipiteitäni.

        Hei eikai noin tiukkapipoisia ihmisiä ole olemassakaan??? Oikeasti, kuoriudupa sielät pumpulista ulos - ja onneksi itse tajusit että ei kannata kertoilla enempää omia mielipiteitä kun ne ovat tuota tasoa.

        Itse olen myöskin kokeillut opiskeluaikana pilveä, luojankiitos en asiasta maininnut neuvolassa. En osaa sanoa tuohon kivunlievitysasiaan kommenttiani, mutta aika hurjalta tuo kuulostaa. Onko mitään keinoa selvittää asiaa ennenkuin tämä uusi sektio koittaa?

        Tsemppiä joka tapauksessa!


      • kirjoittamaan
        tän kanssa! kirjoitti:

        Joten pidänkin sinua patolokisena valehtelijana.

        Siitä se huono kohtelu, et ole luotettava. Maailmankuvasi on vääristynyt, muka 60% kokeillut huumeita. hyvä jos 3% on.

        ennenkuin tulet tänne laukomaan typeriä kommenttejasi!


      • näin ne ärsyttää
        kirjoittamaan kirjoitti:

        ennenkuin tulet tänne laukomaan typeriä kommenttejasi!

        sua enemmän!


      • Anehoitsu
        elikkäs kirjoitti:

        Toi otsikko nyt oli virhe ja missään vaiheessa en tekstissä puhunut hoitovirheestä mutta olinpahan yhteydessä potilasasiamieheen tänään jolta sain hyviä neuvoja. Varsinkin tuon kätilön "huostaanotto" uhkailu on asia josta ehdottomasti teen valituksen.

        Ja mitä tulee sektioon niin riippuen sairaalasta käytetään joko pumppuja esim epiduraalipumppu tai sitten voi olla noita kipupiikkejä niinkuin itse mainitsit mutta aika harvoin olen kuullut että suoraan leikkauspöydältä annetaan paratabseja niinkuin minun kohdallani.

        Ainoa hyvä asia siinä oli se että kipuun tottui ja oli vaan pärjattävä/tsempattava ja pääsinkin 2pv leikkauksesta kotiin kun olin pärjännyt niin hyvin lapsen kanssa sekä toipuminen oli edistynyt.

        Pointtina nyt vaan oli se että jos kärsii kovista kivuista leikkauksen jälkeen niin silloin tulisi kyllä antaa asianmukaista hoitoa sillä siihenhän minulla on oikeus. Kärsin migreenistä ja siksi esim tuo paratabs ei ole mikään kivunlievitys minulle sillä olen vuosia syönyt sen verran vahvoja lääkkeitä tuohon migreeniin että käsikauppalääkkeet eivät minulla toimi.

        Normaaliahan se on että jos pystyy niin noustaan ylös jo samana päivänä tai seuraavana leikkauksesta mutta se ei ollutkaan pointtina vaan lähinnä se kivunlievitys ja kohtelu.

        Mitä tulee siihen ikäryhmään niin jos tapahtuneesta on pian 10v ja olin silloin 16v niin on helppo laskea mihin ikäryhmään kuulun,toi fakta juttu oli lähinnä heitto. Halusin nimenomaan vaan korostaa sen että en toki ole ainoa suomessa joka kokeillut pilvenpolttoa että "narkkari"kohtelun saaminen tuntuu siksikin inhottavalta kun se on ollut kokeilua,lisäksi siitä on vuosia aikaa ja vaikka kuinka olen sitä painottanut niin ei oteta kuuleviin korviin.

        Ihmiset ei aina ihan ymmärrä huumeiden käytön/bilekäytön/kokeilun eroa niissä on suurikin ero.Huumeiden käyttäjän koko elämä pyörii huumeiden ympärillä,huumeet on se elämä.
        Bilekäyttäjä käyttää huumeita aina silloin tällöin jos jossain yökerhossa esim tarjotaan etc... Kokeilu on kokeilua jossa todetaan ettei oo mun juttu ja siirrytään elämässä eteenpäin.
        En edes juo tai polta niin tuntuu uskomattomalta saada moista kohtelua kokeilun vuoksi.

        Eiköhän tuo asia kuitenkin selviä kun toimin potilasasiamiehen neuvojen mukaisesti.

        Toivon vaan että parin pv päästä kun minulle tehdään sektio niin saan asianmukaista kohtelua sillä en ole nukkunut viikkoihin kun nuo asiat pyörii vaan mielessä kokoajan.

        Lisäksi oma lääkärini ei ole koskaan asiasta edes maininnut vaikka samat tiedot hänellä siellä on edessään ollut vain noissa synnytyssairaaloissa nostetaan hirvee haloo tuosta kaikesta hysterian omaisesti. Minusta kertoo jo pelkästä ammattitaidosta hyvin paljon miten suhtautuu noihin asioihin ja myös siitä että asianmukaista tietoa/koulutusta ei asiaan aina anneta vaan lähinnä sellaista hysteriaa herättävää.

        Parasetamolin käyttö on ihan jokapäiväistä käypää hoitoa leikkausten yhteydessä. Se pyritään antamaan suun kautta aina kun mahdollista, sillä suonensisäinen valmiste on paljon kalliimpi. Parasetamolin (tai samantyyppisesti käytetyt asperiinin sukuiset lääkkeet) eivät riitä yksin kuin ihan pienempien leikkausten kipulääkitykseksi, mutta idea on siinä, että ne tehostavat vahvojen kipulääkkeiden vaikutusta ja pienentävät niiden tarvetta. Se on erityisen hyvä asia, jos vahvoista kipulääkkeistä tulee pahoinvointia. Parasetamoli on hyvä valinta synnyttäjän peruskipulääkkeksi.

        Minulla on vahva epäily, että emme ole kuulleet koko totuutta aloittajan kipulääkityksestä (eikä välttämättä muustakaan). En usko, että mikään leikkausyksikkö jättää keisarileikkauksen kipulääkityksen pelkästään parasetamolin varaan, vaan aloittaja on jotenkin tarttunut tuohon parasetamoliasiaan ja muu on jäänyt huomaamatta. Jos taustalla on ollut huumeidenkäyttöä, pyritään kipulääkitys toteuttamaan pitkävaikutteisilla suun kautta otettavilla valmisteilla ja puudutuksilla.

        Tosiasia on kuitenkin, että kipulääkitys on ollut tässä tapauksessa riittämätöntä ja siihen on saattanut vaikuttaa aloittajan mainitsema asia. Päihteiden käyttö nostaa sietokykyä vahvoille kipulääkkeille, jolloin tarve on tavallista suurempi, mutta tuollaisen käytön mitä täällä on kerrottu, ei pitäisi sitä tehdä. Toisaalta Siperia on opettanut myös, että huumeidenkäyttäjät pyrkivät aktiivisesti "hyötymään" sairaalassaolostaan maksimoimalla kaikin mahdollisin tavoin opiaattikipulääkityksen. Tyypillisesti on suuri epäsuhta tavanomaiseen leikkauskipuun vastaavanlaisissa leikkauksissa, ei-narkoottisten kipulääkkeiden vähättely, halu saada vahvat kipulääkkeet ruiskeina, mieluummin suoneen, ja kieltäytyminen puudutustekniikoilla aikaansaatavista kivunlievityksistä.


      • miten kivunlievitys oikein ...
        Anehoitsu kirjoitti:

        Parasetamolin käyttö on ihan jokapäiväistä käypää hoitoa leikkausten yhteydessä. Se pyritään antamaan suun kautta aina kun mahdollista, sillä suonensisäinen valmiste on paljon kalliimpi. Parasetamolin (tai samantyyppisesti käytetyt asperiinin sukuiset lääkkeet) eivät riitä yksin kuin ihan pienempien leikkausten kipulääkitykseksi, mutta idea on siinä, että ne tehostavat vahvojen kipulääkkeiden vaikutusta ja pienentävät niiden tarvetta. Se on erityisen hyvä asia, jos vahvoista kipulääkkeistä tulee pahoinvointia. Parasetamoli on hyvä valinta synnyttäjän peruskipulääkkeksi.

        Minulla on vahva epäily, että emme ole kuulleet koko totuutta aloittajan kipulääkityksestä (eikä välttämättä muustakaan). En usko, että mikään leikkausyksikkö jättää keisarileikkauksen kipulääkityksen pelkästään parasetamolin varaan, vaan aloittaja on jotenkin tarttunut tuohon parasetamoliasiaan ja muu on jäänyt huomaamatta. Jos taustalla on ollut huumeidenkäyttöä, pyritään kipulääkitys toteuttamaan pitkävaikutteisilla suun kautta otettavilla valmisteilla ja puudutuksilla.

        Tosiasia on kuitenkin, että kipulääkitys on ollut tässä tapauksessa riittämätöntä ja siihen on saattanut vaikuttaa aloittajan mainitsema asia. Päihteiden käyttö nostaa sietokykyä vahvoille kipulääkkeille, jolloin tarve on tavallista suurempi, mutta tuollaisen käytön mitä täällä on kerrottu, ei pitäisi sitä tehdä. Toisaalta Siperia on opettanut myös, että huumeidenkäyttäjät pyrkivät aktiivisesti "hyötymään" sairaalassaolostaan maksimoimalla kaikin mahdollisin tavoin opiaattikipulääkityksen. Tyypillisesti on suuri epäsuhta tavanomaiseen leikkauskipuun vastaavanlaisissa leikkauksissa, ei-narkoottisten kipulääkkeiden vähättely, halu saada vahvat kipulääkkeet ruiskeina, mieluummin suoneen, ja kieltäytyminen puudutustekniikoilla aikaansaatavista kivunlievityksistä.

        Voisitko kertoa, miten kivunlievitys hoidetaan tavallisimmin siinä tapauksessa, jos potilas jo valmiiksi käyttää paljon Panacodia (hyväksytystä syystä)? Ja onko parasetamolille vaihtoehtoja?

        Sairastan itse reumaa, ja toimintakykyäni on pidetty jo yli vuoden yllä suurilla Panacod-määrillä (peruslääkitys on riittämäton ja biologisiin ei mene indikaatiot läpi).

        Jos nyt joutuisin johonkin leikkaukseen (en ole raskaana), kiinnostaisiko se oikeasti ketään, että Panacodia menee jo maksimimäärä päivässä, joten edes sama määrä ei riittäisi enää perus- ja lisäkipujen lievitykseen - puhumattakaan jostakin normaalista 3 kpl päivässä? Parasetamoli ei auta minulla lainkaan, ei myöskään Voltaren missään muodossa.
        Tramalista tulee aivan karseat sivuoireet (esim. välillä virtsaumpi) mutta pakkotilanteessa ottaisin kyllä sitäkin.

        Mitä vaihtoehtoja tällaisessa tilanteessa on? Onko jotain standardihoitomuotoa olemassa? Vai joutuisinko kärsimään kivuista vain siksi, että suunnitelmaa ei ole, tai minun kuvitellaan olevan narkkarin?

        Olen kertaalleen jo ollut polvileikkauksessa, jossa en saanut kuin 2 Panacodia koko päivän aikana. Burana 800 mg sitten enemmän. Tuolloin en ollut vielä koskaan käyttänyt Panacodia säännöllisesti, ja leikannut lääkäri oli ennen leikkausta määrännyt sitä jopa 8 kpl päivässä. Silti asia ei ollut osaston tiedossa vaan sain ilmeisesti jonkin standardiohjeen mukaan lääkettä, vaikka samalta osastolta sain kyllä ennen leikkausta tiedon, että kivut tämän leikkauksen jälkeen ovat normaalia suuremmat.

        Tällaisen kivunhoidon ollessa kyseessä en voi muuta kuin pelätä leikkauksia ja sairaalaan joutumista enkä ole ainut.


      • Anehoitsu
        miten kivunlievitys oikein ... kirjoitti:

        Voisitko kertoa, miten kivunlievitys hoidetaan tavallisimmin siinä tapauksessa, jos potilas jo valmiiksi käyttää paljon Panacodia (hyväksytystä syystä)? Ja onko parasetamolille vaihtoehtoja?

        Sairastan itse reumaa, ja toimintakykyäni on pidetty jo yli vuoden yllä suurilla Panacod-määrillä (peruslääkitys on riittämäton ja biologisiin ei mene indikaatiot läpi).

        Jos nyt joutuisin johonkin leikkaukseen (en ole raskaana), kiinnostaisiko se oikeasti ketään, että Panacodia menee jo maksimimäärä päivässä, joten edes sama määrä ei riittäisi enää perus- ja lisäkipujen lievitykseen - puhumattakaan jostakin normaalista 3 kpl päivässä? Parasetamoli ei auta minulla lainkaan, ei myöskään Voltaren missään muodossa.
        Tramalista tulee aivan karseat sivuoireet (esim. välillä virtsaumpi) mutta pakkotilanteessa ottaisin kyllä sitäkin.

        Mitä vaihtoehtoja tällaisessa tilanteessa on? Onko jotain standardihoitomuotoa olemassa? Vai joutuisinko kärsimään kivuista vain siksi, että suunnitelmaa ei ole, tai minun kuvitellaan olevan narkkarin?

        Olen kertaalleen jo ollut polvileikkauksessa, jossa en saanut kuin 2 Panacodia koko päivän aikana. Burana 800 mg sitten enemmän. Tuolloin en ollut vielä koskaan käyttänyt Panacodia säännöllisesti, ja leikannut lääkäri oli ennen leikkausta määrännyt sitä jopa 8 kpl päivässä. Silti asia ei ollut osaston tiedossa vaan sain ilmeisesti jonkin standardiohjeen mukaan lääkettä, vaikka samalta osastolta sain kyllä ennen leikkausta tiedon, että kivut tämän leikkauksen jälkeen ovat normaalia suuremmat.

        Tällaisen kivunhoidon ollessa kyseessä en voi muuta kuin pelätä leikkauksia ja sairaalaan joutumista enkä ole ainut.

        Peruskipulääkityksenä parasetamoli tai Buranan sukuinen aine. Vaikka se ei "tunnu vaikuttavan mitään", tehostaa se kuitenkin vahvempien lääkkeiden vaikutusta, ja koska sivuvaikutukset ovat lieviä lyhytaikaisessa käytösää, kannattaa jompaa kumpaa antaa (vasta-aiheet muistaen).

        Sen lisäksi heikompi (esim. tramadoli tai Panacod) tai vahvempi (yleensä oksikodoni Suomessa) morfiinin sukuinen (opiaatti) kipulääke tarpeen mukaan. Tarve riippuu leikkaustyypistä (kuinka kivulias) ja yksilöllisistä ominaisuuksista. Ensisijaisesti suun kautta, mutta jos ei onnistu, injektiona. Pitempivaikutteisia ja lyhyempivaikutteisia sopivana yhdistelmänä. Jos apua ei tule riittävästi heikommista, vaihdetaan ne vahvempiin. Vahvemmilla ei ole annostelussa periaatteellista ylärajaa tehon kasvattamisen suhteen, vaan sivuvaikutukset jarruttavat jossakin vaiheessa käyttöä (pahoinvointi, sekavuus, hengityslama, ummetus...)

        Suuremmissa leikkauksissa ja varsinkin jos muutenkin käytetään puudutustekniikoita, voidaan jatkaa puudutusta miedommassa muodossa erilaisilla kestopuudutustekniikoilla. Tämä siis edellisten lisäksi tai niiden sijaan.

        Tuossapa yleislinjat.


      • miten kivunlievitys oikein ...
        Anehoitsu kirjoitti:

        Peruskipulääkityksenä parasetamoli tai Buranan sukuinen aine. Vaikka se ei "tunnu vaikuttavan mitään", tehostaa se kuitenkin vahvempien lääkkeiden vaikutusta, ja koska sivuvaikutukset ovat lieviä lyhytaikaisessa käytösää, kannattaa jompaa kumpaa antaa (vasta-aiheet muistaen).

        Sen lisäksi heikompi (esim. tramadoli tai Panacod) tai vahvempi (yleensä oksikodoni Suomessa) morfiinin sukuinen (opiaatti) kipulääke tarpeen mukaan. Tarve riippuu leikkaustyypistä (kuinka kivulias) ja yksilöllisistä ominaisuuksista. Ensisijaisesti suun kautta, mutta jos ei onnistu, injektiona. Pitempivaikutteisia ja lyhyempivaikutteisia sopivana yhdistelmänä. Jos apua ei tule riittävästi heikommista, vaihdetaan ne vahvempiin. Vahvemmilla ei ole annostelussa periaatteellista ylärajaa tehon kasvattamisen suhteen, vaan sivuvaikutukset jarruttavat jossakin vaiheessa käyttöä (pahoinvointi, sekavuus, hengityslama, ummetus...)

        Suuremmissa leikkauksissa ja varsinkin jos muutenkin käytetään puudutustekniikoita, voidaan jatkaa puudutusta miedommassa muodossa erilaisilla kestopuudutustekniikoilla. Tämä siis edellisten lisäksi tai niiden sijaan.

        Tuossapa yleislinjat.

        Jos jaksaisit vielä vastata muutamaan kysymykseen, olisin otettu.

        Käytän siis reuman kipuun Pronaxen ja Panacod.
        Kerran kysyin lääkäriltä, mitkä ovat vielä vahvemmat vaihtoehdot, vastaus oli, että Tramal,
        sen jälkeen morfiini.

        Onko valikoima oikeasti näin suppea? Vaihtaisin mielelläni hetkeksi toiseen Panacodin vahvuiseen, jos sellaista vain olisi olemassa.

        Kirjoitat, että "heikompi (esim. tramadoli tai Panacod) tai vahvempi (yleensä oksikodoni Suomessa) morfiinin sukuinen (opiaatti) kipulääke".

        Eli siis tramadoli olisikin heikko lääke, ainakin sairaalakategoriassa.
        Olen käsittänyt, että Panacod on opiaatti, ei sitten vissiin olekaan? Ainakaan niin paljon kuin oksikodoni?
        Saako oksikodonia arkikäyttöön missään tapauksessa? Tiedätkö sen kauppanimeä?

        Onko enää muita vaihtoehtoja? Tramalista, Triptylistä ja Lyricasta on tullut niin hirveät sivuoireet, että niitä en mielelläni käytä.


        Joskus sain nielurisaleikkauksen yhteydessä jotakin pistettävää lääkettä, se ei auttanut.
        Sen sijaan suonensisäinen Rapifen on tosi tehokasta pienelläkin annoksella. Sain sitä toimenpiteen aikana (colonoskopian) varmuudeksi, vaikka vatsakipuja ei ollut, ja nivelkivut katosivat taivaan tuliin hetkessä!
        Mihin ryhmään suonensisäinen Rapifen kuuluu?
        Onko sitä vastaavaa nieltävää kipulääkettä olemassa? Sellainen olisi varmaan ainakin tehokasta.

        Kiitos sinulle Anehoitsu. Nyt tiedän ainakin jotain, jos leikkaukseen joudun. Pystyn edes keskustelemaan etukäteen vaihtoehdoista.


      • Anehoitsu
        miten kivunlievitys oikein ... kirjoitti:

        Jos jaksaisit vielä vastata muutamaan kysymykseen, olisin otettu.

        Käytän siis reuman kipuun Pronaxen ja Panacod.
        Kerran kysyin lääkäriltä, mitkä ovat vielä vahvemmat vaihtoehdot, vastaus oli, että Tramal,
        sen jälkeen morfiini.

        Onko valikoima oikeasti näin suppea? Vaihtaisin mielelläni hetkeksi toiseen Panacodin vahvuiseen, jos sellaista vain olisi olemassa.

        Kirjoitat, että "heikompi (esim. tramadoli tai Panacod) tai vahvempi (yleensä oksikodoni Suomessa) morfiinin sukuinen (opiaatti) kipulääke".

        Eli siis tramadoli olisikin heikko lääke, ainakin sairaalakategoriassa.
        Olen käsittänyt, että Panacod on opiaatti, ei sitten vissiin olekaan? Ainakaan niin paljon kuin oksikodoni?
        Saako oksikodonia arkikäyttöön missään tapauksessa? Tiedätkö sen kauppanimeä?

        Onko enää muita vaihtoehtoja? Tramalista, Triptylistä ja Lyricasta on tullut niin hirveät sivuoireet, että niitä en mielelläni käytä.


        Joskus sain nielurisaleikkauksen yhteydessä jotakin pistettävää lääkettä, se ei auttanut.
        Sen sijaan suonensisäinen Rapifen on tosi tehokasta pienelläkin annoksella. Sain sitä toimenpiteen aikana (colonoskopian) varmuudeksi, vaikka vatsakipuja ei ollut, ja nivelkivut katosivat taivaan tuliin hetkessä!
        Mihin ryhmään suonensisäinen Rapifen kuuluu?
        Onko sitä vastaavaa nieltävää kipulääkettä olemassa? Sellainen olisi varmaan ainakin tehokasta.

        Kiitos sinulle Anehoitsu. Nyt tiedän ainakin jotain, jos leikkaukseen joudun. Pystyn edes keskustelemaan etukäteen vaihtoehdoista.

        Tramadoli ja kodeiini (Panacodin osa) ovat heikkoja opiaattikipulääkkeitä, mutta kuitenkin selvästi vahvempia kuin vaikkapa Promaxen ja parasetamoli. Ovat ns. kolmiolääkkeitä. Morfiini on sitten vahva opiaattikipulääke. Abalgin on kolmas heikko opiaattikipulääke, mutta sen käyttö on nykyään onneksi vähäistä. On aika vaarallinen lääke. Pancodin kodeiinin täytyy muuttua ensin elimistössä kodeiinista morfiiniksi, jotta vaikutus tulisi- Noin 1/10 henkilöistä ei sitä "osaa" tehdä, jolloin Panacodin vaikutus on sama kuin pelkän parasetamolin.

        Buprenorfiini (Temgesic, Subutex), on periaatteessa vahva opiaatti, mutta sen farmakologisten ominaisuuksien vuoksi sillä on ns. kattovaikutus, eli teho ei lisäännykään tietyn tason jälkeen, vaikka annosta lisätään.

        Muita vahvoja opiaatteja morfiinin ja oksikodonin ohella ovat mm. heroiini, petidiin ja metadoni. Muissa maissa löytyy vielä lisää. Suomessa morfiini on perinteisesti käytössä sisätautipuolella (mm. infarktikivun hoito) ja syöpäkipujen hoidossa, kun taas oksikodoni ja petidiini leikkauspuolella. Morfiinista ja metadonista sekä oksikodonista löytyy suun kautta otettavia valmisteita. Oksikodonin kauppanimiä Suomessa ovat Oxanest, Oxynorm, Oxycontin. Oxycontin on kaksi kertaa vuorokaudessa otettava tabletti, Oxynorm lyhytvaikutteisempi. Vahvat opiaatit vaativat huumeresptin ja niiden määräminen kotiin on käytännössä aika korkean kynnyksen takana.

        Rapifen (alfentaniili) on vahva opiaattikipulääke. Samantyyppisiä ovat myös fentanyyli, sufentaniili ja remifentaniili. Niitä käytetään leikkaustoimenpiteiden yhteydessä (yleisanestesiassa ja niiden vaikutusika on lyhyt (luokkaa puoli tuntia) tai erittäin lyhyt (minuutteja) Fentanyylistä löytyy myös laastarimuoto (Durogesic, Matrifen), jolla saadaan kolmen vuorokauden vaikutus yhdellä laastarilla. Käytetään kroonisen kivun hoitoon. Saatavilla on myös fentanyyli"tikkari" imeskeltävänä. Myös nämä ovat huumeresptin takana.

        Googlettamalla "leikkauskivun hoito", "kivun hoito", "kroonisen kivun hoito" saat lisätietoa runsaasti.


      • Tuletar
        Hele2007 kirjoitti:

        Mitä sitten odotit? Päähäntaputtelua, hymistelyä ja ymmärtämistä? Jos omien lasteni kohdalla joku asia huolettaa, niin se on huumeiden käyttö, ja suhtautuisin siihen jokaisen kohdalla äärimmäisen vakavasti. Sinun asenteesi on ilmeisesti se tyypillinen: eihän se mitään, niin monet käyttää/kokeilee, pikku juttu, kauan sitten. 'Käytön/bilekäytön/kokeilun erot', surkuhupaisaa selittelyä.

        Sulta tulee noita heittoja ja selittelyjä näköjään aika paljon. Vaikutat kyllä nuoremmalta kuin 26-vuotiaalta.

        Olen synnyttänyt kolmessa eri sairaalassa ja missään ei ole ollut kipupumppuja, mikä ei tietenkään poissulje sitä etteikö niitä olisi muualla.

        Ihmiset kokevat kivun myös niin eri tavalla. Ennen sektioita synnytin alateitse, joten sekin on koettu. Siinä kipu oli erilaista kuin sektion kanssa ja eri aikaan. Sektion kivut kun alkavat vasta vauvan syntymän jälkeen ja kestävät päiviä, alatiesynnytyksessä selvisi vuorokaudessa, noin.

        Parempi etten sano enempää mielipiteitäni.

        No huomasi, että eipä tiedä tuo mitään elämästä.
        Kyllä se tuntuu olevan niin, että todellisiin lasten pahoinvointeihin sun muihin ei uskalleta puuttua kun kukaan ei myönnä mitään ja sitten tuollaisiin missä ei mitään oikeaa ongelmaa ole niin puututaan.
        Moni on kokeillut ja elänyt ihan ok;n elämän sen jälkeen.
        Liiallinen rehellisyys ei kannata tässä pelkureiden yhteiskunnassa.
        Voimia sinulle ja VAADI kunnon kohtelua.


      • miten kivunlievitys oikein ...
        Anehoitsu kirjoitti:

        Tramadoli ja kodeiini (Panacodin osa) ovat heikkoja opiaattikipulääkkeitä, mutta kuitenkin selvästi vahvempia kuin vaikkapa Promaxen ja parasetamoli. Ovat ns. kolmiolääkkeitä. Morfiini on sitten vahva opiaattikipulääke. Abalgin on kolmas heikko opiaattikipulääke, mutta sen käyttö on nykyään onneksi vähäistä. On aika vaarallinen lääke. Pancodin kodeiinin täytyy muuttua ensin elimistössä kodeiinista morfiiniksi, jotta vaikutus tulisi- Noin 1/10 henkilöistä ei sitä "osaa" tehdä, jolloin Panacodin vaikutus on sama kuin pelkän parasetamolin.

        Buprenorfiini (Temgesic, Subutex), on periaatteessa vahva opiaatti, mutta sen farmakologisten ominaisuuksien vuoksi sillä on ns. kattovaikutus, eli teho ei lisäännykään tietyn tason jälkeen, vaikka annosta lisätään.

        Muita vahvoja opiaatteja morfiinin ja oksikodonin ohella ovat mm. heroiini, petidiin ja metadoni. Muissa maissa löytyy vielä lisää. Suomessa morfiini on perinteisesti käytössä sisätautipuolella (mm. infarktikivun hoito) ja syöpäkipujen hoidossa, kun taas oksikodoni ja petidiini leikkauspuolella. Morfiinista ja metadonista sekä oksikodonista löytyy suun kautta otettavia valmisteita. Oksikodonin kauppanimiä Suomessa ovat Oxanest, Oxynorm, Oxycontin. Oxycontin on kaksi kertaa vuorokaudessa otettava tabletti, Oxynorm lyhytvaikutteisempi. Vahvat opiaatit vaativat huumeresptin ja niiden määräminen kotiin on käytännössä aika korkean kynnyksen takana.

        Rapifen (alfentaniili) on vahva opiaattikipulääke. Samantyyppisiä ovat myös fentanyyli, sufentaniili ja remifentaniili. Niitä käytetään leikkaustoimenpiteiden yhteydessä (yleisanestesiassa ja niiden vaikutusika on lyhyt (luokkaa puoli tuntia) tai erittäin lyhyt (minuutteja) Fentanyylistä löytyy myös laastarimuoto (Durogesic, Matrifen), jolla saadaan kolmen vuorokauden vaikutus yhdellä laastarilla. Käytetään kroonisen kivun hoitoon. Saatavilla on myös fentanyyli"tikkari" imeskeltävänä. Myös nämä ovat huumeresptin takana.

        Googlettamalla "leikkauskivun hoito", "kivun hoito", "kroonisen kivun hoito" saat lisätietoa runsaasti.

        Kiitos suuresti!
        Että tällaisiakin ihmisiä vielä on, että sivutolkulla saa yksityiskohtaista vastausta. Ja ihan vain auttaaksesi ja tyydyttääksesi toisten tiedonjanon :)


    • se menee

      olen kuullut monelta muultakin saman. Jos sattuu kertomaan rehellisesti kymmenen vuotta sitten tapahtuneesta yhdestä kokeilusta, niin neuvolassa leimataan narkkariksi. Näin se ei kuitenkaan saisi mennä.

      Ehkä kyse on siitä, että normaalisti ihmiset eivät mainitse tuota yhtä kokeiluaan. He pitävät sitä niin totaalisen vähäpätöisenä ja merkityksettömänä juttuna, ettei sen mainitseminen tule edes mieleen. Eikös neuvolassa kysytä huumeiden KÄYTÖSTÄ ennen raskautta, ei kokeilusta. Todennäköisesti neuvolantäti siis ajattelee sinun käyttävän/käyttäneen enemmänkin huumeita, koska edes asian mainitsit. Oletko muuten lukenut ne neuvolan paperit, jotka menevät sairaalaan? Vaadihan ne luettavaksi, sillä siellä voi lukea asia hieman eri tavalla kuin olet itse antanut ymmärtää. Onko siellä mahdollisesti selkeä epäily tämän hetkisestä huumeiden käytöstäsi?

      Totta se on, että hyvin monet sitä pilveä kokeilevat kerran tai pari nuorina. Älkää kuitenkaan kertoko asiasta neuvolassa, jos kyse tosiaan on vain kokeilusta joskus aikoinaan.

      • mutta onneksi

        Minä myös kerroin neuvolassa joskus kokeilleeni pilveä. Onneksi kohdalle sattui kokenut terveydenhoitaja, joka valotti minulle kysymystä, että sillä siis on tarkoitus kartotaa TÄMÄN HETKEN tilannetta. Hän siis jätti tuon kirjaamatta papereihini (kokeilusta oli yli 10v). Sanoi, ettei moisella enää ole väliä ja ko. merkintä tekisi vain minulle turhaa hallaa. Harmi, että sinulle kävi noin. Ehdottomasti tekisin valituksen ainakin noista uhkailuista!


    • - ei kuulu kenellekkään-

      tässä kolmannessakaan yhtään mitään.
      mulla äiti töissä päihdeäitien puolella(sossutantta) ja siitä tiedän mitä puhua ja mitä ei.

      olen juonut,käyttänyt lääkkeitä ym. mutta en enää lapsien jälkeen(paitsi viihteel käydään ja lapset hoidossa tällöin)ollaan muuten ihan normaali nuorehko lapsperhe(25v)

      jokaiseen kyselyyn laitan jyrkän EI:n sillä en halus leimaantua kuten ap:lla ja monella muullakinon käynyt.

      kerro neuvolaan asiasta!myös sairaalaan saa mennä kertomaan asian oikean laidan!eli sano,että tämä leimaanuminen saa sinussa ja miehessäsi paljon ahdistusta.(äitini ohjeisti näin)

    • melkeen kokenut saman

      elikkäs olen myös huumeita kokeillut ja asiasta avoimesti kertonut esim lääkärissä, koska ei mulla ole ollut mitään salattavaa, huumeisiin en ole ollut koukussa kuitenkaan..
      no neuvolassakin menin sanoo niin ne halusi että köäyn jossain juttelemassa niin sanoin että ok, tottakai.. no tuli ilmi että tää paikka missä mun piti käydä "juttelee" oli joku narkeille ja alkoholisteille tarkotettu ryhmä siis odottaville jotka käyttää!!
      sanoin että en todellakaan mene kun en edes käytä huumeita..

      ne sitten anto mun olla.. mutta kerroimpa kerran että mulla oli miehen kaa riitaa ja suutuspäissäni poltin tupakan ja mainitsin myös että oon juonu yhen oluen odotus aikana (olin tällöin viikolla 11)
      ne sitten tuumas että joo "sulla ilmeisestikkin on tapana kohdata vastoin käymiset näin että turvaudut päihteisiin, jos kävisit siellä ryhmässä!?"

      en mennyt ja sen jälkeen päätin että en puhu neuvolassa enään mitään henkilökohtaisia asioita.. turha on sieltä tukea hakee..

    • anestesiahoitaja

      Olen toiminut anestesiahoitajana osastolla, jossa tehdään keisarileikkauksia ja minun mielestäni on todellakin tapahtunut hoitovirhe. Siis jos kertomasi pitää paikkansa, etkä ole käyttänyt huumeita muuta kuin ne 3 pilvenpolttokertaa nuoruudessasi ennen raskautta.

      Kerroit myös, että käytät migreeniin kovia kipulääkkeitä. Tämä on myös voinut hämätä hoitohenkilökuntaa. Mikäli et ole riippuvainen kipulääkkeistä niin olet joutunut väärin kohdelluksi.

      Ison leikkauksen, kuten keisarileikkaus on, kivunhoitoon ei todellakaan parasetamoli riitä!! Yliopistosairaalassa, jossa työskentelen, on selvää että keisarileikkauuksen jälkeen äidillä on epiduraalikipupumppu, jos sellainen on ehditty ennen leikkausta laittamaan. Sitä myöskin pidetään niin kauan kuin rankkaa kipua on. Jopa kolme päivää.

      Äitejä rohkaistaan toki nousemaan jalkeille mahdollisimman aikaisin, viimeistään vuorokauden leikkauksen jälkeen, mutta ehdottomasti kivun lievityksen kanssa.

      Ota ihmeessä asia esille seuraavalla kerralla ja vaadi mitä sinulle kuuluu!!

      • anestesiahoitaja

        ...marihuanaa, mutta onneksi en kertonut siitä neuvolassa. Ei kertakokeilu paljon ennen raskautta aiheuta mitään vauvalle.


      • ketjun aloittaja=ap
        anestesiahoitaja kirjoitti:

        ...marihuanaa, mutta onneksi en kertonut siitä neuvolassa. Ei kertakokeilu paljon ennen raskautta aiheuta mitään vauvalle.

        elikkäs näin se on tosiaankin ollut että parasetamolilla pärjättiin leikkauksen jälkeen. Onneksi siitä selvisin kuitenkin ja kävelinkin kun pakotettiin ylös ja onneksi pääsin kotiin jo kolmantena päivänä.

        Tuo migreenilääkitys ei ole voinut olla syynä kyllä sillä terveyskeskus tietoja ei heillä ollut vain neuvola paperit ja omansa siis siellä sairaalassa.

        Törkeetä on myöskin se että eihän tuon kokeilun pitäis vaikuttaa kun kokeilu sattunut jo vuosia ennen raskautta ja näin ollen kohtelu on ollut törkeetä.

        Raskaana en todellakaan kokeilisi mitään,kyl ne kokeilut on tehty aikoja sitten ja todettu turhaksi kuten on alkoholinkin suhteen käynyt,ei ole minun juttuni.

        Kovasti saan silti maksaa omasta tyhmyydestäni joa niin etten saa leikkauksen jälkeen kivunlievitystä,mitenköhän niitä oikeita "narkomaaneja" sitten kohdellaan..jätetään kuolemaan?

        Noh enää päivä ja sitten nähdään että miten käy tän leikkauksen suhteen,en varmaan saa edes sitä parasetamoliakaan...


      • anestesiahoitaja
        ketjun aloittaja=ap kirjoitti:

        elikkäs näin se on tosiaankin ollut että parasetamolilla pärjättiin leikkauksen jälkeen. Onneksi siitä selvisin kuitenkin ja kävelinkin kun pakotettiin ylös ja onneksi pääsin kotiin jo kolmantena päivänä.

        Tuo migreenilääkitys ei ole voinut olla syynä kyllä sillä terveyskeskus tietoja ei heillä ollut vain neuvola paperit ja omansa siis siellä sairaalassa.

        Törkeetä on myöskin se että eihän tuon kokeilun pitäis vaikuttaa kun kokeilu sattunut jo vuosia ennen raskautta ja näin ollen kohtelu on ollut törkeetä.

        Raskaana en todellakaan kokeilisi mitään,kyl ne kokeilut on tehty aikoja sitten ja todettu turhaksi kuten on alkoholinkin suhteen käynyt,ei ole minun juttuni.

        Kovasti saan silti maksaa omasta tyhmyydestäni joa niin etten saa leikkauksen jälkeen kivunlievitystä,mitenköhän niitä oikeita "narkomaaneja" sitten kohdellaan..jätetään kuolemaan?

        Noh enää päivä ja sitten nähdään että miten käy tän leikkauksen suhteen,en varmaan saa edes sitä parasetamoliakaan...

        Tuli tuossa vielä mieleeni, että on niitä muitakin kivunlievitystapoja, kuin ns. huumaavat lääkkeet. Esimerkiksi epiduraaliin voidaan laitta pelkkää puuduteainetta. On nimittäin ihan oikeitakin vierotuksessa olevia narkkareita hoidettu leikkauksen jälkeen kivuttomiksi.

        Mielestäni sinun täytyy taistella oikeuksiesi puolesta ja tehdä vaikka kantelu potilasasiamiehelle, jos et saa kunnon kivunlievitystä. Sillä se on hoitovirhe!!


      • ketjun aloittaja= ap
        anestesiahoitaja kirjoitti:

        Tuli tuossa vielä mieleeni, että on niitä muitakin kivunlievitystapoja, kuin ns. huumaavat lääkkeet. Esimerkiksi epiduraaliin voidaan laitta pelkkää puuduteainetta. On nimittäin ihan oikeitakin vierotuksessa olevia narkkareita hoidettu leikkauksen jälkeen kivuttomiksi.

        Mielestäni sinun täytyy taistella oikeuksiesi puolesta ja tehdä vaikka kantelu potilasasiamiehelle, jos et saa kunnon kivunlievitystä. Sillä se on hoitovirhe!!

        Pointti tosiaankin on tuo että olisivathan he voineet esim laittaa minulle epiduraalipumpun tai muun vastaavan.

        Enkä todellakaan usko että kukaan lasta alkaa hankkimaan ja synnyttämään ilmaisten huumaavien lääkkeiden takia niinkuin joku tuolla aikaisemmin kirjoitti,aika kaukaa haettua minusta.

        Potilasasiamieheen olen jo ottanut yhteyttä ja sieltä neuvoi kanteen tekemistä ja lähetti tukun papereita joita täyttää. Minulla kun on oikeus tietää mitä on kirjattu tietoihin ja hakea oikaisua mikäli siellä on virheellistä tietoa ja epäilen että tuo kokeilu on kirjattu väärin koska siitä noussut moinen haloo.

        Ymmärtäisin asian jos kuuluisin "riskiryhmään" ja olisin raskauden aikana kokeillut/käyttänyt huumeita mutta kun nuo kokeilut on olleet reippaasti ennen raskautta. Jos minulla olisi ollut salattavaa en olisi asiaa koskaan puheeksi edes ottanut neuvolassa vaan olisin kieltänyt kaiken niinkuin monet tekevät ja syystäkin jos siitä seuraa ikuinen leima niin todellakin on parasta vaan sanoa kaikkeen EI.

        Eiköhän tuo asia vielä selviä mutta nyt aion kyllä vaatia kipuun oikeanlaista kivunlievitystä enkä todellakaan ala kärsimään pelkän paratabsin avulla. Kivun takia olen jännittänyt tulevaa keisarinleikkausta sillä edellisestä jäänyt niin epämiellyttävä muisto ja ainoa minkä muistaa on todella kovat kivut.

        Kiitos kaikille kommenteista ja ilmoittelen kunhan kotiudun että miten tällä kerralla kävin.

        ps. sinä joka sanoit ettei missään istanssissa tuollainen ole mahdollista niin aika hemmetin paljon noita hoitovirheitä tehdään nykyään,kaikki ei vain jaksa puuttua niihin niinkuin en minäkään jaksanut nostaa haloota asiasta.

        Jos ei tuollaisia virheitä sattuisi niin ei olisi tarvetta potilasaasiamiehille eikä sanaa "hoitovirhe" olisi. Mieheni isoäiti esim kuoli siihen että meni sairaalan päivystykseen sydänkohtauksen takia ja siellä ollut lääkäri ei ollut lukenut hänen papereitaan kunnolla läpi ja hänelle määrättiin lääkettä jolle oli allerginen ja tämä johti kuolemaan että näin.


    • KOHDELTU

      minä kerroin myös tyhmänä neuvolassa, että olen kokeillut pari kertaa pilveä aiemmin. tämän jälkeen kävin koko raskauden ajan huumetesteissä ja lapsen ensimmäisesta kakastakin ottivat näytteen sairaalassa. minua kohdeltiin todella vittumaisesti esim. sanottiin ilkeästi puhelimessa ''me kyllä tarkkailemme sinun tilannettasi'' jne...tämä oli ensimmäinen raskauteni ja muutenkin olin niin kiltti etten tajunnut sanoa heille miten paskasti käyttäytyivät minua kohtaan. nielin kaiken paskan ja kadun sitä päivää, kun neuvolakorttiin rastitsivat ''käyttänyt huumeita'' !!!!

      EI TODELLAKAAN KANNATA OLLA REHELLINEN PARISTA KOKEILUSTA! JOS OLISIN TAJUNNUT SILLOIN OLISIN PITÄNYT TURPANI KIINNI ENKÄ OLISI JOUTUNUT SELLAISEEN NÖYRYYTYKSEEN..

    • minäkään kommentoimatta

      että en usko nyt suoran sanoen että kenellekään voidaan tehdä sectiota ilman puudutusta. Siitä voi seurata kipusokki. joten minustakaan tuossa kertomuksessa ei tullut kaikki asuat esille. ikävää, jos olet kokenut ettei kaikki mennyt hyvin. toivon mukaan seuraavalla kerralla kaikki menee hyvin.

      • lopeta höpötys

        Ei kai aloittaja ole tarkoittanutkaan että itse sektio tehtiin ilman puudutusta vaan kyse oli leikkauksen jälkeisistä kivuista. Vai luuletko sinä tosiaan että ihmisiltä leikellään maha auki ilman puudutusta tai nukutusta?


    • Mazu

      Aloittajaa on kohdeltu erittäin väärinnja epä-asiallisesti, en ymmärrä mitä epäselvää siinä on. Ei rehellisyydestä pitäisi sakottaa, etenkään noin isossa asiassa ja lähes lapaen kustannuksella sillä jos äidin hyvinvointia ei heti tyeta asianmukaiaesti, sehän on vauvalta pois. Kuka ihme semmoista toimintaa jaksaa pipo ylikireällä umpisolmupuristuksessa aivot puristuksissa puolustella - menkööt itseensä ken kehtaa. Miettikööt itsensä aloittajan tilanteeseen! Jokukin umpparipipo selitti täällä miten toimitaan jos taustalla on huumeiden käyttöä... Eikö tiukan pipon läpi tullut perille tieto, että aloittaja oli KOKEILLUT teininä, mitä nykyään joka toinen teini on. Se ei ole huumeitten käyttöä jos on kerran nuoruudessaan kokeillut. Muutenkaan aloittaja ei kai muuta perää kuin asiallista ja samanarvoista kohtelua kaikille, mikä hänen kohdallaan ei valitettavasti ole toteutunut. Sen ei Pitäisi olla liikaa pyydetty. Ihmisten itsekeskeisyys ja nutturan vinksahtanut kiristely menee liuan pitkälle. Jos ihminen haluaa saman kohtelun kuin kukatahansa toinenkin (kuten aloittaja), se taas EI ole itsekästä millään mittapuulla mitattuna eikä vaikka sillä pipolla puristaisi omaa päätään kuinka kuolioon!

    • Voivoivoivoivoi

      Olitpa tyhmä kertoessasi huumekokeiluistasi neuvolassa. Niin siinä sitten käy että maine menee ja kipulääkitystä et saa enää mistään etkä edes leikkauksien yhteydessä.

    • 890764

      Pyydäppä anesteisakertomuksesi. Olen ihan 100 prosenttisesti varma, että leikkaustasi ei tehty panadolilla. Olisit kuollut. Kyllä siinä on ihan toisenlaiset lääkkeet joilla sectio tehdään. Eli paskaa puhut ja jos taas puhut totta ja sectio on tehty panadolilla, niin nostan hattua -sinun ei pitäisi olla hengissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe