Tupakan polttaminen alaikäisenä

tervakeuhko

Rikonko lakia, kun poltan tupakkaa ja olen alle 18 vuotias? Onko siis laitonta polttaa tupakkaa alaikäisenä, vai vaan pelkkä tupakan myyminen/välittäminen alaikäisille?

63

12567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • caveat.emptor

      ..keuhkojen tervaaminen ei ole rikollista, vaikka olisikin alaikäinen. Oikeastaan vain tupakan myyminen alaikäiselle on kiellettyä, jos on virallinen elinkeinonharjoittaja, eli suomeksi sanottuna kauppa ei saa myydä tupakkatuotteita alaikäiselle. Mutta toisin kuin alkoholin kohdalla tupakan välittäminen ei ole alaikäiselle laitonta, järkevyydestä voidaan olla sitten mmontaa mieltä.

      • äiti 76

        on kai polttaminenkin laitonta? mitempä muuten tupakkaa saisikaan kuin varastamalla tai vastaanottamalla täysi-ikäiseltä/ostamalla. miksi myyminen kiellettäisiin jos polttaa kuitenkin saa?


      • caveat.emptor
        äiti 76 kirjoitti:

        on kai polttaminenkin laitonta? mitempä muuten tupakkaa saisikaan kuin varastamalla tai vastaanottamalla täysi-ikäiseltä/ostamalla. miksi myyminen kiellettäisiin jos polttaa kuitenkin saa?

        "on kai polttaminenkin laitonta? mitempä muuten tupakkaa saisikaan kuin varastamalla tai vastaanottamalla täysi-ikäiseltä/ostamalla."
        A, Tupakan polttaminen voi laitonta tietyillä tupakoinnilta kielletyillä alueilla, mutta näiden alueiden ulkopuolella minkäikäinen tahansa voi periaatteessa tupakoida vapaasti ja laillisesti. Toisin kuin alkoholin kohdalla, tupakan hallussapitoa ei ole laissa kielletty nuorilta.

        B, Varastaminen on tietenkin rikollista, mutta täysi-ikäinen ei syyllisty rikokseen vaikka välittääkin tupakkaa alaikäisille, toisin kuin alkoholin kohdalla.

        C, Tarkkaan ottaen tupakan ostaminen alaikäisenä kaupasta ei ole laitonta, vaan sen myynti, eli alaikäinen ostaja ei syyllisty mihinkään jos kauppa myykin tupakkaa alaikäiselle, kauppa sen sijaan voi joutua vastuuseen.

        D, Myynti on kiellettyä, koska sen avulla yritetään vähentää tupakointia erityisesti nuorten kohdalla rajoittamalla tupakan saatavuutta.


      • Että vain kauppias
        caveat.emptor kirjoitti:

        "on kai polttaminenkin laitonta? mitempä muuten tupakkaa saisikaan kuin varastamalla tai vastaanottamalla täysi-ikäiseltä/ostamalla."
        A, Tupakan polttaminen voi laitonta tietyillä tupakoinnilta kielletyillä alueilla, mutta näiden alueiden ulkopuolella minkäikäinen tahansa voi periaatteessa tupakoida vapaasti ja laillisesti. Toisin kuin alkoholin kohdalla, tupakan hallussapitoa ei ole laissa kielletty nuorilta.

        B, Varastaminen on tietenkin rikollista, mutta täysi-ikäinen ei syyllisty rikokseen vaikka välittääkin tupakkaa alaikäisille, toisin kuin alkoholin kohdalla.

        C, Tarkkaan ottaen tupakan ostaminen alaikäisenä kaupasta ei ole laitonta, vaan sen myynti, eli alaikäinen ostaja ei syyllisty mihinkään jos kauppa myykin tupakkaa alaikäiselle, kauppa sen sijaan voi joutua vastuuseen.

        D, Myynti on kiellettyä, koska sen avulla yritetään vähentää tupakointia erityisesti nuorten kohdalla rajoittamalla tupakan saatavuutta.

        rikkoo lakia luovuttaessaan tupakkaa alaaikäiselle? Pienemmällä todennäköisyydellä kai kauppias voi tietää onko ostaja täysi-ikäinen vai ei, kuin se joka, tuo tupakkaa kaupasta esim. lapselleen. Onko laissa tosiaan niin, että yksityishenkilö ei joudu siitä vastuudeen?


      • laitonta poltella
        Että vain kauppias kirjoitti:

        rikkoo lakia luovuttaessaan tupakkaa alaaikäiselle? Pienemmällä todennäköisyydellä kai kauppias voi tietää onko ostaja täysi-ikäinen vai ei, kuin se joka, tuo tupakkaa kaupasta esim. lapselleen. Onko laissa tosiaan niin, että yksityishenkilö ei joudu siitä vastuudeen?

        tupakkaa, vain se on laitonta jos varastaa sitä veljiltään ja äitiltään, eli ensin tupakan kerrallaan, sitten jopa askit katoaa ja en minä ainakaan ole ottanut, valehdellaan kirkkain silmin!

        Ja sit katoaa rahaa jo lompakoistakin!

        Näin teki mm. yksi sijaislapsi aikoinaan!

        Sit lähti koulukavereiltaan kännykät repuista jne.
        Eli hän oli vasta 11v alkaen noin tehdä, no nuo muut varastelut on jo toinen juttu, ja menivät jo poliisille ao. ilmoitettua ne!


      • Järjeniskijä
        laitonta poltella kirjoitti:

        tupakkaa, vain se on laitonta jos varastaa sitä veljiltään ja äitiltään, eli ensin tupakan kerrallaan, sitten jopa askit katoaa ja en minä ainakaan ole ottanut, valehdellaan kirkkain silmin!

        Ja sit katoaa rahaa jo lompakoistakin!

        Näin teki mm. yksi sijaislapsi aikoinaan!

        Sit lähti koulukavereiltaan kännykät repuista jne.
        Eli hän oli vasta 11v alkaen noin tehdä, no nuo muut varastelut on jo toinen juttu, ja menivät jo poliisille ao. ilmoitettua ne!

        Huhhuh. Joo, meitsin frendi kans aluks oli ku sinä, sit se oliki vitun tyhmä.

        Eli tiedät kyllä mitä sinua odottaa.

        Nimittäin noin järkevältä sun kommenttis kuulosti kanssa. Jotain järkeä nyt heti, ja loppu se muitten leimaaminen jonkun ääliön perusteella.


      • allevaiyli
        caveat.emptor kirjoitti:

        "on kai polttaminenkin laitonta? mitempä muuten tupakkaa saisikaan kuin varastamalla tai vastaanottamalla täysi-ikäiseltä/ostamalla."
        A, Tupakan polttaminen voi laitonta tietyillä tupakoinnilta kielletyillä alueilla, mutta näiden alueiden ulkopuolella minkäikäinen tahansa voi periaatteessa tupakoida vapaasti ja laillisesti. Toisin kuin alkoholin kohdalla, tupakan hallussapitoa ei ole laissa kielletty nuorilta.

        B, Varastaminen on tietenkin rikollista, mutta täysi-ikäinen ei syyllisty rikokseen vaikka välittääkin tupakkaa alaikäisille, toisin kuin alkoholin kohdalla.

        C, Tarkkaan ottaen tupakan ostaminen alaikäisenä kaupasta ei ole laitonta, vaan sen myynti, eli alaikäinen ostaja ei syyllisty mihinkään jos kauppa myykin tupakkaa alaikäiselle, kauppa sen sijaan voi joutua vastuuseen.

        D, Myynti on kiellettyä, koska sen avulla yritetään vähentää tupakointia erityisesti nuorten kohdalla rajoittamalla tupakan saatavuutta.

        Jos tupakkaa ei myydä alle 18 v kauppojen edustoilla kuitenkin polttelee samaten kulman takana välitunneilla alaikäisille kielletty on tullut riippuvuudeksi.


      • caveat.emptor
        caveat.emptor kirjoitti:

        "on kai polttaminenkin laitonta? mitempä muuten tupakkaa saisikaan kuin varastamalla tai vastaanottamalla täysi-ikäiseltä/ostamalla."
        A, Tupakan polttaminen voi laitonta tietyillä tupakoinnilta kielletyillä alueilla, mutta näiden alueiden ulkopuolella minkäikäinen tahansa voi periaatteessa tupakoida vapaasti ja laillisesti. Toisin kuin alkoholin kohdalla, tupakan hallussapitoa ei ole laissa kielletty nuorilta.

        B, Varastaminen on tietenkin rikollista, mutta täysi-ikäinen ei syyllisty rikokseen vaikka välittääkin tupakkaa alaikäisille, toisin kuin alkoholin kohdalla.

        C, Tarkkaan ottaen tupakan ostaminen alaikäisenä kaupasta ei ole laitonta, vaan sen myynti, eli alaikäinen ostaja ei syyllisty mihinkään jos kauppa myykin tupakkaa alaikäiselle, kauppa sen sijaan voi joutua vastuuseen.

        D, Myynti on kiellettyä, koska sen avulla yritetään vähentää tupakointia erityisesti nuorten kohdalla rajoittamalla tupakan saatavuutta.

        Kun tätä vanhaa ketjua nostatetaan esille, ilman että kukaan ei ole huomioinut laajemmin selittää että on tapahtunut runsaasti lainmuutoksia vuonna 2010, niin laitetaan muutama nykytilanteen vaatima korjaus.

        A, Tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito on kielletty alle 18-vuotiaalta.
        Tupakkalaki 11§ (2010). Siis laitonta muttei rangaistavaa, mikä tarkoittaa että eräissä tapauksissa poliisi voi suoraan takavarikoida tupakat alaikäisen hallusta, mikäli epäilee vaikkapa myyntirikosta tai hallussapidosta jää kiinni samalla kertaa kuin vaikkapa kielletyllä alueella tupakoinnista.

        B, 2010 vuodesta lähtien myös muu tupakkatuotteiden myynti tai luovuttaminen alle 18-vuotiaalle on tullut laittomaksi.

        (10 § (20.8.2010/698)

        Tupakkatuotetta ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa alle 18-vuotiaalle.

        Tupakkatuotteita myyvän henkilön tulee olla täyttänyt 18 vuotta. Sitä nuorempi henkilö saa kuitenkin myydä tupakkatuotteita, jos myynti tapahtuu 18 vuotta täyttäneen henkilön valvonnan alaisena.

        Tupakointivälineitä ei saa elinkeinotoiminnassa myydä tai muutoin luovuttaa alle 18-vuotiaalle.)

        kts. HE
        (10 §. Pykälän 1 momentissa kielletään nykyisin tupakkatuotteen tai tupakointivälineen elinkeinotoiminnassa tapahtuva myyminen tai muu luovuttaminen alle 18-vuotiaalle. Ehdotuksen mukaan myös muu kuin elinkeinotoiminnassa tapahtuva tupakkatuotteen myyminen tai muu luovuttaminen olisi mainitussa tilanteessa kiellettyä. Tupakointivälineen osalta pykälän 3 momentti olisi samansisältöinen voimassa olevan 1 momentin kanssa.)
        http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE 180/2009&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD

        C, On muuttunut siten että myynti elinkeinotoiminnassa on laitonta samoin kuin muukin myynti, mutta mainostamisen säännöt ovat kiristyneet entisestään, mutta nyt myös ostaminen on laitonta kun kyseessä on tuote jota ei saa alle 18-vuotiaalla olla hallussa.

        D, Edelleen paikkansa pitävä tavoite.


      • Anonyymi

        Välittäminen on rikollista aina. Jos välität tupakkaa siten että alle 18v maksaa siitä jollain tavalla, siitä välittäjälle voidaan antaa tuomio. Ilman maksua se on rikos mutta siitä ei ole laissa määrätty rangaistusta...vielä


    • sxdcvutvfjgfuti

      Aikas vanha viesti, mutta ennemmin sanottiin etta välittäminen ei muka ole laitonta, toisin kuin alkoholin kohdalla. Onhan se. Myyminen ja luovuttaminen on kummatkin kielletty. Mutta ei polttaminen.

      • njaa...

        Mun mielestäni tupakointi alaikäisenä "ei" ole väärin tai rikos.Jokainen tekee itse omat valintansa myös tupakoinnin suhteen.Kukaan ei mielestäni ole tilivelvollinen kellekkään,mistä on röökinsä saanut tai myöskään polttamisestaan.Tietenkin tästä voidaan olla montaa eri mieltä.Itsekkin poltan paraaikaan 14-vuotiaana tupakkaa.mietitte varmaan,että mistä saan?No mulla on ollut hakijoita ja stumpeistakin oon repinyt ja sätkäpaperiin käärinyt.Piipun poltto ei sovi mulle.Joko röökit tai ei mitään.Sikarit ei kiinnosta vittuakaan.Haisevat pahalle.yäk!No oon mä stumpeista sikariakin repinyt.Ei kannata muutenkaankerätä/polttaa.Mutta se on jokaisen omaa valinta.Myyminen ja 18 vuotta täyttäneen luovuttaminen alaikäiselle on kiellettyä.Siinä oli.Mutta yllättävän moni tyyliin 13-15 vuotias polttaa röökiä.:(


      • C.E.

        Mistä te kaivatte näitä vanhoja viestejä?

        "Onhan se. Myyminen ja luovuttaminen on kummatkin kielletty. Mutta ei polttaminen. "
        Mutta edelleenkin tarkastuksen jälkeen väitän ettei yksityisen henkilön tupakan välittäminen alaikäiselle ole laitonta. Sen sijaan vain elinkeinonharjoittaja, tukkukauppias ja tupakka-automaatin ylläpitäjä syyllistyy rikokseen jos myy tai luovuttaa tupakkaa alaikäiselle.


      • rsgdhtfgvkjlb
        C.E. kirjoitti:

        Mistä te kaivatte näitä vanhoja viestejä?

        "Onhan se. Myyminen ja luovuttaminen on kummatkin kielletty. Mutta ei polttaminen. "
        Mutta edelleenkin tarkastuksen jälkeen väitän ettei yksityisen henkilön tupakan välittäminen alaikäiselle ole laitonta. Sen sijaan vain elinkeinonharjoittaja, tukkukauppias ja tupakka-automaatin ylläpitäjä syyllistyy rikokseen jos myy tai luovuttaa tupakkaa alaikäiselle.

        Vanha viesti. Tuli vastaan, kun etsin tupakkalaki-haulla, mutta laitan silti. Tupakka-laissa lukee, että hallussapito alle 18-vuotiaalla on laitonta. Polttaa et voi, ilman että syyllistyt hallussapitoon.
        Tupakkalaki:

        11 § (20.8.2010/698)

        Tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito on kielletty alle 18-vuotiaalta.


      • wwwqqqqqqqqqqq
        rsgdhtfgvkjlb kirjoitti:

        Vanha viesti. Tuli vastaan, kun etsin tupakkalaki-haulla, mutta laitan silti. Tupakka-laissa lukee, että hallussapito alle 18-vuotiaalla on laitonta. Polttaa et voi, ilman että syyllistyt hallussapitoon.
        Tupakkalaki:

        11 § (20.8.2010/698)

        Tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito on kielletty alle 18-vuotiaalta.

        Ja kuka uskoo tota lakia*?


      • gres
        wwwqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Ja kuka uskoo tota lakia*?

        sitä on uskoa kun se on ihan virallisia teitä Suomen lakiin kirjattu.
        Meinaatko, joku on sen sinne vitsinä ujuttanut?

        Se on sitten eri asia noudattaako sitä, mutta aloittaja kysyikin, rikkooko lakia jos alle 18-vuotiaana polttaa tupakkaa.
        Nykyisen lain vallitessa yksiselitteisesti kyllä rikkoo. Usko pois vaan.
        Onhan se selkeästi tupakkatuotteiden hallussapitämistä jos sitä kessua siinä sauhuttelee.

        Ihme vänkäämistä...


      • jooooo o
        gres kirjoitti:

        sitä on uskoa kun se on ihan virallisia teitä Suomen lakiin kirjattu.
        Meinaatko, joku on sen sinne vitsinä ujuttanut?

        Se on sitten eri asia noudattaako sitä, mutta aloittaja kysyikin, rikkooko lakia jos alle 18-vuotiaana polttaa tupakkaa.
        Nykyisen lain vallitessa yksiselitteisesti kyllä rikkoo. Usko pois vaan.
        Onhan se selkeästi tupakkatuotteiden hallussapitämistä jos sitä kessua siinä sauhuttelee.

        Ihme vänkäämistä...

        Tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito on kielletty alle 18-vuotiaalta. MUTTA, se on laitonta, ei rangaistavaa. et tämmöset järkevät lait tässä valtiossa.


      • Anonyymi
        njaa... kirjoitti:

        Mun mielestäni tupakointi alaikäisenä "ei" ole väärin tai rikos.Jokainen tekee itse omat valintansa myös tupakoinnin suhteen.Kukaan ei mielestäni ole tilivelvollinen kellekkään,mistä on röökinsä saanut tai myöskään polttamisestaan.Tietenkin tästä voidaan olla montaa eri mieltä.Itsekkin poltan paraaikaan 14-vuotiaana tupakkaa.mietitte varmaan,että mistä saan?No mulla on ollut hakijoita ja stumpeistakin oon repinyt ja sätkäpaperiin käärinyt.Piipun poltto ei sovi mulle.Joko röökit tai ei mitään.Sikarit ei kiinnosta vittuakaan.Haisevat pahalle.yäk!No oon mä stumpeista sikariakin repinyt.Ei kannata muutenkaankerätä/polttaa.Mutta se on jokaisen omaa valinta.Myyminen ja 18 vuotta täyttäneen luovuttaminen alaikäiselle on kiellettyä.Siinä oli.Mutta yllättävän moni tyyliin 13-15 vuotias polttaa röökiä.:(

        En ole vielä saanut oikeeta rööki, mutta kun kantaa sytkäriä mukana niin ottaa vaan tikun sytyttääsen ja alkaa polttaa sitä. Oon 10v ja alaikäsenä sytkärin hallussa pito on kiellettyä


    • nimetönn

      Oon 11-vuotta ja poltan välillä, mutta en ole riippuvainen, koska pidän niin pitkiä taukoja polttamisesta.

      • afasfasdfasf

        vedät varmasti poskeen...


      • Ei näin :(

        Herranjumala 11 v! Tuo oli kyllä järkyttävää lukea! Kohta olet kyllä riippuvainen tupakasta, sillä kehosi pian vaatii nikotiinia enemmän ja enemmän! Rakas lapsi, nauti lapsuudesta kun vielä voit, äläkä aloita polttamista, se heikentää pahasti terveyttäsi, jos aloitat nuorena! Tiedän että nyt ajattelet että olen kusipää kun sanon tällaista, mutta nauti mieluummin raikkaasta ilmasta kuin tupakansavusta, sillä menehdyt nopeammin, mitä nuorempana aloitat.


      • 21
        afasfasdfasf kirjoitti:

        vedät varmasti poskeen...

        Itse en ole riippuvainen, vaikka imailen röökiä satunnaistesti(en poskeen), mutta kunhan et joka päivä vedä niin ei se koukuta. Varsinkin kuin saanti tälläselle 13v. on aika huono


    • jQ

      olen 15v ja olen polttanut jo 6 vuotta minun mielestäni tupakan poltossa on enemmän hyötyjä kuin haittoja

    • jari 1997

      jQ olen samaa mieltä ja hasistakin on välil mukava vetää

    • rööki mies

      on jokaisen oma asia polttaako vai ei minä olen polttanut 10 v lähtien isä aina tarjosi aluksi ja sanoi että kovat jätkät polttaa

    • lapsi lemiltä

      olen 12 v poika löysin täyden tupakka askin kertokaa minulle pitäisikö minun polttaa se vai antaa muille koulukavereille?

    • LOPETTAJA

      lapsi lemiltä

      Heij ! polta koko aski taino ainakin siihen asti että tajuat että se on tyhmää sitten voit tarjota kavereilles parit sauhut.Kun aski on mennyt niin kaikki on taas hyvin.
      sanon ihan kokemuksesta kun itse olen 12v ja olen koukussa röökiin.Eij kannata ! tänäänkin olen etsinyt hakijaa koko päivän :'(

    • Kokeillut, enkä kadu

      Ennen olin tupakkaa ja tupakointia vastaan, mutta sitten sain tietää, että yksi parhaista ystävistäni (ja uusista ystävistäni) polttaa, ja mietin, että kyllä se pitää kokea. En mä nyt koko tupakkaa polttanu, vähä vaan maistelin. En oo koukussa, mutta haluan tupakkaa. Kukaan läheiseni ei polta, paitsi ne pari ystävää. Ei ole painostettu, eikä kukaan ehdottanut. Itse tein päätöksen, enkä kadu. En kehota ketään aloittamaan, mutta ehkä näen itseni tulevaisuudessa polttavan. En aktiivisesti, mutta silloin tällöin. Nyt pitäis keksiä mistä sitä röökiä hankkis, kun oon vielä yläaste-ikäinen, ja näin.

      • Nuori

        Mulla kans tupakan saamisessa ongelma ku oon alaikänen ja ei oo ketään jolta viittis mennä ihan suoraan pummimaan... Kovasti mä tupakkaa haluaisin ku kaikki suunnitelmat tupakan saamiseks melkeen menee pieleen jollain tapaa!! Kertokaa ihmeessä jos teistä joku ryhtyis hakijaks :D


    • FGFGFGFGFG

      Kokeilin tossa pari kuukaut sit ja oon 13v. Oon satunnaisesti polttanu siit asti, mut en oo varma oonks koukus. Joskus tekee vitusti mieli, mut en tiiä haluunko vaan sen päähänmeno tunteen vaan ooks todellaki riippuvaine.

    • ??

      Moiih tuleeko tupakasta riippuvainen ja tuleeko siihen vaatteisiin haju??

      • sätkät suuhu vaa kaikki

        ei tule helposti riipuvaiseksi eikä tuu vaatteisiin kovin kova haju


    • ottakaa mallii must

      OK mä tiiän et en sais polttaa oon 13v ja poltan alotin polttaa 10 v ku kamut tarjos ja sit oon toiminu isoveljen kautta ostajana isäkin polttaa mut ku ne oli äitin kaa lontoossa isi osti sähkö tupakkaa mä en enää jaksanu ku piti ain ostaa isoveljeltä röökii se viel laitto korotettuun hintaan ain ku isi ei oo kotona eli joka päivä :oon yksin kotona niin otan sen isän sähkö tupakan ja poltan sitä .........musta tuli 11 v riippuvainen tuptkkaan ja sitä piti koko ajan saaha polttaa mut nyt ku isällä on se sähkö tupakka niin mun tupakan himo on koko ajan vaan laantunu =) siin on kai jotain lopettamiseen auttavii vaikutteita ............................................................................................................nyt kyl ku saan lopetettuuen ala koskaan enää polttaa isä on vieny mut parikin kertaa sairaalaan ku aina yskin ja henkee ahistaa mut JEE oon lopettamisessa loppu suorallaaaaaaa TERKKUI KAIKILLE POLTTAJILLE OTTAKAA MUST MALLIIIIIIIIII

    • sähkärin puolesta

      Tupakan poltto ei mielestäni ainakaan ole kovin "paha" asia. Itse poltan, vaikka en kuitenkaan paljoa. Hyvin moni nuorista aloittaa tupakan polton juuri tyyliin "kaveri tarjoaa, käydään sitten muutaman kerran viikossa polttamassa sen kanssa, joka päivä ja lopulta on vain yksinkertaisesti pakko hankkia lisää." Voit itse päättää poltatko vai et, mutta sanon tämän. Jos, jos poltat tehdäksesi vaikutuksen jollekkin kaverille, voin sanoa suoraan että se on pentumaista. Pilaat terveytesi vain kaverin takia. Järkevää. Kavereita tulee ja menee, ja niihin voi tehdä vaikutuksen muutenkin kuin polttamalla!
      Itse olen alaikäinen, ja myös siirtymässä sähkötupakkaan. Enpähän ainakaan pilaa terveyttäni. Lopuksi näytän teille juutupe videon mitä oikeasti keuhkoihisi syntyy polton takia...

      http://www.youtube.com/watch?v=Npty8yrWl7s PS. SKIPATKAA SAMANTIEN NOIN 3 minuuttiin, ainut asia mikä tapahtuu ennen sitä on että 2 kartonkia tupakkaa (20 toppaa) poltetaan koneessa, jonka vesi nyt höyrystetään.

      • hienolt näyttä voos kokeil iteki

        www.iltalehti.fi/terveys/2012032315364036_tr.shtml


    • tupis_0

      minun oma tyttäreni oli 11 puol vuotta vanha kun aloitti polttamisen

      • rööki o hyvää

        oon 11 ja poltan röökii


    • asd6

      Tupakkatuotteiden myyminen alaikäisille ja hallussapito alaikäisillä on laitonta polttaminen taas ei tuon minä olen kuullut.

      • h5grewq

        Kannattaa varmaan jättää niiden toisten teinien kuulopuheet ihan omaan arvoonsa ja katsoa mitä laissa lukee. Tännekin ne on jo laitettu esiin.


    • anonyymi8

      Ite oon 12 v ja oon nyt polttanut öö 2 viikkoo satunnaisesti ( en poskarei ) ja polttaminen ei oo kielletty !!

      • minä

        vittuku oot tyhmä tulet leijumaan tänne omalla tupakoitsemisella missä ei ole miään järkeä varsinkaan tuon ikäisenä koska olen nyt koukussa tupakkaan rahaa menee ja muuhun ei jää varaa ja toi poskari homma ku kirjotit tekeekö se susta kovemman kun vedät henkeen vaikka olit tuolloin polttanut 2vk ni nykyään lopetit kokonaan tai poltat askin päivässä -.-


    • saa polttaa

      Myös alaikäisen tupakoitsijan oikeudet on suojattu aika hyvin. Esim. laitoksessa asuvan ala-ikäisen tupakoitsijan tupakointivälineitä ei ole lupa takavarikoida henkilökunnan toimesta ja tupakointikin järjestynee, kunhan se tapahtuu hieman syrjässä.

      Eli ilmeisesti ala- ikäinen saa polttaa ja omistaa tupakointivälineitä mutta tupakkatuotteiden ostossa on turvauduttava johonkin täysi- ikäiseen tai haettava tupakat Virosta, jossa on löysempi kontrolli.

    • Näin se vaa on

      Siis alaikäselle välittäminen ja myyminen on kiellettyä, myös hallussapito alle 18 vuotiailta

      • jfjjfj76uuj

        Jaha. Arkistojen kaivelija iskee taas. Vuosia vanha ketju, joka on jo aiemmin saatettu ajantasalle lakimuutosten suhteen piti kaivaa esiin ja täydentää nollaviestillä. Onko nyt hyvä mieli?


    • opiskelija forssasta

      Tietäiskö joku mistä alle 18v sais forssasta ostettua tupakkaa? Tuntuu olevan kauheen vaikeeta...

      • opettajasi1

        Et sinä mikään opiskelija ole, jos olet alle 18-vuotias. Lapsista puhutaan oppilaina.
        Ja lapsen eivät saa pitää hallussaan tupakkatuotteita, joten kyselysi on aivan tarpeetonta.


    • enoovarma

      Njaah oon ite 10v ja oon polttanu 8tupakkia... Pakko lopettaa, koska oon ala ikäne.Ja mun käsittääksee ala-ikäinen saa poltaa? En oo varma-

    • tupakkaalaikäisenä

      Onko nykyään tupakan polto alaikäisenä salittu vai ei?? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

      • 76tjygf

        Mitäs luulisit? Uskaltaisitko lyödä vetoa sen puolesta, että kun asenneilmapiiri ja lainsäädäntö on jo ainakin pari vuosikymmentä vain tiukentunut tupakan suhteen, niin jostain kumman syystä lainsäädäntö koskien alaikäisten tupakointia olisikin lieventynyt?

        Minä en uskaltaisi.

        Tosin tiedän vastauksenkin.

        Tupakkalain pykälä vuodelta 2010 on edelleen sama:

        "11 § (20.8.2010/698)

        Tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito on kielletty alle 18-vuotiaalta."


    • PÄVE69

      KUULKAAS NYT, VÄHÄN TARKEMPAA TIETOO PLIIS!!!!

      • moi8969

        niiiiiiii


      • nomoi4234

        Just niin, kaikki uusavuttomat pällit kun ei sen paremmin osaa itse tehdä tiedonhakuaan kuin ottaa sitä tietoa täältä, missä se nyt on muutamankymmenen viestin välistä kaivettava.

        Selkokielellä siis tumpuloille, kiitos. Eihän se riitä, että PÄVE69:n kirjoituksen yläpuolella viimeisessä 7.1.2016 20:14 kirjoitetussa vastauksessa on asia harvinaisen selvästi sanottu.


    • Defffff444hhhjkkk

      Oon 12 poltan sillon tällöin parikertaa viikossa minun mielestä siitä on yhtä paljon haittaakun hyötyä

      • rgftdvb

        Kerrotko vielä mitä ne hyödyt olivat?


    • Suomi.on.ankara

      Häkki heiluu tai lastenkoti.

    • polttiaine

      joo o. Itse poltan nykyään jos täyspäiväsesti ja olen 12vuotias. Saan tupakit sillein että kun vanhemmat polttaa nii pöllin askeista muutaman ja käärin itsekkin välillä. Vanha keskustelu mutta ihsm.

    • Tupakkapoika113

      Olen 13v ja olen 8vuotta polttanut tupakkaa ja kannabista. Entä sitte

    • Kannabissonhyvvää

      Oon nyt 12 ja oon jo polttanu 2 vuotta, yhen kerran kokeillu kannabista ja se oli TOSI HYVÄÄ ;))))

      • Hepoonparasta

        Mä oon kuus, ja oon polttanut 4,5 vuotta kannabista ja vuoden hepoo. Hepo vasta hyvää onkin :))))))) (<-- kertokaa joku mitä nää hymiöt on, jolla on monta suuta?)


    • Kokemustaonliikaa

      Siis mitä ihmettä te kaikki selitätte...
      1. Tupakan hallussapito ei oo kiellettyä alle 18vuotiailta (omaa kokemusta löytyy ku kytät tuli vieree ku poltin ja sit ne meni tarkistaa et onko se laitonta, tulivat takas ja sanoivat että tumppaa tuo, eikä mitään muuta)
      2. Tupakointi ei todellakaa oo siistiä, ite oon vasta 14ja poltan, mut silti tuntuu hirveeltä kattoo ku jotku alle 12 vuotiaat polttaa. Miettikää pari kertaa ennenkuin alotatte koska tupakkaan jää koukkuun!!!

    • sumpro

      Tupakan poltto ei ole laitonta syy on siinä että tupakasta voi jäädä riippuvaiseksi ja sitähän en halua että tuun riippuvaiseksi mutta jouluna aion polttaa röökii ainaki vaikka oon 14vuotias mutta omalla vastuulla ja ei saa jäädä koukkuun jos mä poltan älkää ottaako mallia

    • Anonyymi

      Oon 4 kertaa kokeillut
      (EN SUOSITTELE KOKEILEMAAN)

    • Anonyymi

      Kaikki tupakkaa polttavat ovat talidomeja ja vajaa älyisiä joilta pitäisi ottaa kansalaisuus pois heti.

    • Anonyymi

      tuttia sinun pitäis vielä imeä taikka äitylin tissiä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe