Rakensin juuri elämäni ensimmäisen akvaarion. Ostettuja minulla on ollut ennenkin, mutta pieniksi ne jäävät kun harrastus kehittyy. Aluksi ajattelin jonkinlaista ulkona olevaa karppiallasta, mutta ei sellaista "loskassa ja paskassa" ravaamista kestä. Olisi lisäksi pitänyt muuttaa asuntoon, jossa on piha.
Asun kerrostalokaksiossa itsekseni (50 neliötä). Pohjaratkaisu on vanhassa talossa huono, eli järjettömän kokoinen olohuone/makuuhuone, pieni eteinen, samaa kokoa oleva keittiö ja kylpytilat (ovi eteisestä). Akvaarioharrastajalle asunto on kuitenkin sopiva. Tekemäni akvaario on molemmilta sivuiltaan noin 6 metriä ja korkeutta on vajaat pari metriä. Jokainen laskekoot tilavuuden itse. Ylhäällä on noin 40 cm tyhjää tilaa katon ja akvaarion välissä. Keittiön ja eteisen väliin jätin 60 cm levyisen käytävän. Muuten olohuoneeni on pelkkää akvaariota.
Olen melko näppärä käsistäni ja lasien saumakohdat on metallivahvikkein tuettu. Itse paksun lasin särkymistä en pelkää, mutta joku lasiosien saumoista saattaa pettää tai alkaa vuotamaan. Osaako kukaan sanoa onko tällaisia tilanteita varten olemassa vakuutuksia? Uskon vesivahinkojen olevan suhteellisen suuret jos se vesimassa esimerkiksi töissä ollessani lähtee vapaaksi, vaikka kyllä se vesi sitten aikanaan suihkukaivon ja lehtiluukun kautta poistuu. Vai kannattaako lattia ja seinät päällystä kumimatolla? Teillä kauemmin alaa harrastaneilla on tästä varmaan tietoa.
Entä kuinka isoa kalaa tuollaiseen akvaarioon voi ottaa? Onko esimerkiksi pieni hai tai rausku täysin mahdoton? Entä kesyyntyykö se? Joudun nimittäin tekemään huoltotoimenpiteita sukelluspuvussa katonrajassa olevan aukon kautta enkä haluaisi alkaa tulla syödyksi. Tällä hetkellä akvaariossani ei ole vielä lainkaan kaloja. Otan mielelläni vastaan lajiehdotuksia, mutta vinkit huollosta kiinnostavat eniten.
Ison akvaarion huolto?
6
796
Vastaukset
- fish KING
Kannattaa toki kysyä yläkerran asukkaalta lupaa jos vaikka rakentaisit ponnulaudan josta pääsisit suklaamaan akvaan huolto hommia tekemään... se olisi helpoin ratkaisu, piikata reikä kattoon, siis naapurin lattiaan. Riittävän suuri tietenkin.
Juu ei kukaan kestä tollasta loskassa ja paskassa ravaamista, ei ees meijjän minisiat.
Mitä enemmän saat kumimattoa mahtumaan sitä paremmalta tilanne taatusti näyttää naapureidenkin silmissä, turvallisuus ennen kaikkea.
Kyllä jokin paholaisrausku tai hietahai sopii komeasti akvaarioosi, ja ne kesyyntyvät niin että niiden kanssa voi jopa katsella televisiotakin iltaisin, ota kaveri sylliin vain ja nauti tilanteesta.
Vakuutukset kannattaa ottaa ulkomaalaisesta yhtiöstä, näin vältyt vahingon sattuessa turhilta lakipyykiltä kun osaava firma hoitaa homman täysin puolestasi.
Sukelluspuku on aivan turhaa, kyllä haiden kanssa voi hengailla ihan ilkosillaankin, saa ainakin tuntumaa kun eläin ottaa hellään syleilyynsä.
Olen kuullut jostain suklaamonnista jossain dokumentissa, olikohan se Kummelien ihmeellinen maailma vai mikä, en tarkkaan muista enää, siitä on jo aikaa.
Huollon kanssa ei kannata hikoilla, riittävän suuri hiekkasuodatin alakerran naapurin parvekkeelle ajanee asiansa.- Jujones
Suomalaista kateutta! Tuijota sinä vain kultakalamaljaasi kun minä uiskentelen haiden ja rauskujen valtakunnassa.
- fish KING
Jujones kirjoitti:
Suomalaista kateutta! Tuijota sinä vain kultakalamaljaasi kun minä uiskentelen haiden ja rauskujen valtakunnassa.
Olispa itelläkin noin mahtavat haaveet!!!
- -Rihma-
"Tekemäni akvaario on molemmilta sivuiltaan noin 6 metriä ja korkeutta on vajaat pari metriä. Jokainen laskekoot tilavuuden itse. Ylhäällä on noin 40 cm tyhjää tilaa katon ja akvaarion välissä. Keittiön ja eteisen väliin jätin 60 cm levyisen käytävän. Muuten olohuoneeni on pelkkää akvaariota."
Laitatko kuvaa?
Suomalainen on kyllä niin urpo, ettei se näkemättä usko, niin en minäkään, ennenkun nään. En ole kateellinen, sillä mulle riittää omat akvaarioni. =)
Vakuutusyhtiön kanssa kannattaa keskustella kuinka tuollaiset tee-se-itse-hökötykset vakuutetaan ja kuinka mahdolliset vesvahingot korvataan. ;) - solemikhän
Voishan tuo olla tottakin, Amerikassa vaikka. Lyhyellä matikalla tilavuus on 72 m^3, joten painoa on silloin 72 tn. Dippainssin matikalla (eli ei kovin häävillä) ei taitais ihan tavallinen talo, saati kerrostalo kestää sellaista kuormaa 6*6 metrin alueella.
=) Mutta hyvä päiväuni kuitenkin.
Että soronoo- fish KING
toivottavasti ei ehkä heräisikän siitä, saadaampahan pysymään yksi sekoboltsi lisää neljän seinän sisällä.
tilavuudeksi laskin n. 47tonnia joka painaa valmiina akvaariona n. 50.000kg tuskin sitä kannattelee kerrostalon raamit, keep it cool out there.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksoisliekki-ihmiset
Kun olette tavanneet kaksoisliekkinne, miltä se on tuntunut? Ole tosi utelias tietämään.3072989- 321435
- 851423
Oletko jo saanut apua mt-ongelmiisi?
Ja onko harhat helpottuneet? Vieläkö tunnet että sinua seurataan, ja kotonasi käydään poissa ollessasi?1791322- 1171141
- 49941
Vasemmisto osoittaa mieltä Berliinissä - Miksi?
Eikös siellä ollut juuri demokraattisesti järjestetyt vaalit jossa kansa on sanonut mielipiteensä ja KAIKKIA on kuultu t201913- 59874
- 76862
Yritin alkaa nukkumaan
Mutta ei tule uni. Jäin miettimään olikohan ne rakkaudelliset vastaukset juuri sinulta ja mulle osoitettuja... Olisi une46796