Lamictal kokemuksia ?

Kenelläkään ?

Minulla epäillään bipo II:sta ja sain Lamictal-reseptin. Tiedän, että kyse on epilepsialääkkeestä, jotka käytetään Bipo:n depression estoon. Millaisia kokemuksia teillä on tästä lääkkeestä ? Ainakin nyt alussa olen ihan zombie eli silmät seisoo päässä, päätä särkee ja muisti pätkii. T

199

43602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamictal juu

      nostot varovasti, kun saat lääkkeen ajettua sisään niin hyvä. haitat nostojen jälkeen max 1kk:si. älä anna periksi lääkkeen kanssa, tuo on ehdottomasti paras, useat kehuneet. lääke on myös niitä harvoja joilla paino pysyy kurissa tai saatat laihtuakkin. toimii hyvin kaksisuutnaisessa monella tapaa.

      • Käytössä lamictal. Erinomainen lääke ja ainakaan mulle ei tullut minkäänlaisia sivu oireita. Kokeiltiin ensin absenorii ja litoa. Lamictal ollu selkeesti paras. Päästy hyviin tuloksiin.


      • kaitsu kompa

        Mitä tarkoitat lääkkeen ajamisesta sisään? Ilmeisesti sitä, että olet saanut vereesi niin paljon lääkettä kuin kehosi tarvitsee ja reseptissä lukee. Lääkehän on melkoinen myrkky, jos tarkkoja ollaan ja sitten ei helpolla pääse eroon enää, kun aloittaa. Kysymyksessä on epilepsialääke, ei bibojen lääke lainkaan. Monet ovat saaneet tuosta lääkkeestä epileptisiä kohtauksia.
        Nykyään lääkkeitä määrätään melko hulvattomasti ja melkeen voidaan jo sanoa, että kaikki psykiatriset ja neurologiset lääkkeet sopivat potilaalle kuin potilaale, varsinkin psykiatriset lääkkeet.
        Psykiatriset potilaat olette liian hyväuskoisia lääkäreitänne kohtaan. Tämä Lamictal on suht koht uusi lääke ja kalliimpi kuin vanhemmat tutut valmisteet biboon, joten rahaahan sillä vedetään.


      • Järki käteen
        kaitsu kompa kirjoitti:

        Mitä tarkoitat lääkkeen ajamisesta sisään? Ilmeisesti sitä, että olet saanut vereesi niin paljon lääkettä kuin kehosi tarvitsee ja reseptissä lukee. Lääkehän on melkoinen myrkky, jos tarkkoja ollaan ja sitten ei helpolla pääse eroon enää, kun aloittaa. Kysymyksessä on epilepsialääke, ei bibojen lääke lainkaan. Monet ovat saaneet tuosta lääkkeestä epileptisiä kohtauksia.
        Nykyään lääkkeitä määrätään melko hulvattomasti ja melkeen voidaan jo sanoa, että kaikki psykiatriset ja neurologiset lääkkeet sopivat potilaalle kuin potilaale, varsinkin psykiatriset lääkkeet.
        Psykiatriset potilaat olette liian hyväuskoisia lääkäreitänne kohtaan. Tämä Lamictal on suht koht uusi lääke ja kalliimpi kuin vanhemmat tutut valmisteet biboon, joten rahaahan sillä vedetään.

        Joko et ole kaksisuuntainen tai sitten olet todella lääkevastainen. Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti, eivätkä kaikki lääkkeet sovi kaikille potilaille. En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen epileptistä kohtausta Lamictalista. Lamictal on erittäin hyvä ja tehokas tasaaja niillä annoksilla, joita määrätään psykiatriseen hoitoon. Olen itse käyttänyt kohta kuusi vuotta. Alku oli hankalaa, mutta tasapaino löytyi kuukaudessa. Jokainen on yksilö, mutta itselleni tämä lääke sopii ja pitää syvät depressiot poissa yhdessä kognitiivisen psykoterapian kanssa.


      • Gjkfg
        Järki käteen kirjoitti:

        Joko et ole kaksisuuntainen tai sitten olet todella lääkevastainen. Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti, eivätkä kaikki lääkkeet sovi kaikille potilaille. En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen epileptistä kohtausta Lamictalista. Lamictal on erittäin hyvä ja tehokas tasaaja niillä annoksilla, joita määrätään psykiatriseen hoitoon. Olen itse käyttänyt kohta kuusi vuotta. Alku oli hankalaa, mutta tasapaino löytyi kuukaudessa. Jokainen on yksilö, mutta itselleni tämä lääke sopii ja pitää syvät depressiot poissa yhdessä kognitiivisen psykoterapian kanssa.

        "Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti"

        En oo pitkiin aikoihin edes nauranut, mutta tälle lauseelle nauroin niin, että mahaan sattui. Kiitos :)


      • Anonyymi
        Järki käteen kirjoitti:

        Joko et ole kaksisuuntainen tai sitten olet todella lääkevastainen. Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti, eivätkä kaikki lääkkeet sovi kaikille potilaille. En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen epileptistä kohtausta Lamictalista. Lamictal on erittäin hyvä ja tehokas tasaaja niillä annoksilla, joita määrätään psykiatriseen hoitoon. Olen itse käyttänyt kohta kuusi vuotta. Alku oli hankalaa, mutta tasapaino löytyi kuukaudessa. Jokainen on yksilö, mutta itselleni tämä lääke sopii ja pitää syvät depressiot poissa yhdessä kognitiivisen psykoterapian kanssa.

        Eräs tuttavani käyttää Lamictalia ja hän on muuttunut luonteeltaan töykeäksi ja sanoo tosi pahasti ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs tuttavani käyttää Lamictalia ja hän on muuttunut luonteeltaan töykeäksi ja sanoo tosi pahasti ihmisille.

        Todennäköisesti tässä on kyse siitä, että hänellä on jonkinasteinen hypomania tai mania jakso käynnissä, ei niinkään lamictalista.

        Me bipot ollaan tosi töykeitä manioissa, kun kuvitellaan olevamme jotain euroopan omistajia ja parempia kaikessa kuin muut.


      • Gjkfg kirjoitti:

        "Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti"

        En oo pitkiin aikoihin edes nauranut, mutta tälle lauseelle nauroin niin, että mahaan sattui. Kiitos :)

        Gjkfg , joo , kyllä minuakin naurattaisi, jos ei olisi niin hirveää mitä nämä psykiatrit tekevät. Joku ylilääkäri joka ei ole koskaan nähnyt poikaani, oli esittänyt että seuraavaksi voisi tätä pojalle antaa, joka on "skitsofreenikko". Ei epilepsiaa eikä bipolaarisuutta ! Mihin onkaan Suomi mennyt, kun nuorten ihmisten elämät tällä tavalla tuhotaan. Poikani on jo pitkään ollut koekaniini, kun on lääkeresistentti .


      • Anonyymi
        Järki käteen kirjoitti:

        Joko et ole kaksisuuntainen tai sitten olet todella lääkevastainen. Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti, eivätkä kaikki lääkkeet sovi kaikille potilaille. En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen epileptistä kohtausta Lamictalista. Lamictal on erittäin hyvä ja tehokas tasaaja niillä annoksilla, joita määrätään psykiatriseen hoitoon. Olen itse käyttänyt kohta kuusi vuotta. Alku oli hankalaa, mutta tasapaino löytyi kuukaudessa. Jokainen on yksilö, mutta itselleni tämä lääke sopii ja pitää syvät depressiot poissa yhdessä kognitiivisen psykoterapian kanssa.

        Peijaksen psykiatriselle puolella kyllä määräilevät hulvattomasti ja niin myös muissa psykiatrian puolen poleilla joissa olen käynyt , käyttäytyvät mielivaltaisesti potilasta kohtaan ja kirjoittavat vääriä lääkkeitä vaikka potilas ei niitä haluaisi. Respti kirjoitetaan vaikka niitä ei halua, jäänyt pariinkin kertaan lääkkeet hakematta. Kiertäkää tälläset paikat kaukaa!


      • Anonyymi
        Järki käteen kirjoitti:

        Joko et ole kaksisuuntainen tai sitten olet todella lääkevastainen. Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti, eivätkä kaikki lääkkeet sovi kaikille potilaille. En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen epileptistä kohtausta Lamictalista. Lamictal on erittäin hyvä ja tehokas tasaaja niillä annoksilla, joita määrätään psykiatriseen hoitoon. Olen itse käyttänyt kohta kuusi vuotta. Alku oli hankalaa, mutta tasapaino löytyi kuukaudessa. Jokainen on yksilö, mutta itselleni tämä lääke sopii ja pitää syvät depressiot poissa yhdessä kognitiivisen psykoterapian kanssa.

        Kyllä määräilevät aivan hulvattomasti lääkkeitä varsinkin psyykkeenlääkkeitä julkisella puolella ja varsinkin psyk.poleilla hoito keskittyy lähinnä siihen että aivopestään niitä syömään jos niistä kieltäytyy. Ei kunnioiteta potilaan päätöstä pysyä lääkettömänä.Kerron tämän oman kokemukseni kautta, 15 minuutin käynnin jälkeen lähdin ssri lääkitys kädessä vastaanotolta. Jättävät myös ilman seurantaa kun määräväät näitä lääkkeitä psyk.polilta eivätkä vastaa yheydenottoihin kun potilaalle tulee ongelmia lääkityksen suhteen. Jättävät myös yksin lääkkeiden lopetusten kanssa.


      • Anonyymi
        onnenmatkaaja kirjoitti:

        Käytössä lamictal. Erinomainen lääke ja ainakaan mulle ei tullut minkäänlaisia sivu oireita. Kokeiltiin ensin absenorii ja litoa. Lamictal ollu selkeesti paras. Päästy hyviin tuloksiin.

        Höpö höpö


      • Anonyymi
        kaitsu kompa kirjoitti:

        Mitä tarkoitat lääkkeen ajamisesta sisään? Ilmeisesti sitä, että olet saanut vereesi niin paljon lääkettä kuin kehosi tarvitsee ja reseptissä lukee. Lääkehän on melkoinen myrkky, jos tarkkoja ollaan ja sitten ei helpolla pääse eroon enää, kun aloittaa. Kysymyksessä on epilepsialääke, ei bibojen lääke lainkaan. Monet ovat saaneet tuosta lääkkeestä epileptisiä kohtauksia.
        Nykyään lääkkeitä määrätään melko hulvattomasti ja melkeen voidaan jo sanoa, että kaikki psykiatriset ja neurologiset lääkkeet sopivat potilaalle kuin potilaale, varsinkin psykiatriset lääkkeet.
        Psykiatriset potilaat olette liian hyväuskoisia lääkäreitänne kohtaan. Tämä Lamictal on suht koht uusi lääke ja kalliimpi kuin vanhemmat tutut valmisteet biboon, joten rahaahan sillä vedetään.

        Oletko huomannut ettei nämä lääkepäät kuuntele :)

        Tämä paikka on todella mielenkiintoinen, todellisuus jossa nämä bipot ja heidän "seuraajansa" elävät on melko harhakäsitteinen

        On helpompi uskoa että on sairas kuin ottaa vastuu omasta henkisestä tilastaan ja sen luomisesta


      • Anonyymi
        Järki käteen kirjoitti:

        Joko et ole kaksisuuntainen tai sitten olet todella lääkevastainen. Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti, eivätkä kaikki lääkkeet sovi kaikille potilaille. En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen epileptistä kohtausta Lamictalista. Lamictal on erittäin hyvä ja tehokas tasaaja niillä annoksilla, joita määrätään psykiatriseen hoitoon. Olen itse käyttänyt kohta kuusi vuotta. Alku oli hankalaa, mutta tasapaino löytyi kuukaudessa. Jokainen on yksilö, mutta itselleni tämä lääke sopii ja pitää syvät depressiot poissa yhdessä kognitiivisen psykoterapian kanssa.

        Kyllä muuten määräillään, lääkärit saavat bonuksia ja lääkekonferenssimatkoja resepteistä joita he kirjoittavat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti tässä on kyse siitä, että hänellä on jonkinasteinen hypomania tai mania jakso käynnissä, ei niinkään lamictalista.

        Me bipot ollaan tosi töykeitä manioissa, kun kuvitellaan olevamme jotain euroopan omistajia ja parempia kaikessa kuin muut.

        Ottaisit reppana elämäsi haltuun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs tuttavani käyttää Lamictalia ja hän on muuttunut luonteeltaan töykeäksi ja sanoo tosi pahasti ihmisille.

        Lamictal aiheuttaa kiukkua silloin sanoo tökerösti. Tiedän kokemuksesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaisit reppana elämäsi haltuun

        Haista vittu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaisit reppana elämäsi haltuun

        Älä sinä kuule UJELLA jos et ole näitä sairauksia kokenut .henkisen puolensairaudet johtuvat jonkun kemiallisen aineen vajauksesta sekä geeneistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko huomannut ettei nämä lääkepäät kuuntele :)

        Tämä paikka on todella mielenkiintoinen, todellisuus jossa nämä bipot ja heidän "seuraajansa" elävät on melko harhakäsitteinen

        On helpompi uskoa että on sairas kuin ottaa vastuu omasta henkisestä tilastaan ja sen luomisesta

        Joskus se on vain päätös elämän ja kuoleman välillä,tuo lääkkeiden syöminen. En niitä ainakaan itse ihan hepposin perustein alkanut syömään.


      • Anonyymi
        kaitsu kompa kirjoitti:

        Mitä tarkoitat lääkkeen ajamisesta sisään? Ilmeisesti sitä, että olet saanut vereesi niin paljon lääkettä kuin kehosi tarvitsee ja reseptissä lukee. Lääkehän on melkoinen myrkky, jos tarkkoja ollaan ja sitten ei helpolla pääse eroon enää, kun aloittaa. Kysymyksessä on epilepsialääke, ei bibojen lääke lainkaan. Monet ovat saaneet tuosta lääkkeestä epileptisiä kohtauksia.
        Nykyään lääkkeitä määrätään melko hulvattomasti ja melkeen voidaan jo sanoa, että kaikki psykiatriset ja neurologiset lääkkeet sopivat potilaalle kuin potilaale, varsinkin psykiatriset lääkkeet.
        Psykiatriset potilaat olette liian hyväuskoisia lääkäreitänne kohtaan. Tämä Lamictal on suht koht uusi lääke ja kalliimpi kuin vanhemmat tutut valmisteet biboon, joten rahaahan sillä vedetään.

        Onko sinulla lääkärin, erikoistuneen psykiatrin tai farmakologian tutkinto ja pätevyys? Jos ei ole, niin sinulla ei ole mitään kanttia tulla tekemään arvioita kenenkään ihmisen tarvitsemista tai ottamista lääkkeistä?


      • Anonyymi
        kaitsu kompa kirjoitti:

        Mitä tarkoitat lääkkeen ajamisesta sisään? Ilmeisesti sitä, että olet saanut vereesi niin paljon lääkettä kuin kehosi tarvitsee ja reseptissä lukee. Lääkehän on melkoinen myrkky, jos tarkkoja ollaan ja sitten ei helpolla pääse eroon enää, kun aloittaa. Kysymyksessä on epilepsialääke, ei bibojen lääke lainkaan. Monet ovat saaneet tuosta lääkkeestä epileptisiä kohtauksia.
        Nykyään lääkkeitä määrätään melko hulvattomasti ja melkeen voidaan jo sanoa, että kaikki psykiatriset ja neurologiset lääkkeet sopivat potilaalle kuin potilaale, varsinkin psykiatriset lääkkeet.
        Psykiatriset potilaat olette liian hyväuskoisia lääkäreitänne kohtaan. Tämä Lamictal on suht koht uusi lääke ja kalliimpi kuin vanhemmat tutut valmisteet biboon, joten rahaahan sillä vedetään.

        Mulla menee deprakine 300mg x 2joka on myös epilepsia lääke. Lamictal kokeiltiin ensin ei sopinut. Tuli hirveitä sivuoireita ettei pystynyt syömään pakkoliikkeitä, puhevaikeuksia, jalat ei totellut käskyjä ym... Lisäksi menee ketipinor 600mg


      • Anonyymi
        onnenmatkaaja kirjoitti:

        Käytössä lamictal. Erinomainen lääke ja ainakaan mulle ei tullut minkäänlaisia sivu oireita. Kokeiltiin ensin absenorii ja litoa. Lamictal ollu selkeesti paras. Päästy hyviin tuloksiin.

        Uudet lamictal paketit niin hankalaks tehty , ettei pilleriä tahdo saada levystä . Täytyy vaihtaa rinnakkais valmisteeseen seuraavalla kertaa kun haen lääkettä


      • Anonyymi
        Järki käteen kirjoitti:

        Joko et ole kaksisuuntainen tai sitten olet todella lääkevastainen. Kukaan lääkäri ei määräile lääkkeitä hulvattomasti, eivätkä kaikki lääkkeet sovi kaikille potilaille. En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen epileptistä kohtausta Lamictalista. Lamictal on erittäin hyvä ja tehokas tasaaja niillä annoksilla, joita määrätään psykiatriseen hoitoon. Olen itse käyttänyt kohta kuusi vuotta. Alku oli hankalaa, mutta tasapaino löytyi kuukaudessa. Jokainen on yksilö, mutta itselleni tämä lääke sopii ja pitää syvät depressiot poissa yhdessä kognitiivisen psykoterapian kanssa.

        Olisko sulla vastaanottoa,, kun tiedät kaiken paremmin, kuin. Lääkärit?


    • en tiedä miksi pelottaaa...

      Se aloittaminen. Hassua. Ei lainkaan ole jännittänyt yrittää viedä henkeä pois masennuksissa. Nyt jännittää niin ihan kaikki! JOS ja jos JA JOS? JOS tulenkin hirmuiseen vauhtiin/päin vastoin? Jne jne jne.. Mitä siitä voi seurata? Pääsenkö hoitoon mihinkään ja milloinkaan, kun ihan "normaalinakaan" se ei ole onnistunut.

      Hui. :(

      • se vain

        ei vaikuttanut mitenkään. Vaihdettiin Lamotrikiniin ja popsin niitä joka ilta. Ensin ne väsytti mutta sitten en huomaa mitään eroa, paitsi jos jää ottamatta. On ne tasannut hieman oloja.


      • ......
        se vain kirjoitti:

        ei vaikuttanut mitenkään. Vaihdettiin Lamotrikiniin ja popsin niitä joka ilta. Ensin ne väsytti mutta sitten en huomaa mitään eroa, paitsi jos jää ottamatta. On ne tasannut hieman oloja.

        Lamictalin vaikuttava-aine on lamotrigiini. Rinnakkaisvalmistetta minäkin syön.


      • Lamictal kuvioissa

        Mulla samoja pelkoja!! :(


      • Annakka
        se vain kirjoitti:

        ei vaikuttanut mitenkään. Vaihdettiin Lamotrikiniin ja popsin niitä joka ilta. Ensin ne väsytti mutta sitten en huomaa mitään eroa, paitsi jos jää ottamatta. On ne tasannut hieman oloja.

        Lamictal ja lamotrigiini ovat sama asia.


      • Anonyymi
        Annakka kirjoitti:

        Lamictal ja lamotrigiini ovat sama asia.

        MINULLE NEUROLOGI MÄÄRÄSI JUURIKIN TÄTÄ LÄÄKETTÄ LIHASSAIRAUTEEN, MYOTONIAAN. pITÄISI HÄNEN MUKAANSA JÄYKKYYTTÄ JA KIPUJA HELPOTTAA. lÄÄKESELOSTEESSA EI KYLLÄKÄÄN PUHUTA SELLAISESTA MITÄÄN. JA MUUTENKIN VAIKUTTAISI OLEVAN AIKA VAARALLINEN LÄÄKE. MINULLA ON PAHA OSTEOPOROOSI JA TÄMÄ LÄÄKE JOPA AIHEUTTAA LUIDEN MURTUMISIA. mITÄÄN SKITSOFRENIAA EIKÄ BIBOLAARISTA SAIRAUTTA EI MINULLA OLE, PUHUMATTAKAAN EPILEPTIASTA. kYLLÄ, OLEN SITÄ MIELTÄ, ETTÄ LÄÄKÄRIT MÄÄRÄÄVÄT LÄÄKKEITÄ HULVATTOMASTI EIKÄ MINKÄÄNLAISTA SEURANTAA OLE SIITÄ, MITÄ AIHEUTTAVAT.


      • Anonyymi kirjoitti:

        MINULLE NEUROLOGI MÄÄRÄSI JUURIKIN TÄTÄ LÄÄKETTÄ LIHASSAIRAUTEEN, MYOTONIAAN. pITÄISI HÄNEN MUKAANSA JÄYKKYYTTÄ JA KIPUJA HELPOTTAA. lÄÄKESELOSTEESSA EI KYLLÄKÄÄN PUHUTA SELLAISESTA MITÄÄN. JA MUUTENKIN VAIKUTTAISI OLEVAN AIKA VAARALLINEN LÄÄKE. MINULLA ON PAHA OSTEOPOROOSI JA TÄMÄ LÄÄKE JOPA AIHEUTTAA LUIDEN MURTUMISIA. mITÄÄN SKITSOFRENIAA EIKÄ BIBOLAARISTA SAIRAUTTA EI MINULLA OLE, PUHUMATTAKAAN EPILEPTIASTA. kYLLÄ, OLEN SITÄ MIELTÄ, ETTÄ LÄÄKÄRIT MÄÄRÄÄVÄT LÄÄKKEITÄ HULVATTOMASTI EIKÄ MINKÄÄNLAISTA SEURANTAA OLE SIITÄ, MITÄ AIHEUTTAVAT.

        Näin on Annakka ! Seurantaa ei ole. Ja mitä hirveintä, tässä maassa lääkärit eivät joudu vastuuseen mistään.


      • Anonyymi
        SantaHelena62 kirjoitti:

        Näin on Annakka ! Seurantaa ei ole. Ja mitä hirveintä, tässä maassa lääkärit eivät joudu vastuuseen mistään.

        Lääkärit kuuluvat tämän maan eliittiin
        (Valitettavasti)


    • ja sivuvaikutukset

      Olen syönyt nyt kymmenen päivää kyseistä lääkettä kaksisuuntaisen hoitoon. Lääkkeen otan illalla ja seuraavana aamuna voi olla pökkerö olotila ja huimausta. Tasoittaneet on kylläkin jo olotilaa eli zombiolo itselläkin välillä niinkuin hidastettua elämää.
      Kynnys aloittaa oli korkea kun menin lukemaan sivuvaikutuksista. Ongelmana on ollut ennenkin liiallinen kehon ja olotilan tarkkailu. Pelkään saavani vakavan ihottuman tai leukopenian (verikokeetkin jo otettiin kun lämpöilin ja pelkäsin. Kaikki onneksi ok:)). Syön nyt 25 mg annostusta ja kohta nostetaan 50 milligrammaan. Miten nostot on yleensä vaikuttaneet oloon? Tuleeko sivuoireet kovempina esim. huimaus?

      • varovasti

        Itselleni annettiin lamictalia alkuvuodesta ja alkoi heti vaikuttaa. Aloitettiin 25mgstä ja nostettiin 100mg jonka jälkeen alkoi nukkumaan mennessä jalkoihin tulemaan levottomuutta, semmoista kutinaa, ainoastaan nukkumaan käydessä. Sitä pyörimistä kesti aina tunnin puolitoista ennenkuin nukahdin. nyt etsitty sopivaa annosta ja näyttäisi 75mg olevan ok.
        Syön myös litoa ja siitä ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia.


      • epi51
        varovasti kirjoitti:

        Itselleni annettiin lamictalia alkuvuodesta ja alkoi heti vaikuttaa. Aloitettiin 25mgstä ja nostettiin 100mg jonka jälkeen alkoi nukkumaan mennessä jalkoihin tulemaan levottomuutta, semmoista kutinaa, ainoastaan nukkumaan käydessä. Sitä pyörimistä kesti aina tunnin puolitoista ennenkuin nukahdin. nyt etsitty sopivaa annosta ja näyttäisi 75mg olevan ok.
        Syön myös litoa ja siitä ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia.

        hei

        Otatko lamictalisi illalla vai aamulla?

        Itsellä epilepsiaan 50 ja 100 mg ja piti vaihtaa aamuksi 100 ja illaksi 50 ettei ole kovin pirteä illasta, tuntuu että jalat on rauhallisemmat tällä annosjaolla ja iltavenyttely jalkoihin hyvä juttu


      • koska
        epi51 kirjoitti:

        hei

        Otatko lamictalisi illalla vai aamulla?

        Itsellä epilepsiaan 50 ja 100 mg ja piti vaihtaa aamuksi 100 ja illaksi 50 ettei ole kovin pirteä illasta, tuntuu että jalat on rauhallisemmat tällä annosjaolla ja iltavenyttely jalkoihin hyvä juttu

        muuten menee yöunet. Illalla ketipinoria 25mg ja litoa 600mg


      • Homer-nainen
        koska kirjoitti:

        muuten menee yöunet. Illalla ketipinoria 25mg ja litoa 600mg

        Olin tähän asti ottanut lamotrigiinini illalla ja kärsinyt sellaisista viiden tunnin nukahtamisvaikeuksista... Nyt testasin ottaa vasta aamulla annokseni ja olen ollut koko päivän ihan tajuttoman väsynyt. Olen kyllä sitä mieltä, ettei koko lääke mulle sovi. On nyt muistaakseni kolmas tai neljäs kerta kun aloitettiin Liton ohelle.

        Onko muilla kokemusta Lamictalin/lamotriginin vaikutuksesta hiustenlähtöön? Viime kesän alussa kun L. lopetettiin, alkoi puolen vuoden "sulkasato", nyt kun L. aloitettiin uudestaan loppuvuodesta, niin hiustenlähtö alkoi uudestaan tämän vuoden puolella. Tiedä sitten onko yhteyttä...


      • tonttu77

        Itsellä ei tullut nostoista muuta kuin pahoinvointia vähäksi aikaa, mutta meni ohi muutamassa päivässä. Hyvä lääke ja ollut vähän sivuvaikutuksia.


      • anitja
        Homer-nainen kirjoitti:

        Olin tähän asti ottanut lamotrigiinini illalla ja kärsinyt sellaisista viiden tunnin nukahtamisvaikeuksista... Nyt testasin ottaa vasta aamulla annokseni ja olen ollut koko päivän ihan tajuttoman väsynyt. Olen kyllä sitä mieltä, ettei koko lääke mulle sovi. On nyt muistaakseni kolmas tai neljäs kerta kun aloitettiin Liton ohelle.

        Onko muilla kokemusta Lamictalin/lamotriginin vaikutuksesta hiustenlähtöön? Viime kesän alussa kun L. lopetettiin, alkoi puolen vuoden "sulkasato", nyt kun L. aloitettiin uudestaan loppuvuodesta, niin hiustenlähtö alkoi uudestaan tämän vuoden puolella. Tiedä sitten onko yhteyttä...

        Joo, hiustenlähtö on kyllä todellinen riesa Lamictalin kanssa. Välillä tuntuu siltä, että mitään ei jää enää päähän kun jatkuvasti saa kampaa ja harjaa tyhjennellä. Tylsää...


      • d.r.t.
        epi51 kirjoitti:

        hei

        Otatko lamictalisi illalla vai aamulla?

        Itsellä epilepsiaan 50 ja 100 mg ja piti vaihtaa aamuksi 100 ja illaksi 50 ettei ole kovin pirteä illasta, tuntuu että jalat on rauhallisemmat tällä annosjaolla ja iltavenyttely jalkoihin hyvä juttu

        Mitä, jalat rauhallisemmat!!!! Onko sinulla tosiaan epi sitten? Kuullostaa kuin olisi levottomat jalat eli dopamiinihäiriö.


    • koska maniavoittoinen

      bipoI, Lamictal sopii vain masennuksen kurissa pitämiseen, niin mulle sanottiin psykiatrisessa sairaalassa jossa olin juuri 5 viikkoa manian ja unettomuuden takia.

      • auttaako migreeniin

        Onko teillä helpottanut migreenikohtauksia tuo Lamictal? Itselleni kirjoitettiin päänsärkyjen estoon. Kuinka jaksaa tsempata itseään pariksi kuukaudeksi noita annosnostoja varten...huh..


      • kirjoitettiin
        auttaako migreeniin kirjoitti:

        Onko teillä helpottanut migreenikohtauksia tuo Lamictal? Itselleni kirjoitettiin päänsärkyjen estoon. Kuinka jaksaa tsempata itseään pariksi kuukaudeksi noita annosnostoja varten...huh..

        beta-salpaajaa migreeniin jota oli lähes jokapäivä, ja auttoi. Loppui lähes kokonaan. Tuntuu ettei lääkärisi ole ajantasalla!


    • kaksssuunt

      Moro

      Mulla myös oli ensin peruslääkkeenä Absenor. En tiedä, siitäkö johtui, mutta tuli seksivaikeuksia. Nyt Lamictal ja olen ollut tyytyväinen. Tosin en tiedä, onko annostus vielä sopiva. Mutta mulla nimenomaan ongelmana kaksisuuntaisessa depressiiviisyys. Ei lihota, seksi sujuu hyvin, laihtunut olen. En tiedä, vaikutaako ruokahalun heikentymiseen, mutta olen tyytyväinen lääkkeeseen. Sisäänajovaihe rankka.

      Mitään zombie-oireita ei mulle ole tullut. Ei myöskään Diapamista, jota otan tarv. ahdistukseen. Senhän pitäisi väsyttää ja on kolmiolääke, mutta mua vain piristää.

      Ketiapiini toimii mulla kyllä niin rauhoittavana, että sen kun ottaa, niin uni tulee ja varmasti ja kestää kunnolla ja pitkään. Nukahtamaislääkkeitä en ole enää käyttänyt. Tuo Lamictalkin saattaa vähän väsyttää, kun otan sitä vain illalla. Toinen vaihtoehto on, että aamuin illoin, mutta lekuri sanoi, että voin itse kokeilla, kumpi parempi.

      • Soliseva puro

        Mä käytin vuoden Lamictal 200 mg sitalopraami 20 mg. Jätin sitalopraamin toissajouluna pois ja olen siitä asti sinnitellyt Lamictalilla. Hyvin meni tämän vuoden huhtikuulle asti, mutta sitten iski depis. Oli pakko hakea depressiolääke Lamictalin ohelle. Lamictalin haittaoireina minulla on ollut väsymys ja muistin pätkiminen. Lisäksi jotenkin ollut aikaansaamaton olo ts. ei motivaatiota mihinkään. Olo ei ole ollut SSRI:n verrattava turtumus, sillä tunteet ovat säilyneet. Multa Lamictal onneksi tasoittaa ns. hepulit pois eli en enää hermostu pienistä kuten ennen. Muistin pätkimisen vuoksi olen alentanut Lamictalin 50 mg:aan enkä enää tiedä, vaikuttaako se mitenkään. Lamictal on siis mielestäni toisaalta hyvä, toisaalta huono. Takuulla kuitenkin parempi kuin SSRI-lääkkeet, koska seksihalut ja -kyvyt sekä tunteet säilyvät.


    • Lentokala Enni

      Heivaanmoi kaikille, aloitin lamictalin vasta viikko sitten,
      eli ei pahemmin tietoa tai kokemuksia koko lääkkeestä ja siksi tänne kirjoittelen. Itse syön tällähetkellä iltaisin yhen 25mg.
      Niinkun täällä muillakin niin mullakin se on aiheuttanut univaikeuksia jo nyt, eli pitänee vaihtaa aamuksi sen ottaminen.. Onko sitten ihan pökkerössä koko päivän? Kun käytän työssä aika paljon koneita (metalliseppä) ?

      Oon myös alkanu räkätauteilee mut on paha sanoa johtuuko se lääkkeestä kun nyt on noita influenssoja niin perhanasti,, Vähän vainoharhaista itsetutkiskelua sitten ehkä? Kai?
      Tänään oksetti melkeen koko päivän ja vvähän huimailikin.
      Mitään ihottumia en oo havainnut. Viikon kuluttua tarttis nostaa kahteen pilleriin.. Vähän kyllä jännittää.

    • mömmöilijä

      Alkuun aiheutti väsymystä, vaikutuksen masennukseen huomasi jo 100 mg kohdalla. Annostusta on kuitenkin nosteltu edelleen jatkuneiden mielialaheittelyjen ja ahdistuksen jatkumisen takia. Tällä hetkellä annostus jo 300 mg ja varmaan maksimiin nostellaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut pienempi annos lamotrigiiniä ja lisäksi ssri:tä, mutta kieltäydyin ssri:tä sen aiheuttamien elämää haittaavien sivuvaikutusten vuoksi. Ei juuri sivuvaikutuksia ollut, näön tarkentumisen ongelmia on ollut ja noston alussa aina nukkumisongelmia joka menee ohi. Tunteet ei ole turtuneet, ehkä hiukan tasaisemmat ovat, helpompaa on kun olen aina ollut aivan liian syvästi tunteva.

    • Amarja

      Se on niin yksilöllistä mikä sopii kenellekkin.Itse sain ketipinorista ja lyricasta juurikin tuon zombie olon ja istuin päivästä toiseen sohvalla tuijottamassa eteeni. Lamictalista taas en saanut mitään huonoja sivuoireita vaan se on pitänyt mieleni tasaisena (annos 150mg) ja olen erittäin tyytyväinen vihdoin sopivasta lääkkeestä :)

      • hu huu

        Sama täällä, lamictal pelaa hyvin, ei oo zombie olo (annos 250mg)..
        Muista lääkkeistä on kyllä huonoja kokemuksia.


    • Mullakin aluksi oli muistin pätkimisiä useasti. Mutta nytten kun rauhallisesti 25mg/kk lisää ollaan nostettu, ja 100mg on nyt, on jo todella hyvä olla, mieli on hyvä. Eihän se aina kaikille sovi mutta toivottavasti lääke on sinulla toimiva! Minä kyllä otin aina lääkkeet syötyäni, ettei tulisi huono olo koska tyhjään vatsaan lääkkeen ottaminen on aika huono juttu koska oireet voi tulla kuulemma suurempina, etenkin pahoinvointi ja päänsärky, näin ainakin isäni sanoi kun aloitin lääkitykset.

    • bipo itsekin

      Lamictal 300mg käytössä. Oikeastaan ainoa huono puoli itselläni oli, että menee muutama kuukausi ennen kuin annosmäärä voidaan nostaa tarpeeksi suureksi, jotta vaikutus oikeasti tuntuu. Ei se välttämättä täysin masennusta poista, mutta masennuskaudet ovat melko lieviä eivätkä kovinkaan pitkä. SSRIt eivät sovi minulle tai laukaisevat hypomanian heti ja ymmärtääkseni taas esim. valvoporaateissa on enemmän haittavaikutuksia kuin lamotrigiinissä.

    • joku_

      Otan lamictalia tällä hetkellä 75mg ja nosto tehdään varovasti, sillä litosta mulla tuli kauheasti ihottumaa ja lääke lopetettiin samantien. Lamictal nosti atooppisen ihottuman uudestaan esiin ja siihen aloitettiin atarax-niminen allergialääke 100mg ja oireet vähän helpottuneet. Ja uneen vaikuttaa myös, olen nukkunut kuukauden ja vähän päälle huonosti, mutta nyt parempi ataraxin myötä. Lamictal on kyllä tasannut mielialaa jonkun verran, mutta nosto on onneksi menossa. Mulla on diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö (jossa masennusjaksoissa psykoottitasoista masennusta) sekä myös tunne-elämältä epävakaa persoonallisuushäiriö, paniikkihäiriö ja ahdistuneisuushäiriö.
      Minulle on myös määrätty joskus ja lopetettu/ tai menee tällä hetkellä näitä lääkkeitä:litoa, deprakinea, seroquelia(ketipinoria), abilify (menee tällähetkellä), atarax(menee tällähetkellä), seronilia, zoloftia, opamoxia(menee tällähetkellä).
      Mutta väsymystä mulle ei oo tullut. Perus päivä väsymystä on, mikä on jatkunut jo vuosia. Vatsa mulla on mennyt lamictalista todella sekaisin, vaikka ottaisin sen ruokailun yhteydessä. Ja muistihäiriöitä on jonkun verran, unohdan eilisen päivän tapahtuma tms. Onneksi lamictal ei nosta painoa, sillä lääkkeiden kautta mulle on painoa tullut melkein 40kg.

    • qulaaa

      Itsellä tuota Lamictalia takana vasta vajaa viikko 25mg illoin ja viikon päästä nosto 100mg. Lääke aiheuttanut univaikeuksia ja yössä tulee max 4h nukuttua. Aamulla Aurorixia 150mg ja nosto siinä 300mg. Lamictalissa lisäksi puutumista ja kihelmöintiä jaloissa. Miten olette kokeneet noston kanssa, ovatko mahdolliset aloituksessa tulleet sivuvaikutukset kadonneet tai voimistuneet? Lamictalia ehdottomasti haluaisin jatkaa, sillä lääkkeessä myös paljon positiivista verraten muihin.

      Aurorixista en osaa sanoa vielä oikein mitään, pitänee odotella pidemmälle vielä sen kanssa. Itsellä ollut tämä bipo II vaikea jotenkin hyväksyä. Aikaisemmin vakavaa masennusta ja kaksi burn outtia, jonka jälkeen lopetin lääkkeiden syönnin kun pahin vaihe oli näistä takana. Jotenkin noiden lääkkeiden kanssa aikaisemmin tulleiden ongelmien(mm. unilläkeriippuvuus) jälkeen olen halunnut välttää mahd. paljon lääkkeiden käyttöä.

      Toivottavasti lähtisi tällä combolla puremaan, sillä muuten suuria vaikeuksia työelämässä noiden hypomaanioiden ja depiksien kanssa. Kuitenkin ikää on vasta sen 27 vuotta ja toivoisin kovasti että voisin tehdä töitä normaalisti ja tasattua näitä palamisia ja pudotuksia. Tuo eri lääkkeiden kanssa läträys on niin kuluttavaa hommaa, että pienet sivarit (kunhan ne ei ole tässä mittakaavassa uniongelmia) ei haittaa, jos perusolo hyvä.

      • Papumies

        Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä, oireina toistuva vakava masennus ja ajoittaiset hypomaniajaksot. Olen syönyt suurinpiirtein kaikkia masennus- ja kaksisuuntaisen hoitoon käytettäviä lääkkeitä.
        mirtatsapiini, ketiapiini ja litium mukaan lukien. Osa lääkkeistä ei vaikuttanut millään tavoin, masennuslääkkeistä meni teho muutaman kuukauden sisällä. Ainoa joka auttoi oli ketiapiini. Mutta se väsytti ja vei nenän tukkoon jo 25 mg:n annoksella. Isommat annokset lamauttivat käytännössä kaiken toimintakyvyn. Mutta eipä ahdistanut, masentanut eikä ollut kiirettä minnekään.

        Lamictal on ollut muutaman kuukauden käytössäni annoksella 150mg iltaisin. Aloituksen jälkeen nosto tapahtui todella hitaasti nykyiseen annokseen. 150mg annoksen myötä tuli univaikeuksia, yöunet tahtovat jäädä enintään viiteen tuntiin. Opamox 7,5 mg - 15 mg illalla otettuna korjaa tilanteen. Aika ajoin saan nukuttua täydet 7-8 tuntia. Pitää keskustella voisiko lääkkeen oton siirtää aamuun.

        Sitten sokeri pohjalle. Lamictal vei mukanaan masennuksen ja mielettömät ahdistusjaksot. Ahdistuksen ja syyllisyyden häpeän vähenemisen myötä elämä on helpottunut todella merkittävästi.

        Myös tiiviillä psykoterapialla on osuutensa, uskon että terapian ja lääkkeen kombinaatio on ollut pelastukseni.


      • Lääkitys kohdalleen
        Papumies kirjoitti:

        Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä, oireina toistuva vakava masennus ja ajoittaiset hypomaniajaksot. Olen syönyt suurinpiirtein kaikkia masennus- ja kaksisuuntaisen hoitoon käytettäviä lääkkeitä.
        mirtatsapiini, ketiapiini ja litium mukaan lukien. Osa lääkkeistä ei vaikuttanut millään tavoin, masennuslääkkeistä meni teho muutaman kuukauden sisällä. Ainoa joka auttoi oli ketiapiini. Mutta se väsytti ja vei nenän tukkoon jo 25 mg:n annoksella. Isommat annokset lamauttivat käytännössä kaiken toimintakyvyn. Mutta eipä ahdistanut, masentanut eikä ollut kiirettä minnekään.

        Lamictal on ollut muutaman kuukauden käytössäni annoksella 150mg iltaisin. Aloituksen jälkeen nosto tapahtui todella hitaasti nykyiseen annokseen. 150mg annoksen myötä tuli univaikeuksia, yöunet tahtovat jäädä enintään viiteen tuntiin. Opamox 7,5 mg - 15 mg illalla otettuna korjaa tilanteen. Aika ajoin saan nukuttua täydet 7-8 tuntia. Pitää keskustella voisiko lääkkeen oton siirtää aamuun.

        Sitten sokeri pohjalle. Lamictal vei mukanaan masennuksen ja mielettömät ahdistusjaksot. Ahdistuksen ja syyllisyyden häpeän vähenemisen myötä elämä on helpottunut todella merkittävästi.

        Myös tiiviillä psykoterapialla on osuutensa, uskon että terapian ja lääkkeen kombinaatio on ollut pelastukseni.

        Hei !

        Minulla aloitettin bipo tautiin Lamictal viime syksynä. Se menee nyt annoksella 200 mg iltaisin. Yöunet on n. 12-13 tuntia siihen vielä päiväunet, jos vaan mahdollista. Väsymys on aivan lamaavaa. Aamuisin otan Seronil 30 mg. Ei taida olla lääkitys kohdallaan . Oletteko kokeilleet 100 mg vrk annoksella, toimiiko ?Masennus on poissa , mutta muuten on flegmaattinen olo. Ei se tämäkään ole kivaa.

        t. Lääkityksen kanssa takkuileva


    • einari-epätoivo

      Tietenkin lääkkeen voi ottaa aamulla, ellei sinulla ole jotain sellaisia lääkkeitä aamussa, jotka eivät sovi Lamictalin kanssa yhteen. Minäkin otan Lamictalin aamulla tuon unettomuuden vuoksi. Jotkut ottavat illalla, koska saavat tokkuraisuutta tästä lääkkeestä. Lääkkeet kannattaa ottaa vaikutuksiensa vuoksi aamulla tai illalla. Esimerkiksi minulla oli ennen Lamia masennukseen Mirtazapin ja Cymbalta. Cymbalta piristää, joten se otettiin aina aamuisin ja Mirtazapin väsyttää, joten se otetaan iltaisin. En edes ymmärrä, että miksi lääkärit käskevät ottamaan Lamin iltaisin, kun se aiheuttaa unettomuutta monilla.

    • Tuplalami

      Minun on käsketty ottaa Lamictalia aamuin illoin (100 mg 100 mg). Muita, jotka ottavat sen kahdesti päivässä?

      • Tuiskutuuli

        Sama täällä: 100 mg aamulla ja 100 mg illalla. Lamictal ei mulla aiheuta mitään piristymistä tms. vaikka otankin illalla, tosin otan samaan aikaa 75 mg Ketipinoria, joka nukuttaa hyvin.


      • Anonyymi

        Tää sun kirjoitus on vanha mutta vastaan silti. Mulla menee myös aamulla ja illalla 100mg


    • krissu78

      Lamictal ja hiustenlähtö: Mulla lähti kanssa tukkaa kunnes joku lääkäri keksi kertoa että lamictal kuluttaa kehon foolihappovarastot mikä vaikuttaa mm hiustenlähtöön. Aloin syömään foolihappoa 1000 mg päivässä ja nyt rehottaa tukka ja mieli on hyvä. Niin ja lamictal annos on 150 mg.

      • qulaa

        Itse syön 150mg ja myös tukkaa lähtenyt reilusti. Tästä ei oma lääkärini maininnut, mutta otampa puheeksi ensi viikolla.


      • qlaa
        qulaa kirjoitti:

        Itse syön 150mg ja myös tukkaa lähtenyt reilusti. Tästä ei oma lääkärini maininnut, mutta otampa puheeksi ensi viikolla.

        Niin ja olen jostain lukenut että seleeni voisi autaa myös tähän. Kokemuksia?


    • hiukseton_bipopää

      Tekisi mieli lopettaa koko lääke, kun siitäkin näemmä hiukset saattavat lähteä päästä. Olen muutenkin kärsinyt hiustenlähdöstä kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Jos nyt vielä alkaa lähtemään hiusta, niin masennus siitä tulee, vaikka olisi millaiset mömmöt tahansa. Huoh.

    • lamictalia

      Itse otan kaksi kertaa päivässä; 200mg aamulla ja 100mg päivällä, koska lamictal vaikuttaa yöuneen, huonontaen sitä, jos on edes vähänkin taipumusta huonounisuuteen. Hyvä lääke mun mielestä.

    • Lamictal kuvioissa

      Vaikuttaisi että suurin opsa on tyytyväinen Lamictaliin.

      Minulla aloitettiin se tänään 25mg annoksella, hieman nyt kyllä jännittää tuo hiustenlähtö ja univaikeudet!! :O Olen herkkäuninen ja bipo diagnoosin myötä ketipinor annokseni on mielestäni huono, ennen oli 100mg yöksi, nyt 100mg aamu, 200mg päivä, ja 200mg ilta, tuo 200mg ei auta nukahtamaan joten otan rinnalle Levozinia, Tenoxia tms.

      Toivottavasti Lamictali sopisi minulle, kärsin ajoittain kauheista ahdistuksista ja masennuksesta.

      Millaista se ihottuma on mitä ei saisi ilmetä? Tuoteselosteessa kuitenki merkitty yleisiksi haittavaik. ihottuma ja kuitenki lekurini käski heti mennä lääkäriin jos ilmenee ihottumaa :o

      Onko Lamictalin ja alkoholin yhteisvaikutuksista kokemusta?

      • Surusilmä.

        Käytän lamictalia 200 mg aamu ja 200 mg ilta. Hyväksi todettu. Nukun 12 tuntia yössä.


    • nainen häiriöineen

      Mitenkäs lamictali vaikuttaa seksielämään? Peljännyt ssri lääkkeitä koska vei aikanaan kaikki halut. Tai vaikka joskus sattu haluamaanki niin laukeamisesta oli turha haaveilla. Vuosien kestäny päihdekierre on vihdoin saatu hallintaan ja nyt huomaa kuinka kasisuuntanen heittelee. Vasta myöntänyt edes sairauden olemassa olon vaikka diaknoosi tehtykin jo viitisen vuotta sitten. Muutama itsemurha yritys ja muut hulluudet sai stopin huumeiden ja alkon kanssa läträämiselle.

      • söpögimma

        300mg.aamuti vuosi.tukka mennut kokonaan.totaalinen hilseilu myös kulmut ohimot....


    • näiiin

      Itsellä ainakaan Lamictal ei oo vaikuttanut seksielämään tai haluihin mitenkään. Muutenkaan en mitään sivuvaikutuksia ole huomannut. Toppari lääkkeenä itsellä on ketipinor. Mutta tuo lami on kyllä jees lääke. Ennen oli deprakine, joka vei kyl himot, mutta toi ruokahalut :P. Nykyään lievään bipoon lami 75 mg ja ketipinor 100 mg

    • santtu

      Lähinnä on ollut parantava vaikutus seksielämään ja muutenkin jaksaa touhuta kaikenlaista ihan erilailla kuin aiemmin :D
      SSRI:t ei omalla kohdalla myöskään toimineet, LITO ei toimi kun en jaksa juosta verikokeissa...
      200 mg on nyt lami annos ja ketipinorit tuohon lisänä 150mg ja tähän olen enemmän kuin tyytyväinen.

      Herätys tuli itsellekin vuosien huume, lääke ja alko sekoilujen jälkeen kun tuli vierailtua teho-osaston kautta... Diagnoosi 2-suuntaiseen ollut vuodesta -05, mutta aina on lääkkeet tätä ennen jäänyt syömättä kun en oikein uskonut koko diagnoosiin.
      Nyt ajattelin vihdoin kokeilla josko tän elämän vielä sais järjestykseen ja vois varmaan aloittaa siitä että söis noi (lailliset)lääkkeet ihan kiltisti niin pysyis kuuppa kunnossa.

    • Nainen häiriöineen

      No se on hyvä! Suurin huolenaiheeni helpoittanee :D Oheislääkkeitä nyt menevän diapamien ja nukahtamislääkkeitten lisäks (jotka koitan saada pois nekin) en ole vielä suostunu ainakaan ottamaan. Saas nähdä jos pelkkä lamotrigiini riittäis kunhan annoksia saadaan nostettua.
      No jokatapauksessa pakkohan tästä on elämästä tehdä siedettävää nyt kun alkanut tavat muuttumaan. Muten tässä on sama kohtalo kun isälläni, muutama vuos sitten hänelle riitti (määrittelemätön persoonallisuushäiriö).

    • Lamictalista

      Mulle määrättiin Fevarinia vakavaan masennukseen jo 2001. Kun ei auttanut, annosta nostettiin ja sitten kun sekään ei auttanut niin kuukaudeksi psykiatriseen sairaalaan. Kokeiltiin siellä Efexor mutta siitä ihan järkyttävä päänsärky. Sitten lääkeremontti (Deprakine ja Aurorix) ja taas diagnoosi: vakava masennus. Sairaalan jälkeen kävin psykiatrilla, joka otti lääkkeet pois ja määräsi Litoa. Siitä tuli niin sekava olo, että jouduin sairaalan ensiapuun.

      Sitten psykiatri "keksi" että kyse on kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Yhtäkkiä kaikki sekoilut ja käyttäytyminen lapsuudesta lähtien aukeni. Deprakine pois ja Lamictalia ja Aurorixia. Olo kohentui niin hyvin ja nopeasti, että Auro jätettiin pois. Mutta parin vuoden kuluttua masennus tuli päälle ja lisälääkkeeksi Fevarinia. Ei auttanut ja kuukaudeksi psyk. sairaalaan.

      Siellä edelleen Lamictalia mutta lisäksi Seroquel ja Mirtatsapiini. Olo oli oikein hyvä mutta parissa kuukaudessa tuli 10 kg painoa. Liikuin ja liikuin mutta mikään ei auttanut. Sitten googlaamalla löysin että just Sero ja Mirta lisäävät painoa. Jätin ne saman tien kuin seinään pois. Lisäsin omalla luvalla Lamia niin että sitä menee nyt aamulla 200 ja illalla 200.

      Mutta viime kuukauden aikana olen taas vaipunut masennukseen. Eli periaatteessa Lamictal on musta tosi hyvä, mutta nyt tarttisi rinnalle jonkun masennuslääkkeen. Alkaa kyllä käydä ehdokkaat vähiin.

    • Lamictalista

      Tänään sitten sain Lamictalin ohelle Supriumia. 100 mg per päivä.
      Onko kenelläkään kokemuksia?

    • Mies 52v

      Ihan hyvät kokemukset Lamictalista.
      Olen käyttänyt kyseistä lääkettä 1.5v. Nykyinen annostukseni on 250mg/vuorokausi, joista otan illalla 150mg ja aamulla 100mg. Sivuvaikutuksista ainoa on joskus päivisin väsynyt olo, mutta en ole varma jos johtuu lääkkeestä.

    • Valeria

      Itellä on Sertralinia 200 mg, Lamictalia 250 mg ja Azonaa 200 mg yöksi, niin nyt on vointi parempi kuin vuosikausiin. Minun lisättiin viimeksi tuo Lamictal kun mielialat sahasivat kuin vuoristorata, ja nyt ei ole ollut masennusjaksoja enää ollenkaan ja muutenkin olo on paljon tasaisempi kuin ennen.

    • Askarruttaa

      Moi!

      Iski pitkästä aikaa tänään masennus- ja ahdistuskohtaus. Lamictal aloitettiin 1,5 kk sitten 25 mg:lla ja olen hitaasti nostanut 100 mg:aan, tänään on eka päivä 100 mg:lla. Lääke on hieman tasannut mielialoja, mutta mietin, pitäisikö minunkin syödä suurempaa annosta. Lääkäriaika on taas 1,5 vkon päästä. Oletteko huomannut, että vaikutus masennukseen olisi selvästi muuttunut esim. välillä 100-200 mg?

    • Valeria

      No ei se ainakaan minulla vaikuttanut masennukseen kun vasta 200 mg:n annoksella ja tosiaan 250 mg on hyvä. 300:kin kokeiltiin, mutta se aiheutti huimausta ja teki vähän pökkelön olon niin laskin hiukan ja nyt tuntuu annos sopivalta! Vaikka onkin kallis lääke, niin ei sitä kannata syödä liian pienelläkään annoksella jos ei saa vastetta, koska sitten siitä ei ole mitään hyötyä!

    • Askarruttaa

      Valeria, kiitos vastauksesta. Kannustaa kokeilemaan korkeampaa annostaa. Tosiaan mitään negatiivisia vaikutuksia ei ole ollut 100 mg:aan asti, ehkä hienoista raukeutta, muttei sellaista joka häiritsisi.

    • Vierailijah

      Seikkailin tälle palstalle muista syistä, mutta koska nyt huomasin keskustelun Lamictalista niin päätin kirjoittaa omat kokemukset. Mä olen nyt syönyt Lamictalia epilepsiaan 300 300 päivässä (hitaasti nostettu), ja väsymyksen lisäksi ei ole ollut muita ongelmia. En ole huomannut huimausta, hiustenlähtöä tai muitakaan mahdollisia oireita. Muiden epilepsialääkkeiden kanssa on ollut huomattavasti vaikeampaa.

    • Valeria

      Nimim. "Askarruttaa", miten on vointisi laita, lisäsitkö lääkitystä ja millainen olo on ollut sen jälkeen?
      Täytyy sanoa, että Lamictalin aloittamisen jälkeen masennusjaksoni ovat vallan kadonneet elämästäni! No, täytyy varmaan koputtaa puuta :/
      Alkuun annoksen nostaminen väsytti aika lailla, mutta kun pari viikkoa jaksaa sitä, niin se vähenee huomattavasti. Lisäksi se kannattaa ottaa kahdessa erässä, itse otan aamulla 200 mg, ja iltapäivällä sen 50 mg, se käytäntö tuntuu sopivan minulle.
      Myös vaikeat PMS-oireeni ovat pysyneet kurissa tällä lääkkeellä, mikä on erittäin mukavaa :)

    • Askarruttaa

      Hei Valeria,

      jännä että kirjoititkin juuri nyt. 200 mg on kohta täynnä, viime yö oli aika hurja. Saan siis kovaa lihasjännitystä ja painajaisia, ja nyt olo on aika väsynyt ja kamala. Tuota samaa on ollut aina jonkin verran noston aikana, nyt voimakkaammin. Tosin nostokin on tehty voimakkaammin. Kunhan näistä vieroitusoireista pääsee, voi sanoa, mikä on tulos ja nostetaanko vielä. Lisäksi lihasjännityksen lisäksi varsinkin illalla on ollut "tiukka olo" otsassa ja hiuslaessa, mikä sitten esiintyy seuraavana päivänä vastakkaisena väsymyksenä. Toivon että nämä menevät pikku hiljaa ohi, tasaisempi kausi on NIIN unelmissa. Ollut aikamoista lääkkeiden säätelyä koko vuosi, mielialalääkkeen (venlaflaxiini) oikeellisuutta mietitään. Pienempi annos sitä toimi monta vuotta ennen vaikeaa viimeistä vuotta, nyt suuremmat annokset eivät oikein pelitä. Aiheuttavat nimenomaan jännitystilanteissa yliaktiivisuutta, mikä jää päälle. Ja aiheutta sitten kamalan masennuksen.

    • Valeria

      Uskon, että Lamictal auttaa sinullakin yhtä hyvin kuin minulla, koska oireesi kuulostavat samankaltaisilta kuin minun. Lääkkeen kanssa vaaditaan tosiaan kärsivällisyyttä, mutta kun odotat parisen viikkoa, niin melko varmaan olosi on jo muuttunut paljon paremmaksi. Ja välillä kun tuskailen lääkkeen kallista hintaa, niin kun ajattelen vaihtoehtoa, niin mikään hinta ei ole liian kallis kun ajattelen mitä oireita taas tulisi ilman niitä. Lamictal on todellakin ENSIMMÄINEN lääke kymmenen vuoden aikana (olen kokeillut ehkä 15 eri lääkettä), joka on todella auttanut masennukseen. Tai no, Fluanxol (neurolepti) kyllä auttoi, mutta vaikka olikin edullinen, niin se lihotti ja teki niin apaattiseksi että en viitsinyt edes lenkillä käydä enää. Ja kun olen himolenkkeilijä, niin eihän se minulle hyväksi ollut että lopetin liikunnan miltei kokonaan.
      Nyt sen sijaan minulla leikkaa hyvin, jaksan lenkkeillä enkä ole masentunut. Uupunut kyllä välillä, mutta täysin oireettomiksi näitä mielialasairauksia tuskin koskaan saadaan.
      Tsemppiä kaikille kohtalotovereille :)

    • Askarruttaa

      Valeria, onko sulla sitten ollut taipumusta kiihtyneisyyteen tai maniaan? Mullahan ei ole bipo-diagnoosia (ainakaan vielä). En ole varma, auttaako tämä Lamictal kiihkoiluuni; toisaalta tiedän ettei sitä ole tarkoitettu manian hoitoon. Jos sulla on kiihtyneisyyttä, helpottiko vai pahensiko Lamictalin isommat annokset sitä? Voi olla, että perusongelmani on venlaflaxiini-mielialalääkkeessä. Tavallaan multa puuttuu nyt vielä rauhoittava elementti tässä lääkityksessä.

    • Askarruttaa

      Sama kirjoittaja päivittää tilanteen: tilanne rauhoittukin muutamassa päivässä. Nyt tämä Lamictal rauhoittaakin. Ei olisi uskonut vielä 4-5 päivää sitten, sai lääkärinikin rauhoitella. Eli todella, kannattaa nostojen jälkeen odottaa kaksi viikkoa, ainakin, että näkee Lamictalin vaikutuksen. Nyt olo on rauhallinen, en ole mitenkään eri ihminen kuin aikaisemmin. Helpottaa voimakkaampia oloja, joko hyviä tai huonoja. Edelleen kysyisin ihmisiltä, miten nosto 200 mg:sta eteenpäin vaikutti mielialaan? Rauhoittiko lisää, tuliko iloisemmaksi, levottomammaksi vai mitä?

    • Valeria

      Minulla hoidettiin kymmenen vuotta pelkästään masennusta, mutta koska lääkkeet eivät hirveän paljon auttaneet, niin uusi psykiatrini oli sitä mieltä että sairauteni saattaakin olla bipoa. Mielialat heittelivät kovasti ja ensin saatoin olla todella eloisa, puhelias, lennokas ja esim. tuhlailin rahaa, käyttäydyin sosiaalisesti vähän turhankin tuttavallisesti, välillä sitten taas aggressiivisesti ym. ym. Noissa meni päiviä tai viikkoja, sitten seurasi totaalinen loppuunpalaminen enkä jaksanut mitään muuta kuin maata sängyssä.
      Lamictalin jälkeen olen ensimmäistä kertaa vuosiin pystynyt olemaan kokonaisen päivän ilman että makaan sängyssä täysin uupuneena ja muutenkin mieliala on ollut jotakuinkin tasainen. Tosin kuukautisten aikaan saan näemmä vieläkin raivareita, mutta en enää vaivu masennukseen, kuten ennen. Kuitenkaan en tunne itseäni kovinkaan "vihannekseksi" kuten esim. Fluanxolin aikana, vaan olen temperamenttinen ja viehättävä oma itseni (ainakin omasta mielestäni :))!

    • Askarruttaa

      Hei Valeria, kiitos vastauksesta. Kuulostaa niin samanlaiselta ku minun elämäni, paitsi että mielialani ailahtelevat tuolla tavalla ikään kuin "tunnin" sykleissä, jopa lyhyempinäkin. Muistatko miten olo muuttui 200 - 250 mg noston välillä? Ite mietin, vieläkö nostan.

    • käsit.M.L.

      Kaikki lääkärin määräämäät lääkkeet tulee ottaa ja varsinkin kaksisuuntaista hulluutta sairastettaessa. Kaksisuuntainen hulluustauti on vakava-asteinen ja vaatii tarvittavat lääkkeet, jopa useita eri lääkkeitä samalle potilaalle.

    • Valeria

      200 mg:ssa en vielä nukkunut kovin hyvin, ja olin melko epäsosiaalinen ja väsynyt/haluton, mutta nyt tosiaan 275:ssä olen energinen ja aika positiivinen, tosin hermot menee aika helposti ja kirosanoja lentelee vaikken haluaisikaan, mutta muuten olen mielestäni melko normaali ja sosiaalisempi ja puheliaampi kuin ennen. Mutta kyllä se aina ottaa aikansa ennen kuin annos vaikuttaa, ja minulla on aina ollut melko korkea toleranssi lääkkeiden suhteen, että vaikka olenkin melko pieni, niin tarvitsen silti hevoselle tarkoitetun annoksen lääkkeitä, muuten ei ole hyötyä :). On todella hankalaa saada 200 mg:n tabelista 25 mg eroteltua, mutta se on vaan sitten sellaista sooloilua, onneksi on lääkeannostellija, mihin laitan lääkkeet valmiiksi jo sunnuntaina, tosin joskus käy niin, että olen epähuomiossa jättänyt jonkun lääkkeen pois tai laittanut väärän annoksen, jolloin siitä saa sitten kärsiä koko perhe, mutta suurimmaksi osaksi kaikki menee ihan ok.

    • Askarruttaa

      Hei taas Valeria ja kiitos informaatiosta. Koska tämä 200 mg on nyt tuntunut sopivan, siis ei ole ollut sivuvaikutuksia noston jälkeen, nostin tänään 225 mg:aan. Ja taas viikko-kaks odotellaan. Jos rupeaa mättämään, harkitsen sitten jos 200 mg riittää.

    • Valeria

      Nyt sain tarpeekseni tablettien murustamisista ja päätin laskea Lamictalin annoksen 250 mg:aan ja nostin Sertralinin 225 mg:aan ja olo tuntuu oikein hyvältä kunhan pääsen eroon päänsärystä mikä seuraa minua aina Lamictalin nostoissa ja laskuissa. Mutta huomaan että olen vähän pirteämpi ja koska nukkuminen meni vähän huonompaan suuntaan niin toivon että tämä auttaisi siihen, ainakin viime yö meni ihan ok.

    • Valeria

      Nyt kun laskin tuon annoksen, minulle on tullut muutamia kiusallisia pakko-oireita joita ei ollut 275 mg:ssa. En tiedä, menevätkö ne ohi, mutta ne selvästi liittyvät jollain lailla ahdistukseen ja jännitykseen.

      Myös nukkuminen on ollut erittäin huonoa jo jonkin aikaa, ja olen joutunut napsimaan Oxaminia, joka auttaakin hyvin. Itse asiassa katsoin tuossa mielialapäiväkirjaani, ja totesin, että 300 mg:ssä minulla on ollut kaikista "normaalein" olo, ja olen nukkunut näemmä oikein hyvin, kun olen ottanut aamulla 200 mg ja illalla 100 mg. Näiden lisäksi vielä iltaisin väsyttävä masennuslääke Azona sekä aamuisin Sertralin. Siinäpä oikein lääkecocktail :/.

      Pitänee katsella nyt jonkin aikaa tällä 250:llä ja nostella pikkuhiljaa ylemmäs jos ei ala muuten sujua. Harmittaa vaan, kun tekisi mieli juhlia välillä, mutta alkoholi ei vaikuta oikein mitenkään, ja sitten joudun valvomaan koko yön ja monta yötä sen jälkeenkin jostain syystä. Onko muuten muilla samanlaisia kokemuksia? Vai kannattaisiko jättää ottamatta tai pienentää annosta kun aikoo mennä bilettämään? Ja älkää moralisoiko, että masennuslääkkeitten kanssa ei saisi ottaa alkoholia. Olen syönyt lääkkeitä toistakymmentä vuotta, ja käyn ulkona todella harvoin, joten kyllä minunkin tekisi mieli juhlia välillä kun työpaikalla on niin paljon kaikkia "kissanristiäisiä"..!

    • Valeria

      Eilen nostin hetken mielijohteesta Lamictalin annoksen 300:aan ja laskin Sertralinin 200:teen. Olin illalla ulkona eräässä konsertissa ja naukkailin siellä kolme paukkua. Ei tullut huonoa oloa, vaan olin mukavassa hiprakassa ja sain nukuttua yönikin hyvin! Kyllä 300 mg taitaa olla sopiva annos ja pakko-oireet taisivat hävitä Sertralinin laskun ansiosta. Nimittäin SSRI:t kuulemma saattavat liian suurella annoksella tuoda ne oireet esiin, mihin lääke on alunperin määrättykin!
      Tuosta muuten varmaan huomaattekin, että mielialani vaihtelevat melkoisesti. Juuri kun olen tehnyt jonkun päätöksen, niin seuraavana päivänä saatan tehdä aivan toisin kuin mitä edellisenä päivänä itseni kanssa sovin :/

    • Askarruttaa

      Mulla on tällä hetkellä viikon ollu 225 mg ja olo on koko ajan parempi (tekisi mieleni koputtaa puuta...) Taidan siis kokeilla 250 mg:aa jahka uskallan.

    • 23

      Aloitin Lamictalin 25mg kuukausi sitten, nyt annostus on 100mg ja olo on koko ajan parempi. Syön 80mg Seroniliä päivittäin, se on ollut aiemmin 40-60mg välillä. Mielialojen vaihtelut ovat tasaantuneet enkä ahdistu niin helposti kuin ennen. Sivuvaikutuksia ei ole ollut kuin muutaman kerran päänsärkyä ja samoin pyörrytystä. Vihdoinkin löytyi lääke joka auttaa...olen käsinyt biposta 10 vuotta mutta lääkärit eivät vaan uskoneet. Holtitonta hypomaniaa, yöunet 3-5h, en syönyt enkä pystynyt keskittymään mihinkään kuten ennen, esim. lukemiseen tai tv:n katseluun.

    • Askarruttaa

      Moi taasen. Tuolla alkupuolella ketjua joku puhuikin levottomista jaloista. Mulla on tullut se nyt 225 mg:ssa Lamictalia, tätä annosta olen syönyt 1,5 vkoa. Oletteko levottomista jaloista kärsivät huomanneet, että levottomuus olisi jatkunut vai vähentynyt lääkkeen käytön jatkuessa? Kieltämättä tuntee itsensä vähän "pöpiksi" - jos tällainen ilmaus sallitaan =) - kun sohvalle asettuessa tai nukkumaan mennessä vähintään vartti menee sätkiessä.

    • 023

      Mulla on ollut heti lähes alusta alkaen levottomat jalat varsinkin iltaisin sängyssä, mutta myös töissä ja muulloin, olin viikon käyttänyt 25mg kun oireet alkoi ja nyt on 100mg, jalat on levottomat...mutta se on pieni haitta siihen miten hyvin lääkkeet on auttanut mun mielialoihin ja ahdistukseen.

    • Askarruttaa

      Oireet näköjään vaihtelee vielä tässä nostovaiheessa jatkuvasti. Nyt levottomat jalat ovat hävinneet, vaikka kirjoitin niistä vain muutama päivä sitten. Liekö tämä pakkanen vaikuttaa? Kun ainakin omassa kämpässäni vetää aika lailla, ja ymmärsin että kylmä auttaa levottomiin jalkoihin. =) Nyt nostan annosta 250 mg:aan, koska pari päivää sitten alkoi ahdistus. Koska pahempia sivuoireita ei ole, katsotaan mihin asti nosto kannattaa.

      • papumies1

        Olen kokeillut kaikkia markkinoilla olevia masennuslääkkeitä ja tämä toimi parhaiten. Voin todella hyvin siihen saakka kunnes tulivat iho-oireet ja lääkitys piti lopettaa. Mitään muuta sivuoireita ei ollut.


    • 12+19

      Mulla menee lamictalia 250mg illassa. Ei mitään vaikutusta ainakaan mielialoihin. Vasta kun seuraksi otettiin 100mg sitalopram hexal ja abilify 15mg niin on ollut parempi olo

    • Askarruttaa

      Hei taas, kirjoittelusta jo pari kk. Nyt käytän Lamictalia jopa 325 mg / päivä, koska haittavaikutukset eivät ole kasvaneet, tai niitä ei juuri ole. Välillä ihmettelen, miten annokseni voi olla noin suuri, koska mulla ei ole bipo-diagnoosia, monta muuta määritelmää kylläkin... =) Siis Lamictalia määrättiin mulle masennukseen ja rajuihin mielialavaihteluihin. Mä varmaan en vain tiedä, miltä kaksisuuntaisuus tuntuu, vaikken olisikaan siitä kaukana. Oon ajatellu että siinä olisi automaattisesti "suurempia annoksia", mutta lääkärini sanoi että älä vertaa itseäsi muihin, jokaisella on oma päänsisäinen kemiansa. Mut kuka ties vaikka stressin/paniikin iskiessä koetan vielä korkeampaa annosta, mun nopeat ahdistuspiikit on aika karseita läpikäydä, ja niistä se olo on yleensä pahentunut. Joka tapauksessa hyvää uutta vuotta ja toivotaan parempaa vointia! Syvimmästä uupumuksesta Lamictal on nyt mut (toivon mukaan) nostanut. =)

    • yökukkuja

      Minulla se on pelannut hyvin, aiemmin söin debrakinea joka ei auttanut. Mininulla ei ole ollut zombie oloa tämän lääkkeen kanssa (muiden kyllä).

    • 098098

      Minä tykkään Lamictalissa juuri siitä että se ei väsytä eikä tee zombie-oloa kuten kaikki ketiapiinilääkkeet (seroquel, ketipinor) ovat mulle tehneet.

      Nyt toinen nosto takana ja annos vasta 50mg, 150-200 annokseen pitäisi päästä.

    • =(x

      Pеrkele. Kuukausi on (vasta) tullut vedettyä ja hyvin tuntuu toimivan. Ei ole ollut alakuloisuutta eikä muitakaan depressio-oireita, mutta tänään huomasin että hiuksia irtoaa päästä kovaa tahtia. Kasvaako nuo takas, vai pitääkö viheltää peli poikki heti?

      Johan alkoi ketuttaa, tää oli liian hyvää ollakseen totta.

      • fjd

        Foolihappoa kehiin.


    • enuskotätä

      Näitä viestejä lukiessa en voi kuin ihmetellä, että miksi tähän on päädytty? Koska tunteista tai typeryydestä tehtiin sairaus?

      Sitten vielä annatte sotkea päänne noilla myrkyillä..

      Luoja sentään tätä menoa.

      Kukaan ei masennu ilman syytä.. eli masennus johtuu aina jostain tapahtumasta ja asiat selvittämällä tilanne saadaan hallintaan.

      Sitten nämä ylilyönnit selitetään olevan sairautta. Selkärankaa kansalaiset.

      Ottakaa elämä hallintaan, ei tarttis vedellä kemikaaleja

      • Kokemus

        Elämä ei ole niin yksinkertaista. Usko tai älä. Niin pitkään on helppo puhua kun ei ole käynyt siellä toisella puolella.

        Ja yleensähän mielialalääkkeet ovat siihen että saadaan sen verta oloa helpotettua että voidaan käsitellä asiat. Mutta kaksisuuntaisessa ei ole siitä kyse. Se on paljon hankalampi ja monimutkaisempi kuin ''pelkkä'' masennus. Yleensä lääkkeitä joudutaan käyttämään tosi pitkään, jopa peräti loppuikänsä

        Ja masennusta on kenenkään turha haukkua typeryydeks niin pitkään kun ei sitä ole kokenut. Enkä puhu nytten siitä 'olen masentunut, kynsi lohkesi' Masennus on sairautena hankala jo sen takia että sen mennessä oikein pahaksi ihminen ei välttämättä pysty ottamaan apua vastaan. Ja avun ottaminen vastaan on aina sitä hankalampaa ku mitä hankalampi masennus on.

        Voisin saarnata pitkään, mutta en voi ajatella/käyttää aivoja toisten puolesta. Joten, enuskotätä, pidä ajatuksesi niinkuin haluat ja elä mustavalkoisessa maailmassa mikäli haluat.


      • juuri aloittanut
        Kokemus kirjoitti:

        Elämä ei ole niin yksinkertaista. Usko tai älä. Niin pitkään on helppo puhua kun ei ole käynyt siellä toisella puolella.

        Ja yleensähän mielialalääkkeet ovat siihen että saadaan sen verta oloa helpotettua että voidaan käsitellä asiat. Mutta kaksisuuntaisessa ei ole siitä kyse. Se on paljon hankalampi ja monimutkaisempi kuin ''pelkkä'' masennus. Yleensä lääkkeitä joudutaan käyttämään tosi pitkään, jopa peräti loppuikänsä

        Ja masennusta on kenenkään turha haukkua typeryydeks niin pitkään kun ei sitä ole kokenut. Enkä puhu nytten siitä 'olen masentunut, kynsi lohkesi' Masennus on sairautena hankala jo sen takia että sen mennessä oikein pahaksi ihminen ei välttämättä pysty ottamaan apua vastaan. Ja avun ottaminen vastaan on aina sitä hankalampaa ku mitä hankalampi masennus on.

        Voisin saarnata pitkään, mutta en voi ajatella/käyttää aivoja toisten puolesta. Joten, enuskotätä, pidä ajatuksesi niinkuin haluat ja elä mustavalkoisessa maailmassa mikäli haluat.

        Itselläni juuri aloitettu Lamictal 25mg, 2-suuntaiseen mielialahäiriöön(2-tyyppi), hoidettu vuosia pelkkänä masennuksena, siinä kokeiltu vuosien varrella bentsot(auttoi hetken, lopettamisesta järkyttäviä vieroitusoireita),ssri (vei seksi kyvyt),aurorix, Valdoksan, Kaikissa ed.mainituissa oli reiluja mielialan vaihteluita(ilmeisesti väärät lääkkeet tähän 2-suuntaiseen).

        Ja nyt askarruttaa toi Lamictal ja mahdolliset iho oireet, eli onko jollekkin puhjennut vakava ihottuma( Stevens–Johnson syndrooma) ja kuinka nopeasti oireet lääkityksen aloittamisesta alkoivat? Ja onko homma hallitavissa, pelkällä lääkityksen välittömällä lopetuksella? Lähinnä pelottaa ja samalla on toiveikas tasapainoisesta elämästä.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ima00179

        http://www.google.com/search?q=steven johnson syndrooma&hl=fi&client=ms-android-htc-rev&tbo=d&source=android-browser-type&v=133247963&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=x3n-UJDhEqKl4AT0woCYCA&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=980&bih=478


      • Rouva 47

        Sähän oot ihan idiootti,ota asioista selvää..Ei kai kukaan meistä selkärangattomista halua elää tälläistä elämää tahallaan.Monella on normi perhe lapsineen ja niinkuin mulla, 30 vuotta työ elämää takana hoitoalalla ja onnellinen elämä.Yhtä äkkiä kaikki vaan romahtaa,ei kuule hymyilytä,sääliksi on käynnyt miestä ja lapsia,minkä omalta voimiltaa on välillä tajunnut.ONNEKSI on hyvät lääkkeet ja halu pysyä kunnossa ja maksaa taas veroja,että sunkin vaivas joskus hoidetaan!


      • Pää ihan sekasin 7D

        Sinun elämäsi on huomattavasti turvallisempaa, kun me muut muistetaan syödä meidän lääkkeet. ;)


      • VMPtaas

        "Kukaan ei masennu ilman syytä.. eli masennus johtuu aina jostain tapahtumasta ja asiat selvittämällä tilanne saadaan hallintaan."

        Tuo on ehkä kouluttamattomin kommentti masennuksesta ikinä. Ikävä tapahtuma voi laukaista negatiivisia tunteita, mutta masennus on nimenomaan aivokemiallinenkin sairaus, jossa ei tarvita erillistä tapahtumaa, vaan ihminen oireilee kokonaisvaltaisesti ja vakavasti, vaikkei olisi mitään "tapahtumaa".

        Kumpa ihmiset ottaisivat vähän selvää asioista ennenkuin tulevat pätemään ja pokkuroimaan tuollaisia "viisauksia" sellaisten joukkoon, jotka oikeasti kärsivät sairaudesta.


      • Pitkä aika on kirjoituksestasi, mutta todellakin, kuten myös muut Sinun kirjoitustasi kommentoivat, Sinulle voisi olla kannattavaa pohtia edustamasi mielipiteen todellisuutta suhteessa mainitsemiesi ”kansalaisten” selkärankaisuuteen .


      • VMPtaas kirjoitti:

        "Kukaan ei masennu ilman syytä.. eli masennus johtuu aina jostain tapahtumasta ja asiat selvittämällä tilanne saadaan hallintaan."

        Tuo on ehkä kouluttamattomin kommentti masennuksesta ikinä. Ikävä tapahtuma voi laukaista negatiivisia tunteita, mutta masennus on nimenomaan aivokemiallinenkin sairaus, jossa ei tarvita erillistä tapahtumaa, vaan ihminen oireilee kokonaisvaltaisesti ja vakavasti, vaikkei olisi mitään "tapahtumaa".

        Kumpa ihmiset ottaisivat vähän selvää asioista ennenkuin tulevat pätemään ja pokkuroimaan tuollaisia "viisauksia" sellaisten joukkoon, jotka oikeasti kärsivät sairaudesta.

        Tähän mielipiteeseen haluan liittyä.


      • Anonyymi

        Oletko yleislääkäri, psykiatri tai farmaseutti? Jos et ole, älä tule tänne arvioimaan ja arvostelemaan kärsiviä ihmisiä! Huis pois!


    • jejejjeeej

      enuskotätä!

      Otappa asioista selvää ennen, ennen ku selität tollasta p...aa. Kaksisuuntainen on aivojen sairaus, ihan niinkuin diabetekseksessä on haimassa vikaa. On tutkittu, että kaksisuuntaisessa mantelitumake ei toimi oikein/kunnolla. Kyseessä on erittäin vakava sairaus, mikä voi johtaa kuolemaan. 20 % tekee itsemurhan. Voin lahjoittaa tämän sairauden sinulle, niin voit kokeilla miltä helvetti tuntuu. Mielialat heittelevät maniasta masennukseen ja välillä ovat molemmat päällä yhtä aikaa. Jollekkin tulee diabetes tai syöpä, yhdelle kaksisuuntainen mielialahäiriö. Sinunlaisten ihmisten takia me joudumme helposti "häpeähäkkiin". Ihan, kuin ei olisi vaikeaa muutenkin. Tulee mieleen, että onko itselläsikin joku ongelma, kuin noin kiihkeästi vaahtoat? Pahimmat tapaukset jää yleensä diagnosoimatta. ;)

    • jejjjjeee

      Mulla ollaan ajamassa Lito alas ja Lamictal nostetaan 200-> 400. Kun Lamia on käytetty 400 mg kuukauden verran, niin Lito lopetetaan seinään. Muut lääkkeet ovat Fevarin 50 mg, Ketipinor 200 mg.

      Olen voinut todella hyvin noin 5 vuotta. Päässyt työelämään eläkkeeltä takaisin jne... Ollaan lääkärin kanssa sitä mieltä, että lääkkeitä voisi vähentää. Nyt Lamictal on annoksessa 300 mg. Muistaaksena alottaessa sitä ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt törmäilen joka paikkaan, puhe puuroutuu välillä, teen virheitä töissä koko ajan, muisti reistailee, väsyttää. Meneekö tämä ohi vai onnistuukohan tämä koko lääkehomma ollenkaan? Haluaisin jostain lääkkeestä eroon... Pelottaa.... Ois kiva jos joku vastaisi.

    • Askarruttaa

      Hei jjeejjee,sama annos, 325 mg on meneillään ja tarvittaessa nostan vaikka loppuun eli 400 mg:aan. Nuo kuvaamasi oireet tulevat juuri tässä annoksessa. Ne lähinnä estävät muistamasta yhtäkään vastausta Trivial Pursuitiin ( :), ja varsinkin kielten puhuminen hidastuu ja tökkii. Mä kans törmäilen ja olen kömpelö. Oireet eivät kuitenkaan ole niin vaikeat, että ne käytännössä elämää (toistaiseksi) haittaisivat. Hyvä asia on tietysti se, että yhä enemmän lääke on minua tukenut, mitä korkeammalle olen sen nostanut. Tsemppiä ja vertaistukea!

      • 123123

        Hei Askarruttaa!
        Kerroit tuolla aiemmissa viesteissäsi, että sinulle tuli painajaisia Lamictalista. Ainakin jossain vaiheessa. Hävisikö ne käytön myötä? Huomaan, että annosta olet pystynyt nostamaan, joten ilmeisesti lääke toimii sinulla nyt ihan hyvin.
        Minulle tuli myös hurjia painajaisia ja lääkäri käski lopettaa lääkkeen. Nyt mietin, että olisivatko nekin olleet vain alun haittoja, jotka mahdollisesti olisivat väistyneet ajan kanssa?
        Muutenkin kiinnostaisi, millaisia alkuoieita teillä tämän Lamictalin kanssa on ollut ja missä vaiheessa olo sitten tasoittunut.


    • niminerkki.erkki

      Itsellä Lamictal 50mg aamulla, 50mg illalla. Lisäksi Risperidon 2mg illalla.

      Jos unohdan ottaa Lamictalin aamulla, jo alkuillasta on vähän keskittymiskyvytön olo ja myöhemmin illalla on jo tunteet pinnalla, eli on jo kurja olo.

      Jos taas unohdan ottaa iltalääkkeet, alkaa olla harhainen olo parin kolmen tunnin päästä.

      Sivuvaikutukset jommasta kummasta tai molemmista on seksittömyys. Kuin kemiallinen kastraatio.

    • Askarruttaa

      Moi 123,


      < Kerroit tuolla aiemmissa viesteissäsi, että sinulle tuli painajaisia
      < Lamictalista. Ainakin jossain vaiheessa. Hävisikö ne käytön myötä?

      Hävisivät. Nostovaiheessa niitä tulee, ja olivat muistaakseni aika karmeita. Saattaa olla että nyt unet ovat ylipäätään selkeämpiä ja pitkiä, kun lääkettä on käyttänyt puoli vuotta. Annos 325 mg toimii nyt hyvin, eikä ole toistaiseksi ollut tarvetta nostaa. Olen hieman laskenut venlaflaksiini-mielialalääkettä, testatakseni alkaako Lamictal ikään kuin tehota paremmin.

      < Minulle tuli myös hurjia painajaisia ja lääkäri käski lopettaa lääkkeen. Nyt
      < mietin, että olisivatko nekin olleet vain alun haittoja, jotka mahdollisesti
      < olisivat väistyneet ajan kanssa?

      Mä kyllä pitkälti luulen niin.

      < Muutenkin kiinnostaisi, millaisia alkuoieita teillä tämän Lamictalin kanssa on < ollut ja missä vaiheessa olo sitten tasoittunut.

      Oireita on ollut puolen vuoden noston aikana todella monenlaisia, jotka eivät sitten välttämättä vaivaa ollenkaan noston tasoituttua. Aktiiviisimmat oireet kestävät noston aikana aika tasan kaksi viikkoa. Malttia kannattaa olla (huonoin puoleni...), koska ainakin minulla oireet saattoivat hävitä pari päivää sen jälkeen, kun olin täällä niistä valittanut. Oireita: painajaiset, kova niskajännitys (yöllä saatoin herätä hiessä), valtava levottomuus, ikään kuin pää olisi lähtenyt lentämään. Se tuntui hirveältä, mutta kesti vain muutaman päivän. Nyt isoissa annoksissa pää on välillä täysin pihalla ja pysähtynyt. Mua se enemmän naurattaa, kun aikaisemmin olin yliskarppi ja sitä myötä väsynyt.

      Muutoin luonteeni on aika lailla sama kuin ennenkin, mutta olen tasaisempi. Masennuksen ja paniikin hetket eivät ole niin kauheita ja kestävät vähemmän aikaa. Aika nopeasti ongelmatilanteissa tulee semmonen ratkaisua hakeva olo, pikemmin kuin kärsivä. Oon myös alkanu ajatella, että tunteilla, oloillani ja vaativuudella saa ja pitää olla katto.

      Kauhean pitkä sepustus, mutta toivottavasti tästä on apua. =)

    • Skitsoaffektiivi

      Sairastan skitsoaffektiivistä oireyhtymää (bi psykoositaipumus). Jätin lääkärin painostuksesta masennuslääkkeen pois ja Lamactil nostettiin 300 mg vrkssa. En ole tarvinnut masennuslääkettä. Kova väsymys on, en tiedä johtuuko se uniapneasta johon on maskihoito tai Lamactilistä. Olen valvonut monta yötä, en tiennyt, että se voi johtua Lamactilistä. Aion huomisesta alkaen omavaltaisesti alentaa annostusta 200 mg vrks:ssa. Huomatessani kirjoittajien pienet annokset. Käytän lisäksi Diapamia ja Zeldoxia 80 mg vrk:ssa psykooseja varten. Joskus illall otan Mizaa Diampamin kanssa saadakseni unta. Ongelmani on, että nukahdan jo 7-8 aikaan illalla. Olen käynyt kahdessa iltaelokuvassa ja nukuin molemmat kuvat joten hukkaan meni rahat. Alkoholin kanssa tulen aivan mielipuoleksi tällä lääkecoktaililla joten en uskalla kajota siihen. Kai minäkin olen vähän zombi jos tarkkaan miettii. Ei ole voimaa. Lisäksi olen huomannut voimakasta palelua iltaisin ja aamuisin. Hiukset ovat jo lähteneet :). Masennuslääkkeen jäätyä pois voin saada siemensyöksyn ja olen siihen tyytyväinen.

    • Onkalo

      Hei. Sain lääkäriltäni Lamotrigin lääkkeen. En ole vuosiin syönyt lääkkeitä ja silloin kun söin oli vuosi 2008,masennukseen jotain masennuslääkkeitä. Onko kenelläkään tietoa tästä lääkkeestä. Lääkärini alkoi epäillä että minulla olisi kaksisuuntainen mielialahäiriö,mitä olen itse myös ajatellut,mutta en ole uskaltanut vielä lääkkeitä aloittaa.....En tiedä miksi. Olen aika pahasti lääkkeitä vastaan nykyään,mutta on kyllä aika ajoin aika paha olo.

    • Kukkulu

      Lamictal on ainakin itselläni toiminut hyvin tyypin II bipoon. Aluksi annostus nostettiin pikkuhiljaa 200 200mg, ja parin vähäoireisen vuoden jälkeen se laskettiin 100 100. Aluksi oli voimakasta pahoinvointia, mutta sietämätön ahdistus helpotti ja yöunet paranivat. Usean valvotun yön maratoneja ei ole enää tarvinnut lääkkeen aloituksen jälkeen sietää. Tietysti masennusjaksoja tulee ajoittain, mutta niiden kanssa pystyy elämään täysjärkisenä, kohtaamaan masennuksen tuomat vainoharhat järjellä eikä tunteella. Hypomanioita ei ole tullut, kun on pitänyt mahdollisuuksien mukaan normaalista elämänrytmistä kiinni. Paljon on ollut apua myös psykoterapiasta sairauden alkuvaiheissa. Lamotrigiini on näillä näkymin jäävä säännölliseksi lääkitykseksi ennen kuin lääketieteessä toisenlaisia ihmeitä keksitään. Työkykyisenä olen pysynyt koko tämän ajan.

    • Kulkija7

      Aloitin eilen Lamictanin 25 mg jota nostetaan tasaisesti 75 mg. Kärsin usein toistuvista migreeneistä ja nyt on jo päänsärkyä sivuvaikutuksena. Onko vastaavia kokemuksia, hiukan arveluttaa kestääkö päänsärky kauan? Olen kiitollinen vertaistuesta:)

      • Anonyymi

        Muakin kiinnostaaisi tietää meneekö päänsärky ohi viikossa vai kuukausista? Kolme viikkoa nyt kokeilua ja päänsärkyä takana. Missään kukaan ei puhu päänsärystään...


    • lamicatl auttanut

      minulla toiminut hyvin. aloitin reilu vuosi sitten. hiljakseen nostettiin. en mitään haittavaikutuksia oikein muista.
      äskettäin annosta nostettiin hieman ja päänsärkyä oli miltei pari viikkoa muttei enää :) paras lääke koskaan. ei vaikuta seksihaluihin, ei nosta painoa, minulle ollut täydellinen. vannoinkin sen olevan viimeinen lääke jota kokeilen ja onneksi tehosi!
      kannattaa rauhassa katsella parikin kuukautta jos vain pystyy, päänsärky on tietysti inhottavaa mutta kun tietää että se loppuu niin jaksaa. (tai ainakin minulla se loppui)
      voimia kaikille..

    • Bipoman

      Kuinka pitkään teillä on mennyt, että Lamictal auttaa masennukseen? Itselläni on aloitettu jo 2 kk sitten ja muutaman viikon annos on ollut 200 mg/vrk. En ole huomannut juuri mitään vaikutusta, onneksi ei sivuvaikutuksiakaan.

    • ISI THEBJJMAN

      Olen noin 40-v perheellinen mies. Hiukan epävakaa lapsuus Isän ongelmien vuoksi. Urheilua 16-v asti. Isän kuolema ajoi ongelmiin. Koulu loppui ja raksalle duuniin. Uniongelmat alkoivat, samoin alkoholinkäyttö kovat puhtaat punttitreenit. Aggressiivisuus joka johti melkein vankilaan. Onneksi en sortunut hormooneihin.
      Noin 23- vuotiaana peli poikki. Elämä uusille urille 20kg painoa pois ja urheilu jatkuu. Vainoharhaisuutta nuoruuden hurjasta jaksosta. Ei lääkäriin, vaan omahoitoa 1-2 x viikossa kaljaa tauluun niin että nukkuu. 28-vuotiaana välillä ihan huonona. Valmis soittamaan apuja yksin yöllä valvoessaan ja joskus dokatessaan ja menemään hoitoon. Työt pelasti ja ongelmat väheni lähes olemattomiin.
      30-v 2 lasta ja työpaineet alkoivat kasvaa merkittävästi. Urheiluun ei jäänyt aikaa. Heti takapakkia. Paino nousi 20kg 3-vuodessa. Kauheat itsesyytös fiilikset, fyysisiä oireita vaikka psykosomaattisia. Ei lääkkeitä. Työt loppui 34-vuotiaana massairtisanomiseen. Ihan loppu 75000km vuodessa ajamista ja noin 6 tunnin koulutusduuni joka päivä päälle. Cipralex kuvioihin.
      Muutama vuosi helpommalla sitten eri kaupunkiin todella haastaviin pakkotahtisiin erittäin vastuullisiin duuneihin, jossa kiiressäkään ei saanut tehdä virheitä. Kymmenientuhansien vahingot virhenäppäilystä. Peruutus ei ollut käytössä.
      Aloin ottamaan pahinta päivää edeltävänä iltana 15mg oxepamia nukkumiseen.
      Työtahti kiihtyi hetkessä ja jengi töissä oireili. 4 hengen ryhmä tuki toisiaan ja tuurasi saikkarit ja lomat, vaikka duunia tehtiin kahdessa vuorossa. Parhaat putket 22 päivää raastavaa duunia putkeen. Aamua - iltaa - viikonloppua - pyhää - joulua - uuttavuotta.
      Viimein kuorma katkaisi kamelin selän. Muistihäiriöitä ja keskittymishäiriöitä. Virhe duunissa. Iso rahallinen vahinko. Takaisin duuniin. Sitten muutaman viikon päästä lähellä uusi näppisvirhe josta kymmenien tuhansien vahinko. 8 ihmistä tekee samaa hommaa nykyään ja valtakunnallinen monopoliyhtiö on oikeudessa työaikarikkomuksista, Iltavuoro uudenvuoden aattona. Lopullinen burnout.
      Ajo kotiin noin 140km. Ei muistikuvaa. Kodin kautta puku päälle ja ottamaan uuttavuotta vastaan sukulaisten kanssa. 4 paukkua. Totaalinen romahdus. Harhoja ja portsari levyksi ja putkaan raudoissa ja nippusiteissä. 5000€ korvaukset ja sakko. Ei pahoinpitelysyytettä.
      SIitä kierre, Sairauslomalla 01/ 2011 - 10/ 2013 asti. Työkkärissä siitä asti.
      Sairausaikana lukuisia lääkekokeluja. Monia lieviä mielenterveyden häiriöön viittaavia oireita, ei kuitenkaan mitään joka voitaisiin diagnosoida mihinkään. Pientä biboa, lähinnä masennukset ongelmat. Kevyt maaninen jakso jossa lähinnä normaali - ehkä hiukan liian energinen ja paljon ideoita. Ei ongelmia.
      Lopulta saatiin 2 vuoden ruljanssin jälkeen asiat siihen malliin että ainakin 75% työkunto on saavutettu. Paineensietokyky jäi alhaiseksi.
      Lopullinen lääkitys 110kg miehelle 200mg Lamictal / Lamotrig ja 25mg Ketipinor unettomuuteen. Alkoholin jälkeiseen krapulayöhön 2x25 Ketipinor
      Jaksoin siis pitkään unettomuutta ja painajaisia, alkoholia ja perheen ja työn tuomaa kuormaa. Sitten noin 38-vuotiaana naksahti oksa poikki ja alas tultiin kertaheitolla lujaa. Perhe ja talous on vielä koossa, mutta ero ja talon myynti tulee eteen kunhan lapset vielä hiukan vanhenee tai työttömyys jatkuu. Uuden auton jo myin vuoden sairastumisen jälkeen.
      Miettikää ihmiset tarkkaan mitä valintoja elämässänne teette. Yhteiskunnan normien orjallinen noudattaminen, niihin mukautuminen ja itsensä ylivirittäminen paineiden alla johtaa jossain vaiheessa tilanteeseen, jossa laakeri kuumenee ja leikkaa kiinni. Lasku voi olla loppuelämän kestoinen.
      Olen luvannut itselleni, etten enää syyllisty samaan vaikka työt mielessä onkin jo kovasti.
      Terapia auttaisi minuakin, mutta lääkäri neuvoi ensin laittamaan asiat kuntoon ja ottamaan terapian esiin kun siihen on voimia, aikaa ja taloudelliset resurssit kunnossa.
      Pahimmillaan olin kaksi kertaa mustaan hetkeen joutuessani. se kesti noin 20 min molemmilla kerroilla ja yritin vaan pysyä kasassa. En nähnyt enää mitään muuta kuin mustaa. Se oli niin lähellä kuolemaa kuin voin itse sen kuvitella olevan.
      Parhaat hetket pahimpina masis jaksoina oli talvella tehdyt koiranulkoilutushetket, joissa koira telmi lumessa ja jopa naurahdin. Heti tuli tosin olo, ettei noin voi tehdä. Sinulla ei ole oikeus olla iloinen kun olet masentunut.
      Paras omahoito itsellenikin oli muuhun fysiikkaan kohdistunut kuntoutus, uheilun uudelleen aloittaminen ja siitä kiinni pitäminen.
      Masennnus pyrkii edelleen voimakkaasti pintaan ja Lamictal pitää sen kurissa. Minulle lääke oli ainoa joka toimi, ja vaikka haluaisin nyt lääkkettömäksi, niin on vaikea luopua siitä, Lääkkeen lisääminen 300mg ei vaikuttanut mitenkään joten päädyttiin 200mg.

      Hyvää loppuelämää kaikille.

      • Vuosia sitten tarinaasi kirjoitit, ja juuri sen luin.
        Itsellä käytössä Lamictal 200 225 mg, ja tietynlaisen hermostuva ja jopa väkivaltainen puoli itsestäni toisinaan nousee esiin.

        Kirjoitit viisaasti ihmisten tekemien valintojen pitkäaikaista vaikutuksista so. tulisi enemmän pohtia tämän päivän vaikutusta huomiseen, ja tässä lääkkeillä ja elintavoilla on kohdallamme vaikutusta. Esimerkiksi itsellä säännöllinen liikunta auttaa.

        Mikä tilanteesi sitten onkaan, niin kaikkea hyvää.


      • Anonyymi

        Tärkeä kirjoitus ja hyvin kuvattu ne paineet, joihin yhä nuoremmat joutuvat. Kaikki tsempit sinulle! 👍☺️


    • Elämä pelastui

      Söin ennen deprakinea joka oli kauhea myrkky. Autoakin ajaessa meinasin nukahtaa rattiin. En pysynyt mitenkään hereillä ja olin poissaoleva zombi. Vaadin lääkepurkua lääkäriltä ihan itse ja ehdotti minulle lamictalia. Suostuin vaihtoon. Deprakinen alas ajaminen oli vaikeeta aikaa, haittavaikutuksia vain sateli. Lamictal pikkuhiljaa ajettiin sisään... haittavaikutuksiakin oli, mutta ei haitannut, selvittiin niistäkin. Olen saanut elämäni takaisin lamictalin myötä. Ilman omaa päätöstäni lääkevaihdosta en olisi tässä. Saan pian ammattini valmiiksi ja olen valmis työkokeiluun työkkäriin.

    • vierailija4

      Minäkin olen vaihtamassa Deprakinesta Lamictaliin. Olen syönyt Deprakinea epilepsiaan jo parikymmentä vuotta. Olen syönyt Lamictalia vasta 2 viikkoa pienellä annoksella, 25 mg joka toinen ilta. Lääkäri kirjoitti B-lausuntoon, että kun Lamictal on saatu nostettua annokseen 50 mg 50 mg, vähennetään nykyisestä Deprakine-annoksesta (500 mg 300 mg) ensin pois 500 mg ja kun Lamictal on saatu nostettua 100 mg 100 mg ja sitä on syöty kaksi viikkoa, lopetetaan Deprakine kokonaan. Ihmettelen, miksi Deprakinea ei lopeteta samalla tavalla vähitellen kun tuota uutta lääkettä lisätään. Kysyn tätä myös lääkäriltä kun on parin viikon päästä soittoaika. Miten sinulla "Elämä pelastui" tehtiin tämä Deprakinen purku?

    • toukka1

      Lamictal 200mg päivässä ja voxra 150mg, on mulle hyvä Lamictal estää masennuksetn ja voxra vähän aktivoi. Tasainen vointi on:)

    • sulka5

      Kellään lääkitystä lamictal 75mg aamulla, seroquel prolong 300mg illanuussa ja illalla 100mg ketipinoria?
      Muuten toimii ihan OK, mutta tämä tajuton väsy päivisin on inhottavaa, mitään ei jaksa tehdä. Voiko liittyä lamictalin nostoon? Nostoprosessi vielä kesken.

      • Anonyymi

        Ketipinor ja Seroquel taitaa olla sama lääke. Miksi molempia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketipinor ja Seroquel taitaa olla sama lääke. Miksi molempia?

        Prolong kuulostaa hitaasti vaikuttavalla eli ehkä auttaa iltatoimiin suuntaamisessa ja sitten se lisäannos täsmällisesti vielä nukkumaanmenoaikaan.


    • masennusta ilmassa

      Kokemuksia Lamictalin/lamotrigiinin lopetuksesta?

      • 4+6=8 ääh

        masennus tuli takaisin muutamassa viikossa kun lopetin lamictalin ottamisen, mutta en saanut jatkettua sitä ennen kuin veljeni tuli luokseni ja käytännössä pakotti minut jatkamaan sitä kun olin ollut yksin sisällä yli kuukauden ajan


      • 9+8
        4+6=8 ääh kirjoitti:

        masennus tuli takaisin muutamassa viikossa kun lopetin lamictalin ottamisen, mutta en saanut jatkettua sitä ennen kuin veljeni tuli luokseni ja käytännössä pakotti minut jatkamaan sitä kun olin ollut yksin sisällä yli kuukauden ajan

        Mulla myös aikaisemmalla lopetuskerralla iski masis, joten otin lääkkeen takaisin käyttöön. Nyt yritän vähentää erittäin hitaasti, mutta pientä masista taas tuntuisi pukkaavan.


      • Lääkebipo
        9+8 kirjoitti:

        Mulla myös aikaisemmalla lopetuskerralla iski masis, joten otin lääkkeen takaisin käyttöön. Nyt yritän vähentää erittäin hitaasti, mutta pientä masista taas tuntuisi pukkaavan.

        Ei tätä kokonaan kannata ikinä lopettaa. Itsellä nyt 50mg miniannos jatkuvana jota sitten itse nostan 100-200mg:hen aina kun alkaa masennuksen merkkejä näkyä.


    • Bi-potar

      Lami on paras lääke mitä olen tähän (II-bipo) ikinä syönyt, mutta ei sekään kuitenkaan mikään täydellinen hoito olo, kuten ei mikään lääke. Lamin huonoja puolia on alun vaikea tottuttelu, itse olin todella turra ja sekaisin kun lamin aloitin, mutta sitten kun annos saatiin säädettyä sopivaksi ja pääni alkoi kestää paremmin lääkettä niin meno on ollut yllättävänkin tasaista ja sanoisinko jopa tervettä. Olen syönyt lamia nyt jo yli 7 vuoden ajan, kaksi kertaa olen koettanut sitä myös lopettaakin (ajatus päässä että selviän ilman mitään lääkkeitä koska olen nyt vahvempi kuin nuorempana), mutta melko nopeasti sitä on löytänyt itsensä masennuksen suosta ilman lamia. Itsellä toimii hyvin lami ketipinor n. 2h ennen nukkumaan menoa otettuna. Uni tulee nopsaan ja nukun sikeästi. Aamulla on sitten taas hyvä olo. Joskus kun olen ottanut lamin ketipinorin enkä olekaan mennyt suunnitelmien mukaan nukkumaan on ilta ollut melkoista nuokkumista ja sekavaa käytöstä, varsinkin jos olen hieman alkoholia siinä vielä sivuun ottanut.

    • Itselläni ollut käytössä reilun vuoden annoksella 200-300mg/vrk. Toimiva lääke, minun kohdallani ilman haittavaikutuksia. Ajattelin jopa, että eihän tästä lääkkeestä ole mitään hyötyä kun ei tunnu missään ja "lopetin" sen tyhmyydessäni hetkeksi. Olot palasivat ja ymmärsin, mitä arki on ilman lääkettä. Maksaa omavastuun jälkeen n. 70e/loota joka itselläni riittää n. kuukaudeksi.

      • Niin, pieni korjaus, syön siis Lamotrigin-lääkettä, joka on sama kuin Lamictal. Vaikuttava aine lamotrigiini.


    • Elämää_taviksena

      Lamictaliin tottuu, sitä kun syö vuosien ajan niin sitä ei edes huomaa että miten se vaikuttaa, mutta sitten kun lopettaa sen niin bipouden mörkö nostaa rumaa päätään todella nopeasti.

    • mämaijanen

      Mä syöny 3kk 100 mg. Tuntuu kyllä et vetänyt masiksen veks. Nyt satasessa toistaiseksi, katotaan tuleeko tarve nostaa. Moninaisten ssri kokeiluden jälkeen ihan paras. Ei kyllä mitään sivareita. Tai sitte on nii "myrkyttänyt" itteni vuosien varrella erinäisillä pillereillä et kroppa tottunut kaikenlaiseen eikä pari nappii sinne tänne tunnu missään. :/

      • Lääkebipo

        100mg ei ole mikään jättiannos, joten jos tuntuu vievän masiksen enimmäkseen pois (se kyllä välillä hieman tuntuu jossain vaiheessa kyllä taas, mutta vain murto-osana siitä mitä se on ilman lamia), niin kannattaa kyllä jatkaa tuolla annoksella pidempään ilman muutoksia. Toki jossain vaiheessa voi koettaa puolittaa annoksen jos sitä haluaa, mutta kunhan muistaa äkkiä taas nostaa sen takaisin ennallalleen heti kun masis alkaa taas iskemään. Harmi vain että masennuksissa sitä oman lääkeannoksen itsenäinen nostaminen ei aina ole niin helppo juttu kuin mitä sitä terveempänä ajattelee.

        Itsellä oli lamia alkuun 300mg annos joka oli ainakin minulle ihan liian suuri, muutaman kuukauden jälkeen sitä laskettiin 200mg:aan ja sitten 100mg:aan. En ole hakenut muutosta tuohon 100mg reseptiin vaan olen itse syönyt sitä sen jälkeen 50-200mg annoksina, aina oman mielialani ja yleisen vireyteni mukaan. 50mg on ihan hyvä ylläpitoannos, kun taas 200mg on se hevoskuuri jolla masennuksen ensioireet yleensä kaikkoaa viikon kuluessa tai eivät ainakaan mene pahemmaksi.

        Kokonaan tätä en kyllä enää ikinä pois jätä, ellei sitten jotain kaiken kattavaa ihmelääkettä bipolaariseen keksitä. Minulle tämä on paras lääke masennuksen estoon mitä olen ikinä syönyt ja eri lääkkeitä olen syönyt jo yli 20 vuoden ajan. Tätä pitää vain jaksaa syödä joka päivä että toimii vaikka olisi kuinka hyvä olo tahansa.


    • mämaijanen

      Aloinki nyt nostaa satasesta ylöspäin, kun mö huomasin, et alko liiaksi tulee syyllisyydentuntoo melkein mistä tahansa ihmissuhteesta. Sitö se oli myös ennen lääkettä. Tietty muutakin.

      Miten yleensä satasesta ylöspäin? 25 vai jo 50 mg?

      • itkubiippo

        Se kannattaako nostaa 25 vai 50 kerrallaan riippuu enemmänkin siitä kuinka voimakas tuo syyllisyyden tunne nyt tällä hetkellä on.

        Itse nostaisin vaikka pariksi viikoksi 50:llä ja sitten jos alkaa sivuoireita olemaan niin laskisin nopeasti 25:llä.


    • mämaijanen

      Taidan vetästä 25 mg, ku tähän saakka aina 25 mg on tuonut jelppii ainakin pariks viikoks ja nyt o muutenkin vähäksi aikaa tiedossa ihan positiivista niin uskon tol pärjääväni.

    • mämaijanen

      Se piti vielä sanoa et miksi pitää aina epäillä omka tuntemuksiaan tai oikeastaan niiden aiheuttajia? Taaskin mö mietin että josko oonki syyllinen ja siihen mikään lääke ei auta. Vaikka tiedän että todnäk asia korjaantuu kun nostan annosta.

      • huohkis81

        syyllisyys "kaikesta" on tuttu tunne myös minulle, ei se lähde kokonaan ikinä pois, mutta joskus sen pahimman huudon saa pääkopasta vaimennettua lääkeannosta nostamalla

        monta ystävyys- ja parisuhdettakin on jäänyt kun syyllisyyden meren syvässä päässä olen kylpenyt, nyt nekin harmittavat ja itkettävät todella paljon, ehkä se elämäni rakkauskin jäi sinne jonnekin, taakseni

        joskus tulee sellainen tunne että voin tehdä mitä vain, vaikka mennä soittamaan 10 vuotta sitten jättämäni miehen ovikelloa ja hypätä hänen kaulaansa ja jatkaa siitä mihin jäimme tuolloin joskus kauan sitten, joskus taas en uskalla kotoani poistua kun sama mies voi kävellä minua kadulla vastaan vaikka eri maissa nykyään asummekin

        ehkä olisi pitänyt tälle iltaa ottaa tupla-annos ja jatkaa sitä tammikuun loppuun, ehkä


    • vuodesta2011lamiasyönyt

      lamictal tasaa todella hyvin, tosin suurempiin masennuksiin pitää vetää 250-300 annos että toimii jotta se kotona yksin itkeskely ja sänkyyn linnottautuminen loppuu ja noi suuremmat annokset saa pään hieman "pehmeäksi" ja voi tulla huimausta ja yöllistä "sätkimistä", mutta kovia annoksia en kyllä ainakaan itse vedä kuin ehkä muutaman viikon ajan kunnes olo alkaa taas tuntua siltä että vähemmälläkin määrällä selviää

      normaalielämässä riittää jopa se 50-100 annoskin että elämä on tasaista ja pysyy se pahin, elämää hankaloittava masennus poissa siihen saakka kunnes se normaali shit stopper masennuskausi alkaa, onneksi niitä kovemman luokan masennuskausia on tämän lääkkeen aloittamisen jälkeen enää ehkä se 1-2 vuodessa

    • kukkukukkuluuruu

      taisin aiemminkin kysellä mutta puskeeko teillä kuinka lujaa päälle masennusfiilisten lisääntyessä syyllisuuden tunnetta ja/tai epäilyä muita ihmisii kohtaan, ja huomaatteko että lääke tai lääkkeen annoksen nosto purisi siihen?
      ittellä kun päälimmäisenä tunteena huomaa syyllisyysolotilan tms. konkreettisimmin ja mietin onko se ees sellainen mistä napista saa apua.

      tasapainottelen tässä lääkeannoksen kanssa. ja mietin mitä lääkeannoksen nostamisella vois hyötyä ja missä tulee raja vastaan. iso osa tuntemuksistani on tällä hetkellä reaktiivista, stressaavan tilanteen laukasemaa, osittain puhdasta v*tutusta, ja että auttaako siihen ees lamictal annoksen nosto vai turrutanko itteni vaan rauhottavilla,

      ja toinen, mistä huomaatte jos lääkeannos on liian?

    • Mittaritäys

      Täällä ollaan syöty jos jonkilaista nappia. Diagnoosi: Tunne-elämältään epävakaa persoona. Sepram 40mg menee nyt. Lääkärit ovat vaihtuneet, samoin lääkkeet. Olen jopa saanut eturauhaslääkitystä masennukseen :o. (olen nainen ;)
      Nyt pitkän suostuttelun jälkeen suostuin kokeilemaan Lamictaalia. Otan sitä 1x 25mg/vrk illalla . Sepram menee aamulla.
      Pariin yöhön en ole tuntia kauempaa nukkunut putkeen :( Olen aina ollut huono nukkumaan, ja se on yksi syy miksi näitä nappeja napsin.
      Nyt pelottaa, et miten tää Lamictal vaikuttaa normaaliin elämiseen. Urheilen paljon, ja tarkoitus olisi juosta maratooni tos kesän alussa. Toivottavasti tää lääke ei tee musta aivan toimintakyvytöntä.
      Muutenkin alan olla iha n kurkkuu myöten tätä lääkkeiden kanssa pelaamista.
      Töissä pitäis käydä, elämää pitäis jatkaa jne.

    • jepujeejepujeejee

      Jotkut näköjään käyttävät lamia niiin, että päiväannos on jaettu kahtia, aamulla ja illalla otettavaksi. toinen osa sitten ottaa sitten kerran päivässä, yleensä kai aamuisin.

      Olis kiva kuulla, millä perusteella/perusteilla on päädytty ottamaan lääke kahdessa erässä?

    • tätibipo

      Hei,
      Lamictal on ainakin meikäläiselle sopinut todella hyvin; otan aamuisin ja iltaisin 100 mg. Jonkin verran tulee fyysistä pahoinvointia mutta kestän sen kyllä kun saan niin suuren avun henkiseen pahoinvointiin:). Olen saanut itseni ylös yli vuoden kestäneestä keskivaikeasta- ja vaikeasta masennuksesta (itsemurhayrityksineen, joten tilani oli todella vaarallinen). Lamictal pelasti henkeni yhdessä Ketipinorin 100 mg kanssa iltaisin. Olen alkanut syödä terveellisesti, liikkua, tavata jonkin verran ihmisiä, ja jopa töihin menen ensi viikolla. Mikä tietty jännitää kun olen muutaman viikon ollut pois. Tsemmppiä kakille tästä helvetillisestä sairaudesta kärsiville; onneksi on lääkkeita, jotaka todella tehoavat. Luottakaa lääkäreihin, ja noudattakaa heidän antamiaan ohjeita...muuta en osaa neuvoa.
      Hyvää kesää kaikkille ja APUA ON KYLLÄ SAATAVILLA!
      Lisäksi muuten syön vielä Venlafaxinia 75 mg - 150 mg aamuisin masennukseen.

    • Fucucuvivu5df5bo

      Eksyin vahingossa kun Lamictalista muuta googlailtavaa, itsellä yksi epilepsialääkkeistä. Isolla annoksella.

      Mutta kommentoin nyt siihen, että miksi joku kirjoittaa 200mg murtamisesta???? Lamictalia on monta vahvuutta, myös se 25, eli todellakaan ei kuulu eikä tarvi pilkkoa.

    • Bipo2diag2011

      Itse käytin lamictalia ensin 2 vuotta putkeen ja sitten tauko, uusi yritys nostaa hoitoannokseen ei onnistunut.

      Eli käytin lamictalia ensimmäisellä kerralla 2 vuotta putkeen. Hoitovaste oli olemassa, mutta heikko, tasasi olotilani ympärivuotisesti "keskivaikeaan" masennukseen. Lopetin käytön koska en ollut hoitovasteeseen tyytyväinen lääkärin suostumuksella. Taukoa oli puolitoistavuotta jonka jälkeen pyynnöstäni päätettiin koittaa ajaa lamictal uudelleen hoitoannokseen, nostot tapahtui liian nopeasti tai jotain, mutta käyttö oli pakko lopettaa sivuvaikutusten (nivelkivut, erityisesti hartiat ja "äärinivelet" eli sormet ja varpaat) takia.

      Voisin suositella omien kokemusten perusteella lamictalia vakavan masennuksen hoitoon, mutta koska bipo 2ssa vie KAIKEN hypomaanisen ja normaalin kauden mennessään, en voi suositella bipo-potilaille kuin korkeintaan äärimmäisissä tilanteissa saattohoitomielellä. Eli jos haluat vaihtaa biposi ympärivuotiseen keskivaikeaan masennukseen mahdollisten hengenvaarallisten iho-oireiden kera lamictal on oikea nappi.

    • Loskamyrsky

      Samoja ajatuksia edellisen kommentoijan kanssa.

      Itsellä Lamictalin teho alkoi laskea 2-3 vuoden käytön jälkeen. Annos oli tuolloin 300-400mg ja masennusoireet olivat silti voimakkaat. Asiat täytyy laittaa kuntoon silloin kun lääkitys vielä toimii.

    • epabibo

      Minulla on tällä hetkellä virallisena diagnoosina epävakaa persoonallisuushäiriö ja toistuvat masennusjaksot, mutta minulla on parhaillaan uudet SCID-tutkimuksen tekeillä. Pientä epäilyä kaksisuuntaisesta tullut sekä itseltäni että useamman lääkärin suusta.
      Minulla menee 75 mg Venlafaxin masennuslääke, ja joulukuun alussa minulla aloitettiin siihen rinnalle Lamictal aluksi 25 mg annoksella joka nostettiin kuukauden sisällä 100 milligrammaan. Olo on ollut muuten todella tasainen ja rauhaisa, mutta iltaisin olen systemaattisesti ärtynyt ja aggressiivinen. Eilen psykiatrin kanssa päätettiin kuitenkin nostaa annos 200 milligrammaan ns. kaiken varalle, koska olen jo niin moneen kertaan psyk sairaalassa ollut.
      Kokonaisuudessaan olen ollut todella tyytyväinen lääkkeeseen. Sivuoireet ovat olleet todella pieniä, joskin päivällä väsyttää, mutta itse uskon sen johtuvan ennemminkin masennuslääkkeestä. Vähän totta kai jännittää lääkkeen nosto

      • Anonyymi

        Kuinka kestät tuota iltaväsymystä ja aggressiota? Minulla aiheuttaa yölääkkeenä oleva mirtazapin samaa ja myös töissä olen ärhäkkä.
        Epäilen itselläni olevan kaksisuuntaisen, vaikka lääkärit eivät sitä ole todentaneet (osastolle mennessä hoidettiin bibona ja psykoottisena).
        Oman kokemuksen mukaan olantsapiiniä syödessä olo oli levollisin, mutta seksihalut hävisi ja jähmetti ja paino nousi koko ajan, mutta on noussut myös sen lopetuksen jälkeen.
        Onko kenelläkään kokemusta olantsapiinin pitkäaikaiskäytöstä uniongelmiin?


    • Anonyymi

      Olen kärsinyt masennuksesta kohta 20v. Lääkityksenä ollut Zoloft, Citalopram. escitalopram, Venlaflasiini. Näillä ei ole juurikaan ollut pitemmän päälle vaikutusta. Diaknoosina ollut keskivaikea masennus. Ajoittain viennyt työkyvyn ja elämänhalut kokonaan.
      Työterveyslääkäri epäillyt bibolaaritaudin mahdollisuutta, mutta kun hypomaanisuutta ei ole koskaan ollut, niin epäilin itse vahvasti tätä. Nyt Psykiatri, jota olen tavannut tyten lähetteellä jo useana vuonna alkoi epäilemään samaa ja aloitettiin lamictal tänä keväänä. Nostovaihe vielä menossa ja nyt 50 mg annoksella (Venlaflksiini 225mg rinnalla).
      Ensimmäinen viikko oli vaikea hirveitä raivareita ja jopa itsemurha ajatuksia. Nyt 4 viikkoa lamictalia takana ja nosto 75mg /vrk. Jo nyt tuntuu kun olisi saannut uuden elämän. Jaksan päivittäin touhuta ja käydä koirien kanssa lenkillä. Olen palannut harrastukseni pariin pikkuhiljaa. Ruokahalu on vähentynyt (olen ylipainoinen ja masentuneena syön pahhan oloon)i, ilmeisesti etsien tyydytystä edes jostain. Ahdistus ja häpeän tunne vähentynyt runsaasti, kun talvella vielä kaupassa käynti tai koirien kusetuslenkki tuntui helvetin vaikealta ja lähdön suunnitteleen kului tovi jos toinenkin. Kotityöt sujuvat entiseen malliin, vaikka kuukausi sitten jouduin pakottamaan itsen keittiöön tai imurin varteen. Olen nyt erittäin toiveikas tulevaisuuden suhteen. Jospa sittenkin on vielä elämää jäljellä (siis sellaista josta voi nauttia).

      • Anonyymi

        Hienoa., että olet löytänyt oikean lääkkeen. Sama kai se loppujen lopuksi on mikä on diagnoosi, kunhan apua löytyy. Minulla on myös erittäin hyviä kokemuksia Lamictalista. Montaa eri srri:tä ja snri:tä kokeiltuani päädyttiin Lamictaliin ja vaikutus ihan huippu noihin aiempiin lääkkeisiiin verrattuna. Ei oikeastaan mitään sivuvaikutuksia ja masennus on pysynyt poissa sen jälkeen kun lääkkeen aloitin. 2,5 vuotta olen syönyt annoksella 200-250mg.


    • Kävin kerran kirpparilla. Siellä oli pipolaari. Ostin pipolaarista pipon. Se kiristi. Voi Mooses!

    • Anonyymi

      Lamictal (lamotrigiini) on hyvä lääke. Ei oikeastaan minkäänlaisia sivuvaikutuksia; kuin ei söisi lääkettä lainkaan. Tehoa löytyy 200-400mg päivässä; esim 100-200mg aamuin illoin. Jotkut saavat hyvän tehon vasta 500 mg päivä, mutta tuo harvinaista.

      Ns. sisäänajo hitaasti, ettei tule vaikeaa ihottumaa. Mulla nosto 25mg joka 10. päivä, kunnes 100 mg. Siitä 200mg 10.päivää, 300 mg ja muutama päivä 400mg. 50 mg:n kohdalla tuli lihaskipuja noin 3-4 päivää. Ei muuta. Erittäin toimiva lääke masennuksen hoitoon ja etenkin estoon. Mulla bipo II.

      Mulla menee Ketipinor 200mg, Lamictal 400mg ja Efexor Depot (Venlafaxin Orion) 225 mg ja tarv Diapam 5mg x3-4 ja myös tarv Tenox 10-30 mg yöksi.

    • Anonyymi

      Lamictal toiminut mulla hyvin, kuukauden verran syönyt. 6kk jatkunut masennus taittunut, ei huomattavia sivuvaikutuksia. tällä hetkellä annostus 25mg aamuin illoin. Otan myös ketipinorin 25mg illalla unen laatua parantamaan.
      Nukahtamisvaikeuksiin on parhaiten toiminut youtuben guided meditation sleep videot.
      Kannattaa kokeilla, jos ei tee mieli popsia unilääkkeitä.

    • Anonyymi

      Mä oon syönyt Lamictalia jo monta vuotta, 50mg aamulla ja illalla. Se on yksi ainoita psyykkeeseen käyttämiäni lääkkeitä josta en ole huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Muita psyykelääkkeitä en enää käytäkään. Lamictalinkin olisin lopettanut mutta kroonisena kipupotilaana syön edelleen koska kipulääkärikin sanoi kerran että se auttaa myös kipuun. Mutta tosiaan siitä hyvä lääke etten kulje zombiena enää nykyisin.

      • Anonyymi

        Lisään edelliseen sen verran kun muistin että kyllä minulle yksi sivuvaikutus aikoinaan tuli lääkkeestä kun söin suurempaa määrää. Aloin nähdä kaksoiskuvia eli kaikki näkyi kahtena silmissä. Mulla oli 150 mg se raja jonka yli mennessä ne kaksoiskuvat tulivat. Pienemmällä määrällä ei ole ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään edelliseen sen verran kun muistin että kyllä minulle yksi sivuvaikutus aikoinaan tuli lääkkeestä kun söin suurempaa määrää. Aloin nähdä kaksoiskuvia eli kaikki näkyi kahtena silmissä. Mulla oli 150 mg se raja jonka yli mennessä ne kaksoiskuvat tulivat. Pienemmällä määrällä ei ole ollut.

        Lamictal hyvä lääke kaikipuolin
        Ketipinoria ei kenenkään kannattaisi syödä


    • Anonyymi

      Kokeilkaapa hyvät ihmiset kiirtania lääkkeitten sijasta. Itselläni oli maanis-depressiivinen sairaus ja paranoiaa, mutta kiirtania kun tanssin 15-30 min useamman kerran päivässä, niin onnistuin kontrolloimaan käyttäytymistäni ja uskon sen myös parantaneen sairauteni vuosien aikana. En koskaan suostunut ottamaan lääkkeitä. Siitä on nyt yli kaksikymmentä vuotta.

      Kiirtanin teho perustuu osittain ihan vyöhyketerapiaan, eli ison varpaan kärjellä kosketellaan lattiaa tanssittaessa jolloin se vaikuttaa käpyrauhaseen rauhoittavasti, intoilu vähenee ja masennus lievittyy. Lisäksi mantran laulaminen ja sen merkityksen ajattelu vahvistavat rauhoittavaa vaikutusta. Meditointikin alkoi sujua kun tanssin kiirtania ja lopulta sairaus oli ohi.

      Ananda Marga järjestö opettaa kiirtania ja myös meditaatiota ilmaiseksi. Olen kiitollinen järjestölle joka ei koskaan antanut periksi ja jolla riitti asiantuntevaa opetusta myös joogaliikkeiden suhteen. Nehän vaikuttavat rauhasiin ja sitä kautta myös mielenterveyteen. Lisäksi ruokavalio, hermostoa viilentävät puolipesut... eli holistinen ote asioihin vaikutti kaikin tavoin terveyteen. Kiirtan oli kuitenkin se ratkaiseva juttu.

      • Anonyymi

        Satuin muistamaan että ensi lauantaina olisi vierailevan Intialaisen AM joogin luento Otava salilla, Uudenmaankatu 33, puoli viiden aikaan, jos ketä kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satuin muistamaan että ensi lauantaina olisi vierailevan Intialaisen AM joogin luento Otava salilla, Uudenmaankatu 33, puoli viiden aikaan, jos ketä kiinnostaa.

        Niin englanniksi, käännöksen voi saada jälkeenpäin sähköpostissa


    • Anonyymi

      https://www.reuters.com/article/us-misdiagnosed-bipolar-idUSTRE57C4SZ20090813
      https://www.theguardian.com/society/2013/may/12/psychiatrists-under-fire-mental-health
      Älkää vetäkö sitä lääkejöötiä, jos ei todella auta. Psykiatri kyllä tykkää saada bonuksia lääkeyhtiöiltä ja lääkeyhtiöt tykkää rahoittaa ja mainostaa ja julkaista positiivisia tutkimuksia tuotteistaan. Ja bipolaari diagnosoidaan mieluusti, kun sille on jotain positiivisia lääke-efektejä maniavaiheessa, vaikka suurimmalla osalla ei bipolaariksi määriteltyä oireyhtymää olekaan.

    • Anonyymi

      Lamictal on kehitetty alunperin ihan muuhun kuin kaksisuuntaiseen sairauteen. Se on epilepsialääke. Myöskin vaikuttaa siis voimakkaasti aivojen toimintaan. Annokset ovat melko suuria psykiatriassa niinkuin muillakin lääkkeillä mielenterveyspotilailla. Lamauttaa aivojen toimintaa. Sitä voi jokainen miettiä mitä tapahtuu, kun aivojen normaali toiminta vaimennetaan lääkkeillä.????

      Ihminen hidastuu. Kävely huononee, muisti niin pitäaikainen kuin lähimuisti huononee paljon, erilaiset kyvyt loppuvat, toiset väsyvät ja nukkuvat paljon, mutta uni on kuitenkin lääkkeen aiheuttamaa tokkuraa. Joillekin tulee jopa kouristuksia. Harha-aistimukset ovat tavallisia. Näkökyky heikkenee. Koordinaatiokyky heikkenee. ym.ym.ym.

      Jotenkin se on vaan niin merkillistä, kun psykiatriset potilaat suostuvat aivojensa pilaamiseen, uskovat saavansa apua, lopputulos on kuitemkin aivan jotain muuta.

      Vielä tulee muistaa, niin mielenterveyspotilaita psykiatria käyttää paljon kokeilumielessä määrätessään erilaisia lääkkeitä. Nythän kuten tälläkin palstalla näkyy, yksi lääke, joka on kaksisuuntaiseen hyvin tehokas ei riitä, vaan lisätään pari muuta kuten ketipinor ym.jolloin potilaasta tulee niin sanotusti kemiallinen tsombi. Mutta sitähän ihmiset näin sivusta seuranneena haluavat.

      La potilaat uskovat näihin nappeihin kuin joulupukkiin. Saavat vaan hurjasti erilaisia jaittoja ja sitten niiden haittojen kanssa tappelevat. Valittavat niistä ja saavat sitten niihin haittoihin jälleen lääkettä.

      Tiedossa on psykiatrisia potilaita, joilla jopa kymmenen lääkettä samanaikaisesti, mutta kukin elää tavallaan. Onhan niitä alkonkin käyttäjiä, jotka huutelevat tuolla kaupungilla ihmisille. Psykiatrisista potilaista saadaan hiljaisia, joillakin rauhoittavilla, mutta se tunteettomuus on ihan tavallinen haitta.

      Kannattaa miettiä käyttääkö yhtä kahta vaiko kolmea lääkettä samanaikaisesti. Kannattaa miettiä kuinka paljon haittoja suostuu kestämään.

      • Anonyymi

        Mitä lääkkeitä käytät mt-ongelmiisi, vai oletko lopettanut niiden syönnin?


      • Anonyymi

        Eipä pahaa sanottavaa lamictalista söin 15v isoja määriä. Hyvin toimi aikansa suuta hieman kuivatti. Tässä sitä vielä elossa ollaan ja 40v olen lääkkeitä syönyt.


    • Anonyymi

      Lamictalin haittavaikutus on silmänpaineen nousu, josta ajan kanssa seuraa sokeus. Voitte Googlettaa asian itsellenne selvyydeksi.

      • Anonyymi

        Silmänpaineen hoitoonkin on lääkkeet, joten voit unohtaa sen sokeutumisen.


      • Anonyymi

        Onhan lääkepaketeissa lista mitä sivuvaikutuksia havaittu se lista on pitkä. Vielä näen tosin ikänäkö on tullu lääkäri katsoi silmät äskettäin ja sanoi hyvässä kunossa on kovaa lukemista vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan lääkepaketeissa lista mitä sivuvaikutuksia havaittu se lista on pitkä. Vielä näen tosin ikänäkö on tullu lääkäri katsoi silmät äskettäin ja sanoi hyvässä kunossa on kovaa lukemista vain.

        Tuoteselosteen sivuvaikutuksissa on mahdolliset haitat joita voi ilmaantua lääkkeen käyttäjälle, mutta se ei tarkoita sitä, että niistä edes yhtäkään joku saa. Sellainen lääke vaihdetaan toiseen, jos haitat ovat hyötyä suuremmat.


    • Anonyymi

      Mä olen käyttänyt jo vuosia 50 mg aamulla ja 50 mg illalla. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia.
      Ainoa oli kauan sitten alkuaikoina kun oli isompia annoksia niin aloin nähdä kaksoiskuvia eli näin melkein kaiken kahtena. Ja mulla oli rajana että jos annos meni yli 150 mg niin silloin niitä tuli. Mutta vähemmällä määrällä on sopinut hyvin.
      Yksi kipulääkäri sanoi joitain vuosia sitten että se auttaisi myös kipuun.

      • Anonyymi

        Hienoa, että olet saanut avun.


    • Anonyymi

      Ei ongelmia sen lääkityksen kanssa. Mulla myös Ketipinor iltaisin, ei ongelmia. Määrättiin Ketipinor depot, siitä zombieolo, lopetin itsekseen ja palasin normi Kezeihin iltaisin. Parempi näin vaikka pysyvä alavire onkin. Mut ajattelen et parempi näin ku sekoilla ympäri kyliä...

      • Anonyymi

        Ensinnäkin kiitos kaikille kirjoittajille kokemuksistaan koskien Lamictalia, mutta myös muista lääkkeistä yhdistettynä Lamictaliin. Mielenkiintoista havaita yhden lääkeaineen ympärillä käytävä kirjoittelu.

        Epilepsian otaksuttu alkuperä juontuu 1960-luvulla tapahtuneesta parvekkeelta putoamisesta. Epilepsia nousi esiin 1990-luvulla, jolloin Lamictal tuli markkinoille, ja ”pääsin” lääkkeen seurantaryhmän.

        Muista valmisteita ei ole mitään kokemuksia, joten epilepsian hoidon osalta asiat ovat kaiketi sujuneet hyvin. Alussa määränä muistaakseni 200 mg, jota määrää on sitten vähitellen nostettu lukemiin aamu 200 ja ilta 200 mg, kunnes nyt noin vuoden aikana iltaa nostettiin ensin lukemaan 225 ja nyt lukema on 250 mg, sillä lääkärin mukaan valmisteen pitoisuus ei ollut riittävän luotettavalla tasolla.

        Mutta muut elämän vaivat ovat nousseet. Tietynlaisiin tilanteisiin, matkat, nähdyt elokuvat, liittyvät muistijäljet ovat kadonneet, olen nopeasti ärtyneessä tilassa, masennusjaksojen osuessa kohdalle, on seuraus esimerkiksi puolisoa kohtaan kylmäävä. Olo tarkoitukseton, lopullinen ratkaisukin käynyt ajatuksissa, useastikin. Hyvin avoin käytökseltäni, jopa ylisosiaalinen, pidetty. Seksielämä toimii hyvin. Mutta kuitenkin sellainen Jekyll ja Hyde -tapaus.

        Nyt 60-vuotias, 20-30 vuotiaana menestyin pitkänmatkanjuoksijana oikein hyvin, kunto edelleen suorastaan mainio. Juoksen viikossa 4-5 kertaa, sellaiset 30-50 km. Alkoholia ei ole tarvetta käyttää, yksi, kaksi lasia viiniä pe tai la riittää.

        Että näin täällä. Se vielä, että te lääkkeitä käyttäviä arvostelevat, pitäkää mielipiteet omana tietonanne, tai antakaa paremminkin tukea tai ymmärrystä jotain teille tuntematonta vaivaa potevalle. Tai sitten menkää mukaan politiikkaan, siellähän voi tehtävään valittuna esittää mielipiteitä itselle tuntemattomista aiheista.

        Kannustusta sekä Lamictalia että muita lääkkeitä käyttäville. Sellaista tasapainottelua se on, mutta toivottavasti jokainen pääsee elämässään mahdollisimman vihreälle oksalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin kiitos kaikille kirjoittajille kokemuksistaan koskien Lamictalia, mutta myös muista lääkkeistä yhdistettynä Lamictaliin. Mielenkiintoista havaita yhden lääkeaineen ympärillä käytävä kirjoittelu.

        Epilepsian otaksuttu alkuperä juontuu 1960-luvulla tapahtuneesta parvekkeelta putoamisesta. Epilepsia nousi esiin 1990-luvulla, jolloin Lamictal tuli markkinoille, ja ”pääsin” lääkkeen seurantaryhmän.

        Muista valmisteita ei ole mitään kokemuksia, joten epilepsian hoidon osalta asiat ovat kaiketi sujuneet hyvin. Alussa määränä muistaakseni 200 mg, jota määrää on sitten vähitellen nostettu lukemiin aamu 200 ja ilta 200 mg, kunnes nyt noin vuoden aikana iltaa nostettiin ensin lukemaan 225 ja nyt lukema on 250 mg, sillä lääkärin mukaan valmisteen pitoisuus ei ollut riittävän luotettavalla tasolla.

        Mutta muut elämän vaivat ovat nousseet. Tietynlaisiin tilanteisiin, matkat, nähdyt elokuvat, liittyvät muistijäljet ovat kadonneet, olen nopeasti ärtyneessä tilassa, masennusjaksojen osuessa kohdalle, on seuraus esimerkiksi puolisoa kohtaan kylmäävä. Olo tarkoitukseton, lopullinen ratkaisukin käynyt ajatuksissa, useastikin. Hyvin avoin käytökseltäni, jopa ylisosiaalinen, pidetty. Seksielämä toimii hyvin. Mutta kuitenkin sellainen Jekyll ja Hyde -tapaus.

        Nyt 60-vuotias, 20-30 vuotiaana menestyin pitkänmatkanjuoksijana oikein hyvin, kunto edelleen suorastaan mainio. Juoksen viikossa 4-5 kertaa, sellaiset 30-50 km. Alkoholia ei ole tarvetta käyttää, yksi, kaksi lasia viiniä pe tai la riittää.

        Että näin täällä. Se vielä, että te lääkkeitä käyttäviä arvostelevat, pitäkää mielipiteet omana tietonanne, tai antakaa paremminkin tukea tai ymmärrystä jotain teille tuntematonta vaivaa potevalle. Tai sitten menkää mukaan politiikkaan, siellähän voi tehtävään valittuna esittää mielipiteitä itselle tuntemattomista aiheista.

        Kannustusta sekä Lamictalia että muita lääkkeitä käyttäville. Sellaista tasapainottelua se on, mutta toivottavasti jokainen pääsee elämässään mahdollisimman vihreälle oksalle.

        Olen samaa mieltä että jos joku kokee lääkkeistä hyötyvänsä niin sehän on vain hyvä.
        Itse olen aika lääkevastainen nykyään kun aikoinaan söin niitä kourakaupalla ja kun pääsin eroon lopulta niin huomasin miten suotuisasti se vaikutti elämänlaatuun.

        Tunnen monia ihmisiä jotka jotain psyykelääkkeitä käyttävät eikä se muuta heitä ihmisinä miksikään. Toki silloin nousee minullakin karvat pystyyn jos joku lääkitään aivan tokkuraan vaikka ei olisi tarvettakaan.

        On hölmöä pelotella muita omien kokemuksien kautta, jotkut jopa saavat hyötyä ja parannusta elämänlaatuun lääkkeiden avulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin kiitos kaikille kirjoittajille kokemuksistaan koskien Lamictalia, mutta myös muista lääkkeistä yhdistettynä Lamictaliin. Mielenkiintoista havaita yhden lääkeaineen ympärillä käytävä kirjoittelu.

        Epilepsian otaksuttu alkuperä juontuu 1960-luvulla tapahtuneesta parvekkeelta putoamisesta. Epilepsia nousi esiin 1990-luvulla, jolloin Lamictal tuli markkinoille, ja ”pääsin” lääkkeen seurantaryhmän.

        Muista valmisteita ei ole mitään kokemuksia, joten epilepsian hoidon osalta asiat ovat kaiketi sujuneet hyvin. Alussa määränä muistaakseni 200 mg, jota määrää on sitten vähitellen nostettu lukemiin aamu 200 ja ilta 200 mg, kunnes nyt noin vuoden aikana iltaa nostettiin ensin lukemaan 225 ja nyt lukema on 250 mg, sillä lääkärin mukaan valmisteen pitoisuus ei ollut riittävän luotettavalla tasolla.

        Mutta muut elämän vaivat ovat nousseet. Tietynlaisiin tilanteisiin, matkat, nähdyt elokuvat, liittyvät muistijäljet ovat kadonneet, olen nopeasti ärtyneessä tilassa, masennusjaksojen osuessa kohdalle, on seuraus esimerkiksi puolisoa kohtaan kylmäävä. Olo tarkoitukseton, lopullinen ratkaisukin käynyt ajatuksissa, useastikin. Hyvin avoin käytökseltäni, jopa ylisosiaalinen, pidetty. Seksielämä toimii hyvin. Mutta kuitenkin sellainen Jekyll ja Hyde -tapaus.

        Nyt 60-vuotias, 20-30 vuotiaana menestyin pitkänmatkanjuoksijana oikein hyvin, kunto edelleen suorastaan mainio. Juoksen viikossa 4-5 kertaa, sellaiset 30-50 km. Alkoholia ei ole tarvetta käyttää, yksi, kaksi lasia viiniä pe tai la riittää.

        Että näin täällä. Se vielä, että te lääkkeitä käyttäviä arvostelevat, pitäkää mielipiteet omana tietonanne, tai antakaa paremminkin tukea tai ymmärrystä jotain teille tuntematonta vaivaa potevalle. Tai sitten menkää mukaan politiikkaan, siellähän voi tehtävään valittuna esittää mielipiteitä itselle tuntemattomista aiheista.

        Kannustusta sekä Lamictalia että muita lääkkeitä käyttäville. Sellaista tasapainottelua se on, mutta toivottavasti jokainen pääsee elämässään mahdollisimman vihreälle oksalle.

        ”Mutta muut elämän vaivat ovat nousseet. Tietynlaisiin tilanteisiin, matkat, nähdyt elokuvat, liittyvät muistijäljet ovat kadonneet, olen nopeasti ärtyneessä tilassa, masennusjaksojen osuessa kohdalle, on seuraus esimerkiksi puolisoa kohtaan kylmäävä. Olo tarkoitukseton, lopullinen ratkaisukin käynyt ajatuksissa, useastikin. Hyvin avoin käytökseltäni, jopa ylisosiaalinen, pidetty. Seksielämä toimii hyvin. Mutta kuitenkin sellainen Jekyll ja Hyde -tapaus. ”


        Kiitos tästä kokemuksesta. Ilman lamictalia olisin itse ainakin täysin toimintakyvytön, mutta ikävä kyllä tunnen aivan samoja tuntemuksia kuin sinäkin. Vaimo sano että tuo sinun kommenttisi kuvaa juuri sitä minkälainen olen. Tiedän tämän itsekin mutta taas se että minun tulee elättää perheeni niin se ei onnistuisi millään ilman tämän lääkkeen positiivisia puolia. Onneksi vaimoni (20 v. naimisissa)ja lapseni tietävät tämän inhottavan sairauden huonot puolet niin osaavat suodattaa huonojen käytöksen seuraukset. Kaikkien niiden puolisot ja lapset joiden jompi kumpi vanhemmista tai puolisosta sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ansaitsisivat korkeimman urhoollisuus mitalin mitä maa päällään kantaa.
        Ne jotka arvostelevat sitä jos käyttää lääkettä mutta eivät sairasta tätä tautia vain pahentavat niiden oloa joilla tämä sairaus on.
        Kukaan tervejärkinen ei varmasti huvin vuoksi käyttäisi lääkettä, mutta kun muutakaan ei ole.
        Olen varmasti yrittänyt kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja urheilusta terveelliseen ruokavalioon mutta tämä sairaus ei Ikävä kyllä koskaan parane tai poistu elämästä.

        Kun tässä sairaidessa tulee masennuskausi niin se on tavallisen ihmisen masennus kertaa 10 000.
        Olen miettinyt miten tätä voisi kuvailla, kun ahdistus ja masennus tulee ja ei ole mitään järkevää syytä on kuin olisi veden alla ja loppuu happi. Terveet pääsevät pinnalle vetämään happea mutta itse jää epätoivoisena pinnan alle katsomaan niiden jalkapohjia jotka nousevat pintaan.

        Pyydän välittämään SUURET kiitokset puolisoille ja lapsille jotka ovat valineet pysymään uskollisina ja elämään tätä sairautta sairastavan ihmisen rinnalla.


      • Anonyymi

        Vastaan vielä itselleni ja tuolle Nevarrulle:
        Jos esittää että : " Kun tässä sairaidessa tulee masennuskausi niin se on tavallisen ihmisen masennus kertaa 10 000."
        niin ei puhuta kyllä bipolaarisuudesta, vaan narsknarsk tai jostain muista psykopatiasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan vielä itselleni ja tuolle Nevarrulle:
        Jos esittää että : " Kun tässä sairaidessa tulee masennuskausi niin se on tavallisen ihmisen masennus kertaa 10 000."
        niin ei puhuta kyllä bipolaarisuudesta, vaan narsknarsk tai jostain muista psykopatiasta.

        Kiitos asiattomasta palautteesta.
        Toivon että sinulla on kokemusta tällaisesta sairaudesta niin voit samaistua asiaan.
        Toivotan sinulle oikein hyvää elämän jatkoa.


      • Anonyymi
        Nevarru kirjoitti:

        Kiitos asiattomasta palautteesta.
        Toivon että sinulla on kokemusta tällaisesta sairaudesta niin voit samaistua asiaan.
        Toivotan sinulle oikein hyvää elämän jatkoa.

        Joku kirjoitti että Lamictal voisi aiheuttaa liikuntakyvyn heikkenemistä. Minulla asia on toisinpäin. Kaikki toimii hyvin kun lääkitys on otettu ohjeen mukaan. Mutta jos lääke unohtuu niin jo 6 tunnin jälkeen lihaksisto hyytyy, sen kyllä huomaa!
        Ja jos lääkettä ei ota heti sen jälkeen niin on lähes liikkumiskyvytön noin vuorokauden ajan. Mieliala ja aivojen toimintakyky pysyy kuitenkin hyvällä tasolla. Kun sairastuin toistakymmentä vuotta sitten niin mangneettikuvissa näkyi muutoksia aivoissa. Itse olen ajatellut tämän siten että Lamictal korjaa syntyneitä vaurioita mutta koska tilanteeni on ollut alunperin niin paha, niin aivot (muutkin osat, kuten liikkuminen) eivät ole enää itsenäisesti korjaantuneet (tai korjaantuvat niin hitaasti) että Lamictal pitää myös liikekeskusta aivoissa pystyssä. Voi olla että olen jotenkin poikkeus.


      • Nevarru kirjoitti:

        ”Mutta muut elämän vaivat ovat nousseet. Tietynlaisiin tilanteisiin, matkat, nähdyt elokuvat, liittyvät muistijäljet ovat kadonneet, olen nopeasti ärtyneessä tilassa, masennusjaksojen osuessa kohdalle, on seuraus esimerkiksi puolisoa kohtaan kylmäävä. Olo tarkoitukseton, lopullinen ratkaisukin käynyt ajatuksissa, useastikin. Hyvin avoin käytökseltäni, jopa ylisosiaalinen, pidetty. Seksielämä toimii hyvin. Mutta kuitenkin sellainen Jekyll ja Hyde -tapaus. ”


        Kiitos tästä kokemuksesta. Ilman lamictalia olisin itse ainakin täysin toimintakyvytön, mutta ikävä kyllä tunnen aivan samoja tuntemuksia kuin sinäkin. Vaimo sano että tuo sinun kommenttisi kuvaa juuri sitä minkälainen olen. Tiedän tämän itsekin mutta taas se että minun tulee elättää perheeni niin se ei onnistuisi millään ilman tämän lääkkeen positiivisia puolia. Onneksi vaimoni (20 v. naimisissa)ja lapseni tietävät tämän inhottavan sairauden huonot puolet niin osaavat suodattaa huonojen käytöksen seuraukset. Kaikkien niiden puolisot ja lapset joiden jompi kumpi vanhemmista tai puolisosta sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ansaitsisivat korkeimman urhoollisuus mitalin mitä maa päällään kantaa.
        Ne jotka arvostelevat sitä jos käyttää lääkettä mutta eivät sairasta tätä tautia vain pahentavat niiden oloa joilla tämä sairaus on.
        Kukaan tervejärkinen ei varmasti huvin vuoksi käyttäisi lääkettä, mutta kun muutakaan ei ole.
        Olen varmasti yrittänyt kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja urheilusta terveelliseen ruokavalioon mutta tämä sairaus ei Ikävä kyllä koskaan parane tai poistu elämästä.

        Kun tässä sairaidessa tulee masennuskausi niin se on tavallisen ihmisen masennus kertaa 10 000.
        Olen miettinyt miten tätä voisi kuvailla, kun ahdistus ja masennus tulee ja ei ole mitään järkevää syytä on kuin olisi veden alla ja loppuu happi. Terveet pääsevät pinnalle vetämään happea mutta itse jää epätoivoisena pinnan alle katsomaan niiden jalkapohjia jotka nousevat pintaan.

        Pyydän välittämään SUURET kiitokset puolisoille ja lapsille jotka ovat valineet pysymään uskollisina ja elämään tätä sairautta sairastavan ihmisen rinnalla.

        Aikaisempi viestini anonyyminä, nyt nimimerkillä.

        Todellakin, läheiset ja mahdollisesti ne muut tukihenkilöt kyllä joutuvat toisinaan koville tämän sairauden ja siihen määrätyn lääkkeen johdosta.

        Hermostuneisuus, äreys ja tietynlainen piittaamattomuus ovat edelleen kuuluneet kuvaani. Ja tämä kaikki on saattanut tapahtua Lamictalin nostamisen vaikutuksesta.

        Nyt sitten ottamassa rinnalle lääkkeen Keppra, jonka tiimoilta pohditaan lääkkeen vaikutusta hermostuneisuuden vähenemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku kirjoitti että Lamictal voisi aiheuttaa liikuntakyvyn heikkenemistä. Minulla asia on toisinpäin. Kaikki toimii hyvin kun lääkitys on otettu ohjeen mukaan. Mutta jos lääke unohtuu niin jo 6 tunnin jälkeen lihaksisto hyytyy, sen kyllä huomaa!
        Ja jos lääkettä ei ota heti sen jälkeen niin on lähes liikkumiskyvytön noin vuorokauden ajan. Mieliala ja aivojen toimintakyky pysyy kuitenkin hyvällä tasolla. Kun sairastuin toistakymmentä vuotta sitten niin mangneettikuvissa näkyi muutoksia aivoissa. Itse olen ajatellut tämän siten että Lamictal korjaa syntyneitä vaurioita mutta koska tilanteeni on ollut alunperin niin paha, niin aivot (muutkin osat, kuten liikkuminen) eivät ole enää itsenäisesti korjaantuneet (tai korjaantuvat niin hitaasti) että Lamictal pitää myös liikekeskusta aivoissa pystyssä. Voi olla että olen jotenkin poikkeus.

        Tätä määrätään myös myotoniaan, joka aiheuttaa lihasjumeja, lihasväsymystä ja kramppeja. Myotoniaan lääke auttaa nimenomaan päinvastoin kuin perus/normi lihastyypillä.
        Aloin pohtimaan, voiko sulla olla tällaista taustalla tietämättä? 🤔


    • Moi
      Mulla menee nyt 50mg lamictalia, 150mg voxraa ja 200mg sertlania. Tosta otettiin just pois abilify.
      Lisäks menee 100mg Topimaxia aamuin illoin. (tasaava epilepsialääke migreeniin)
      Näistä osasto määräs elokuussa lamictalia ja abilifyn.
      Nyt jäi abilify pois. Vieläki lääkitystä pitää selventää, kuhan nähdään kui lamictal toimii. Mä tahtosin sertlanin pois ja voxran 300mg,hen.
      -halut kuntoon, sano nainen jonka paikat hämähäkin seitillä vuorattu-

      Mulla on bipo 2 tyyppi, epävakaa ja ahdistuneisuus.

      Lamictalilta odotan kyl aikasta paljon lukemieni kertomusten ansiosta 👍😀

      Kiitos teille niistä

      • Anonyymi

        Hei
        Lisään oman kokemukseni listaan. Sairastan persoonallisuushäiriötä, joka aiemmin diagnosoitiin kaksisuuntaiseksi.

        Olen syönyt lamoa jo yli 10 vuotta. Yritettiin ajaa alas, koska katsottiin etten enää tarvitse lääkitystä, mutta kävikin niin että tarvitsenkin. Lito on lopetettu jo muutama vuosi sitten.

        Foolihappoa kannattaa syödä koska lamo syö sen elimistöstä pois ja vaikuttaa kynsiin ja hiuksiin. Lukee pakkausselosteessa.

        Nyt nostettiin annos 500mg, koska on korvaushoito joka voi laskea lamon pitoisuutta jopa 50-60% (estrogeeni). Pitoisuus itselläni tuolla annoksella 15. Aamulla 200mg illalla 300mg illalla. Pitoisuutta ei yleensä mitata koska se on yleensä melko lineaarinen.

        Muistakaa hakea erityiskorvausluokka Kelalta ellei ole haettu automaattisesti.

        Nostoissa on aina oireita, levottomuutta, ahdistusta, ohimenevää unettomuutta, painajaisia ja vilkkaita elokuvamaisia unia, mielialanvaihtelua, fyysisiä oireita kuten lihaskarampit, elohiiret, pahoinvointia, päänsärkyä, väsymystä. Nämä rauhoittuivat kahdessa viikossa jos rauhoittuvat.

        Lamotrigiini lienee "vähiten" sivuvaikutuksia aiheuttava aine psyykelääkkeistä, nekin tasoittuvat muutaman viikon sisällä, jos tasoittuvat. Kannattaa sietää tuo aika jotta näkee menevätkö ne ohi. Lamo vaikuttaa sähkönjohtavuuteen aivoissa, joten tottakai se aiheuttaa muutoksia ennenkuin elimistö tottuu aineeseen. Lääkäriltäsi saat lisätietoa ja tarkan vaikutusmekanismin. Tosin kokonaisuudessa sitä ei tiedetä, mikä saattaa pelottaa. Itseäni pelotti todella paljon nostaa lamo noin korkealle.

        Lisää tietoa löytyy googlaamalla
        - epilepsia lamotrigiini
        - ehkäisy lamotrigiini
        - raskaus lamotrigiini

        Myös epilepsian hoidossa samat asiat lääkettä aloittaessa ja nostettaessa tulevat esille.
        Kokemusta on lukemattomista lääkkeistä.

        Jos siis psyykkeesi vaikuttaa elämääsi vaikeuttavaksi kannattaa harkita ko. lääkettä. Annos riippuu oireistasi, niiden hankaluudesta ja omasta sairaudesta. Olemme yksilöitä, mutta lamossa on melko hyvin ennustettavissa pitoisuus veressä, ellei jokin muu lääke vaikuta pitoisuuteen kehossasi.

        Tasapainoista ja aurinkoista kevättä kaikille!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei
        Lisään oman kokemukseni listaan. Sairastan persoonallisuushäiriötä, joka aiemmin diagnosoitiin kaksisuuntaiseksi.

        Olen syönyt lamoa jo yli 10 vuotta. Yritettiin ajaa alas, koska katsottiin etten enää tarvitse lääkitystä, mutta kävikin niin että tarvitsenkin. Lito on lopetettu jo muutama vuosi sitten.

        Foolihappoa kannattaa syödä koska lamo syö sen elimistöstä pois ja vaikuttaa kynsiin ja hiuksiin. Lukee pakkausselosteessa.

        Nyt nostettiin annos 500mg, koska on korvaushoito joka voi laskea lamon pitoisuutta jopa 50-60% (estrogeeni). Pitoisuus itselläni tuolla annoksella 15. Aamulla 200mg illalla 300mg illalla. Pitoisuutta ei yleensä mitata koska se on yleensä melko lineaarinen.

        Muistakaa hakea erityiskorvausluokka Kelalta ellei ole haettu automaattisesti.

        Nostoissa on aina oireita, levottomuutta, ahdistusta, ohimenevää unettomuutta, painajaisia ja vilkkaita elokuvamaisia unia, mielialanvaihtelua, fyysisiä oireita kuten lihaskarampit, elohiiret, pahoinvointia, päänsärkyä, väsymystä. Nämä rauhoittuivat kahdessa viikossa jos rauhoittuvat.

        Lamotrigiini lienee "vähiten" sivuvaikutuksia aiheuttava aine psyykelääkkeistä, nekin tasoittuvat muutaman viikon sisällä, jos tasoittuvat. Kannattaa sietää tuo aika jotta näkee menevätkö ne ohi. Lamo vaikuttaa sähkönjohtavuuteen aivoissa, joten tottakai se aiheuttaa muutoksia ennenkuin elimistö tottuu aineeseen. Lääkäriltäsi saat lisätietoa ja tarkan vaikutusmekanismin. Tosin kokonaisuudessa sitä ei tiedetä, mikä saattaa pelottaa. Itseäni pelotti todella paljon nostaa lamo noin korkealle.

        Lisää tietoa löytyy googlaamalla
        - epilepsia lamotrigiini
        - ehkäisy lamotrigiini
        - raskaus lamotrigiini

        Myös epilepsian hoidossa samat asiat lääkettä aloittaessa ja nostettaessa tulevat esille.
        Kokemusta on lukemattomista lääkkeistä.

        Jos siis psyykkeesi vaikuttaa elämääsi vaikeuttavaksi kannattaa harkita ko. lääkettä. Annos riippuu oireistasi, niiden hankaluudesta ja omasta sairaudesta. Olemme yksilöitä, mutta lamossa on melko hyvin ennustettavissa pitoisuus veressä, ellei jokin muu lääke vaikuta pitoisuuteen kehossasi.

        Tasapainoista ja aurinkoista kevättä kaikille!

        Kiitos mietteistäsi aiheen osalta. Lamictal myös itselleni hyvä, mutta nyt tuon Keppron kanssa uuden edessä.

        Aurinkoisen kesä toivotus sinulle ja muillekin.


    • Anonyymi

      Haittoja tuli ja lopetus johti hoitoon kun pää sekosi.

      Deprakine ja hiukan vaarallisen oloinen ketipinor ovat myös olemassa.

    • Anonyymi

      11 vuotta kyseistä lääkkettä syöneenä ja kärsittyäni yli kk todella rajut vieroitusoireet , en suosittele kenellekään

      Lamictalin teho oli mitätön eikä se aiheuttanut muuta kuin sivuoireita joita voisi kutsua pääoireiksi

      Nyt kun olet zombi, voin luvata ettei olo siitä ainakaan parane

      Jatkossa tulet saamaan virtsankarkailua, pidätyskyvyttömyyttä, impotenssin, seksuaalinen haluttomuus, mielialojen vilkas vaihtuminen, apatia

      Tätä listaa voisi jatkaa pidemmällekin

      Lääkkeet eivät paranna tai auta, kyseinen sairaus on vain tunne-elämän häiriötiloja


      Käy läpi menneisyytesi traumat, lapsuuden huonot kokemukset ja voin taata että olosi paranee

      Ota elämäsi haltuun

    • Anonyymi

      Mä lopetin lääkkeet Bipon harvinaiseen 4 tasoon ja vedän seuraavanlaisella kuurilla nykyään, ei ole tullu mitään hypomaniaa tai masennusta enää:

      Bic mac aterioita 2 kpl päivässä.
      Burger king ateriat käy myös.

      Irtokarkkeja 500 grammaa
      , energiajuomaa vähintään 3 kpl 0,5 l Tölkkiä

      Coca colaa 2 kpl 1,5 litran pulloa.
      Olutta menee välillä myös reilu 10 tölkkiä päivässä.

      Tupakkaa yksi iso aski.

      Sohvalla makoilua.
      Liikuntaa en suosittele, siinä tulee hiki.

      Sosiaalistamediaa 8 h päivässä josta seuraat muiden elämää ja unohdat samalla elää omaasi. Tietokone ja playstation pelit on loistavaa aikaa tuhlata elämä.

      Näillä keinoilla saat varmasti Bipolaarihäiriön kuriin.

      Ehkäpä illalla olantsapiinia 1000 Mg vielä.

    • Anonyymi

      Hei!
      Miepä kokeilin kyseistä lääkettä kaksi kappaletta ja miun kokeilu loppui lyhyeen.
      Sain allergisen reaktion.
      Siinä olevat apuaineet eivät käyneet miulle.
      T tuttemui

    • Anonyymi

      Onko kellään ollut lamotrigiinistä suun kuivumista? Mulla on syljenerityksen vähenemisestä sivuvaikutuksena tämä. Ja henki haisee, vaikka mitä purkkaa tai imeskelytablettia söisi. Hammaslääkärillä käyty (ei sen puolella ole syytä), vaikka miten huolehdin suuhygieniasta, päivittäin käytän hammaslankaakin…

    • Anonyymi

      Mites alkoholi sopii tän kanssa?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      80
      3530
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3314
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3059
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1951
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      144
      1522
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1292
    Aihe