Ruostesuojaus pakolliseksi

Mazdoihin !

Ei auta itku markkinoilla, ei. Mazda on hyvä ja luotettava auto, joten näin hyvään autoon, sen arvon ja kunnon säilymiseksi tulisi maahantuojan ehdottomasti huolehtia kunnollinen ruostesuojaus ennen auton käyttöönottoa.

29

2603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin sen

      pitäisi mennä,me ostajatkin voisimme ryhdistäytyä ja alkaa vaatia sitä suojausta tai muuten ei tule kauppoja,eihän ne kauppiaat mitään välitä kun uutena ostat hienon auton niin kuka siinä alkaa puhumaan jostain ruosteesta,luulis madzoja ostelevan porukan jo vaativan maahantuojaakin vastuuseen jos autot ruostuu jo 3 vuodessa pohjastaan huonon esikäsittelyn takia,huijauksen tuntomerkit selvät.Sen verran hyvä merkki madza että ostaisin jos tällästä kohua ei olis syntynytkään.audiin päätynyt

      • ainakaan 6

        Enemmistö Mazdan hankkineista,haistattaa p****t niillä, jotka puhuvat ruostumisesta.Puolustuspuheenvuoroja on satoja tälläkin palstalla.


      • Tosi asiat
        ainakaan 6 kirjoitti:

        Enemmistö Mazdan hankkineista,haistattaa p****t niillä, jotka puhuvat ruostumisesta.Puolustuspuheenvuoroja on satoja tälläkin palstalla.

        Tosi asiat tulee tunnustaa. Luulisi maahantuojan jo heräävän. Toisaalta kannattaa muistaa, että perusteellinen ruostesuojaus ei maksa enempään kuin autoon valittu metalliväri. Kummasta kannattaa maksaa ?


      • huomioin

        Olen samaa mieltä; lepsut ostajat voisivat itse suureen ääneen vaatia kunnollista ruostesuojaa pohjolan oloihin. Saattaa olla, että Mazdan tehtaalla asia ei ole täysin tiedostettu, kun tänne ostettujen autojen määrä vuodessa vastannee muutaman tunnin tuotantoa Mazdan tehtaalla. Sitä vastoin maahantuojan asenne ihmetyttää, kun heillä ruostepuheiden luulisi näkyvän suoraan tuloksessa. Onko maahantuojan johto niin välinpitämätöntä ja lyhytnäköistä, että tekee vasta sitten jotain, kun koko Mazdan myynti tyrehtyy voimakkaasti vai onko tarkoituskin ajaa myynti alas, että saadaan työväkeä kilometritehtaalle ja johdolle bonuksia. Jos vähänkään muistaa lähihistoriaa, tulee heti mieleen, kuinka Opel pilasi huonolla laadulla 2000 luvun tienoilla maineensa. Usko Opelin laatuun ei ole vieläkään palautunut, vaikka se tänään on hyvää saksalaista tasoa. Kun itse olen suunnitellut vaihtaa ruosteettoman vm. 2007 kutosen tulevaan uuteen Mazda3 automaattiin, valinta siirtyy ilman muuta muuhun merkkiin, jos maahantuoja ei halua lisätä Mazda3:een kunnollista, oloihimme riittävää ruostesuojaa.


    • Zoom....

      " Lainasimme esimerkkiautoksi Inchcapen Kaivokselan liikkeen vaihtoautovalikoimista kaksilitraisen sedan-Kuutosen. Auto oli hyvin pidetty ja siisti, vaikka se ei ollutkaan vielä käynyt läpi vaihtoautokunnostusta sisäpuhdistuksineen ja kiillotuksineen. Se oli käynyt viikkoa aiemmin Autotohtorin tarkastuksessa, joten siitä oli hyvää vauhtia tulossa Premium-vaihtoauto. Tämä nimitys annetaan autoille, joille myönnetään 12 kk tai 20 000 km takuu. Auto oli päällisin puolin hyvin siisti: pikkukolhuja ei näkynyt edes kyljissä, joten markettien parkkipaikoilla oli käyty perin vähän. Kolme vuotta vanhan ja vain 65 000 km ajetun auton pitäisi korinsa osalta olla vielä kuin uusi. Valitettavasti Kuutonen näyttää kuitenkin pitävän yllä Mazdan ruostumisperinteitä. Oikeanpuoleisen takalokasuojan kaaren etuosa takaoven ja pyörän välistä kupli jo runsaasti. Ruoste oli edennyt miltei koko alueelle pintamaalin alle. Maali pitäisi raapia pois, pelti puhdistaa hiekkapuhalluksella ja maalata pohjamaalauksesta alkaen kunnolla. Vielä nyt tämä voisi pelastaa lokasuojan. Tosin emme päässeet tutkimaan, johtuiko kupliminen sisäpuolelta läpi nousseesta ruosteesta. Silloin pelkkä uusi maalaus ei auta, vaan tarvitaan myös uutta peltiä. Ruosteeneston täydellinen puuttuminen alustasta ei tiedä hyvää auton käyttöiälle. On kovin lyhytnäköistä säästöä jättää noin oleellinen osa auton valmistusprosessista tekemättä. Mazda 6 pitäisikin viedä heti uutena, jo ennen liikenteeseen ottamista, kunnolliseen ruosteenestokäsittelyyn. Esimerkkiautossa pahimmassa kunnossa olivat kynnyskoteloiden takapäiden sisäpuolet. Suomessa autolla ajetaan aina sen verran sora- ja hiekkaryöpyssä, että pelkkä maalikerros rikkoutuu hyvin pian. Kynnyskoteloiden takaosat olivat kauttaaltaan paksussa ruosteessa. Myös taka-akselisto eli takapalkki oli vahvassa ruostumisen alussa. Kaikki hitsaussaumat olivat paksussa ruosteessa, ja ruoste oli monin paikoin levinnyt kelvottomasti pohjamaalattuun muuhunkin alueeseen. Korroosio syö On sääli, että Kuutonen on näin oleelliselta osalta kuin ruosteenestoltaan pilattu. Ainoa oikea paikka ruosteen-estolle on tehtaan kokoonpanolinja. Juuri kokoon hitsattuun ja maalattuun koriin tehtävä käsittely antaisi tehokkaan suojan ruostetta vastaan pitkäksi aikaa. Myöhemmin, jo vauhtiin päässeen ruosteen päälle tehty suojaus ei pääse läheskään samaan tehoon. Erityisen ikäväksi asian tekee se, että muuten Kuutonen näyttää kestävän käyttöä. Pikkuvikoja ei esiinny, sisustusmateriaalit eivät ole turhan arkoja, ja myös alustan muut osat näyttäisivät kestävän normaaliin tapaan. Korin rakenteeseen kuuluu myös eräs ruostumisen kannalta huono ratkaisu. Kynnyskoteloiden alapinnoissa on muoviset listat, jotka on kiinnitetty harvoin välein koteloihin tehtyihin reikiin. Listan ja kotelon pintapellin väli on sen verran väljä, että sinne pääsee kerääntymään hiekkaa ja jopa sorarakeita." - Mitäpä tähän lisäämään, TM:n raportti samankaltainen.

      • Wrooomm....

        Voitko kopioda Tuulilasista myös sen artikkelin, missä vertailtiin käytettyjä autoja ja mukana oli farkku-6. Ai niin, etpä tietenkään voi, koska se Mazda ei ollut ruosteessa.


      • uus6

        Teille ruostepellet myrkyn lykkäs. Tuulilasin kestotestissä olleesta Mazda6:sta ei löytynyt RUOSTETTA!


      • katastrofista
        uus6 kirjoitti:

        Teille ruostepellet myrkyn lykkäs. Tuulilasin kestotestissä olleesta Mazda6:sta ei löytynyt RUOSTETTA!

        sehän tästä katastrofista nyt vielä puuttuisi jos vuoden vanha masa olisi ruostunut,ei kai ne nyt niin surkeita sentään ole.


    • viinanen

      ei se täysin mazdan tapauksessa auta koska ruoste muhii syvemmällä saumoissa.

      • M6..

        Siis ei näkyvissä..


      • Kolmosissa
        M6.. kirjoitti:

        Siis ei näkyvissä..

        Pohjat ja tukiosat siellä ruostuu herkästi myös Mazda kolmosissa ja aiemmissa 323:sissa. Valitettava mutta tosiasiaan perustuva laadullinen puute. Paitsi nuo lehtien samaa todistavat kirjoitukset, niin myös puskuri TV-ohjelma todisti Mazdan olevan jo verrattain uutena ruostuva auto. Ruosteenestoliikkeiltä saa kyllä ihan samanlaista tietoa ja siellä jos missä asia tiedetään. Toisaalta tienaavat myös hyvin kun korjailevat vaurioita ja suojaavat näitä uusia mutta pohjaruosteisia Mazdoja. Palautetta pitää myös lähettää automerkin maahantuojalle jotta ongelma edes vähän poistuisi. Nyt autojen arvo putoaa nopeasti. Kunnon suojaus jo maahantuontivaiheessa. Niin tehdään esim. KIA-mwerkeille. Moni merkki taasen suojaa kunnolla jo tehtaalla.


    • ettei autoa saa

      ruostesuojata, eikä tarvitse. Kyseessä M6 vm 06. Ostin auton ja 1,5 vuoden päästä ensimmäinen oven sauma vaihtoon ja auto pajalla 3 pv ilman hyvityksiä, toinen ovi ja konepelti vajaan vuoden päästä siitä ja taas auto kolme päivää pajalla. Maahantuoja ei hyvitä mitään korvausautoa, eikä vastaa viesteihin. Voi v..tu

      • automyyjät

        Automyyjät ovat siinä mielessä ihmerotua, etteivät suosittele ruostesuojausta vaikka nimenomaan Suomessa se olisi tuiki tarpeellinen toimenpide. Suomen suolatut tiet ja sora tekevät autoalustoista, helmoista sekä lokasuojien kaarista nopeasti selvää jälkeä. Tietyt autot tulisi ehdottomasti ruostesuojata jo ennen käyttöönottoa, ja ikävä kyllä Mazda kuuluu tähän joukkoon.


      • tsefku69
        automyyjät kirjoitti:

        Automyyjät ovat siinä mielessä ihmerotua, etteivät suosittele ruostesuojausta vaikka nimenomaan Suomessa se olisi tuiki tarpeellinen toimenpide. Suomen suolatut tiet ja sora tekevät autoalustoista, helmoista sekä lokasuojien kaarista nopeasti selvää jälkeä. Tietyt autot tulisi ehdottomasti ruostesuojata jo ennen käyttöönottoa, ja ikävä kyllä Mazda kuuluu tähän joukkoon.

        Tää koko juttu ruosteesta on niin pösilömäistä kuin olla ja voi. Mazda6 ja 3 ovat luokkansa ehkä luotettavimmat autot, mutta voi olla että tuon ruosteeneston puolesta yllä ihan kärkeen. Se on oikeastaan ihan sama koska suomessa pidetään autoja aivan liian pitkään. Autokantaa pitäisi uusia ja sinne suuntaahan tässä ollaan jo menty. jos kattoo autoja esim saksassa tai muissa euroopan maissa, siellä ei oikeastaan vanhoja autoja näy. Eli autojen käyttöikä ei tule olemaan enää se sama mitä se on ollut 70-80 ja 90- luvuilla. Suomalaiset on vaan ollu pahasti jälkijunassa johtuen autojen verotuksista, ja tähän on takuulla tulossa lisää isompia muutoksia...ennemmin ajelen mazdalla ja en kanna huolta tekniikasta joka ei takuulla mazdasta hajoa niin kuin melkein kaikista eurooppalaisista autoista..


      • Nokura
        tsefku69 kirjoitti:

        Tää koko juttu ruosteesta on niin pösilömäistä kuin olla ja voi. Mazda6 ja 3 ovat luokkansa ehkä luotettavimmat autot, mutta voi olla että tuon ruosteeneston puolesta yllä ihan kärkeen. Se on oikeastaan ihan sama koska suomessa pidetään autoja aivan liian pitkään. Autokantaa pitäisi uusia ja sinne suuntaahan tässä ollaan jo menty. jos kattoo autoja esim saksassa tai muissa euroopan maissa, siellä ei oikeastaan vanhoja autoja näy. Eli autojen käyttöikä ei tule olemaan enää se sama mitä se on ollut 70-80 ja 90- luvuilla. Suomalaiset on vaan ollu pahasti jälkijunassa johtuen autojen verotuksista, ja tähän on takuulla tulossa lisää isompia muutoksia...ennemmin ajelen mazdalla ja en kanna huolta tekniikasta joka ei takuulla mazdasta hajoa niin kuin melkein kaikista eurooppalaisista autoista..

        Olen samaa mieltä että Suomessakin saisivat autot olla niin halpoja että ne voisi paalata jo 2vuotiaana niin ei tarvitsisi välittää ruostumisesta.Olen odotellut uuden 3:en esittelyä mutta ei sitä arvaa ainakaan ilman ruosteenesto käsittelyä sitten ostaa jos nämä keskustelut ja "provot" pitävät paikkansa.Tulee vaan aika tyyriiksi maksaa autosta n.30 tonnia ja parin vuoden päästä taas vähintään 10 tonnia väliä uuteen,tosin saahan sillä konstilla ajaa aina takuun alaisella autolla.Olen myös kuullut että ruosteenesto liikkeissäkin on paljon eroja,joten mistä sen parhaan sitten löytää.


      • uus6
        Nokura kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että Suomessakin saisivat autot olla niin halpoja että ne voisi paalata jo 2vuotiaana niin ei tarvitsisi välittää ruostumisesta.Olen odotellut uuden 3:en esittelyä mutta ei sitä arvaa ainakaan ilman ruosteenesto käsittelyä sitten ostaa jos nämä keskustelut ja "provot" pitävät paikkansa.Tulee vaan aika tyyriiksi maksaa autosta n.30 tonnia ja parin vuoden päästä taas vähintään 10 tonnia väliä uuteen,tosin saahan sillä konstilla ajaa aina takuun alaisella autolla.Olen myös kuullut että ruosteenesto liikkeissäkin on paljon eroja,joten mistä sen parhaan sitten löytää.

        ainutkaan Mazda ei ole ollut ruosteessa vaihtaessani aina uuteen Mazdaan. Tekniikka on huippuluokkaa, hyvityshinta kohtuullinen. Ajettu 70-110 000km.


      • ei sitten
        uus6 kirjoitti:

        ainutkaan Mazda ei ole ollut ruosteessa vaihtaessani aina uuteen Mazdaan. Tekniikka on huippuluokkaa, hyvityshinta kohtuullinen. Ajettu 70-110 000km.

        tuota nyt ei sitten usko kukaan et edes sinä itse.


      • uus6
        ei sitten kirjoitti:

        tuota nyt ei sitten usko kukaan et edes sinä itse.

        Mazdalla uskomaton äijä ajelet? Arvostele sitten kun on varmaa tietoa. Epäilen, ettet tiedä sinäkään Mazdasta hevon paskaa.


      • Jo aika näyttää

        Mazdalla on takuukin olemassa ja sinulla kuluttajansuoja. Maahantuoja tai myyjä väistelee vain sen vuoksi, ettei halua maksaa. Paa asia oikeuteen, ovat m-tuoja ja myyjä siellä aika heikoilla.


      • Mazdisti
        Jo aika näyttää kirjoitti:

        Mazdalla on takuukin olemassa ja sinulla kuluttajansuoja. Maahantuoja tai myyjä väistelee vain sen vuoksi, ettei halua maksaa. Paa asia oikeuteen, ovat m-tuoja ja myyjä siellä aika heikoilla.

        Mielenkiinnolla odotellaan maahantuojan reaktiota julkisuudessa käytyyn laajaan ruostekeskusteluun mazdojen osalta. Jos Kia teettää ruostesuojauksen miksi Mazdan maahantuoja ei voi teettää vastaavaa, vai tarkoittaako se vaietun ongelman tunnustamista.


      • Zoomisti..... M6.
        Mazdisti kirjoitti:

        Mielenkiinnolla odotellaan maahantuojan reaktiota julkisuudessa käytyyn laajaan ruostekeskusteluun mazdojen osalta. Jos Kia teettää ruostesuojauksen miksi Mazdan maahantuoja ei voi teettää vastaavaa, vai tarkoittaako se vaietun ongelman tunnustamista.

        Sitä saadaan odottaa, mutta jotain luulisi tapahtuvan, jotta merkin maine ei tämän ruostumisen takia ryvety täysin. Tekniseltä laadulta auto on muuten hyvä ja muotoilu onnistunut.


      • hyvä M6
        uus6 kirjoitti:

        ainutkaan Mazda ei ole ollut ruosteessa vaihtaessani aina uuteen Mazdaan. Tekniikka on huippuluokkaa, hyvityshinta kohtuullinen. Ajettu 70-110 000km.

        Kolmas m6 menossa, eikä yksikään ole ollut ruosteessa kun olen uuteen vaihtanut. Siinä mielessä ihmetyttää tämä väkisin ylläpidetty ruostekeskustelu.

        Yhtäkään Mazdaani en suojaa, enkä mitään muutakaan autoa, koska vaihdan uuteen kolmen vuoden välein.


      • Pk- Seudulla
        Zoomisti..... M6. kirjoitti:

        Sitä saadaan odottaa, mutta jotain luulisi tapahtuvan, jotta merkin maine ei tämän ruostumisen takia ryvety täysin. Tekniseltä laadulta auto on muuten hyvä ja muotoilu onnistunut.

        Löytyykö PK- seudulta hyviä kohtuuhintaisia ruostesuojaliikeitä, minkä hintaista suojauttaminen on ja vaikuttaako tehdastakuisiin yms. ?


      • ruoste-estoliike
        Pk- Seudulla kirjoitti:

        Löytyykö PK- seudulta hyviä kohtuuhintaisia ruostesuojaliikeitä, minkä hintaista suojauttaminen on ja vaikuttaako tehdastakuisiin yms. ?

        Hinta oli muistaakseni 500 euroa, tosin aikaa on tuosta kulunut nyt 5 vuotta, joten hinnat on varmasti nousseet tuosta.


      • Snofla
        Pk- Seudulla kirjoitti:

        Löytyykö PK- seudulta hyviä kohtuuhintaisia ruostesuojaliikeitä, minkä hintaista suojauttaminen on ja vaikuttaako tehdastakuisiin yms. ?

        Minulla on neljä vuotta vanha Mazda 6 ja vein sen ruostesuojausliikkeeseen Tuplasuojaus Ky Vantalla. Työ näytti ihan hyvältä ja maksoi 580,-


      • suojauksesta
        Snofla kirjoitti:

        Minulla on neljä vuotta vanha Mazda 6 ja vein sen ruostesuojausliikkeeseen Tuplasuojaus Ky Vantalla. Työ näytti ihan hyvältä ja maksoi 580,-

        Vaikka noita Maseja kuinka suojaisi, niin pitää ymmärtää, että ei niitä ole enää 25v:n jälkeen jäljellä kuin ne museo kappaleet joilla on ajettu se 3000km.

        Syy tuohon helv...seen ruostumiseen on siinä, että ostaja/johto on halunnut ostaa halpaa peltiä! Vaikka kuinka koittaa tuollaista peltiä suojata, niin totuus on se, että kaikkia saumoja ja nurkkia ei yksinkertaisesti autossa pysty suojaamaan.

        Annetaampa yksinkertainen esimerkki: Jos jostain bongaatte 60-luvun alun vaikka Ford merkkisen traktorin, niin huomaatte että traktori voi olla lähes kokonaan ilman maalia, mutta pelti on vain hiukan pintaruosteessa, eikä se siitä pahene vaikka aikaa kuluu 20v lisää. Sitä vastoin koittakaapas löytää 80-luvun Fiat traktori, josta on maali rikki, mutta pelti ei ole vielä läpiruosteessa. Tästä samasta syystä luonto voittaa kaikki Mazda 6:t alta aikayksikön, syy on siis halvassa seostamattomassa pellisssä, joka katoaa kuin tuhka tuuleen saatuaaan tiesuolaa pintaansa.

        Kyllä se hyvä ruostesuojaus pidentää ikää, mutta niin ne vaan kaikki 80-luvun alun Nissanit menivät paaliin hyvissä ajoin, kun taas 80-luvun lopun Nissaneita on vielä runsaasti ajossa. Syy oli tuossakin tapauksessa sama, tehdas otti itseään niskasta kiinni ja ostivat parempaa peltiä, kun uudet mallit saapuivat n.1986.

        Ostakaa vaan noita Mazdoja, mutta ehkä kuitenkin kannattaisi ostaa tällä hetkellä Suomeen vaikka joku Ranskalainen auto, jossa pelti nykyisin on jotain muuta kuin sitä halvinta "Mazda"peltiä.


      • Niin no
        suojauksesta kirjoitti:

        Vaikka noita Maseja kuinka suojaisi, niin pitää ymmärtää, että ei niitä ole enää 25v:n jälkeen jäljellä kuin ne museo kappaleet joilla on ajettu se 3000km.

        Syy tuohon helv...seen ruostumiseen on siinä, että ostaja/johto on halunnut ostaa halpaa peltiä! Vaikka kuinka koittaa tuollaista peltiä suojata, niin totuus on se, että kaikkia saumoja ja nurkkia ei yksinkertaisesti autossa pysty suojaamaan.

        Annetaampa yksinkertainen esimerkki: Jos jostain bongaatte 60-luvun alun vaikka Ford merkkisen traktorin, niin huomaatte että traktori voi olla lähes kokonaan ilman maalia, mutta pelti on vain hiukan pintaruosteessa, eikä se siitä pahene vaikka aikaa kuluu 20v lisää. Sitä vastoin koittakaapas löytää 80-luvun Fiat traktori, josta on maali rikki, mutta pelti ei ole vielä läpiruosteessa. Tästä samasta syystä luonto voittaa kaikki Mazda 6:t alta aikayksikön, syy on siis halvassa seostamattomassa pellisssä, joka katoaa kuin tuhka tuuleen saatuaaan tiesuolaa pintaansa.

        Kyllä se hyvä ruostesuojaus pidentää ikää, mutta niin ne vaan kaikki 80-luvun alun Nissanit menivät paaliin hyvissä ajoin, kun taas 80-luvun lopun Nissaneita on vielä runsaasti ajossa. Syy oli tuossakin tapauksessa sama, tehdas otti itseään niskasta kiinni ja ostivat parempaa peltiä, kun uudet mallit saapuivat n.1986.

        Ostakaa vaan noita Mazdoja, mutta ehkä kuitenkin kannattaisi ostaa tällä hetkellä Suomeen vaikka joku Ranskalainen auto, jossa pelti nykyisin on jotain muuta kuin sitä halvinta "Mazda"peltiä.

        Kuulkaas poijaat, te olette jämähtäneet jonnekin, sanonko minne, no en sano. Markkinatalous se jyllää autonvalmistuksessakin joten eihän jumalauta kukaan järkevä autonvalmistaja tee enää autoa joka kestää hamaan tappiin asti. Viisi, kuusi vuotta ja sitten uutta ajopeliä vaihtamaan jotta markkinatalouden pelisäännöt toimisivat. Kyllä se markkinatalouden liekaan valjastettu insinöörisetä on tasan tarkaan laskenut mitä se Masta, audi mersu, foorti, sitikka ym. menopelit kestävät jotta saataisiin uutta autoa pukattua tehtaalta lipevien autokauppiaiden ja viisaiden, tietävien, automiesten ja -naisten kauppatavaraksi ja ajattaviksi.

        Ja kun tähän huumaan lisätään vielä kaiken tietävät autolehdet, niin on siinä viisimiljoonaisella kateellisella kanssalla hymyssä pitämistä.

        Mazda on muuten hyvä aato.


      • asiapuolta
        Niin no kirjoitti:

        Kuulkaas poijaat, te olette jämähtäneet jonnekin, sanonko minne, no en sano. Markkinatalous se jyllää autonvalmistuksessakin joten eihän jumalauta kukaan järkevä autonvalmistaja tee enää autoa joka kestää hamaan tappiin asti. Viisi, kuusi vuotta ja sitten uutta ajopeliä vaihtamaan jotta markkinatalouden pelisäännöt toimisivat. Kyllä se markkinatalouden liekaan valjastettu insinöörisetä on tasan tarkaan laskenut mitä se Masta, audi mersu, foorti, sitikka ym. menopelit kestävät jotta saataisiin uutta autoa pukattua tehtaalta lipevien autokauppiaiden ja viisaiden, tietävien, automiesten ja -naisten kauppatavaraksi ja ajattaviksi.

        Ja kun tähän huumaan lisätään vielä kaiken tietävät autolehdet, niin on siinä viisimiljoonaisella kateellisella kanssalla hymyssä pitämistä.

        Mazda on muuten hyvä aato.

        Siinä onkin tiivistetysti sanottu kansantalous- ja liiketaloustieteen kulutustavaran kiertoa koskevat keskeiset totuudet. Mutta osaan suomalaista visakalloa tuokin selväkielinen oppi menee yhtä huonosti kuten Seitsemän veljeksen Juhanille aapisen oppiminen.

        Asiaa kirjoitat, mutta vähemmän on niitä, jotka ymmärtävät hymähtää autolehtien vertailutestien pisteen neljäsosa taisteluille tai että joku auto kuluttaa kahvikupillisen enemmän tai vähemmän, kiihtyy sataseen sekunnin - kaksi nopeammmin, pysähtyy ½ metriä lyhyemmällä matkalla, kun tosielämässä auton ratissa on tavallinen ihminen puutteineen. Automaailmassa ei ole kuitenkaan näytä olevan tärkeämpää kuin että autossa on maagiset kolme kirjainta, BMW, vaikka tuunattu peli olisikin vanha hengenvaarallinen rämä.

        Muutenkin olen samaa mieltä, Mazda on tosi hyvä auto.


      • kiinni. Syyt muualla
        asiapuolta kirjoitti:

        Siinä onkin tiivistetysti sanottu kansantalous- ja liiketaloustieteen kulutustavaran kiertoa koskevat keskeiset totuudet. Mutta osaan suomalaista visakalloa tuokin selväkielinen oppi menee yhtä huonosti kuten Seitsemän veljeksen Juhanille aapisen oppiminen.

        Asiaa kirjoitat, mutta vähemmän on niitä, jotka ymmärtävät hymähtää autolehtien vertailutestien pisteen neljäsosa taisteluille tai että joku auto kuluttaa kahvikupillisen enemmän tai vähemmän, kiihtyy sataseen sekunnin - kaksi nopeammmin, pysähtyy ½ metriä lyhyemmällä matkalla, kun tosielämässä auton ratissa on tavallinen ihminen puutteineen. Automaailmassa ei ole kuitenkaan näytä olevan tärkeämpää kuin että autossa on maagiset kolme kirjainta, BMW, vaikka tuunattu peli olisikin vanha hengenvaarallinen rämä.

        Muutenkin olen samaa mieltä, Mazda on tosi hyvä auto.

        Mazdojen ruostuminen käsiin ei johdu pellin materiaalista vaan yksinkertaisesti siitä syystä, että Mazdoja ei ole valmistusvaiheessa Hiroshiman tehtaalla riittävästi suojattu ruostetta vastaan. Suomeen autot tulevat käytännössä lähes suojaamattomina, jotain vahaa ja muovilevyä on heitetty alustaan, siinä kaikki. Suomalainen sortiestö ja maantiesuola hoitaa loput. Tulokset voi käydä katsomassa vaikkapa Tekniikan Maailman raportista, tai Ruotsalaisen Vibilägaren sivustolta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      63
      4950
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      53
      3320
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2492
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2036
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      80
      1662
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1247
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1179
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1155
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      88
      1140
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1116
    Aihe